Kyllä noiden purkkien alkuasetusten kanssa kannattaa olla huolellinen, tosin kopteri lähtee tangentin suuntaan täysin arvaamatta jos korjaussuunnat menee pieleen. Yleenstä toisin lento kestää hulppean sekunnin ja kopteri kippaa itsekseen.
Tee sille ihan ensimmäisenä ns. tärinätesti. Pää- ja perälavat irti ja huudata koko kierrosalue läpi. Samalla katsot ettei swash kallistele mihinkään omiaaan. Kokeile myös ihan fyysisesti käsillä minkä verran se tärisee. Tietysti on vaikea arvioida mikä on liikaa ja mikä normaalia, mutta jos siinä on selvää venkoilua ja isompaa tärinää, jotain on pielessä. Pientä kihelmöintiä ja värinää tuntuu aina. Äläkä ylläty äänestä, se rääkäisee tosi pahalla äänellä kun sisällä olkkarissa kokeilee. Pidät vaan huolen ettei mikään pääse vahingossakaan sotketumaan lavan pitimiin, ei perällä eikä nupissa.
Kun tuo toimii, sitten on aika kokeilla ilmaan. Gainit on tuossa purkissa jollain tavalla hehtaarilla kun ottaa oletusasetukset.
Ongelma tulee kun porukka yrittää kitkuttaa kopteria ylös liian hitaasti. Se alkaa korjata kun joku jalas ottaa vielä maahan, se ei tietysti voi kääntyä kun jalas kantaa joten purkki korjaa lisää ja samala hetkellä se on maassa kyljellään ja sotkeutuu omiin lapoihinsa. Ne tietysti menee hajalle, samoin kuin peräputki, pääakseli, pääratas yms. kaikkea pientä.
Se pitää nostaa rohkeasti kerralla ilmaan, se joko toimii tai ei, mutta tuolla vältetään tuo edellä kuvattu. Jos kaikki on tehty oikein, se toimii 99,99% varmuudella, äärimmäisen harvinaista että se kippaisi itsekseen. Kun siinä on nuo harjoituspallot mukana, ne on kohtuu velttojen keppien päässä olevat painot ja ne alkaa resonoida. Se kaikki tärinä ja venkoilu tulee kopteriin ja sitä kautta purkkiin, se sitten sotkee tuon toimintaa ja se voi aiheuttaa vaikka mitä vekkulia, kuten torpin. 4.0 toimii ihan kuin muutkin versiot, se vaan pitää säätää, Matti tietää noista paljon enemmän.
Jos sulla on oikeasti mahdollisuus antaa se kokeneemmalle niin anna osaavan kokeilla. Jos se menee rikki heti nostosta, voi lohduttautua ettei se olis sulla onnistunut yhtään sen paremmin. Osaava kaveri ei tahallaan sitä riko, mutta tuollaisessa tilanteessa kyllä vastuu on kopterin kasaajalla kuitenkin.
Meidän porukalla on sopimus että jos torppaa tikkuvirheestä, torppaaja maksaa. Sen sijaan jos kopteri hajoaa ilmassa, omistaja kerää romut, maksaa ja korjaa.