Kirjoittaja Aihe: Trafi ilmailulaki - muutoksia 9.10.2015  (Luettu 177302 kertaa)

Poissa Toeh

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kaikki toimii savulla!
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #175 : 12 Syyskuu, 2014, 09:57:13 »
Hyvä ala kohta pilattu. Häipyy se kilpailukyky 1:1 koneiden kanssa pikkuhiljaa. :( No saahan noilla hienoja kamera-ajoja sellaisissa paikoissa joihin isot ei mahdu. Se vaan että syö pois kaikki muut paitsi suuret yritysasiakkaat.

Poissa elvis

  • Pro torppari
  • ****
  • Virtuaalista räpyttelyä bittitaivaalla
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #176 : 12 Syyskuu, 2014, 10:15:47 »
Hyvä ala kohta pilattu. Häipyy se kilpailukyky 1:1 koneiden kanssa pikkuhiljaa. :( No saahan noilla hienoja kamera-ajoja sellaisissa paikoissa joihin isot ei mahdu. Se vaan että syö pois kaikki muut paitsi suuret yritysasiakkaat.

Noh, vaikka lupakirjat ja systeemit tulisivatkin, ovat kalusto- ja operointikustannukset jatkossakin vain murto-osa täysikokoisten kopterien kustannuksista ja touhu on jatkossakin hyvin kilpailukykyistä isoihin koptereihin verrattuna useisiin tarpeisiin. Toki ainakin ammattikopterismia sivubisneksenä harrastavien yritysten määrä tulee vähenemään, mutta jäljelle jäävillä onkin sitten ammatti-ilmailussa tarvittavat tiedot ja asenteet paremmin kohdallaan, luulisin.
Ei oo helppoo olla Mikko Kuustonen, ei.
-elvis-

Poissa Anssi

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #177 : 12 Syyskuu, 2014, 10:20:46 »
Täsä linkki Trafin luonnokseen. Muistakaa sitä lukiessa että lennokki ei ole miehittämätön lentoalus ja radio-ohjattava helikopteri on lennokki.

http://www.trafi.fi/tietoa_trafista/ajankohtaista/2518/lausuntopyynto_ilmailumaarayksen_ops_m1-23_muuttamisesta
Lennokkimestari #100,
Jeti DS-16, Urukay Carbon, MB 109,
MB339 Al Fursan, Fouga Magister CM170.

Poissa woofy

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #178 : 12 Syyskuu, 2014, 10:55:51 »
Osaisko joku ilmailua enemmänkin harrastanut tulkita nämä tekstit sekä heittää jotain veikkausta mitä lupien hankkiminen maksaa ja vaatii ?

Hyvä vain että tulee jotakin järkeä tohon hommaan.

JCA

  • Vieras
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #179 : 12 Syyskuu, 2014, 10:59:47 »
http://dawn.fi/artikkeli.cfm/2014/09/12/viranomaisille_lisaa_byrokraattista_valtaa_trafi_tekee_pienlennokeiden_kauko-ohjauksesta_luvanvarasta

Ajatelkaa positiivisesti.
Lupakirjoja jos tarvii niin pitää olla kouluttajiakin.

Pienlennokkien erikoiskouluttaja. 3000€/kk + auto ja kännyetu. :D
Löysin juuri itselleni ammatin.

Poissa Koippa

  • Seniori torppari
  • *****
  • Suoraa puhetta ja mielipiteitä. Yrittäkää kestää
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #180 : 12 Syyskuu, 2014, 11:00:16 »
Tämä uutinen taas vesittää mielestäni telkkarissakin esitettyjä asioita. Tehdään mahdolliseksi vaikka mitä vaatia, eri asia vaaditaanko ja koska. Sekavaa koko soppa.

http://yle.fi/uutiset/pienoishelikoptereille_tulossa_tiukat_rajat__yleison_paalla_lentaminen_kielletaan/7466586
Kyosho Nexus 30 JetRanger + GY401 + YS50 ,telakalla
Align T-Rex 800 Trekker 3-blade(JR) + Naza-H, Align T-Rex 700E + Skookum 720BE+GPS + Hobbywing HV160V4 + OmG H4, Vario Benzin Trainer 3-blade+ Pixhawk, T-Rex 550E + Skookum 540
Walkera Genius CP V2, Ladybird,Phantom 2 Vision+, 250-guadcopter
Mankat, FrSky Taranis, Futaba T6EX 2,4GHz, Walkera Devo 7e

Poissa rotomoto

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #181 : 12 Syyskuu, 2014, 11:11:08 »
Ymmärtääkseni aikaisemmin esitetty linjaus ei ole muuttunut. YLe on vaan tulkinnut uutisen hieman tiukemmin.
Aluksi siiis kopteri yrittäjät kirjoille. Myöhemmin ensi vuonna ehkä muut.

Jos homma menee liian byrokraattiseksi ja kalliiksi  niin ainahan voi vain lentää ja odotella että joku tulee tarkastamaan. 8)

Vrt takavuosien televisio lupa jahtii josta seurauksena vero kun kukaan ei maksanut.
. Ei Trafilla ole miehistöä eikä rahaa valvoa käytännössä mitään.

Suosittelen siis hyvää yhteistyötä ja valtiolle hyödyllistä harrastuksen tukemista. Byrokraattinen naljailu ei vaan toimi modernissa yhteiskunnassa.

"The Master has failed more times than the beginner has even tried"

Poissa jinx

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team EP
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #182 : 12 Syyskuu, 2014, 11:30:41 »
Tässäkin trafi nyt vähän heruttaa. Jos kerran on tehty jo päätökset mitä tehdään ja koska, eikö niitä voi suoraan sitten ilmoittaa.

Johonkin luvanvaraisuuteenkin on vaihtoehtona joku lentolupakirjan tapainen kallis koulutus tai paperien täyttäminen, lähettäminen ja satasen lupamaksun maksaminen. Turhaan aiheuttavat hälyä harrastajien ja yrittäjien keskuudessa, ilmoittaisivat nyt vaan suoraan miten homma menee.

Toisaalta tälläkö nyt sitten korjataan se, että kaikki eivät tiedä tai välitä nykyisistä säännöksistä? Noissa uutisissa kun on puhuttu vaikka näköyhteydestä ja 150m kattokorkeudesta. Laitetaan vielä tiukemmat määräykset, niin silloinko niitä, jotka eivät ole ennenkään niistä kiinnostuneet, alkavat yhtäkkiä niitä noudattaa?

Melkein pistää vihaks tälläinen perinteinen valtion *****.
Blade mCPX BL
DJI S900, DJI Phantom 3 Advanced, Blackout Mini H, Diatone Lizard 160
TBS Caipirinha, X-UAV Mini Talon
Spektrum DX7s, FrSky Taranis Plus

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #183 : 12 Syyskuu, 2014, 11:48:56 »
voisko tän kääntää niinkin päin että ne jotka tällä touhulla oikeasti koittaa tehdä elantoaan itseasiassa hyötyvät tästä. luulis nimittäin karkottavan kaikenmaailman "kilpailevat" fantom pilotit pois.

ei kai totakaan voi pitää huonona että ihmisten yläpuolella lentely kielletään.

en kannata isovelivalvoo periaatetta mutta onhan tää ollu aikamoista tähänasti.
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa Bnito

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #184 : 12 Syyskuu, 2014, 12:06:23 »
Eli ne jotka yrittävät elantonsa tienata touhulla saavat lisäkustannuksia jotta on luvat yms kunnossa  ja kaveri keikkoja voi edelleen tehdä sakkojen uhalla, kukaan tuota tuskin kuitenkaan valvoo. Väkijoukkoon kun torppaat olet luultavasti ihan samanlailla vastuussa ennen ja jälkeen lakimuutoksia.

Ketuttaa kyllä suunnattomasti nykymailma kun kaiken maailman byrokratia säännöksiä luodaan tuon tuosta, kulut nousee ja kaikki maksaa entistä enemmän, paistaa jo työ elämässäkin sen verran pahasti että yhdessä työpäivässä teet tunnin töitä ja lopun ajan veivaat raportteja lupia sun muuta paperi hommaa..

Mut hei, kiva ettei kenellekkään käy mitään tässä vaarallisessa mailmassa ja kukin voi pikku pumpulissa elellä rattoisaa elämää.

Meni vähän avautumiseksi yleisesti :)
Protos 380 , Protos Max V2 , Futaba 8FGS, NeXt

Poissa vilpponen

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #185 : 12 Syyskuu, 2014, 12:58:31 »
Täsä linkki Trafin luonnokseen. Muistakaa sitä lukiessa että lennokki ei ole miehittämätön lentoalus ja radio-ohjattava helikopteri on lennokki.

Näin arvelin ensiksi itsekin, mutta kun lukee noita määritelmiä uudelleen - en ole enää yhtään varma. Mielestäni tässä otetaan jo kantaa lennokinkin määritelmään:

"Lennokki: Lentämään tarkoitettu laite, jonka mukana ei ole ohjaajaa ja jota käytetään harraste- tai urheilutarkoitukseen.
 
Miehittämätön ilma-alus, UA: Ilma-alus, joka on tarkoitettu lentämään ilman ilma-aluksessa mukana olevaa ohjaajaa. Lennokkia ei katsota miehittämättömäksi ilma-alukseksi."

Mielestäni tuo "jonka mukana ei ole ohjaajaa" tarkoittaa tässä sitä että kyseistä lentämään tarkoitettua laitetta ei voida ohjata. Kaikki lentämiseen tarkoitetut laitteet, joissa on mukana ohjaaja - ovat miehittämättömiä ilma-aluksia. Tällöin kaikki säädökset, mitä Trafi linjaa tämän jälkeen luonnoksessaan - koskettaisivat myös kauko-ohjattavia lentokoneita, helikoptereita ja quadkoptereita tämän tulkinnan mukaan.

Poissa Korppi

  • Seniori torppari
  • *****
  • 47
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #186 : 12 Syyskuu, 2014, 13:33:49 »
Eihän tuo tarkoita muutakun että ohjaaja ei ole laitteen kyydissä
 Tapatalk
Align 450 prominator@V2, (3GX, DFC),
Align 600 pro, (3GX, EFL),
Gaui 500X@hk2.1,  Tarot TL250A@CC3D
Futaba 14SG, iCharger 308DUO
https://www.youtube.com/channel/UC6aUMsdgrpk3d-Q8v7T_CPQ

Poissa Anssi

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #187 : 12 Syyskuu, 2014, 13:45:38 »
Tätä on vatvottu ja tulkinta on niin että lennokki on radio-ohjattava lennokki tai helikopteri jotka ovat näitä meidän harrastekäyttöön tehtyjä. Aiemmassa ilmailumääräyksessä ei ole tätä määritelmää ollut. Meidän kannalta on olennaista että kun kyseessä on harrastus tai kilpailutouhua näillä niin ei meidän tarvitse olla polvillaan mihinkään päin. Ellei sitten haluta alkaa omilla toimilla siihen suuntaan mennä. Tarkoitan että jos harrastamme niin ettei tule tarvetta säännöstellä niin ei viranomaista kiinnosta. Mutta jos aletaan häröilemään tai tekee muuta järkevää niin voi kiinnostusta löytyä. Vertaan tässä esim. Saksaa jossa lennokkikenttiä on paljon koska siellä on kielletty lennätys missä sattuu...
Lennokkimestari #100,
Jeti DS-16, Urukay Carbon, MB 109,
MB339 Al Fursan, Fouga Magister CM170.

Poissa Xen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #188 : 12 Syyskuu, 2014, 14:17:46 »
Pari uutista asiasta:
http://www.tekniikkatalous.fi/Liikenne/kameralennokkien+saannot+tiukentuvat+ndash+yleison+paalla+ei+saa+lentaa+lupakirja+hankittava/a1011129
http://www.digitoday.fi/yhteiskunta/2014/09/12/lennokkien-kaytolle-rajoituksia-suomessa-pois-ihmisten-paalta/201412719/66
http://yle.fi/uutiset/pienoishelikoptereille_tulossa_tiukat_rajat__yleison_paalla_lentaminen_kielletaan/7466586

Summasummarum: koskee vain ammattimaista toimintaa (digitoday ei mainitse asiaa lainkaan?), max etäisyys 500m + näköyhteys oltava, korkeus 150m ja paino 25kg. Toimintalupia ja lentolupia koskien tulee erikseen uusi asetus joka tulee voimaan vuoden 2015 lopussa tai myöhemmin.

Eli, normitunarit saa edelleen lentää ihmisten päällä ja kokeilla pääsiskö vehkeellä kuuhun?  ::)

Poissa mikek

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #189 : 12 Syyskuu, 2014, 14:54:08 »
Minkälaisen sanktion saa luvattomasta ansiotarkoituksessa lentämisestä?
"Etkö ole koskaan lennättänyt mitään? Se ei haittaa. Voit luottaa tuotteeseen täysin. Tekniset innovaatiot ovat hetki hetkeltä tukenasi. Päästä kaikesta irti – kaikki pysähtyy. Kutsu kopteri kotiin ja pidä tauko – kopteri hakeutuu luoksesi ja laskeutuu neljän metrin päähän Sinusta – aina!"

Nuuka

  • Vieras
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #190 : 12 Syyskuu, 2014, 15:08:47 »
Koskeeko mahdollinen lentolupavaade myös siis lennokkeja vai vain miehittämättömiä ilma-aluksia? Tekniikka&Talouden uutisessa sanotaan seuraavasti:
Lainaus
Tarkalleen ei ole tiedossa, minkälaiset lennokit jatkossa vaativat rekisteröinnin tai lupakirjan.

– Lupakirjan vaativan lennokin raja tulee määriteltäväksi myöhemmin, sanoo Jorma Kivinen.

Jo nyt on tiedossa, ettei määräys koske vapaa-ajan ja viihdetarkoituksen koptereita ja lennokkeja.
Viimeisestä virkkeestä ei käy oikein ilmi, viittaako se edellä mainittuun mahdollisesti ensi vuoden lopulla voimaan astuvaan lupa- ja rekisteröintiasioiden määräykseen vai tätä määräystä, jossa määritellään enimmäiskorkeudet ja -etäisyydet ym.
« Viimeksi muokattu: 12 Syyskuu, 2014, 15:17:29 kirjoittanut Nuuka »

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #191 : 12 Syyskuu, 2014, 15:12:35 »
Nuo 150m korkeus, 500m etäisyys ja näköyhteysvaatimuksethan on ollu voimassa jo nyt, eikö näin?
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa Tstpa

  • Aloitteleva torppari
  • *
  • Eikö se toimi oikein...no avataan se ja katsotaan!
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #192 : 12 Syyskuu, 2014, 15:18:03 »
Sain tuollaisen lyhyen vastauksen Pekka I:ltä Trafin tarkastajalta tänään näitä asioita Trafin palautelomakkeen kautta kysyessäni...tiedä sitten selkeyttikö asiaa paljon (ainakaan minulle).

"Lainaus:
182 §
Voimaantulo
Tämä laki tulee voimaan 13 päivänä marraskuuta 2014  . Lain 37, 38, 53, 55, 62, 73, 79 ja 87 §:n säännöksiä sovelletaan toimintaan kauko-ohjattavilla ilma-aluksilla kuitenkin vasta valtioneuvoston asetuksella säädettävästä ajankohdasta alkaen.

Kauko-ohjattaviin ei siis sovelleta uutta lakia heti. Siitä säädetään erikseen. Lennätystoimintaa voi jatkaa normaalisti siihen asti. Koulutus- ja lupakirjamääräykset täsmentyvät ennen lain soveltamista."

Poissa Mh

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #193 : 12 Syyskuu, 2014, 15:43:09 »
Mistään ei ole tullut vastaan mitä vaaditaan kouluttajalta ja mistä väännetään koulutus;)
Meneekö tuo taas yhtä hienoksi kuin kuorma-auto jatkokoulutus . Korkein vaatimus on tunnilla fyysisesti läsnä olo.

Poissa PatrikR

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #194 : 12 Syyskuu, 2014, 17:05:11 »
Minkälaisen sanktion saa luvattomasta ansiotarkoituksessa lentämisestä?

Veikkaisin että jos joku käräyttää niin tulee joku rikesakko tai päväsakkoja, mutta jos krässää yleisön sekaan niin olet todella yksin, sillä silloin vakuutukset korvaa edes kolmannen osapuolenvahinkoja kun olet syyllistynyt rikokseen. Näin siis kuvittelen:)

Poissa Koippa

  • Seniori torppari
  • *****
  • Suoraa puhetta ja mielipiteitä. Yrittäkää kestää
Kyosho Nexus 30 JetRanger + GY401 + YS50 ,telakalla
Align T-Rex 800 Trekker 3-blade(JR) + Naza-H, Align T-Rex 700E + Skookum 720BE+GPS + Hobbywing HV160V4 + OmG H4, Vario Benzin Trainer 3-blade+ Pixhawk, T-Rex 550E + Skookum 540
Walkera Genius CP V2, Ladybird,Phantom 2 Vision+, 250-guadcopter
Mankat, FrSky Taranis, Futaba T6EX 2,4GHz, Walkera Devo 7e

Poissa Miikis RC Sr

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #196 : 12 Syyskuu, 2014, 17:59:27 »
Veikkaisin että jos joku käräyttää niin tulee joku rikesakko tai päväsakkoja, mutta jos krässää yleisön sekaan niin olet todella yksin, sillä silloin vakuutukset korvaa edes kolmannen osapuolenvahinkoja kun olet syyllistynyt rikokseen. Näin siis kuvittelen:)

Kotivakuutukset ei korvaa jos on kyse ansiotehtävästä, silloin pitää olla erikseen yritystoiminnan vastuuvakuutus jne.

Yrityksen vakuutus korvaa kolmannen osapuolen vahingot mutta vakuutusyhtiö voi käyttää regressioikeutta ja vaatia yrittäjältä rahaa takaisin siltä osin kuin voidaan osoittaa että yrittäjä on ollut huolimaton tai toiminut lainvastaisesti.

Poissa rotomoto

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #197 : 12 Syyskuu, 2014, 18:12:57 »
http://www.lentoposti.fi/uutiset/trafi_muistuttaa_harrastelennokin_ja_miehittamattoman_ilma_aluksen_eroista

Muistakaa sitten pojat että oikeavastaus on harrastelennokki.
"Lennokki ja miehittämätön ilma-alus voivat olla saman näköisiä, mutta käyttötarkoituksesta selviää, kumpaan ryhmään se kuuluu.

Miehittämättömät ilma-alukset ovat usein varustettu jotain tarkoitusta, kuten kuvaamista tai mittaamista varten, lennokkeja käytetään vain harraste- ja hupitoimintaan."

Poissa cartti

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #198 : 12 Syyskuu, 2014, 19:04:43 »
Muistakaa sitten pojat että oikeavastaus on harrastelennokki.
"Lennokki ja miehittämätön ilma-alus voivat olla saman näköisiä, mutta käyttötarkoituksesta selviää, kumpaan ryhmään se kuuluu.

Miehittämättömät ilma-alukset ovat usein varustettu jotain tarkoitusta, kuten kuvaamista tai mittaamista varten, lennokkeja käytetään vain harraste- ja hupitoimintaan."
Harrastukseni on pääasiassa mielenkiinnosta tutkimistä mitä kaikkea tekniikkaa onnistun teippaamaan kopuihin ja lennokkeihini kiinni ja mitä niillä on mahdollista saavuttaa. Eikö uav määritelmä enää rajoitukaan autonomisiin värkkeihin?

Poissa NetCAMPERS DJI ja Walkera Verkkokauppa

  • Mainostajat
  • *
  • DJI ja Walkera kuvauskopterit varusteineen!
    • NetCAMPERS DJI ja WALKERA Verkkokauppa
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #199 : 12 Syyskuu, 2014, 19:32:35 »
NetCAMPERS Verkkokauppa myy ilmakuvaukseen DJI ja Walkera kuvauskopterit, sekä GoPro, Sony ja iLook+ kamerat. Varaosat ja lisävarusteet.

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
0 Vastauksia
2467 Lukukerrat
Uusin viesti 20 Helmikuu, 2014, 16:28:00
kirjoittanut Vispilä
0 Vastauksia
2021 Lukukerrat
Uusin viesti 31 Toukokuu, 2014, 11:44:44
kirjoittanut Teme
33 Vastauksia
17883 Lukukerrat
Uusin viesti 05 Tammikuu, 2016, 20:10:22
kirjoittanut Heksa
216 Vastauksia
116434 Lukukerrat
Uusin viesti 29 Huhtikuu, 2015, 21:02:08
kirjoittanut kaikor
260 Vastauksia
126267 Lukukerrat
Uusin viesti 22 Elokuu, 2015, 17:25:33
kirjoittanut Koippa