Katselin netistä vinkkejä dynaamisen balansoinnin tekemiseksi. Löytyihän sieltä laitteitakin, kun halutaan tehdä nopeasti:
Dynamic Propeller Balancer. Mutta on tuolla hintaakin £500-£700.
Jos on hieman aikaa, niin moottorin balansoinnin voinee tehdä manuaalisestikin seuraavasti:
A) Potkurit tasapainotetaan aluksi staatisesti (kuten Teo Mähar opasti todella hyvin yllä)
B) Käytetään alla olevan videon Laser menetelmää indikoimaan tärinän suuruutta (pituuden voi mitata seinältä). Mittausjärjestelyn mitoituksen on oltava yhdenmukainen jos tuloksia verrataan toisiinsa.
Laser menetelmä:
C) Pyritään käyttämään aina samaa kierroslukua, jolla tärinän laajuus mitataan laserin seinään piirtämästä kuvasta.
D) Moottorit tasapainotetaan dynaamisesti, yksi kerrallaan, aluksi ilman adapteria, tai propellia seuraavasti
"I tested each motor individually, placing a piece of tape on one side, then spooling it up. If it got worse, I moved the tape to the other side. If better, then I played with the size and placement of the tape. Till I found best position and size."
Eli kokeillaan teipillä mistä löytyy minimitärinä ja millä teipin ko'olla. Apuna käytetään vertailussa laserin antamia värinän pituuksia.
Teippiä (tai sinitarraa) käytetään siksi, että sen paikkaa ja kokoa on muutettava tasapinotuksen edistyessä. Kun paikka ja koko on selvillä, voi nuo materiaalit korvata, liimalla, maalilla, lakalla yms. paremmin kiinni pysyvillä massoilla.
E) Seuraavaksi moottoriin lisätään adpteri. Nyt vaan lisätään adapteriin teippiä. Muuten kuten D-kohta.
Voiks adapteriin lisätä teippiä?F) Sitten lisätään potkuri ja etsitään paras teipin paikka kuten edellisissä.
Saako tuolla enää laserille mitään liikettä vai tuleeko kaikki ilman pyörteilystä?G) Ja lopuksi koko homma: moottori, adapteri ja potkuri ja etsitään potkurille paras kiinnitysasento.
Joku on tehnyt ton näin:
Vibration Reduction by Prop RotationLoppukommentit:Tässä pääsee halvalla, jos omalle ajalle ei laske paljoa ja laatikosta löytyy pikku laser ja peilin pala. Mielellään pintapeilin pala.
Tarkkuudesta en osaa sanoa mitään. Pääseekö sillä tuloksiin, jolla lentovideosta ei tule aladoobia, hytkyvää.
Onko kikka kolmosia parantaa tuota proseduuria - jos ei halua investoida kalliisiin balansointilaitteistoihi
n? Onko toi proseduuri edes suositeltava, onko siinä jotain vikaa? Onks tällainen ylipäätään järkevää ajankäyttöä?
PS. Muutama erilainen potkuri-adapteri (alottelijalle tuottaa vaikeuksia hahmottaa tällaset):
Kuva: Moottorin runkoon ruuvattava | Kuva: Moottorin runkoon ruuvattava |
Kuva: Akseliin kiristettävä | Kuva: Akseliin ruuvikiristettävä |