Kirjoittaja Aihe: Pelastuslaitos soittelee ja kyselee tietoja?  (Luettu 28745 kertaa)

Poissa TeroS

• Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • RC-Kopterit TreRC
Vs: Pelastuslaitos soittelee ja kyselee tietoja?
« Vastaus #25 : 17 Tammikuu, 2014, 19:54:12 »
VPK:sta saa kyllä ihan rahaa keikoista. Eihän se nyt paljoa o lisäverotosentin jälkeen mutta kuitenkin. Tai no, sai silloin joskun kun itse oli ääveepeekoossa.

Poissa Koippa

• Seniori torppari
  • Suoraa puhetta ja mielipiteitä. Yrittäkää kestää
« Vastaus #26 : 17 Tammikuu, 2014, 19:59:27 »
Meitsi nyt ei oo multilla kuvailemassa, vois ehkä sivustoille laittaa kuvauskopterit multikopterien sijasta. Kuvaisikin paremmin mitä tarkoitus tehdä.
Kyosho Nexus 30 JetRanger + GY401 + YS50 ,telakalla
Align T-Rex 800 Trekker 3-blade(JR) + Naza-H, Align T-Rex 700E + Skookum 720BE+GPS + Hobbywing HV160V4 + OmG H4, Vario Benzin Trainer 3-blade+ Pixhawk, T-Rex 550E + Skookum 540
Walkera Genius CP V2, Ladybird,Phantom 2 Vision+, 250-guadcopter
Mankat, FrSky Taranis, Futaba T6EX 2,4GHz, Walkera Devo 7e

Poissa Mh

• Pro torppari
« Vastaus #27 : 17 Tammikuu, 2014, 20:01:03 »
Oma älyvapaa on kyllä ollut ihan vapaaehtois toimintaa. Tietenkin tämäkin on tietysti paikasta kiinni ;)

Poissa Koippa

• Seniori torppari
« Vastaus #28 : 17 Tammikuu, 2014, 20:03:24 »
Itse olin vapaaehtoisena kans joskus, ja sai kyllä muodollisen korvauksen itsensä vaarantamisesta. Ei ne vpk:t ilmaseksi mitään tee. Kyllä ne jotain laskuttaa läänin pelastuslaitokselta. Halvempi käyttää pitkiin valvontakeikkoihin kuin valtion porukka.
Align T-Rex 800 Trekker 3-blade(JR) + Naza-H, Align T-Rex 700E + Skookum 720BE+GPS + Hobbywing HV160V4 + OmG H4, Vario Benzin Trainer 3-blade+ Pixhawk, T-Rex 550E + Skookum 540

Poissa Mh

• Pro torppari
« Vastaus #29 : 17 Tammikuu, 2014, 20:10:08 »
No sit koko mun vepari ura on ollut kusetusta :D
Väliäkö sillä , kun hauskaa oli.

Poissa BigDaddyJ

• Pro torppari
« Vastaus #30 : 17 Tammikuu, 2014, 20:54:46 »
Kyllä mielestäni kohtuulinen korvaus on vähintään täysi hinta!
jos te edes puoli tosissanne meinaatte ansaita joskus muutakin kuin harastus rahat niin älkää nyt hyvänen aika kusko omaan nilkkaan tekemällä puoli ilmaseksi mitään! Phantomit on sitä varten!

Poissa Koippa

• Seniori torppari
« Vastaus #31 : 17 Tammikuu, 2014, 21:05:58 »
Kyllä mä luulen että normaalisti pelastuslaitosten kuvauksista saa ihan hyvän korvauksen. Kuitenkin joutuu lentämään olosuhteisiin mitkä voivat olla huonotkin. Tietenkin jokainen laittaa omat rajansa ja hintansa. Ei kukaan ilmaiseksi omilla kalliilla kalustoilla kuvaile.

Poissa Virtualtour

• Aloitteleva torppari
  • *
  • Ilmakuvaukset / panoraamat 360
    • DJI S800
« Vastaus #32 : 17 Tammikuu, 2014, 21:16:58 »
Sivuja valmistellaan. Olin unohtanut, että olin maininnut asiasta täällä. Duuni jatkuu läpi yön, katsotaan koska avataan sivustot. T. admin.

Poissa ViKiNGi

• Aloitteleva torppari
  • *
« Vastaus #33 : 17 Tammikuu, 2014, 21:59:06 »
Hei vaan kaikille,

Mielenkiintoisia asioita teillä on mielessä tämän kyselyn johdosta..

Olen itse yhdellä pelastuslaitoksella töissä ja olen jonkin verran myös seurannut tämän ilmakuvauksen osalta kehitystä pelastustoimen osalta (niin pelastuslaitoksilla ja Pelastusopistolla). En siis ole kuitenkaan tämän Pirkanmaan pelastuslaitoksen kartoituksen takana. :)

Voin tässä sivusilmällä seurailla tuota meidän tilannekuvan siirtämisen kehitystä ja jossakin vaiheessa pienesti valaista myös teitä, sen verran kuin kykenen. Ja tottakai kysymyksiä saa esittää, voin yrittää ottaa selvää / löytää vastauksen :)

.. ja ihan asiasta kukkaruukkuun, kun olette pelastustoimen tehtävään tulossa töihin/töissä.. niin voitte kyllä itse pohtia asiaa, miten viranomaisten suunnalta suhtaudutaan kuvien myymisen / jakamisen / levittämisen osalta (sis. pelastus, ensihoito, _poliisi_, jne..) . Miettikää perjantaina pienissä päissänne tuotakin ;)
Kylin 250 strom edition via Connex Prosight HD
Vector Vision 7 Y-ER
Vector Vision hexacopter

JCA

• Vieras
« Vastaus #34 : 17 Tammikuu, 2014, 22:04:49 »
Itse en nyt oikein ymmärrä tota rahan perässä juoksemista, silloin kun kyseessä on pelastustehtävä tmv.
Jos ja kun itsellenikin Disco Pro tässä lähiaikoina saapuu, niin kyllä mie sen kanssa voin lähteä ihan mihin vain jos kyseessä on pelastustehtävä tai poliisi pyytää tai muuta viranomaistoimintaa.

Sama kun ajaisin metsätietä, näen että ojaan on juuri ajanut auto jossa kuljettaja tajuttomana. En mie rupee pohtimaan että rupeenko hyödyntämään "vaivalla hankittua koulutusta" (EA1,EA2, HätäEA) ja menenkö ilmaiseksi auttamaan vai jatkanko matkaa kun ei siitä kuitenkaan makseta kunnolla/ollenkaan. Tai materialisoidaan sen verran, että mulla ois autossa deffa jota se ojaan ajanut henkilö tarttis, enhän mä sitä nyt ilmaseks käyttäis siihen kun se kuluu eikä saa korvausta.

Näin niinkö tämmösestä vinkkelistä ajateltuna ;D

Poissa Tucho

• Seniori torppari
« Vastaus #35 : 17 Tammikuu, 2014, 22:15:33 »
Vinkkeli ihan hyvä, mutta eri kun mulla.

Toki jos kopteri on autossa ja ohiajaessa joku sattuu pyytämään, voin akut lennellä tyhjäksi jos ei ole muuten mihinkään sellainen kiire jota ei pysty perumaan.

Tässä on kuitenkin käsittääkseni kyse siitä että nimenomaan pyydetään tekemään jotain. Keskeyttämään senhetkinen muu toiminta, pakkaamaan kamat ja lähtemään kohteeseen. Aikaa menee helposti tunteja.

Et säkään Johny varmaan sillä sun deffalla ja niillä ensiaputaidoilla kovin pitkään juoksis ihmisiä elvyttämässä ilmatteeks. Ainakin se jatkuva pyytely rupeis jossainvaiheessa ärsyttämään. Tai ainakin mua rupeis.

Tokihan ensimmäinen keikka, ehkä ensimmäiset kymmenen, on hienoja mutta kaikkeen turtuu ja ihmisen on oltava senverran itsekäs että jostain sen elantonsakin tienaa...

Viikingillä oli kanssa ihan hyvä mielipide kuvien levittämiseen. Tokihan tässä pitää järjellä ajatella. Se, onko se kuva tullut pelastuslaitoksen pyytämästä kopterista vai jonkin toimittajan värkistä, lienee kuitenkin aika samantekevää käytännössä. Juridinen puoli toki eri.

Poissa BigDaddyJ

• Pro torppari
« Vastaus #36 : 17 Tammikuu, 2014, 22:19:40 »
palomies ja poliisi saa työstään palkan joten mikset sinäkin? saa toki ilmaseksi tehdä jos haluat ja niitä töitähän riittää ;)

Poissa BigDaddyJ

• Pro torppari
« Vastaus #37 : 17 Tammikuu, 2014, 22:27:08 »

.. ja ihan asiasta kukkaruukkuun, kun olette pelastustoimen tehtävään tulossa töihin/töissä.. niin voitte kyllä itse pohtia asiaa, miten viranomaisten suunnalta suhtaudutaan kuvien myymisen / jakamisen / levittämisen osalta (sis. pelastus, ensihoito, _poliisi_, jne..) . Miettikää perjantaina pienissä päissänne tuotakin ;)

aiva. mielumin minä myyn poliisille kuvat kaikilla oikeuksilla 1000e kun käyttöoikeuden 500e ;)

Poissa ViKiNGi

• Aloitteleva torppari
  • *
« Vastaus #38 : 17 Tammikuu, 2014, 22:28:58 »
Se on kyllä tosiasia, että asianmukaista palkkaa pitää maksaa ja tuollaisissa avunantotehtävissä pelastuslaitos on velvollinen sen myös korvaamaan.

Pelastusviranomaisella on kyllä myös sellainen oljenkorsi, jossa tuota palvelua voidaan myös käskeä antamaan. :)

- Mutta kannattaa olla varovainen ja kriittisesti miettiä, onko omat tiedot, taidot ja kalusto sitä luokkaa että kykenet toimimaan tällaisissa tilanteissa. Ja varsinkin siinä tilanteessa kun ne pitää toimia ja olla nopeasti käytössä. Mieluiten siten, että et omalla toiminnalla aiheuta lisävaaraa.

Pelastuslaki 2011/379

Lainaus
36 §
Pelastustoiminnan johtajan toimivaltuudet

Tulipalon sammuttamiseksi ja sen leviämisen estämiseksi sekä muun onnettomuuden torjumiseksi ja vahinkojen rajoittamiseksi sekä vaaran välttämiseksi alueen pelastusviranomaisella ja sisäasiainministeriön pelastusviranomaisella on oikeus, jos tilanteen hallitseminen ei muutoin ole mahdollista:

1) määrätä ihmisiä suojautumaan sekä evakuoida ihmisiä ja omaisuutta;

2) ryhtyä sellaisiin välttämättömiin toimenpiteisiin, joista voi aiheutua vahinkoa kiinteälle tai irtaimelle omaisuudelle;

3) määrätä antamaan käytettäväksi rakennuksia, viesti- ja tietoliikenneyhteyksiä ja välineitä sekä pelastustoiminnassa tarvittavaa kalustoa, välineitä ja tarvikkeita, elintarvikkeita, poltto- ja voiteluaineita ja sammutusaineita;

4) ryhtyä muihinkin pelastustoiminnassa tarpeellisiin toimenpiteisiin.

Edellä 34 §:n 1 momentissa tarkoitettu tilapäisesti pelastustoimintaa johtava henkilö voi tilanteen niin vaatiessa käyttää tämän pykälän 1 momentin 1 ja 2 kohdassa tarkoitettuja pelastusviranomaisen toimivaltuuksia siinä määrin kuin ne ovat välttämättömiä ihmisten, omaisuuden ja ympäristön pelastamiseksi ja suojaamiseksi sekä onnettomuudesta aiheutuvien vahinkojen rajoittamiseksi ja onnettomuuden seurauksien lieventämiseksi.

Edellä 1 momentin 3 kohdassa tarkoitettua omaisuutta, jota omaisuuden omistaja tai haltija itse tarvitsee samanaikaisesti tulipalon tai muun onnettomuuden torjumiseksi, ei saa määrätä luovutettavaksi, ellei se ole välttämätöntä ihmishengen pelastamiseksi. Pelastuslaitos suorittaa käyttöön otetusta omaisuudesta täyden korvauksen sekä korvaa käyttöön otetulle omaisuudelle aiheutuneen vahingon.
Kylin 250 strom edition via Connex Prosight HD
Vector Vision 7 Y-ER
Vector Vision hexacopter

Poissa TeroS

• Yyberfyyrer Torppari
  • RC-Kopterit TreRC
« Vastaus #39 : 17 Tammikuu, 2014, 22:42:49 »
Juju onkin siinä että tämän pitäisi ehdottomasti pohjautua siihen vapaaehtoisuuteen. Uskallan väittää että vapaaehtoisia löytyy nottei tarvitse millään pakkokeinolla alkaa ihmisiä käskeä lennättämään?

Pitää toki paikkansa että viranomainen voi pyytämisen sijaan käskeä, mutta jos nyt ihan rauhallisesti ajattelee niin mikä olisi tälläinen tilanne, ja miten niissä on ennen pärjätty? Jos viranomainen määrää, kuunteleeko hän selityksiä että "ei voi, paska keli" vai tulkitseeko hän käskystä kieltäytymiseksi? Entä sitten? jne jne.

Lähdetään mukaan vapaaehtoisperiaatteella, eli täysin samalla jolla vpk:t toimivat, maksetaan siitä asianmukainen (nyt ei sitten puhuta kuvausfirman tuntitaksoista hei...) korvaus ja akikki ovat tyytyväisiä.

Sitten on nämä tekniset jutut, kuinka monella on akut latingissa odottamassa jotain? Kuinka usein? Eli näillä lentävillä ei se lähtö ole "tankoa pitki alakertaan ja saappaisiin hyppäämisen jlkeen ollaan jo ovesta ulkona autossa"-tyylistä.

Mielenkiintoisia tarinoitahan näistä saisi, ja hyvää mieltä jos/kun on oikeasti pystynyt auttamaan. Se oli se päälimmäinen tunne joskus muinoin kun oli koko joulunpyhien yön hallinnut navetan paloa jossa kuitenkin saatiin kotitalo säilymään, ja perhe kiitti että oli vielä tupa jossa olla. EI siinä rahaa mieti, se on auttamista, ja vapaaehtoista.

Poissa Ves@

• Seniori torppari
  • Team ???
« Vastaus #40 : 17 Tammikuu, 2014, 22:55:35 »
Kuinkahan moni ihan oikeesti on valmis lähtemään kun "käsky käy", vaikkapa tyyliin 24/7 , kun selitykseksi ei kelpaa, otin pari kaljaa ?
Itte oon tuolla tyylillä nyt n. 6 vuotta duunia tehnyt + normaali hommat päälle. 30min aikaa hälystä olla paikalla, eli toisen työn työkalut lentää ja matkaan.
Toisaalta saahan tuosta rahaa, mutta harvemmin tulee kaljaa otettua tai puhuttua että tarttisko lähtee vai ei.
Netissä tietty helppo uhota, että lähen joo, mutta todellisuus on jotain muuta, rankkaa meininkiä, siitä hatun nosto esim. pelastuslaitoksen porukalle.

JCA

• Vieras
« Vastaus #41 : 17 Tammikuu, 2014, 23:03:06 »

Mjoo, hyviä pointteja.
Oma kommentti siis pohjautu siihen että jossain oikeasti iso/suuri pelastustehtävä/hätätila, jolloin tälläistä tarvittaisiin.
Eli jos tulee ilmotus että naapurin kuvitteellisessa ruutitehtaassa on räjähdysvaara ja sinne pitäs äkkiä saada etäältä lennettyä kamera mistä sais live kuvaa ja näkis että mitä siellä tapahtuu niin kyllä mä lähen. Mahdollisista korvauksista voidaan keskustella sitte tapahtuman jälkeen jos ollaan vielä elossa.

En jaksa uskoa että pelastuslaitos soittelee 30min välein et viittiks käyä kuvailee tota kun kiinnostais tietää.
Tuskin ylipäätään niiden intressi käyttää harrastajien palveluja on niin suuri? Eli uskoisin että jos käsky käy niin sillon on oikeesti tosi kyseessä ja useita ihmishenkiä vaarassa.
Viittaan nyt tähän taannoin sattuneeseen räjähdekontti keissiin.

Toki se, että jos on jatkuvassa valmiudessa 247 pakkaamaan romut ja lähtemään (eli juurikin VPK tyyppistä toimintaa) niin täytyyhän siitä jotain korvausta tulla.
En mäkään ilmaseksi jätä päivätyötäni ja sano pomolle kesken vuoron et sori mä meen kuvailee vähän. Eti joku muu loppupäiväks pelastaa maailmaa tänne. ;D

Poissa petrim

• Pro torppari
« Vastaus #42 : 18 Tammikuu, 2014, 00:18:53 »
Musta olis hienoo kun jos kerran näistä setupeista kysellään, niin virallinen taho vois miettiä jonkin tietyn "hinnaston" jolla voisis sitten houkutella kalustoa paikalle, eli jokin minimi kiinteä taksa.
Jos nyt sitten tilanne on paikalla sitten vaativampi niin ohjastaja voisi neuvotella taksaa paremmin.

Yksi vois olla että olis päivystävät numerot, mihin vois antaa koodilla "aktiivisuuden" eli oletko käytettävissä vai et, järjestelmä sitten ohjaa niihin numeroihin mitkä aktiivisia.

Onhan se ihan selvä että kuka tahansa lähtee pelastamaan henkiä, jos ei ole aivan täysi k*sipää. Tottakai jos tilanne on omalta osalta selainen että se vain ei sovi, niin onhan se mainio idea ole perustaa jokin sivusto mistä löytyy useampi kopteristi auttamaan.
Kyllähän sekin että jos joku makaa ojassa niin varmasti menen auttamaan, revin sen ukon/akan vaikka kotiin ettei sinne ojan pohjalle potkaise tyhjää.
Mutta mun mielestä.. Jos on jokin erikoinen tilanne, johon ei normaalisti ole kalustoa olemassa, niin ei sitä nyt pidä "antaa pois".

Noh, toivottavasti edes joku tulee tutkimaan jos itse makaan ojassa tai Keravan olut-tehtaan pannu meinaa räjähtää.  8)
Trex 600 / Compass Knight 50 Sport / TT Mini Titan E325s / Solo Pro 100 3D 3G / Stein Models Messerschmitt BF109-T / Great Planes Syncro / Tarot Quad+Naza / Reptile Quad+Naza, FlySky/DJT telemetry mod + muut lelut

Poissa mop

• Pro torppari
« Vastaus #43 : 18 Tammikuu, 2014, 00:27:51 »
Pelastusviranomaisella on kyllä myös sellainen oljenkorsi, jossa tuota palvelua voidaan myös käskeä antamaan. :)

Pelastuslaki 2011/379

Pieni tarkennus: ei tuossa pelastuslain lainauksessa puhuta palvelusvelvollisuudesta mitään. Kaluston "pakkolainaaminen" on eri asia kuin komentaa ihmisiä tekemään jotain muuta kuin poistumaan jaloista.
Nano CP X | Nano QX | mCP X bl | China450 | KK1 Quad | Qav250 Naze32 | MK Quad Naza | 680pro Naza | CC Y6 YS-X4 | Liukuri | Autoja | DX4R, DX9 | Klippei

Poissa oskuk

• Seniori torppari
« Vastaus #44 : 18 Tammikuu, 2014, 00:37:31 »
Ehkä pelastuslaitoksella on muutakin vuntsittavaa kuin helinörttien hinnastot ;-)

Poissa petrim

• Pro torppari
« Vastaus #45 : 18 Tammikuu, 2014, 00:44:01 »
Ehkä itseasiassa ei ole, jos kerran soittelevat ja kartoittavat niin onhan se jo merkki siitä että voidaan tehdä asiat niin ettei vaaranneta henkiä, vain omaisuutta. Mun mielestä on kyllä ihan oikeutettua vaatia jotain korvausta JOS kalusto menee aiheutuneen tilaan takia hajalle. Pikku jutut on asia erikseen.
Trex 600 / Compass Knight 50 Sport / TT Mini Titan E325s / Solo Pro 100 3D 3G / Stein Models Messerschmitt BF109-T / Great Planes Syncro / Tarot Quad+Naza / Reptile Quad+Naza, FlySky/DJT telemetry mod + muut lelut

Poissa TeroS

• Yyberfyyrer Torppari
  • RC-Kopterit TreRC
« Vastaus #46 : 18 Tammikuu, 2014, 00:48:04 »
Turhaa hiuksien halkomista, pelastusviranomaisella ei suoraan ole, poliisilla on, 1995/493 §26 on melko yksiselitteinen.

Sitä paitsi, koko käskyvalta-asiasta kiistely puolesta vastaan ei kuulu tänne. Jos jossain päin on nk. "tilanne päällä" ja viranomainen, oli pelastus tai ei, tulee ja sanoo että ottasiks vähän kuvaa tuolta ilmasta niin sanotko sinä että sori mutta vaimo käski heti kotiin? Arvaan (ja toivon) että et.

Omasta mielestäni sen verran täytyy jokaiselta löytyä auttamisen halua lähimmäistä, tuntematontakin sekä yhteiskuntaamme kohtaan että lähdetään kun suoraan pyydetään. Mieti tilannetta toisinpäin, sinä tai lähimmäisesi tarvitsee apua ja sitä olisi saatavilla mutta kun "ei nyt auttajaa oikeen napannut"?

Pääsääntöisesti pelastuslaitos hoitaa nämä hommat fiksusti eli ensin soitellaan taatusti nämä jotka ovat ilmoittaneet olevansa käytettävissä ennenkuin aletaan ketään minkäännäköisillä toimivaltuuksillä määräämään. Ja mistä sitä tietää vaikka pian olisi jokaisen paloaseman 11:ssä kokoontaitettava hexa ;)

Pisteet muuten hyvälle keskustelulle :)

Poissa TeroS

• Yyberfyyrer Torppari
  • RC-Kopterit TreRC
« Vastaus #47 : 18 Tammikuu, 2014, 00:49:49 »
Ehkä itseasiassa ei ole, jos kerran soittelevat ja kartoittavat niin onhan se jo merkki siitä että voidaan tehdä asiat niin ettei vaaranneta henkiä, vain omaisuutta. Mun mielestä on kyllä ihan oikeutettua vaatia jotain korvausta JOS kalusto menee aiheutuneen tilaan takia hajalle. Pikku jutut on asia erikseen.

Viranomaisen ottaessa käyttöön tai määrätessään tuhottavaksi jotain hoitaa ne korvauksetkin. Eli jos he tuhoavat sun quadin jossa on gopro niin he maksavat sen. Mutta älä luule saavasi hexaa järkkärillä takaisin.

Poissa oskuk

• Seniori torppari
« Vastaus #48 : 18 Tammikuu, 2014, 00:53:55 »

Aivan. Jos minä soitan kaverille mitä ruuvareita hänellä on, niin vähintä mitä tilantessa voi tehdä on istua alas ja tehdä kunnon hinnasto. Koska minulla näemmä on intoa ja aikaa...

Poissa petrim

• Pro torppari
« Vastaus #49 : 18 Tammikuu, 2014, 00:57:30 »
ei tietenkään, mähän lähden hakemaan vaikka ex:ää ojasta jos se vain pelastaa sen hengen. Kukaan, ei edes pahin vihollinen ansaitse sitä lopullista lapion iskua.

Joo, siis tämä on kyllä tosi hyvä topicci, tuo ehkä sen tärkeimmän asian esiin elämässä:

Millään mulla ei ole mitään väliä kuin elämällä, olis sitte vaikka maailman paras kopu.  ;D

Vaikka ei ihan pysty parhaimpaan omalla kalustolla, mutta vien sen ihan mihin vaan jos sillä voi estää jonkun viimeisen henkäyksen.

---(Ja taustalla soi "whitney houston greatest love of all").

Täältä tähän ja sieltä sinne. Mukavaa viikonloppua kopteristit, toivotaan ettei kukaan saa soittoa..  ;)

Vastaavat aiheet

Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
6 Vastauksia
4437 Lukukerrat
Uusin viesti 02 Tammikuu, 2009, 19:56:40
kirjoittanut Hermis
0 Vastauksia
8827 Lukukerrat
Uusin viesti 30 Marraskuu, 2009, 22:36:45
kirjoittanut juza
3 Vastauksia
2968 Lukukerrat