Kirjoittaja Aihe: Iron_manin kopterit  (Luettu 306101 kertaa)

Poissa Iron_man

• Seniori torppari
Vs: Iron_manin kopterit
« Vastaus #425 : 29 Heinäkuu, 2014, 18:16:24 »
X5 tuli äsken ruumispussissa kotiin. Aamulla ennen töihinlähtöä kävin muutaman akullisen lentämässä tuolla ja kulki tosi hienosti. Inverttikaseja jne tuli reenattua ja fiilis oli että taas on mennyt eteenpäin. Nyt sitten töiden jälkeen, kun kerran vehkeet olivat valmiiksi kontissa, piti käydä vielä pari akullista kokeilemassa. No eihän siinä hyvin käynyt. Ihan tarkalleen en muista missä liikkeessä suunnat ja orientaatio sekosivat, mutta ihan perussettiä, mitään vaikeaa en edes yrittänyt. Kepakko putosi vielä suoraan kentän ainoaan rapakkoon, joten taitaa sähköjenkin toimivuus olla hieman kyseenalaista.

Pitää nyt hieman miettiä mitä tuolle tekee. Voi olla etten korjaamaan edes rupea, ainakaan ihan heti. Toivottavasti braini vielä toimii, pitää kuivatella sitä pari päivää.

« Viimeksi muokattu: 29 Heinäkuu, 2014, 18:40:50 kirjoittanut Iron_man »
*** Keeping RC Helis Alive since 2014 ***

Protos Max 700, Goblin 650 Black Thunder, Synergy N5C, Gaui X3, Oxy3, Futaba 14SG

Poissa Jalippo

• Seniori torppari
  • RC-Kopterit Ry #27
« Vastaus #426 : 29 Heinäkuu, 2014, 19:03:57 »
Oho, olipa kurjaa tuuria. :(
Mitä muuten tykkäsit noista Revolutionin lavoista, tuleeko samaa merkkiä hommattu jatkossakin?

SAB Goblin 700 | MSH Prôtos 500 FBL | Blade mCPX V2 | Spektrum DX9
Blackout Mini-H FPV 4S | Fatshark Attitude V2

Poissa Otou

• Seniori torppari
  • #102, Sil
« Vastaus #427 : 29 Heinäkuu, 2014, 19:17:48 »
Menipäs muhjuksi.. Meressä yli tunnin hukuksissa ja sähköistä meni ainoastaan nopari ja akku. Eli ei noi ihan pienestä välttämättä säikähdä ;D
Joskus töitten jälkeen ei tule lennätyksestä yhtään mitään. Tarttee varmaan pään vähän saada nollautua ennen rykimistä..
SAB Goblin 380--Align Dominator 450--DX9--Phoenix--Accurc--

Poissa TimoK

• Seniori torppari
« Vastaus #428 : 29 Heinäkuu, 2014, 19:22:17 »
Voihan räkä. Mei aika huonoon happeen.
Mitä muuten tykkäsit noista Revolutionin lavoista, tuleeko samaa merkkiä hommattu jatkossakin?

Mulla on revolutionit Protoksessa ihan asiallislita lapasilta vaikuttaa.
|Logo 690SX|Logo 550SX|VBC|ja pari kiinteä siipistä|

Entiset:
|Goblin BT650|G420 Sport|G 570KSE|380KSE|Mini Protos|Goblin 700|Goblin 380|T-Rex 450L|Gaui NX4|MSH Protos (carbon) R.I.P|MSH Protos (plastic)|Logo 550SX|

Poissa JuhoV

• Seniori torppari
  • RC- Kopterit Ry #278
« Vastaus #429 : 29 Heinäkuu, 2014, 19:23:23 »
Mitäs kaikkea noin äkikseltään meni, peräputki, tt, tuet, päälavat näyttäis ainakin.

Jos runko on ehjä niin tuon korjaaminen ei ole paha juttu eikä edes kallista. Lavat maksaa sen mitä nyt tuon kokoisen lavat aina maksaa. Tosin sillä oletuksella ettei sähköjä hajonnut.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Iron_man

• Seniori torppari
« Vastaus #430 : 29 Heinäkuu, 2014, 20:00:55 »

Revoluutioneista tykkäsin kyllä. Varmaan tulee jatkossakin hommattua noita. Kaupan päälle vielä komean näköisetkin.

Mitäs kaikkea noin äkikseltään meni, peräputki, tt, tuet, päälavat näyttäis ainakin.

Jos runko on ehjä niin tuon korjaaminen ei ole paha juttu eikä edes kallista. Lavat maksaa sen mitä nyt tuon kokoisen lavat aina maksaa. Tosin sillä oletuksella ettei sähköjä hajonnut.

Runko jäi ehjäksi. Nuppikin näyttäisi ehjältä. Osa nupin linkeistä vääntyi kyll ja joku on ihan kokonaan kateissakin.

Äkkiseltään hajosi ainakin:

-Lavat
-Ländärit
-Kasa linkkejä nupista
-Päärattaasta lähti hampaita
-Peräputki
-Torque tube
-Peräputken tukitankojen päässä olevat muoviosat molemmilta puolilta
-Peräevä

Yhdestäkään servosta ei mennyt rattaita. Aika lujaa tekoa nuo.

Avasin brainin. Siellä oli pari tippaa vettä vaan ja kuivailin ja näyttäisi ihan toimivankin. Aika tiivis laitos tuo on kun purkki oli ihan uppeluksissa. Aika surullinen näkö oli uljas X5:n kun hieman koppa kurkisti sieltä kuralätäkön pohjalta  :P

Äkkiseltään näppituntumalla tuon voisi saada kohtuu edukkaastikkin lentokuntoiseksi. Koppa näyttää rujolta, mutta pysyy kiinni. Gauin omat lavatkin mulla on hyllyssä, joten uusia lapoja ei ole pakko ostaa.

Protos Max 700, Goblin 650 Black Thunder, Synergy N5C, Gaui X3, Oxy3, Futaba 14SG

Poissa JuhoV

• Seniori torppari
  • RC- Kopterit Ry #278
« Vastaus #431 : 29 Heinäkuu, 2014, 20:18:17 »
Tuo formula koppa on ikävä juttu, se on niin törkeän hintainen että se vähän säälittää kun hajoaa. Muuten tuo lista ei näytä kovinkaan pahalta.

Ei muuta kuin ilmaan uudelleen ja toivotaan enemmän lentoja torppien väliin ja toivotaan että myös sähköt oikeasti säilyi ehjänä, niistä tulee äkkiä kallis paukku.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Iron_man

• Seniori torppari
« Vastaus #432 : 29 Heinäkuu, 2014, 20:25:39 »
Joo, tuo formula koppa ehkä eniten tuossa harmittaa, jos sähkötkin toivottavasti ovat ehyitä. Tosin nyt olisi sitten tilaisuus kokeilla tuota sinikeltaista, kun olin aika kahden vaiheilla laitanko sen vai punaisen. Tai sitten lentää tuolla turpaansa saaneella, niin ei sitten seuraava torppi harmita niin paljoa.  8)

Nyt kai oli vaan jo tilastollisestikkin aika torpata. Taitaa olla melkein 200 lentoa viime tikkutorpista aikaa, joten kai tämä voisi huonomminkin mennä.  Hyvä muistutus siitä, että kyllä se torppi siellä taustalla aina vaanii ja hyvin pienestä se on kiinni sitten kun kuskilla ei ole kaikki hoksottimet kunnossa.

Poissa Iron_man

• Seniori torppari
« Vastaus #433 : 30 Heinäkuu, 2014, 18:31:03 »
X5:n sähköt ilmeisesti pelastuivat kaikkinensa torpissa. Eli vaan mekaanista osaa pitää uusia. Hieman alle sadan euron setti näyttäisi olevan lädiltä tilattuna, jos jättää canopyn ja lavat pois. Ei tuo nyt sitten kovin pahakaan ole. En nyt kuitenkaan heti laita osia tilaukseen, kun tässä kuitenkin lentävää kalustoa on. Jos tuossa alkusyksystä tulisi lädille taas joku alennuskamppanja niin voisi tilata uuden formula kopan (sini keltainen tällä kertaa) ja lavat samaan settiin.

Goblinin nuppiin sain tänään uudet laakerit ja asentelin ne paikoilleen. Samalla laitoin tuon heli optionin heavy duty pushrodin kiinni. Nyt ei pitäisi tarvita jännittää enään tuon pushrodin liimausten pettämistä.

Kuvassa ylempänä orggisrodi, jossa omat rautalankaviritykset + kutistesukka päällä. Alempana heli optionin rodi.

Poissa JuhoV

• Seniori torppari
  • RC- Kopterit Ry #278
« Vastaus #434 : 30 Heinäkuu, 2014, 19:54:00 »
Ei se paha hinta ole tosiaan, noissahan peräputkia tulee aina kaksi paketissa, samoin päärattaita.

Peräputkesta on myös olemassa paketti, joka sisältää putken, tt:n, rungon pään laaakerin pesineen sekä hammasrattaan. Noita ei vaan aina ole tarjolla, mutta jos on niin laske onko se parempi vaihtoehto kuin tilata kaikki erikseen.

Se rungon ja putken päässä oleva rataspari menee aika herkästi jos perää hiihdäättää heinikossa tai lavat raapii pahasti maata. Ne on eräänlainen sulake tuossa ja ihan järjellisellä vaivalla vaihdettavissa. Niitä rattaita kannattaa ottaa varastoon.

Niissä on sama homma taas eli myydään pakettina, joka sisältää laakerit, laakeripesän ja rattaat tai sitten pelkät hammasrattaat. Jos vaan löydät niitä pelkkiä rattaita, ota niitä pari pussia. Ne on halpoja kuin saippua ja kun niitä on, ne ei hajoa koskaan, mutta menee aina jos niitä ei ole hyllyssä.  :P

Kannattaa myös katsella nx4:sen osia sekä X-4II osia. Niissä on monia samoja osia jotka käy ristiin eli jos jotain osaa ei ole vitoseen hyllyssä, tarkista noiden osat. Sitten pitää olla tarkkana, kaikki osat ei ole samoja vaikka äkkiä näyttää siltä. Esim. se musta autorotaatioratas ei ole X-vitosessa ja NX-nelosessa samanlainen vaikka äkkiä siltä näyttäis. Helifreakissa tais jossain olla jopa listaa mitkä käy ristiin.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Iron_man

• Seniori torppari
« Vastaus #435 : 30 Heinäkuu, 2014, 23:35:55 »
Kiitos vinkeistä Juho. Noita torque tuben rattaita mulla on yks pussi etupäähän ja takapäähän, mutta nyt korjauksessa joutunee vaihtelemaan jokusen noista, joten pitänee tilata pussilliset molempia lisää varalle.

Poissa njs

• Jäsen 2024
  • RC-Kopterit Ry #65
« Vastaus #436 : 31 Heinäkuu, 2014, 09:23:44 »
Kylläpä pääsit halvalla ainakin kun vertaa omiin X5 torppeihin..

Mites toi 3300mah akut toimii Goblinissa vai ostitko isompia? Lentoaika/kierrokset? Saako painopisteen kohdalleen?

Poissa JuhoV

• Seniori torppari
  • RC- Kopterit Ry #278
« Vastaus #437 : 31 Heinäkuu, 2014, 19:57:33 »
Kylläpä pääsit halvalla ainakin kun vertaa omiin X5 torppeihin..
njs torppaakin huolella.  :) Täytyy myöntää että ennen kopterin hankintaa katselin vähän kauhulla noita hintoja mitä torpeista tuli. Nyttemmin olen päätynyt siihen että noissa on ollut valtavasti huonoa tuuria, keskimäärin X5 on kokoisekseen halpa torpattava. 500 kokoisen räkäsän torppi maksaa keskimäärin saman verran ja se on selvästi pienempi kopteri. Joko tosta 500 kokoisesta Goblinista alkaa olla sen verran kokemuksia että tietää mitä sen torppi keskimäärin maksaa.

Onko sulla tätä osaa äksässä. http://www.trex-store.com/fuselage-strengthener-battery-settle-p-3385.html tuo suojaa mukavasti moottoria jos tulee raju torppi + et voi vahingossa laittaa akkua liian lähelle mottoria. Tuon kanssa menee kikkailemalla vielä 4000 mAh 60C genssi, tosin pitää pistää pari prikkaa per puoli lisää jotta akku sopii. Tuon osan kanssa menee ainakin forumula canopyn alle vielä 4400 mAh 45C genssi. Se on pidempi kuin 4000 mAh akut. Kumpikin akku on painopisteen suhteen tosi hyviä valintoja.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa njs

• Jäsen 2024
  • RC-Kopterit Ry #65
« Vastaus #438 : 31 Heinäkuu, 2014, 20:44:03 »
Joko tosta 500 kokoisesta Goblinista alkaa olla sen verran kokemuksia että tietää mitä sen torppi keskimäärin maksaa.

Omalta kohdalta vielä kokeilematta, lähinnä landareita oon saanut rikki. Kunnon torppia odotellessa. HF:stä löytyi yksi joka oli ahkerasti torpannut molemmilla (X5 12+ ja G500 6 kertaa). Sanoi, että aika samoissa torppikustannukset on ollut, keskimäärin $125-180.

Poissa Iron_man

• Seniori torppari
« Vastaus #439 : 31 Heinäkuu, 2014, 22:13:27 »
Mites toi 3300mah akut toimii Goblinissa vai ostitko isompia? Lentoaika/kierrokset? Saako painopisteen kohdalleen?

Ostin 3700 mAh 35C genssejä, kun ne oli ainoot järkevän kokoiset mitä suomesta sai, jotka sopi sekä Gobliniin että X5:een. Noilla oon lentänyt 4 min timerillä, yleensä 2600 kierroksilla. Akkuihin jää vielä jonkin verran varaakin tuolla, mutta ei kovin paljoa. Painopiste mun mielestä ihan ok, en nyt mitenkään erityisen tieteellisesti ole mitannut sitä, mutta kaksi sormea lavanpidinten alla, eikä kopteri kippaa kumpaankaan suuntaan. Ehkä se on nyt ihan hitusen takapainoinen jos jotain, mutta lennossa ei ainakaan mua ole haitannut.

Onko sulla tätä osaa äksässä. http://www.trex-store.com/fuselage-strengthener-battery-settle-p-3385.html tuo suojaa mukavasti moottoria jos tulee raju torppi + et voi vahingossa laittaa akkua liian lähelle mottoria. Tuon kanssa menee kikkailemalla vielä 4000 mAh 60C genssi, tosin pitää pistää pari prikkaa per puoli lisää jotta akku sopii. Tuon osan kanssa menee ainakin forumula canopyn alle vielä 4400 mAh 45C genssi. Se on pidempi kuin 4000 mAh akut. Kumpikin akku on painopisteen suhteen tosi hyviä valintoja.

Joo on tossa mun äksässä toi. Hieman huoletti että minkä kokoiset akut tonne saa sopimaan, enkä uskaltanut ostaa 4500:ia akkuja, mitä ensin gobliniin olin kaavaillut, vaan päädyin noihin 3700:iin, jotta varmasti sopivat molempiin koptereihin. Lentoajan puolesta olen ollut kyllä akkuvalintaan tyytyväinen. Painopiste saattaa olla hieman epäoptimaalinen, mutta ei ole minua lennossa ainakaan millään tavoin häirinnyt jos näin on.

Poissa JuhoV

• Seniori torppari
  • RC- Kopterit Ry #278
« Vastaus #440 : 31 Heinäkuu, 2014, 22:29:09 »
3700 on ainakin mun lentoon liian pieni. Mun sweet spot on 4:30 ja sitä noilla akuilla ei saa ainakaan nykyisellä moottorilla. Orkkismoottorilla voi kevyellä lentelyllä päästä hyvinkin, tuolla mun motilla ei mitenkään.

Mites noiden akkupakkojen hajottaminen onnistuu käytännössä kentällä, onko reaalivaihtoehto että lennetään molemmilla samoilla akuilla.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Iron_man

• Seniori torppari
« Vastaus #441 : 01 Elokuu, 2014, 09:41:03 »
3700 on ainakin mun lentoon liian pieni. Mun sweet spot on 4:30 ja sitä noilla akuilla ei saa ainakaan nykyisellä moottorilla. Orkkismoottorilla voi kevyellä lentelyllä päästä hyvinkin, tuolla mun motilla ei mitenkään.

Mites noiden akkupakkojen hajottaminen onnistuu käytännössä kentällä, onko reaalivaihtoehto että lennetään molemmilla samoilla akuilla.

Jeps, itse olen tottunu lentään max 4 minuutin vetoja ja niihin noi akut riittää goblinissa ja X5:ssa pidempäänkin mun lentotyylillä.

Kyllähän akut saa kohtuullisella vaivalla irti goblinin battery traystä, mutta käytännössä varmaan en samalla lentokeikalla ota molempia koptereita mukaan, vaan valitsen jomman kumman. Viimeaikoina on useasti ollut tapana, että yhdellä lentokeikalla keskityn lentämään vaan yhdellä kopterilla.

Poissa Iron_man

• Seniori torppari
« Vastaus #442 : 01 Elokuu, 2014, 21:20:15 »
Sain warpin taas korjattua ja muutaman akullisen kävin testaamassa. K-bar vaihtui Brainiin, jonka romuttunut X5 luovutti. Nyt huomasin kyllä ikävän eron lentotuntumassa k-barin eduksi. Pitänee koittaa twiikata noita brainin asetuksia johonkin suuntaan, tai sitten lentää tuolla kunnes tottuu tuohon taas :)

Oli jotenkin tosi kankeaa menoa pari ekaa akullista. X5:n torppi ilmeisesti vielä kummitteli takaraivossa kun tuntui ettei uskalla tehdä yhtään mitään, eikä perusliikkeissäkään homma ole lapasessa. Kolmas ja neljäs akullinen meni sitten onneksi jo paremmin ja hauskuus alkoi pikkuhijaa löytymään. Huomenna harjoitukset jatkuvat pinsiössä.

Warppi ikuistettuna ylöjärven kirjaston pellolla:

Poissa Iron_man

• Seniori torppari
« Vastaus #443 : 09 Elokuu, 2014, 20:58:44 »
Varsin hyvä päivä kentällä tänään. Nelisen tuntia tuli pinsiössä lenneltyä hyvässä seurassa. Hieman jotenkin olen pihdannut lentämistä Goblinilla X5:n torpin jälkeen, mutta tänään tuli tuolla 8 akullista lentoa. Lisäksi vielä 10 akullista warpilla, joten aika hyvä setti yhdelle päivälle. Vehkeet ehjänä pääsi kentältä vielä kotiinkin, joten ei voi olla kuin tyytyväinen :)

Viimeisellä akulla Warpilla uskalsin ensimmäistä kertaa tehdä kokonaisen piroflipin oikealla kopterilla. Pari ekaa yritystä menivät aika räpellykseksi, mutta sitten se jotenkin loksahti kohdalleen ja sain tehtyä useita, kohtuullisen onnistuneita piroflippejä. Vielä tuota pitää hieroa aika paljon, jotta saa saman varmuuden piroflippiin kun simussa, mutta tästä on hyvä jatkaa. Peruuttelua oikein päin ja inverttinä olen myös koittanut nyt hieroa simussa oikein urakalla ja siellä ne rupeavat pikkuhiljaa sujumaan. Seuraavaksi sitten koittamaan josko noita saisi otettua käyttöön oikean kopterin lentoon pikkuhiljaa.
« Viimeksi muokattu: 09 Elokuu, 2014, 21:00:21 kirjoittanut Iron_man »

Poissa xio

• Seniori torppari
« Vastaus #444 : 09 Elokuu, 2014, 22:24:56 »
Lainaus
Viimeisellä akulla Warpilla uskalsin ensimmäistä kertaa tehdä kokonaisen piroflipin oikealla kopterilla.

Woohoo! Siit se lähtee ;)

Poissa Iron_man

• Seniori torppari
« Vastaus #445 : 29 Elokuu, 2014, 09:03:45 »
Noniin, nyt on taas X5 lentokunnossa ja testilennot tehty. Äänimaailma melkein puhtaampi kuin ennen korjausta, joten eiköhän se kuntoon tullut.

Nyt kun vielä löytyisi kadonnut lentofiilis jostain. Real Flightin hankkimisen jälkeen oon ilmeisesti unohtanut miten oikealla kopterilla lennetään. :-X

Poissa Tumppi T

• Tavallinen torppari
« Vastaus #446 : 29 Elokuu, 2014, 09:11:25 »
Noniin, nyt on taas X5 lentokunnossa ja testilennot tehty. Äänimaailma melkein puhtaampi kuin ennen korjausta, joten eiköhän se kuntoon tullut.

Nyt kun vielä löytyisi kadonnut lentofiilis jostain. Real Flightin hankkimisen jälkeen oon ilmeisesti unohtanut miten oikealla kopterilla lennetään. :-X

On se hyvän näkönen :)

Poissa Iron_man

• Seniori torppari
« Vastaus #447 : 05 Syyskuu, 2014, 07:16:31 »
Syysleirille pakkausta. Fleetti taas laitettu iskuun. Warppi vaihtui Dominaattoriin, jonka ensilento tarkoitus suorittaa tänään leirillä.

Poissa Matti Häkkinen

• Seniori torppari
« Vastaus #448 : 05 Syyskuu, 2014, 07:51:01 »
Hienoa!

Milloin meinasit olla Selänpäässä?
Trex 700N DFC SK540
Trex 600N DFC SK540
Trex 700N DFC Beast X plus
Trex 470 LP Beast X plus
Goblin 700A Beast X plus; Goblin 700X Beast X plus.

Poissa Iron_man

• Seniori torppari
« Vastaus #449 : 05 Syyskuu, 2014, 08:34:19 »
Lähdetään Teon kanssa kolmen maissa Treen keskustasta liikkeelle. Eli joskus kuudelta ollaan varmaan siellä. Työpäivä tänään valitettavasti :(

Vastaavat aiheet

Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
0 Vastauksia
2864 Lukukerrat
Uusin viesti 15 Maaliskuu, 2008, 18:02:46
kirjoittanut Mikaelni
Jaska.t kopterit

Aloittaja jaska.t « 1 2 ... 19 20 » MyFleet

494 Vastauksia
184803 Lukukerrat
Uusin viesti 20 Marraskuu, 2020, 19:53:15
kirjoittanut Matti Häkkinen