Kirjoittaja Aihe: Iron_manin kopterit  (Luettu 307795 kertaa)

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Iron_manin kopterit
« Vastaus #25 : 25 Helmikuu, 2014, 16:06:44 »
Nupissa saa olla subtrimmejä, *MUTTA*, aina kun subtrimmejä on säädetty niin 3GX perus setuppi pitää ajaa läpi. Siellä kun opetetaan purkille myös ne tikkujen nollakohdat.

Normaalisti FBL purkit toimii niin että mankka asetetaan johonkin H4 moodiin tms missä ail, ele, collective ja rudder tulee kaikki omissa kanavissaan miksaamattomana. Purkki ottaa näistä kanavista sitten ohjauskomennon sisään että miten kopteria halutaan käännellä ja miksaa servoille sopivat liikeasennot.

3GX sen sijaan toimii siinä mielessä hassusti että se ottaakin valmiiksi miksatut kanavat sisään. Eli mankasta pitää valita mikaus päälle, sitten mankka miksaa sieltä servojen lähtöarvot tikkujen asentojen mukaan, 3GX tekee käänteisen miksauksen tälle datalle ja päättelee siitä että miten kopteria nyt oikeasti haluttiin komentaa, laskee korjauskertoimet gyron perusteella ja miksaa servoille lopullisen lähtötilanteen. Ainut "etu" tässä lienee se että nollakohdat on helppo hakea kohdilleen suoraan mankasta ja viimeistellä nollakulmat subtrimmeillä. Kun 3GX asetussetupin tekee loppuun niin niissä käydään myös tikkujen liikkeet läpi niin että 3GX tietää miten ne toimii. Endpointteja tällä ymmärtääksen ei pysty eikä saa säätää, vaan niiden säätö on tehtävä purkista.

Eli eli. Kyllä 3GX:n kanssa voi käyttää nupissa subtrimmejä. Käytän niitä itsekin. Mutta aina kun menet subtrimmejä säätämään, niin 3GX perus-setuppi on PAKKO tehdä uudelleen jotta purkki tietää tikkujen keskiasennot. Muuten tuskailet sitä että miksi kopteri kallistuu ilmassa hitaasti johonkin suuntaan kun pidät tikkuja keskellä :)

Oliko riittävän tyhjentävä vastaus vai hämäsinkö asiaa vain liikaa?
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: Iron_manin kopterit
« Vastaus #26 : 25 Helmikuu, 2014, 16:28:56 »
Vähän karkaa aiheesta, mutta mun mankka estää pääsyn tiettyihin säätöihin kun valitaan miksaamaton swash eli edes vahingossa ei voi mennä sorkkimaan. Tosin sieltä kyllä löytyy vielä sata erilaista systeemiä, joihin ei tarvi eikä kannata koskea, mutta jota voi silti sotkea.

Brainin wisardissa on sub-trimmiä vastaava kohta, jolla pistetään swash suoraan, sieltä löytyy myös end pointtien säätökohta. Lisäksi oli jotain italialaista insinööriosaamista, jonka toimintalogiikan ymmärtäminen ja systeemin käyttäminen sai otsasuonen pullistumaan pahemman kerran. Se tuntui toimivan täysin irrationaalisella logiikalla ja tuntui vaikuttavan jollain ihmeellisellä konstilla sellaiseen paikkaan, johon ei haluttu vaikuttaa.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Matti Häkkinen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Iron_manin kopterit
« Vastaus #27 : 25 Helmikuu, 2014, 17:48:45 »
Ok, kiitos tiedosta!

Mitenkäs tuo endpoint säätö peräservolle. Onko väliä säätääkö servon endpointteja vai dualratea? Varmaan kannattaa tipauttaa joko endpointit tai dualrate jonnekin 30% hujakoille, koska muuten suuriman osan tikun liikeradasta servo on jo ääriasennossaan?

Siis peräservon liikealue kerrotaan gyrolle siinä samassa kun perän asioita kerrotaan gyrolle. Eli gyro normaalisti käyntiin ja painetaan nappia kunne gyro menee perän säätö tilaan. Onko tämä proseduuri sulle tuttu??
Jos ja kun haluat säätää perän kääntymisnopeuden max arvoa käytä siihen mankan expoa ja dr:ää.
 
Taas mikäli haluat muuttaa nupin kääntymis nopeutta tai expoa on sulla kaksi vaihtoehtoa.
Parempi.
Saadä asioita suoraan gyrosta. Jolloin mankka on ilman expoa ja dr:ää. Käytän tätä itse koska tehdas asetuksilla kopu on liinan hidas kääntymään.
Huonompi, mutta helponpi.
Käytä mankan dr:ää ja expoa. Näin menetätä hieman tarkkuutta, mutta tuskin huomaat sitä.
 
Trex 700N DFC SK540
Trex 600N DFC SK540
Trex 700N DFC Beast X plus
Trex 470 LP Beast X plus
Goblin 700A Beast X plus; Goblin 700X Beast X plus.

Poissa Iron_man

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Iron_manin kopterit
« Vastaus #28 : 25 Helmikuu, 2014, 18:37:40 »

Siis peräservon liikealue kerrotaan gyrolle siinä samassa kun perän asioita kerrotaan gyrolle. Eli gyro normaalisti käyntiin ja painetaan nappia kunne gyro menee perän säätö tilaan. Onko tämä proseduuri sulle tuttu??
Jos ja kun haluat säätää perän kääntymisnopeuden max arvoa käytä siihen mankan expoa ja dr:ää.
 
Taas mikäli haluat muuttaa nupin kääntymis nopeutta tai expoa on sulla kaksi vaihtoehtoa.
Parempi.
Saadä asioita suoraan gyrosta. Jolloin mankka on ilman expoa ja dr:ää. Käytän tätä itse koska tehdas asetuksilla kopu on liinan hidas kääntymään.
Huonompi, mutta helponpi.
Käytä mankan dr:ää ja expoa. Näin menetätä hieman tarkkuutta, mutta tuskin huomaat sitä.

Juuh, perän säätöprosessi on tuttu. Olen tuon tehnyt useaan kertaan. Ihmettelin tuossa tosiaan vaan sitä, että kun niin pienellä tikun liikkeellä perän saa heilautettua ääriasennosta toiseen ja josko end pointteja tai dualratea pitäisi pienentää. Mutta edellisistä vastauksista jos oikein ymmärsin, niin vasta ilmassa tuo 3GX toimii kunnolla yhteen tikun liikkeiden kanssa ja hoitaa jotenkin järkevästi perän liikuttelun ääripäiden välillä, perustuen tikun liikkeisiin, mutta ottaen huomioon myös muita juttuja. Eli dualratea ei kannattane pienentään ainakaan perustuen tuohon miten peräsin näyttää toimivan kun kopteri on maassa.

Odottelen vielä varaosia Trexstoresta, mutta toivottavasti saapuvat huomenna jotta saan kopterin lentokuntoon. Uskoisin nyt että vika kopterin pyörimiseen löytyi (Gyron gaini ei mennyt purkille koska ohjaimen asetuksissa outputtasin väärään kanavaan) ja ymmärrän nyt paremmin muutenkin tuon säätöprosessin ja 3GX:n toiminnan. Kiitos vaan kaikille taas avusta suuresti.

Posti toi tänään myös ohjelmointikortin yeppiin (Kiitos Xen!!). Eli nyt saan noparin asetukset ja ohjaimen kaasun kalibroinnin kuntoon. Jospa pääsisin loppuviikosta kokeilemaan saanko kopterin ilmaan paremmalla menestyksellä kuin ensimmäisellä kerralla :)
 
*** Keeping RC Helis Alive since 2014 ***

Protos Max 700, Goblin 650 Black Thunder, Synergy N5C, Gaui X3, Oxy3, Futaba 14SG

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: Iron_manin kopterit
« Vastaus #29 : 25 Helmikuu, 2014, 19:06:20 »
Ja ota ne ylimääräist pallot pois heilumasta. Jos osaat pienemmällä nousta ja laskeutua, onnistuu se tuollakin.

Pistä flätti 80 kaasukäyräksi, odota että kierrokst on nousseet siihen mihin ne nousee ja nosta kerralla ilmaan. Spool upin aikana voit pitää ihan aavistuksen vaikka negalla, seuraa koko ajan kopteria ja jos näyttää että alkaa landarit painua, nosta tikkua aavistus ylös päin. (sulla on liikaa negaa) Sitten kun kierrokset on ylhäällä, nostat sen reilusti kerralla ilmaan. Ei mitään repimistä eikä tikkua yläreunaan, mutta reipas nosto ja heti kerralla metriin.

Niin iso aukea paikaksi ettei se ole heti auton kyljessä, talon seinässä, naapurin ikkunassa tms. vaan ettei tarvi oikeasti jännittää jos se lähtee vähän karkaamaan. Se alue saa olla hyvin se jalkapallokentän kokoinen paikka. Se helpottaa henkisesti valtavasti kun tiedät ettei se varmasti pääse osumaan mihinkään.

Sen jälkeen kun tuo onnistuu, alat miettiä ja testailla miltä perä tuntuu ja paljonko pitää lisätä tai vähentää gainia. Jos se nyt maassa vägää heti lähtiessä selvästi, ota takaisin ja vähennä jo heti ennen ekaa nostoa.

Tarkista se soft startin olemassa olo heti ennen kuin pistät lavat paikoilleen ja unohda heti se manuaalin normimoden mallinen kaasukäyrä. Jos jaksat etsiskellä niin tältä foormumilta löytyy jo 100 kysymystä miksi mun kopteri toimii huonosti kuin mulla on manuaalin mukaan tehty kaikki, myös kaasukäyrät, kopterin luonto vaan on ettei se toimi sillä ns. normimodella mitenkään järkevästi mihinkään muuhun kuin noparin ohjelmointiin.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Iron_man

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Iron_manin kopterit
« Vastaus #30 : 25 Helmikuu, 2014, 21:44:06 »
Ja ota ne ylimääräist pallot pois heilumasta. Jos osaat pienemmällä nousta ja laskeutua, onnistuu se tuollakin.

Pistä flätti 80 kaasukäyräksi, odota että kierrokst on nousseet siihen mihin ne nousee ja nosta kerralla ilmaan. Spool upin aikana voit pitää ihan aavistuksen vaikka negalla, seuraa koko ajan kopteria ja jos näyttää että alkaa landarit painua, nosta tikkua aavistus ylös päin. (sulla on liikaa negaa) Sitten kun kierrokset on ylhäällä, nostat sen reilusti kerralla ilmaan. Ei mitään repimistä eikä tikkua yläreunaan, mutta reipas nosto ja heti kerralla metriin.

Niin iso aukea paikaksi ettei se ole heti auton kyljessä, talon seinässä, naapurin ikkunassa tms. vaan ettei tarvi oikeasti jännittää jos se lähtee vähän karkaamaan. Se alue saa olla hyvin se jalkapallokentän kokoinen paikka. Se helpottaa henkisesti valtavasti kun tiedät ettei se varmasti pääse osumaan mihinkään.

Sen jälkeen kun tuo onnistuu, alat miettiä ja testailla miltä perä tuntuu ja paljonko pitää lisätä tai vähentää gainia. Jos se nyt maassa vägää heti lähtiessä selvästi, ota takaisin ja vähennä jo heti ennen ekaa nostoa.

Tarkista se soft startin olemassa olo heti ennen kuin pistät lavat paikoilleen ja unohda heti se manuaalin normimoden mallinen kaasukäyrä. Jos jaksat etsiskellä niin tältä foormumilta löytyy jo 100 kysymystä miksi mun kopteri toimii huonosti kuin mulla on manuaalin mukaan tehty kaikki, myös kaasukäyrät, kopterin luonto vaan on ettei se toimi sillä ns. normimodella mitenkään järkevästi mihinkään muuhun kuin noparin ohjelmointiin.

Jees, ajattelin että pitäiskö olla mieluummin 0 - 80 - 80 - 80 - 80 kaasukäyrä kun ei ole tuo holdi vielä iskostunut selkäytimeen ja menee tällä hetkellä yleensä vaan throttle alas ennen torppia? Pitää koittaa iskostaa tuota holdia tässä pikavauhdilla.

Mitenkäs pitch curve kannattaa laittaa? Arvelisin, että 50% tikulla nollakulma ja siitä ylöspäin lineaarisesti sataan ja alaspäin lineaarisesti jonnekkin -30% hujakoille? Jos tuo 100% on +- 12 astetta siis.
*** Keeping RC Helis Alive since 2014 ***

Protos Max 700, Goblin 650 Black Thunder, Synergy N5C, Gaui X3, Oxy3, Futaba 14SG

Poissa Jalippo

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #27
Vs: Iron_manin kopterit
« Vastaus #31 : 25 Helmikuu, 2014, 23:08:10 »
Mietit vähän samoja asioita mitä mäkin hetki sitten. Päätin kuitenkin opetella alusta asti "oikean" tavan, 3D:tä silmällä pitäen ja kaikissa lentotiloissa lapakulmat 0 - 100. Kaasukäyrä flättinä myös kaikissa, vähän eri prosenteilla vaan.

Tulee opeteltua se holdi heti ja kun joskus (pian todennäköisesti) käännät kopterin ilmassa katolleen, niin on heti luontevampaa käyttää sitä tikun alalaitaakin. Muutaman kerran mielessäni sanoin ennen ekaa lentoa, että muista se holdi tai tulee paljon enemmän romua. Kyllä sen sitten vaan muisti, etenkin kun yrittää vaan mennä maltilla.

Jos oikeen hyvin perustelee, että aikoo vaan leijuttaa ja harrastaa taivaslentoa oikeinpäin, niin 0-80-80-80-80 kaasu ja 40-45-50-75-100 lapakulmat on ok.


SAB Goblin 700 | MSH Prôtos 500 FBL | Blade mCPX V2 | Spektrum DX9
Blackout Mini-H FPV 4S | Fatshark Attitude V2

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Iron_manin kopterit
« Vastaus #32 : 25 Helmikuu, 2014, 23:11:05 »
Tuota holdin käyttöä kannattaa yrittää harjoitella ihan järjestelmällisesti vaikka simussa. 450 kokoistakin voi jo hyvin tuoda alas sillä että lasket sen johonkin puolen metrin korkeuteen tai vähän alle ja siitä holdi päälle, ja annat sen vain sievästi pudota alas. Siitä se ei rikki mene vaikka lavoista loppuisikin inertia liian aikaisin. Sen sijaan tuolla on helppo tehdä nättejä laskuja kun vähän annat lisää kulmia juuri ennen kun se tulee maahan asti. Samalla kierrokset nupissa on minimissään jos käy niin että onnistut sen kaatamaan vahingossa.

Toinen juttu tuossa nousussa on hyvä pitää mielessä että tosiaan vedät sen reilusti ylös heti kun päätät nousta. Yksi metri on ehdottomasti matalin lennätyskorkeus, mielummin yli 2m. Jos tuntuu vikurointia tai muuta erikoista niin sitten heti alemmas ja reilusti holdi jo ilmassa päälle. Jos vaan saat pidettyä sen suorassa laskun ajan niin joko pysyy ehjänä tai ainakin vahingot tulee minimoitua sillä että saat lavoista tapettua pahimman inertian jo ilmassa. Luminen alusta tai nurmikko auttaa myös paljon jos pelkäät maakontaktia.

Kaikenlainen throttle tikulla kierrosten tappaminen kannattaa unohtaa heti alkuunsa. Pehmeällä alustalla saat kopterin upotettua niin syvälle maahan että ainakin perälavat ottaa kiinni, todennäköisesti se vielä kaatuu siinä samalla. Ja tämä kaikki vielä ennen kuin kierrokset on laskenu tarpeeksi.

Pitch curveen voi laittaa aluksi negatiivisia kulmia vähemmän jos tuntuu että inverttilentoa tai edes flippejä ei ole tulossa pitkään aikaan. En kyllä tiedä onko tuosta mitään hyötyä. Heti kun alat ensimmäisiä flippejä tekemään tai mitä tahansa muuta liikettä missä voi tarvita negaa, niin epäsymmetrisestä pitch curvesta on vain haittaa. Jos ja kun holdin käyttö on hallinnassa, niin et kuitenkaan vedä kertaakaan lapojen pyöriessä tikkua negan puolelle ennen flippien rollien yms harjoittelua. Itse olen myös kokenut parhaimmaksi että kaikissa lentotiloissa on sama pitch curve, niin ei sitten lentotilaa vaihtaessa tapahdu mitään outoja nykäyksiä.
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa Iron_man

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Iron_manin kopterit
« Vastaus #33 : 26 Helmikuu, 2014, 00:41:39 »
Juu kyllä tarkoitus oli inverttiäkin lennellä jossain kohtaa. Tuo kyllä onnistuu simussa ihan hienosti ja v120:lläkin olen jonkin verran voltteja ilmassa heitellyt. Mutta nyt tietysti ensimmäisenä tavoitteena, että saisi tuon sellaisiin säätöihin että pysyy ilmassa edes jotenkin päin :)

Simulaattorilla veivasin nyt noilla 0-80-80-80-80 throttle / -25% - 0 - +100% pitch curveilla ja hyvin tuntui onnistuvan. Helpottanee tuota oikeallakin kopterilla maasta nousemista, kun kiekat pysyvät samoina ja kopteri lähtee nousemaan vasta kun tikku ylittää keskikohdan. Keskikohdan alapuolella voi turvallisesti huudattaa moottoria eikä kopteri ammu holtittomasti taivaalle kun lapakulmat ovat negatiivisella.

*** Keeping RC Helis Alive since 2014 ***

Protos Max 700, Goblin 650 Black Thunder, Synergy N5C, Gaui X3, Oxy3, Futaba 14SG

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: Iron_manin kopterit
« Vastaus #34 : 26 Helmikuu, 2014, 05:08:48 »
Ainahan asiat voi opetella kahteen kertakaan. Ensin hankalasti ja sitten oikein, saahan siinä ajan kulumaan. Jos kerran olet  jo noin tiedostanut holdin käytön ajatuksen niin aika hölmöltä kuulostaa lähteä kuitenkin toisella tavalla liikkeelle ja alkaa myöhemmin taas opettelemaan uudestaan asiaa.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Toeh

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kaikki toimii savulla!
Vs: Iron_manin kopterit
« Vastaus #35 : 26 Helmikuu, 2014, 06:55:51 »
Keskikohdan alapuolella voi turvallisesti huudattaa moottoria eikä kopteri ammu holtittomasti taivaalle kun lapakulmat ovat negatiivisella.
Varo kuitenkin pehmeällä alustalla noita negatiivisia. On saattanut joskus olla "kova" alusta alla joka ei muuten ollutkaan niin kova ja 450 pron:n suht suuren pintapaineen aiheuttaneet landarit uppos pari cm ja perälavoista suli 5mm päistä pois. Tämä koulun hiekkakentällä sateen jälkeen tapahtunut.

Poissa Iron_man

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Iron_manin kopterit
« Vastaus #36 : 27 Helmikuu, 2014, 10:21:38 »
Nyt on kopteri korjattu ja 3GX säädetty uudelleen.

Muutoksia edelliseen kertaan:
-Gyron gaini menee nyt oikeaan kanavaan
-Perän mekaaninen keskitys silmämääräisesti about keskellä
-Kaasun kalibraatio noparille tehty ohjelmointikortilla

Huomasin myös pienen mahdollisen ongelma Devo 12 ohjaimen kanssa. Monitor toiminnolla katsottuna rudder signaali ei ole ihan täysin keskellä, vaikka tikku on keskellä. Tikkujen kalibrointi ei jostain syystä ohjaimessa onnistu olleenkaan. Toimintoa yrittäessä tuloksena on aina "Calibration error. Please try again". Olen yrittänyt tuota noin sata kertaa ja silti aina tuo feilaa. En tiedä vaikuttaako tuo 3GX:n toiminaan, vai tulkitseeko se tuon hieman keskikohdasta poikkeavan kohdan keskikohdaksi, koska setuppi on tehty tuolla. Toinen vaihtoehto on korjata ohjaimen outputtia subtrimmillä siten, että Monitoroinnissa signaali näkyy tasan keskikohdassa. Ajattelin yrittää ensin ilman subtrimmiä ja jos lähtee pyörimään niin laitan subtrimmillä keskellä ja setuppaan perän uudestaan.

Testileijutusta ajattelin kokeilla Perjantaina iltasella jossain parkkiksella. Tai sitten lauantaina Pinsiön kentällä.


*** Keeping RC Helis Alive since 2014 ***

Protos Max 700, Goblin 650 Black Thunder, Synergy N5C, Gaui X3, Oxy3, Futaba 14SG

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Iron_manin kopterit
« Vastaus #37 : 27 Helmikuu, 2014, 10:41:38 »
Ymmärtääkseni perän keskikohtaa ei pysty muuttamaan 3GX purkista, vaan sen on oltava keskellä mankasta jo lähtiessään. Sullako ne oli ne pyörimisongelmat tämän kanssa? Tuohan sen selittää ihan täysin. Subtrimmillä sitä voi korjata jos muuten ei onnistu.
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa Iron_man

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Iron_manin kopterit
« Vastaus #38 : 27 Helmikuu, 2014, 10:44:18 »
Jep pyörimisongelma oli. Noissa walkeran pikkukoptereissa tuo ei ole kyllä haitannut, mutta voi olla että 3gx ei tuosta sitten tykkää. Pitänee tyrkätä subtrimmillä keskelle.
*** Keeping RC Helis Alive since 2014 ***

Protos Max 700, Goblin 650 Black Thunder, Synergy N5C, Gaui X3, Oxy3, Futaba 14SG

Poissa Iron_man

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Iron_manin kopterit
« Vastaus #39 : 28 Helmikuu, 2014, 18:47:55 »
Uusi canopy rexiin saapui tänään Heliwowsta. Samaten kuljetuslaukku jonka tilasin saksan ebaystä.

Erittäin tyytyväinen olen tuohon canopyyn. 6S:t sopivat tuon alle paremmin kuin edellisen canopyn.




« Viimeksi muokattu: 28 Helmikuu, 2014, 18:50:30 kirjoittanut Iron_man »
*** Keeping RC Helis Alive since 2014 ***

Protos Max 700, Goblin 650 Black Thunder, Synergy N5C, Gaui X3, Oxy3, Futaba 14SG

Poissa Otou

  • Seniori torppari
  • *****
  • #102, Sil
Vs: Iron_manin kopterit
« Vastaus #40 : 28 Helmikuu, 2014, 19:25:18 »
Uusi canopy rexiin saapui tänään Heliwowsta. Samaten kuljetuslaukku jonka tilasin saksan ebaystä.

Erittäin tyytyväinen olen tuohon canopyyn. 6S:t sopivat tuon alle paremmin kuin edellisen canopyn.




Suosittelen että modaat rungon sopimaan 6s paremmin. Tuolla yksi kuva: http://www.kopterit.net/index.php?topic=18335.50 sitten kun toinen pikkurexi muuttuu 6s kapineeksi täytyy tehdä sama homma siihen.
SAB Goblin 380--Align Dominator 450--DX9--Phoenix--Accurc--

Poissa Iron_man

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Iron_manin kopterit
« Vastaus #41 : 28 Helmikuu, 2014, 20:37:15 »
Kävin tuossa äskettäin parkkiksella kokeilemassa, josko kopteri nyt leijuisi kunnolla. Eipä leijunut.

Kopteri kaatui useaan kertaan jo spoolupissa siten että lavan päät ottivat maahan. Kokeilin nopeaa ilmaan nostoakin ja sain sen irti maasta, mutta kopteri tärisi ilmassa aivan holtittomasti. Äkkiä kaasu pois ja kopteri maahan suksilleen. Säädin gyroa ja uusi yritys. Tällä kertaa lavat haukkasivat jälleen spoolupissa siten, että toinen lapa halkesi päästä. Että näin tällä kertaa.

Nyt meinaa kyllä jo usko loppua. Ensi viikolla vaan lapoja tilailemaan varmaankin ja miettimään että mikä meni pieleen.
*** Keeping RC Helis Alive since 2014 ***

Protos Max 700, Goblin 650 Black Thunder, Synergy N5C, Gaui X3, Oxy3, Futaba 14SG

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: Iron_manin kopterit
« Vastaus #42 : 28 Helmikuu, 2014, 20:55:20 »
Teitkö tärinätestit ennen kokeilua.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Iron_man

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Iron_manin kopterit
« Vastaus #43 : 28 Helmikuu, 2014, 20:56:27 »
Tärinätesti jäi tekemättä. Siinä varmaan ensimmäinen virhe.
*** Keeping RC Helis Alive since 2014 ***

Protos Max 700, Goblin 650 Black Thunder, Synergy N5C, Gaui X3, Oxy3, Futaba 14SG

Poissa Jalippo

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #27
Vs: Iron_manin kopterit
« Vastaus #44 : 28 Helmikuu, 2014, 21:00:54 »
Toi on kyllä kurjaa kun romua tulee jo maassa. :/

Tärinätesti on hyvä, näkee ainakin pysyykö swashi paikoillaan, eli gyrolle ei tuu vääriä signaaleja ja korjaa kopteria kyljelleen.

Onhan sulla lapakulmat kunnossa ja lepatusakseli suora jne. Mietin että jos toinen lapa esimerkiksi antaisi selvästi enemmän nostetta kuin toinen?


SAB Goblin 700 | MSH Prôtos 500 FBL | Blade mCPX V2 | Spektrum DX9
Blackout Mini-H FPV 4S | Fatshark Attitude V2

Poissa Iron_man

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Iron_manin kopterit
« Vastaus #45 : 28 Helmikuu, 2014, 21:01:11 »
Mutta vaikka pieleen menikin, niin tällä kertaa kopteri ei enään pyörinyt. Eli siinä mielessä jotain edistystä. Nyt vaan ihmettelemään että miksi se tärisee. Voi tietysti olla että lavat vaurioituivat jotenkin viime kerralla ja sen takia tärisi. Ei niissä kyllä mitään silmällä katsoen näkynyt.
*** Keeping RC Helis Alive since 2014 ***

Protos Max 700, Goblin 650 Black Thunder, Synergy N5C, Gaui X3, Oxy3, Futaba 14SG

Poissa Iron_man

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Iron_manin kopterit
« Vastaus #46 : 28 Helmikuu, 2014, 21:03:01 »
Toi on kyllä kurjaa kun romua tulee jo maassa. :/

Tärinätesti on hyvä, näkee ainakin pysyykö swashi paikoillaan, eli gyrolle ei tuu vääriä signaaleja ja korjaa kopteria kyljelleen.

Onhan sulla lapakulmat kunnossa ja lepatusakseli suora jne. Mietin että jos toinen lapa esimerkiksi antaisi selvästi enemmän nostetta kuin toinen?

Jep swashi on luotisuora ja lapakulmat asteelleen. Noiden säätäminen on jo rutiinia kun niin monta kertaa tullut tehtyä. Pääakselin, leparin ja painelaakerit vaihdoin kaikki varmuuden vuoksi uusiin tuo viime kerran pikku torpin jälkeen.
*** Keeping RC Helis Alive since 2014 ***

Protos Max 700, Goblin 650 Black Thunder, Synergy N5C, Gaui X3, Oxy3, Futaba 14SG

Poissa Jalippo

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #27
Vs: Iron_manin kopterit
« Vastaus #47 : 28 Helmikuu, 2014, 21:04:16 »
Ota lapojen päistä kiinni ja taivuta niitä "kiertämällä". Joskus ehjältä näyttävässä lavassa voi olla laminaattikerrokset irti ja kiertojäykkyyttä ei oo yhtään, voi jopa irvistellä reunoista kun vääntää.


SAB Goblin 700 | MSH Prôtos 500 FBL | Blade mCPX V2 | Spektrum DX9
Blackout Mini-H FPV 4S | Fatshark Attitude V2

Poissa Iron_man

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Iron_manin kopterit
« Vastaus #48 : 28 Helmikuu, 2014, 21:10:23 »
Ota lapojen päistä kiinni ja taivuta niitä "kiertämällä". Joskus ehjältä näyttävässä lavassa voi olla laminaattikerrokset irti ja kiertojäykkyyttä ei oo yhtään, voi jopa irvistellä reunoista kun vääntää.

Nyt irvistää vääntämättäkin :) Mutta joo tuota en kyllä kokeillut, simällä vaan koitin katsoa että näkyykö mitään, eikä näkynyt. Seuraavaksi irroitan kaikki lavat ja pistän kierrokset kaakkoon. Jos ei tärise, niin vika on lavoissa.
*** Keeping RC Helis Alive since 2014 ***

Protos Max 700, Goblin 650 Black Thunder, Synergy N5C, Gaui X3, Oxy3, Futaba 14SG

Poissa patse

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Iron_manin kopterit
« Vastaus #49 : 28 Helmikuu, 2014, 21:14:32 »
Huomenna on porukkaa näköjään menossa pinsiön montulle 11.30(jos et ole käynyt niin vaasan tietä ylöjärveltä eteenpäin ja pinsiön taimitarhan kohdalta käännyt vasemmalle). Käyppä siellä kopteris kanssa josko joku osais neuvoa.Ja tarkista lepatusakselin suoruus jos on lavat haukannut maata saattaa olla jo vähän mutkalla ja tärisee takuulla.

Ps.Ja pinsiöön jos siis on auto käytössä. ;)
Näitä vehkeitä pitäs opetella lennättään
T-Rex 800e/VBar silverline,Goblin 630 Competition/Vbar Neo,
Protos 500/Mini VBar,Goblin 380 KSE/Vbar Neo,MiniProtos/Mini Vbar,Multiplex Funcub
Futaba 14SG,
-Phoenix

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
0 Vastauksia
2874 Lukukerrat
Uusin viesti 15 Maaliskuu, 2008, 18:02:46
kirjoittanut Mikaelni
Jaska.t kopterit

Aloittaja jaska.t « 1 2 ... 19 20 » MyFleet

494 Vastauksia
185184 Lukukerrat
Uusin viesti 20 Marraskuu, 2020, 19:53:15
kirjoittanut Matti Häkkinen
4 Vastauksia
4434 Lukukerrat
Uusin viesti 19 Heinäkuu, 2008, 18:35:15
kirjoittanut Mikaelni
njs:n kopterit

Aloittaja njs « 1 2 ... 9 10 » MyFleet

230 Vastauksia
137634 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Elokuu, 2018, 20:11:57
kirjoittanut TimoK
Ves@n kopterit

Aloittaja Ves@ « 1 2 3 4 5 » MyFleet

119 Vastauksia
77031 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Kesäkuu, 2018, 12:39:47
kirjoittanut Ves@