Niinpä, siksi kirjoitinkin (lähes). Ehkä näin talvella olisi parempi käyttää jotain muita kuin LiPo vastariakkua kun LiPot ei oikein tykkää kylmästä. Onko kukaan virittänyt LiFejä vastariakuiksi, käsittääkseni ne toimivat vielä aika hyvin kylmässäkin?
Onhan sitä tullut vastari-LiFeä testailtua. Näin 600N:n omistajana joitain hyviä puolia oli:
- Ei regulaattoria (johtohässäkkä selkiytyy, eikä hukkaa niin runsaasti kallisarvoisia millampeeritunteja regujen lämmitykseen).
- Ei polta kopteria kun torppaa - tai ainakin noiden pitäisi kestä rääkkiä paremmin.
- Kestää pakkasta.
Ja huonoja:
- Regulaattorin mukana oli myös hehku ja virtakytkin. Nykyisin kytkimenä toimii deans-ultra, mutta tilasin tuohon jo oikeankin kytkimen. Käytän Alignin 2-in-1 -hässäkkää etähehkuna, joten tuleehan siitä vähän lisää vaivaa. Voin sitten hommata SwitchGlo:n tai kontikin ratkaisun, jos tuo alkaa harmittamaan.
- Peräservo rutisi ja lämpeni poikkeuksellisen paljon, ilmeisesti se ei tykkää LiFe-jännitteestä stepdownin jälkeenkään (~6,6V-0,7V=5,9V). Vaihdoin varmuuden vuoksi stepdownin lineaariseen regulaattoriin.
- Akun varaustilaa on vaikea seurata. Pitää vaan määrittää kuinka monta ampeerituntia kuluu yhteen lentoon, ja jättää akkuun riittävä marginaali. Tosin tuollaisen LiFen lataa niin nopeasti, että voin vaikka joka lennon jälkeen ladata akun täyteen. Vaihtoehto olisi Fromecon
Kodiak Switch tai
Weasel mAh Counter, mutta nuo taidan jättää seuraavaa "pakko-saada-kopteriin-joku-uusi-jännä-viritys" -kohtausta varten odottelemaan.
Lopulta todellinen hyöty taisi olla siinä ilossa joka irtosi kopterin säätämisestä. Riittävän isolla LiPolla luultavasti ratkaisee tuon pakkasongelman. Onhan sitä nähty kuinka torpattu LiPo tappaa myös nitrokopterin, mutta se taitaa kuitenkin olla aikas epätodennäköinen tapahtuma.
--
tk