Kirjoittaja Aihe: Trafi ilmailulaki - muutoksia 9.10.2015  (Luettu 177243 kertaa)

Poissa Mikka

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jäsen nro #99
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #225 : 14 Syyskuu, 2014, 00:42:34 »
Pähkäilyä, joka ei perustu mihinkään todelliseen tapaukseen... :)

Tuon muutoksen tarkoituksena oli turvata kolmatta osapuolta, mutta mainittu myös yleisön ja ihmisten päällä lentämisen kieltäminen. Entäs, jos joku haluaisi kuvata ladybirdillä ansaintatarkoituksessa yläpuolelta ei-kolmatta osapuolta esim. itseään tai vaikka videon tekoon osallistuvaa pientä sisäpiirin joukkoa, olivat sitten keskellä metsää kypärät ja haarniskat päällä tai eivät (mainoksen, musiikkivideon tms. teossa)? Olisiko sellainen sinällään laitonta ja jos olisi voisiko sellaiseen hakea jotain erityislupaa?

Entäpä miten vedetään raja ammatti ja ei-ammattimaiselle toiminnalle? Voiko yksityishenkilö käydä kuvaamassa maaseudulla naapurin talon pullakahvipalkkiolla? Eikai se kirpputorilla pienimuotoinen tavaroiden myyntikään tee jotain kirpputoriammattilaiseks i. Samalla logiikalla yksityishenkilö voisi tehdä pienimuotoista harrastevalokuvien myyntiä, vai voisiko?

ps. Revontulia odotin, mutta ei niitä näkynytkään, siksi jäi aikaa tänne kirjoitella...  :)
« Viimeksi muokattu: 14 Syyskuu, 2014, 01:08:26 kirjoittanut Mikka »
Muutama kopteri, lennokki ja pari rakettia

Poissa Vipe83

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #226 : 14 Syyskuu, 2014, 08:43:13 »
Pähkäilyä, joka ei perustu mihinkään todelliseen tapaukseen... :)

Tuon muutoksen tarkoituksena oli turvata kolmatta osapuolta, mutta mainittu myös yleisön ja ihmisten päällä lentämisen kieltäminen. Entäs, jos joku haluaisi kuvata ladybirdillä ansaintatarkoituksessa yläpuolelta ei-kolmatta osapuolta esim. itseään tai vaikka videon tekoon osallistuvaa pientä sisäpiirin joukkoa, olivat sitten keskellä metsää kypärät ja haarniskat päällä tai eivät (mainoksen, musiikkivideon tms. teossa)? Olisiko sellainen sinällään laitonta ja jos olisi voisiko sellaiseen hakea jotain erityislupaa?

Entäpä miten vedetään raja ammatti ja ei-ammattimaiselle toiminnalle? Voiko yksityishenkilö käydä kuvaamassa maaseudulla naapurin talon pullakahvipalkkiolla? Eikai se kirpputorilla pienimuotoinen tavaroiden myyntikään tee jotain kirpputoriammattilaiseks i. Samalla logiikalla yksityishenkilö voisi tehdä pienimuotoista harrastevalokuvien myyntiä, vai voisiko?

ps. Revontulia odotin, mutta ei niitä näkynytkään, siksi jäi aikaa tänne kirjoitella...  :)


Kerrataan nyt jenkkilän tapaus Raphael Pirker vielä niille, jotka eivät ole tästä kuulleet.
Tää kaveri kävi kuvaamassa jotain yliopiston aluetta ja sai käsittääkseni palkkion tästä -> haastettiin oikeuteen. Lensi rahaa vastaan.

Ainakin senaikainen lainsäädäntö määritteli ladybirdin, tbs discoveryn, cinestar 8:n sekä armeijan reaperin samaan kastiin.
Tuosta päätellen ladybirdillä kuvaus kenelle hyvänsä 1c hintaan on kuvaustyötä ja silloin tarvi olla FAA:n kaikki luvat ja täydellinen kenttähenkilökunta jne jne mukana.
Eiköhän siis muiden maiden räikeistä tapauksista olla opittu.

Myös varmasti pystytään määrittelemään kaupallinen kuvaustyö järkevästi.
Eihän voi olla kovin loogista jos kuvattavan tilanteen/kohteen vieressä on 2kpl phantomeja ja pilotteja. Toinen ottaa rahaa samasta kuvauksesta ja toinen ei, koska lensi huvikseen.
Rahaa kuvauksesta ottavalta voidaan tietysti vaatia enemmän lupia/vastuuta/yms (koska oletus että tekee hommaa enemmän tosissaan ja useammin), mutta täyskielto johtaisi vain lain rikkomiseen enemmän tai vähemmän.

Poissa Matti Häkkinen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #227 : 14 Syyskuu, 2014, 09:49:33 »

Kerrataan nyt jenkkilän tapaus Raphael Pirker vielä niille, jotka eivät ole tästä kuulleet.
Tää kaveri kävi kuvaamassa jotain yliopiston aluetta ja sai käsittääkseni palkkion tästä -> haastettiin oikeuteen. Lensi rahaa vastaan.

Ainakin senaikainen lainsäädäntö määritteli ladybirdin, tbs discoveryn, cinestar 8:n sekä armeijan reaperin samaan kastiin.
Tuosta päätellen ladybirdillä kuvaus kenelle hyvänsä 1c hintaan on kuvaustyötä ja silloin tarvi olla FAA:n kaikki luvat ja täydellinen kenttähenkilökunta jne jne mukana.
Eiköhän siis muiden maiden räikeistä tapauksista olla opittu.

Myös varmasti pystytään määrittelemään kaupallinen kuvaustyö järkevästi.
Eihän voi olla kovin loogista jos kuvattavan tilanteen/kohteen vieressä on 2kpl phantomeja ja pilotteja. Toinen ottaa rahaa samasta kuvauksesta ja toinen ei, koska lensi huvikseen.
Rahaa kuvauksesta ottavalta voidaan tietysti vaatia enemmän lupia/vastuuta/yms (koska oletus että tekee hommaa enemmän tosissaan ja useammin), mutta täyskielto johtaisi vain lain rikkomiseen enemmän tai vähemmän.


Me muuten asutaan Suomessa, ei USA:ssa.
Trex 700N DFC SK540
Trex 600N DFC SK540
Trex 700N DFC Beast X plus
Trex 470 LP Beast X plus
Goblin 700A Beast X plus; Goblin 700X Beast X plus.

Poissa Makke76

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #228 : 14 Syyskuu, 2014, 10:17:18 »
Tuleva laki vaikuttaa yhtä naurettavalta kuin ampuma aselaki muutokset.

Aikoinaan ostin .25 cal paineilmakiväärin - ei vaadi lupia. Läpäisee kakkosnelosen mennen tullen 50 metrin päästä.

Emäntä ei tykännyt paukkeesta mökillä- piti hankkia äänenvaimennin.

Suomesta äänenvaimenninta ei myyty- poliisin ohjeistuksen mukaan vaatii luvan. Tullin kanta tuolloin oli- ei vaadi lupia.

Tilasin Puolasta äänenvaimentimen-menin sitten poliisilaitokselle lupatoimistoon hakemaan lupaa. Virkailija aivan pihalla ja sanoi: ei vaadi lupia. Kerroin että koska aseenosa vaatii luvan poliisin mielestä ja kerroin että siirtymäaika menossa ja luvitus ilmainen. Virkailija pihalla kuin pöllö ja meni takahuoneeseen soittamaan jonnekin. Tuli 20 minuutin jälkeen takaisin kirkkain silmin ( kuin herätysliikkeen herätyksen saanut)  ja sanoi: Äänenvaimennin pitää luvittaa ja vaatii että käyt näyttämässä Poliisille ensin joka antaa heille lausunnon luvan hakua varten. Sinulle ihan ilmainen kun siirtymäaika menossa.

Totesin vain että niinhän mä sanoin 20 minuuttia sitten, että vaatii luvan ja haku ilmainen siirtymäaikana.

No menin Poliisin luokse. Ilmoittauduin Tikkurilan Poliisi asemalla infoon ja olin ainoa joka siellä oli. Hetken päästä Poliisi tuli kovalla äänellä intoa täynnä kysymään että kenellä oli perikunnan aseita.

Sanoin koska olin siellä ainoa että ei mulla perikunnanaseita ole, vaan pitäisi saada lausunto luvanhakua varten äänenvaimentimelle.

Siinä vaiheessa Poliisimiehen into laski nollaan ja alkoi katsomaan kelloa, ettei taida keretä katsomaan, kun kohta työaikakin loppuu. Sanoin, että eihän tuo nyt kauaa vie ammattitaitoiselta Poliisi mieheltä.

No katsoi, mittasi ja kirjasi: Musta metallinen pötkö, jossa toisessa päässä kierteet. Ne oli tuntomerkit luvanhakua varten.

Siinä huomasi miten turhaa työtä kyseinen uusi laki toi poliisille. Kappale, joka ei tapa vaatii luvan ja ase jolla voi helposti tappaa, ei vaadi lupia. Kenelläkään ei kuitenkaan ole intoa valvoa lakia.

Sama on käymässä tämän Trafin suunnitteleman lakimuutoksen myötä. Ainakin näen sen näin.

Mielestäni on hyvä että villit kaaharit jotka ei käytä tervettä maalaisjärkeä, saadaan kuriin. Mutta ihan turhaa työtä yrittäjälle, joka on jo ennen lakiakin noudattanut varovaisuutta kolmatta osapuolta kohtaan.

Miten tuota lakia pystyy valvomaan. Ei millään. Jos tulojen perusteella yritystä valvotaan niin voihan sen aina merkata kuittiin valokuvauskeikaksi, ei ilmakuvaustyöksi. Harva ilmakuvaus yritys tekee pelkkää ilmakuvausta vaan suorittaa ihan normaalia maakuvaustakin. Muistaakseni Pietinen jossain mainitsi että ilmakuvaustyötä tekee vähemmän kuin muuta kuvausta. Ja ilmakuvausyrityshän voi vaikka tehdä siivoustyötä jos kuvaustyötä ei riitä. Yrittäjän vapaus :)

Ainoa missä kunnolla voidaan valvoa on Cheekin kaltaiset Stadion keikat ja vastaavat yleisötapahtumat. Isojen yleisötapahtumien ulkopuolella olevaa työtä ei kukaan pysty valvomaan, koska kenelläkään ei tietoa missä työtä suoritetaan. Toki aina voitaisiin vaatia että pitää ilmoittaa missä lennättää, mutta sitä on vaikea valvoa koska on myös harrastajia jotka lennättää samoilla alueilla.

Miten menee talkootyö, esim: ilmailumuseolla esitellään kalustoa, saadaan talkootyön palkaksi kahvit ja makkarat.

Talkootyön on Työvoimatoimisto tulkinnut työttömän ollessa kyseessä työksi ja evännyt päivärahanmaksun ajalta jolloin oli talkootyössä. Verottajakin jossain vaiheessa tulkitsi että tietyn määrän ylittäessä pitää maksaa veroja. Talkootyökin on työtä, esittelet kalustoa kyläpäivillä tai muissa ilmailutapahtumissa. http://www.vero.fi/fi-FI/Syventavat_veroohjeet/Henkiloasiakkaan_tuloverotus/Verovapaat_suoritukset/Talkootyon_verotus(10116)

Kerää yleisöä katsomaan ja vaatii luvan vaikkakin talkootyönä sen teetkin.

Laki muutoksen tarkoitus on hyvä, mutta valvonta mahdotonta.
« Viimeksi muokattu: 14 Syyskuu, 2014, 10:31:27 kirjoittanut Makke76 »

Poissa Vipe83

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #229 : 14 Syyskuu, 2014, 10:48:44 »

Me muuten asutaan Suomessa, ei USA:ssa.

Pointtina oli se, että Suomessa on ollut aikaa seurata muun maailman, myös EU-alueen, lainsäädännön epäloogisuuksia tällä tuoreella alalla.

Toivottavasti se näkyy myös lopullisessa lainsäädännössä.

Poissa cartti

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #230 : 14 Syyskuu, 2014, 10:53:43 »
Tarviiks kukaa joulukinkkua jos vaikka Karpolle soittelis tuossa ohimennen...? ;D

Poissa jallu1

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #231 : 14 Syyskuu, 2014, 12:04:49 »
Silloin harvoin kun lennätän lentokoneita tai kopteria niin mulle on yks perkeleen hailee mitä Trafi pullistelee soittakoot poliisit ja palokunnan ja vielä rajavartiosto paikalle.Täällä maapallilla on pikkasen tärkeämpiä asioita kuin lennätys harrastuksen vaikeuttaminen ja kiusaaminen.Juuri samantyyppinen kiusaaminen on jo pahasti vallalla meillä ampuma lajien ja metsästystä harrastavien joukossa,MUTTA Suomihan on kaiken maailman lakien luvattu maa. Hyvää syksyä tänne kaikille :) :) :)

Poissa Miikis RC Sr

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #232 : 14 Syyskuu, 2014, 13:17:19 »
Olen arvioinut lentämisen riskit niin, että Trafi ja poliisi ei ala jaagaamaan koptereita ja lennättäjiä paikan päältä.

Mutta, jos tapahtuu jotain josta tulee vakuutusasia niin vakuutusyhtiöt voivat vedota määräyksiin ja käyttää regressioikeutta siltä osin kuin tulkitaan että on ollut lainvastaisuutta tai huolimattomuutta - näitä rahallisia konsekvennejä pelkään.

Vielä ei ole ongelmia tämän asia suhteen, mutta kun tulee tarkennuksia ja ehtoja määräyksiin niin silloin vakuutusyhtiöt lukee näitä kuin piru raamattua ja silloin on naivia kuvitella että tulkitaan asiakkaan hyväksi.

Ehkä ajatellaan että kun ensimmäiset keissit tulee laajempaan tietoon niin sana leviää ja porukka saadaan ruotuun.

Poissa tkpilot

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #233 : 14 Syyskuu, 2014, 15:31:08 »
Entäpä miten vedetään raja ammatti ja ei-ammattimaiselle toiminnalle? Voiko yksityishenkilö käydä kuvaamassa maaseudulla naapurin talon pullakahvipalkkiolla? Eikai se kirpputorilla pienimuotoinen tavaroiden myyntikään tee jotain kirpputoriammattilaiseks i. 

Asia on yksinkertaisesti vaan niin että ammattimainen ilmakuvaus on auttamatta ajallisesti ohi kun kuka vaan voi kuvata nykyteknologialla hyvälaatuista HD-dataa kohtuuhinnoin omilla lennokeilla.
Toki saahan siitä maksaa itsensä kipeäksi jos haluaa kun tuttavapiirissä ei ole kopteriukkoja (-akkoja) mutta varmaan ammattimainen kuvaus on kärsinyt melkoisen kolauksen nykyään...

Poissa Vipe83

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #234 : 14 Syyskuu, 2014, 15:38:30 »
Asia on yksinkertaisesti vaan niin että ammattimainen ilmakuvaus on auttamatta ajallisesti ohi kun kuka vaan voi kuvata nykyteknologialla hyvälaatuista HD-dataa kohtuuhinnoin omilla lennokeilla.
Toki saahan siitä maksaa itsensä kipeäksi jos haluaa kun tuttavapiirissä ei ole kopteriukkoja (-akkoja) mutta varmaan ammattimainen kuvaus on kärsinyt melkoisen kolauksen nykyään...

Toivottavasti tämä on trolli.  :D

Miksi luulet että nykyään on yhtälailla vaikkapa hääkuvaajia kuten ennen, vaikka kohtuuhintaisia järkkäreitä on kaupat pullollaan?


Poissa tkpilot

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #235 : 14 Syyskuu, 2014, 15:49:39 »
Toivottavasti tämä on trolli.  :D

Miksi luulet että nykyään on yhtälailla vaikkapa hääkuvaajia kuten ennen, vaikka kohtuuhintaisia järkkäreitä on kaupat pullollaan?

Sori vaan mutta jotenkin tämä Trafi-jupakka haiskahtaa pahemman kerran, onko tämä jokin kateusjuttu vai mikä mättää että kuka vaan voi ilmakuvata käytännössä.
Tuntuuhan tuo laki/lupa-asia kuitenkin kyrsivän useimpia täälläkin...
Toki lennätysturvallisuutta puolustan siinä kuin pitääkin.
« Viimeksi muokattu: 14 Syyskuu, 2014, 16:18:39 kirjoittanut tkpilot »

Poissa Tucho

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #236 : 14 Syyskuu, 2014, 17:54:51 »
Mielipiteeni;

Kaikki lupa-asiat kyrsii niitä jotka tekevät lähes ammatikseen mutteivät kuitenkaan saa koko elantoaan asiasta.

Harrastajia ei pitäisi haitata pätkääkään. Eikä myöskään asialleen omistautuneita ammattilaisia. Toki ylimääräinen rahanmeno ja kurssitukset potuttaa, mutteivät ne ole este ammatin jatkamiselle.

Ja poistaahan nämä määräykset markkinoilta ne puolitosissaan tekevät. Jää enemmän tilaa tekijöille, vähemmän kilpailijoita markkinoille ja myös peruste pitää hinta korkealla. On käyty kurssit ja kaik.

Selvennettäköön vielä että ite oon tätä keskikastia jota potuttaa mutta toisaalta mielelläni käyn parit kurssit ja suoritan tutkinnot jos niistä on jotain hyötyä käytännössä

Ps:  :o

Poissa Ripa

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Ultralla laskuun omalle kentälle...
    • Working
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #237 : 14 Syyskuu, 2014, 19:43:39 »
Korjaus ja tarkennus edellä mainittuun äänenvaimentimen luvanvaraisuuteen: Ilmakivääriin kiinnitettävä vaimennin ei vaadi lupaa, mikäli ko. henkilöllä on ilmakivääri.
Jr Twister Aggressor, tästä se alkoi + Esky Belt CP V2 + Walkera RX2612V +DX7 + mSR
Walkera V120D02 tosi hauska sisälennätyksessä + Walkera M120D01 vielä parempi
DX7 - Suomenkielinen manuaali tehty ja ladattavissa

Poissa Nurffe

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #238 : 14 Syyskuu, 2014, 20:49:38 »
Korjaus ja tarkennus edellä mainittuun äänenvaimentimen luvanvaraisuuteen: Ilmakivääriin kiinnitettävä vaimennin ei vaadi lupaa, mikäli ko. henkilöllä on ilmakivääri.

Vaatiiko ilmakivääri sitten luvan? Vai millä se todistetaan että jollakulla on ilmakivääri sitä äänenvaimenninta varten jos äänenvaimennin kerta vaatii luvan jos omistajalla ei ole ilmakivääriä??
Align T-REX 450 PRO FBL Stretch
Blade mCP X BL
Strider Flex Pro & Hammer Mini H
With great power comes total destruction

Poissa Makke76

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #239 : 14 Syyskuu, 2014, 21:32:25 »
Vaatiiko ilmakivääri sitten luvan? Vai millä se todistetaan että jollakulla on ilmakivääri sitä äänenvaimenninta varten jos äänenvaimennin kerta vaatii luvan jos omistajalla ei ole ilmakivääriä??

Ilmakivääri ei vaadi lupia. Kyseinen äänenvaimennin voidaan liittää kiinni myös ruutiaseeseen ja sen vuoksi luvanvarainen. Eli äänenvaimennin ei ole vain ilmakiväärin äänenvaimennin, voidaan liittää mm. pienoiskivääriin. Koska en omista ruutiaseeseen lupaan vaatii äänenvaimennin luvan.

https://www.poliisi.fi/poliisi/home.nsf/pages/E6E53A0234776583C2256BDD002EA179?opendocument
« Viimeksi muokattu: 14 Syyskuu, 2014, 21:38:20 kirjoittanut Makke76 »

Poissa Ripa

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Ultralla laskuun omalle kentälle...
    • Working
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #240 : 15 Syyskuu, 2014, 09:28:55 »
Eipäs, juupas: Ilmakivääriin kiinnitettävä vaimennin ei vaadi lupaa. Ostajan esittämä ilmakivääri todistaa sellaisen olemassa olon. Sillä ei ole merkitystä, että ko. vaimennin voidaan kiinnittää myös ruutiaseeseen.
Eli summasummarum: Luvan vaativa vaimennin muuttuu ko. tapauksessa lupavapaaksi niin pitkäksi aikaa! kun henkilöllä on ilmakivääri. Tämä on viranomaisilta, eli Poliisihallitukselta saatu tulkinta.

Tämä on hyvä esimerkki huonosti valmistelusta laista, toivottavasti nyt kyseessä oleva "Lennokkilaki" on selkeä, kun se tulee voimaan.
Jr Twister Aggressor, tästä se alkoi + Esky Belt CP V2 + Walkera RX2612V +DX7 + mSR
Walkera V120D02 tosi hauska sisälennätyksessä + Walkera M120D01 vielä parempi
DX7 - Suomenkielinen manuaali tehty ja ladattavissa

Poissa Makke76

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #241 : 15 Syyskuu, 2014, 09:38:23 »
Eipäs, juupas: Ilmakivääriin kiinnitettävä vaimennin ei vaadi lupaa. Ostajan esittämä ilmakivääri todistaa sellaisen olemassa olon. Sillä ei ole merkitystä, että ko. vaimennin voidaan kiinnittää myös ruutiaseeseen.
Eli summasummarum: Luvan vaativa vaimennin muuttuu ko. tapauksessa lupavapaaksi niin pitkäksi aikaa! kun henkilöllä on ilmakivääri. Tämä on viranomaisilta, eli Poliisihallitukselta saatu tulkinta.

Tämä on hyvä esimerkki huonosti valmistelusta laista, toivottavasti nyt kyseessä oleva "Lennokkilaki" on selkeä, kun se tulee voimaan.

Tämä on hyvä esimerkki huonosti valmistelusta laista - täysin samaa mieltä.

Tulkintoja on miljoona ja kukaan ei tiedä mikä on oikein   ;D ;D Ei edes poliisi  ;D ;D ;D

Hallussapitolupa kuitenkin taskussa joten voi esittää ajokortin kanssa ett, juu, kyllä mulla on lupa mun auton äänenvaimentimeen  :P

Poissa triple_a

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #242 : 15 Syyskuu, 2014, 22:59:15 »
Moikka kaikille! Eka postaukseni näille foorumeille. Olen harrastanut satunnaista lennättelyä muutamia vuosia. Alkuun pari lennokkia ja nyt DJI Phantom, jossa 2-akselinen gimbal Goprota varten. Olen kuvaillut ilmavideoita / valokuvia täysin omaksi ilokseni, mutta satunnaisesti miettinyt josko tarjoaisi esimerkiksi kiinteistönvälittäjille palvelua, jossa kohteesta otettaisiin ilmakuvaa.

Näiden uusien säädösten tullessa voimaan en takuulla tule ikinä tekemään mitään kaupalliseen viittaavaakaan kopterillani. Toki riippuen siitä kuinka raskas tuo luvanhankintamenettely tulee olemaan ajallisesti ja rahallisesti.

Mielestäni tähänkin asti on pärjätty hyvin terveen järjen käytöllä ja on ollut mukava huomata, että ilmakuvausalalle on syntynyt yrityksiä Suomeen. Yritteliäisyys on mielestäni asia, jota on syytä mitä suurimmissa määrin tukea, ei tukahduttaa liian raskaalla byrokratialla ja sääntelyllä.

Tästä tulikin mieleeni, että eikö olisi hienoa järjestää rauhanomainen pikku mielenosoitus Trafin toimipisteen lähellä Helsingissä? Katsoin Google Mapsista, että heidän toimistoaan vastapäätä on jokin ruoholäntti. En vielä tutustunut tarkemmin onko kyseessä puisto tai muu julkinen tila vai yksityisalue. Mutta siis ideana olisi mennä kyseiselle läntille pienehköllä porukalla ja nostaa joukolla kopterit ilmaan. En osaa sanoa kuinka iso tuo pläntti on oikeassa elämässä mutta koosta riippuen vaikka 10-20 kopteria ilmaan? Luulisi kiinnittävän Trafilaistenkin huomion?

Toki tätä pitäisi harjoitella etukäteen jossain syrjässä isolla kentällä, jotta nähdään ettei tule radioiden kanssa ongelmia yms. Pahin mitä voisi tapahtua olisi onnettomuus. Todistaisi vaan Trafin pointit oikeiksi.

En tunne lainsäädäntöä riittävän tarkasti sanoakseni olisiko tuo laillistakaan ja disclaimerina vielä, että itse olen aina lennättänyt Phantomia ainoastaan syrjemmässä, esim. peltojen yläpuolella. En ikinä kaupungissa ihmis- ja autovilinän yläpuolella.

Jos tuo olisi laillista ja mahdollista toteuttaa turvallisesti niin olisin ihan kympillä messissä.

Poissa aprepo

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #243 : 15 Syyskuu, 2014, 23:09:58 »
Tuloksena 20:n phantomin autonominen flyaway Pasilan tornitaloja päin? :)
Ei kai se laitonta ole. Itse en välttämättä nostaisi kopteria ilmaan just siinä.
"Ei tää kulje kovempaa!" | multikopterit.net

Poissa triple_a

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #244 : 15 Syyskuu, 2014, 23:22:15 »
Tuloksena 20:n phantomin autonominen flyaway Pasilan tornitaloja päin? :)
Ei kai se laitonta ole. Itse en välttämättä nostaisi kopteria ilmaan just siinä.

Reps  ;D

Tolla pääsis ainakin uutisiin. Sais näkyvyyttä agendalle  :D

Poissa woofy

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #245 : 15 Syyskuu, 2014, 23:29:45 »
Just..
Erittäin fiksu idea nostaa 20 kopteria keskustassa, jos ei radioilla onnistu saamaan yhtään vaaratilannetta niin ainakin se kun triple-a huomaa että kaikki 20 phantomia näyttää samalta ja tekee korjausliikkeen väärää phantomia katsellen :D

Mä voin tulla kuvaamaan tuon tapahtuman, kypärä ja suojapuku päällä.. Ihmisiä kai tuolla lailla halutaan suojella.

Toivottavasti ammattilaiset voi hakea erikoislupaa tuotantosuunnitelman kanssa jos paikka tai aika on tavallisesti lainvastainen.

Poissa triple_a

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #246 : 15 Syyskuu, 2014, 23:50:03 »
Just..
Erittäin fiksu idea nostaa 20 kopteria keskustassa, jos ei radioilla onnistu saamaan yhtään vaaratilannetta niin ainakin se kun triple-a huomaa että kaikki 20 phantomia näyttää samalta ja tekee korjausliikkeen väärää phantomia katsellen :D

Mä voin tulla kuvaamaan tuon tapahtuman, kypärä ja suojapuku päällä.. Ihmisiä kai tuolla lailla halutaan suojella.

Toivottavasti ammattilaiset voi hakea erikoislupaa tuotantosuunnitelman kanssa jos paikka tai aika on tavallisesti lainvastainen.

Olet oikeassa, että noin monen kopterin nosto tuolla alueella ei ole järkevää. Varmasti olisi toteutettavissa turvallisestikin. Esimerkiksi vain muutama kopteri ilmaan yhtä aikaa. Eri malliset tai jos samaa mallia niin selkeät tunnukset, jotta tietää mikä on kenenkin.

Poissa UberL

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #247 : 16 Syyskuu, 2014, 00:22:48 »

Toivottavasti ammattilaiset voi hakea erikoislupaa tuotantosuunnitelman kanssa jos paikka tai aika on tavallisesti lainvastainen.

Periaatteessahan tähän pitäisi muuten päteä sama homma kuin esim. elämys tarjotaan. Eli turvasuunnitelmat ja Tukesin ilmoitukset jne jne pitää olla kunnossa jo alusta asti. Tapahtumakohtaiset hommat sitten luvan kanssa?
TBS Discovery - Sunnysky - Frsky - 5.8ghz
Kiina Hämppy - HKpilot mini - Gimb - 5.8ghz
FPV250 - Emax 1806 - FrSky - 5.8ghz
Mini-H - RCX 1804 - FrSky - 5.8ghz
Kiinteet: Bix2 ja Versa Wing

Poissa oskuk

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #248 : 17 Syyskuu, 2014, 14:30:38 »
Kunnolla kun hämmennätte niin kielletään kaikki pienoiskopterit -ja taas oli byrokraatin vika ;-D

Poissa rotomoto

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #249 : 17 Syyskuu, 2014, 15:27:02 »
tuossa vuodettuna USA:n vastaavaan lakialoitteeseen liittyvää kädenvääntöä.
http://www.scribd.com/doc/225773285/Pirker-Appeal-Reply#

Liitteestä voi löytyä myös kotosuomeen sopivia väittämiä. (en ole lukenut kokonaan)

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
0 Vastauksia
2467 Lukukerrat
Uusin viesti 20 Helmikuu, 2014, 16:28:00
kirjoittanut Vispilä
0 Vastauksia
2020 Lukukerrat
Uusin viesti 31 Toukokuu, 2014, 11:44:44
kirjoittanut Teme
33 Vastauksia
17883 Lukukerrat
Uusin viesti 05 Tammikuu, 2016, 20:10:22
kirjoittanut Heksa
216 Vastauksia
116426 Lukukerrat
Uusin viesti 29 Huhtikuu, 2015, 21:02:08
kirjoittanut kaikor
260 Vastauksia
126225 Lukukerrat
Uusin viesti 22 Elokuu, 2015, 17:25:33
kirjoittanut Koippa