Päivitelläämpä taas fleetin kuulumisia.
Nyt kun illat rupeavat valostumaan, on tullut lennäteltyä aika paljon. Parhaimmillaan melkein joka päivä muutama akullinen tuossa lähipellolla.
470L on ollut kovimmassa käytössä. Kopulla on kirjanpidon mukaan n. 60 lentoa nyt lennettynä. Laite on toiminut hyvin ja olen siihen oikein tyytyväinen. Parhaimmillaan tuo 470L on kyllä hieman isommassa tilassa, kuin mitä tuossa paikallisella pellolla on. Sillä on mukava lentää isoakin kuviota pikkupyörittelyn ohella.
Fireball compin torppasin tuossa jokunen viikko sitten ja korjasinkin. Sillä on nyt about 50 lentoa alla. Tästä on hieman ristiriitaiset fiilikset. Aika halpa torpattava ja helposti korjattava mekaniikka. Lentotuntuman osalta kopteri ei vaan oikein mun näpeissä tunnu hyvältä. Vähän painava tuo on ja kovilla kierroksilla pitää ajaa. Lennosta tulee vähän väkinäisen oloista helposti. Huomattavasti vaikeammin lennätettävä kuin vaikkapa 360 lapapituudella varustettu kopu. Oli ajatuksena mahdollisesti hommata tähän mini cometin kuoret jossain kohtaa, jos tekisi ihan speedivehkeen tästä.
Nitro on ollut nyt jonkin aikaa telakalla. Hatorin putken tiivistekumit eivät ilmeisesti tykkää pakkasessa lennätyksestä, kun alle 10 lennon jälkeen kumit ihan palasina
Pitäisi myös mosan laakerit vaihtaa. Osat on kyllä tuossa valmiina, mutta en ole saanut aikaseksi ruuvata moottoria irti koneesta vielä. Gyrokin on lainattu Protox maxiin. Täytyy laittaa tämä kuntoon tässä kevään mittaan kun kelit lämpenevät.
Protos maxilla on nyt 10 lentoa alla. Ihan mukavasti tämä tuntuu lentävän. Pari hieman ärsyttävää ominaisuutta tullut vastaan, näihin otetaan vinkkejä vastaan:
- Canopyn kiinnitystapit / kumit ovat aivan mahdottoman jäykät. Canopyn irrotus on todella hankala operaatio.
- Akkulevyn "jousi" on Aivan Sairaan jäykkä. Akkupakan vaihto on todella tuskaista.
Näiden lisäksi ländärien kiinnistys ei tunnu kovin tukevalle, kun on vaan kahdella pultilla kiinni. Viime lennolla repesi etummainen kiinnitysruuvi pohjalevystä irti ilmassa. Pitänee porata pohjaan läpireikä ja pidempi pultti tuohon ja toiselta puolelta mutterilla kiinni