Terve,
Ostin
Realflight 7 simulaattorin ja ajattelin tähän listailla hieman kokemuksia.
Taustaa:Olen aina ollut "Feeniks miehiä", eli suositellut Phoenix simulaattoria kaikille aloittelijoille, kavereilla ja vihamiehille. Perustelut ovat olleet mielestäni hyviä.
- Paras simulaattori (ennen)
- Suosituin simulaattori (ainakin kopterilennättäjien keskuudessa)
- Toimiva nettilennätys (kopunettiläisiä myös mukana)
- Selkeästi edullisin simulaattori (about 100e hujakoilla)
- Ilmaiset päivitykset
Olen alkanut kuitenkin kyllästymään Phoenixiin, sillä se ei ole piiiiitkäään aikaan uudistunut mihinkään suuntaan ja muut simulaattorit ovat saaneet sen ylivoimaa kiinni ja menneet ohi. Phoenixin kehitys loppui sen jälkeen kun Horizon hobby osti sen pois ja viimeaikaiset päivitykset ovat olleet uusien mallien lisäyksiä muutaman kuukauden välein.
Realfight päivittyi juuri 7 versioon ja siinä tuli uusi toiminnallisuus mukana. Nykyään ei pakosta tarvitse enää ostaa pakettia jossa tulee oma simulaattori lähetin mukana vaan voi ostaa "mokkula" version ja käyttää omaa lähetintä Phoenixin tapaan. Tällöin hintakin tippui sieltä parin sadan hujakoilta noin 120-130 euroon. On kuitenkin hyvä muistaa että isot päivitykset tähän simuun sitten maksaa. No, otinkin härkää sarvista ja painoin tilaus-nappia.
Asentelua:Käytän simukoneena iMac 27" ja ajan Windows XP:tä Parallelsin päällä. Asennus sujui ilman ongelmia. Asennuksen yhteydessä pitää antaa mokkulan sarjanumero ja CD:n mukana tullut sarjanumero. Ottavat piratismin eston ilmeisen vakavasti. Ensimmäisen käynnistyksen jälkeen tuli ilmoitus että päivitys saatavilla. Lataus ja asentelua meni ilman ongelmia.
Ensi fiilikset:Simuttelu RF7:lla on jäänyt vielä aika vähiin, mutta tässä ensi tunnelmia. Käyttöliittymän pohja on vähän vanhahtavan oloinen, mutta siihen on selkeästi yritetty saada käytettävyyttä ja vähän graafista herkkua mukaan. Ohjaimen kalibrointi on varsin suoraviivaista. Lentävien härvelien määrä on Phoenixia pienempi, mutta virkistävän erilainen. Kopteista löytyy esim Gaui X7, Thunder Tiger E700, TT G4 nitro ja sähköt, Synergyn E7 yms. Sitten on skaaloja ja jopa pari multikopteriakin. Lennokeita on varmaan yhtä paljon kuin koptereita jossei enemmänkin. Sellainen fiilis jotenkin jäänyt että RF on ollut enemmän lennumiesten suosiossa.
Kopteri ilmaan ja kokeilemaan. Ensi tuntuma oli että ompa tässä viivettä?!? Ajattelin että joku asetus pielessä tms. Pitch tikku reagoi nopeasti mutta oikea tikku oli jotenkin hidas reagoimaan. Vakiona ekassa kopterissa oli pitch ja cyclic suhde jotenkin pielessä joka tehosti tätä fiilisti. No annoin mennä ja jonkin ajan kuluttua eri koptereita kokeillessani tämä unohtui. Vähän niinkuin mulla BeastX:n kanssa. Pitää vielä tutkailla tätä tarkemmin, sillä alun jälkeen tämä ei ole enää haitannut.
Lennätystuntuma:Voi kyllä sanoa että realismin tuntuma on parempi kuin Phoenixissa. Phoenixin ongelma ovat aina ollut se että kopterin massaa ei olla pystytty mallintamaan oikein. Tämä tekee siitä pelimäisen, sillä kyljellään kopteri pysyy liian kevyesti. Tämä taas tekee Tic Toceista liian helppoja reaalimaailmaan verrattuna. RF7:ssa massa on paremmin mallinnettu. Liikesuunnan vaihto tuntuu raskaammalta ja täten esim Tic Tocit oikeammilta. Myös lapojen sakkaus on otettu huomioon äänissä ja spool upissa pienillä kierroksilla kopteri nousee vapisten ilmaan.
"Hei, olen Maikko ja mulla mulla on ongelma autorotaatioiden suhteen". Phoenixissa rotaatiot menee kuin vettä vaan, mutta reaalimailmassa olen tyräillyt niiden kanssa jonkin verran. FB:stä FBL:ään siirtymisen jälkeen mulla on kadonnut tuntuma autorotaatioihin. Nyt muutaman autorotaation RF7:lla tehtyäni voin sanoa että ne on mallinnettu paljon paremmin. Liittyy varmaan tuohon aiemmin mainitsemaan hitaasti pyörivän lavan mallintamiseen. Tuossa on mallinnettu myös blade stop autorotaatio, joten niitäkin voi alkaa harjoittelemaan hieman edukkaammin kuin livenä (vai mitä Jussi.
Muita tähän mennessäni huomaaviani eroja:- Torppaukset on mallinnettu paremmin. Kopteri menee hienosti paloihin tms. Ajattelin että tämä on aivan turha feature, mutta kyllä se tuo realismia fiilikseen.
- Äänet kuulostavat paremmilta. Erityisesti lapa äänet tuo realismia. On tässäkin vielä tekemistä, mutta Phoenixiin suuri ero.
- Nitrolla savua on mukava katsella. Se menee lapojen läpi ja liikkuu aidon oloisesti.
- Ainoa kummallisuus on torpin jälkeinen uudelleenaloitus. Nyt pitää painaa mokkulassa olevaa nappia lyhyesti, jolloin kopteri lähtee maasta tai sitten voi painaa pitkään sitä nappia niin simu kelaa taakseppäin tilanteeseen ennen torppia. (Aivan turha ominaisuus mulle). Ilmeisesti simun saa aloittamaan automaattisesi jostain kohdasta torpin jälkeen, mutta en tätä ole vielä kokeillut.
Paljon asioita vielä kokeilematta: - RF7:ssa on haasteita joita voi tehdä. En ole näitä vielä kokeillut.
- Voi ottaa näkymän lennokin tai helikopterin nokasta ja lähteä katsomaan loputtomia maisemia. Joissakin kentissä on esim renkaita joiden läpi voi lentää. Mukana on myös esimerkiksi sellainen räme vene jolla voi lepuuttaa hermoja vedessä.
- Tätä ympättyä sisältöä tuntuu olevan enemmän kuin Phoeneksissä. Itselle tällä ei ole merkitystä niin paljoa, sillä lentotuntuma on tärkein.
- Nettipeli. Tästä siis löytyy myös nettipeli vaikka en tätä ole vielä tulille laittanutkaan.
Toistaiseksi suhteellisen lyhyen testauksen perusteella voin kyllä suositella tätä. Jatketaan kokeilua.
-