Kirjoittaja Aihe: Iron_manin kopterit  (Luettu 305791 kertaa)

Poissa Iron_man

  • Seniori torppari
  • *****
Iron_manin kopterit
« : 20 Helmikuu, 2014, 15:41:55 »
Moro,

Kopterit rupesivat kiinnostamaan tuossa vähän yli kuukausi sitten ja harrastus onkin edennyt melkoisella vauhdilla. RC autoja on tullut harrastettua aktiivisesti viimeiset pari vuotta, joten sinällään rc vehkeiden tekniikka oli tuttua jo valmiiksi. Kopterit toki ovat ihan oma maailmansa ja paljon opettelua homma on vaatinut ja vaatii tietysti edelleen.

Ensimmäinen kopterihankinta oli Walkeran V120D02S kopteri Devo7 ohjaimella. Yhdesti kävin tuota täysin taidottomana leijuttelemassa ja totesin että hankalaa on. Seuraavat hankinnat olivat sitten Phoenix simu ja Genius CP. Nyt homma on siinä mallissa, että V120 pysyy ilmassa varsin hallitusti ja perus taivaslento onnistuu. Jossain kohtaa tuli hommattua käytettynä myös Trex 450 pro ja sitä ole tässä pikkuhiljaa säätänyt ja laitellut lentokuntoon. Jospa tuon saisi nostettua tässä lähipäivinä ilmaan, sen verran varmuutta hommaan noilla pikkukoptereilla ja simulaattorireenillä on jo tullut.



ps. En tajua miksi kuva näkyy ylösalaisin.
« Viimeksi muokattu: 20 Heinäkuu, 2014, 19:13:08 kirjoittanut Iron_man »
*** Keeping RC Helis Alive since 2014 ***

Protos Max 700, Goblin 650 Black Thunder, Synergy N5C, Gaui X3, Oxy3, Futaba 14SG

Poissa Jalippo

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #27
Vs: Iron_manin kopterit
« Vastaus #1 : 20 Helmikuu, 2014, 15:52:46 »
Ehkä ne haluaa lentää vaan invertedinä?

Hyvän näköiset koput ja kuva varmaan kääntyy, jos avaat sen esim. paintissa, pyöräyttelet siellä oikeinpäin, tallennat ja uppaat uusiksi.
Samaa tekee välillä oma SGS4 + dropbox, eli kuvat näkyy foorumeilla väärinpäin, mutta pyörittelyn jälkeen skulaa taas?


SAB Goblin 700 | MSH Prôtos 500 FBL | Blade mCPX V2 | Spektrum DX9
Blackout Mini-H FPV 4S | Fatshark Attitude V2

Poissa Iron_man

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Iron_manin kopterit
« Vastaus #2 : 21 Helmikuu, 2014, 15:02:06 »
Ei mennyt Trexin ensilento ihan putkeen. 3GX:n säädöt jotensakkin ihan keturallaan. Isoin ongelma tuntui olevan, että kun kopteria koittaa nostaa maasta alkaa kopteri pyörimään hitaasti vastapäivään. Yritin säätää kaikkea mahdollista mieleen tulevaa, mutta en saanut ongelmaa korjattua. Gyron gainin säädöllä ei tuntunut olevan yhtään mitään vaikutusta asiaan. Yhdesti nostin kopterin noin puolen metrkin korkeuteen pitämällä rudderilla perän paikoillaan, mutta eihän siitä oikein mitään tullut. Muutekin vaikutti Todella epävakaalta koko laitos. Juuri ja juuri sain laskettua ländäreilleen alas. Säädin vielä viimeiseen yritykseen jotain ja koitin vielä nostaa kopteria maasta, mutta noin 10cm sain sitä ilmaan ja sitten se kallistui sen verran toiselle kyljelle että lapa haukkasi maahan ja kopteri heitti voltit kyljelleen kinokseen. Äkkiseltään tarkasteltuna tosin mitään ei näyttäisi hajonneen, paitsi harjoitustelineen keskiö meni hajalle tuossa rytäkässä. Oli kyllä hyvä että tajusin laittaa nuo harjoitustelineet paikoilleen, vaikka tuntuikin etten niitä välttämättä tarvitsisi. Kyllä näemmä tarvitsi.

Hiton 3GX!  >:(

Vinkkejä otetaan vastaan miten ihmeessä tuon saisi pelittämään. Säädin kaiken mahdollisen erittäin huolellisesti, enkä tajua miten ihmeessä tuo toimii noin surkeasti.

Päivän pelasti onneksi V120D02S joka kovasta puuskittaisesta tuulesta huolimatta lensi iloisesti taivaslentoa, teki silmukoita ja flippejä ja laskeutui ehjänä maahan.

Ennen:


Jälkeen:

*** Keeping RC Helis Alive since 2014 ***

Protos Max 700, Goblin 650 Black Thunder, Synergy N5C, Gaui X3, Oxy3, Futaba 14SG

Poissa zenix

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #0236
Vs: Iron_manin kopterit
« Vastaus #3 : 21 Helmikuu, 2014, 15:18:10 »
:(

Onko rudderi varmasti keskitetty? Eli kun tikku on keskellä niin kulmat on 0.

Edit: Niin ja oliko kopteri paikallaan, kun laitoit akun kiinni ja tekee alustusta?
« Viimeksi muokattu: 21 Helmikuu, 2014, 15:22:26 kirjoittanut zenix »
Futaba T8FG Super

Poissa Xen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Iron_manin kopterit
« Vastaus #4 : 21 Helmikuu, 2014, 15:21:44 »
Tulee mieleen, että paljokohan oli kierroksia nupissa? Oliko sulla tuota yepin ohjelmointikorttia jolla saa kaasun opetettua? Kierrokset pystyy mittaamaan vaikka puhelimeen asennettavalla äänianalysaattorilla. Lähinnä että ovat edes oikealla hehtaarilla, kovin pienillä kierroksilla on erittäin huono lentää.

Harjoitusjalaksetkin voivat aiheuttaa epävakaisuutta koska roottorin ilmavirtaus heiluttelee niitä ja sitä myöten kopua kans. Tuohon hitaaseen pyörimiseen sen ei pitäs kyllä vaikuttaa.

Leparin suoruus kannattaa tarkistaa kun lapa osuu maahan. Pyörität vain toisesta päästä ruuvia kiinnipäin ja katsot vipattaako kumpikaan lavanpidin.

Poissa Iron_man

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Iron_manin kopterit
« Vastaus #5 : 21 Helmikuu, 2014, 16:19:17 »
Eipä löydy ohjelmointikorttia tuohon yeppiin. Eikös tuon kaasun saa opetettua käsipelilläkin? Eli laittaa päälle kaasu ylhäällä, odottelee merkkiääniä ja sitten laittaa kaasun alas. Tuolla tavalla tuon kalibroin ja mielestäni moottori tuntuu vastaavan kaasuun ihan oikean tuntuisesti. Kierroksista ei toki ole juurikaan hajua, mutta kyllä se kovaa alkaa pyöriä soft startin jälkeen jo ihan pienelläkin kaasulla.


Rudderia en kyllä erikseen keskittänyt. Voi olla että nyt on siinä sitten vika. Tosin kai tuon 3GX:n pitäisi ehkä osata kompensoida tuo pyörimisliike vaikka jotain pientä heittoa keskityksessä olisi?

Swashin suoruuden säädin swash toolilla ja lapakulmat ihan tarkalleen mittarilla, joten luulisin tuon swashin ainakin olevan hyvin lähelle oikein säädetty.




*** Keeping RC Helis Alive since 2014 ***

Protos Max 700, Goblin 650 Black Thunder, Synergy N5C, Gaui X3, Oxy3, Futaba 14SG

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: Iron_manin kopterit
« Vastaus #6 : 21 Helmikuu, 2014, 16:24:19 »
Mikäs mankka on käytössä, tulee mieleen että 6 kanavaisella spektrumilla yritetään suoraan pelkällä satelliitilla. Silloin siinä on perän gaini kanavalla 7 johon ei pääse käsiksi.

Tietysti tuo "kovaa pyöriminen" on aika tavalla arvaus, etenkin jos on epävarmuutta onko kaasun opetus kohdallaan. Etenkin jos ei ole saman kokoista verrokkina.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Iron_man

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Iron_manin kopterit
« Vastaus #7 : 21 Helmikuu, 2014, 16:33:21 »
Devo 12S mankka on käytössä.
*** Keeping RC Helis Alive since 2014 ***

Protos Max 700, Goblin 650 Black Thunder, Synergy N5C, Gaui X3, Oxy3, Futaba 14SG

Poissa zenix

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #0236
Vs: Iron_manin kopterit
« Vastaus #8 : 21 Helmikuu, 2014, 18:10:14 »
Kohta 12.
Futaba T8FG Super

Poissa Iron_man

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Iron_manin kopterit
« Vastaus #9 : 21 Helmikuu, 2014, 19:25:17 »
Kohta 12.

Joo tuo oli kyllä jäänyt tekemättä. Lieneekö tuosta sitten kiinni. Pitää koittaa säädellä ja yrittää uudelleen josko auttaisi.

Torppauksen saldoksi näyttäisi jäävän yksi hajonnut servo, jollei vielä jotain piilevää ongelmaa ilmene. Onneksi tuli tilattua Hobbykingistä pari varaservoa.  :)
*** Keeping RC Helis Alive since 2014 ***

Protos Max 700, Goblin 650 Black Thunder, Synergy N5C, Gaui X3, Oxy3, Futaba 14SG

Poissa zenix

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #0236
Vs: Iron_manin kopterit
« Vastaus #10 : 21 Helmikuu, 2014, 20:25:56 »
Joo tuo oli kyllä jäänyt tekemättä. Lieneekö tuosta sitten kiinni. Pitää koittaa säädellä ja yrittää uudelleen josko auttaisi.

Torppauksen saldoksi näyttäisi jäävän yksi hajonnut servo, jollei vielä jotain piilevää ongelmaa ilmene. Onneksi tuli tilattua Hobbykingistä pari varaservoa.  :)

Jos on rattaita rikki, niin tilaa niitä pelkästään. Ei tarvitse muita kaluja vaihtaa.
Futaba T8FG Super

Poissa Matti Häkkinen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Iron_manin kopterit
« Vastaus #11 : 21 Helmikuu, 2014, 20:43:13 »
Kohta 12.


Enpä usko, että aiheuttaa jatkuvaa pyörimistä toi mekaaninen säätö, jollei se ole ihan lepässä.
Mutta:
- Onko liike alue säädetty oikein. Eli max rajat= max mekaaninen liike.
- Onhan mankasta sivaarin ohjaus keskellä kun tikku on keskellä. Eli tuleeko Gyron sivaari ohjaukseen '0' arvo kun tikku on keskellä.
- Saatko gyron merkkivalon muuttumaan punaisesta vihreäksi kun muuutat gyron gainia mankansta. Vihreä on oikean moodin valo.  Se toine valo on govin merkkivalo eikä sen värillä ole vaikutusta.
Trex 700N DFC SK540
Trex 600N DFC SK540
Trex 700N DFC Beast X plus
Trex 470 LP Beast X plus
Goblin 700A Beast X plus; Goblin 700X Beast X plus.

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Iron_manin kopterit
« Vastaus #12 : 21 Helmikuu, 2014, 20:46:18 »
Jos tikun nollakohta ei ole purkilla oikein tiedossa niin silloinhan se pyörii ihan varmasti. Mekaaniikan nollakohdalla paljon vähemmän merkitystä HH gyrolla.
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: Iron_manin kopterit
« Vastaus #13 : 21 Helmikuu, 2014, 20:50:45 »
M. Nyt homma on siinä mallissa, että V120 pysyy ilmassa varsin hallitusti ja perus taivaslento onnistuu.
Jos tuo kerran onnistuu niin mitä ihmettä nuo harjoitusjalakset tuolla tekee. Ne ei ainakaan helpota hommaa eli jos on hallinnassa niin ota pois nuo. Jos ei ole niin sitten eri asia, mutta ei noita nyt huvikseen kannata mukana raahata. Isompi kopteri, helpompi hallita, missäs nyt oikeasti mennään.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Iron_man

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Iron_manin kopterit
« Vastaus #14 : 24 Helmikuu, 2014, 00:04:36 »
Jos tuo kerran onnistuu niin mitä ihmettä nuo harjoitusjalakset tuolla tekee. Ne ei ainakaan helpota hommaa eli jos on hallinnassa niin ota pois nuo. Jos ei ole niin sitten eri asia, mutta ei noita nyt huvikseen kannata mukana raahata. Isompi kopteri, helpompi hallita, missäs nyt oikeasti mennään.

Jotenkin ajattelin, että olisi turvallisempi testata kopteria ekaa kertaa harjoitusjalaksilla, jos vaikka 3GX:n säätö ei olisi mennyt ihan putkeen, kuten ei mennytkään. Ekaa kertaa kun tuota fbl purkkiä säätää itsekseen, niin on tuossa varmaan aika monta juttua mikä voi mennä pieleen, vaikka hyvin tarkasti koitin kaikki asiat selvitelläkin. Voi tosin olla että loppupeleissä nuo jalakset kuitenkin enemmän haittasivat ja saattoivat jopa aiheuttaa tuon torpin lisäämällä tärinää ja aiheuttamalla tuon kallistumisen maasta irtautuessa. Tiedä häntä.

Viikonloppu meni reissun päällä, mutta nyt pääsin taas hieman tutkiskelemaan kopteria ja paljastui lisää ongelmia torpin jäljiltä. Nuppi pyöri jotenkin hieman epämääräisen oloisesti ja päätin purkaa sen kokonaan. Lepatusakseli näyttäisi suoralta, mutta mainshafti on vääntynyt. Pitää pistää uusi tilaukseen.

Kiitos kaikille vinkeistä tuon perän säätämisen suhteen. Pitää tässä tsekata kaikki mahdollinen läpi mikä tuohon voisi vaikuttaa. Sellainenkin tuli mieleen, että ilmeisesti tuossa v4.0 3GX softaversiossa on ollut jotain ongelmaa. Pitäisiköhän kokeilla downgreidata tuohon vanhempaan versioon, josko toimisi paremmin...

*** Keeping RC Helis Alive since 2014 ***

Protos Max 700, Goblin 650 Black Thunder, Synergy N5C, Gaui X3, Oxy3, Futaba 14SG

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: Iron_manin kopterit
« Vastaus #15 : 24 Helmikuu, 2014, 15:53:31 »
Kyllä noiden purkkien alkuasetusten kanssa kannattaa olla huolellinen, tosin kopteri lähtee tangentin suuntaan täysin arvaamatta jos korjaussuunnat menee pieleen. Yleenstä toisin lento kestää hulppean sekunnin ja kopteri kippaa itsekseen.

Tee sille ihan ensimmäisenä ns. tärinätesti. Pää- ja perälavat irti ja huudata koko kierrosalue läpi. Samalla katsot ettei swash kallistele mihinkään omiaaan. Kokeile myös ihan fyysisesti käsillä minkä verran se tärisee. Tietysti on vaikea arvioida mikä on liikaa ja mikä normaalia, mutta jos siinä on selvää venkoilua ja isompaa tärinää, jotain on pielessä. Pientä kihelmöintiä ja värinää tuntuu aina. Äläkä ylläty äänestä, se rääkäisee tosi pahalla äänellä kun sisällä olkkarissa kokeilee. Pidät vaan huolen ettei mikään pääse vahingossakaan sotketumaan lavan pitimiin, ei perällä eikä nupissa.

Kun tuo toimii, sitten on aika kokeilla ilmaan. Gainit on tuossa purkissa jollain tavalla hehtaarilla kun ottaa oletusasetukset.

Ongelma tulee kun porukka yrittää kitkuttaa kopteria ylös liian hitaasti. Se alkaa korjata kun joku jalas ottaa vielä maahan, se ei tietysti voi kääntyä kun jalas kantaa joten purkki korjaa lisää ja samala hetkellä se on maassa kyljellään ja sotkeutuu omiin lapoihinsa. Ne tietysti menee hajalle, samoin kuin peräputki, pääakseli, pääratas yms. kaikkea pientä.

Se pitää nostaa rohkeasti kerralla ilmaan, se joko toimii tai ei, mutta tuolla vältetään tuo edellä kuvattu. Jos kaikki on tehty oikein, se toimii 99,99% varmuudella, äärimmäisen harvinaista että se kippaisi itsekseen. Kun siinä on nuo harjoituspallot mukana, ne on kohtuu velttojen keppien päässä olevat painot ja ne alkaa resonoida. Se kaikki tärinä ja venkoilu tulee kopteriin ja sitä kautta purkkiin, se sitten sotkee tuon toimintaa ja se voi aiheuttaa vaikka mitä vekkulia, kuten torpin. 4.0 toimii ihan kuin muutkin versiot, se vaan pitää säätää, Matti tietää noista paljon enemmän.

Jos sulla on oikeasti mahdollisuus antaa se kokeneemmalle niin anna osaavan kokeilla. Jos se menee rikki heti nostosta, voi lohduttautua ettei se olis sulla onnistunut yhtään sen paremmin. Osaava kaveri ei tahallaan sitä riko, mutta tuollaisessa tilanteessa kyllä vastuu on kopterin kasaajalla kuitenkin.

Meidän porukalla on sopimus että jos torppaa tikkuvirheestä, torppaaja maksaa. Sen sijaan jos kopteri hajoaa ilmassa, omistaja kerää romut, maksaa ja korjaa.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Iron_man

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Iron_manin kopterit
« Vastaus #16 : 24 Helmikuu, 2014, 22:05:09 »
Toi peräpään säätö 3GX:n kanssa on kyllä mulle vielä hieman hämärän peitossa. Tosta on tosi hankala löytää selkeitä ohjeitakaan.

-Eli peräservo 90 asteeseen. Ilman subtrimmiä tuota ei saa ihan tasan 90:een. Haittaako subtrimmin käyttö 3GX:n toimintaa?

-Saako peräservon endpointteja pienentää 100%:sta ennen tai jälkeen 3GX:n tail setuppia? Slaideri liikkuu ääriasentoihinsa jo n. 20% tikun liikkeellä, joten endpointteja ei liene kannata jättää ihan tuonne 100%:iin?

*** Keeping RC Helis Alive since 2014 ***

Protos Max 700, Goblin 650 Black Thunder, Synergy N5C, Gaui X3, Oxy3, Futaba 14SG

Poissa zenix

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #0236
Vs: Iron_manin kopterit
« Vastaus #17 : 24 Helmikuu, 2014, 22:16:55 »
Katoppas tämä (ja sen lisäosat):


Niin ja täällä foorumilla Matti Häkkisellä on ~25 kappaletta noita 3gx purkkeja, joten MATTI - auta miestä mäessä!
Futaba T8FG Super

Poissa Matti Häkkinen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Iron_manin kopterit
« Vastaus #18 : 24 Helmikuu, 2014, 22:54:09 »
Toi peräpään säätö 3GX:n kanssa on kyllä mulle vielä hieman hämärän peitossa. Tosta on tosi hankala löytää selkeitä ohjeitakaan.

-Eli peräservo 90 asteeseen. Ilman subtrimmiä tuota ei saa ihan tasan 90:een. Haittaako subtrimmin käyttö 3GX:n toimintaa?

-Saako peräservon endpointteja pienentää 100%:sta ennen tai jälkeen 3GX:n tail setuppia? Slaideri liikkuu ääriasentoihinsa jo n. 20% tikun liikkeellä, joten endpointteja ei liene kannata jättää ihan tuonne 100%:iin?

Yritetään
 
Ekaksi subtrim/trim ovat perälle kiellettyjä!!
 
Peräservo mekaanisesti kuntoon eli n.90 astetta kun perän liike on kopun manuaalin mukaisessa keski asennossa.
Tämä tieto löytynee kopun manuaalista. Allun manuaaleissa hyvin selvästi kerrottu.
 
Sitten gyron asetukset:
- sevo tyyppi digi/ analogia ja pussin pituus kuntoon
- Gyro set up modiin jolloin gyro ohjaukset puuttuvat ja servo tottelee suoraan tikkua.
- Tässä tilassa servo pyörä asentoon jossa servon linkki on lähinnä 90 kulmassa ja perän ohjaus suunta mankasta.
- Gyro takas käyntiin ja aletaan perän setupin teko jossa säädetää dly= viive, perän korjaus suunta ja perän liike alueiden rajat.
- testa vielä, että gain radiosta tulee oikein gyrolle. Tähän voi käyttää gyron valoa. Vihreä on oikea moodi.
 
Sit testi lento, jossa säädetä gainit kuntoon ja pari muuta asiaa, jotka eivät ole vielä tässä tapauksessa relevantteja.
 
Toivottavasti auttaa.
 
PS
 
4.0 softa version perän toiminnassa ei ole mitään vikaa. Se on vaan tarkempi js tarkempi sätää mutta pitää kun tauti.
Trex 700N DFC SK540
Trex 600N DFC SK540
Trex 700N DFC Beast X plus
Trex 470 LP Beast X plus
Goblin 700A Beast X plus; Goblin 700X Beast X plus.

Poissa Iron_man

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Iron_manin kopterit
« Vastaus #19 : 24 Helmikuu, 2014, 22:58:11 »
- Saatko gyron merkkivalon muuttumaan punaisesta vihreäksi kun muuutat gyron gainia mankansta. Vihreä on oikean moodin valo.  Se toine valo on govin merkkivalo eikä sen värillä ole vaikutusta.

Taisipa olla tässä vika. 3GX:n Gyrojohto oli kytkettynä GEAR porttiin Devo rx701 vastarissa ja ohjain outputtasi Gyroa AUX2:een. Kun muutin ohjaimen outputin GEAR kanavaan, muuttui statusvalo vihreäksi.

Kiitos paljon avusta!
« Viimeksi muokattu: 24 Helmikuu, 2014, 23:04:23 kirjoittanut Iron_man »
*** Keeping RC Helis Alive since 2014 ***

Protos Max 700, Goblin 650 Black Thunder, Synergy N5C, Gaui X3, Oxy3, Futaba 14SG

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Iron_manin kopterit
« Vastaus #20 : 25 Helmikuu, 2014, 08:29:51 »
-Eli peräservo 90 asteeseen. Ilman subtrimmiä tuota ei saa ihan tasan 90:een. Haittaako subtrimmin käyttö 3GX:n toimintaa?

Joo, niinkuin Matti tuolla jo sanoi, subtrimmin käyttö perälle on ehdottomasti kielletty. Mankalta tuleva ohjaussignaali ei kerro purkille mitään että missä  asennossa servoarmin pitäisi olla. Sen sijaan se kertoo vain ja ainoastaan sen että mihin suuntaan perää pitää kääntää. Ainoastaan silloin kun laitat purkin setuppimoodiin ja gyro ohitetaan, peräservo tottelee suoraan mankan tikkua. Jos säädät silloin servoarmin subtrimmillä suoraan ja otat setuppimoodin pois, niin purkki tulkitsee tämän jälkeen subtrimmin siten että perää halutaan jatkuvasti pyörittää vähän tikun nollakohdassa. Saat perän pysymään suorassa vain sillä että väännät tikkua sen verta laitaan että se kumoaa subtrimmin vaikutuksen.

No mikä merkitys niillä mekaanisilla liikealuesäädöillä sitten on? Ei niillä leijutukseen juuri mitään merkitystä olekaan. Gyro kyllä korjaa pienet puutteet liikealueissa mekaniikassa perän osalta. Sitten muissa liikkeissä alkaa jotain merkitystä jo olemaan jos ne on liikaa pielessä.
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa Iron_man

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Iron_manin kopterit
« Vastaus #21 : 25 Helmikuu, 2014, 11:07:21 »
Ok, kiitos tiedosta!

Mitenkäs tuo endpoint säätö peräservolle. Onko väliä säätääkö servon endpointteja vai dualratea? Varmaan kannattaa tipauttaa joko endpointit tai dualrate jonnekin 30% hujakoille, koska muuten suuriman osan tikun liikeradasta servo on jo ääriasennossaan?
*** Keeping RC Helis Alive since 2014 ***

Protos Max 700, Goblin 650 Black Thunder, Synergy N5C, Gaui X3, Oxy3, Futaba 14SG

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Iron_manin kopterit
« Vastaus #22 : 25 Helmikuu, 2014, 12:24:18 »
Endpointit on pakko olla kunnossa. Muuten sulla bindaa servo jo siinä että pyörität kopteria käsissä. Tai toinen vaihtoehto että liikealue jää vajaaksi. Älä katso sitä mitä servo tekee sillon kun käännät tikusta kopterin ollessa maassa. Sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa miten kopteri tottelee ilmassa. Mankalta tuleva ohjaus on vain käsky purkille että "nyt me halutaan pyörittää perää tähän suuntaan näin nopeasti", purkki päättelee ihan itse sitten että mitä sen pitää komentaa servolle jotta tämä haluttu liikemuutos saadaan aikaan. Sen takia se mitä komennat mankasta ei merkkaa mitään maassa ollessa servon liikkeitä seuraamalla.

Eli, ensin pitää olla mekaaninen puoli kunnossa. Servoarmi keskellä sillon kun tikku on keskellä (setup tilassa) jotta liikealue on lineaarinen molempiin suuntiin. Tässä asennossa saa olla vähän kulmia niin että se kompensoi pääroottorilta tulevan väännön. Ihan aikuisten "peräroottorin nollakulmilla" ei niin ole merkitystä, se riippuu nupin kierroksista ja kuormasta. Gyro korjaa tuota jatkuvasti aina.

Seuraava on end pointit. Nämä pitää olla kunnossa ettei servo bindaa laitaa vasten eikä liikealue ole vajaa kumpaankaan suuntaan. Sitten gyron korjaussuunta ja tikun liike mankasta oikein päin.

Nyt tässä vaiheessa sitten tarvitset säätää maksimi pironopeuden purkista. Tämä on se asia joka vaikuttaa siihen kuinka nopeasti perä kääntyy ilmassa. Se mikä maksiminopeus on hyvä selviää kokeilemalla ja riippuu omista mieltymyksistä. Tämä maksimi purkista saadaan aikaan mankan 100% dualrate asetuksella. Jos haluat kytkimen taakse eri nopeuksia perälle, niin sitten eri prosenttiluvut on tuosta gyron maksimista alaspäin. 50% on puolet maksimipironopeudesta.

Perän lapakulmat ei siis suoraan näy ikinä siinä miten mankasta kopteria komennat, koska se vaadittu voima joka liikeanopeuden aikaansaamiseksi vaihtelee kesken lennon koko ajan tuulen suunnan, kopterin nopeuden, perän orientaation, nupin kierrosten ja nupin lapakulmien mukaan.
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: Iron_manin kopterit
« Vastaus #23 : 25 Helmikuu, 2014, 15:40:05 »
Tuossa oli jo aika tyhjentävästi selitetty tarvittavat asiat.

Toisin päin käännettynä vielä eli maassa kun käännät tikkua edes vähän, gyro vetää perälavart jompaan kumpaan reunaan koska perä ei käänny. Gyro tulkitseet että tarvitaan lisää lapakulmaa jotta se kääntyy, mutta kun kopteri on maassa eikä lavat pyöri, se johtaa automaattisesti tilanteeseen jossa lapakulmat vedetään ääriasentoon.

Jos katsot nupin käyttäytymistä niin se toimii samalla tavalla maassa tikkua kääntelemällä. Tämä on ehkä se hämäävin juttu näiden fbl-purkkien kanssa. Toki perän osalta myös ihan tavallien perälle tarkoitettu gyro toimii juuri täsmälleen samalla tavalla.

Lapakulmia ei kannata jättää niin että servo pääsee bindaamaan, muuten tulee toiminnan kannalta välttämätön savu ulos servosta eikä sitä saa enää järkevällä rahalla takaisin, pitää ostaa uusi servo. Ei se heti pala, mutta ei sitä missään nimessä kannata tahallaan bindauttaa yhtään enempää kuin on tarve. Eli se hetki säätövaiheessa kun haetaan rajaa.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Iron_man

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Iron_manin kopterit
« Vastaus #24 : 25 Helmikuu, 2014, 15:52:28 »
Kiitos tyhjentävistä vastauksista. Ihmettelinkin eilen että kun väännän tikusta hieman niin servo jatkaa liikettään aina tuonne ääriasentoonsa asti. Mutta hyvä tietää että noin sen pitäisikin maassa ollessaan toimia :)

Sellainen detalji jäi vielä vaivaamaan, että peräservossa kun ei saa olla subtrimmejä, niin saako cyclickeissä kuitenkin olla?
*** Keeping RC Helis Alive since 2014 ***

Protos Max 700, Goblin 650 Black Thunder, Synergy N5C, Gaui X3, Oxy3, Futaba 14SG

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
0 Vastauksia
2850 Lukukerrat
Uusin viesti 15 Maaliskuu, 2008, 18:02:46
kirjoittanut Mikaelni
Jaska.t kopterit

Aloittaja jaska.t « 1 2 ... 19 20 » MyFleet

494 Vastauksia
184628 Lukukerrat
Uusin viesti 20 Marraskuu, 2020, 19:53:15
kirjoittanut Matti Häkkinen
4 Vastauksia
4394 Lukukerrat
Uusin viesti 19 Heinäkuu, 2008, 18:35:15
kirjoittanut Mikaelni
njs:n kopterit

Aloittaja njs « 1 2 ... 9 10 » MyFleet

230 Vastauksia
137399 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Elokuu, 2018, 20:11:57
kirjoittanut TimoK
Ves@n kopterit

Aloittaja Ves@ « 1 2 3 4 5 » MyFleet

119 Vastauksia
76904 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Kesäkuu, 2018, 12:39:47
kirjoittanut Ves@