Kirjoittaja Aihe: E85 konversio vanhaan autoon  (Luettu 51875 kertaa)

Poissa Otou

  • Seniori torppari
  • *****
  • #102, Sil
E85 konversio vanhaan autoon
« : 05 Helmikuu, 2014, 14:15:57 »
Moi,

Tuli ajatus oman kotoa töihin kulkineen muuttamisesta etanolikäyttöiseksi. Kyseessä Renault megane 1.6 16v vm.2000. Ilmeisesti vastaavaa moottoria on käytetty ihan tehtaan flexifuel malleissa dacialla ja megane 2 mallissa ruotsissa.

Netistä löytyi paljon kokeiluja 50% E85 ja 50% 95E10 sekoituksista joka toimii monessa autossa ilman mitään muutostöitä. Oma ajatus olisi kuitenkin muuttaa auto toimimaan pelkästään tolla E85 liemellä.

Eri vaihtoehtojen jälkeen päätin koittaa tällaista pnp sarjaa: http://www.bioboxi.fi/index.php?p=1_9_0_15  toivottavasti purkki olisi ensiviikolla postissa ja pääsisi asentelemaan.

Olisi kiva kuulla jos jollain täällä on komeuksia etanolikonversiosta.

Ja tietysti kaikki ekoilulla säästetyt pennit käytetään ympäristöystävälliseen nitroon ;D


SAB Goblin 380--Align Dominator 450--DX9--Phoenix--Accurc--

Poissa Sammy

  • kumiukko.fi
  • Elävä Legenda
  • *****
  • Kopterit.net #1
Vs: E85 konversio vanhaan autoon
« Vastaus #1 : 05 Helmikuu, 2014, 14:23:54 »
Eräällä asiakkaalla käytössä pari kolme 2000 alkupuolen volvoa (vissiin 2 x 850 ja S40).
Joku purkki kiinni ei muuta kun kovaa ajoa.
Ei kuuleman mukaan ole juuri eroa huomannut kasvanutta kulutusta lukuunottamatta, nuorempi sukupolvi puolestaan manasi ettei oikein toimi ylhäällä :D
DX7, Phoenix RC ja muutama kopteri   |  FIN5196
[R]    

Poissa Otou

  • Seniori torppari
  • *****
  • #102, Sil
Vs: E85 konversio vanhaan autoon
« Vastaus #2 : 05 Helmikuu, 2014, 14:32:49 »
Eräällä asiakkaalla käytössä pari kolme 2000 alkupuolen volvoa (vissiin 2 x 850 ja S40).
Joku purkki kiinni ei muuta kun kovaa ajoa.
Ei kuuleman mukaan ole juuri eroa huomannut kasvanutta kulutusta lukuunottamatta, nuorempi sukupolvi puolestaan manasi ettei oikein toimi ylhäällä :D

Kulutus tietty kasvaa 20-30% riippuen ajosta. Silti hinta näyttää kauheen kivalta verrattuna bensaan. Tossa kun joka päivä ajaa raision st1 ohi missä viimeksi aamulla RE85 hinta oli 1.054€/L. Ei ainakaan itseä haittaa jos vähän vetää huonosti ylärekisterissä kun siellä harvemmin muutenkaan tulee reviteltyä :)
SAB Goblin 380--Align Dominator 450--DX9--Phoenix--Accurc--

Poissa 338federal

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kerranki lentokuva.
Vs: E85 konversio vanhaan autoon
« Vastaus #3 : 05 Helmikuu, 2014, 14:37:57 »
Mulla on Honda accord 2.3ies vm 2001. Ajelen 100% E85. Hyvin toimii. Kun yhden asian muistaa. Jos ennen ei o ajanu E85 niin maksimi 1000km ja eka öljyn vaihto. Sen jalkeen normi ajoo. Etanooli puhdistaa moottorin ja tukkii öljy suodattimen. Siksi eka öljyn vaihto aika nopsaan. Täällä kävi yhdellä saabin omistajalla että mylly leikkas kiinni.
Align T-Rex 700/800E V2 Vbar Neo(Pro rescue). Goblin 700 vbar silverline. Align T-Rex 600/700E Pro Vbar Silverline. Align 450L Dominator vbar Neo(Pro rescue). Align T-Rex 480 Sport DFC Beastx AR7200BX. (Align T-Rex 450 Pro DFC TORPPI). Align T-Rex 150 DFC. Blade mcpxBL. Blade MCPX
Vbar control. Spektrum DX8 phoenix 5,0 accurc

Poissa Luigi Cravatto

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: E85 konversio vanhaan autoon
« Vastaus #4 : 05 Helmikuu, 2014, 14:41:06 »
Kun muistelee että autojen piti hajota jo silloin kun etanolipitoisuus nostettiin 5:stä 10:een %:iin niin luulisi että tuollainen muutos ja etanolimäärä vanhaan autoon suunnilleen sulattaa koko moottorin ;D ;D ;D Vitsi vitsi mutta mitenhän se lienee niiden tiivisteiden sun muiden kestävyys joista siis jo aiemmin oltiin niin kovasti huolissaan...

Poissa Otou

  • Seniori torppari
  • *****
  • #102, Sil
Vs: E85 konversio vanhaan autoon
« Vastaus #5 : 05 Helmikuu, 2014, 14:45:03 »
Mulla on Honda accord 2.3ies vm 2001. Ajelen 100% E85. Hyvin toimii. Kun yhden asian muistaa. Jos ennen ei o ajanu E85 niin maksimi 1000km ja eka öljyn vaihto. Sen jalkeen normi ajoo. Etanooli puhdistaa moottorin ja tukkii öljy suodattimen. Siksi eka öljyn vaihto aika nopsaan. Täällä kävi yhdellä saabin omistajalla että mylly leikkas kiinni.

Tämän vinkin olinkin jo löytänyt nettiä selaamalla. Polttoainefillterikin olisi ilmeisesti hyvä vaihtaa jonkun tankillisen jälkeen. Oletko muuten kauan jo ajellut e85:dellä?
SAB Goblin 380--Align Dominator 450--DX9--Phoenix--Accurc--

Poissa 338federal

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kerranki lentokuva.
Vs: E85 konversio vanhaan autoon
« Vastaus #6 : 05 Helmikuu, 2014, 15:04:16 »
Viisi vuotta jos ei enemmän. Ei ne tiivisteet hajoo eikä letkut. Bensiini on kovempi rasitus letkuille ja tiivisteille. Talvella ajelen 50 50. Ja kesälla joka viides tankki bensaa. Etanooli on kuivaa tavaraa niin bensa ja lampu öljy tekee terää pumpulle ja poltoaine järjestelmälle.
Align T-Rex 700/800E V2 Vbar Neo(Pro rescue). Goblin 700 vbar silverline. Align T-Rex 600/700E Pro Vbar Silverline. Align 450L Dominator vbar Neo(Pro rescue). Align T-Rex 480 Sport DFC Beastx AR7200BX. (Align T-Rex 450 Pro DFC TORPPI). Align T-Rex 150 DFC. Blade mcpxBL. Blade MCPX
Vbar control. Spektrum DX8 phoenix 5,0 accurc

Poissa Sammy

  • kumiukko.fi
  • Elävä Legenda
  • *****
  • Kopterit.net #1
Vs: E85 konversio vanhaan autoon
« Vastaus #7 : 05 Helmikuu, 2014, 15:08:34 »
Kulutus tietty kasvaa 20-30% riippuen ajosta. Silti hinta näyttää kauheen kivalta verrattuna bensaan. Tossa kun joka päivä ajaa raision st1 ohi missä viimeksi aamulla RE85 hinta oli 1.054€/L. Ei ainakaan itseä haittaa jos vähän vetää huonosti ylärekisterissä kun siellä harvemmin muutenkaan tulee reviteltyä :)
Toki tuo ~20 sentin ero tuohon ysivitoseen per litra on erittäinkin kiva, varsinkin jos ajaa paljon.
Nurkillahan kyseinen asema on itsellekin ;)
DX7, Phoenix RC ja muutama kopteri   |  FIN5196
[R]    

Poissa Otou

  • Seniori torppari
  • *****
  • #102, Sil
Vs: E85 konversio vanhaan autoon
« Vastaus #8 : 05 Helmikuu, 2014, 15:20:43 »
Viisi vuotta jos ei enemmän. Ei ne tiivisteet hajoo eikä letkut. Bensiini on kovempi rasitus letkuille ja tiivisteille. Talvella ajelen 50 50. Ja kesälla joka viides tankki bensaa. Etanooli on kuivaa tavaraa niin bensa ja lampu öljy tekee terää pumpulle ja poltoaine järjestelmälle.

Onko sulla asennettuna joku boxi tohon vai meneekö ilman? Siellä leveysasteilla varmaankin toi puolet bensaa talvella on ihan hyvästä ainakin kylmäkäynnistyksiä ajatellen.
SAB Goblin 380--Align Dominator 450--DX9--Phoenix--Accurc--

Poissa 338federal

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kerranki lentokuva.
Vs: E85 konversio vanhaan autoon
« Vastaus #9 : 05 Helmikuu, 2014, 16:37:22 »
On boxi ja on toiminu hyvin. Tämä mutta vanhempi versio. Tää on parempi. http://www.ecoflex.nu/  Nyt on tullu paljon uusia boxeja. Katselin että BSR:llä on tullu boxi joka on tyypi hyväksytty ja voi täällä sveanmamman puolella tyyppi katsastaa eko autoksi.
Align T-Rex 700/800E V2 Vbar Neo(Pro rescue). Goblin 700 vbar silverline. Align T-Rex 600/700E Pro Vbar Silverline. Align 450L Dominator vbar Neo(Pro rescue). Align T-Rex 480 Sport DFC Beastx AR7200BX. (Align T-Rex 450 Pro DFC TORPPI). Align T-Rex 150 DFC. Blade mcpxBL. Blade MCPX
Vbar control. Spektrum DX8 phoenix 5,0 accurc

Poissa Tucho

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: E85 konversio vanhaan autoon
« Vastaus #10 : 05 Helmikuu, 2014, 16:53:05 »
Vaikuttaako toi muutos päästöihin, eli huomaako tahi suuttuuko katsastusmies tuosta E85 käytöstä jotenkin?

Kun eihän se mitenkään laillista voi olla että sais ajaa halvemmalla kun muut :D

Poissa Otou

  • Seniori torppari
  • *****
  • #102, Sil
Vs: E85 konversio vanhaan autoon
« Vastaus #11 : 05 Helmikuu, 2014, 16:58:08 »
Vaikuttaako toi muutos päästöihin, eli huomaako tahi suuttuuko katsastusmies tuosta E85 käytöstä jotenkin?

Kun eihän se mitenkään laillista voi olla että sais ajaa halvemmalla kun muut :D

Voihan ton boxin laittaa gasoline modeen jollei uskalla mennä leimalle liian vähillä päästöillä :D
SAB Goblin 380--Align Dominator 450--DX9--Phoenix--Accurc--

Poissa KL

  • Seniori torppari
  • *****
  • #340
Vs: E85 konversio vanhaan autoon
« Vastaus #12 : 05 Helmikuu, 2014, 17:30:54 »
Mulla 9-5 03vm. SAABissa biopower softa. Toihan menee siis molemmilla, bensalla tai etanolilla tai näiden sekoituksella. Siinä mielessä ihan hyvä, että jos hätä iskee eikä etanoliasemaa ole lähettyvillä. Pääasiassa kuitenkin ajelen etanolilla. En tiedä muiden merkkien vaikutuksesta tehoon, mutta ainakin omassa etanolilla tulee reippaasti lisää tehoa: 200hv->240hv. Just kattelin kulutusta kun kävin Turusta Helsingissä. Pääasiassa maantieajoa ja hiukan kaupunkiajoa: 9,5L/100km oli kulutus. Ja pakkasella ainakin toistaiseksi lähtenyt käyntiin ihan samalla tavalla :)

Vähän v-mäistä ettei huomioida verotuksessa. Oikeasti tosi pienet päästöt, mutta joutuu maksamaan bensan mukaan tuota veroa.

SAB Goblin 500, SAB Goblin 380
Suomen Autorotaatioliitto

Poissa Otou

  • Seniori torppari
  • *****
  • #102, Sil
Vs: E85 konversio vanhaan autoon
« Vastaus #13 : 05 Helmikuu, 2014, 17:39:30 »
Mulla 9-5 03vm. SAABissa biopower softa. Toihan menee siis molemmilla, bensalla tai etanolilla tai näiden sekoituksella. Siinä mielessä ihan hyvä, että jos hätä iskee eikä etanoliasemaa ole lähettyvillä. Pääasiassa kuitenkin ajelen etanolilla. En tiedä muiden merkkien vaikutuksesta tehoon, mutta ainakin omassa etanolilla tulee reippaasti lisää tehoa: 200hv->240hv. Just kattelin kulutusta kun kävin Turusta Helsingissä. Pääasiassa maantieajoa ja hiukan kaupunkiajoa: 9,5L/100km oli kulutus. Ja pakkasella ainakin toistaiseksi lähtenyt käyntiin ihan samalla tavalla :)

Vähän v-mäistä ettei huomioida verotuksessa. Oikeasti tosi pienet päästöt, mutta joutuu maksamaan bensan mukaan tuota veroa.

Sullahan tulee noi tehot siitäkin että turbolla ja vaihdettu isommat suuttimet eli kakkua riittää poltettavaksi. 8) Oli muuten abc:llä 10c kalliimpaa e85 kuin st1..
SAB Goblin 380--Align Dominator 450--DX9--Phoenix--Accurc--

Poissa KL

  • Seniori torppari
  • *****
  • #340
Vs: E85 konversio vanhaan autoon
« Vastaus #14 : 05 Helmikuu, 2014, 17:55:48 »
Sullahan tulee noi tehot siitäkin että turbolla ja vaihdettu isommat suuttimet eli kakkua riittää poltettavaksi. 8) Oli muuten abc:llä 10c kalliimpaa e85 kuin st1..

Nothing beats cubic inches...except turbo :)

Joo, alunperin 175hv. ABC:llä on näemmä aina kalliimpaa toi viina :( Alkaa noita asemia olla onneksi vähän jokapuolella.
SAB Goblin 500, SAB Goblin 380
Suomen Autorotaatioliitto

Poissa 338federal

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kerranki lentokuva.
Vs: E85 konversio vanhaan autoon
« Vastaus #15 : 05 Helmikuu, 2014, 19:04:56 »
Täällä on ollu jo monta vuotta E85 mutta vain OKQ8 asemilla. Co arvot ovat nollilla mutta lamda arvot nousee. Bensaa vaan tankiin viikkoa ennen katsastusta niin ehkä menee hyvin.
Align T-Rex 700/800E V2 Vbar Neo(Pro rescue). Goblin 700 vbar silverline. Align T-Rex 600/700E Pro Vbar Silverline. Align 450L Dominator vbar Neo(Pro rescue). Align T-Rex 480 Sport DFC Beastx AR7200BX. (Align T-Rex 450 Pro DFC TORPPI). Align T-Rex 150 DFC. Blade mcpxBL. Blade MCPX
Vbar control. Spektrum DX8 phoenix 5,0 accurc

Poissa artova

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: E85 konversio vanhaan autoon
« Vastaus #16 : 05 Helmikuu, 2014, 19:46:48 »
Oma kesäpirssi liikkuu kanssa pääasiassa viinan voimin. Kulutus ehkä +25%, eli ei tällä mitään hirvittäviä säästöjä tule.

Tuo flexi on toteutettu hieman yleisestä poikkeavalla tavalla: Ecussa on kahdet polttoaine- sytytys- ja kylmäkäynnistyskartat. Polttoaineen paluulinjassa on GM:n etanolipitoisuus anturi, jossa Hz lähtö. Tämä taajuus muutetaan erillisessä boksissa jännitteeksi, joka syötetään eculle. Tämän jännitetiedon perusteella ecu valitsee käytettävän kartan tai interpoloi kahden kartan välillä, jos vaikkapa 50% etanolia.

 Ero bensaan on huima, vääntöä saisi haluttaessa liki 700Nm :o Moottorin ja voimansiirron takia jouduttu rajoittamaan hauskuutta... Tuossa 98 vs. E85 ero, kun ainoastaan sytytys- ja polttoaineen syöttö on säädetty vastaamaan tankissa olevaa lientä (ahtopaine on sama molemmilla polttoaineilla).
Blade: mCPX, mCPX BL, Nano CPX    
Align: T-Rex 250 DFC, T-Rex 450 Sport,
T-Rex 500E, T-Rex600N LE
Spektrum: DX8

Poissa viltsu

  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RY #109, SIL, Ämmässuo, HCTF
Vs: E85 konversio vanhaan autoon
« Vastaus #17 : 05 Helmikuu, 2014, 20:35:45 »
Joskus maahantuonnin kurssilla oli juttua että venttiilien seetit ja ohjurit eivät kestäisi normaalissa moottorissa, mutta tiedä sitten pitääkö paikkansa. Kivasti tehtaan tekemässä videossa söi etanoli venttiilin istukkaa jos ei ollut tehty etanoli pitoisuuksille. Mutta auto valmistajilla on varmasti eroja ja jotkut moottorit on tehty toimimaan ennakkoon molemmilla polttoaineella.
SAB GOBLIN 380 (Bavarian demon 3X), SAB URUKAY COMP (Futaba CGY 750) SAB GOBLIN 500 (Bavarian demon 3sx) HIROBO EAGLE (Bavarian demon 3X). FUTABA 18SZ

   

Poissa artova

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: E85 konversio vanhaan autoon
« Vastaus #18 : 05 Helmikuu, 2014, 21:26:25 »
Joskus maahantuonnin kurssilla oli juttua että venttiilien seetit ja ohjurit eivät kestäisi normaalissa moottorissa, mutta tiedä sitten pitääkö paikkansa. Kivasti tehtaan tekemässä videossa söi etanoli venttiilin istukkaa jos ei ollut tehty etanoli pitoisuuksille. Mutta auto valmistajilla on varmasti eroja ja jotkut moottorit on tehty toimimaan ennakkoon molemmilla polttoaineella.

Sama juttu, kun siirryttiin lyijyttömään bensaan. Vieläköhän tuota "lyijyn korvaavaa lisäainetta" on myynnissä? En ole kuullut yhtään tapausta, jossa etanoli olisi kuluttanut seetipintaa, Onhan tuossa pumppuetanolissa 15% bensaa ym. joukossa. Samalla ajatuksella luulisi kuluttavan männänrenkaitakin...

Sen tiedän, ettei etanolilla käytettyä moottoria kannata seisottaa pitkiä aikoja. Siitä ei männänrenkaat pidä.

Blade: mCPX, mCPX BL, Nano CPX    
Align: T-Rex 250 DFC, T-Rex 450 Sport,
T-Rex 500E, T-Rex600N LE
Spektrum: DX8

Poissa Otou

  • Seniori torppari
  • *****
  • #102, Sil
Vs: E85 konversio vanhaan autoon
« Vastaus #19 : 06 Helmikuu, 2014, 00:42:27 »
Oma kesäpirssi liikkuu kanssa pääasiassa viinan voimin. Kulutus ehkä +25%, eli ei tällä mitään hirvittäviä säästöjä tule.

Tuo flexi on toteutettu hieman yleisestä poikkeavalla tavalla: Ecussa on kahdet polttoaine- sytytys- ja kylmäkäynnistyskartat. Polttoaineen paluulinjassa on GM:n etanolipitoisuus anturi, jossa Hz lähtö. Tämä taajuus muutetaan erillisessä boksissa jännitteeksi, joka syötetään eculle. Tämän jännitetiedon perusteella ecu valitsee käytettävän kartan tai interpoloi kahden kartan välillä, jos vaikkapa 50% etanolia.

 Ero bensaan on huima, vääntöä saisi haluttaessa liki 700Nm :o Moottorin ja voimansiirron takia jouduttu rajoittamaan hauskuutta... Tuossa 98 vs. E85 ero, kun ainoastaan sytytys- ja polttoaineen syöttö on säädetty vastaamaan tankissa olevaa lientä (ahtopaine on sama molemmilla polttoaineilla).

Sulla arto on nää projektit vaan ihan toisessa sfääreissä  8) Sitä en tiennyt että ajat viinalla :o Ensi viikolla pitäisi boxi asentaa ja ihmetellä kunnolla ryyppäämistä! Itse en ikinä onnistusi 9l/100km  ;D
SAB Goblin 380--Align Dominator 450--DX9--Phoenix--Accurc--

Poissa 3J

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: E85 konversio vanhaan autoon
« Vastaus #20 : 06 Helmikuu, 2014, 10:18:06 »
Noista "bokseista" tuntuu olevan hyviä ja huonoja kokemuksia. Tyhmimmät boksit vain ruuttaavat lisää tavaraa imusarjaan, joten se toimii normiolosuhteissa, mutta esim. pakkasella ei lähde käyntiin tai pitää itse väännellä jotain säätöruuveja aina pakkasella.

Itse huristelen Saabilla jossa flexifuel päivitys meni näppärästi softapäivityksellä. Sille tuli nyt tahtomattaan kylmäkäynnistyksiä alle -20 asteen pakkasessa eikä ollut kyllä mitään eroa bensaan verrattuna. Toimi kuin junan vessa. (Ei pendolinon tms. vaan sen sinisen vaunun.)

Muutama huomio E85 käyttöönotosta vanhaan autoon. Lähetään nyt siitä liikkeelle että polttoainelinjat ja pumppu jne. kestävät etanonia:

  • Etanoli liuottaa kaikki kertyneen p**skat liikkeelle niin tankista kuin moottoristakin.
  • Eli muutaman (2-3) tankilliset jälkeen kannattaa vaihtaa bensansuodatin, tankista irtoava tavara on voinut tukkia sen.
  • Samoin öljyt vaihtoon ja suodatin.
  • Tämä ei yleensä riitä, sillä ennen öljypumppua on yleensä erillinen imusihti (tiheä metalliverkko) joka voi myös tukkiutua. Se pitäisi puhdistaa pudottamalla öljypohja alas, putsaamalla sihti ja öljypohjaan kertyneet karstat. Tämä on erittäin tärkeää mikäli siellä se imusihti on, se kun ei varoittele juurikaan vaan kone laukeaa sitten siihen. Älä jätä tekemättä!
  • Pari seuraavaa öljynvaihtoa tiheästi.
  • Sen jälkeen öljynvaihtoväli on karkeasti korkeintaan 10tkm tai puolet alkuperäisestä huolto-ohjelmassa mainitusta öljynvaihtovälistä, etanoli vanhentaa öljyn nopeasti.
  • Platinatulppien tms. tilalle perus kuparitulpat, joita sitten joutuu vaihtelemaan tiheämmin, vaan eipä ne paljoa maksakaan. Platina ei kestä etanolia.
  • Pelkällä boksilla et saa kaikkea hyötyä etanolista irti. Myös sytytyksen pitää säätyä tarpeeksi, jotta voit hyödyntää pienemmän ennakon ja sitä kautta saat lisää tehoa ja vääntöä samalla rahalla. Parhaaseen hyötysuhteeseen ei siis ehkä pääse boksilla, ja rahallinen hyöty jaa vähäisemmäksi. Omassa autossa (turbolla mutta paineisiin ei koskettu) tämä lisäteho on +25hp ja +30Nm, ja alakierroksilla vääntölisäys on todella tuntuva.
  • Suurin säästö tulee jos ajat paljon täysin lämpimällä moottorilla, sekä maantieajossa. Kulutuslisäys on suurin silloin kun moottori ei ole vielä saavuttanut optimilämpötilaa, niin kesällä kuin talvellakin.
  • E85 tervaa suodattimet ajan kanssa, ilmeisesti siinä olevan bensakomponentin yhteisvaikutuksen vuoksi. Siksi pitää ajella joko bensaa tankillinen silloin tällöin (paras putsausteho) tai käyttää esim. Redlinen SI-Alcohol lisäainetta pitämään suuttimet puhtaina tervasta.

Sinänsä hassua että E85:lla suuttimet jankkiutuu ja ne putsautuu bensalla, ja taas bensalla moottori karstoittuu ja se putsautuu etanolilla.
« Viimeksi muokattu: 06 Helmikuu, 2014, 10:21:12 kirjoittanut 3J »
T-Rex 600E (RCM-BL600XL 1650KV + Hyperion 80A, 3xDS821, GY401+S9254)
Futaba 9ZHP WC2 + XPS 2.4GHz, Reflex XTR (+ muutama lennokki)

Poissa Otou

  • Seniori torppari
  • *****
  • #102, Sil
Vs: E85 konversio vanhaan autoon
« Vastaus #21 : 12 Helmikuu, 2014, 14:48:06 »
Noista "bokseista" tuntuu olevan hyviä ja huonoja kokemuksia. Tyhmimmät boksit vain ruuttaavat lisää tavaraa imusarjaan, joten se toimii normiolosuhteissa, mutta esim. pakkasella ei lähde käyntiin tai pitää itse väännellä jotain säätöruuveja aina pakkasella.

Itse huristelen Saabilla jossa flexifuel päivitys meni näppärästi softapäivityksellä. Sille tuli nyt tahtomattaan kylmäkäynnistyksiä alle -20 asteen pakkasessa eikä ollut kyllä mitään eroa bensaan verrattuna. Toimi kuin junan vessa. (Ei pendolinon tms. vaan sen sinisen vaunun.)

Muutama huomio E85 käyttöönotosta vanhaan autoon. Lähetään nyt siitä liikkeelle että polttoainelinjat ja pumppu jne. kestävät etanonia:

  • Etanoli liuottaa kaikki kertyneen p**skat liikkeelle niin tankista kuin moottoristakin.
  • Eli muutaman (2-3) tankilliset jälkeen kannattaa vaihtaa bensansuodatin, tankista irtoava tavara on voinut tukkia sen.
  • Samoin öljyt vaihtoon ja suodatin.
  • Tämä ei yleensä riitä, sillä ennen öljypumppua on yleensä erillinen imusihti (tiheä metalliverkko) joka voi myös tukkiutua. Se pitäisi puhdistaa pudottamalla öljypohja alas, putsaamalla sihti ja öljypohjaan kertyneet karstat. Tämä on erittäin tärkeää mikäli siellä se imusihti on, se kun ei varoittele juurikaan vaan kone laukeaa sitten siihen. Älä jätä tekemättä!
  • Pari seuraavaa öljynvaihtoa tiheästi.
  • Sen jälkeen öljynvaihtoväli on karkeasti korkeintaan 10tkm tai puolet alkuperäisestä huolto-ohjelmassa mainitusta öljynvaihtovälistä, etanoli vanhentaa öljyn nopeasti.
  • Platinatulppien tms. tilalle perus kuparitulpat, joita sitten joutuu vaihtelemaan tiheämmin, vaan eipä ne paljoa maksakaan. Platina ei kestä etanolia.
  • Pelkällä boksilla et saa kaikkea hyötyä etanolista irti. Myös sytytyksen pitää säätyä tarpeeksi, jotta voit hyödyntää pienemmän ennakon ja sitä kautta saat lisää tehoa ja vääntöä samalla rahalla. Parhaaseen hyötysuhteeseen ei siis ehkä pääse boksilla, ja rahallinen hyöty jaa vähäisemmäksi. Omassa autossa (turbolla mutta paineisiin ei koskettu) tämä lisäteho on +25hp ja +30Nm, ja alakierroksilla vääntölisäys on todella tuntuva.
  • Suurin säästö tulee jos ajat paljon täysin lämpimällä moottorilla, sekä maantieajossa. Kulutuslisäys on suurin silloin kun moottori ei ole vielä saavuttanut optimilämpötilaa, niin kesällä kuin talvellakin.
  • E85 tervaa suodattimet ajan kanssa, ilmeisesti siinä olevan bensakomponentin yhteisvaikutuksen vuoksi. Siksi pitää ajella joko bensaa tankillinen silloin tällöin (paras putsausteho) tai käyttää esim. Redlinen SI-Alcohol lisäainetta pitämään suuttimet puhtaina tervasta.

Sinänsä hassua että E85:lla suuttimet jankkiutuu ja ne putsautuu bensalla, ja taas bensalla moottori karstoittuu ja se putsautuu etanolilla.

Kiitos näistä vinkeistä! Suurin osa olikin jo tiedossa.
SAB Goblin 380--Align Dominator 450--DX9--Phoenix--Accurc--

Poissa Otou

  • Seniori torppari
  • *****
  • #102, Sil
Vs: E85 konversio vanhaan autoon
« Vastaus #22 : 12 Helmikuu, 2014, 14:56:54 »
Nyt on boxi asennettu autoon ja odotellaan että tankki tyhjenee lopusta bensasta. Itse asennus oli todella simppeli. Johdot suuttimien väliin, lämpötila-anturi paikalleen ja sähköt kiinni. Kesti noin 20min kaikkineen. Säätöön käytettävä ohjelma tuntuu helpolta. Luulen että muutaman kerran joutuu arvoja säätämään jotta päästään kunnolla toimivaan lopputulokseen. Usb jatkolla saa vielä läppärin kivasti kabiinin puolelle säädön ajaksi  :) Eiköhän viikonloppuna mennä jo viinan voimin eteenpäin  ;D

Vähä kuvei: https://www.dropbox.com/sh/1pjgpm4ujz84w0n/XJ2oi1CiK1
« Viimeksi muokattu: 12 Helmikuu, 2014, 15:07:40 kirjoittanut Otou »
SAB Goblin 380--Align Dominator 450--DX9--Phoenix--Accurc--

Poissa Falconi

  • se irkkihemmo
  • Seniori torppari
  • *****
  • Korsee äpterit
    • Kuvasivut
Vs: E85 konversio vanhaan autoon
« Vastaus #23 : 12 Helmikuu, 2014, 18:36:50 »
Ihan perstuntumallako tuo säädetään?

Helpolta näyttää käyttöliittymä kyllä. Olisi vaikka joku laajakaista lambda niin sais seokset edes sinnepäin.
#kopterit.net@IRCnet
|X5|
Whiskey Tango Foxtrot

Poissa JariN

  • Kosmonautti
  • Seniori torppari
  • *****
  • Electric Neanderthal
Vs: E85 konversio vanhaan autoon
« Vastaus #24 : 12 Helmikuu, 2014, 18:41:27 »
Hui, täällähän yllytetään alkoholin väärinkäyttöön  :P
"näin me on aina tehty, ja me on tää aina tehty"

Futaba, JR, YS, OS
Eagle sähkis,Freya Evo 120, Freya Evo 90, Sceadu Evo 50, Lepton EX, Henseleit TDNT  ja pari muuta...
FIN-5207

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
7 Vastauksia
3246 Lukukerrat
Uusin viesti 26 Kesäkuu, 2009, 15:16:20
kirjoittanut sgtpepper
0 Vastauksia
3523 Lukukerrat
Uusin viesti 23 Huhtikuu, 2012, 23:29:37
kirjoittanut Kehno
7 Vastauksia
5022 Lukukerrat
Uusin viesti 30 Marraskuu, 2013, 17:43:30
kirjoittanut oskuk
12 Vastauksia
7763 Lukukerrat
Uusin viesti 22 Lokakuu, 2015, 00:36:50
kirjoittanut 338federal
10 Vastauksia
7653 Lukukerrat
Uusin viesti 05 Tammikuu, 2016, 17:27:32
kirjoittanut Tohtori R