Käsittääkseni jonkin asian huomaa olevan pielessä lähinnä siitä että multi toikkaroi taivaalla käskyjen vastaisesti.
Telemetria antaa jotain tietoja (akkujännite yms) joista voi päätellä akun vikaantumisen tai sen että on lentänyt pidempään kun turvallisesti voi...
Kun ihminen voi huomata vikatilanteen ollaan jo pitkällä ja varsinkin jos ihminen voi vielä jotenkin tilanteeseen vaikuttaa.
Failsafe tarkoittaa sitä tilannetta että yhteys lähettimen (radio-ohjain) ja multin välillä katkeaa. Tällöin lentoaivot tekevät niille etukäteen määritellyn toimenpiteen. Esim jättävät koneen leijumaan tai palaa ja laskeutuu kotiin...
Jos esc menee epäkuntoon, lakkaa ropelli pyörimästä ja kone käyttäytyy oudosti.
Mitään keskitettyä erillistä tilanvalvontaa ja pelastustoimintoa näissä ei yleensä ole. Laskuvarjoja kylläkin joissain, ainakinkehitysasteella.. .
Hieman pähkäilyä vikatilanteiden hoitamiseksi:
Mistä laitteista/toiminnoista tuon vikatilannetiedon voisi multissa saada jotenkin järkevästi (keskitetylle tilanvalvonnalle):
- Moottorien pyörintä/lentoaivon nopeuskäsky ei vastaa
- Lentoaivo vikaantunut pahasti. Joissain reaaliaikaisissa järjestelmissä käytetään "vahtikoiraa", jota lentoaivon pitää virkistää tietyin välein tai muuten toi koira rekee esimerkiksi resetin aivolle. Tässä se vaan ilmoittaisi Ok/Vika tilanvalvonnalle). Tämä paljastaa tilanteen jossa aivon ohjelmansuoritus on häiriintynyt.
- Lentotila on vaarallinen (tämän tiedon voisi lentoaivo antaa ulos) (kopteri syöksyy liian nopeasti, on liian lähellä maata, on liian kaukana, ylösalaisin yms.)
- Vastaanotin vikaantunut pahasti - tässäkin vois vahtikoira purra, mutta niiden ohjelmat taitaa olla "proprietary" tavaraa ja virkistyksen ujuttaminen sinne vois olla vaikeeta
- Vastaaotin ei saa yhteyttä lähettimeen - kenttä on liian heikko
- Akun varaustila tippunut liian alas
- Käyttäjä painanut lähettimen paniikkinappulaa (kopu käyttäytyy kummallisesti, lentoaivo vielä hengissä mutta laskentamatriisit pyörähtelee hallitsemattomasti tai muu ohjelmavika, tai jokin on selvästi rikki eikä ohjaus toimi)
Mitä keskitetty tilanvalvonta vois tehdä saadessaan "Vikaa"-tilan joltain laitteelta:
- Yrittää paluuta lähtöpisteeseen
- Yrittää laskeutua moottoreilla suoraan alas
- Resetoida lentoaivo
- Pysäyttää moottorit
- Kytkeä akku irti koko järjestelmästä
- Laukaista laskuvarjo
Nämä tuli tällain alustavasti mieleen.
Jäikös tuosta nyt vikatilanteita, joita ei pystytä huomaamaan?Jos mulla olis tiiliskivi kopterin kyydissä, niin tuntuis ainakin turvalliselta, että siinä olis jokin extrajärjestelmä jolla lento lopetettaisiin "hallitusti" tarvittaessa ja vieläpä ilman minun väliintuloa. Siis extrajärjestelmä joka ei vikaannu muun järjestelmän osan vikaantuessa.