Olipas sekavaa tekstiä Trafilla..
Koko jutusta kyllä paistoi esiin tuo Fail Safe toiminto, joka puuttuu kyllä kaikista mhz vehkeistä, joten jää oma vanha JR:ä vitriiniin.
TH9X:n omat palikatkin joutanee roskiin, onneksi tilasin eilen FrSkyn romppeet, että saa failsafen käyttöön.
Tuo kohta missä lennettävä laitos pitää olla viasta riippumatta täysin hallittavissa on kyllä sula mahdottomuus, kyydissä pitäs olla aina 2 kpl jokaista palikkaa, niin servoa kuin akkujakin, joten hei vaan park-flyerit, ei taida styroksi kone lentää jos kärkiväli 400mm ja paino 4Kg.
Laitteen vikaantumisen estoa ei varmaan voida mitenkään toteuttaa muuten kuin säännöllisellä huoltamisella.
Jos sitten jotain tapahtuu, niin tilataanko paikalle joku "spesialisti" joka tutkii vian ja antaa lausunnon oliko vika satunnainen vai tahallinen piittaamattomuus.
Joka tapauksessa lentäjä saa raippaa viranomaiselta, mutta nyt ei kata sitten enää mikään tapaturmavakuutus vaan tähystäjä/lennättäjä maksaa kaikki viulut omasta pussistaan.
Onko sitten lain mukaan valmistaja vastuussa jos lentokoneesta katkee siipi kesken lennon ja tulee päälle vai koneen "operaattori", kun olisihan se pitänyt tietää että se voi mennä poikki kesken vaakakierteen.
Onko myös laskettu että jos kone on 120m korkeudessa ja se vikaantuu 151 metrin päässä ihmisistä niin se ei voi mitenkään osua alas tullessaan, ai niin mutta eihän siihen saa tulla mitään vikaa?
Mitenköhän tätä uutta muutosta sitten valvotaan, istuuko joku ilmailuhallituksen ukko/akka peltojen vieressä pusikoissa etäisyys/desibeli/valovoimamittarin kera, jos vaan joku sattus tulemaan kopterinsa kanssa pörräämään futis kentälle valoisan ajan jälkeen jossa on liian äänekkäät lavat ja esim. 600 rekkulassa ei ole 4 kpl 6S akkuja varmistamassa ettei se tipu muurahaisen päälle.
Mitenkäs muuten toi lentoon lähtö? Jos ollaan vaikka kentällä porukalla lentämässä, niin miten iso pelto pitää olla jos kopun pitää olla aina min. 150m ihmisistä.
Nyt "vähän" kärjistän tuota tekstiä, mutta miten näitä säädöksiä laaditaan, kun ei ole valmiina mitään virallista kenttää/koulutusta/tutkintoja tms.
Tuohan nyt kuitenkin vaikuttaa tosiaan ammatillisen toiminnan harjoittajiin, mutta esim. se ettei alle 18-vuotias saa lennättää mitään on kyllä sulaa v*lua, täyttääkö sitten se täysi ikäinen tähystäjä pykälän jos sillä on trainer-portissa oma mankka kiinni.
Voisin kyllä ottaa ajokorttiin uuden luvan A, B, C, "RC".
Niin ja onko muuten kaikki muut lentoaivot/vastarit/mankat sitten laittomia, jos niissä ei ole rth toimintoa ja mankassa ei ole failsafea toukokuun 2014 jälkeen?