Kopsataanpa koko teksti tähän ja lisäsin muutamia kommentteja.
3.4.2 Käytettäessä miehittämätöntä ilma-alusta ilmatilassa, jota ei ole kielletty muulta ilmailulta tai tarkoitusta varten erotettu, on noudatettava seuraavia ehtoja, ellei Lii-kenteen turvallisuusvirasto ole myöntänyt poikkeusta 3.4.3 kohdan mukaisesti:
3.4.2.1 Miehittämättömän ilma-aluksen lentoonlähtömassa saa olla enintään 20 kg.
Saattaa rajoittaa Arri Alexa / RED lennättäjiä pahimmillaan.3.4.2.2 Käytön on oltava näköyhteyteen perustuvaa toimintaa, miehittämättömän ilma-aluksen on oltava koko ajan ohjattavissa ja sitä on lennätettävä vallitsevan sään ja valoisuuden huomioonottaen riittävän lähellä kauko-ohjaajaa tai kauko-ohjaustähystäjää niin, että vaikuttava ilmaliikenne voidaan havaita ja kyetään arvioimaan väistämistarve luotettavasti suoran näköyhteyden perusteella ilman apuvälineitä.
3.4.2.3 Kauko-ohjaajan tai kauko-ohjaustähystäjän etäisyys miehittämättömästä ilma-aluksesta saa olla enintään 500 metriä.
3.4.2.4 Lennätyskorkeuden on oltava alle 120 metriä alla olevan maan tai veden pin-nasta. Lennättäminen alempana kuin tehtävän edellyttämällä korkeudella ei ole sallittu. Lennot on suoritettava siten, että niistä ei aiheudu vaaraa ulkopuolisille tai heidän omaisuudelleen eikä tarpeetonta meluhaittaa.
Maksimilentokorkeus näemmä laskettu 30 metrillä. Miten tämä parantaa turvallisuutta? 3.4.2.5 Kauko-ohjaajan on oltava pätevä ohjaamaan kyseistä miehittämätöntä ilma-alusta. Kauko-ohjaajan ja kauko-ohjaustähystäjän on oltava vähintään 18-vuotias.
Millä mitataan "pätevä"? Tutkinto? Koulutus? 3.4.2.6 Miehittämättömän ilma-aluksen on väistettävä kaikkia muita ilma-aluksia.
3.4.2.7 Ohjaukseen tarvittavan yhteyden menettämisen tai miehittämättömän ilma-aluksen oman toimintahäiriön varalta on seuraavien vaatimusten täytyttävä:
a) Kauko-ohjaajalla on oltava käytössään jatkuva näyttö, joka ilmaisee ohjaus- ja val-vontayhteyden signaalivoimakkuuden ja sen riittävyyden. Lento on keskeytettävä, jos sen jatkaminen johtaisi edellä tarkoitetun näytön tai riittävän signaalivoimakkuuden menettämiseen.
b) Käytettäessä kauko-ohjaustähystäjää 3.4.2.2 kohdan vaatimusten täyttämiseksi on kauko-ohjaajan ja kauko-ohjaustähystäjän yhteydenpitoa varten oltava vähintään kaksi toisistaan riippumatonta puheviestintään tarvittavaa välinettä samanaikaisesti käytettä-vissä.
c) Mikään yksittäinen ohjaus- ja valvontayhteysjärjestelm
än vika ei saa estää miehittä-mättömän ilma-aluksen ohjaamista.
Eli jos radio sammuu niin kopteria pitää pystyä lentämään telepatialla?d) Ohjaus- ja valvontayhteys on suojattava sähkömagneettisten häiriöiden varalta
Foliohattu? Sadetanssi? Paras tapa suojata yhteys lienee lähetystehon kasvattaminen, mikä on tottakai laitonta?e) Miehittämättömässä ilma-aluksessa on oltava järjestelmä tai lentotoiminnan harjoit-tajalla käytössään menettely, joka keskeyttää lennon, kun ohjaukseen ja valvontaan tarvittavat yhteydet katkeavat tai miehittämätön ilma-alus vikaantuu niin, että sen oh-jaaminen estyy.
Mitähän tässä tarkoitetaan? Ilmeisesti tarvitaan joku erillinen järjestelmä jolla saa sammutettua moottorit?f) Kun lentoonlähtömassa on 5 kg tai enemmän, miehittämättömässä ilma-aluksessa on oltava automaattisesti toimiva varustus, joka vähentää edellä e) kohdassa tarkoitetussa häiriötilanteessa liike-energiaa ja antaa varoitusääntä häiriötilanteen ajan.
Eli käytännössä laskuvarjo pakollinen. 3.4.2.8 Miehittämättömän ilma-aluksen lennättäminen asutuskeskuksen tiheästi asuttujen osien tai ulkosalle kokoontuneen väkijoukon yläpuolella tai niin, että lentorata on lähempänä kuin 150 metrin etäisyydellä näistä, ei ole sallittu.
3.4.2.8 kohdan rajoitukset eivät kuitenkaan koske miehittämättömän ilma-aluksen käyttämistä poliisin, tullin, pelastuslaitoksen tai rajavartiolaitoksen teh-täviin.
Lopettaa käytännössä keskusta-alueella (ja lähiöissä?) lentämisen ja tapahtumakuvauksen. Kuka määrittelee tiheästi asutun alueen? 3.4.2.9 Miehittämättömän ilma-aluksen lennättäminen yöllä ei ole sallittu, paitsi poliisin, tullin, pelastuslaitoksen tai rajavartiolaitoksen tehtävissä.
Ja tämä parantaa turvallisuutta miten? Lopettaa yökuvauksen kokonaan, kieltääkö alla olevan yön määritelmä myös talvisaikaan pimeäkuvauksen, vaikka olisikin päiväsaika?
Lentämiseen liittyvä yön ja päivän määritelmä: Yö (night) – Auringon laskun ja nousun välinen aika silloin kun valaisematonta kohdetta (savupiippua, mastoa tms.) ei selvästi voida erottaa 8 km:n etäisyydeltä. Epävarmoissa tapauksissa katsotaan yön vallitsevan. Määrittely löytyy Ilmailulaitoksen julkaisemista lentosäännöistä (Ilmailumääräys OPS M1-1). Yön määrittelyllä on merkittävä rooli lentosääntöjen sisällössä. 3.4.2.10 Miehittämättömän ilma-aluksen lennättämiseen valvotussa ilmatilassa on saatava asianomaisen lennonjohtoelimen lupa ja lennättämisestä lentotiedotus-vyöhykkeellä on ilmoitettava lentopaikan lentotiedotuselimelle. Kauko-ohjaajan on ylläpidettävä jatkuvaa kaksipuolista radioyhteyttä lennonjohtoelimeen tai lentopaikan lentotiedotuselimeen.
3.4.3 Liikenteen turvallisuusvirasto voi myöntää luvan miehittämättömän ilma-aluksen käyttämiseen 3.4.2.1 – 3.4.2.3 kohtien vaatimuksista tai 3.4.2.4 kohdassa esitetystä suurimman lennätyskorkeuden rajoituksesta poiketen ilmatilassa, jota ei ole kielletty muulta ilmailulta tai tarkoitusta varten erotettu.
3.4.4 Miehittämättömän ilma-aluksen käyttämisestä ilmatilassa, joka on muulta ilmailulta kielletty tai erotettu, on säädetty ilmailulaissa.
3.4.5 Jäljempänä olevan 5 kohdan määräykset eivät koske miehittämättömien ilma-alusten käyttämistä.
- Lennokkia ei luokitella miehittämättömäksi ilma-alukseksi. Tämä periaatteessa kumoaa lähes kaikki uudet vaatimukset.
Kohdassa 3.4.1 on määritelty "lennokki" lauseella "Lentämään tarkoitettu laite, jonka mukana ei ole ohjaajaa ja jota käytetään harras-te- tai urheilutarkoitukseen. ". Eli harrastuskäytössä kuvauskopteri on lennokki, työkäytössä ei.
Mites kohta
"4 lentotyölupa". Koskeeko tämä ilmakuvaustoimintaa? Sen mukaan tarvitaan lentokelpoisuustodistus, lääkärintodistus ja ties mitä.
Siellä on taas Trafissa "asiantuntijat" verorahoilla puuhastelemassa, pitää perehtyä tähän lisää ja katsoa kuinka monet yritykset tämä tappaa toteutuessaan? Käytännössä, vaikka olisi minkälaiset vakuutukset tahansa, niin on kuitenkin kusessa, kun joku määrittelee että lento tapahtui "tiheään asutulla alueella", tai koska kuvaus tapahtui "yöllä"?
Onko suunnitteilla yhteistä kannanottoa tähän liittyen?