Kyllä lentotaito on sellainen asia missä jokaisen pitäisi olla tarpeeksi kriittinen itseään kohtaan. En ole 3D-lentäjä mutta ei sitä tarvitakkaan, mutta kopteri pysyy kyllä ilmassa ilman elektroniikan apua. ... GY401 futabaan
...
Kyllä lentolaitteita pitää ammatikseen osata lentää mahdollisimman pienillä elektronisilla avuilla, varsinkin ilman niitä jotka voi kesken lennon vikautua, niin että kuitenkin on mahdollisuus vielä tuoda kone alasn turvallisesti.
Tämä on taas sitä harmaata aluetta. Väitän, että kukaan nykyharrastaja ei osaa pitää tavallista "3D-kopteria" tai vielä vähemmän multikopteria turvallisesti ilmassa ilman elektroniikan apuja. Jopa hallittu maahan tuominen on suurimmalle osalle ammattilaisiakin kova pala. Perägyro on todella isossa roolissa tavallisissa koptereissa ja multikopteria ei käytännössä voi edes ohjata, jos vaikkapa gyrot sanovat soronoo. En usko että minkään aivon koodissa on mitään mahdollisuutta tuoda konetta täysin manuaaliseen lentotilaan, eli ohittaa täysin antureiden antama data.
Tuodaas vähän takaisinpäin. Mikä on sopiva manuaalisuuden aste multikopterille? Pelkkä gyro? Gyro + kiihtyvyysanturi? Gyro + Acc + GPS? Gyro + baro? Jotain muuta? Gyro voi hajota ihan yhtä suurella todennäköisyydellä kuin kiihtyvyysanturikin ja tällöin kopteri on käytännössä menetetty. Mikään lentotila ei pelasta tuholta tai tuo kopteria edes osittain lennättäjän hallintaan. Tavallisin ja helpoin "vikaantuminen" on GPS:n tippuminen pois syystä tai toisesta ja tästä "virhetilanteesta" pitää ehdottomasti osata toipua.
Osassa multikoptereista ei muuten ole lainkaan esim. APM:stä tuttua "manuaalitilaa" (acro), jossa lennetään vain gyrojen avulla. Esimerkiksi AutoQuadin "manul mode" käyttää sekä gyroja että kiihtyvyysantureita ja vastaa vaikkapa Nazan tai APM:n "Attitude hold" -tilaa. Sen manuaalisempaa lentomoodia ei laitteesta löydy.
Olen siis ehdottomasti sitä mieltä, että lentotaito pitäisi olla sopivalla tasolla kun vehkeiden kanssa sohitaan ilmaan. Mutta halusin vain tuoda esiin sitä, ettei rajojen määrittäminen ole välttämättä kovinkaan yksioikoista.
Joku mainitsi 10kg painorajan. Tämä vaikuttaa todella suurelta painolta, jotta sen mukaan kannattaisi enää mitään eri rajoja määrätä. 8kg vehje tekee käytännössä samaa jälkeä kuin 15kg möttikin. Jos jotain painorajaa pitäisi lähteä hakemaan, vetäisin viivan johonkin tuonne 3-5kg tietämiin. Sitä kevyemmät olisivat pieniä, sitä painavammat suuria, rajoitukset sitten sen mukaan. Käytännössä viiden kilon kopterilla kantaa ihan mitä tahansa painavat tuotantokamerat poislukien, mutta tippuvaa massaa ajatellen viisikin kiloa tuntuu aika suurelta. Omalla kohdallani viisi kiloa olisi oikein passeli raja, mutta ehkä 3kg voisi olla turvallisempi.