Kirjoittaja Aihe: Trafi ilmailulaki - muutoksia 9.10.2015  (Luettu 177242 kertaa)

Poissa varis

  • Seniori torppari
  • *****
  • Seuraava FPV:n maa-asemani
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia kevät 2014
« Vastaus #150 : 26 Toukokuu, 2014, 16:45:31 »
Aika lailla linjaukset taitaa sitten mennä JARUSin mietintöjen kohdalta, ehkä sitten kansallisin maustein marginaalisissa asioissa kuten lennokit, harraste-FPV jne? Seuraako jo joku JARUSin ym. instanssien työtä edes pääkohdin? Tämä voisi olla hyvä kohta innostua koska tuohan kiinnostaa varmasti harrastajia sekä meillä että muualla, että mihin on maailma oikeasti menossa näissä asioissa.
Typical questions asked about products:
 - Is this R/C helicopter durable?
 - Is it easy to clean up this finger paint?

(From Amazon.com, Customer Questions & Answers)

Poissa Koippa

  • Seniori torppari
  • *****
  • Suoraa puhetta ja mielipiteitä. Yrittäkää kestää
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia kevät 2014
« Vastaus #151 : 29 Toukokuu, 2014, 20:41:57 »
Laitetaan tännekin.

http://www.trafi.fi/filebank/a/1372337637/a234d4d09c6b18800b044e9dce289dba/12834-Trafi_-_Lainsaadanto_eri_tasoilla.pptx

Jos tulevat määräykset tulee olemaan tätä luokkaa niin kaikki Extremerun, Naantalin venemessut, jne.... Kuvaukset ovat laittomia suuren varoetäisyyden vuoksi. Meilestäni varoetäisyys voisi ehkä olla vähän pienempi, riippuen korkeudestakin vähän. Ja vaatimukse operaattoreilta käytännössä. Ilmailuradion käyttäjän kelpuutus, ilmailukarttojen lukutaito, 18v, miten todetaan että hallitsee laitteen? Multeille laskuvarjoko keinona keskeyttää lento häiriötilanteessa. CP=autorotaatio, mielstäni parempikin kuin varjo ohjattavuuden takia.
Kyosho Nexus 30 JetRanger + GY401 + YS50 ,telakalla
Align T-Rex 800 Trekker 3-blade(JR) + Naza-H, Align T-Rex 700E + Skookum 720BE+GPS + Hobbywing HV160V4 + OmG H4, Vario Benzin Trainer 3-blade+ Pixhawk, T-Rex 550E + Skookum 540
Walkera Genius CP V2, Ladybird,Phantom 2 Vision+, 250-guadcopter
Mankat, FrSky Taranis, Futaba T6EX 2,4GHz, Walkera Devo 7e

Poissa elvis

  • Pro torppari
  • ****
  • Virtuaalista räpyttelyä bittitaivaalla
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia kevät 2014
« Vastaus #152 : 29 Toukokuu, 2014, 22:39:18 »
Mitenhän tuota on tarkoitus valvoa tai edes saattaa kuvaajien tai järjestäjien tietoon, kun juuri kukaan kopu/lennunetin ulkopuolella ei ole asiasta kuullutkaan. Vähän ikävää jos homma selviää osapuolille vasta jälkikäteen jonkin henkilövahingon yhteydessä tai kopunettiläisten käräytellessä tietämättömiä maahantuojia ja lennättäjiä.

Edit- Pääsi aivopieru- eihän maahantuojia ole syytä syyttää mistään, kun myyntilupiakaan ei vaadita. Vastuu moottorisahankin turvallisesta käytöstä on sen käyttäjällä, ei myyjällä. Tosin jonkinlainen vastuu valvoa sitä, että moottorisahassa on CE-merkki ja siihen liittyvä dokumentaatio (=valmistaja vakuuttaa laitteen täyttävän sitä koskevat EU:n olennaiset turvallisuusvaatimukset jne.) kuuluu kyllä myyjällekin tai ainakin laitteen "markkinoillesaattajalle". Ovatko muuten ammattikäyttöönkin tarkoitetut kuvauskopterit konedirektiivin ulkopuolella vai onko joku nähnyt kuvauskopussa CE-merkin?
« Viimeksi muokattu: 29 Toukokuu, 2014, 23:10:10 kirjoittanut elvis »
Ei oo helppoo olla Mikko Kuustonen, ei.
-elvis-

Poissa Miikis RC Sr

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia kevät 2014
« Vastaus #153 : 29 Toukokuu, 2014, 23:55:32 »
Tuo Trafin linkki viittaa tiedostoon joka on tehty vuosi sitten ja meetinkiin viime vuoden kesäkuussa ...

Poissa Koippa

  • Seniori torppari
  • *****
  • Suoraa puhetta ja mielipiteitä. Yrittäkää kestää
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia kevät 2014
« Vastaus #154 : 30 Toukokuu, 2014, 09:03:45 »
Tuo Trafin linkki viittaa tiedostoon joka on tehty vuosi sitten ja meetinkiin viime vuoden kesäkuussa ...

niin? Mutta jos tulisivatkin voimaan tälläisenään? Eräs kuvaaja oli trafista tiedustellut ja tuskin uudet säädökset tulee voimaan ennen syksyä. Tämä siis toisen käden tietoa.
Kyosho Nexus 30 JetRanger + GY401 + YS50 ,telakalla
Align T-Rex 800 Trekker 3-blade(JR) + Naza-H, Align T-Rex 700E + Skookum 720BE+GPS + Hobbywing HV160V4 + OmG H4, Vario Benzin Trainer 3-blade+ Pixhawk, T-Rex 550E + Skookum 540
Walkera Genius CP V2, Ladybird,Phantom 2 Vision+, 250-guadcopter
Mankat, FrSky Taranis, Futaba T6EX 2,4GHz, Walkera Devo 7e

Poissa jkkmobile

  • Seniori torppari
  • *****
  • East Side #57
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia kevät 2014
« Vastaus #155 : 25 Kesäkuu, 2014, 00:54:09 »

" Nämä muutokset pitäisi saada voimaan 13 päivään marraskuuta 2014 mennessä "

http://www.lvm.fi/tiedote/-/view/4409144

Poissa varis

  • Seniori torppari
  • *****
  • Seuraava FPV:n maa-asemani
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia kevät 2014
« Vastaus #156 : 25 Kesäkuu, 2014, 09:54:47 »
" Nämä muutokset pitäisi saada voimaan 13 päivään marraskuuta 2014 mennessä "

http://www.lvm.fi/tiedote/-/view/4409144

Tarkempi sisältö: http://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/2014/20140079
Typical questions asked about products:
 - Is this R/C helicopter durable?
 - Is it easy to clean up this finger paint?

(From Amazon.com, Customer Questions & Answers)

Poissa BigDaddyJ

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia kevät 2014
« Vastaus #157 : 25 Kesäkuu, 2014, 11:33:08 »
äkkiseltään katottuna ei mitään mulistavaa.

Poissa Arpa63

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia kevät 2014
« Vastaus #158 : 25 Kesäkuu, 2014, 11:50:46 »
Mielenkiintoinen pykälä
  73 §.Kauko-ohjatun lentotoiminnan lupa. Kyseinen säännös olisi uusi ilmailulaissa ja liittyisi osana ilmailulain laajempaan miehittämättömiä ilma-aluksia sekä lennokkeja koskevien säännösten uudistamiseen. Kauko-ohjatulla lentotoiminnalla (remotely piloted aircraft operation) tarkoitetaan kauko-ohjatun miehittämättömän ilma-aluksen käyttöä. Kauko-ohjattua lentotoimintaa ja sen luvanvaraisuutta koskevia kansainvälisiä tai EU:n vaatimuksia ei vielä ole, mutta kehitystyö on pitkällä. Pykälään esitetyn kaltaisella mahdollistavalla muotoilulla luotaisiin edellytykset siirtyä toiminnassa luvanvaraisuuteen sitä myötä, kun kansainvälinen ja/tai EU:n sisäinen yhteisymmärrys saavutetaan. Lupa myönnettäisiin, jos hakijalla olisi käytettävissään kauko-ohjatun lentotoiminnan turvalliseen suorittamiseen tarvittava henkilöstö, toimintaan soveltuva kalusto sekä toimintaa koskeva ohjeistus.

Poissa Arpa63

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia kevät 2014
« Vastaus #159 : 25 Kesäkuu, 2014, 12:24:37 »
Löysin netistä vastauksen koskien miehittämätöntä ilma-alusta nykyisellä lailla. 
http://mekri.uef.fi/uav/ilmailuhallinto.htm

JCA

  • Vieras
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia kevät 2014
« Vastaus #160 : 25 Kesäkuu, 2014, 12:27:28 »
Autokoulut saa kohta lisää rahaa kun saavat ammattipätevyyskoulutuks ien lisäksi lennokkikoulutuksen listoille. Ja kun kyseessähän on ilmailun muoto, niin ei se kurssi voi halpakaan olla. 5000€, 120h teoriaa ja 52h lentoa ennenku saa Phanttomin/LadyBirdin ilmaan luvallisesti :D

Poissa Nurffe

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia kevät 2014
« Vastaus #161 : 25 Kesäkuu, 2014, 15:08:48 »
Autokoulut saa kohta lisää rahaa kun saavat ammattipätevyyskoulutuks ien lisäksi lennokkikoulutuksen listoille. Ja kun kyseessähän on ilmailun muoto, niin ei se kurssi voi halpakaan olla. 5000€, 120h teoriaa ja 52h lentoa ennenku saa Phanttomin/LadyBirdin ilmaan luvallisesti :D

Eikä unohdeta että omilla vehkeillä ei saa lentää koulussa ilman jotain ökykalliita modifikaatioita. Autokoulu tietenkin vuokraa "modifoitua" lennokkia / multia edullisesti 100e/h hintaan

Katotaan vaan niin tähän oikeasti päästään jossain kohdin....
Align T-REX 450 PRO FBL Stretch
Blade mCP X BL
Strider Flex Pro & Hammer Mini H
With great power comes total destruction

Poissa virtakuono

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kapteeni Sählä, Vuoden Torppari 2018
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia kevät 2014
« Vastaus #162 : 26 Kesäkuu, 2014, 01:24:37 »
Ei helevetti jos tolallailla tulis ettei saa lentää ko virallisilla lennokkikentillä tms. ja että pitäis käyä joku perkuleen lennokkikoulu... Nykyisetki vähän aloittelijat karsiutuis raakasti pois kalliin aloittamisen takia. ja ittelle se tarkottais vähintäänki muuttoa toiselle paikkakunnalle harrastuksen perässä taikka sitte lopettamista kun tänne rovaniemelle ei oo vieläkään saatu lennokkikenttää kovasta kyselystä huolimatta... kaikkea muuta tyhjänpäivästä tänne kyllä pamahtelee ku sieniä sateella... V***u mitä P***aa sanon minä.
« Viimeksi muokattu: 26 Kesäkuu, 2014, 01:27:58 kirjoittanut virtakuono »
Kasama Srimok 90N 1kpl, Gaui NX4, Gaui X5, Henseleit TDR, Thunder Tiger Titan X50,
Spektrum DX9 black edition
Please be patient, I'm crashing my helis as fast as i can!

Poissa Tuoppi

  • Seniori torppari
  • *****
    • Kopteri blogi
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia kevät 2014
« Vastaus #163 : 26 Kesäkuu, 2014, 11:11:21 »
Rauhotutaas nyt.
Käsittääkseni edelleenkin saa harrastaa ihan rauhassa. Ilman sen kuummoisempia muutoksia nykytilanteeseen.
Kaljakombattikone. Durafly Tundra. Spectrum DX8.
rc-kopteri.blogspot.com/

Poissa Makke76

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia kevät 2014
« Vastaus #164 : 26 Kesäkuu, 2014, 11:47:15 »
Kyllähän tämä selkeästi ruokkii aloittaa pimeä työ myös ilmakuvaus puolella.

Liikaa sääntöjä eli jos naapurin mökin kuvaat ja otat siitä oluen palkaksi on työ kaupallista toimintaa. Jos kuvaat naapurin häät ja saat kakkua , on sekin kaupallista toimintaa.

Jos lennätät ja kuvaat mitä sattuu ilman uhrilahjoja, on se harrastamista.


Poissa Koippa

  • Seniori torppari
  • *****
  • Suoraa puhetta ja mielipiteitä. Yrittäkää kestää
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #165 : 12 Syyskuu, 2014, 07:33:21 »
Nyt kun Yle uutisoi uusista määräyksistä, niin joku paljon tietävä ja löytävä voisi heittää linkkiä niihin. Lupakirjaa, lennonvalmistelumääräyks iä, valvontamiehistöä.... Mitä kaikkee se yle siinä luettelikaan.....

Tuntuu että tehdään tämäkin ala vain rahamiehille ja vaikutusvaltaisille mahdolliseksi.

M: Toinen mahdolisuus on, että yle on sekoittanut isot UAV:t ja pienet kopterit keskenään. Luulisi että lennokkikokoluokassa olisi lievemmät säädökset kuin isoissa näköpiirin ulkopuolella lentävissä.
« Viimeksi muokattu: 12 Syyskuu, 2014, 07:43:49 kirjoittanut Koippa »
Kyosho Nexus 30 JetRanger + GY401 + YS50 ,telakalla
Align T-Rex 800 Trekker 3-blade(JR) + Naza-H, Align T-Rex 700E + Skookum 720BE+GPS + Hobbywing HV160V4 + OmG H4, Vario Benzin Trainer 3-blade+ Pixhawk, T-Rex 550E + Skookum 540
Walkera Genius CP V2, Ladybird,Phantom 2 Vision+, 250-guadcopter
Mankat, FrSky Taranis, Futaba T6EX 2,4GHz, Walkera Devo 7e

Poissa Toeh

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kaikki toimii savulla!
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #166 : 12 Syyskuu, 2014, 08:24:55 »
Linkkiä uutiseen jos joku jaksaa laittaa. En Googlen kautta puhelimella löytäny mitään tälläseen viittaavaa. Toivottavasti harrastajat saa harrastaa ilman mitään lupamaksuja. Muutenki jumalattoman kallis kalusto niin siihen vielä lupamaksut juoksemaan.

Poissa jaska.t

  • Modetorppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry.#3.Kunniajäsen.Ämmässuo.
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #167 : 12 Syyskuu, 2014, 08:27:27 »

Poissa Naamis

  • Pro torppari
  • ****
  • RC-Kopterit RY #0252
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #168 : 12 Syyskuu, 2014, 08:31:12 »
Periaatteessa kuulosti siltä, että kyseessä oli lähinnä multiroottorit ja ammatinharjoittaminen. Oli yritetty myötäillä mitä lammen toisella puolella on tehty, mutta kun ei tiedetä mistä puhutaan, puhuttiin pienoiskoptereista. Saas katsoa, miten tämä laajenee. Mitkä ovat vaatimukset "lupakirjalle" yms. Voipi olla, että jos CP minin leijuttelemiseen tarvitsee "maahenkilöstön" tarkkailijan, mekaanikon, tähystäjän, varapilotin yms, loppuu tuo osa kokonaisuudessaan. Jos taasen mennään isompien laitteiden kamerakuvaamiseen yms, ymmärrän hyvinkin miksi pitäisi olla enemmän kuin yksi.
T-Rex 450 Sport, T-Rex 600 ESP + Brain, Walkera Mini CP
Quadro jossa FF Controller
Futaba T8FG, Walkera Devo 7
Phoenix

Poissa Teemu K

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit ry #46, Kainuun lennokkiseura, SIL
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #169 : 12 Syyskuu, 2014, 08:32:59 »
Tässähän kävi juuri niin kuin aikoinaan spekuloitiin.
phanttomit yleistyy
phanttomit karkaa
trafi puuttuu peliin ja vie kaiken hauskuuden mennessään

ps. älkää vetäkö palkoa sieraimeen.
2013 DX8, T-rex 600E Pro, Icharger 4010 Duo
2012 Gaui 425, I charger 106b
2011 T-rex 450 pro FBL BeastX, Phoenix 4.0, Spektrum dx6i
2009 Big lama

Poissa Naamis

  • Pro torppari
  • ****
  • RC-Kopterit RY #0252
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #170 : 12 Syyskuu, 2014, 08:36:20 »
Tässähän kävi juuri niin kuin aikoinaan spekuloitiin.
phanttomit yleistyy
phanttomit karkaa
trafi puuttuu peliin ja vie kaiken hauskuuden mennessään

ps. älkää vetäkö palkoa sieraimeen.

Valitettavasti +1 tälle.
Oli arvattavissa.
T-Rex 450 Sport, T-Rex 600 ESP + Brain, Walkera Mini CP
Quadro jossa FF Controller
Futaba T8FG, Walkera Devo 7
Phoenix

Poissa jinx

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team EP
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #171 : 12 Syyskuu, 2014, 08:52:00 »
Jos ne meinaa marraskuussa ottaa kaikki uudet säännökset ja osia jo ennen sitä, luullis kovaa kyytiä laittavan niitä säännöksiä johonkin nähtäville... ::)
Blade mCPX BL
DJI S900, DJI Phantom 3 Advanced, Blackout Mini H, Diatone Lizard 160
TBS Caipirinha, X-UAV Mini Talon
Spektrum DX7s, FrSky Taranis Plus

Poissa Anssi

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #172 : 12 Syyskuu, 2014, 09:03:52 »
Eipä tässä mitään uutta ollut. Eli se mitä on viime talvena valmisteltu ja mihin on kommettejakin annettu. Esitys (luonnos) tästä laistahan oli täälläkin mun mielestä jossain vaiheessa nähtävissä. Koskee siis ansiotyötä näillä ja harrastaminen ei kuulu tämän piiriin. Joku kaivaa sen viestin niin hyvä.
Lennokkimestari #100,
Jeti DS-16, Urukay Carbon, MB 109,
MB339 Al Fursan, Fouga Magister CM170.

Poissa Makke76

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #173 : 12 Syyskuu, 2014, 09:25:13 »
Eipä tässä mitään uutta ollut. Eli se mitä on viime talvena valmisteltu ja mihin on kommettejakin annettu. Esitys (luonnos) tästä laistahan oli täälläkin mun mielestä jossain vaiheessa nähtävissä. Koskee siis ansiotyötä näillä ja harrastaminen ei kuulu tämän piiriin. Joku kaivaa sen viestin niin hyvä.

Näin ajattelinkin sen olevan että harrastustoiminta ei kuulu lain piiriin, mutta Ylen uutisista saa käsityksen että koskee kaikkia ja Trafin erityisasiantuntija Jorma Kivisen selonteko uutisissa tuki tätä käsitystä että tulee koskemaan kaikkia.

Varmasti asiassa suurin syy uutisten välittäjän syy eli Ylen.

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #174 : 12 Syyskuu, 2014, 09:41:00 »
http://areena.yle.fi/tv/2383851 4min jälkeen

Alkaapa lupaavasti; "laite saa yhteyden satelliitteihin". No mitäpä voi olettaa kun on valittu haastateltavaksi Phantom yrittäjä :)

"Jos signaali katkeaa niin pitäis pystyä ohjaamaan sitä pelkillä tikuilla ja sitten se on jo taitolaji"

 ???
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
0 Vastauksia
2467 Lukukerrat
Uusin viesti 20 Helmikuu, 2014, 16:28:00
kirjoittanut Vispilä
0 Vastauksia
2019 Lukukerrat
Uusin viesti 31 Toukokuu, 2014, 11:44:44
kirjoittanut Teme
33 Vastauksia
17883 Lukukerrat
Uusin viesti 05 Tammikuu, 2016, 20:10:22
kirjoittanut Heksa
216 Vastauksia
116422 Lukukerrat
Uusin viesti 29 Huhtikuu, 2015, 21:02:08
kirjoittanut kaikor
260 Vastauksia
126216 Lukukerrat
Uusin viesti 22 Elokuu, 2015, 17:25:33
kirjoittanut Koippa