Kukaanhan ei tällä foorumilla pakota ostamaan mitään, mutta jos harrastus edes hiukkasen kiinnostaa niin kannattaa asennoittua siten että jokainen täällä edes vähän aikaa kirjoitellut omaa enemmän tietoa lajista kuin täysi aloittelija. Tässä lajissa ei kehity jos ei kysy neuvoa ja opi virheistä. Jälkimmäisestä saat luultavimmin kokemusta jos päätät ostaa 150€ paketin jossa tulee kaikki kamat mukana
. Helpoimmaksi ja halvimmaksi teet harrastuksen kun otat kaikki eri vaihtoehdot huomioon alussa ja selvität mikä sopii parhaiten itselle.
You tube videoita katsoessa kannattaa pitää mielessä että kaikki temppuja lentävät pilotit ovat kokeneita, ja videolla näkyvä kone on harvoin se millä ko. henkilö harrastuksen aloitti. Se on totta että millä tahansa kopterilla voi lentää samat temput kuin isommallakin (Netissä liikkuu vertaus että Alan Szabo lentää vaikka kiveä jos siinä on lavat kiinni), mutta aloittelijalta se ei onnistu vaikka simulaattorilla ja isommalla konella onnistuisikin, koska mitä huonommin kone lentää sitä enemmän kokemusta tarvitaan että se saadaan lentämään samalla tavalla kuin laadukkaampi ja paremmin säädöissä oleva kone. Halpa kone on halpa alussa, mutta sen tulet torppaamaan X kertaa useammin kuin helpommin hallittavan, ja aikaa mestaritasolle pääsyyn menee X kertaa enemmän kuin paremmalla ja tähän mennessä rahaa ja aikaa on palanut monta kertaa enemmän kuin järkevämmin mietityn aloituskoneen kanssa. Tuppaakin olemaan niin, että halvaksi aloittelijan kopteriksi mainostettu sopii parhaiten kokeneimmille, ja kalliimpi, helpostilennettävä aloittelijoille
Itellä oli ekana koneena Caliber m24, jolla kyllä oppi lentämään, seuraavaksi HornetCP, jolla kyllä oppi lentämään perä edellä ja flippaamaan, mutta nopein kehitys tapahtui vasta Trex 450 ja rapukan myötä.
Jos halpa aloituspaketti on itselle paras vaihtoehto, niin kannattaa unohtaa Beltit ja Hornetit ja harkita Blade 400 jossa tulee loistava radio ja toimivat sähköt mukana tai simulaattori. Halpaa ostamalla ei säästä, koska joskus joutuu ostamaan kaikki osat kuitenkin uudestaan
.
Tosin sekin on myös puppua että parhaiden osien kanssa ei ole ongelmia, niitä kyllä tulee ja ehkä jopa paljon enemmän kuin yksinkertaisilla ja halvoilla osilla! Silloin taas lentoon saaminen voi maksaa enemmän, voi vaikka säädin hajota tai moottori leipoa kiinni tai jotain muuta. Mutta kun ongelman saa ratkottua, voi keskittyä lentotaitojen kehittämiseen.
Eikö RTF tarkoita että kopteri on valmiiksi kasattu ja voi lähteä heti lentämään?
Ready
To
Fail straight out of the box
-op-