Viranomaistehtävät taitavat olla laissa erikseen mainittu ainakin siten, että voivat tarvittaessa saada luvat tehdä enemmän kuin muut. Se nyt on aika itsestään selvää. Mutta katsotaanko kopteri ilma-alukseksi, jonka käyttäminen lentotyössä vaatii lentotyöluvan? No täältä löytyy lisätietoa...
Ilma-alukselle tarvitaan lentokelpoisuustodistus-> eipä onneksi ainakaan vielä lennokeille vaadita. Lennokeillehan on omia määritelmiä ja raja-arvoja. Tässä jotain:
http://mekri.uef.fi/uav/ilmailuhallinto.htm Miehittämätön lennokki, ilmailusääntöjä
Ilmailuhallinnon viestit vuodelta 2007 takaperoisessa järjestyksessä, myöhemmin tullut ensin, ja aiemmin alempana:
Hei,
Tiedustelitte toiminnasta miehittämättömillä puoliautomaattisilla lentolaitteilla. Suomessa radio-ohjattavan lennokin pysyessä lennättäjänsä näköpiirissä toiminta ei vaadi viranomaisen hyväksyntää. Ohjaaja pystyy tällöin välittömästi vaikuttamaan lennokin liikerataan, mikäli muuta ilmaliikennettä ilmaantuu alueelle.
Mikäli kyseessä ei ole lennokki tai kyseessä on hyvin painava lennokki, toiminnan tulee tapahtua suljetulla vaara-alueella. Toimittaessa näköpiirin ulkopuolella, jolloin lennokki saattaa toimia ennalta ohjelmoidun lentokuvion pohjalta, tulee toiminnan tapahtua suljetussa, varatussa ilmatilassa, joka on julistettu vaara-alueeksi. Suomi ei ole aikeissa julkaista kansallista ilmailumääräystä asiasta, vaan odottaa asiassa tulossa olevia linjauksia, jotka laaditaan EU-tasolla.
Suomalainen ilmailusäädöstö ei tällä hetkellä määrittele tarkoin rajoja lennokkitoiminnan ja miehittämättömillä ilma-aluksilla (Unmanned Aerial Vehicle, UAV) tapahtuvan toiminnan välillä. Perinteinen lennokkitoiminta enintään 10 - 20 kg:n painoisilla lennokeilla on katsottu sallituksi toiminnaksi, joka ei pääsääntöisesti tarvitse mitään erityislupia. Poikkeuksena toki voi olla toiminta lentopaikoilla tai niiden läheisyydessä, jota voidaan lentoturvallisuussyistä rajoittaa.
Ilmailulain (1242/2005) 160 §:n mukaan Ilmailuhallinto voi tietyissä tapauksissa puuttua toimintaan, jonka se katsoo vaaralliseksi:
"Jos lentoturvallisuus tai liikenteen sujuvuus niin vaatii, Ilmailuhallinto voi määräyksellään tai päätöksellään kieltää ammunta-, ilotulitus- tai räjäytystoiminnan sekä ilmassa liikkuvien tai maassa olevien laitteiden sekä lasersäteen käyttämisen, rajoittaa toimintaa tai asettaa sille ehtoja. Ilmailuhallinto voi määräyksellään kieltää tai rajoittaa myös lentopaikan tai muun ilmailua palvelevan alueen läheisyydessä tapahtuvan lentoturvallisuudelle vaaraa aiheuttavan tai liikenteen sujuvuutta merkittävästi haittaavan muun toiminnan"
Ilmailuhallinnon yleisluonteinen linjaus lennokkitoiminnan ja UAV-toiminnan rajoista ja sallittavuudesta on, yksityiskohtaisen asiaa koskevan ilmailumääräyksen puuttuessa, ollut seuraava:
- tavanomainen lennokkitoiminta enintään noin 20 kg:n painoisella moottoroimattomalla lennokilla on sallittua ilman eri lupaa
- tavanomainen lennokkitoiminta enintään noin 20 kg:n painoisella moottoroidulla lennokilla on sallittua ilman eri lupaa, mikäli se
toimii siimaohjauksisena tai radio-ohjauksella ja;
toimitaan tavanomaisten ilma-alusten käyttämän lentokorkeuden alapuolella (alle 150 m maan tai veden pinnasta) ja;
lennokkia lennätetään näkötähysteisenä ja siten, että lennättäjä voi vaaratilanteen uhatessa (esimerkiksi ilma-aluksen lähestyessä) puuttua lennokin lentorataan (väistötoimenpiteet) ja;
toimitaan paikassa tai alueella, jossa ei aiheuteta ilmeistä vaaraa lentotoiminnalle (esim. lentopaikkojen läheisyydessä) tai kolmannelle osapuolelle.
Edellä esitetty määritelmä ei ole kattava. Jos lennokki tai miehittämätön ilma-alus tai toiminta niillä ei täytä edellä mainittuja ehtoja tai myös muista kuin edellä mainituista syistä, saattaa Ilmailuhallinto edellä esitetyn lainkohdan perusteella joutua kieltämään toiminnan, mikäli siitä voidaan katsoa olevan vaaraa ilmailutoiminnalle.
Toiminta kenties satoja kiloja painavilla ohjaamattomilla ilma-aluksilla tulkitaan automaattisesti luvanvaraiseksi UAV-toiminnaksi edellä mainitun ilmailulain kohdan perusteella. Suomessa on myönnetty joitakin tällaisia lupia, mutta ainoastaan muulta ilmaliikenteeltä rajoitetuilla tilapäisillä vaara-alueilla.
Ilmailuhallinto ei ole päätösvaltainen viranomainen ilmakuvaus- eikä myöskään rajavalvonta-asioissa. Näiden ja sotilasalueella tai sen läheisyydessä tapahtuvan lennätys- ja kuvaustoiminnan säädösten tai rajoitusten selvittämiseksi on syytä kääntyä oikean viranomaisen puoleen (puolustusvoimat, rajavartiolaitos).
Lähivuosina saattaa olla tulossa voimaan eurooppalaisia UAV-toimintaa koskevia normeja. Ne tai kokemukset nykyisestä luvanvaraisesta UAV-toiminnasta saattavat tulevaisuudessa aiheuttaa myös muita kuin edellä esitettyjä reunaehtoja. Siksi Teidän on syytä kuvaamaanne toimintaa harjoittaessanne aika-ajoin varmistua, olisiko toimintaa koskevia uusia säännöksiä mahdollisesti tulossa. Ilmailuhallinnon nettisivuilla (
www.ilmailuhallinto.fi ) julkaistaan uudet ilmailumääräykset. Näitä sivuja kannattaa seurata, kuten myös
www.jaa.nl ja
www.easa.eu.int.
Seuraavassa vastauksia tarkentaviin kysymyksiinne:
1. Lennokilla lennetään valvomattomassa ilmatilassa alle 150 metrin korkeudella, ja kone on näköpiirissä.
TÄMÄ ON OK.
2. Koneella lennetään valvomattomassa ilmatilassa yli 150 metrin korkeudella, ja kone on näköpiirissä.
KONE EI SAA YLITTÄÄ 150 M, OLTAVA NÄKÖPIIRISSÄ.
3. Koneella lennetään valvotun ilmatilan alapuolella, ja kone on näköpiirissä.
KONE EI SAA YLITTÄÄ 150 M JA ILMOITUS EI OLE PAKOLLINEN.
4. Koneella lennetään valvotussa ilmatilassa, ja kone on näköpiirissä.
VALVOTUSSA ILMATILASSA TARVITAAN LUPA LENNONJOHDOLTA. VALVOTTU ILMATILA VOI ALKAA MAAN TAI VEDEN PINNASTA. EI YLI 150 M LENNÄTYSKORKEUTTA.
5. Lennokilla lennetään valvotussa ilmatilassa yli 150 metrin korkeudella, ja kone menee myös näköpiirin ulkopuolelle.
ALUE TÄYTYY VARATA SULJETUKSI VAARA-ALUEEKSI, VARAUS ON TEHTÄVÄ 10 VIIKKOA AIKAISEMMIN..
6. Lennokilla lennetään valvotun ilmatilan alapuolella ja kone menee myös näköpiirin ulkopuolelle.
KONE EI SAA MENNÄ NÄKÖPIIRIN ULKOPUOLELLE EIKÄ YLITTÄÄ 150 M.
7. Lennokilla lennetään valvomattomassa ilmatilassa yli 150 metrin korkeudella, ja kone menee myös näköpiirin ulkopuolelle
KONE EI SAA MENNÄ NÄKÖPIIRIN ULKOPUOLELLE EIKÄ YLITTÄÄ 150 M.
8. Lennokilla lennetään valvomattomassa ilmatilassa alle 150 metrin korkeudella, ja kone menee myös näköpiirin ulkopuolelle.
KONE EI SAA MENNÄ NÄKÖPIIRIN ULKOPUOLELLE EIKÄ YLITTÄÄ 150 M. VALVOMATTOMASSA ILMATILASSA VOI OLLA MUITA, MIEHITETTYJÄ ILMA-ALUKSIA ALIMMILLAAN 150 M:SSÄ REITILLÄ, POIS LUKIEN LENTOKENTTIEN LÄHEISYYS, JOLLOIN ILMA-ALUKSET LÄHESTYESSÄÄN LASKUA VARTEN TAI LENTOONLÄHDÖN JÄLKEEN OVAT ALLE 150 M KORKEUDESSA. VESIKONEET VOIVAT VETEEN LASKEUTUESSAAN/LENTOONLÄHDÖSSÄ OLLA VAIKUTTAVAA LIIKENNETTÄ ALLE 150 M:SSÄ, KUTEN MYÖS ESIMERKIKSI PELTOSAROILTA TOIMIVAT LENTOKONEET. ILMAVOIMIEN LENNOT SAATTAVAT ALITTAA 150 M. MYÖS HELIKOPTERITOIMINTA ON HUOMIOITAVA LASKU- JA NOUSUVAIHEESSA.
9. Lennokilla lennetään asutuksen päällä. Onko rajoituksia esimerkiksi minimikorkeudesta? Lennokkejahan lennätetään parkkipaikoilla yms?
MINIMILENTOKORKEUDEN ESTEESTÄ OLTAVA VÄHINTÄÄN 30 M JA VAARAN AIHEUTTAMINEN ON KIELLETTYÄ.
Terveisin Lentotoiminta
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hei,
Tiedustelitte toiminnasta, jossa suorittaisitte ilmakuvausta miehittämättömällä radio-/gps-ohjatulla lennokilla. Suomessa radio-ohjattavan lennokin pysyessä lennättäjänsä näköpiirissä toiminta ei vaadi viranomaisen hyväksyntää. Ohjaaja pystyy tällöin välittömästi vaikuttamaan lennokin liikerataan, mikäli muuta ilmaliikennettä ilmaantuu alueelle. Maksimietäisyys tai -korkeus on ainoastaan ohjaajan näkökyvystä kiinni siten, että alus pysyy koko ajan riittävän lähellä ja riittävän matalalla.
Mikäli kyseessä ei ole lennokki tai kyseessä on hyvin painava lennokki, toiminnan tulee tapahtua suljetulla vaara-alueella. Toimittaessa näköpiirin ulkopuolella, jolloin lennokki saattaa toimia ennalta ohjelmoidun lentokuvion pohjalta, tulee toiminnan tapahtua suljetussa, varatussa ilmatilassa, joka on julistettu vaara-alueeksi. Suomi ei ole aikeissa julkaista kansallista ilmailumääräystä asiasta, vaan odottaa asiassa tulossa olevia linjauksia, jotka laaditaan EU-tasolla.
Käytettäessä lennokkia liiketoiminnalliseen lentotoimintaan, kuten esimerkiksi lentotoiminnalla saatujen valokuvien myyntiin, Ilmailuhallinnolla ei ole siihen rajoituksia.
Suomalainen ilmailusäädöstä ei tällä hetkellä määrittele tarkoin rajoja lennokkitoiminnan ja miehittämättömillä ilma-aluksilla (Unmanned Aerial Vehicle, UAV) tapahtuvan toiminnan välillä. Perinteinen lennokkitoiminta enintään 10 - 20 kg:n painoisilla lennokeilla on katsottu sallituksi toiminnaksi, joka ei pääsääntöisesti tarvitse mitään erityislupia. Poikkeuksena toki voi olla toiminta lentopaikoilla tai niiden läheisyydessä, jota voidaan lentoturvallisuussyistä rajoittaa.
Ilmailulain (1242/2005) 160 §:n mukaan Ilmailuhallinto voi tietyissä tapauksissa puuttua toimintaan, jonka se katsoo vaaralliseksi:
"Jos lentoturvallisuus tai liikenteen sujuvuus niin vaatii, Ilmailuhallinto voi määräyksellään tai päätöksellään kieltää ammunta-, ilotulitus- tai räjäytystoiminnan sekä ilmassa liikkuvien tai maassa olevien laitteiden sekä lasersäteen käyttämisen, rajoittaa toimintaa tai asettaa sille ehtoja. Ilmailuhallinto voi määräyksellään kieltää tai rajoittaa myös lentopaikan tai muun ilmailua palvelevan alueen läheisyydessä tapahtuvan lentoturvallisuudelle vaaraa aiheuttavan tai liikenteen sujuvuutta merkittävästi haittaavan muun toiminnan"
Ilmailuhallinnon yleisluonteinen linjaus lennokkitoiminnan ja UAV-toiminnan rajoista ja sallittavuudesta on, yksityiskohtaisen asiaa koskevan ilmailumääräyksen puuttuessa, ollut seuraava:
tavanomainen lennokkitoiminta enintään noin 20 kg:n painoisella moottoroimattomalla lennokilla on sallittua ilman eri lupaa
tavanomainen lennokkitoiminta enintään noin 20 kg:n painoisella moottoroidulla lennokilla on sallittua ilman eri lupaa, mikäli se toimii siimaohjauksisena tai radio-ohjauksella ja;
toimitaan tavanomaisten ilma-alusten käyttämän lentokorkeuden alapuolella (alle 150 m maan tai veden pinnasta) ja;
lennokkia lennätetään näkötähysteisenä ja siten, että lennättäjä voi vaaratilanteen uhatessa (esimerkiksi ilma-aluksen lähestyessä) puuttua lennokin lentorataan (väistötoimenpiteet) ja;
toimitaan paikassa tai alueella, jossa ei aiheuteta ilmeistä vaaraa lentotoiminnalle (esim. lentopaikkojen läheisyydessä) tai kolmannelle osapuolelle.
Edellä esitetty määritelmä ei ole kattava. Jos lennokki tai miehittämätön ilma-alus tai toiminta niillä ei täytä edellä mainittuja ehtoja tai myös muista kuin edellä mainituista syistä, saattaa Ilmailuhallinto edellä esitetyn lainkohdan perusteella joutua kieltämään toiminnan, mikäli siitä voidaan katsoa olevan vaaraa ilmailutoiminnalle.
Toiminta kenties satoja kiloja painavilla ohjaamattomilla ilma-aluksilla tulkitaan automaattisesti luvanvaraiseksi UAV-toiminnaksi edellä mainitun ilmailulain kohdan perusteella. Suomessa on myönnetty joitakin tällaisia lupia, mutta ainoastaan muulta ilmaliikenteeltä rajoitetuilla tilapäisillä vaara-alueilla.
Ilmailuhallinto ei ole päätösvaltainen viranomainen ilmakuvaus- eikä myöskään rajavalvonta-asioissa. Näiden ja sotilasalueella tai sen läheisyydessä tapahtuvan lennätys- ja kuvaustoiminnan säädösten tai rajoitusten selvittämiseksi on syytä kääntyä oikean viranomaisen puoleen (puolustusvoimat, rajavartiolaitos).
Lähivuosina saattaa olla tulossa voimaan eurooppalaisia UAV-toimintaa koskevia normeja. Ne tai kokemukset nykyisestä luvanvaraisesta UAV-toiminnasta saattavat tulevaisuudessa aiheuttaa myös muita kuin edellä esitettyjä reunaehtoja. Siksi Teidän on syytä kuvaamaanne toimintaa harjoittaessanne aika-ajoin varmistua, olisiko toimintaa koskevia uusia säännöksiä mahdollisesti tulossa. Ilmailuhallinnon nettisivuilla (
www.ilmailuhallinto.fi ) julkaistaan uudet ilmailumääräykset. Näillä sivuilla kannattaa silloin tällöin piipahtaa, kuten myös
www.jaa.nl ja
www.easa.eu.int.
Terveisin,
Lentotoiminta