Ihan mielenkiintoista seurata tilanteen kehittymistä
. Optimitilanne olisi minusta se, että alalla toimiva yrittäjä voisi hakea erikoisluvan, joka sallisi laajamittaisen kuvaustoiminnan, olettaen että kaikki vaaditut turvallisuusaspektit ovat kunnossa. Jos tavoitteena on yleinen turvallisuuden parantaminen, niin en näe pointtia rajoittaa juuri niiden toimijoiden operointia, joilla on suurimmat intressit lentää turvallisesti (laitteet, taidot ja vakuutukset yleisesti ottaen paremmalla mallilla kuin perus harrastajalla). Mitä sitten määritelläänkään vaatimuksiksi on kiinni viranomaisista, joilla ei taida valitettavasti olla ihan täyttä ymmärrystä alasta. Ympäripyöreät, näennäisesti turvallisuutta parantavat rajoitukset lähinnä heikentää yrittäjän oikeusturvaa; jos epämääräistä lakia aletaan vahingon satuttua tulkita oikeudessa, niin siinä on yrittäjä melko nopeesti heikoilla, jos kuvaustilanne määritelläänkin laittomaksi.
Laskuvarjo on minusta järkevä vaatimus, koska sen tuoma painohaitta on lähes merkityksetön verrattuna hyötyyn, joka sillä voidaan saavuttaa. Mulla on tällä hetkellä varjot isoissa koptereissa, olisin laittanut joka tapauksessa vaikka laki ei vaatisikaan
. Varjot aukeaa niin nopeasti, että kopterin vauhti hidastuu käytännössä muutaman metrin matkalla. Tällöin siitä on hyötyä myös matalalla, jopa 10 metristä tulee nätisti alas useimmissa tilanteissa.
Laukaisen varjot tarvittaessa manuaalisesti, hyviä automaattisia järjestelmiä ei juurikaan ole vielä markkinoilla. Sellasen tekeminen ei ole läheskään niin yksinkertaista miltä kuulostaa. Nykyiset automaattilaukaisut on luotettavia lähinnä extreme olosuhteissa, esim. sillon kun kopteri flippaa akselin ympäri holtittomasti. Epämääräisissä tilanteissa niiden luotettavuus tippuu melko dramaattisesti enkä välttämättä haluaisi omia laitteita niiden varaan vielä luottaa.
Mikään järjestelmä ei kuitenkaan poista tarvetta riittävälle harjoittelulle ja lähtökohta kaikessa lentosuunnittelussa tulis olla, että tekniikka VOI pettää. Uusilla harrastajilla tuntuu vähän turhan usein olevan lähes uskonnollinen luotto tekniikkaan, jotkut on jopa loukkaantunu kun asiasta on aloittanut keskustelua: "ei mitään voi sattua, koska kopteri osaa laskeutua itsestään!"
. Mitä enemmän näiden kanssa on tekemisissä, sitä vähemmän luottaa mihinkään elektroniikkaan.
Kahdennus kun tehdään niin siinä kivasti signaalit häiritsee toisiaan.
Mitä tarkotat tuolla, että signaalit häiritsee toisiaan? Mitkä signaalit? Digitaaliset RC radiot toimii keskenään melko sulavasti ja teoriassa laitteita saa olla samalla taajuusalueella useita satoja. Suurin signaaleihin liittyvä riski on ulkopuoliset häiriöt ja huonosti speksatut laitteet (kuten DJI Lightbridge, joka rohmuaa koko kaistan ittelleen). Kahdennus on mahdollista, mutta vaatii luotettavaa lisäelektroniikkaa, jotta kilkkeet toimii 100% saumattomasti keskenään. Jos ei toimi, niin riski on suurempi kuin yksinkertaisella järjestelmällä. Jos laki alkaa vaatimaan sellaista järjestelmää mitä ei ole vielä riittävästi markkinoilla, niin ollaan melko heikoilla jäillä. Lopputuloksena on vääjäämättä inkkariviritys ja turvallisuus ei parane vaan huononee.
Tabletti-ohjaus on mielestäni liian epävarma varmistukseksi. Mites lennät tabletilla manuuaalimoodissa?
Kosketusnäyttö mahdollistaa itseasiassa aika hyvän tuntuman ohjaukseen. Itse näkisin suurimpana riskinä tablettien käyttöjärjestelmän luotettavuuden ja yhteensopivuusongelmat, pitäisi melkein olla täysin riisuttu käyttis, eikä mitään ylimääräisiä softia taustalla kaatuilemassa. Paljon helpompaa oliskin vaan olla ylimääräinen RC radio johon on helppo päästä käsiksi tarvittaessa.
Ei se mankka, vastari tai FC ole kuitenkaan kovin yleinen onnettomuuksien aiheuttaja. Taitaa olla se pilotti kuitenkin aika usein se syyllinen. Joku flyaway voi olla et gps kato ja ei huomaa et menee attimodeen ja lentelee tihensä hissukseen.
Voisin väittää että käyttäjävirheiden jälkeen suurin torppien aiheuttaja on juurikin laitteiden pettäminen tai valmistusvirhe. Loppujen lopuksi yhden pintaliitoskomponentin hajoaminen voi tiputtaa kopterin. En tunne ketään, kellä ei olisi ikinä mikään osa pettänyt, jos on harrastanut vähänkään pidempään.