Kirjoittaja Aihe: Suuria kolvausongelmia  (Luettu 23632 kertaa)

Poissa eveli

  • Aloitteleva torppari
  • *
Suuria kolvausongelmia
« : 10 Helmikuu, 2014, 22:09:39 »
Voisiko joku selventää mitä teen väärin, kun kaapelini jäykistyy liiaksi tinaamisen seurauksena.

Oli kyseessä sitten johtojen jatkaminen, juottaminen virranjakolevyyn tai liittimiin, johto jäykistyy juotoskohdasta pitkän matkaa aiheuttaen sen, että se murtuu ajan saatossa. Tämä on ongelmallista esimerkiksi multikopterien taittuvien varsien kanssa, sillä johdot joutuvat jatkuvasti vaihtamaan kulmaa. Ajan saatossa johdot sitten murtuvat näistä jäykistä kohdista/niiden rajalta.

Mitä teen siis väärin? Onko tapaa millä johdot eivät jäyksity? Mikä tämän aiheuttaa?
Multikopteristeille kysymys: Miten hoidatte tämän asian taittuvien varsien kanssa?
« Viimeksi muokattu: 10 Helmikuu, 2014, 22:11:35 kirjoittanut eveli »

Poissa Petsku

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Suuria kolvausongelmia
« Vastaus #1 : 10 Helmikuu, 2014, 22:36:49 »
Ensin tulee mieleen liiallinen lämmön ja tinan käyttö. Kuinka pitkältä matkalta se sitten tekee tuon ilmiön?

Poissa Korppi

  • Seniori torppari
  • *****
  • 47
Vs: Suuria kolvausongelmia
« Vastaus #2 : 10 Helmikuu, 2014, 22:49:09 »
Liian pieni tehoinen kolvi ja pitkä lämmitys?

Sent from Tapatalk
Align 450 prominator@V2, (3GX, DFC),
Align 600 pro, (3GX, EFL),
Gaui 500X@hk2.1,  Tarot TL250A@CC3D
Futaba 14SG, iCharger 308DUO
https://www.youtube.com/channel/UC6aUMsdgrpk3d-Q8v7T_CPQ

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Suuria kolvausongelmia
« Vastaus #3 : 10 Helmikuu, 2014, 23:04:36 »
Vai jäykistyy kaapeli liiaksi :D

Tuossahan tapahtuu juuri se että tinaa imeytyy kudosten väliin pitkälle matkalle. Tämä varmaan helpottaa sillä että riittävän kuumalla kolvilla lämmittää vain sen johdon kärjen ja heti kun tina on kauttaaltaan sulaa niin lopettaa lämmön tarjoamisen. Muuten lämpö leviää liian pitkälle ja sitä myöten tina imeytyy myös. Lämmön johtumista kolvista johtoon voi helpottaa sillä että kolvin kärjessä on hieman tinaa mukana. Jos johdoissa on jo kunnon könttä tinaa, niin silloin ei tarvi enää lisää tinaa.
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa eveli

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Suuria kolvausongelmia
« Vastaus #4 : 10 Helmikuu, 2014, 23:18:51 »
Itse mietin myös tuota tinan imeytymistä pitkälle johtoon. Mutta välillä tuntuu, että vähempi lämmittäminen ja tinan määrä ei vain riitä.

Esimerkiksi kahta johtoa yhteen juottaessa lämmitän johtoliitosta toiseltapuolen kunnes liitos on lämminnyt niin, että toiselta puolen tina sulaa. Tämän jälkeen syötän tinaa (ehkä liikaa?) mutta hyvin nopeasti, eli mielestäni lämmitän juotoskohtaa vain tarpeellisen määrän niin että liitoskohta on kauttaaltaan oikean lämpöinen tinan sulamiseksi?

Käsittääkseni tuota jäykistymistä tapahtuu aina vähän? vai? Olisiko minulla sitten väärä tekniikka..
Miten muuten virranjakolevyyn juotetaan johdot oikeaoppisesti?

Poissa TeroS

  • Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit TreRC
Vs: Suuria kolvausongelmia
« Vastaus #5 : 10 Helmikuu, 2014, 23:56:48 »
Ihan uteliaisuudesta, millä lämmöillä porukka juottelee?

Poissa eveli

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Suuria kolvausongelmia
« Vastaus #6 : 11 Helmikuu, 2014, 00:23:12 »
Ihan uteliaisuudesta, millä lämmöillä porukka juottelee?

Mulla on ainakin säädettävä 0-450 asteen asema ja sitten bilteman halpis 100w kolvi jytkympään menoon. Suurimmaksi osaksi käytän tuota asemaa. Paksujen kaapeleiden ja järeiden virranjakolevyjen kanssa käytän tuota 100w vehjettä.

Poissa taski63

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Suuria kolvausongelmia
« Vastaus #7 : 11 Helmikuu, 2014, 07:53:09 »
Nimenomaan riittävän järeä kolvi ja mahdollisimman nopea kuumennus, ettei johto ehdi kuumentua liian pitkältä matkalta. Pieni kärki luovuttaa lämpönsä äkkiä ja pidentää kuumennusaikaa, jolloin myös tina imeytyy pidemmälle.

Lainaus
Miten muuten virranjakolevyyn juotetaan johdot oikeaoppisesti?

Näin täällä: ensin molempiin liitettäviin osapuoliin erikseen tinaa, sitten yhteen ja nopea kuumennus. Siinä vaiheessa ei tarvitse enää tinaa lisätä, jos sitä on jo sopivasti.
FlySkyTH9X (FrSky mod)
HK-450MT, HK-500GT
multikoita + kiinteäsiipisiä

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Suuria kolvausongelmia
« Vastaus #8 : 11 Helmikuu, 2014, 12:44:19 »
Ihan uteliaisuudesta, millä lämmöillä porukka juottelee?

Mulla on ollu se 300 astetta normaalisti. Ei kärjet happane liian nopeasti vaikka kolvi seisoisikin telineessä jonkin aikaa. Sitten jos paskumpia johtoja pitää kolvailla tai sattuu olemaan lyijytöntä tinaa entisissä johdoissa kun liittimiä irrottaa niin sillon pitää olla 350 astetta. Pikkujohdoille on 300 riittäny ihan moitteetta. Semmonen 48W diginäytöllä oleva kolvi, mallia verkkokauppa.. Minkähän merkkinen se oli, en muista. Hyvin on toiminu.
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa proffa84

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Suuria kolvausongelmia
« Vastaus #9 : 11 Helmikuu, 2014, 16:54:43 »
Nimenomaan riittävän järeä kolvi ja mahdollisimman nopea kuumennus, ettei johto ehdi kuumentua liian pitkältä matkalta. Pieni kärki luovuttaa lämpönsä äkkiä ja pidentää kuumennusaikaa, jolloin myös tina imeytyy pidemmälle.

Näin täällä: ensin molempiin liitettäviin osapuoliin erikseen tinaa, sitten yhteen ja nopea kuumennus. Siinä vaiheessa ei tarvitse enää tinaa lisätä, jos sitä on jo sopivasti.

ja kun oikein aletaan hifistelemään niin tinapata... pitäis varmaan ottaa "varmuuskopio" noista lyijyttömän juotostinauksen oppimateriaaleista ku meinaa olla aina hukassa ;)
Omatekele Quad - vielä kun oppis lentämään, aivot meni vaihtoon(KK2.1)... kuhan oppis tavoille(tai sit pitää odottaa et saa omat aivot vaihtoon)
Gaiku, gaiu 500x, pirteä pikku pöristin Naza-lite+GPS
EuroRC Mini Quad 250 "full" Nazella, EDF-liukuri
Frsky Taranis Plus
"Kirppu" eli siis Walkera QR Ladybird Taranis+AnyTX-combo

Poissa tapio.l.

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Suuria kolvausongelmia
« Vastaus #10 : 15 Huhtikuu, 2014, 15:24:14 »
Ihan uteliaisuudesta, millä lämmöillä porukka juottelee?


430c on ollut lyijyllisen kanssa hyvä.

Huono juotos koostuu yleensä yhdestä tai useammasta seuraavista syistä: liian kylmä juotin,  liian pitkä tai liian lyht esilämmitys,  liian nopea jäähdytys (juotokseen puhaltaminen) liiallinen tinan käyttö.

Aloittajan tapauksessa kyse on liian pitkästä esilämmityksestä ja liiasta tinasta,  mahdollisesti myös liian kylmästä juottimesta (jos tulee tarve pitkälle esilämmitykselle).

Tarpeeks tehokasta (80w on hyvä)  ja pienikärkistä kolvia vaan niin näissä rc-hommissa pärjää hyvin :)

Poissa awde

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Suuria kolvausongelmia
« Vastaus #11 : 15 Huhtikuu, 2014, 17:13:23 »
Mikäli juotosasema on tarpeeksi tehokas ja hyvä, niin ongelmana saattaa olla liian pieni kärki.

Ihan uteliaisuudesta, millä lämmöillä porukka juottelee?
Itse olen käyttänyt n. 350 astetta lyijyllisen tinan kanssa. Liian kuuma kolvi kärventää fluksin heti pois.
HK450
mCP X
DX7

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Suuria kolvausongelmia
« Vastaus #12 : 15 Huhtikuu, 2014, 19:53:44 »
Jaa, mulla on ollu 300 astetta lyijytinalla. Jos jotain oikein paksua kaapelia pitää kolvata niin sitte 350 astetta. Lämmön johtumista voi helpottaa oleellisesti laittamalla kolvin kärkeen pienen tipan sulaa tinaa, se lisää pinta-alaa merkittävästi mitä pitkin lämpö siirtyy. Ei ole tarvinu tuon enempi lämpöä silloin.
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa Nemo

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Suuria kolvausongelmia
« Vastaus #13 : 15 Huhtikuu, 2014, 23:30:25 »
Sattuipas omaan tilanteeseen sopiva topic, joten saanen avautua tässä. ;)

Vaihdoin walkeran multikopuun bullet liittimiä xt60 liittimiksi, koska ne tuntuu käteen mukavilta ja tulee monissa pattereissa jo valmiina.

Power Boardissa ja useimmissa akuissa oli kaapeleina 14AWG kokoiset johdot joihin tuo xt60 passaa vallan mainiosti. Hyllyssä oli pari Aga-Power 3S 2200mAh, joissa olikin sitten 12AWG kokoiset kaapelit. Saako noin paksua johtoa turvallisesti liitettyä noihin? Ohensin jo johdon ydinosaa, mutta sitten jäi nitkuva ja heikontuntuinen kohta siihen, johon ohennetut karvat päättyy.
« Viimeksi muokattu: 16 Huhtikuu, 2014, 00:06:58 kirjoittanut Nemo »

Poissa Kurmu

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Suuria kolvausongelmia
« Vastaus #14 : 16 Huhtikuu, 2014, 07:01:38 »
Sattuipas omaan tilanteeseen sopiva topic, joten saanen avautua tässä. ;)

Vaihdoin walkeran multikopuun bullet liittimiä xt60 liittimiksi, koska ne tuntuu käteen mukavilta ja tulee monissa pattereissa jo valmiina.

Power Boardissa ja useimmissa akuissa oli kaapeleina 14AWG kokoiset johdot joihin tuo xt60 passaa vallan mainiosti. Hyllyssä oli pari Aga-Power 3S 2200mAh, joissa olikin sitten 12AWG kokoiset kaapelit. Saako noin paksua johtoa turvallisesti liitettyä noihin? Ohensin jo johdon ydinosaa, mutta sitten jäi nitkuva ja heikontuntuinen kohta siihen, johon ohennetut karvat päättyy.
Täällä on paksuin kaapeli joka XT60 liittimessä kiinni 8AWG. Tärkeintä on että esitinaat molemmat osapuolet ja sen jälkeen vasta juotat ne yhteen. Ite oon tehny varsinaisen liitoksen niin että ensin lämmitin liitintä ja siinä oli tina sulana niin kaapelin pää liittimeen ja lisää lämpöä kaapelin kautta pakettiin ja kun koko paketissa tina sulana niin hieman lisää tinaa. Hyvin toimii. Päiden ohentaminen ei mielestäni ole oikea ratkaisu.

Poissa Nemo

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Suuria kolvausongelmia
« Vastaus #15 : 16 Huhtikuu, 2014, 08:25:49 »
Täällä on paksuin kaapeli joka XT60 liittimessä kiinni 8AWG. Tärkeintä on että esitinaat molemmat osapuolet ja sen jälkeen vasta juotat ne yhteen. Ite oon tehny varsinaisen liitoksen niin että ensin lämmitin liitintä ja siinä oli tina sulana niin kaapelin pää liittimeen ja lisää lämpöä kaapelin kautta pakettiin ja kun koko paketissa tina sulana niin hieman lisää tinaa. Hyvin toimii. Päiden ohentaminen ei mielestäni ole oikea ratkaisu.

Kyllä mielestäni toimin juurikin tuolla tavoin. Esivalmistelujakin tein juutuubista tuon videon parissa


Olisikohan niin, että tuo juotin on vähän alitehoinen, käytössä on tuo http://www.verkkokauppa.com/fi/product/49833/dfdxc/Wattnik-ZD-99-juotosasema-analogisella-tehonsaadolla ja täysille säädettynä. Liittiimeen sulatettu tina ei tunnu pysyvän sulana ellei kolvin pää ole jämptisti liittimen sisällä. Saati sitten että saisi kaapelin kautta annettua sen verran lämpöä että valahtaisi sulaksi.

Täytyypi jatkaa harjoituksia.

Poissa Mikroudz

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Suuria kolvausongelmia
« Vastaus #16 : 16 Huhtikuu, 2014, 08:51:30 »
Mulla on kans toi verkkiksen halpa kolvi. Juuri ja juuri pystyi juottamaan 2,5 mm bulletteihin piuhat ja silloinkin oli reilusti yli 400 säädetty lämmöksi. Tuon kolvin lämpökapasiteetti on surkea, jonka takia ei tinakaan sula vaikka lämpöä olisi. Osta joku oikea kolvi liittimien kolvaukseen.

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Suuria kolvausongelmia
« Vastaus #17 : 16 Huhtikuu, 2014, 09:46:06 »
Olisikohan niin, että tuo juotin on vähän alitehoinen, käytössä on tuo http://www.verkkokauppa.com/fi/product/49833/dfdxc/Wattnik-ZD-99-juotosasema-analogisella-tehonsaadolla ja täysille säädettynä. Liittiimeen sulatettu tina ei tunnu pysyvän sulana ellei kolvin pää ole jämptisti liittimen sisällä. Saati sitten että saisi kaapelin kautta annettua sen verran lämpöä että valahtaisi sulaksi.

hmm.. Onko sulla nyt kuiva se kolvin kärki kun yrität lämmittää johtoa vai onko siinä kolvin kärjessä sula tinapallo antamassa lisää pintaa lämmön siirtoon? Ei nimittäin ole paljon merkitystä miten paljon kolvissa on watteja jos sen kärjen ja tinattavan kohteen välissä ei ole pinta-alaa mistä lämpö pääsee siirtymään. Älyttömän suuri lämpö auttaa vähän, mutta vielä enempi auttaa se kun saa suuren pinta-alan mitä pitkin lämpö pääsee siirtymään. Tuolla tempulla minulla on 48W kolvi riittäny paksujenkin johtojen kolvaamiseen ongelmitta.
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa Eispii

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Suuria kolvausongelmia
« Vastaus #18 : 16 Huhtikuu, 2014, 09:56:55 »
Itelä kans toi samainen kolvi ja aina täysillä, mut siltikin välillä vaikee saada kolvin kärkeen sulaa tinaa, tuntuu enemmän hylkivän ja tinapallo vaan etenee tinas eikä mee kolvin kärkeen ::) ( tinoina stanoil S-Sn60Pb39Cu1 0,80mm ja Z topnikiem S-Sn60Pb40 0.70mm)
Mikähän ton hylkimis reaktion vois tehä?
No hommasin 60W kolvin rinnalle ja sillä ainakin tuntuu onnistuvan


T-REX 450 SE V2,HK 450 GT,Trex 450 sport dfc
Cheerson CX10 / V120D02S / Devo 7
Fly Sky TH-9X,
Turnigy 1/16 Brushless 4WD Racing Buggy

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Suuria kolvausongelmia
« Vastaus #19 : 16 Huhtikuu, 2014, 10:03:40 »
Olisko sulla kärki jotenki huonossa kunnosa tai muuten vaan likainen? Onko tinassa kunnon fluxia? Puhtaalla kärjellä tinan pitäisi jäädä helposti kärkeen kiinni. Kannattaa homata sitä kuparilastua ja pyöritellä siellä kärkeä joka kerta kun nostat sen telineestä ulos ja aina välillä muutenkin kun saat muutaman juotoksen tehtyä. Eli jatkuvasti pitää kärkeä putsailla. Jos kuparilastua ei ole nin kostea sienikin käy ihan hyvin. Pääasia että kärki on aina ihan puhdas joka kerta kun käytät sitä. Se hapettuu jo ihan minuutissa.
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa Nemo

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Suuria kolvausongelmia
« Vastaus #20 : 16 Huhtikuu, 2014, 15:41:41 »
Kolvin telineessä on kostutettu sieni, johon olen sitä melko ahkerasti pyyhkinyt. Epäilen kyllä että kolvaajan lisäksi myös kolvissa on vikaa. 8) Kuumenee kyllä varmaan tuohon 450 asteeseen mitä luvataan, mutta jotenkin ei saa lämpöä siirtymään juotettavaan kappaleeseen kunnolla.

Taidan kokeilla tänään vanhalla paksukärkisellä kolvilla vuodelta miekka ja kivi ::)

Poissa proffa84

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Suuria kolvausongelmia
« Vastaus #21 : 16 Huhtikuu, 2014, 21:12:39 »
http://www.kopterit.net/index.php?topic=22147.msg216253#msg216253

Ja sieni kostutettu ja puristettu niin kuivaksi kuin käsin saa... muuten tuhoat kärjen.
Omatekele Quad - vielä kun oppis lentämään, aivot meni vaihtoon(KK2.1)... kuhan oppis tavoille(tai sit pitää odottaa et saa omat aivot vaihtoon)
Gaiku, gaiu 500x, pirteä pikku pöristin Naza-lite+GPS
EuroRC Mini Quad 250 "full" Nazella, EDF-liukuri
Frsky Taranis Plus
"Kirppu" eli siis Walkera QR Ladybird Taranis+AnyTX-combo

Poissa tapio.l.

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Suuria kolvausongelmia
« Vastaus #22 : 16 Huhtikuu, 2014, 22:24:28 »
Tuli näistä lämmönjohtavuusongelmist a mieleen, mimmosia kärkiä porukka käyttää? Itsellä lähestulkoon poikkeuksetta käytössä tämä http://www.partco.biz/verkkokauppa/product_info.php?cPath=2072_1170_2036_1205&products_id=11515

Poissa Hayabusa

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jos ahdistaa ota diapam tai hommaa Goblin
Vs: Suuria kolvausongelmia
« Vastaus #23 : 15 Helmikuu, 2015, 07:49:34 »
Juotos hartsia siihen johdon päähän , Tina juoksee johtoon kuin itsestään , ei tarvitse niin kuumaa korvia ja " kylmä juotosten riski vähenee "
Goblin 570 KSE, Goblin 500 Sport, Goblin Black Thunder
Bavaria Demon sx3 ja x3,VbarNeo, kontronik 120 jive ,hobby wing 130, kosmik 200  . Futaba SG 14



Poissa jukka

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Suuria kolvausongelmia
« Vastaus #24 : 15 Helmikuu, 2015, 08:15:49 »
Hankin varalle tällaisen kolvin http://www.verticalhobby.com/kauppa/60w-kenttakolvi-915v-p-3065.html
On mielestäni tosi hyvä ja näppärä, nopeasti lämpiää ja kärki on juuri sopiva paksumpienkin johtojen tinaamiseen. Ei jäänytkään varalle :)
Tuohon johtojen katkeamisongelmsan auttaisi se, että käyttää vaikka kahdenkertaista kutistesukkaa vähän pidemmällä matkalla, väliin voi laittaa vielä tipan kontaktiliimaa.
SAB Goblin 380 KSE
SAB Goblin 570 KSE
Hirobo Eagle 3 EP x4
JR forza 450
Futaba 18SZ

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
0 Vastauksia
1811 Lukukerrat
Uusin viesti 09 Joulukuu, 2016, 06:54:19
kirjoittanut Pekka