Kirjoittaja Aihe: Iron_manin kopterit  (Luettu 305816 kertaa)

Poissa Iron_man

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Iron_manin kopterit
« Vastaus #100 : 05 Maaliskuu, 2014, 22:53:31 »
Kiitos vastauksista. Päädyin pienimmän vaivan tielle liitinten kanssa ja hommasin uusiin akkuihinkin xt60:t. Pitää harkita noita ec-3:ia jos xt60:t aiheuttavat muitakin ongelmia kuin sormenpäille.

Nyt on kopteri taas kasassa. Muutoksia viime kertaan:

-Laitettu Trex DFC:n pääakselinpitimet tms osat, joissa laakerit lepäävät.
-Uusi main gearin one way bearing + kullan värinen prikka.
-Uudet 3G lavat. Tasapaino tsekattu.
-Muovinen gyrohylly
-Elev servo vaihdettu
-Kumit ländäreihin.
-Uusi alignin canopy

Tärinätestit näyttäisivät lupaavalta. Ei kippaile swashi. Äänikin on nyt ehkä vähemmän riipivä. Noissa DFC:n osissa on huomattavasti vähemmän välystä kuin edellisissä. Nyt ei tarvi pääakseliinkaan kuin yhden prikan. Aikaisempi vaati 6.

Käyn kentällä testaamassa huomenna aamulla ennen töihin menoa. Jos nyt ei lennä niin jo on kumma.

*** Keeping RC Helis Alive since 2014 ***

Protos Max 700, Goblin 650 Black Thunder, Synergy N5C, Gaui X3, Oxy3, Futaba 14SG

Poissa Korppi

  • Seniori torppari
  • *****
  • 47
Vs: Iron_manin kopterit
« Vastaus #101 : 05 Maaliskuu, 2014, 23:44:50 »
Kiitos vastauksista. Päädyin pienimmän vaivan tielle liitinten kanssa ja hommasin uusiin akkuihinkin xt60:t. Pitää harkita noita ec-3:ia jos xt60:t aiheuttavat muitakin ongelmia kuin sormenpäille.


Ei varmaan aiheuta, ihte vaihdoin uteliaisuuttani, kun lyhennin akkujen johtoja. Ainut että kannattaa juottaa xt60:it niin että vastaliitin on kiinni, niin pysyy kontaktit oikeassa asennossa
Align 450 prominator@V2, (3GX, DFC),
Align 600 pro, (3GX, EFL),
Gaui 500X@hk2.1,  Tarot TL250A@CC3D
Futaba 14SG, iCharger 308DUO
https://www.youtube.com/channel/UC6aUMsdgrpk3d-Q8v7T_CPQ

Poissa Iron_man

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Iron_manin kopterit
« Vastaus #102 : 06 Maaliskuu, 2014, 07:16:39 »
Ei varmaan aiheuta, ihte vaihdoin uteliaisuuttani, kun lyhennin akkujen johtoja. Ainut että kannattaa juottaa xt60:it niin että vastaliitin on kiinni, niin pysyy kontaktit oikeassa asennossa

Ok, tämä olikin hyvä neuvo. Pitääpä kokeilla noin.
*** Keeping RC Helis Alive since 2014 ***

Protos Max 700, Goblin 650 Black Thunder, Synergy N5C, Gaui X3, Oxy3, Futaba 14SG

Poissa Iron_man

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Iron_manin kopterit
« Vastaus #103 : 06 Maaliskuu, 2014, 10:13:57 »
Uskokaa tai älkää, mutta...

se lensi!

Jännitti kyllä ihan pirusti, mutta ihan ok tuntuma pienen alkuhapuilun jälkeen. Orientaation hahmottaminen uudella kopterilla tuotti alkuun hieman hankaluuksia, mutta hetken päästä taivaslentokin rupesi tuntumaan kohtuullisen varmalta. Ensimmäisellä akulla tuli tosin läheltä piti -tilanne kun lensin kopterin hieman liian kauas ja korkealle ja orientaatio katosi. Sormi meni lähes jo holdille kunnes sain taas orientaatiosta kiinni.

7min down alarm aika on liian pitkä. Akut hyytyvät aika tarkalleen 7,5 min kohdalla. Laskeutumisesta toisella akulla tuli puolittainen pakkolasku kun akku kyykkäsi. Onneksi lähdärit edellä kohtuu pehmeästi ja pari senttiä lunta vielä alla pehmentämässä

*** Keeping RC Helis Alive since 2014 ***

Protos Max 700, Goblin 650 Black Thunder, Synergy N5C, Gaui X3, Oxy3, Futaba 14SG

Poissa zenix

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #0236
Vs: Iron_manin kopterit
« Vastaus #104 : 06 Maaliskuu, 2014, 10:23:35 »
Hyvä Marko!  8)
Futaba T8FG Super

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Iron_manin kopterit
« Vastaus #105 : 06 Maaliskuu, 2014, 10:32:45 »
Onneksi olkoon onnistuneesta ensilennosta!

Ja tosiaan, ei kannata ajaa akkuja liian rajalle. Ei montaa kertaa tarvii kyykätä akut kun ne on pilalla.
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa Iron_man

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Iron_manin kopterit
« Vastaus #106 : 06 Maaliskuu, 2014, 10:43:16 »
Onneksi olkoon onnistuneesta ensilennosta!

Ja tosiaan, ei kannata ajaa akkuja liian rajalle. Ei montaa kertaa tarvii kyykätä akut kun ne on pilalla.

Juuh näin varmasti. Kyykkäys ei ehkä ollut oikea termi, mutta meni noparista tuo "slow down" jänniteraja päälle kuitenkin.
*** Keeping RC Helis Alive since 2014 ***

Protos Max 700, Goblin 650 Black Thunder, Synergy N5C, Gaui X3, Oxy3, Futaba 14SG

Poissa Otou

  • Seniori torppari
  • *****
  • #102, Sil
Vs: Iron_manin kopterit
« Vastaus #107 : 06 Maaliskuu, 2014, 10:46:19 »
Juuh näin varmasti. Kyykkäys ei ehkä ollut oikea termi, mutta meni noparista tuo "slow down" jänniteraja päälle kuitenkin.

Sillon ollaan jo liian pitkällä.. Laita vaikka 5min? Sekin on hiton pitkä aika taivaalla  ;D  Kannattaa seurata tosiaan paljonko sähköä mahtuu akkuihin koska kun taidot kehittyy alkaa myös sähköä mennä enempi..
SAB Goblin 380--Align Dominator 450--DX9--Phoenix--Accurc--

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: Iron_manin kopterit
« Vastaus #108 : 06 Maaliskuu, 2014, 11:21:03 »
Huonolla tuurilla akku on jo yhdestä kerrasta pilalla. Mielummin niin päin että ensin lyhyt lento ja tarkistusta mihin asti kestää lentää. Mulla menee 450 kokoisessa neljässä minuutissa akku tyhjäksi, se on 3S setupilla.

Lisäksi ainakin legendat kertovat että muutama eka sykli pitäisi uusilla akuilla lentää varovaisemmin. Suositus taitaa olla että puretaan vaan puolet muutamalla ekalla kerralla. Tämä tosin on aika kiistanalaista tietoa ja voi olla enemmän urbaanin legendan puolella kuin tosiasia. Kuitenkin, niin kauan kun ei ole varmaa tietoa, teen sisäänajon akuille. Isomman akut on satasen kappale, ei viitsi ihan heti tuhota vasiten.

Jostain löysin myös joskus tekstin jossa joku akkuvalmistaja lupasi noin 200 sykliä kun puretaan 80% kapasiteetista, mutta vain 100 jos puretaan 90%. Nyt on lähellä että otit täydet 100%

Kyllä se kyykkäys on oikea termi jos cutoff iskee ellei sitä ole sitten määritelty noparissa todella korkealle, lentoajasta päätellen ei ole.

Mutta hienoa että se vihdoin toimii, kuten arveltiin yleisesti, vika oli tärinässä, niin se näissä yleensä tuppaa olemaan vaikka on niitä rikkinäisiäkin elekroniikkavehkeitä näissä joskus mukana.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Iron_man

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Iron_manin kopterit
« Vastaus #109 : 06 Maaliskuu, 2014, 12:47:54 »
Mutta hienoa että se vihdoin toimii, kuten arveltiin yleisesti, vika oli tärinässä, niin se näissä yleensä tuppaa olemaan vaikka on niitä rikkinäisiäkin elekroniikkavehkeitä näissä joskus mukana.

Kyllä, olit täysin oikeassa tärinä diagnoosin kanssa. Hyvä etten heittänyt 3GX:ää ikkunasta pihalle :)

Tietääkö joku muuten tuosta YEP esc:sta, että miksi siinä kuuluu tuollainen jatkuva, n sekunnin välein toistuva piipitys? Kun laittaa moottorin liikkeelle piipitys häviää. Jostain syystä tuo ei kyllä ihan aina kuulu. Nyt kun oli moottorijohdot irti ja laitoin takaisin kiinni, alkoi taas piipittämään. Ihan hyvin tuo silti kai toimii.
« Viimeksi muokattu: 06 Maaliskuu, 2014, 12:52:35 kirjoittanut Iron_man »
*** Keeping RC Helis Alive since 2014 ***

Protos Max 700, Goblin 650 Black Thunder, Synergy N5C, Gaui X3, Oxy3, Futaba 14SG

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Iron_manin kopterit
« Vastaus #110 : 06 Maaliskuu, 2014, 12:58:41 »
Huonolla tuurilla akku on jo yhdestä kerrasta pilalla. Mielummin niin päin että ensin lyhyt lento ja tarkistusta mihin asti kestää lentää. Mulla menee 450 kokoisessa neljässä minuutissa akku tyhjäksi, se on 3S setupilla.

Lisäksi ainakin legendat kertovat että muutama eka sykli pitäisi uusilla akuilla lentää varovaisemmin. Suositus taitaa olla että puretaan vaan puolet muutamalla ekalla kerralla. Tämä tosin on aika kiistanalaista tietoa ja voi olla enemmän urbaanin legendan puolella kuin tosiasia. Kuitenkin, niin kauan kun ei ole varmaa tietoa, teen sisäänajon akuille. Isomman akut on satasen kappale, ei viitsi ihan heti tuhota vasiten.

Kyllä siinä sisäänajossa taitaa sen verran olla perää että ne lipot tarvii vähän herättelyä pidemmän säilytyksen jälkeen. Eli sinne ei mene ihan täyttä varausta sisään ennen kuin parin syklin jälkeen. Toisekseen, pidemmän säiltykyksen jälkeen kennot on helposti epäbalanssissa ja ensimmäinen lataus ei välttämättä riitä siihen että kaikki kennot saavuttaa kunnolla täyden varauksen. Nämä kaksi asiaa yhdessä johtaa siihen että pari ensimmäistä sykliä voi olla kapasiteettia ihan oikeasti vähemmän käytössä. Jos puolet vain kapasiteetista vetää parin ekan syklin ajan niin ei ne ainakaan pilalle siitä mene :)

Ja itsellänikin on pikkureksin yhdessä akussa selvästi isommat sisäiset resistanssit ihan vain sillä kun kerran ajoin sen cutoff rajalle. Ja tuon huomaa lennossa joka kerta tuolla akulla, ei se ihan samassa kunnossa ole kuin muut akut.
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa Konna

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Do yourself a favor and buy premium electronics!
Vs: Iron_manin kopterit
« Vastaus #111 : 06 Maaliskuu, 2014, 13:04:28 »
Kyllä, olit täysin oikeassa tärinä diagnoosin kanssa. Hyvä etten heittänyt 3GX:ää ikkunasta pihalle :)

Tietääkö joku muuten tuosta YEP esc:sta, että miksi siinä kuuluu tuollainen jatkuva, n sekunnin välein toistuva piipitys? Kun laittaa moottorin liikkeelle piipitys häviää. Jostain syystä tuo ei kyllä ihan aina kuulu. Nyt kun oli moottorijohdot irti ja laitoin takaisin kiinni, alkoi taas piipittämään. Ihan hyvin tuo silti kai toimii.
Sen kuuluukin piipittää. Se kertoo sinulle omaa ohjelmointiaan niillä piippauksilla. Lopettaa kun ruvetaan käyttämään.
Mikado Logo 700, Mikado GLOGO 690SX
Mikado Logo 550SX, Mikado Logo 480 XXtreme,
Mikado Logo 200,Goblin thunder sport 700,
Gaui NX4 -- Ja styroksipaaleja :D
Mikado Vbar Control Touch

Poissa Iron_man

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Iron_manin kopterit
« Vastaus #112 : 06 Maaliskuu, 2014, 13:06:55 »
Sen kuuluukin piipittää. Se kertoo sinulle omaa ohjelmointiaan niillä piippauksilla. Lopettaa kun ruvetaan käyttämään.

Ok, selvä homma. Kiitos tiedosta!  :)
*** Keeping RC Helis Alive since 2014 ***

Protos Max 700, Goblin 650 Black Thunder, Synergy N5C, Gaui X3, Oxy3, Futaba 14SG

Poissa Jalippo

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #27
Vs: Iron_manin kopterit
« Vastaus #113 : 06 Maaliskuu, 2014, 13:47:28 »
Ja se piippaus ääni tuotetaan moottorilla(!), eli ei piippaa, ellei ole moottori kytkettynä. ;)

En ole YEP merkkistä noparia koskain omistanut, mutta muistaakseni ainakin YGE teki tuollaista noin sekunnin välein olevaa piippausta silloin, kun se odotti että siihen ohjelmoidaan ekaa kertaa gov store käyttöön. Eli annetaan täydet rundit ilman lapoja, jolloin se osaa tallettaa käytössä olevan kiekka-alueen ja käyttää sen jälkeen aina samoja kiekkoja, samoilla kaasukayrillä, akun kunnoista riippumatta. Kun tuon oli opettanut, niin noparin kytkemisen jälkeen kuuluu vain perus status-ok piippaukset ja on hiljaa sen jälkeen.


SAB Goblin 700 | MSH Prôtos 500 FBL | Blade mCPX V2 | Spektrum DX9
Blackout Mini-H FPV 4S | Fatshark Attitude V2

Poissa Iron_man

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Iron_manin kopterit
« Vastaus #114 : 06 Maaliskuu, 2014, 13:59:31 »
Ja se piippaus ääni tuotetaan moottorilla(!), eli ei piippaa, ellei ole moottori kytkettynä. ;)

En ole YEP merkkistä noparia koskain omistanut, mutta muistaakseni ainakin YGE teki tuollaista noin sekunnin välein olevaa piippausta silloin, kun se odotti että siihen ohjelmoidaan ekaa kertaa gov store käyttöön. Eli annetaan täydet rundit ilman lapoja, jolloin se osaa tallettaa käytössä olevan kiekka-alueen ja käyttää sen jälkeen aina samoja kiekkoja, samoilla kaasukayrillä, akun kunnoista riippumatta. Kun tuon oli opettanut, niin noparin kytkemisen jälkeen kuuluu vain perus status-ok piippaukset ja on hiljaa sen jälkeen.

Tjaa, liittyisiköhän tämä sitten siihen että olen vaihtanut ohjaimesta kaasukäyriä? Tosiaan olen huomannut että aina se ei ole piipannut. Ainakin sen jälkeen oli hiljaa kun konffasin kaasu maksimin ja minimin säätimeen lineaarisella 0-100 käyrällä.  Pitäiskö toi kaasun kalibrointi tehdä uudestaan noilla käytössä olevilla käyrillä vai miten? En myöskään tiedä mikä on govi, voisiko joku avata lyhyesti? :)
*** Keeping RC Helis Alive since 2014 ***

Protos Max 700, Goblin 650 Black Thunder, Synergy N5C, Gaui X3, Oxy3, Futaba 14SG

Poissa 338federal

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kerranki lentokuva.
Vs: Iron_manin kopterit
« Vastaus #115 : 06 Maaliskuu, 2014, 14:06:05 »
Kiitos vastauksista. Päädyin pienimmän vaivan tielle liitinten kanssa ja hommasin uusiin akkuihinkin xt60:t. Pitää harkita noita ec-3:ia jos xt60:t aiheuttavat muitakin ongelmia kuin sormenpäille.

Jos kopussa on xt60 ja akuissa ec3 niin ne käy yhteen. Toisinpäin ei. Itellä on xt60 kaikissa ja seuraavat tulee olemaan ec3. Mukavampi juottaa noi ec mallit.
Align T-Rex 700/800E V2 Vbar Neo(Pro rescue). Goblin 700 vbar silverline. Align T-Rex 600/700E Pro Vbar Silverline. Align 450L Dominator vbar Neo(Pro rescue). Align T-Rex 480 Sport DFC Beastx AR7200BX. (Align T-Rex 450 Pro DFC TORPPI). Align T-Rex 150 DFC. Blade mcpxBL. Blade MCPX
Vbar control. Spektrum DX8 phoenix 5,0 accurc

Poissa Jalippo

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #27
Vs: Iron_manin kopterit
« Vastaus #116 : 06 Maaliskuu, 2014, 14:06:25 »
Govi, eli governor on kuin vakionopeudensäädin, joka pyrkii pitämään kierrokset aina vakiona, vaikka kuormitus kasvaisi. Lapakulmat kun muuttuu ja vääntöä tarvitaan lisää, niin on hienoa jos noparin govi pystyy silloin pitämään kiekat oikealla tasolla.

YGEssähän tuo opetetaan vaan siten, että valitaan gov store modi, sitten esim. idle 100% ja annetaan huutaa täysillä (ilman lapoja) sen aikaa, että nopari piippaa. Sen jälkeen kun asettaa mankkaan vaikka flat 80 %, niin akuista riippumatta pitää aina tuon 80% maksimikiekoista jne.

En tosiaan ole mikään YEP exptertti, mutta toivottavasti ainakin selvisi govin funktio. Eihän se ole pakollinen ja jotkut on "korjanneet" tuota kierrosten putoamista manuaalisesti V-mallisilla kaasukäyrillä, esim. 85 - 82 - 80 - 82 - 85, jolloin maksimikuormituksessa pitäisi olla vähän enemmän potkua käytössä. Kaikissa nopareissa ei tuota govia edes ole.


SAB Goblin 700 | MSH Prôtos 500 FBL | Blade mCPX V2 | Spektrum DX9
Blackout Mini-H FPV 4S | Fatshark Attitude V2

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: Iron_manin kopterit
« Vastaus #117 : 06 Maaliskuu, 2014, 14:17:14 »
450 kokoinen lentää muutenin vallan mainiosti ilman govia. Sen merkitys on enemmänkin että kierrokset säilyy samana akun alusta loppuun. Tuota ei voi oikein kaasukäyrillä tehdä. Se ei sitten varoitakkaan ollenkaan etukäteen kun akku loppuu, se on kerta laakista cutoff, etenkin jos lennetään pienillä kierroksilla jossa head room riittää loppuun asti.

Isommissa koptereissa alkaa govin merkitys olla suurempi, 500 kokoinenkin toimii hyvin ilman, kuulemma vielä 550 kokoinenkin, mutta sitä en ole itse testannut.

Yleensä kaikki noparit antaa ainakin yhden sarjan eli se kertoo moniko kennoinen akku on kyseessä. Aina (äärimmäisen harvoin tosin) tuota ääntä ei kuulu, jos se kuuluu vaimeampana. Liittynee vissiin jotenkin mihin asentoon moottori on jäänyt. Tuon äänen kyllä erottaa onko se normipiipitys vai meneekö nopari ohjelmointitilaan. Sehän menee siihen jos kytket akun ja kaasu on auki.

Jos olet opettanut rajat lineaarisella 0 - 100 käyrällä, sen pitäisi olla kyllä siinä, uudelleen ei pidä eikä saa opettaa ellet epäile että opetus syystä tai toisesta mennyt perille. Silloin pitää taas opettaa tuolla lineaarisella käyrällä.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa jinx

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team EP
Vs: Iron_manin kopterit
« Vastaus #118 : 06 Maaliskuu, 2014, 17:46:34 »
YEPin piippaukset pitäis mennä samalla lailla kuin YGEssä. Eli aluksi se piippaa sen kennomäärän. Jos sen jälkeen tekee tuota sekunnin välein piippausta aina kun moottori ei ole käynnissä, tarkoittaa se, että siellä on rekisteröitynä joku vikatilanne. Ei siis ole normaalia, asiaankuuluvaa piipitystä.

Tuon saa pois menemällä ohjelmointitilaan mankan avulla tai kytkemällä ohjelmointikortin. Molemmat resetoi vikakoodit.

Ja se, että moottorinjohto on irti säätöjä varten rekisteröityi ainakin mulla viaksi (ja tietystikin, mistä se nopari tietää onko se tahallista).
Blade mCPX BL
DJI S900, DJI Phantom 3 Advanced, Blackout Mini H, Diatone Lizard 160
TBS Caipirinha, X-UAV Mini Talon
Spektrum DX7s, FrSky Taranis Plus

Poissa Iron_man

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Iron_manin kopterit
« Vastaus #119 : 06 Maaliskuu, 2014, 18:30:05 »
YEPin piippaukset pitäis mennä samalla lailla kuin YGEssä. Eli aluksi se piippaa sen kennomäärän. Jos sen jälkeen tekee tuota sekunnin välein piippausta aina kun moottori ei ole käynnissä, tarkoittaa se, että siellä on rekisteröitynä joku vikatilanne. Ei siis ole normaalia, asiaankuuluvaa piipitystä.

Tuon saa pois menemällä ohjelmointitilaan mankan avulla tai kytkemällä ohjelmointikortin. Molemmat resetoi vikakoodit.

Ja se, että moottorinjohto on irti säätöjä varten rekisteröityi ainakin mulla viaksi (ja tietystikin, mistä se nopari tietää onko se tahallista).

Ahaa, eli jos käyttää moottorijohdot irti niin sinne jää vikatila muistiin. Tuohan tuon piipittely selittääkin ihan täysin. Eli sitten pitäisi startata kaasu ylhäällä (=ohjelmointitilaan meno), tai käyttää korttia kiinni. 
*** Keeping RC Helis Alive since 2014 ***

Protos Max 700, Goblin 650 Black Thunder, Synergy N5C, Gaui X3, Oxy3, Futaba 14SG

Poissa Iron_man

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Iron_manin kopterit
« Vastaus #120 : 06 Maaliskuu, 2014, 18:33:01 »
Govi, eli governor on kuin vakionopeudensäädin, joka pyrkii pitämään kierrokset aina vakiona, vaikka kuormitus kasvaisi. Lapakulmat kun muuttuu ja vääntöä tarvitaan lisää, niin on hienoa jos noparin govi pystyy silloin pitämään kiekat oikealla tasolla.

YGEssähän tuo opetetaan vaan siten, että valitaan gov store modi, sitten esim. idle 100% ja annetaan huutaa täysillä (ilman lapoja) sen aikaa, että nopari piippaa. Sen jälkeen kun asettaa mankkaan vaikka flat 80 %, niin akuista riippumatta pitää aina tuon 80% maksimikiekoista jne.

En tosiaan ole mikään YEP exptertti, mutta toivottavasti ainakin selvisi govin funktio. Eihän se ole pakollinen ja jotkut on "korjanneet" tuota kierrosten putoamista manuaalisesti V-mallisilla kaasukäyrillä, esim. 85 - 82 - 80 - 82 - 85, jolloin maksimikuormituksessa pitäisi olla vähän enemmän potkua käytössä. Kaikissa nopareissa ei tuota govia edes ole.

Juuh, tämä selvitti asian. Kiitos vaan :)

Tuo YEP lieneen YGE klooni, mutta onkohan tuossa 40a mallissa tuollasta govia sitten.
*** Keeping RC Helis Alive since 2014 ***

Protos Max 700, Goblin 650 Black Thunder, Synergy N5C, Gaui X3, Oxy3, Futaba 14SG

Poissa Xen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Iron_manin kopterit
« Vastaus #121 : 06 Maaliskuu, 2014, 18:42:13 »
Tuo YEP lieneen YGE klooni, mutta onkohan tuossa 40a mallissa tuollasta govia sitten.
On ja se toimii ihan vastaavasti kuin esikuvassaanki. Siinä noparissa oli normaali govi päällä jos et sitä muuttanut.

Poissa Otou

  • Seniori torppari
  • *****
  • #102, Sil
Vs: Iron_manin kopterit
« Vastaus #122 : 06 Maaliskuu, 2014, 18:47:32 »
450 kokoinen lentää muutenin vallan mainiosti ilman govia. Sen merkitys on enemmänkin että kierrokset säilyy samana akun alusta loppuun. Tuota ei voi oikein kaasukäyrillä tehdä. Se ei sitten varoitakkaan ollenkaan etukäteen kun akku loppuu, se on kerta laakista cutoff, etenkin jos lennetään pienillä kierroksilla jossa head room riittää loppuun asti.

Isommissa koptereissa alkaa govin merkitys olla suurempi, 500 kokoinenkin toimii hyvin ilman, kuulemma vielä 550 kokoinenkin, mutta sitä en ole itse testannut.

Yleensä kaikki noparit antaa ainakin yhden sarjan eli se kertoo moniko kennoinen akku on kyseessä. Aina (äärimmäisen harvoin tosin) tuota ääntä ei kuulu, jos se kuuluu vaimeampana. Liittynee vissiin jotenkin mihin asentoon moottori on jäänyt. Tuon äänen kyllä erottaa onko se normipiipitys vai meneekö nopari ohjelmointitilaan. Sehän menee siihen jos kytket akun ja kaasu on auki.

Jos olet opettanut rajat lineaarisella 0 - 100 käyrällä, sen pitäisi olla kyllä siinä, uudelleen ei pidä eikä saa opettaa ellet epäile että opetus syystä tai toisesta mennyt perille. Silloin pitää taas opettaa tuolla lineaarisella käyrällä.

Ihan hyvin voi lentää kaikkia vehkeitä myös 700 kokoisia ilman govia  ;) Mulla ei ole yhdessäkään käytössä(vielä). Alkuun saa kaiken potkun mitä irtoo ja loppuakusta sitte hivenen rauhallisempaa menoa. Usein tuntee koska aika tulla alas tolla käytännöllä.
SAB Goblin 380--Align Dominator 450--DX9--Phoenix--Accurc--

Poissa Iron_man

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Iron_manin kopterit
« Vastaus #123 : 06 Maaliskuu, 2014, 19:32:02 »
On ja se toimii ihan vastaavasti kuin esikuvassaanki. Siinä noparissa oli normaali govi päällä jos et sitä muuttanut.

Ah ok. En muuttanut ainakaan tarkoituksella. Todennäköisesti se on siis päällä.
*** Keeping RC Helis Alive since 2014 ***

Protos Max 700, Goblin 650 Black Thunder, Synergy N5C, Gaui X3, Oxy3, Futaba 14SG

Poissa Iron_man

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Iron_manin kopterit
« Vastaus #124 : 07 Maaliskuu, 2014, 09:19:44 »
Taas lisää näitä aloittelijan kysymyksiä:

Pohdiskelin tässä sellaista, että mitenkähän tuo laskeutuminen kannattaisi oikeaoppisesti tehdä? Pienemmällä kopterilla (ja lineaarisella kaasukäyrällä) olen aikaisemmin vaan lentänyt maahan kiinni ja laittanut kaasun nollaan. Pienemmän kopterin lavoissa on sen verran vähemmän massaa, että holdin käyttäminen tipauttaa kopterin maahan kuin kivi. Nyt kun on tuo 450 kokoinen, niin kannattaako laskeutuessa pistää holdi päälle jo ilmassa? Simulaattorissa kokeilin sellaista, että holdi päälle n puolessa metrissä ja loppu hitaasti leijuttaen maahan. Näin sain aikaan kaikista pehmeimmän laskeutumiset. Jos yrittää lentää maahan kiinni, niin ground efekti heittelee kopteria helposti aika holtittomasti. 
*** Keeping RC Helis Alive since 2014 ***

Protos Max 700, Goblin 650 Black Thunder, Synergy N5C, Gaui X3, Oxy3, Futaba 14SG

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
0 Vastauksia
2852 Lukukerrat
Uusin viesti 15 Maaliskuu, 2008, 18:02:46
kirjoittanut Mikaelni
Jaska.t kopterit

Aloittaja jaska.t « 1 2 ... 19 20 » MyFleet

494 Vastauksia
184644 Lukukerrat
Uusin viesti 20 Marraskuu, 2020, 19:53:15
kirjoittanut Matti Häkkinen
4 Vastauksia
4394 Lukukerrat
Uusin viesti 19 Heinäkuu, 2008, 18:35:15
kirjoittanut Mikaelni
njs:n kopterit

Aloittaja njs « 1 2 ... 9 10 » MyFleet

230 Vastauksia
137419 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Elokuu, 2018, 20:11:57
kirjoittanut TimoK
Ves@n kopterit

Aloittaja Ves@ « 1 2 3 4 5 » MyFleet

119 Vastauksia
76913 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Kesäkuu, 2018, 12:39:47
kirjoittanut Ves@