Öh, tuo napojen lukumäärän heitin hiukan hihasta. Jostain jäi mielikuva, että tuon mosan mallimerkinnässä "D3548/4" tuo 4 tarkoittais napoja (pole count). Johtojen määrä ei siihen (ainakaan suoraan) liity:
Menee vähän aiheen vierestä, mutta 3548/4 merkinnässä tuo /4 on perinteisesti tarkoittanut käämikierrosten määrää eli
turns yhdessä staattorin sakarassa(tai joissain moottoreissa ja erikoisemmissa käämityksissä kahden sakaran yhteenlaskettua). Tuo kyseinen turnigyn D3548/4 moottori lienee ihan arvauksella yleisin ulkopyöriä tyypiltään 12N 14P, jossa on siis 12 staattorin sakaraa, joissa kussakin xx rinnakkaista käämilankaa ja
4-kierrosta. Vastaavasti vaikka D3548/6 mosassa on 6-kierrosta lankaa. Kierrosmäärä vaikuttaa suoraan moottorin KV -arvoon muiden juttujen lisäksi ja siksipä samasta moottorista tehdään eri malleja käämimällä eri kierrosmäärillä, jotta saadaan sovitettua kierroslukualuetta halutuksi.
Magneettisten
napojen(pole count) määrä taas on oletettavasti tässä tapauksessa 14 (12N
14P). Tämän voi tarkistaa laskemalla yhteen magneettien tai tarkemmin ottaen N ja S magneettien määrä roottorissa eli joka toisessa magneetissa pitäisi olla N ja joka toisessa S -napa kohti staattoria. Poikkeuksena joissain spesiaali moottoreissa voi olla esim. kaksi magneettia vierekkäin navat samoin päin, joilloin magneettinapoja onkin vain puolet magneettien määrästä.
Alkuperäiseen ongelmaan liittyen:
-Säätimien asetukset kuntoon. Timing eli ajoitus
middleksi(tai jopa high) ja starttimoodi
normal -kaasun alueen kalibrointi jos ei tehty
-moottoreihin kuormaksi potkuri, jotkut moottori+säädin yhdistelmät rykii pienellä kuormalla + pienellä kaasulla ja varsinkin moottoria käynnistäessä.
-Akku kunnossa ja riittävän iso tai muu virtalähde sellainen, ettei varmasti notkahda liikaa. Säätimestä Cutoff jännite mahdollisimman alas tai pois käytöstä. Ja akkua ei sitten ajeta liian tyhjäksi
-Jani-