Nonni tämmönen nyt sitte tuli hommattua hyvin palvellun futten tilalle. Tätä on tullu jo julkasusta lähtien kateltua sillon tällön mutta aina on tullu painettua ostoskori poistoon. Nyt menikin sitte maksuun tälläkertaa.
Alkuun showstopperi oli langattoman simutuen puuttuminen. nyt senkin saa toimimaan Vsim kikkuralla joka on käytännössä mini v-bar ihan eri firmiksellä. Tossa on RealFlightin omistajille sellanen hyvä fiitseri että sillä saa mankasta painettua tota reset nappia ku juottaa tohon mokkulaan yhen servoliittimen. Tämä on tervetullut homma koska ite en tykkää että kopteri resetoituu ittekseen vaan lievän maakosketuksen jälkeen olis kiva vielä vetää rotaatio loppuun asti. Nyt sen voi siis tehdä tai jatkaa vaikka lentoa jos joku koppa, evä tai landari vähä puuttuu
modausohje tuolta:
http://www.vstabi.info/en/realflightIte mankan otin tollasen läpinäkyvän ku noita nyt on mistä valita. tollasia saippuarasioitahan noi on kaikki mutta käteen ne istuu kyllä hyvin. ehkä ne on vähä ison puoleisia että oikeen lyhyt sormisilla saattaa olla asennon hakemista. Gimbaalit on tosi hyvän ja smoothin tuntuset ihan säätämättä. Noi kytkimet sitten taas ei. Ne ei napsahda niin jämptisti ku esim vanhassa futabassa. Kyllä noilla varmaan kuitenkin toimeen tulee ja varaosia näkyy saavan. Mä kyllä vaihdan kunnolliset tilalle jos hajoaa. Maailmalla ovat laittaneet jetin kytkimiä. Toi nyt ei ole mikään show stopperi.
Toinen asia mikä askarruttaa on telemetria. Sehän on luonnollisesti hyvä jo siitä että näet linkin vahvuuden ja systeemi osaa myös varottaa alkavasta radioviasta jos esim lähetysteho heikkenee. Spektrumin telemetria on multa aikanaan pelastanu yhden koneen just tolla toiminnolla. Mikadon ratkasu tohon mAh seurantaan on tollanen erillinen U/I anturi joka juotetaan noparin johtojen väliin. Siinä on käytännössä shunttivastus. Toi ei kyllä saa mun hyväksyntää. ostin yhden tollasen kokeeksi. 380 gobliniin se nyt meni mutta se on siihen vähä turhan isokokonen. SpeedG taas vie liikaa virtaa tolle eikä toi kestä. Johonki tollaseen 500-600 kokoluokkaan varmaan ihan jees. Ja onhan se toki toiminnallisuudeltaan tosi hyvä pienemmässäkin jos vaan saat sen siististi kiinni. Jos ei omista ihan tollasta tehoa vetävää settiä ku toi mun speed ni kyllähän tolla voi 700 kokostakin varmaan ajella. ite laittaisin sitte kyllä jotain varmistusta jos sattuu palamaan poikki.
Eli vaikkapa UltraGuard430 turvaamaan rotaatio.
Kontronikilta on puhuttu tulevan joskus mahdollisesti sellanen telme kikkura mikä muuttais suoraan kosmikilta tai pro jiveltä tulevan telemetria datan mikadon systeemille kelpaavaksi. Sen jos saavat aikaseksi ni alkaa olla aika täydellinen kapine tämä. Tätä hommaa meinasin koittaa selvitellä kuhan saa foorumille tunnarit.
Niinkuin sanottu tossa on tollasta pientä puutetta lähinnä ton U/I anturin kanssa joka on vähä kömpelö.
No mites sitte se pääasia eli lennättäminen ja säätäminen.
Täähän on nyt sellanen vehe että koko setuppi tehdään mankan ruudulta. Ja ai että oli helppoa! Tohon ei tartte edes ohjeita kuhan vauhtiin pääsee. Alkuun piti vähä selvitellä että sai tarvittavat softat ladattua mankkaan ja pro softan gyroon. Sen jälkeen tuijottaa näyttöä ja tekee vanhan kunnon veepaarin setupin viidessä minuutissa.
Vanhan V-Bar oli siitä kömpelö niiden bankkien kanssa että ku niitä tusas joko tietokoneella tai bludarilla niin piti aina käydä tekemässä kaikki muutokset kaikille bankeille. Siinä oli riskinsä sillä saatoit saada esim korjaussuunnat eri päin eri bankeille jos et ollu tarkkana. Tässä ei ole enää sitä vaaraa vaan tollaset perus säädöt on bankkien välillä yhteiset. Itse säädettävät parametrit on sitte aina kaikkien bankkien osalta vierekkäin näkyvissä ja muutettavissa.
jos haluan säätää vaikka nupin gainia ni avaan valikon rullaan nupin gainin kohdalle ja otan koneen ilmaan nyt gaini säätyy tosta rullasta kulloinkin valittuna olevalle bankille.
Saat siis säädettyä koneen parametrit lennossa kaikkien bankkien kohalta eikä tartte laskeutua saatika ottaa käsiä lähetinpussin lämmöstä! TÄÄ ON KUULKAAS JOTAIN!!! Nyt alkaa jaksaa näinkin laiska vätys säätämään koneitaan. Rupes tuntumaan noi bludarit just kauheen antiikilta! ja joku vielä viittii raahailla läppäreitäkin
Toi säätörullakin menee vahvasti kehun puolelle. Ei mitään hipelöintipelleilyä vaan tukeva hyvä rulla missä on nappi keskellä. ei tartte katella sinne pussiin ku säätää.
Gyron puolelta tämähän tukee vaan veepaaria.
malleja on noi vanhat joihin saa ladattua kutossoftan (käsittääkseni ilmatteeksi aina pro tasoon asti) ja sitte on noi NEO mallit mihin PRO softa maksaa sen 35e. Lisäksi saa ostaa myös sen Rescue softan mutta sillä mä en tee mitään enkä näinollen tiedä siitä mitään.
NEOa joka on siis toi uus malli on kahta erilaista. toisessa on toi vastari sisäänrakennettuna ja toisessa tarvii lisäksi tollasen mikadon vastarin. Samanlaisen vastarin tarttet jos sulla on blueline tai silverline v-bar. Neoon saa lisäksi ja varmistukseksi vielä ulkosen gyroanturin kiinni jos haluaa.
Se kannattaa miettiä että jos ottaa NEOn missä on sisänen vastari että ylettääkö antennit sopivaan paikkaan. Ne kun ei ole kovin pitkät. Mä esim otin tollasen ajatuksena laittaa sen tohon 570kse kopteriin jossa on hiilarinen canopy. No eihän niitä saa sieltä hyvin mihinkään ku ei yletä. Ei siis auttanu ku laittaa se tohon 380 kepakkoon ja tilata irrallisella vastarilla oleva.
NEO käyttää käsittääkseni silverlinen antureita eli on sitä paremman tuntusta tekniikkaa. Vaihdoin nyt ton neon kokeeksi tohon 380 ja kyllä siitä tuli jämptimpi. mikä on anturitekniikan ja mikä uuden kutos softasta löytyvän control loopin ansiota on paha sanoa. ihan kaikki arvot ei ole ennallaan. perää sai vähän nopeuttaa koska meni mun mielestä pikkasen hitaammaksi. samoin default expot nuppiin oli laskenu 10% ku ne oli vitos softassa 20% nostin siis heti tuttuun ja turvalliseen. Kun noista latensseista aina puhutaan niin en mä kyllä nopeudessa huomaa mitään eroa 8fgs ja tän välillä. Tosin yleensähän se meneekin niin että ku vaihtaa hitaampaan ni siinä sen huomaa. Eli ei tää ainakaan hitaampi ole ku tähän asti nopein(?) radio
Nää erotkin on kyllä niin pieniä että voiko noita edes huomata. Isompi ero tosta gyron vaihdosta varmasti tuli.
Todella positiivinen fiilis jäi tän päivän kokeiluista. SÄÄTÄMINEN EI VAAN VOI OLLA HELPOMPAA. toi telemetrian ääni on tarpeeksi kova ja kuuluu pussinkin läpi. myös vibra on hyvä joskin mulla oli joku asetus vielä pielessä eikä sitä tänään tullu. säätäessä tuli kyllä ja tuntuu hyvin.
Jotain jäi varmaan mutta lisäillään ku muistellaan.
e. meni vähä tehoja pikkukopterissa