Kirjoittaja Aihe: Trafi ilmailulaki - muutoksia 9.10.2015  (Luettu 177858 kertaa)

Poissa Sämxy

  • Opetteleva torppari
  • **
    • Starlapland RC-ilmakuvaukset
Trafi ilmailulaki - muutoksia 9.10.2015
« : 20 Helmikuu, 2014, 10:22:25 »
Update:
Määräys
TRAFI/4482/03.04.00.00/2015
OPS M1-32

-------------------------------------------------------------


Tällaista olis
http://www.trafi.fi/tietoa_trafista/ajankohtaista/2518/lausuntopyynto_ilmailumaarayksen_ops_m1-23_muuttamisesta

Muutama otos:

"d) Ohjaus- ja valvontayhteys on suojattava sähkömagneettisten häiriöiden varalta.

e) Miehittämättömässä ilma-aluksessa on oltava järjestelmä tai lentotoiminnan harjoittajalla käytössään menettely, joka keskeyttää lennon, kun ohjaukseen ja valvontaan tarvittavat yhteydet katkeavat tai miehittämätön ilma-alus vikaantuu niin, että sen ohjaaminen estyy.

f) Kun lentoonlähtömassa on 5 kg tai enemmän, miehittämättömässä ilma-aluksessa on oltava automaattisesti toimiva varustus, joka vähentää edellä e) kohdassa tarkoitetussa häiriötilanteessa liike-energiaa ja antaa varoitusääntä häiriötilanteen ajan.

3.4.2.8   Miehittämättömän ilma-aluksen lennättäminen asutuskeskuksen tiheästi asuttujen osien tai ulkosalle kokoontuneen väkijoukon yläpuolella tai niin, että lentorata on lähempänä kuin 150 metrin etäisyydellä näistä, ei ole sallittu."
« Viimeksi muokattu: 12 Lokakuu, 2015, 14:14:58 kirjoittanut Sämxy »
FPV-kopterit / Mavic 2 Pro / Inspire 1 / S900 GH4 (YS-X4, YS-X6/Gremsy H3) exät: Vulcan 900 hillittömällä gimbaalilla, DJI Flame Wheel F450 (Naza-m)
http://starlapland.fi
http://facebook.com/starlapland

Poissa TeroS

  • Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit TreRC
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia kevät 2014
« Vastaus #1 : 20 Helmikuu, 2014, 10:37:22 »
Juu. Ny logoon sumusireeni joka aktivoituu ku o häiriö...

Mites toi d) ? Mistäs mä EMP:n kestävän viapilän hankin? ;D

Poissa Jalippo

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #27
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia kevät 2014
« Vastaus #2 : 20 Helmikuu, 2014, 10:48:20 »
d) mankkaan tollanen http://www.eriele.fi/emp-suoja-suodatin.html  ;D
e) failsafe taitaa löytyä jo lähes jokaisesta laitteesta
f) Ainakin hyvä tekosyy ostaa titaaniruuveja ja keventää tuo massa alle 5 kiloon. ;)


SAB Goblin 700 | MSH Prôtos 500 FBL | Blade mCPX V2 | Spektrum DX9
Blackout Mini-H FPV 4S | Fatshark Attitude V2

Poissa TeroS

  • Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit TreRC
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia kevät 2014
« Vastaus #3 : 20 Helmikuu, 2014, 11:02:11 »
Ei iha 7.1 kilosta titaaniruuveilla pärjätä ;D

Poissa taski63

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia kevät 2014
« Vastaus #4 : 20 Helmikuu, 2014, 11:05:35 »
Kohtaan f) taisi nimimerkki Jaava53 valmistautua... http://www.kopterit.net/index.php?topic=21065.0
FlySkyTH9X (FrSky mod)
HK-450MT, HK-500GT
multikoita + kiinteäsiipisiä

Poissa Koippa

  • Seniori torppari
  • *****
  • Suoraa puhetta ja mielipiteitä. Yrittäkää kestää
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia kevät 2014
« Vastaus #5 : 20 Helmikuu, 2014, 15:24:33 »
Mulle jäi tekstiä lukiessa mieleen pari mielenkiintoista asiaa:

- Miehittämättömän ilma-aluksen lentäjän on oltava 18 vuotias, joitakin nuoria tuntuu harrastavan kaupallista ilmakuvausta.

- Lennokkia ei luokitella miehittämättömäksi ilma-alukseksi. Tämä periaatteessa kumoaa lähes kaikki uudet vaatimukset.

Toisin sanoen, jos pilkkuaviilataan omaksi hyödyksi, niin määräykset pysyy ennallaan. Toki vahinkotapauksessa määräykset sitten punnitaan todenteolla.
Kyosho Nexus 30 JetRanger + GY401 + YS50 ,telakalla
Align T-Rex 800 Trekker 3-blade(JR) + Naza-H, Align T-Rex 700E + Skookum 720BE+GPS + Hobbywing HV160V4 + OmG H4, Vario Benzin Trainer 3-blade+ Pixhawk, T-Rex 550E + Skookum 540
Walkera Genius CP V2, Ladybird,Phantom 2 Vision+, 250-guadcopter
Mankat, FrSky Taranis, Futaba T6EX 2,4GHz, Walkera Devo 7e

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia kevät 2014
« Vastaus #6 : 20 Helmikuu, 2014, 15:38:43 »
Kopsataanpa koko teksti tähän ja lisäsin muutamia kommentteja.



3.4.2   Käytettäessä miehittämätöntä ilma-alusta ilmatilassa, jota ei ole kielletty muulta ilmailulta tai tarkoitusta varten erotettu, on noudatettava seuraavia ehtoja, ellei Lii-kenteen turvallisuusvirasto ole myöntänyt poikkeusta 3.4.3 kohdan mukaisesti:
   
3.4.2.1   Miehittämättömän ilma-aluksen lentoonlähtömassa saa olla enintään 20 kg.

Saattaa rajoittaa Arri Alexa / RED lennättäjiä pahimmillaan.

3.4.2.2   Käytön on oltava näköyhteyteen perustuvaa toimintaa, miehittämättömän ilma-aluksen on oltava koko ajan ohjattavissa ja sitä on lennätettävä vallitsevan sään ja valoisuuden huomioonottaen riittävän lähellä kauko-ohjaajaa tai kauko-ohjaustähystäjää niin, että vaikuttava ilmaliikenne voidaan havaita ja kyetään arvioimaan väistämistarve luotettavasti suoran näköyhteyden perusteella ilman apuvälineitä.

3.4.2.3   Kauko-ohjaajan tai kauko-ohjaustähystäjän etäisyys miehittämättömästä ilma-aluksesta saa olla enintään 500 metriä.

3.4.2.4   Lennätyskorkeuden on oltava alle 120 metriä alla olevan maan tai veden pin-nasta.  Lennättäminen alempana kuin tehtävän edellyttämällä korkeudella ei ole sallittu. Lennot on suoritettava siten, että niistä ei aiheudu vaaraa ulkopuolisille tai heidän omaisuudelleen eikä tarpeetonta meluhaittaa.

Maksimilentokorkeus näemmä laskettu 30 metrillä. Miten tämä parantaa turvallisuutta?
 
3.4.2.5   Kauko-ohjaajan on oltava pätevä ohjaamaan kyseistä miehittämätöntä ilma-alusta. Kauko-ohjaajan ja kauko-ohjaustähystäjän on oltava vähintään 18-vuotias.

Millä mitataan "pätevä"? Tutkinto? Koulutus?


3.4.2.6   Miehittämättömän ilma-aluksen on väistettävä kaikkia muita ilma-aluksia.

3.4.2.7   Ohjaukseen tarvittavan yhteyden menettämisen tai miehittämättömän ilma-aluksen oman toimintahäiriön varalta on seuraavien vaatimusten täytyttävä:

a) Kauko-ohjaajalla on oltava käytössään jatkuva näyttö, joka ilmaisee ohjaus- ja val-vontayhteyden signaalivoimakkuuden ja sen riittävyyden. Lento on keskeytettävä, jos sen jatkaminen johtaisi edellä tarkoitetun näytön tai riittävän signaalivoimakkuuden menettämiseen.
 
b) Käytettäessä kauko-ohjaustähystäjää 3.4.2.2 kohdan vaatimusten täyttämiseksi on kauko-ohjaajan ja kauko-ohjaustähystäjän yhteydenpitoa varten oltava vähintään kaksi toisistaan riippumatonta puheviestintään tarvittavaa välinettä samanaikaisesti käytettä-vissä.

c) Mikään yksittäinen ohjaus- ja valvontayhteysjärjestelm än vika ei saa estää miehittä-mättömän ilma-aluksen ohjaamista.

Eli jos radio sammuu niin kopteria pitää pystyä lentämään telepatialla?


d) Ohjaus- ja valvontayhteys on suojattava sähkömagneettisten häiriöiden varalta

Foliohattu? Sadetanssi? Paras tapa suojata yhteys lienee lähetystehon kasvattaminen, mikä on tottakai laitonta?

e) Miehittämättömässä ilma-aluksessa on oltava järjestelmä tai lentotoiminnan harjoit-tajalla käytössään menettely, joka keskeyttää lennon, kun ohjaukseen ja valvontaan tarvittavat yhteydet katkeavat tai miehittämätön ilma-alus vikaantuu niin, että sen oh-jaaminen estyy.

Mitähän tässä tarkoitetaan? Ilmeisesti tarvitaan joku erillinen järjestelmä jolla saa sammutettua moottorit?


f) Kun lentoonlähtömassa on 5 kg tai enemmän, miehittämättömässä ilma-aluksessa on oltava automaattisesti toimiva varustus, joka vähentää edellä e) kohdassa tarkoitetussa häiriötilanteessa liike-energiaa ja antaa varoitusääntä häiriötilanteen ajan.

Eli käytännössä laskuvarjo pakollinen.


3.4.2.8   Miehittämättömän ilma-aluksen lennättäminen asutuskeskuksen tiheästi asuttujen osien tai ulkosalle kokoontuneen väkijoukon yläpuolella tai niin, että lentorata on lähempänä kuin 150 metrin etäisyydellä näistä, ei ole sallittu.
3.4.2.8 kohdan rajoitukset eivät kuitenkaan koske miehittämättömän ilma-aluksen käyttämistä poliisin, tullin, pelastuslaitoksen tai rajavartiolaitoksen teh-täviin.

Lopettaa käytännössä keskusta-alueella (ja lähiöissä?) lentämisen ja tapahtumakuvauksen. Kuka määrittelee tiheästi asutun alueen?


3.4.2.9   Miehittämättömän ilma-aluksen lennättäminen yöllä ei ole sallittu, paitsi poliisin, tullin, pelastuslaitoksen tai rajavartiolaitoksen tehtävissä.

Ja tämä parantaa turvallisuutta miten? Lopettaa yökuvauksen kokonaan, kieltääkö alla olevan yön määritelmä myös talvisaikaan pimeäkuvauksen, vaikka olisikin päiväsaika?

Lentämiseen liittyvä yön ja päivän määritelmä: Yö (night) – Auringon laskun ja nousun välinen aika silloin kun valaisematonta kohdetta (savupiippua, mastoa tms.) ei selvästi voida erottaa 8 km:n etäisyydeltä. Epävarmoissa tapauksissa katsotaan yön vallitsevan. Määrittely löytyy Ilmailulaitoksen julkaisemista lentosäännöistä (Ilmailumääräys OPS M1-1). Yön määrittelyllä on merkittävä rooli lentosääntöjen sisällössä.


3.4.2.10   Miehittämättömän ilma-aluksen lennättämiseen valvotussa ilmatilassa on saatava asianomaisen lennonjohtoelimen lupa ja lennättämisestä lentotiedotus-vyöhykkeellä on ilmoitettava lentopaikan lentotiedotuselimelle. Kauko-ohjaajan on ylläpidettävä jatkuvaa kaksipuolista radioyhteyttä lennonjohtoelimeen tai lentopaikan lentotiedotuselimeen.


3.4.3   Liikenteen turvallisuusvirasto voi myöntää luvan miehittämättömän ilma-aluksen käyttämiseen 3.4.2.1 – 3.4.2.3 kohtien vaatimuksista tai 3.4.2.4 kohdassa esitetystä suurimman lennätyskorkeuden rajoituksesta poiketen ilmatilassa, jota ei ole kielletty muulta ilmailulta tai tarkoitusta varten erotettu.

3.4.4   Miehittämättömän ilma-aluksen käyttämisestä ilmatilassa, joka on muulta ilmailulta kielletty tai erotettu, on säädetty ilmailulaissa.

3.4.5   Jäljempänä olevan 5 kohdan määräykset eivät koske miehittämättömien ilma-alusten käyttämistä.


Lainaus
- Lennokkia ei luokitella miehittämättömäksi ilma-alukseksi. Tämä periaatteessa kumoaa lähes kaikki uudet vaatimukset.

Kohdassa 3.4.1 on määritelty "lennokki" lauseella "Lentämään tarkoitettu laite, jonka mukana ei ole ohjaajaa ja jota käytetään harras-te- tai urheilutarkoitukseen. ". Eli harrastuskäytössä kuvauskopteri on lennokki, työkäytössä ei.


Mites kohta "4 lentotyölupa". Koskeeko tämä ilmakuvaustoimintaa? Sen mukaan tarvitaan lentokelpoisuustodistus, lääkärintodistus ja ties mitä.

Siellä on taas Trafissa "asiantuntijat" verorahoilla puuhastelemassa, pitää perehtyä tähän lisää ja katsoa kuinka monet yritykset tämä tappaa toteutuessaan? Käytännössä, vaikka olisi minkälaiset vakuutukset tahansa, niin on kuitenkin kusessa, kun joku määrittelee että lento tapahtui "tiheään asutulla alueella", tai koska kuvaus tapahtui "yöllä"?


Onko suunnitteilla yhteistä kannanottoa tähän liittyen?
« Viimeksi muokattu: 20 Helmikuu, 2014, 15:41:49 kirjoittanut Vispilä »
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa karpo3

  • Aloitteleva torppari
  • *
    • K3 Ilmakuvaus
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia kevät 2014
« Vastaus #7 : 20 Helmikuu, 2014, 16:06:52 »
Aha! Onkos kukaan soittannu tonne asiantuntijalle vielä Trafiin? Että miten kantsis menetellä ja saa Suomeksi sit kaiken....Ennen kun alkaapi pistää paperilausuntoa? Sori jos en vielä lukassu treadiä tarpeeksi tarkkaan.
Itse oon pariin otteeseen soittanut Trafiin pariin kuvauskeissiin liittyen ja sieltä sit saanu ohjeet, minkä rajoissa tietyllä alueella saanu työskennellä.

Täs ku ei oo nyt pelkkä "oma napa", niin jaksoin vispaajan linkistä tulla lukasee :)

t. kkolkki
www.k3ilmakuvaus.fi
"Make things as simple as possible, but not simpler"- Albert Einstein

Poissa oskuk

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia kevät 2014
« Vastaus #8 : 20 Helmikuu, 2014, 16:11:48 »
Yö on yö ja päivä on päivä -on valoisuus mikä tahansa.

JCA

  • Vieras
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia kevät 2014
« Vastaus #9 : 20 Helmikuu, 2014, 16:21:59 »
Yö on yö ja päivä on päivä -on valoisuus mikä tahansa.

"Lentämiseen liittyvä yön ja päivän määritelmä: Yö (night) – Auringon laskun ja nousun välinen aika silloin kun valaisematonta kohdetta (savupiippua, mastoa tms.) ei selvästi voida erottaa 8 km:n etäisyydeltä. Epävarmoissa tapauksissa katsotaan yön vallitsevan. Määrittely löytyy Ilmailulaitoksen julkaisemista lentosäännöistä (Ilmailumääräys OPS M1-1). Yön määrittelyllä on merkittävä rooli lentosääntöjen sisällössä. "

Epävarmoissa tapauksissa katsotaan yön vallitsevan.

Ymmärrän tuon itse niin että jos jänkhällä kuvaat iltapäivällä/päivällä ja pimeys on jo laskeutunut niin se lasketaan silti yöksi.
Valoisuus tulee siis ottaa huomioon.

Poissa Toeh

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kaikki toimii savulla!
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia kevät 2014
« Vastaus #10 : 20 Helmikuu, 2014, 16:26:07 »
Kannattaisko tää siirtää tuonne yleiselle alueelle niin sais varmaan paremmin näkyvyyttä.

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia kevät 2014
« Vastaus #11 : 20 Helmikuu, 2014, 16:26:39 »
"Lentämiseen liittyvä yön ja päivän määritelmä: Yö (night) – Auringon laskun ja nousun välinen aika silloin kun valaisematonta kohdetta (savupiippua, mastoa tms.) ei selvästi voida erottaa 8 km:n etäisyydeltä. Epävarmoissa tapauksissa katsotaan yön vallitsevan. Määrittely löytyy Ilmailulaitoksen julkaisemista lentosäännöistä (Ilmailumääräys OPS M1-1). Yön määrittelyllä on merkittävä rooli lentosääntöjen sisällössä. "

Epävarmoissa tapauksissa katsotaan yön vallitsevan.

Ymmärrän tuon itse niin että jos jänkhällä kuvaat iltapäivällä/päivällä ja pimeys on jo laskeutunut niin se lasketaan silti yöksi.
Valoisuus tulee siis ottaa huomioon.

Jos siinä pelätään yhteentörmäyksiä, niin miksei tehdä vaan kirkasta valaistusta pakolliseksi? Siksikö että UAV:llä on aina väistöoikeus?

Kannattaisko tää siirtää tuonne yleiselle alueelle niin sais varmaan paremmin näkyvyyttä.

Siirretty
« Viimeksi muokattu: 20 Helmikuu, 2014, 16:28:37 kirjoittanut Vispilä »
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa TeroS

  • Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit TreRC
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia kevät 2014
« Vastaus #12 : 20 Helmikuu, 2014, 16:30:20 »
Miten laskuvarjo toimii kun kopterista (ei siis kirkkoveneestä) tipahtaa se futten radioyhteys, onko kaks varjoa, eka silputaan lapoihin jumittaen lavat ja sitten seuraava laukaistaan?

Tai hei, mähän tiedä, ammutaan se laskuvarjo perärööristä ;D

On tää hienoja sanoja taas yritetty väkertää, asiasisältö on kyllä niin kirjoituspöydän takana tehtyä että hirvittää...

Poissa oskuk

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia kevät 2014
« Vastaus #13 : 20 Helmikuu, 2014, 16:37:11 »
Ja muistakaa olla myymättä yhtään lentokuvaa, teistä tulee takautuvasti miehittämättömän ilma-aluksen kuskeja ;-)

JCA

  • Vieras
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia kevät 2014
« Vastaus #14 : 20 Helmikuu, 2014, 16:41:53 »
Jos siinä pelätään yhteentörmäyksiä, niin miksei tehdä vaan kirkasta valaistusta pakolliseksi? Siksikö että UAV:llä on aina väistöoikeus?

Nimenomaan! :D
Ota näistä nyt sitte selvää.

Poissa Ves@

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team ???
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia kevät 2014
« Vastaus #15 : 20 Helmikuu, 2014, 16:46:22 »
Lentokoneissakin on valot ja silti nekin osuu toisiinsa, helikopterit lentää voimalinjoitin yms....
Holhouksestahan tässä on kyse ja vakuutusyhtiöiden käsien pesusta vahingon sattuessa.
Lupamaksun ja koulutuksen hommaamalla tästä tuleekin oikein turvallista, ainakin viranomaisten ja byrokraattien mielestä, imo.

Poissa Toeh

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kaikki toimii savulla!
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia kevät 2014
« Vastaus #16 : 20 Helmikuu, 2014, 16:51:26 »
Lupamaksun ja koulutuksen hommaamalla tästä tuleekin oikein turvallista, ainakin viranomaisten ja byrokraattien mielestä, imo.
Yhtä turvallista kuin autoilu jossa on jo "lupamaksut" ja koulutus. Niinku taas IRC:in puolella puhuttiin niin tämä ei kuitenkaan loppupeleissä aiheuta muuta kuin hallaa käyttäjille. Tehdään kaikesta paperi ja palkataan joku tarkastamaan se paperi ja artisti maksaa.

Poissa TeroS

  • Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit TreRC
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia kevät 2014
« Vastaus #17 : 20 Helmikuu, 2014, 16:59:17 »
Mä rupeen paperintarkastajaks! Käy niinku talojen kuntokartoittajilla, villiä on ja artisti maksaa.

Jos ny kuitenki kahtotaan et mitä täs tapahtuu. Sen tiedän että hauskaa tulee kun joku herra tarkastaja tulee kentälle morjestaan. Kun kysyy logon painoa sanon että 1.8 kiloa ja lennätän alle 20 metrissä. Jonkun perverssin tyydytyksen sais siitäki ku kattois kui lujaa tarkastaja juoksee kentältä pois ku ajetaan logoa inverttinä perässä niin että pärinä raikaa.

Vakavasti: Ei nyt hötkyillä, eli olen melkoisen varma että tämä ei muuta harrastustoiminnassa mitään, tässä on puututtu lieveilmiöihin mielestäni oikeaan suuntaan, eli nämä "mähän tosta vähän kuvaan ku tosa o toi yleisötapahtuma"-harrastelijat pitää ihan oikeasti saada pois, ammattilaisilla on asiaan toisenlaiset vehkeet ja lähestymiset. Se harrastelija saa ihan harjoitella siellä missä ei oikeasti ole alapuolella ihmisiä.

Ugh, olen puhunut!

Poissa Anssi

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia kevät 2014
« Vastaus #18 : 20 Helmikuu, 2014, 17:03:48 »
Sellainen pointti että miehittämätön ilma-alus on eri asia kuin lennokki. Miehittämätön on FPV tyyppinen lentolaite kun sitä käytetään ansiotoimintaan on säädökset kovat. Käytännössä ei vaikuta normaali harrastus toimintaa mitenkään tai sen enempää kuin nykyisetkään säädökset. Sikäli kun asiaa yhtään tunnen tai olen ymmärtänyt. Ilmailulaki uudistuu ja asiaan liittyen on lausuntoja pyydetty ilmailuliitolta ja lennokkitoimikunnalta.
Lennokkimestari #100,
Jeti DS-16, Urukay Carbon, MB 109,
MB339 Al Fursan, Fouga Magister CM170.

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia kevät 2014
« Vastaus #19 : 20 Helmikuu, 2014, 17:12:53 »
Miten laskuvarjo toimii kun kopterista (ei siis kirkkoveneestä) tipahtaa se futten radioyhteys, onko kaks varjoa, eka silputaan lapoihin jumittaen lavat ja sitten seuraava laukaistaan?

Tai hei, mähän tiedä, ammutaan se laskuvarjo perärööristä ;D

On tää hienoja sanoja taas yritetty väkertää, asiasisältö on kyllä niin kirjoituspöydän takana tehtyä että hirvittää...

1 roottorisia varten tarvitaan tietenkin Trafin hyväksymä, 3 miehen operoima kopterikurki  ;D ;D ;D Nojoo..



Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa mop

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia kevät 2014
« Vastaus #20 : 20 Helmikuu, 2014, 17:24:18 »
Vakavasti: Ei nyt hötkyillä, eli olen melkoisen varma että tämä ei muuta harrastustoiminnassa mitään, tässä on puututtu lieveilmiöihin mielestäni oikeaan suuntaan, eli nämä "mähän tosta vähän kuvaan ku tosa o toi yleisötapahtuma"-harrastelijat pitää ihan oikeasti saada pois, ammattilaisilla on asiaan toisenlaiset vehkeet ja lähestymiset. Se harrastelija saa ihan harjoitella siellä missä ei oikeasti ole alapuolella ihmisiä.

Ugh, olen puhunut!
Just päinvastoin tämän luonnoksen perusteella. Ansiotoiminnalle asetetaan tiukat rajat, mutta harrastaa saa vapaasti kuten ennenkin..  Eiku fantomia kaupasta, pari opetusvideota tuubista pohjille ja festareille ottaa goproo-kuvaa..

Lainaus
1   SOVELTAMISALA

Tämä määräys koskee lentotyötä.
Nano CP X | Nano QX | mCP X bl | China450 | KK1 Quad | Qav250 Naze32 | MK Quad Naza | 680pro Naza | CC Y6 YS-X4 | Liukuri | Autoja | DX4R, DX9 | Klippei

Poissa TeroS

  • Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit TreRC
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia kevät 2014
« Vastaus #21 : 20 Helmikuu, 2014, 17:26:27 »
Hups, tulkintavirhe :(

Poissa Ves@

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team ???
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia kevät 2014
« Vastaus #22 : 20 Helmikuu, 2014, 17:28:58 »
Jaa, siis laitettu trafi kitkemään alalta pois pimeesti kuvauksia tekevät, tietty jollain konstillahan toi tarttee tehdä jottei valtion kirstu liikaa tyhjene.

Poissa Tucho

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia kevät 2014
« Vastaus #23 : 20 Helmikuu, 2014, 17:39:45 »
Mielenkiintoinen määräyskokoelma tosiaan. Eli ammatikseen, ammattilaisen vastuulla ja kokemuksella lentävät ei saa mennä yleisön päälle, mutta huvikseen sinne saa mennä.

Mites sitten, koska olen ammattilainen ja koska en?

Onko ihminen ammattilainen silloin kun keikasta on sovittu korvaus ja harrastelija silloin kun menee muutenvaan kuvailemaan?

Entä jos on harrastusmielessä kuvannut ja joku haluaakin kuvan ostaa, saako se myydä vai pitääkö käydä ammattilaisena ottamassa uudelleen?

Voihan lehtikuvaajakin harrastaa valokuvausta, taksikuski rallia jne, eli rajanveto on aika vaikeaa tässä "harrastus - ammatti"-akselilla.

Tuo"tiheästi asuttu alue" tarvitsisi kanssa tosiaan tarkan määritelmän kuten joku sanoikin jo... Ei paljoa enää kiinteistönvälittäjille kuvailla jos kaikki "taajama"-kyltin sisällä olevat on tiheästi asuttua...

Poissa Luigi Cravatto

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia kevät 2014
« Vastaus #24 : 20 Helmikuu, 2014, 17:56:30 »
Sellainen pointti että miehittämätön ilma-alus on eri asia kuin lennokki. Miehittämätön on FPV tyyppinen lentolaite kun sitä käytetään ansiotoimintaan on säädökset kovat. Käytännössä ei vaikuta normaali harrastus toimintaa mitenkään tai sen enempää kuin nykyisetkään säädökset. Sikäli kun asiaa yhtään tunnen tai olen ymmärtänyt. Ilmailulaki uudistuu ja asiaan liittyen on lausuntoja pyydetty ilmailuliitolta ja lennokkitoimikunnalta.
Jos näin on niin mitä tästä nyt sitten oikein vaahdotaan? Milloin lennokki tai kopteri tarkalleen ottaen muuttuu miehittämättömäksi ilma-alukseksi?

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
0 Vastauksia
2491 Lukukerrat
Uusin viesti 20 Helmikuu, 2014, 16:28:00
kirjoittanut Vispilä
0 Vastauksia
2032 Lukukerrat
Uusin viesti 31 Toukokuu, 2014, 11:44:44
kirjoittanut Teme
33 Vastauksia
17994 Lukukerrat
Uusin viesti 05 Tammikuu, 2016, 20:10:22
kirjoittanut Heksa
216 Vastauksia
116722 Lukukerrat
Uusin viesti 29 Huhtikuu, 2015, 21:02:08
kirjoittanut kaikor
260 Vastauksia
126527 Lukukerrat
Uusin viesti 22 Elokuu, 2015, 17:25:33
kirjoittanut Koippa