Kirjoittaja Aihe: JR G770 3D ja wägäys.  (Luettu 8002 kertaa)

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
JR G770 3D ja wägäys.
« : 26 Heinäkuu, 2008, 19:23:58 »
Jeps... Japan Remoten G7703D gyro on mulla 600N:nän hännällä, parina Futaban S9254.
Perässä 92mm Kok compositen hiilet
Radion endpointit 100/100%
Gaini 24% HH-tilassa
Linkki 11mm päässä servovarressa (kuten ohjeessa on sanottu 600N:lle, sisemmäs ei saa kun pääratas tulee tielle...)

Leijunnassa toimii ihan ok, mutta kun kääntää Idle-upille, niin meinaa perkaa koko perän osiksi. Wägää aivan mielettömästi. Vielä 15% gainilla lähtee silloin tällöin wägäämään, eikä lopeta ennen kuin tiputtaa taas leijuntatilalle. Paljon ei gainia uskaltaisi laskea kun alkaa tulemaan se 5% raja vastaan jossa gyro ei enää tiedä missä tilassa on ja lyö hanskat tiskiin...
Sain ongelmaa hieman pienemmäksi, kun truuttasin gyron ympärille silikoonimassaa ettei heilu, mutta kyllä tuo edelleen estää vetämästä sellaista settiä kuin pitäisi  :'(

Ajatuksia, onko kellä ollut tätä gyroa? Ilmeisesti aika sama vehje kuin HobbyJP:n myymä JR G770T? Tämä on hommattu ameriikasta....
« Viimeksi muokattu: 16 Syyskuu, 2008, 14:31:52 kirjoittanut Hermis »
-flybarless, sedative stabilized head-

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: JR G770 3D ja wägäys.
« Vastaus #1 : 26 Heinäkuu, 2008, 22:16:58 »
Ei vastannut ei... :) olen huomannut itsekkin että puhtia löytyy ihan liian kanssa. Pelkällä pikaliimatulla tarralla gyro meinasi purkaa kopteria koko ajan, nyt silikoonilla vähän helpotti. Myös semmoinen alumiininen pidempi peräevä voisi auttaa, jos ei tärisisi niin paljoa kuin tuo lötterökuituinen.... ::) Niitä 600N:nän omia muovilätkiä en viittisi laittaa enää tonne perään kun KoK compositeissa on niin paljon kovempi "bling factor". RR:stä lueskelin, että käyttäävät tuolla gyrolla tämmösiä säätöjä

D/R = 85%........................Check!
Servovivun pituus 11mm......Check!
gain 19%..........................hmmm.... täytyy kokeilla....

Tuntuu vaan niin kummalta, kun GY401:sen kanssa oli gaini koko ajan 65% ja yli. Miksi tässä edes on säädettävä gaini jos kerran ei voi pitää kun pari prossaa? ;D
-flybarless, sedative stabilized head-

TTM

  • Vieras
Vs: JR G770 3D ja wägäys.
« Vastaus #2 : 26 Heinäkuu, 2008, 22:56:39 »
Mulla on sama gyro 600N:n perällä, tosin JR:n omalla servolla (8900). Tautisen hyvin toimii nytten, aluksi oli mullakin outoa vägäystä, mutta nyt ei enää. En ihan tarkkaan muista miten se hävis.. Servovarren pituus näyttää olevan 9mm, endpointit 100%, Gyro sens 68% norm, 63% idle (DX7, en muista miten se gain tosta tuli..)
Niin, oliskohan ollu mulla alussa joku onneton 5V regu servon ja gyron välissä, sellanen yhden diodin jutska :D. Sitten vaihdoin sen Alignin hakkurimalliin. Samalla muistaakseni laitoin yhden tuen lisää perätönärille, välysten minimoimiseksi. Ei ole enää vägännyt ja piro on tarkka, pysähtyy ku seinään.

Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: JR G770 3D ja wägäys.
« Vastaus #3 : 26 Heinäkuu, 2008, 23:25:19 »
Kokeile tipauttaa end pointteja ainakin testi mielessä. (ilmeisesti toi D/R 85%, viittasi juuri tähän).

Gyrolle tulee lisää tarkkuutta (kai toi toimii suurinpiirtein samaten kuin 401), jolloin se ei ylikorjaa ja korjaa takaisin --> wägäys. Itsellä oli 500:n kanssa päinvastainen ongelma, eli perä pyöri tasaisesti ja end pointtien säätäminen pienemmäksi auttoi.

-

Poissa mnentwig

  • Elävä Legenda
  • *****
  • this sentence no verb
Vs: JR G770 3D ja wägäys.
« Vastaus #4 : 27 Heinäkuu, 2008, 00:34:13 »
>> jolloin se ei ylikorjaa ja korjaa takaisin --> wägäys
didn't read the whole thread... but that sounds like servo overshoot, usually adjusted by increasing "delay" (Futaba) or "rotation rate" (Logictech). 
When gain is too high, it looks a bit the same.

Setting up limits correctly is always a good idea, just to keep the rudder servo from burning out when handling the heli on the ground.

BTW, referring to the original post:
for a HH gyro, the transmitter endpoints have almost nothing to do with the problem.

Probably your Idle-up headspeed is higher, then it may help to simply put gain on the same switch, and reduce it accordingly (in other words, set up gain for both flight modes one by one).
« Viimeksi muokattu: 27 Heinäkuu, 2008, 00:37:51 kirjoittanut mnentwig »

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: JR G770 3D ja wägäys.
« Vastaus #5 : 27 Heinäkuu, 2008, 11:32:42 »
Tolle gyrolle ohje suosittaa 150% endpointeja, ja 62% gainia 600N:lle, Futabaksi tämä tarkoittaa 24%HH. Mulla on nyt Endpointit 100... Pitää koittaa vielä nostaa ne takas 140%, ja siirrellä sitä linkkipalloa....
Tässä gyrossa ei ole mitään delay-ruuvia, ainoat säädöt mitkä löytyy on trvl-limit, reverse, ja hi/lo-output (eli pulssitaajuus sen mukaan onko digi- vai analogiservo)
-flybarless, sedative stabilized head-

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: JR G770 3D ja wägäys.
« Vastaus #6 : 28 Heinäkuu, 2008, 23:16:34 »
Keskitä perä niin että kulmat on 0:ssa linkin ollessa 90 astetta.

(3D mastersissa oppii)


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: JR G770 3D ja wägäys.
« Vastaus #7 : 28 Heinäkuu, 2008, 23:45:44 »
Koitetaan, nytkun tulis vielä kunnolla tyyni päivä että pääsis kokeilemaan.
Kerros Vispilä kuka opetti? :) Saitko nimmarin?

EDIT:Olisi muuten kiva kuulla perusteita miksi laitetaan 0-kulmille? RR:ssä osa kertoo trimmanneensa leijuttamalla rate-tilassa, jolloin perään tulee keskikohtaan pienet kulmat, ja osa taas sanoo keskittäneensä 0-kulmille. Jos molemmat toimii, ei keskityksellä ole mitään tekemistä gyron toiminan kanssa, eikä se silloin ratkaise minunkaan ongelmaani ??? Mutta luonteelleni uskollisena en usko ennen kuin olen itse kokeillut... ::) :)
« Viimeksi muokattu: 29 Heinäkuu, 2008, 15:15:15 kirjoittanut Hermis »
-flybarless, sedative stabilized head-

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: JR G770 3D ja wägäys.
« Vastaus #8 : 29 Heinäkuu, 2008, 21:48:58 »
Steven Gerrardilta kysyttiin niin sanoi että sitä gyroa ei saa muuten toimimaan hyvin ellei keskitä.


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

JHypp

  • Vieras
Vs: JR G770 3D ja wägäys.
« Vastaus #9 : 20 Elokuu, 2008, 20:51:26 »
Korjattiin juuri yksi "Full Metall Jacket". Oireet olivat juuri samat, mitä täällä on kerrottu. Eli ei pitänyt, wägätti ja antoi räpsyjä ja oli aivan liian "yliherkkä".
Vika oli se, että sisuskalut ottivat kiinni metalliseen ulkokuoreen, jolloin kaikki tärinät siirtyivät satunnaisesti tai tietyissä liikkeissä suoraan gyron anturille.

Gyron sisukalut on ankkuroitu kahdella sivulla olevilla muoviosilla, missä on syvennykset pk-levyille. Nuo sisuskalut olivat kuitenkin siirtyneet johtojen vastaisella seinämällä kiinni eloksoituun ulkokuoreen siten, että eloksointi oli lähtenyt hankauskohdista pois. Purin gyron, viilasin kiinniottokohdasta pk-levyä hieman ja laitoin kaksipuoleisen gyroteipin pehmusteeksi ja estämään pk-levyn kontaktin seinän kanssa. Pakotin myös gyron johtoja kääntymään tiukemmin gyron sisällä, koska johdot painavat gyron sisuskaluja vastaseinään päin.

Gyro nippuun ja koelennolle. Gyro toimi erinomaisesti, uskomaton pito, pironopeus ja pysäytykset ilman takapotkuja ja erittäin tarkka heading hold, ei kierrä ja perä tekee juuri sen mitä pyytää, eikä mitään ylimääräistä. Pitch pumpingissa ei kierry yhtään. Testattiin oikein ja väärinpäin kovaa ja hiljaa, tictocceja, piroflippejä, silmukoita sivuttain ja myös kääntämällä vauhdista perä sivulle - ei ongelmia. JR radion gain arvot Norm/Idl1/Idl2 72/70/68, liikealueet +/-90% ja expoa +50% kaikkilla lentotiloilla.

- Jari

(Ps. Heitin vain Spartanin tilalle K3D:hen, en keskittänyt)
(Pss. Oli muuten tuo JRu:n gyro, mistä oli tässä säikeessä aikaisemminkin juttua)
« Viimeksi muokattu: 20 Elokuu, 2008, 22:43:55 kirjoittanut JHypp »

Poissa XciD

  • Pro torppari
  • ****
Vs: JR G770 3D ja wägäys.
« Vastaus #10 : 21 Elokuu, 2008, 10:26:40 »
Keskitä perä niin että kulmat on 0:ssa linkin ollessa 90 astetta.

(3D mastersissa oppii)


-op-

Pitääkö nyt oikeasti luopua STD mallin peräsäädöstä?

Flying Since 01.07.2008 - Crashes 1

Poissa XciD

  • Pro torppari
  • ****
Vs: JR G770 3D ja wägäys.
« Vastaus #11 : 22 Elokuu, 2008, 19:10:05 »
Toimiiko muka paremmin jos vetää mekaanisen set-up:in o astetta lavat, 90 slideri, ja 90 servohorn? (401)
« Viimeksi muokattu: 22 Elokuu, 2008, 19:31:00 kirjoittanut XciD »

Flying Since 01.07.2008 - Crashes 1

JHypp

  • Vieras
Vs: JR G770 3D ja wägäys.
« Vastaus #12 : 22 Elokuu, 2008, 20:17:58 »
Pitääkö nyt oikeasti luopua STD mallin peräsäädöstä?

Ei se säätö sitä pahenna, mutta ei tuo gyro siellä paljoa "lepäile", eli toimii, kun keskitys on "siellä päin" ja liikealueet rajattu. Itse säädin sen siten , että gyron resetoinnin jälkeen (kun horni on 90 asteen kulmassa) on perässä se 5-7 astetta kulmaa, sitten vaan potikalla rajaus, että ei spindaa kummallakaan puolella ja se on siinä.

- Jari

Poissa IsoNega

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: JR G770 3D ja wägäys.
« Vastaus #13 : 22 Elokuu, 2008, 20:26:48 »
Mä kokeilin tota keskittämistä - nolla kulmat kun tikku keskellä. Matalilla nuppikierroksilla (norm modessa) ei perä pitänyt mutta kierroksia kun nosti niin sitten se pysyi aisoissa. Eli minä ainakin palaan tohon vanhaan malliin.

-Nega-

JHypp

  • Vieras
Vs: JR G770 3D ja wägäys.
« Vastaus #14 : 22 Elokuu, 2008, 22:41:58 »
Mä kokeilin tota keskittämistä - nolla kulmat kun tikku keskellä. Matalilla nuppikierroksilla (norm modessa) ei perä pitänyt mutta kierroksia kun nosti niin sitten se pysyi aisoissa. Eli minä ainakin palaan tohon vanhaan malliin.

-Nega-

Siis ei pitänyt Norm. modessa ??? Kiertyikö vai mitä? Laita lisää Gainia - pitäähän gyron toimia kaikilla modeilla! Huomattiin myös gyron kalibroitumisen merkitys 2.4G:n laitteilla. Spektrumin vastarin resetoituminen kestää pitkän tauon jälkeen kauan ja gyro ei saa signaaliaan tarpeeksi kalibroituakseen kunnolla. Lääke tähän on se, että ottaa vastarilta sähköt vielä kerran pois ja laittaa samantien päälle uudestaan, jolloin vastari löytää lähettimensä nopeammin ja gyro ehtii kunnolla kalibroitua.

- Jari
« Viimeksi muokattu: 23 Elokuu, 2008, 00:37:35 kirjoittanut JHypp »

Poissa IsoNega

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: JR G770 3D ja wägäys.
« Vastaus #15 : 22 Elokuu, 2008, 23:15:06 »
Jes, perä lähti heti kääntymään ja vasta kun kierroksia kunnolla niin sitten pysyi paikallaan.

Ja sit jos lisäs gainia niin perä alkoi vägäämään noilla isommilla kierroksilla.

-Nega-

JHypp

  • Vieras
Vs: JR G770 3D ja wägäys.
« Vastaus #16 : 23 Elokuu, 2008, 00:43:12 »
Jes, perä lähti heti kääntymään ja vasta kun kierroksia kunnolla niin sitten pysyi paikallaan.

Ja sit jos lisäs gainia niin perä alkoi vägäämään noilla isommilla kierroksilla.

-Nega-

Se tekee juuri noin jos se ei ole kalibroitunut kunnolla. Eli jos heilautat sitä sen kalibroitumisen aikana tai jos se ehtii kalibroitua ennen kuin saa älyllistä signaalia vastarilta.
Katkaise sähköt vastarilta ja laita uudestaan päälle lähettimen ollessa päällä ja testaa norm. modea uudestaan - vieläkö kiertyy? 

- Jari

Poissa IsoNega

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: JR G770 3D ja wägäys.
« Vastaus #17 : 23 Elokuu, 2008, 09:42:28 »

Se tekee juuri noin jos se ei ole kalibroitunut kunnolla. Eli jos heilautat sitä sen kalibroitumisen aikana tai jos se ehtii kalibroitua ennen kuin saa älyllistä signaalia vastarilta.
Katkaise sähköt vastarilta ja laita uudestaan päälle lähettimen ollessa päällä ja testaa norm. modea uudestaan - vieläkö kiertyy? 

- Jari

Kiitti vinkistä. Täytyy kokeilla vielä muutama kerta uudestaan ennen kun annan periksi.

-Nega-

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: JR G770 3D ja wägäys.
« Vastaus #18 : 23 Elokuu, 2008, 15:58:29 »
Ei ole iso homma testata pitääkö paremmin jos perään pistää servokeskellä vähän kulmia, koita auttaako se niin saadaan tähänkin keskusteluun testidataa eikä pelkästään jonkun temppupilotin mielipidettä jostain Northamptonin tumppukylän pikkukisoista.... ::)
-flybarless, sedative stabilized head-

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: JR G770 3D ja wägäys.
« Vastaus #19 : 23 Elokuu, 2008, 16:29:43 »
No mikset itse testaa?? Doh!

Sehän ei ole iso homma.


-op-
« Viimeksi muokattu: 23 Elokuu, 2008, 16:32:15 kirjoittanut Vispilä »
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

JHypp

  • Vieras
Vs: JR G770 3D ja wägäys.
« Vastaus #20 : 23 Elokuu, 2008, 21:54:41 »
Ei ole iso homma testata pitääkö paremmin jos perään pistää servokeskellä vähän kulmia, koita auttaako se niin saadaan tähänkin keskusteluun testidataa eikä pelkästään jonkun temppupilotin mielipidettä jostain Northamptonin tumppukylän pikkukisoista.... ::)

Minä en voi testata, kun minulla ei ole ko. gyroa, se oli lainassa vain korjauksen ja testauksen ajan - kaksi lentoa K3D:ssä. Niin ja minulla oli kulmia servo keskellä ja toimi hienosti.
 
- Jari
« Viimeksi muokattu: 23 Elokuu, 2008, 21:59:25 kirjoittanut JHypp »

Poissa martevuo

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: JR G770 3D ja wägäys.
« Vastaus #21 : 02 Syyskuu, 2008, 22:07:52 »
huom.!

Nyt on testailtu. Ja pitää ihan hyvin. EI wägaa eikä lagaa.. eikä mitää muutakaan negaa.

Alkuun oli ongelmia pironopeuden ollessa #%#"% tanan kova. Ja seuraavana olikin kickback pysähtyessä. Ja sitten olikin että ei pidä toiseen suuntaan kunnolla ja toiseen liian hyvin.. ja lopuksi ei pitänyt edes nokkaa jatkuvasti eteen päin.

Nyt toimii :)

@ Nega , voit soitella ni katsotaan se setuppi kohalleen

cheers

JHypp

  • Vieras
Vs: JR G770 3D ja wägäys.
« Vastaus #22 : 05 Syyskuu, 2008, 16:13:23 »
Tämä Case jatkuu,

JRu:lla on ollut 770:n kiinni rapukassa ja tuon korjauksen jälkeen toimi ehkä vajaa kymmenen keikkaa hyvin, mutta nyt TAAS alkoivat ongelmat. Virrat päälle laitettaessa Gyro resetoituu hyvin ja toimii, mutta parin kolmen minuutin leijutuksen jälkeen (siihen asti toimii moitteetta, sub-trimmit ja tavalliset trimmit nollilla, eikä edes modea vaihdettu) kopu nykäisee perää ehkä 45 astetta ja alkaa kiertää sitä voimakkaasti vasemmalle. Kun otimme kopun alas, niin peräservo ajautuu jatkuvasti suhteellisen nopeasti toiseen laitaan. Jos katkaisee virrat ja laittaa takaisin päälle, niin taas toimii vähän aikaa hyvin. Tämä vain siis vain HH-puolella. Kun gyro menee sellaiseen tilaan, että se kiertää, niin gainin muutos liikuttaa peräservoa. Ikäänkuin HH-kompassia alkaisi yhtäkkiä pyörryttää ??? Tuon kiertymisen saa pysähtymään trimmillä, mutta silloinkin perä sätkii satunnaisesti. Taitaa resetoitua väärään kohtaan. Testasimme myös vaihtamalla gainin vastarin toiseen kanavaan, ei muutosta asiaan. Mikähän sen nyt sotki? Kylmä keli ja pa..a lämpötilakompensointi ???

Taas palattiin vanhaan totuuteen: JR ei ole vielä toimivaa gyroa tehnyt...katsotaan saisiko valmistaja tämän kuntoon...

- Jari
« Viimeksi muokattu: 05 Syyskuu, 2008, 22:55:56 kirjoittanut JHypp »

JHypp

  • Vieras
Vs: JR G770 3D ja wägäys.
« Vastaus #23 : 14 Syyskuu, 2008, 18:22:43 »
McGregorJR:n huolto (UK) arveli syyksi peräservoa ja kehotti tosiaan ajamaan ko. gyroa sen omalla servollaan. Sain sen oman 8900G:n vasta viime viikolla ja ainakin "pöytätesteissä" tuntuu toimivan moiteetta.

- Jari

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: JR G770 3D ja wägäys.
« Vastaus #24 : 16 Syyskuu, 2008, 14:37:05 »
Vaikka JHypp:n ja JRu:n osalta ceissi taitaa olla vielä kesken, merkkaan ratkaistuksi, koska alkuperäinen ongelma, minun ongelmani siis, selvisi.

Elikkä syynä oli ilmeisesti juuri tuo piirilevy-koskettaa-koteloa kokoamismoka. Laitoin polttiaineletkun palat levyn etu ja takapuolelle, ja parannusta tapahtui aika rutkasti. Gyro piti takaperin lennellessä (ei tosin ollut mikään hurja vauhti), sivuttain ajaessa (keskinopeudella) ja flipeissä ja tik-tokeissa sen verran kuin minä niitä nyt osaan. Gaini on edelleen ihan hullun matalalla, veikkaan että polttoaineletku on vielä liian kovaa ja syö suorituskykyä, vaihdan 2-puoleista teippiä tänään tilalle. Katsoo sitten miten vaikuttaa.

Kiva kun kone taas toimii ja voi ajella miten tykkää :)
-flybarless, sedative stabilized head-