No mä nyt tilasin tuolta sabesta ton bladen. Se saa kyllä nyt kelvata mulle. Alkujaan kun piti ostaa se esky Joo mä olen ihan 100% varma että kone ei tuskin ehjänä kauaa kestä ja olenkin varautunut ostamaan varaosia Mitkä ne osat on jotka yleensä hajoo? ropellit?
Kopterissa ei ole ropelleja
Riippuu tietty hirveen paljon koptereista että mitkä niistä yleensä hajoilee mutta sanoisin että ainakin pääroottorin lavat (ne sun ropellit), stabilisaattorin tanko + lavat, päärattaat, nupin ylimmät linkit ja mixeri armit. Noi linkit ja armit riippuu taasen tietty hirveesti siitä että minkälainen mekaniikka noissa on. Sit tietty vois sanoa että melkeimpä joka torpissa menee pääakseli kieroksi.
Pahempia torppeja kun tulee niin sitten hajoilee päälapojen pidikkeet, niiden välinen akseli (lepatusakseli), servoja, peräpuomi, puomin kiinikkeitä, perä roottorin lapoja / akseleita, perän hihnaa... hmm mitähän vielä yleistä, ah malleista riippuen tietty noi laskeutumis telineet hajoilee välillä.
Mutta kyllä ne yleensä siellä nupin ja pääakselin tienoolla on ne mitkä pääasiassa hajoaa.. Kuten sanottu niin esim tuollaisen 450 sarjalaisen kopterin roottori pyörii tuommoiset 3000 kiekkaa minuutissa ja näin ollen lavan kärki liikkuu about 400km/h niin ei tarvitse olla suurikaan matemaattinen nero että kun ton lavan tumppaa tantereeseen niin alkaa paikat sen ympärillä rutisemaan iloisesti ja kaveri radion takana ei niinkään iloisesti
Niin tästä kanssa sinulle sitten muistutus että blade ja kaikki muutkin kopterin on ihan oikeesti vaarallisia laitteita ja niillä saa pahaa jälkeä aikaiseksi..
Tuossa "Muistutus aloittelijoille" threadissa on hyvää muistutus luettavaa asioista.
http://www.kopterit.net/index.php?topic=2168.0Ai tota laturi hommaa mä en tiennytkään 2min kyllä mä ajattelin että kestäis ainakin joku 10 min. Millasia akkuja suosittelette?
Aikas harva kyllä lentää hyvilläkään akuilla tuota 10tä minuuttia. Itse lennän rauhallista lentoa taivaslento modessa tuollaiset 7 minuuttia ja kun heitän idleupit päälle eli täys tehot 3D lentoon niin täydellä 11.1V/2200mAh/25C akulla lentää jonkun 5 minsaa maximissaan.
Mitäkö akkua suosittelisi, se riippuu aikas monesta tekijästä. Täälläkin niiden ratkaisuun on jo esitetty montakin hyvää tapaa
Joo noi RTF koptereiden akut ja laturit on kyllä aikas luokattomia. Miksiköhän ne onkaan niin halpoja
että pyöri kunnolla ja liimata piti monta muutakin osaa kun napsahteli poikki. Nyt siinä kai hajos moottori kun ei tapahdu mitään. Eli en mä tarvii ainakaan vielä mitään ammattitason vehjettä
Heh, tuohan onkin juuri se väärä luulema... Mitä parempi laite on alkaa harjoittelemaan sen vähemmän tulee torppeja ja sitä mukavammalta homma tuntii ja mielenkiinto säilyy pahimman aloitus ajan yli. Pitää muistaa että mitä paremmat on sähkölaitteet kopeterissa ja tietty kopterin valmistus yleensäkkin niin sitä paremmin se lentää ja näin ollen on tietty stabiilimbi joka taasen on ziljoona kertaa helpompi alkaa harjoittelemaan..
Hyvä esimerkki on yksi ystäväni Hyvinkäältä joka on nyt pähkäilly 4 kuukautta HBKIIsen kanssa, en edes uskalla laskea paljonko se on siihen käyttänyt rahaa mutta sanoisin enemmän kuin minä omaan titaniini. Ja tuossa joku hetko sitten kävin siellä piipahtamassa ja lennätin titania sen pihassa vähän puuskaisessa kelissä. Kaverin kommentti oli vain "Ei V.... ei toi voi lentää noi nätisti...EI SA"#€"WEFK €#R". Että silleen...
Kyllä se laatu ratkaisee hyvinkin paljon..
Tietty jos sinulla on mahdollisuus lennättää ja harjotella ensinnä sisätiloissa niin yksi erittäin hyvä vaihtoehto on tuo Hirobon SRB Quark. Okei siinä ei lavat käänny mutta muuten se vastaa ison kopterin lennätystä. Varaosat siihen on edulliset ja sillä ei saa mitään oikeestaan rikki, ei edes itseään. Sen lavat on tehty "mäkkärin styroksista" ja tuohon nähden ne ovat uskomattoman kestävät lentää. Ja lavat on suuniteltu hajoavaksi isommissa törmäyksissä ja näin ollen kaikki muu jää yleensä ehjäksi. Lavat vaihtaa parissa minuutissa ja taasen mennään.
Itse tykkään vieläkin lennättää tuota kopteria, on se vaan niin mukava olohuone lelu. Tietty ei mikään halpis. Ja huonona puolena siinä on se että sillä ei paljoa ulkona lennetä jos on vähäänkään tuulta. 1-2m/s on vielä hyväksyttävissä mutta ei enempää. Toinen huono puoli siinä on sen akkujen hinta mutta siihen löytyy näppärä modaus ohje maailmalta
Pitäs itsekkin modata tuo käyttämään toisia akkuja kun vaan kerkeisi, no tähän saakka on omat akut riittäny hyvin ja onhan noita kopterita tuossa keko mitä lennätellä kuin toise akut latautuu.
--jp