Kaikki oo pelkästään lennokkiväkeä... minäkin yritän opetella apinan raivolla kopterin lennätystä. Keskustelu Taraniksesta on vain keskittynyt lennunettiin ja toisaalta hyvä ettei repeä kovin sirpaleiseksi kuten RCGroupsissa on käynyt.
Mutta aiheeseen, yhdistelmällä Taranis & Phoenix olen simutellut jo jonkin aikaa. Taranis sopii oikein hyvin Phoenixin perään juurikin helpon ohjelmoitavuuden vuoksi.
Minulla on parikin eri Futabaa ja voin sanoa että ne vasta ovat p.i.t.a kun niitä sovittaa toimimaan simulaattoreiden kanssa.
Taraniksessa ei vain ole juuri mitään valmiina, pitää tietää mitä tahtoo. Ei sitten myöskään tarvitse kikkailla valmiiden kovakoodausten kanssa jatkossa, silloin sitten varsinaiset juhlat alkavat
Taraniksen yhteensovittamisessa Phoenixiin olen tehnyt suosiolla Phoenixin päässä oman Custom Profilen jonka olen nimennyt "Taranis" (kuinka ollakaan...)
Taranikseen Phoenixilla simutusta varten tein mallin "Phoenix Simu", jossa sisäinen radio pois päältä jottei turhaan kuluta akkua radioliikenteeseen ja Trainer asetus Slaveksi ja lähetettävät kanavat Ch1...Ch8. Tällöin Taranis lähettää trainer-liittimeen kanavia 1...8, olettaen että mikserissä on niille tehty määritykset.
Sitten vain Phoenixin Profile editissä Helicopter -osiossa pitää sovittaa mitä kanavia haluaa käyttää ja mitä sitten laittaa Taraniksen pukkaamaan johtoon.
Omat asetukset seuraavasti:
Cyclic pitch = Controller Ch1 ja Invert = Taraniksessa mikserissä CH1
Cyclic roll = Controller Ch 2 = Taraniksessa mikserissä CH2
Collective pitch = Controller Ch 3 = Taraniksessa mikserissä CH3 Thr
Throttle hold = Controller Ch 7= Taraniksessa mikserissä CH7 jossa 100 kytkimeltä SG (oikea nurkka)
Idle Up = Controller Ch 5 = Taraniksessa mikserissä 100 kytkimeltä SF (vasen etunurkka)
Flybarless mode = Static 100%
Ja General osiossa Throttle = Controller Ch 3
Kokeneemmat osaavat varmaan sanoa miten kriittiset toiminnot kuten Thr hold kannattaa sijoittaa kytkimille, itse olen tottunut paniikissa repimään mankan oikeasta nurkasta ylös, sitten taas Idle upin vasemmalle nurkalle. Fyysistenkin kytkimien paikkoja voi myös vaihdella, ainakin monet ovat vaihtaneet oikeasta nurkasta pois 2-as-momentary vipstaakin ja tilalle on-off kytkimen juurikin throttle holdin takia..
Olen laittanut hieman (20%) expoja tikuille Taraniksen päässä. Muutenkin kaikenlainen hienosäätö mieluummin mankassa kuin simun puolella.
Ja rohkaisisin tekemään kaikenlaiset kokeilut ja ohjelmoinnit Companion9X:ssä, siellä voi myös simuloida radion toimintaa (paitsi äänien ja telemtrian osalta). On nimittäin paljon nopeampaa näpytellä tietokoneen näppäimistöä ja käyttää hiirtä ja copy-pastea ja valita muuttujia pitkistä dropdown -valikoista isolla ruudulla kuin väkertää asioita mankan väkisinkin kankean käyttöliittymän kautta. Kaikki kyllä löytyy toki mankastakin, sikäli oma valinta. Mutta viimeistään siinä vaiheessa kun alkaa hienosäätämään 17 pisteen käyriä ja funktioita ja vähänkin monikerroksisimpia miksauksia niin Companion9X on ihan ehdoton.