En tosin tiedä onko suora pystysuuntainen pudotus yhtään sen vaarallisempi kuin hallitsemattomaan vaakaliitoon lähtevä keppimöykky. Laskuvarjon näkisin paljon parempana kehitysideana.
Jonkinlaisena vastauksena tuohon sun puolittaiseen kysymykseen, kopioin toisaalta tällaisen periaatteellisen tekstini, siitä mistä hätälaskeutumisessa on kysymys:
Mistä on quad-liitimessä kysymys perimmältään
Kun liidin tiputetaan ilman moottoritehoja ja sen sekä törmäyskohteen pitäisi säilyä ehjänä, niin oleellista on se, että sen potentiaalienergiasta ja vallinneesta liike-energiasta (yhteensä kokonaisenergia) kulutetaan suurin osa siihen mennessä, kun laite osuu maahan. Jäljellä oleva kokonaisenergia on juuri se, joka pistää lentimen palasiksi ja vielä hajottaa pitkin mantuja. Tai vammauttaa kohdalle osuneen lapsen.
Potentiaalienergian muuntamisesta lentolaitteen liike-energiaksi (oli se sitten translaatio l. liitämistä tai rotaatio l. pyörimistä) ei ole mitään hyötyä, jos kaikki kokonaisenergia on vielä maanpinnan tullessa vastaan jäljellä. Nyt vaan liike-energian muodossa.
Ainoa tapa, millä kokonaisenergiaa saadan tuhlattua, on pistää ilma virtaamaan, joko laminaarisesti suuntaansa muuttaneena tai pyörteilemään. Energia siis siirtyy lentolaitteesta ilmaan, tai toisin sanoin lentolaite tuhlaa (kokonais-)energiaansa.
Jos kokonaisenergian sopivalla käytöllä (vaikka nostovoiman synnyttämiseen) saadaan kerättyä lisäaikaa, jonka lentolaite pysyy ilmassa, niin energian tuhlaushomma helpottuu, eikä kaikkea tarvitse hävittää ilmanvirtailujen muodostamiseen hetkessä. Tässä sovelluksessa on kuitenkin vain etu, jos lentolaite tulee mahdollisimman pian maahan.
(Tai ei se moottorikonetilassa ole etu: silloin pitäisi pysyä mahdollisimman vähän energiaa tuhlaten ilmassa.)Jos kokonaisenergia on kulutettu/tuhlattu loppuun juuri ennen kosketusta maahan, on kosketus hiuksenhieno, huomaamaton, ja sen kestää vaikka kananmuna laskutelineenä. Jos lievä liioittelu sallitaan. Rikkoohan kananmunan jo melko kevyen lentimen pelkkä staattinen paino. Joten monella lentolaitteella kananmuna rikkoutuu heti kosketuksen jälkeen. Muttei kosketuksesta.
Joten turvallisen maahantulon takeena on tuhlailevainen energiankäyttö ja viivyttely matkalla!