Kirjoittaja Aihe: Kuinka kovassa tuulessa lennetty multikopterilla ja mitkä ovat kokemukset  (Luettu 18419 kertaa)

Poissa kopterifriikki

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit RY #159 TreRc Ry Vice President
Ei tuota kysellään. Oman kokemukseni  mukaan hexalla ei kannata lennellä paljoa yli 3,5 metrin tuulessa. Meno on Nazallakin aika väpätystä ja akkua kuluu huomattavasti enemmän kuin tyynellä ilmalla.
-Lentävä kone on vain huolellisen valmistelun odotettu mielenkiinnoton ja yllätyksetön seuraus-
              
T-rex Sport 450, Gaui 475 Hurricane, Pinsiön Lentävä Ahven 2 + Naza, Futaba T8FG super, Pinsiö Twin, Iso Kotka+2 x varioprop

Poissa Tucho

  • Seniori torppari
  • *****
Yli 10m/s tuulessa oon lennellyt. Tokihan se heittelee, mutta joskus ei keleille voi mitään.

Kannattaa olla varovainen nousuissa. Joskus kävi niin että vähän korkeemmalla tuuli senverran että vaikka tikku oli ihan ääriasennossa niin kopteri karkasi silti vähitellen kauemmaksi. Korkeutta poijes ja turvallisesti lähtöpisteeseen kuitenkin :)

Poissa oskuk

  • Seniori torppari
  • *****
6-7m todellisessa tuulessa tänään. Eipä sitä mitään tullut: syvällä jokilaaksossa tuuli pyöri ja pellolla vei...

Poissa kopterifriikki

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit RY #159 TreRc Ry Vice President
No kun mulla on vähän samat kokemukset. Isolla hexalla on melkoinen ilmanvastus. Ei auta vaikka tikkua lykkää kuinka eteen niin peruuttaahan se. Ja joutuu ajamaan koko ajan hanat kaakossa. Sitten vielä käy niin että kun sähköä menee enemmän kuin tyynessä lennellessä, radiossa oleva lentokello on ajastettu tyynessä lentämiseen, niin loppuu prkle sähköt kesken lennon. :-\
-Lentävä kone on vain huolellisen valmistelun odotettu mielenkiinnoton ja yllätyksetön seuraus-
              
T-rex Sport 450, Gaui 475 Hurricane, Pinsiön Lentävä Ahven 2 + Naza, Futaba T8FG super, Pinsiö Twin, Iso Kotka+2 x varioprop

Poissa Willeh

  • Tavallinen torppari
  • ***
Huom! Suurinosa näistä clipeistä on sitten raakakuvaa, normaalisti kuvaan kaiken GoPro3 protune mutta nämä ovat suurimmaksi osaksi testejä eri säätöjen suhteen mm tarot, dji ym..

  - fmi.fi mukaan ennen kun lähdin kuvaamaan 11-15m/ puuskat, dji orggis propellit

  8-9m/s (näkyy hyvin piipusta) , dji orggis propellit

mereltä tuuli (kuvattu merenrannassa) varmaan jotain 4-5m/s

todella puuskainen tuuli jopa maassa, metrin korkeudella edes gps ei pystynyt pitämään paikallaan, arvioisin puuskat reilusti yli 10m/s - ensimmäinen lento hiilikuitupotkureilla (eli eroa on!)

mereltä tuuli taas puuskissa n. 8-9m/s , alkupään clipeissä vähemmän.. varmaan 4-5m/s ja loppupään clipit ns kaupungin puolella paljon puuskaisempaa , tässä uudet hiilikuitupropellit myös

Näissä kaikissa Tarotin vakaaja hieman eri säädöillä

Ja sitten kopterin ensimmäinen lento ilman vakaajaa, tässä tuuli on 2-3m/s


Kopterina siis DJI Phantom 1.1.1
« Viimeksi muokattu: 16 Helmikuu, 2014, 00:40:52 kirjoittanut Willeh »

Poissa oskuk

  • Seniori torppari
  • *****
Jos korkeajalkaiseen kopteriin osuu 15m/s tuuli, niin ei se pysy maassa pystyssä. Se on pakko saada ilmaan tyynemmässä hetkessä tai paikassa. Tuota voi toki koittaa laittamalla heli auton katolle ja ajaa 54km/h ja lähtee siitä sitten ;-)

Poissa kopterifriikki

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit RY #159 TreRc Ry Vice President
No ihmeen hyvältähän tuo näyttää. Niin olihan sulla gimbaali kiinni ?
« Viimeksi muokattu: 15 Maaliskuu, 2014, 20:05:54 kirjoittanut kopterifriikki »
-Lentävä kone on vain huolellisen valmistelun odotettu mielenkiinnoton ja yllätyksetön seuraus-
              
T-rex Sport 450, Gaui 475 Hurricane, Pinsiön Lentävä Ahven 2 + Naza, Futaba T8FG super, Pinsiö Twin, Iso Kotka+2 x varioprop

Poissa Willeh

  • Tavallinen torppari
  • ***
No ihmeen hyvältä hän tuo näyttää. Niin olihan sulla gimbaali kiinni ?

Tarotin vakaaja. Itse eniten tuulessa häiritsee se sivuttais liike kuvassa kun kopteri korjaa, toki tähän auttaa kun lentää manual modessa mutta kun tuuli lähenee 8-10m/s niin se saattaa viedä ittekseen kymmeniä metrejä hetkessä. Lisäksi kovemman tuulen huomaa heti että kopteri pistää vastaan ja kun vakaaja vakauttaa niin roottorit tulevat kuvaan.

Poissa kariylit

  • Aloitteleva torppari
  • *
muutama viikko sitten Levin päällä oltiin kuvaamassa ja tuuli 21m/s ja kuvat piti saada tehtyä. Lennättäminen oli aika painajaista ja gimbaali pomppi ihan omaa elämäänsä mutta tarvittavat muutama sekuntia käyttistä sielä kuitenkin saatiin. Nousuun ja laskuun pääsi suojaisasta paikasta niin se onnistui mutta muuten tuntu että kopteri lähti lentoon jo kädestä kun sitä pelkästään kantoi. Tosin kyseinen kone on aika ylitehoinen, leijuu n. 40% voimalla ja painaa n. 9kg akkuineen.

Poissa kopterifriikki

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit RY #159 TreRc Ry Vice President
Hei pistä oikeasti vähän videomateriaalia tänne. Olisi hienoa nähdä miten tietynlainen gimbaali tietyllä softalla toimii noin kovassa tuulessa. Ihan mahtavaa settiä !! Saadaan vähän ääripäitä rajattua. Tuliko mitattua akkujen kulutusta per minuutti ?
-Lentävä kone on vain huolellisen valmistelun odotettu mielenkiinnoton ja yllätyksetön seuraus-
              
T-rex Sport 450, Gaui 475 Hurricane, Pinsiön Lentävä Ahven 2 + Naza, Futaba T8FG super, Pinsiö Twin, Iso Kotka+2 x varioprop

Poissa oskuk

  • Seniori torppari
  • *****
Hei pistä oikeasti vähän videomateriaalia tänne.

Epäilen, ettei asiakas halua moista poisleikattujen kylvämistä julkisuuteen.

Poissa kopterifriikki

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit RY #159 TreRc Ry Vice President
No jotain nyt kumminkin mistä nähdään kun tekniikka on äärimmillään. Se on arvokasta tietoa    ;) :D
-Lentävä kone on vain huolellisen valmistelun odotettu mielenkiinnoton ja yllätyksetön seuraus-
              
T-rex Sport 450, Gaui 475 Hurricane, Pinsiön Lentävä Ahven 2 + Naza, Futaba T8FG super, Pinsiö Twin, Iso Kotka+2 x varioprop

Poissa Koippa

  • Seniori torppari
  • *****
  • Suoraa puhetta ja mielipiteitä. Yrittäkää kestää
Kyllä varmaan siinä sinun aineistossasi on jotain sellaisia pätkiä mistä ei voi yhdistää että on kuvattu asiakkaallesi. Jotai kopterin lentoonlähtö / siirtymisiä. Kyllä niistäkin jo näkee. Kuvatessa tulee niin paljon kuitenkin sellaista pätkää mikä ei ole sitä asiakaskuvausta vaan ihan vapaasti käytettävää.
Kyosho Nexus 30 JetRanger + GY401 + YS50 ,telakalla
Align T-Rex 800 Trekker 3-blade(JR) + Naza-H, Align T-Rex 700E + Skookum 720BE+GPS + Hobbywing HV160V4 + OmG H4, Vario Benzin Trainer 3-blade+ Pixhawk, T-Rex 550E + Skookum 540
Walkera Genius CP V2, Ladybird,Phantom 2 Vision+, 250-guadcopter
Mankat, FrSky Taranis, Futaba T6EX 2,4GHz, Walkera Devo 7e

Poissa Vipe83

  • Tavallinen torppari
  • ***
Turha tuon materiaalin perään on kysellä, en ainakaan itse laittaisi.  ::)
Mahdolliselle asiakkaalle ymmärrän jos näytetään paljonko materiaalia joutuu "huonoimmassa" tapauksessa croppaamaan tms.

Lisäksi tuo perustuisi yhden laitteiston tuulensietokykyyn. Koptereissa, gimbaleissa, kameran vakautuksessa on eroja. Kuten tuulessa, oli se sitten puuskittaista tms.


Laitetaan oma testivideo uuden pan-moottorin (8-sarja) vaihdon jälkeen tuuliselta keliltä. Tuuli varmaan vaihteli välillä 10-15m/s.
Ainahan videoon ilmestyy helposti lisää heilahduksia tai tutinoita tuulessa, jos kopteri joutuu sitä vastaan myös taistelemaan.
Tuollaisella kelillä ainakin on vielä mahdollista kuvata, en tiedä sitten miten käyttäytyy noilla Karin yli 20m/s puuskilla  :D


Poissa kopterifriikki

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit RY #159 TreRc Ry Vice President
Hyvältähän tuo näyttää, eihän tuo heilu yhtään. Ei kyllä uskoisi. No itsellähän ei ole gimbaalia ollenkaan, kyseessä kun on ns. lentäjän kopteri, ei ilmakuvaus kopteri.
-Lentävä kone on vain huolellisen valmistelun odotettu mielenkiinnoton ja yllätyksetön seuraus-
              
T-rex Sport 450, Gaui 475 Hurricane, Pinsiön Lentävä Ahven 2 + Naza, Futaba T8FG super, Pinsiö Twin, Iso Kotka+2 x varioprop

Poissa rotomoto

  • Pro torppari
  • ****

Poissa kopterifriikki

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit RY #159 TreRc Ry Vice President
Hyvä meininki !  Kyä se kuitenkin oli ihan lennettävissä. Kuinkahan paljon mahtoi mennä akkua verrattuna normaaliin keliin ?
-Lentävä kone on vain huolellisen valmistelun odotettu mielenkiinnoton ja yllätyksetön seuraus-
              
T-rex Sport 450, Gaui 475 Hurricane, Pinsiön Lentävä Ahven 2 + Naza, Futaba T8FG super, Pinsiö Twin, Iso Kotka+2 x varioprop

Poissa oskuk

  • Seniori torppari
  • *****
Tuollaisella kelillä ainakin on vielä mahdollista kuvata, en tiedä sitten miten käyttäytyy noilla Karin yli 20m/s puuskilla  :D


Olipas rauhallista. Tuulen voimahan muuten nousee nopeuden kuutioon. Että jos jokin on hallussa 12m tuulessa, ei se olekaan sitä 15meetrissä. Nimim. purjelautalijana kyllä huomasi... ja mainittakoon, että Kökarissa kalassa huomasi myös, että 24 metrin tuulessa on jo ihan sama, mihin suuntaan kusta lorottelee, aina se naamalle tulee ;-)

Noita tuulimittareitahan saa nykyään halvalla, vaikka lukema oman pään korkeudella ei kerrokaan, paljonko tuulee 30m korkeudessa. Tosin, voisihan sitä mittaria kuvata ilmassa ;-D

Poissa Koippa

  • Seniori torppari
  • *****
  • Suoraa puhetta ja mielipiteitä. Yrittäkää kestää
Tuulihan on kopterin kannalta pahin juuri pinnassa, ylempänä puuskat ja muukin pyörteily helpottaa. Riippuu tietenkin maastosta paljonkon pyörteitä tulee.
Kyosho Nexus 30 JetRanger + GY401 + YS50 ,telakalla
Align T-Rex 800 Trekker 3-blade(JR) + Naza-H, Align T-Rex 700E + Skookum 720BE+GPS + Hobbywing HV160V4 + OmG H4, Vario Benzin Trainer 3-blade+ Pixhawk, T-Rex 550E + Skookum 540
Walkera Genius CP V2, Ladybird,Phantom 2 Vision+, 250-guadcopter
Mankat, FrSky Taranis, Futaba T6EX 2,4GHz, Walkera Devo 7e

Poissa Vipe83

  • Tavallinen torppari
  • ***
Olipas rauhallista. Tuulen voimahan muuten nousee nopeuden kuutioon. Että jos jokin on hallussa 12m tuulessa, ei se olekaan sitä 15meetrissä. Nimim. purjelautalijana kyllä huomasi... ja mainittakoon, että Kökarissa kalassa huomasi myös, että 24 metrin tuulessa on jo ihan sama, mihin suuntaan kusta lorottelee, aina se naamalle tulee ;-)

Noita tuulimittareitahan saa nykyään halvalla, vaikka lukema oman pään korkeudella ei kerrokaan, paljonko tuulee 30m korkeudessa. Tosin, voisihan sitä mittaria kuvata ilmassa ;-D

Huomaa että on multa jäänyt koulunpenkillä istuminen vähemmälle. Tuosta nyt saa jotain osviittaa kopterin/gimbalin toiminnasta "melko" tuulisella säällä.
Silmillehän tuo kone pyrkii jo aika reippaasti tuolla säällä, jos on tuulen alapuolella ja tikusta irroittaa.
Epärealistista tuo kuva kuitenkin on, kun ei istu aivoissa yksiin ympärillä tapahtuvien asioiden kanssa (liehuvat liput).

Poissa oskuk

  • Seniori torppari
  • *****
Olin taas kovasti vaihtamassa laakereita moottoreista, ja nappasin yhden moottorin irti. Kädessä sitä potkuri edelleen kiinni pyöritellessä ja kallistellessa tuli mieleeni aika päivänselvä juttu: Kopterin voblaus tuulessa alkaa selvästikin siitä, että tuuli kallistaa värkkiä, ja tämä kallistus muuttaa hyrrävoman suuntaa, tai siis ainakin pyrkii sitä muuttamaan. Se saisi värkin voblaamaan, vaikka koneessa ei olisi ollenkaan potkureita, vain riittävästi pyörivää massaa, ts vaikka lautaset.

Eli mitä pidemmät lavat, sitä enemmän hyrrävoimaa, koska massaa pyörii kauempana keskipisteestä. Lavan pinta-ala ja nousukin vaikuttaa koska siihenhän tuuli tarttuu, mutta se vain kallistaa, sen sijaan massan kallistus pistää vemppumaan...
Tätä kallistamaista vastustavaa voimaa voi tietty kokeilla ilman potkureitakin. Sitä seuraavaksi ;-)

Poissa Koippa

  • Seniori torppari
  • *****
  • Suoraa puhetta ja mielipiteitä. Yrittäkää kestää
Olipas tänään Hämeenlinnassa mielenkiintoinen keli. P2V+ juuri pääsi vastatuuleen ja sit variolla ei muuten huomannut mitään erikoista, mut perä ei meinannu oikeen pitää jos vasten tuulta. Muuten ei kyllä huomannut kovaa tuulta toi vario mitenkään. Myös ilmojen lämpeemisen huomaa, koska lapakulmat saa olla aika kovat verrattuna talveen. Pitääpi vissiin hommata jostain semisymmetriset lavat vaan suosiolla noiden allun lapasien tilalle.
Kyosho Nexus 30 JetRanger + GY401 + YS50 ,telakalla
Align T-Rex 800 Trekker 3-blade(JR) + Naza-H, Align T-Rex 700E + Skookum 720BE+GPS + Hobbywing HV160V4 + OmG H4, Vario Benzin Trainer 3-blade+ Pixhawk, T-Rex 550E + Skookum 540
Walkera Genius CP V2, Ladybird,Phantom 2 Vision+, 250-guadcopter
Mankat, FrSky Taranis, Futaba T6EX 2,4GHz, Walkera Devo 7e

Poissa elvis

  • Pro torppari
  • ****
  • Virtuaalista räpyttelyä bittitaivaalla
Kopterin voblaus tuulessa alkaa selvästikin siitä, että tuuli kallistaa värkkiä, ja tämä kallistus muuttaa hyrrävoman suuntaa, tai siis ainakin pyrkii sitä muuttamaan. Se saisi värkin voblaamaan, vaikka koneessa ei olisi ollenkaan potkureita, vain riittävästi pyörivää massaa, ts vaikka lautaset.

Kiintoisa teoria, mutta ei voine pitää paikkaansa. Jos sulla on parillinen määrä vastakkain samanlaisia ja samalla kierrosluvulla pyöriviä, jäykkiä roottoreita jäykästi jäykässä rungossa kiinni, hyrrävoimien pitäisi periaatteessa kumota toisensa eiikä mitään kiemurtelupyrkimystä pitäisi tämän johdosta jäädä jäljelle (tyynessä leijunnassa).

Kierrosluvun pikaiset vaihtelut tai niiden selvät erot kopun pyrkiessä pitämään puuskissa paikkansa voivat toki aiheuttaa heilumista. Kevyet potkurit pienentävät inertiaa, potkurin kiihdytyksen aiheuttamia pystymomentteja ja hyrrävoimia helpottaen tilannetta jos tämä on ongelmana. Trikopterit ja joustavat rakenteet ovatkin sitten asia erikseen.
Ei oo helppoo olla Mikko Kuustonen, ei.
-elvis-

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
1 Vastauksia
2934 Lukukerrat
Uusin viesti 23 Maaliskuu, 2009, 09:48:01
kirjoittanut Vispilä
2 Vastauksia
2703 Lukukerrat
Uusin viesti 23 Maaliskuu, 2009, 21:10:56
kirjoittanut kapa990
2 Vastauksia
4165 Lukukerrat
Uusin viesti 05 Joulukuu, 2009, 00:39:34
kirjoittanut Sammy
35 Vastauksia
18178 Lukukerrat
Uusin viesti 05 Elokuu, 2010, 01:43:25
kirjoittanut rane78
12 Vastauksia
5455 Lukukerrat
Uusin viesti 25 Helmikuu, 2014, 11:48:30
kirjoittanut TeroS