Kirjoittaja Aihe: Trafi ilmailulaki - muutoksia 9.10.2015  (Luettu 177254 kertaa)

Poissa rotomoto

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #250 : 19 Syyskuu, 2014, 20:36:16 »
Usa tuo lakimiesten luvattu maa..

Poissa Kuntsari

  • Tavallinen torppari
  • ***

Poissa woofy

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #252 : 02 Lokakuu, 2014, 23:11:13 »
hahaha :D ihan täydellinen tekstitys!

Poissa Makke76

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #253 : 02 Lokakuu, 2014, 23:19:07 »
hahaha :D ihan täydellinen tekstitys!

Samaa mieltä. Osui kyll tekstit nappiin.

" Edes Siwan kassalta ei saa töitä "  ;D

Poissa firefly

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #254 : 03 Lokakuu, 2014, 13:42:38 »
Videossa naiset sopivat piilottavansa kopterin ja GoPron. Näkymättömäksi kopteria ei saa, mutta entä jos on jokin mikro-UAV, esim. Nixie tai TechJect Dragonfly, eikö niiden pitäisi saada huojennusta määräyksistä? Onhan ihan eri asia, jos 25 kg:n kuvauskopteri putoaa taivaalta, kuin alle satagrammainen mikro-UAV. Samalla tavalla lintukin voi pudota taivaalta, mutta kymmenkiloinen täyskasvuinen joutsenuros aiheuttaa eri lailla vahinkoa kuin jokin pikkulintu.

Ne, jotka harrastuksen ohessa tekevät pientä sivukeikkaa, määräyksen mukaan ohjaus- ja valvontayhteys on suojattava sähkömagneettisten häiriöiden varalta. Millaisia ajatuksia, miten olette ajatelleet hoitaa? Häiriönsuotoferriiteillä?

Poissa Tstpa

  • Aloitteleva torppari
  • *
  • Eikö se toimi oikein...no avataan se ja katsotaan!
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #255 : 03 Lokakuu, 2014, 14:21:08 »
hahaha :D ihan täydellinen tekstitys!

Oli kyllä hyvin tekstitetty ja saatu olennainen mukaan!

Poissa mikek

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #256 : 03 Lokakuu, 2014, 14:41:46 »


Videossa naiset sopivat piilottavansa kopterin ja GoPron. Näkymättömäksi kopteria ei saa, mutta entä jos on jokin mikro-UAV, esim. Nixie tai TechJect Dragonfly, eikö niiden pitäisi saada huojennusta määräyksistä? Onhan ihan eri asia, jos 25 kg:n kuvauskopteri putoaa taivaalta, kuin alle satagrammainen mikro-UAV. Samalla tavalla lintukin voi pudota taivaalta, mutta kymmenkiloinen täyskasvuinen joutsenuros aiheuttaa eri lailla vahinkoa kuin jokin pikkulintu.
Sveitsissä on 500 gramman raja. Alle sen luokitellaan leluksi ja saa lentää vapaasti.

Sitä en vaan ymmärrä miksi monessa maassa rajoitetaan enemmän fpv lentämistä. Loppupeleissä fpv:nä on helpompaa ja turvallisempaa kun los:ina pyörittäminen. Helposti katoaa miten päin on ilmassa ja korjaa väärin.
"Etkö ole koskaan lennättänyt mitään? Se ei haittaa. Voit luottaa tuotteeseen täysin. Tekniset innovaatiot ovat hetki hetkeltä tukenasi. Päästä kaikesta irti – kaikki pysähtyy. Kutsu kopteri kotiin ja pidä tauko – kopteri hakeutuu luoksesi ja laskeutuu neljän metrin päähän Sinusta – aina!"

Poissa Ves@

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team ???
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #257 : 03 Lokakuu, 2014, 17:17:43 »
Videossa naiset sopivat piilottavansa kopterin ja GoPron. Näkymättömäksi kopteria ei saa, mutta entä jos on jokin mikro-UAV, esim. Nixie tai TechJect Dragonfly, eikö niiden pitäisi saada huojennusta määräyksistä? Onhan ihan eri asia, jos 25 kg:n kuvauskopteri putoaa taivaalta, kuin alle satagrammainen mikro-UAV. Samalla tavalla lintukin voi pudota taivaalta, mutta kymmenkiloinen täyskasvuinen joutsenuros aiheuttaa eri lailla vahinkoa kuin jokin pikkulintu.

Ne, jotka harrastuksen ohessa tekevät pientä sivukeikkaa, määräyksen mukaan ohjaus- ja valvontayhteys on suojattava sähkömagneettisten häiriöiden varalta. Millaisia ajatuksia, miten olette ajatelleet hoitaa? Häiriönsuotoferriiteillä?

Minkä määräyksen ? Joko ne on voimassa ?

Poissa firefly

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #258 : 03 Lokakuu, 2014, 19:03:32 »
Uusi ilmailumääräys OPS M1-23, joka astuu voimaan 13.11.2014 (aikaisintaan) edellyttää:

3.4.2.7 Ohjaukseen tarvittavan yhteyden menettämisen tai miehittämättömän ilma-aluksen oman toimintahäiriön varalta on seuraavien vaatimusten täytyttävä: ... d) Ohjaus- ja valvontayhteys on suojattava sähkömagneettisten häiriöiden varalta.

Ks. http://www.trafi.fi/tietoa_trafista/ajankohtaista/2518/lausuntopyynto_ilmailumaarayksen_ops_m1-23_muuttamisesta

Poissa Ves@

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team ???
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #259 : 03 Lokakuu, 2014, 20:19:57 »
Niin, tuo sama linkitetty juttu on pyörinyt täällä kohta puolivuotta.
Vasta kun laki ja asetus on hakattu kiveen kannattaa huolestua...
Eihän tästä asiasta ole muuta tietoa kuin mututeoria  :D

Paikalla TeroS

  • Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit TreRC
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #260 : 03 Lokakuu, 2014, 21:10:13 »
Tuosta ilmailumuseon kokouksesta laittelen lisätietoa tännekin sitten kun sitä itse saan, eli materiaalia on tulossa.

Tähän voidaan heti kärkeen korjata yksi huomionaorvoinen asia joka siellä nostettiin melko voimakkaasti esiin koskien nimenomaan lainsäädäntöä:

Lennokki (ml. multi- ja helikopterit) EI OLE miehittämätön ilma-alus. Lennokki on ilmailulaite. Eli osa näistä määräyksistä menee myös uusiin puihin jo mietinnänkin kannalta.

Lennokki (ml. multi- ja helikopterit) muuttuu miehittämättömäksi ilma-alukseksi jos/kun sillä tehdään ansiotyötä eli ammattimaista toimintaa.

Laittelen infoa näistä tosiaan lisää kun sitä itsekin saan.

Poissa Ves@

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team ???
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #261 : 03 Lokakuu, 2014, 21:26:29 »
Kas, kummallista että alkaa oikeetakin tietoa asiasta hiljalleen valua.
Mutta pääasia lienee yritystoiminnan rajoittaminen, tai ainakin kalliiden lupien myynti.
Suomella tuntuu näinä vaikeina taloudellisina aikoina olevan varaa karsia turhat yrittäjät pois veroa maksamasta.

Paikalla TeroS

  • Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit TreRC
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #262 : 03 Lokakuu, 2014, 23:21:59 »
Ei tossa mitään kummallista ole. Jos tarkkoja ollaan niin tuo ilmailumuseon tilanne oli oikeasti ensimmäinen kerta kun asiasta keskusteltiin muuallakin kuin jossain "pienissä piireissä". En ole vain halunnut laittaa tietoani musitikuvieni varassa olevana vaan odottelen sovitun materiaalin ilmestymistä joka on luvattu.


Ja vielä, missähän kaikki kopteristit oli? Tilaisuus oli hei avoin ;)

Poissa Ves@

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team ???
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #263 : 03 Lokakuu, 2014, 23:32:23 »
Niillä "kopteristeillahan" oli alkujaan jo edusmiehet ja puolestapuhujat, muitten piti olla hiljaa  ;D

Poissa Nurffe

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #264 : 04 Lokakuu, 2014, 01:55:21 »
Niin onko tuon määräysluonnoksen jälkeen tullut jotain uutta tietoa mitä herrat meinavat säätää? Kuten esimerkiksi se mitä ilmailumääräyksessä nyt oikeasti tullaan muuttamaan, luonnos kun ei todennäköisesti ole lopullinen. Luonnoksessahan tuo mainittiin ettei multeja/koptereita/lennokkeja määritellä harrastekäytössä miehittämättömäksi ilma-aluksiksi joihin noita pelisääntöjä nyt ollaan vääntämässä, mutta eikai tämähän nyt ollut kenellekään uutta tietoa?
Align T-REX 450 PRO FBL Stretch
Blade mCP X BL
Strider Flex Pro & Hammer Mini H
With great power comes total destruction

Paikalla TeroS

  • Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit TreRC
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #265 : 05 Lokakuu, 2014, 08:53:10 »
Tätä ketjua kun lukee niin tuntuu monelle olevan. Odotellaan nyt ihan rauhassa.

Poissa Aimo Kulaus

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #266 : 06 Lokakuu, 2014, 13:27:05 »
Täällä sanotaan että asiat ovat reilassa, ja meillä on kuulemma edustaja mukana päättämässä.

Mutta mitä asiaa hän ajaa?

Olen kuullut vakavissaan annetun ehdotuksen, että uav-lennättäjällä pitäisi olla ilmailulääkärin todistus ja kahden vuoden koulutus ennen kuin hän saisi lennättää lennokkia. Toisessa ääripäässä joku on vakavissaan ehdottanut, että mitään sääntöjä ei tarvita, vaan jokainen vastaa tekemisistään, ainakin jos jää kiinni.

Mitä siis se meidän edustajamme ajaa? Se lienee jossain noiden ääripäiden välillä. Mutta missä? Tähän haluaisimme tarkempaa tietoa.

Paikalla TeroS

  • Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit TreRC
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #267 : 06 Lokakuu, 2014, 14:30:50 »
MuTu on hienoa, sitä kun on kaikilla. Mukana päättämässä siis SIL:n lisäksi ainakin LET, LETin koostumus (omasta mielestäni) hieman liian kilpailupainoitteinen. Nämä ovat siis "päättäjien" osalta asioita jotka tiedän, ketä muita on mukana ja mitä kautta en mene varmaksi sanomaan.

Odotellaas nyt vielä hetki, ilmailumuseon kokouksen antia käydään vielä läpi, kun se saadaan ulos niin niin asiaan saadaan lisää selkeyttä, ja jos ei selkeyttä niin ainakin faktaa.

Poissa mop

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #268 : 06 Lokakuu, 2014, 15:00:53 »
LET? Linear energy transfer? Light Emitting Transistor? Ladies European Tour? Alfredo Vásquez Cobo International Airport? Lashkar-e-Toiba? Lorentz ether theory? Learning & Educational Technology?  :o ???

Jos joku tässä nyt ensisijaisesti kusee, niin se on Trafin kyky tiedottaa asiasta. Jos palikat on vielä niin levällään, ettei ole faktaa, jota voisi julkistaa, niin kiinnostaisi tietää, mistä tuo Ylen taannoinen uutispieru sai alkusysäyksensä ja mistä ne "faktat" siihen taiottiin.
Nano CP X | Nano QX | mCP X bl | China450 | KK1 Quad | Qav250 Naze32 | MK Quad Naza | 680pro Naza | CC Y6 YS-X4 | Liukuri | Autoja | DX4R, DX9 | Klippei

Paikalla TeroS

  • Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit TreRC
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #269 : 06 Lokakuu, 2014, 18:21:22 »
LET.


EDIT: Onhan Trafi tiedottanut. Ongelma on enemmänkin siinä ettei kukaan (edes trafi?) oikein tiedä mitä nämä tarkoittavat käytännössä. Laki on laki, tämän jälkeen astuvat voimaan Trafin määräykset, trafi ei kaikkea voi määrätä mutta jotain. Se että mitä, ja kuinka trafi määrää, siihen taas voi ainakin hieman vaikuttaa SIL ja LET lajiryhmittymien avulla.


Tuolla kokouksessa keskusteltiin vilkkaasti mm. laista ja trafin määräysten tulkinnasta pitkälti juuri SIL:n ja LET:n näkemysten kannalta joita voidaan pitää melko hyvänä ohjenuorana jatkon kannalta. Materiaalin määrän ja luonteen takia ymmärrän että sen pureksiminen meille jakelua varten ekstää aikansa, nyt pitää muistaa että kaikki niitä kolmea SIL:ssä töissä olevaa lukuunottamatta tekevät näitä hommia vapaa-aikanaan.


Eli jäitä hattuun, ei ryssitä nyt juttuja tekemällä hätiköityjä ratkaisuja.


Tulkintahan on aina kivaa, jatkakaa, haen poppareita lisää :)
« Viimeksi muokattu: 06 Lokakuu, 2014, 18:25:37 kirjoittanut TeroS »

Poissa Tuomas P.

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #270 : 06 Lokakuu, 2014, 19:37:43 »
Joo. Eipä asiassa ole kuukausiin tapahtunut mitään, ainakaan TraFin kokouskutsuja ei ole näkynyt. Että odotellaan sitten OPSin lopullista muotoa, johon kaikilla halukkailla oli tilaisuus puuttua kommenttien muodossa. LET on lennokkitoimikunta, jonka piiriin kuuluu nähdäkseni harrastus-ja kilpalennättäminen, ei kaupallinen lentotyö.
Toivoakseni joskus tuloksena on fiksu sääntely joka antaa harrastuksen jatkua kuten myös mahdollistaa ansiotyön. Sinänsä jos suurin osa yrittäjistä on myös harrastajia, kuten luulisin olevan, on epäloogista säännellä pelkästään ansiotyön perusteella. Se johtaa pikapikaa ilmaiseen ilmakuvaukseen ja kalliisiin kilometreihin tai muihin kepuleihin. Toinen tapa olisi miettiä kuka saa lennättää ja missä ja mitä, maksoipa siitä joku tai ei.
TP.
Hiivaleipä + maapähkinävoi + Pepsi Max

Paikalla TeroS

  • Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit TreRC
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #271 : 06 Lokakuu, 2014, 19:58:03 »
Tuomaksella hyvä pointti joka usein unohdetaan tässä keskustelussa, eli LeT (Vergo, huom oikea kirjoitusasu ;D ) huolehtii selkeästi vain harrastustoiminnasta keskittyen lennokkeihin, ei siis miehittämättömiin ilma-aluksiin, näihin kommentoi sitten myös SIL omiaan.

Ikävä kyllä uskon että ammattimainen toiminta jää pitkälti omien tulkintojen varaan kunnes saadaan jotain selkeää kuten joku joka menee trafin kimppuun ja kysyy "mitä vaaditaan että" ja käsittelee asiaa sitten julkisesti foorumeilla hilpeän tarinan muodossa.
« Viimeksi muokattu: 06 Lokakuu, 2014, 22:01:12 kirjoittanut TeroS »

Poissa Tuoppi

  • Seniori torppari
  • *****
    • Kopteri blogi
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #272 : 06 Lokakuu, 2014, 21:53:59 »
Ainakin n. vuosi sitten oli hauska jutella trafin kanssa asiasta kun jokaiseen kyssäriin vastaus oli, että ei nekään tiedä.  ;D Ympäripyöreitä varovaisia spekulaatioita oli.
Kaljakombattikone. Durafly Tundra. Spectrum DX8.
rc-kopteri.blogspot.com/

Poissa Aimo Kulaus

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #273 : 07 Lokakuu, 2014, 15:34:58 »
Tärkeintä olisi tuoda julkisesti esiin jo valmisteluvaiheessa, että mitä asiaa ajetaan. Tässä asiassa ei näin ole käynyt.

Sitten kun Trafin määräykset tulevat, ne ovat kiveen hakattuja, eikä niihin tehdä enää muutoksia, vaan niiden kanssa on elettävä. Meidän on turha enää rypistellä kun on jo housussa.

Siis avoimmuutta asioihin jo valmisteluvaiheessa.

Poissa EsaP

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #274 : 07 Lokakuu, 2014, 21:04:23 »
yksityinen ihminen voi ilmeisesti edelleen tehdä toiselle yksityiselle ihmiselle keikkaa? Jos siis myydään fyysisiä kuvia tai videoita dvd-levyinä. Noinhan se menee kamerapuolellakin. Ei ole siis ansiotoimintaa jos tapahtuu pienessä mittakaavassa. Tuossahan ei veloteta käytetystä ajasta, vaan fyysisestä esineestä.

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
0 Vastauksia
2467 Lukukerrat
Uusin viesti 20 Helmikuu, 2014, 16:28:00
kirjoittanut Vispilä
0 Vastauksia
2020 Lukukerrat
Uusin viesti 31 Toukokuu, 2014, 11:44:44
kirjoittanut Teme
33 Vastauksia
17883 Lukukerrat
Uusin viesti 05 Tammikuu, 2016, 20:10:22
kirjoittanut Heksa
216 Vastauksia
116426 Lukukerrat
Uusin viesti 29 Huhtikuu, 2015, 21:02:08
kirjoittanut kaikor
260 Vastauksia
126225 Lukukerrat
Uusin viesti 22 Elokuu, 2015, 17:25:33
kirjoittanut Koippa