Kirjoittaja Aihe: Trafi ilmailulaki - muutoksia 9.10.2015  (Luettu 176653 kertaa)

Poissa Heli Kopteri

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #200 : 12 Syyskuu, 2014, 19:51:17 »
http://www.trafi.fi/tietoa_trafista/ajankohtaista/2903/kayttotarkoitus_maarittaa_lennokin_ja_miehittamattoman_ilma-aluksen_eron

Trafin sivuilla asiallisempi tiedote asiasta, kuin YLE:n uutisointi.

Hmmm...jos lennän ja kuvaan ilmasta vain ja ainoastaan omaksi ilokseni, ilman että minkäänlaista bisnestä pyörii toiminnan ympärillä, niin lennätänkö silloin lennokkia?

Poissa BigDaddyJ

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #201 : 12 Syyskuu, 2014, 19:57:37 »
Hmmm...jos lennän ja kuvaan ilmasta vain ja ainoastaan omaksi ilokseni, ilman että minkäänlaista bisnestä pyörii toiminnan ympärillä, niin lennätänkö silloin lennokkia?

Miehittämättömät ilma-alusta :)


Poissa Heli Kopteri

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #202 : 12 Syyskuu, 2014, 20:04:29 »
Miehittämättömät ilma-alusta :)

...ja jos kamera on kyydissä muttei päällä eli kopteria ei käytetä minkään "tehtävän hoitamiseen", se muuttuu lennokiksi  ::)

Poissa BigDaddyJ

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #203 : 12 Syyskuu, 2014, 20:08:18 »
jos on tarkotus lentää niin homma on ok jos on tarkotus lentää ja kuvata niin on säänösten alaista toimintaa  yksinkertaista eikö? ;D ;)

Poissa Miikis RC Sr

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #204 : 12 Syyskuu, 2014, 20:18:44 »
Trafi: "Miehittämättömät ilma-alukset ovat usein varustettu jotain tarkoitusta, kuten kuvaamista tai mittaamista varten, lennokkeja käytetään vain harraste ja hupitoimintaan."

Käsitän tämän niin, että kun nauhoittava kamera on mukana kuvaamista varten niin enää ei ole harrastamista. Kuva-aineisto voi päätyä myyntiin tai yleiseen jakeluun jolloin laite on ehdottomasti ollut kuvaamista varten vaikkakin toiminta on tapahtunut harrastemielessä.

Eli nyt olisi vähintäänkin paikallaan että joku enemmän perehtynyt ja ajatuksista ajantasalla avaisi tätä yhtälöä sillä näen selvästi tässä riskin että kotivakuutukset ei korvaa kokonaan vahinkoja jos kameravarustettu kopteri aiheuttaa vahinkoja. Kun vuosi sitten keskustelin vakuutusyhtiön riskipäällikön kanssa niin sain käsityksen että he saattavat hyvinkin todennäköisesti tulkita Trafin määräyksiä ja ilmailulakia.

Poissa cartti

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #205 : 12 Syyskuu, 2014, 20:20:30 »
"Loppuvuoden aikana voimaantulevat säädösmuutokset koskevat siis miehittämättömiä ilma-aluksia, joita käytetään ammatti- tai muussa työkäytössä jonkin tehtävän hoitamiseen."

Minä nyt ymmärtäisin tämän edelleen niin, että harrastelaitteeseeni saan viritellä kiinni about mitä haluan?

Poissa BigDaddyJ

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #206 : 12 Syyskuu, 2014, 20:27:38 »
Taitaa olla tässä vaiheessa nämä säänöt juuri sellaisia miten kukakin haluaa ne tulkita  ;D ;D ;D

Poissa jinx

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team EP
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #207 : 12 Syyskuu, 2014, 20:41:47 »
Siellä luonnoksessa ainakin oli lennokin määritelmä, että sitä käytetään harrastus- tai urheilutarkoituksessa.

Eli mä tulkitsisin niin, että kamera kyydissä muuttuu miehittämättömäksi ilma-alukseksi vasta kun sen lennättämisestä saa korvauksen.
Blade mCPX BL
DJI S900, DJI Phantom 3 Advanced, Blackout Mini H, Diatone Lizard 160
TBS Caipirinha, X-UAV Mini Talon
Spektrum DX7s, FrSky Taranis Plus

Poissa aprepo

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #208 : 12 Syyskuu, 2014, 20:47:01 »
Trafi: "Miehittämättömät ilma-alukset ovat usein varustettu jotain tarkoitusta, kuten kuvaamista tai mittaamista varten, lennokkeja käytetään vain harraste ja hupitoimintaan."

Käsitän tämän niin, että kun nauhoittava kamera on mukana kuvaamista varten niin enää ei ole harrastamista.

Edellisestä lainauksesta ei loogisesti seuraa tuo jälkimmäinen. Siinä vain todetaan että yleensä kukaan ei maksa kenellekään pelkästään LOS ajelusta: "pörrää tuossa sillä kopterilla ny jonkin aikaa, saat satasen". Poikkeuksena tulee mieleen lähinnä joku acro show johon joku myy pääsylippuja. Siis yleensä maksu tulee tehtävästä kuvata tai mitata jotain kohdetta.

Siinä ei myöskään sanota, etteikö samaa hommaa voisi tehdä harrastuspohjalta. Siinä todetaan, että jos kyse ei ole harrastetoiminnasta (ts. siitä maksetaan jotain), laite ei ole enää lennokki ja nämä säädökset astuvat voimaan.

Kyydissä olevalla kameralla tai mittalaitteella ei ole merkitystä (kunhan massa on alle 25kg). Suorituksesta saatavalla korvauksella on merkitystä.
"Ei tää kulje kovempaa!" | multikopterit.net

Poissa BigDaddyJ

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #209 : 12 Syyskuu, 2014, 21:06:20 »
Siellä luonnoksessa ainakin oli lennokin määritelmä, että sitä käytetään harrastus- tai urheilutarkoituksessa.

Eli mä tulkitsisin niin, että kamera kyydissä muuttuu miehittämättömäksi ilma-alukseksi vasta kun sen lennättämisestä saa korvauksen.

Eli voit lentää ja kuvata kovalevyt täyteen ja myydä vähän myöhemmin :)

Poissa Miikis RC Sr

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #210 : 12 Syyskuu, 2014, 21:13:51 »
... kamera kyydissä muuttuu miehittämättömäksi ilma-alukseksi vasta kun sen lennättämisestä saa korvauksen.

Mutta kun Trafi ajattelee ilmeisesti niin, että setuppi on jotain TARKOITUSTA varten, kuten kuuvaamista niin siitä tulee miehittämätön ilma-alus.

Ei tarvitse olla välttämättä rahallisesta korvauksesta kyse, vaan saattaa riittää että lento tapahtuu jonkun pyynnöstä jotain tarkoitusta varten, ehkä myös mahdollista myöhempää korvausta ajatellen.

Harrastetoiminta on minun tulkinnassa sellaista mistä ei saada korvausta eikä kukaan seiso vieressä ohjeistamassa miten harrastan niin että vierellä seisova voisi hyötyä siitä.

Käsittääkseni nämä asiat etenevät eduskunnan valiokunmissa niin, että siellä myös käsitellään miten lakia pitäisi tulkita. Ehkä Trafin suunnittelijat tietävät jo nyt miten he aikovat esittää tulkinnan valiokunnille.


Poissa jkkmobile

  • Seniori torppari
  • *****
  • East Side #57
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #211 : 12 Syyskuu, 2014, 21:20:14 »
Mutta kun Trafi ajattelee ilmeisesti niin, että setuppi on jotain TARKOITUSTA varten, kuten kuuvaamista niin siitä tulee miehittämätön ilma-alus.

Ei tarvitse olla välttämättä rahallisesta korvauksesta kyse, vaan saattaa riittää että lento tapahtuu jonkun pyynnöstä jotain tarkoitusta varten, ehkä myös mahdollista myöhempää korvausta ajatellen.

Harrastetoiminta on minun tulkinnassa sellaista mistä ei saada korvausta eikä kukaan seiso vieressä ohjeistamassa miten harrastan niin että vierellä seisova voisi hyötyä siitä.

Käsittääkseni nämä asiat etenevät eduskunnan valiokunmissa niin, että siellä myös käsitellään miten lakia pitäisi tulkita. Ehkä Trafin suunnittelijat tietävät jo nyt miten he aikovat esittää tulkinnan valiokunnille.
Höpöhöpö.

Laki ja tulevat määräykset koskevat lentotyötä.

Saat harrastuksena kuvata ihan kuinka paljon haluat ihan niinkuin harrastuksekseen kuvaavat luontokuvaajat ym.

Jos joku jälkikäteen haluaa ostaa tuotoksesi, et voi niitä laillisesti myydä.


Poissa Vergo

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #212 : 12 Syyskuu, 2014, 21:43:40 »
http://yle.fi/uutiset/pienoishelikoptereille_tulossa_tiukat_rajat__yleison_paalla_lentaminen_kielletaan/7466586
Ei näy suoraan sivulla, mutta Uutisvahti tarjoaa kyseiselle jutulle seuraavat kategoriat:
  • liikenne
  • tekniikka
  • kauko-ohjattavat lelut
  • leluilma-alukset
  • pienoislentokoneet
  • liikenteen turvallisuusvirasto (Trafi)
  • lelut
  • pienoismallit
  • liikenne- ja viestintäministeriö
  • tieliikenneturvallisuus
#kopterit.net / #multikopterit.net @ IRCNet

Poissa dubbe

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #213 : 12 Syyskuu, 2014, 21:56:56 »
Paljon mutua ,spekulointia ja vähän faktaa. Toivottavasti saadaan rautalanka ohjeet miten toimitaan.
« Viimeksi muokattu: 12 Syyskuu, 2014, 22:01:04 kirjoittanut dubbe »

Poissa Ves@

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team ???

Poissa jesi

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #215 : 12 Syyskuu, 2014, 22:03:41 »
Mäe oo päässy muissa asioissa trafin sivuille hetkeen, ootteko te nukettanu sen jo alas?

Btw, ostin popkornia ja kolaa ihan tän topikin lukemista varten.
/ Jere Siirilä
DJI Spark | Eachine QX95 & FrSky Taranis | Cheerson CX-Stars

Poissa Wolf

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #216 : 13 Syyskuu, 2014, 11:25:19 »
http://www.trafi.fi/tietoa_trafista/ajankohtaista/2903/kayttotarkoitus_maarittaa_lennokin_ja_miehittamattoman_ilma-aluksen_eron

"Yksi ilmailulainsäädännön keskeisimmistä tavoitteista on aina turvata kolmatta osapuolta eli tässä tapauksessa muita ilmassa liikkuvia ja etenkin maassa olevia ihmisiä."

Turvataan kolmas osapuoli kun ei päästetä ammattilaisia ilmaan, mutta annetaan harrastelijoiden pörrätä. Tässä on jotain mitä en ymmärrä.

Poissa Ves@

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team ???
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #217 : 13 Syyskuu, 2014, 12:54:22 »
http://www.trafi.fi/tietoa_trafista/ajankohtaista/2903/kayttotarkoitus_maarittaa_lennokin_ja_miehittamattoman_ilma-aluksen_eron

"Yksi ilmailulainsäädännön keskeisimmistä tavoitteista on aina turvata kolmatta osapuolta eli tässä tapauksessa muita ilmassa liikkuvia ja etenkin maassa olevia ihmisiä."

Turvataan kolmas osapuoli kun ei päästetä ammattilaisia ilmaan, mutta annetaan harrastelijoiden pörrätä. Tässä on jotain mitä en ymmärrä.

Trafi ei viisaudessaan ole vielä keksinyt raha summaa, jonka se aikoo tulevaisuudessa yrittäjiltä kerätä.

Poissa cartti

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #218 : 13 Syyskuu, 2014, 13:38:34 »
Trafi ei viisaudessaan ole vielä keksinyt raha summaa, jonka se aikoo tulevaisuudessa yrittäjiltä kerätä.
Nimenomaan tätähän se on. Alan yrittäjien lupa-asioita on helppo seurata ja laskuttaa. Mikäli yritys pyörii eikä lupia ole niin tietää minne laittaa sanktiomaksut. Jos luvat taas on niin sehän on vain ilmaista rahaa Trafille. Win / Win joka tapauksessa.

Yksityisiä taas ei voida kontrolloida ilman että päädymme entiseen tv-tarkastaja tyyliseen ratkaisuun. "Tulin vain tarkastamaan onko sielä teidän kaapissa luvaton fanttomi!" :)

Poissa Toeh

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kaikki toimii savulla!
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #219 : 13 Syyskuu, 2014, 14:17:22 »
Täytyy myös ottaa huomioon, että yrittäjät tekee sillä lentämiselle rahaa, harrastajat eivät. Yrittäjät saa rahaa josta Trafi vetää välistä.

Poissa Makke76

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #220 : 13 Syyskuu, 2014, 14:26:23 »
Jos tv-lupatarkastaja tyyliin mentäis ja olisi rangaistavaa pitää phantomia tai muuta multia nurkissa ilman asianmukaista metallista ,lukittavaa kaappia, pitäisi multeille tehdä hallussapitolupa järjestely.

Sitten jos lentelyyn tehtäisiin luvitus, josta rangaistuksen voisi saada vain jos saa itse lentelystä kiinni niin olisi mahdoton pysyä lennättäjän perässä. Varsinkin sellaisen joka kuvaa eri kohteita. Itsekin saatan kuvata 10 minuuttia yhtä aluetta ja siirtyä taas muualle,

Tätä lausetta jäin miettimään jkkmobilen kommentissa: Jos joku jälkikäteen haluaa ostaa tuotoksesi, et voi niitä laillisesti myydä.


Miksi en voi. Kuva on otettu harrastusmielessä, eikä kenenkään valtuuttamana työtarkoituksessa. Eri asia olisi jos olisin kuvannut tilattuna työnä. Jos otan todella onnistuneen luonto otoksen ja kuvaajana minulla on oikeudet kuvaan ja joku huomaa siinä jotakin mahtavaa vuoden tai kuukauden päästä niin mielestäni yksittäisen kuvan voin myydä koska omistan kyseiseen kuvaan tekijänoikeudet eikä kuvaa ole otettu ansiotoiminta tarkoituksessa. Laki pykälissä ei kaikkia seikkoja ole otettu huomioon, joten olisi toivottavaa että TRAFI selventäisi vaikka tällä palstalla asiaa.
« Viimeksi muokattu: 13 Syyskuu, 2014, 14:33:00 kirjoittanut Makke76 »

Poissa Vipe83

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #221 : 13 Syyskuu, 2014, 14:41:05 »
Eiköhän sieltä nyt ihan järkevä lakimuutos tule pihalle, joka estää räikeimmät väärinkäytöt koptereille jne, oli sitten kyse kaupallisesta työstä tai harrastamisesta.

Turha näitä on liikaa ennakkoon spekuloida. Tuo riittää tiedoksi (ainakin omissa laitehankinnoissa) jos alle 25kg kokoluokassa pitää pysyä  :)

Poissa jkkmobile

  • Seniori torppari
  • *****
  • East Side #57
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #222 : 13 Syyskuu, 2014, 20:00:26 »


Tätä lausetta jäin miettimään jkkmobilen kommentissa: Jos joku jälkikäteen haluaa ostaa tuotoksesi, et voi niitä laillisesti myydä.


Miksi en voi. Kuva on otettu harrastusmielessä, eikä kenenkään valtuuttamana työtarkoituksessa. Eri asia olisi jos olisin kuvannut tilattuna työnä. Jos otan todella onnistuneen luonto otoksen ja kuvaajana minulla on oikeudet kuvaan ja joku huomaa siinä jotakin mahtavaa vuoden tai kuukauden päästä niin mielestäni yksittäisen kuvan voin myydä koska omistan kyseiseen kuvaan tekijänoikeudet eikä kuvaa ole otettu ansiotoiminta tarkoituksessa. Laki pykälissä ei kaikkia seikkoja ole otettu huomioon, joten olisi toivottavaa että TRAFI selventäisi vaikka tällä palstalla asiaa.


Kukaan ei voi estää sinua myymästä kuvaasi, mutta syyllistyt tällöin laittomaan lentotyöhön ( olettaen ettei kalustosi vastaa lakia ja sinulla ei ole vaadituja lupia ) Hupilentosi muuttu silloin takautuvasti lentotyöksi.

Kiinnijäämisen riski toki on pieni ja sanktiotkin luultavasti pieniä mutta laitonta silti.

Lukekaa nyt ihmeessä itsekin tuo ehdotus  ( vaikuttaa siltä että se menee suht sellaisenaan läpi ) ei se nyt niin kauheen vaikea selkoinen ole.



Poissa rotomoto

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #223 : 13 Syyskuu, 2014, 20:53:07 »
Täällä näkyy kaikki 7 muutoksen vaihetta hienosti.
Shokki,
tuska
Viha
masennus
usko parempaan
uudelleen rakentaminen
Hyväksyntä



Poissa Vipe83

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #224 : 13 Syyskuu, 2014, 21:26:50 »
Täällä näkyy kaikki 7 muutoksen vaihetta hienosti.
Shokki,
tuska
Viha
masennus
usko parempaan
uudelleen rakentaminen
Hyväksyntä

ja viimeinen eli platoninen vaihe   :D

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
0 Vastauksia
2436 Lukukerrat
Uusin viesti 20 Helmikuu, 2014, 16:28:00
kirjoittanut Vispilä
0 Vastauksia
1996 Lukukerrat
Uusin viesti 31 Toukokuu, 2014, 11:44:44
kirjoittanut Teme
33 Vastauksia
17801 Lukukerrat
Uusin viesti 05 Tammikuu, 2016, 20:10:22
kirjoittanut Heksa
216 Vastauksia
115991 Lukukerrat
Uusin viesti 29 Huhtikuu, 2015, 21:02:08
kirjoittanut kaikor
260 Vastauksia
125760 Lukukerrat
Uusin viesti 22 Elokuu, 2015, 17:25:33
kirjoittanut Koippa