Noniin, aloitetaanpa vähän keskustelua E7 perästä. Itselläni on nyt syksystä asti ollut tämä E7, lentoja alkaa olemaan kohta 100kpl takana.
Tässä noin 40 lentoa sitten laitoin CGy-750 purkista govin päälle ja siinä yhteydessä alkoivat ongelmat perän kanssa. Ongelma ilmenee lähinnä pitch-pumpissa, jossa tahtoo perä lähtä aina alta. En tuohon ole oikein mitään ratkaisua löytänyt. Perälavat vaihdoin allun 105mm lavoista Edgen 115mm lapoihin, vähän se taisi parantua siinä mutta ei ihan hirveän paljon. Eniten ehkä olen ihmetellyt sitä kun jos perälavoille annetaan paljon kulmia esimerkiksi pitch-pumpissa niin kuulostaa siltä kuin lapojen kierrosluku laskisi. Tämän kuulee siis siitä että perän ääni muuttuu selvästi matalemmaksi. En tiedä voiko tämä johtua siitäkin että mekaniikka antaa sen verta reilusti kulmia toiseen suuntaan että ääni muuttuisi möreämmäksi vain suurempien kulmien takia. Muissa koptereissa en ole tätä äänen muutosta kuitenkaan koskaan kuullut. Toinen vaihtoehto on että yksinkertaisesti remmi alkaa hyppimään hampaitten yli ja siinä oikeasti laskee kierrokset.
No, palataan tähän päivään. Lentoja tuli varmaankin 8kpl tänään. Viiden lennon jälkeen tuntuma perästä alkoi olla se että siellä nyt ihan oikeasti remmi hyppii välillä hampaitten yli. Jopa leijutuksessa tai vastatuuleen peruutettaessa tuntui välillä että hetken ajan perän äänessä kuului nykäisy. Remmi tuntu myös kolistelevan putken sisällä jopa suoraan lentäessä ja leijutuksessa tasaisessa pyöritysliikkeessä. No, kävin kirimässä sitä. Ihan hirveästi se ei auttanut asiaan. Kirin uudelleen ulkona kylmässä. Ehkä vähän parempi tuli, en ole ihan varma, mutta jätin putken kieroon. No, kolmas kerta vielä, kirin sitä uudelleen ja laitoin putkenkin suoraan. Ei se mitenkään kovin kireällä vieläkään ollut, on joskus ollut kireämmälläkin. Vieläkin tuntu siltä että se antaa pitch-pumpissa ihan kunnolla periksi. Kunnes sitten katkes koko remmi. Rupes vaan tulemaan remmiä putken päästä ulos ja pirotus alkoi. Holdi päälle ja sievästi kopteria alemmas. Pirotus loppui ja sain tehtyä nätin laskun pellon reunaan. Tuuria oli paljon mukana eikä mitään mennyt rikki remmin lisäksi.
Noniin, eli nyt pitää jotain tilata jotta päästään isolla kopterilla taas lentämään. Uusi remmi lähtee näköjään halvalla, mutta tuo TT konversiokitti on houkutellut myös. Ainakin sen kanssa saa unohtaa huolet remmin kireydestä. Toisaalta tilalle tulee hampaiden ujellus ja huoli hampaiden kestosta jos menee hipomaan lavoilla maata.
Onkos teillä muilla mielipiteitä näistä remmivetoisista vehkeistä? Ei liene ihan normaalia että remmi hyppii hampaitten yli. Veikkaan että tässä on tuo remmi ollut jo pidemmän aikaan jo huonolla hapella. Perstuntuma on ollut että sitä on nyt saanut kiriä kohtuullisen usein, kun syksyllä tais mennä tosi pitkään ennen kuin kiristin ensimmäisen kerran. Välillä pidin sitä kyllä liian kireällä kun luulin että remmin kilinä putken sisällä on merkki liian löysästä remmistä.
Toinen mitä olen miettinyt niin ainakin Gobliniin verrattua tuo Synergyn perän hihnapyörä on tosi pieni. Mietinkin sitä kun laitoin vielä nuo isommat perälavat niin enempihän se rasittaa remmiä ja lisää riskiä myös hampaiden hyppimiseen.
Ja nyt kun tähän ainakin se hihna pitää uusia, niin mitä muita huoltoja tähän kannattaisi samaan syssyyn tehdä? Nuo remmin ohjureitten laakerit on vissiin monissa muissa remmivetosissa vehkeissä kulutustavaraa, niin lienee sama tilata niihin uudet laakerit. En ole vielä purkanut enkä tutkinut että onko siellä mitään selviä kulumisen merkkejä, luulen että ei tässävaiheessa vielä paljoa pidäkään olla. Enempi suunnittelen etukäteishuoltoa jotta varmistetaan turvalliset lennot tulevaisuudessa.
Kommentteja?