Kirjoittaja Aihe: 450:sen pyörittelu rudderilla..  (Luettu 9658 kertaa)

Poissa K.Kangasluoma

  • Tavallinen torppari
  • ***
450:sen pyörittelu rudderilla..
« : 08 Tammikuu, 2014, 11:26:17 »
Olen katsellut videoita Youtubesta, sekä lennellyt Phoenix-simulla ja kerännyt näin kokemusta kopun lennättämisestä. Leijuttelu tolla mun 450:llä jo onnistuu kohtuudella, mutta olen pohtinut seuraavanlaista ongelmaa - vai sanoisinko eroavaisuutta. Eli kun kopua pyörittelee simussa rudderille pystyakselinsa ympäri vaikkapa kaksi kertaa, onnistuu tuo ihan yksinkertaisesti viemällä vasemman tikun jompaankumpaan laitaan. Mutta kun yritän tehdä samaa elävässä elämässä pihallani omalla kopterillani ei se toimi ihan noin yksinkertaisesti  :-\ Eli kopteri lähtee vaeltamaan vasemmalle jos pyöräytän kopun nokkaa oikealle (muistaakseni näin). Ja jos yritän pyöräyttää kopua 360 astetta pystyakselinsa ympäri, joutuu se lähes hallitsemattomaan lentotilaan  :'(

Onko tämä ihan normaalia, vai onko mulla jokin säätö pielessä? "Omasta mielestäni" ainakin swashin pitäisi olla kutakuinkin kohillaan, koska kopukka pysyy aika hyvin aloillaan leijutuksessa. Voiko kopterin tasapainopiste olla jotenkin nokka- / perä -painoinen koska näin käy tms???
HK-450 + Spektrum DX7
Nine Eagles 228P
ESky Lama
OH-U670

Poissa Waldemar

  • Pro torppari
  • ****
Vs: 450:sen pyörittelu rudderilla..
« Vastaus #1 : 08 Tammikuu, 2014, 11:36:51 »
Usein ne johonkiin suuntaan vaeltaa kun pyörittää. Kannattaa simussa säätää main rotor stabilityä pienemmälle niin tulee realistisempaa menoa. Ei sen kopun kuitenkaan ihan hallitsemattomaan tilaan pitäisi pyörittelystä mennä.
T-Rex 600Pro, MSH Mini Protos, Walkera  v120d02s, E-Flite Nano CP X, CarbonCore H6 950
Futaba 14SG, Spektrum DX6i

Poissa Toeh

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kaikki toimii savulla!
Vs: 450:sen pyörittelu rudderilla..
« Vastaus #2 : 08 Tammikuu, 2014, 12:01:37 »
FBL kopteri pitäis aika nätisti kyllä pirottaa. Varsinki jos akku on hyvässä kohtaa ja näin ollen kopu tasapainossa niin lujaa saa pirottaa ja ei pitäis mennä kyllä hallitsemattomaan tilaan. Jos swash on vähänkin vinossa tai kopu vaikka peräpainoinen niin kyllä voi lähteä hakemaan. Paikoillaan hitaasti pirottaminen niin että korkeus pysyy ja kopteri ei liiku, on myös pirun vaikeaa.

Poissa Otou

  • Seniori torppari
  • *****
  • #102, Sil
Vs: 450:sen pyörittelu rudderilla..
« Vastaus #3 : 08 Tammikuu, 2014, 12:06:13 »
Onko sulla miten ahdas tila missä sitä pyörittelet?
SAB Goblin 380--Align Dominator 450--DX9--Phoenix--Accurc--

Poissa K.Kangasluoma

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: 450:sen pyörittelu rudderilla..
« Vastaus #4 : 08 Tammikuu, 2014, 12:09:50 »
Okay - eli normaalia toimintaa siis  ;D Täytyypä säätää simussa tuota asetusta, niin ei ole liian helppoa lentäminen sillä  ::) Omasta mielestäni oma kopukkani on hieman peräpainoinen. Jos stabbarista nostaa, irtoaa jalasten takaosa viimeisenä. Tätä lienee vahvistaa sekin, että pysyy helpommin paikoillaan kun naksuttelee neljä - viisi pykälää trimmiä eteenpäin?

Leijuttelen kopua tällä hetkellä omakotitalon pihassa - eli tilaa on, muttei kuitenkaan riittävästi taivaslentoon  ;D
HK-450 + Spektrum DX7
Nine Eagles 228P
ESky Lama
OH-U670

Poissa Toeh

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kaikki toimii savulla!
Vs: 450:sen pyörittelu rudderilla..
« Vastaus #5 : 08 Tammikuu, 2014, 12:19:57 »
FB kopteri on todella nuuka painopisteen suhteen. Myös jos leijuttelet matalalla ~metrissä niin "maaefekti" tulee sekottamaan tuota entisestään. Tuo FB kopu pitäis olla ehdottomasti tasapainossa swash suorassa. Jos olet joutunut trimmaamaan sitä sen 5 naksua eteenpäin on se kokoajan "työnnöllä" eteenpäin ja tästä johtuen se lähtee pirottaessa seilaamaan todella paljon.

Mutta tuommosenaanki voi toki lentää kunhan ei ihan hulluna väännä. 450 kokoset on usein peräpainosia, mutta kokeile laittaa akku niin eteen kuin pystyt niin se vähän helpottaa.

Poissa Jalippo

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #27
Vs: 450:sen pyörittelu rudderilla..
« Vastaus #6 : 08 Tammikuu, 2014, 12:42:02 »
Kannattaa myös simulaattorissa (ainakin Phoenix) tarkistaa, että siellä model -> edit valikon takana realistisuus on 100 %.
Oletuksena tuo on 50 %.


SAB Goblin 700 | MSH Prôtos 500 FBL | Blade mCPX V2 | Spektrum DX9
Blackout Mini-H FPV 4S | Fatshark Attitude V2

Poissa vee73

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: 450:sen pyörittelu rudderilla..
« Vastaus #7 : 08 Tammikuu, 2014, 12:46:34 »
Tämä on mielestäni Phoenixin suurin bugi.
Vaikka mulla on FBL 700 kopteri ja tasan on kaikki timmissä.
Ei puhettakaa että se pysyis paikallaan pyörityksessä ilman korjausliikkeitä.
Varsinkin jos suht hitaasti pyörittää.
Simulla taas koperi on kuin naulattuna vaikka miten sekoittaa perällä.
Ja jos sitä stabiilisuutta säätää pienemmälle, niin kopteri vaan kallistaa aina samaan suuntaan pelkässä leijutuksessa.
Ja näihän oikeasti ei tapahdu.
Joko minulta on jotain mennyt pahasti ohi, tai sitten se vaan on näin.

Tarkistanpa vielä tuon realistisuuden.
Vain liikaa saattaa olla riittävästi

Poissa Jalippo

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #27
Vs: 450:sen pyörittelu rudderilla..
« Vastaus #8 : 08 Tammikuu, 2014, 13:36:15 »
Kyllä mulla ainakin phoenixissa lähtee esimerkiksi FBL 700 kopteri aina vasemmalle, kun peräpotkuri puhaltaa. Eli jos ottaa varovasti ilmaan, eikä koske mihinkään.
Toki pyörii paikallaan tosi nätisti, mutta niin oma FBL 500 tekee ihan livenäkin, kun FBL purkki on säädöissä ja kopteri tasapainossa.


SAB Goblin 700 | MSH Prôtos 500 FBL | Blade mCPX V2 | Spektrum DX9
Blackout Mini-H FPV 4S | Fatshark Attitude V2

Poissa vee73

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: 450:sen pyörittelu rudderilla..
« Vastaus #9 : 08 Tammikuu, 2014, 13:51:53 »
En tarkoita sitä nousua.
Vaan jos tyynellä kelillä laitat leijumaan ihan niin paikalleen kun saa.
Liikutat perää nii varmasti lähtee kopteri liikkumaan.
Tasapainossa on. Kun pysyy nupinvarassa ylösalaisin 3mm palikan varassa.
Ja purkin säädöt kohillaan myös.

Mä näkisin että tämä ilmiö on väistämätön.
Koska kopteri on väkisinkin peräroottorin takia pikkusen kallellaan. Pienissä näkyy selvästi.
Ja sitten kun vähän kallellaan ja kopteria kääntää kiin sehän sekoittaa tilanteen. 
Mä näkisin.  :)
Vain liikaa saattaa olla riittävästi

Poissa rane78

  • Kolomereespede
  • Jäsen 2024
  • *****
  • Kopteri on ilmassa aina oikein päin....
Vs: 450:sen pyörittelu rudderilla..
« Vastaus #10 : 08 Tammikuu, 2014, 14:19:14 »
Myös kierrokset ja expot vaikuttaa asiaan.
-TRex 700E -TRex 700N X2 -TRex 500ESP (Night Gear) -Roottos500 -GAUI X5 (Night Gear) -Trex 450L -Hisky HCP100S (magee) -Gaui H200 FBL x2 -Graupner MZ-24 -RF7 -VBar - Spartan Vortex
"Etevä laiskottelu on yhtä tärkeää kuin taitava työnteko."

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: 450:sen pyörittelu rudderilla..
« Vastaus #11 : 08 Tammikuu, 2014, 14:30:28 »
En tarkoita sitä nousua.
Vaan jos tyynellä kelillä laitat leijumaan ihan niin paikalleen kun saa.
Liikutat perää nii varmasti lähtee kopteri liikkumaan.
Tasapainossa on. Kun pysyy nupinvarassa ylösalaisin 3mm palikan varassa.
Ja purkin säädöt kohillaan myös.

Mä näkisin että tämä ilmiö on väistämätön.
Koska kopteri on väkisinkin peräroottorin takia pikkusen kallellaan. Pienissä näkyy selvästi.
Ja sitten kun vähän kallellaan ja kopteria kääntää kiin sehän sekoittaa tilanteen. 
Mä näkisin.  :)

Ihan saman olen huomannut itsekin.

Mutta toisaalta, ainakin CGY-750 manuaalissa puhuttiin jostain asetuksesta että sinne kannattais roottorin kierrosluku laittaa sisään vaikka ei olisikaan RPM sensoria. Jotain ymmärsin että se sieltä laskisi juurikin tuota kompensaatiota millä se sais pidettyä kopteria paremmin paikallaan kun perää pyöritellään. Se perän vaikutushan on riippuvainen lapojen ilmanvastuksesta ja kierrosluvusta. Mitä enempi lavat vastustaa pyörimistä, sitä kovemmin tarvii peräroottorilla puhaltaa sivulle jotta saadaan perä pidettyä suorassa. Ja sitä kovemmin kopu lähtee sivulle, eli sitä enempi sen pitää leijua vinossa jotta se pysyy paikallaan. Sitten jos perää pyöräytetään 180 astetta niin sehän on ihan väärään suuntaan kallellaan jos mitään kompensointeja ei tehdä.  Onhan se mahdollista kompensoida, jos kertoimet osuu kohdalleen, mutta voipa olla että harvemmassa purkissa edes yritetään tehdä mitään tuolle.
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa vee73

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: 450:sen pyörittelu rudderilla..
« Vastaus #12 : 08 Tammikuu, 2014, 14:39:41 »
Mulle ei ole silmille hypännyt tuommosta säätöä veepaaris.
Täytyy tutkia..
Vain liikaa saattaa olla riittävästi

Poissa K.Kangasluoma

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: 450:sen pyörittelu rudderilla..
« Vastaus #13 : 08 Tammikuu, 2014, 15:46:29 »
FB kopteri on todella nuuka painopisteen suhteen. Myös jos leijuttelet matalalla ~metrissä niin "maaefekti" tulee sekottamaan tuota entisestään. Tuo FB kopu pitäis olla ehdottomasti tasapainossa swash suorassa. Jos olet joutunut trimmaamaan sitä sen 5 naksua eteenpäin on se kokoajan "työnnöllä" eteenpäin ja tästä johtuen se lähtee pirottaessa seilaamaan todella paljon.

Mutta tuommosenaanki voi toki lentää kunhan ei ihan hulluna väännä. 450 kokoset on usein peräpainosia, mutta kokeile laittaa akku niin eteen kuin pystyt niin se vähän helpottaa.

Joo - näin olen antanut itsenikin ymmärtää maaefektin suhteen. Määpä kokeilen tuota akkua siirtämällä muuttaa painopistettä edemmäs..
HK-450 + Spektrum DX7
Nine Eagles 228P
ESky Lama
OH-U670

Poissa rane78

  • Kolomereespede
  • Jäsen 2024
  • *****
  • Kopteri on ilmassa aina oikein päin....
Vs: 450:sen pyörittelu rudderilla..
« Vastaus #14 : 08 Tammikuu, 2014, 15:51:02 »
Joo - näin olen antanut itsenikin ymmärtää maaefektin suhteen. Määpä kokeilen tuota akkua siirtämällä muuttaa painopistettä edemmäs..

Laita myös samat rundit. Koska kopu vakaampi sopivilla kierroksilla.
-TRex 700E -TRex 700N X2 -TRex 500ESP (Night Gear) -Roottos500 -GAUI X5 (Night Gear) -Trex 450L -Hisky HCP100S (magee) -Gaui H200 FBL x2 -Graupner MZ-24 -RF7 -VBar - Spartan Vortex
"Etevä laiskottelu on yhtä tärkeää kuin taitava työnteko."

Poissa K.Kangasluoma

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: 450:sen pyörittelu rudderilla..
« Vastaus #15 : 08 Tammikuu, 2014, 15:52:33 »
Myös kierrokset ja expot vaikuttaa asiaan.

Expoista en tiedä nyyppä kun olen, mutta kierroksista olen oppinut jotain kantapään kautta  ::) Alussa mulla oli varovasti kiekkaa (?) ja muuttuva kaasukäyrä (!). Sen kyllä huomasi että kopu vaappui leijutuksessa (taisinpa lavat pari tuhota enneku uskoin). Myöskin perän pomppimista esiintyi aina kun akusta alkoi paukku loppumaan - sen sai pois kun napsutteli "Hover Throtlesta" lisää kiekkaa. Joo - jotenki hölmöö toimintaa itseltä ennenkuin tajusin nostaa kaasukäyrää tonne 60% luokkaan (flattinä)  ;D
HK-450 + Spektrum DX7
Nine Eagles 228P
ESky Lama
OH-U670

Poissa 338federal

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kerranki lentokuva.
Vs: 450:sen pyörittelu rudderilla..
« Vastaus #16 : 08 Tammikuu, 2014, 18:38:53 »
Mulla tuntuu että mun 450 pro pirottaa aivan jees. Melkein paremmin kuin simussa.
Align T-Rex 700/800E V2 Vbar Neo(Pro rescue). Goblin 700 vbar silverline. Align T-Rex 600/700E Pro Vbar Silverline. Align 450L Dominator vbar Neo(Pro rescue). Align T-Rex 480 Sport DFC Beastx AR7200BX. (Align T-Rex 450 Pro DFC TORPPI). Align T-Rex 150 DFC. Blade mcpxBL. Blade MCPX
Vbar control. Spektrum DX8 phoenix 5,0 accurc

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: 450:sen pyörittelu rudderilla..
« Vastaus #17 : 08 Tammikuu, 2014, 18:50:40 »
pirocomp on v-bar softaan ympätty mutta olikohan nyt niin ettei sitä pääse säätämään.

v-bar oli ensimmäinen purkki myös tällä saralla. nythän toi pirocomp löytyy monesta muustakin controllerista.

noista kaikenmaailman mcpx sun muista koptereistahan tää ainakin vielä sillon puuttu ku mulla oli semmonen ja sehän ei pysy pirottaessa edes samassa huoneessa jos ei ohjaa kokoajan :D myös kaikki ihan halppikset kuten xyz sun muut on (tai ainakin oli tullessaan) sellasia että pirocomp puuttui. ei ne kyllä ilmeisesti paikallaan pysynykkään vaikka omaa kokemusta ei tietenkään ole ja kuulopuheiden varassa mennään :D
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa Ves@

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team ???
Vs: 450:sen pyörittelu rudderilla..
« Vastaus #18 : 08 Tammikuu, 2014, 18:54:58 »
Kyllä se kopu alkaa pyörimään ihan ok, kunhan vaan harjoittelee.
Ainakin meikäläisellä se tuppas alussa hiukka karkaamaan. Ja pyörii ihan ok, oli kärpäslätkät tai ei.

Poissa K.Kangasluoma

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: 450:sen pyörittelu rudderilla..
« Vastaus #19 : 09 Tammikuu, 2014, 09:25:58 »
Tästäpä tulikin mieleen kysymys! Mankassa (Spektrum DX7) on kolme lentomoodia; normal - idle1 - idle2. Leijuttelen tossa normal-modessa ja käyrät sen mukaiset. Idle-tiloissa mulla on kaasukäyrät flättinä ja lapakulmat lineaarisena 0 - 100% Hirmuna en noita idle-tiloja ole käyttänyt koska kopu reagoi tikun liikkeisiin aika ööö.. herkästi verrattuna normal-modessa - ja näin kait on tarkoituskin  ;) Ajattelin, että voisiko tikkujen liikkeitä jotekin "pehmentää", eli vaikutukset olis hieman rauhallisemmat? Pitääkö säätää jotain "expoja" vai "D/R-juttuja" siksi aikaa, että oppisi hieman paremmin lennättelemään? Tiedän, että tossa mankassa saa ainakin eri lentotiloihin muutettua D/R-asetusta, mutta tuumin vain onko se ns. "oikea tapa"? Vai pitääkö vaan opetella lennättään kopua idle-tiloissa noilla asetuksilla? Onks tää tarpeeksi tyhmä kysymys  ;D
HK-450 + Spektrum DX7
Nine Eagles 228P
ESky Lama
OH-U670

Poissa Waldemar

  • Pro torppari
  • ****
Vs: 450:sen pyörittelu rudderilla..
« Vastaus #20 : 09 Tammikuu, 2014, 09:40:21 »
Asiaan liittyvää keskustelua käytiin tuossa taannoin hyvässä hengessä ja kovin yksimielisesti....
http://www.kopterit.net/index.php?topic=21216.msg202245#msg202245

T-Rex 600Pro, MSH Mini Protos, Walkera  v120d02s, E-Flite Nano CP X, CarbonCore H6 950
Futaba 14SG, Spektrum DX6i

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: 450:sen pyörittelu rudderilla..
« Vastaus #21 : 09 Tammikuu, 2014, 11:22:27 »
Kyllä se kopu alkaa pyörimään ihan ok, kunhan vaan harjoittelee.
Ainakin meikäläisellä se tuppas alussa hiukka karkaamaan. Ja pyörii ihan ok, oli kärpäslätkät tai ei.
kyllähän kaikki pyörii paikallaan ku ohjaa. Tää pirocomp tarkottaakin just sitä että se korjaa sitä ilmiötä joka aiheuttaa vaeltelua pirotuksen aikana. Noissa pienissä ku ei ainakaan ennen sitä ollu ni ne kyllä vaelteli sitte aika paljon jos ei korjannu sormella kokoajan...
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa Ves@

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team ???
Vs: 450:sen pyörittelu rudderilla..
« Vastaus #22 : 09 Tammikuu, 2014, 11:27:44 »
kyllähän kaikki pyörii paikallaan ku ohjaa. Tää pirocomp tarkottaakin just sitä että se korjaa sitä ilmiötä joka aiheuttaa vaeltelua pirotuksen aikana. Noissa pienissä ku ei ainakaan ennen sitä ollu ni ne kyllä vaelteli sitte aika paljon jos ei korjannu sormella kokoajan...

Juu, taisin sotkea keskenään sanat, aloittelija, simulaattori, real life, pirocomp, yms.
Luin vaan ekan viestin, enkä havainnutkaan esim. pirocomppia siinä  ;D

Poissa taski63

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: 450:sen pyörittelu rudderilla..
« Vastaus #23 : 09 Tammikuu, 2014, 12:45:00 »
Lainaus
---Ajattelin, että voisiko tikkujen liikkeitä jotekin "pehmentää", eli vaikutukset olis hieman rauhallisemmat? Pitääkö säätää jotain "expoja" vai "D/R-juttuja" siksi aikaa, että oppisi hieman paremmin lennättelemään?---
Swash mixistä arvoja vähän alemmas?
FlySkyTH9X (FrSky mod)
HK-450MT, HK-500GT
multikoita + kiinteäsiipisiä

Poissa K.Kangasluoma

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: 450:sen pyörittelu rudderilla..
« Vastaus #24 : 09 Tammikuu, 2014, 12:57:01 »
Swash mixistä arvoja vähän alemmas?

Tällä hetkellä 60% Taidan rajoittaa liikkeitä D/R:llä vaikkapa arvolla 70%? Eiköstä juu? Muistaakseni voin asettaa mankassa D/R-tilan päälle jos napsautan lentotilan idlelle? Vai? Mitäs noi expot sitten tekee? Jostain lukenut, että herkentää tms. liikealueen keskivaiheella?
HK-450 + Spektrum DX7
Nine Eagles 228P
ESky Lama
OH-U670