Kirjoittaja Aihe: Kaapon kepakot  (Luettu 92000 kertaa)

Poissa skybolt

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Kaapon kepakot
« Vastaus #200 : 22 Elokuu, 2016, 14:33:00 »
Noilla sabin lavoilla on joskus mulla ainaskin ollut senmonen problem että kun tulee nopeahkosti alaspäin, niin vajoamisen pysäyttäminen on joskus hankalaa. Samoin joskus kun kovasta vauhdista koettaa pysähtyä niin täysillä lapakulmillakin joskus tuntuu ikäänku ei okis jarrua, kopteri vähän aikaa jatkaa pohja edellä ja sitte yhtäkkiä lavat puree taas ja vauhti toppaa. Muilla koptereilla ei oo ollut samanlaista.

Tuo suoristamisen haasteellisuus varmaan selittää tuon että loopissa alaspäin tulo tuntuu vähän liian "kiihtyvältä" ja tuntuu kuin menisi pitkäksi oikaisu :-[
Taitaa olla parempi vaihtaa noi Zealit jo ennen ensitorppia  ;D ;D ;D


Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Kaapon kepakot
« Vastaus #201 : 22 Elokuu, 2016, 14:42:02 »
Noilla sabin lavoilla on joskus mulla ainaskin ollut senmonen problem että kun tulee nopeahkosti alaspäin, niin vajoamisen pysäyttäminen on joskus hankalaa. Samoin joskus kun kovasta vauhdista koettaa pysähtyä niin täysillä lapakulmillakin joskus tuntuu ikäänku ei okis jarrua, kopteri vähän aikaa jatkaa pohja edellä ja sitte yhtäkkiä lavat puree taas ja vauhti toppaa. Muilla koptereilla ei oo ollut samanlaista.

Kuulostaa ihan siltä että jos ne lavat sakkaa niin niistä häviää pito kokonaan pois. Sitten kun tulee taas puhdasta ilmaa niin taas löytyy pitoa. Sinällänsä tuohan on hirveen tavallinen ilmiö joka kopterilla, jos sattuu vaan vetämään turbulenttia ilmaa lapakehästä sisään niin noste on paljon huonompi kuin puhtaassa ilmavirrassa. Oikeitakin koptereita on tiputettu maahan asti tuolla että ajetaan liian hitaasti vaakasuunnassa ja pudotetaan korkeutta tarpeeksi nopeasti niin yhtäkkiä  se haukkaa sen pyörteisen ilman lapakehästä sisään ja häviää noste ihan olemattomaksi. Tilanne korjaantuu vasta kun saadaan vaakanopeutta sen verran lisää ettei pyörteinen ilma kierrä alapuolelta takas lavoille. RC-koptereissa on teho-painosuhde niin paljon parempi että kun antaa vaan reilusti kollektiivikulmia niin ne jaksaa puhaltaa sen turbulenssin sieltä läpi ja sitten mennään taas. Itellä Trex-450 oli aliginin omilla lavoilla hirveen herkkä tuolle, mutta Synergy ei taas tee sitä juuri ollenkaan.

Jos oikein paljon on vauhtia niin tuossa voi sitte lisäksi olla se että lavan kohtauskulma on liian iso ilmamassaan liikkeeseen nähden ja sieltä ei sitten nostetta enää saa. Sitähän se sakkaaminen tarkoittaa. Turbulentin ilmamassan aiheuttama nosteen puute on ehkä vähä eri ilmiö, joskin lopputulos on aika lailla sama.
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa skybolt

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Kaapon kepakot
« Vastaus #202 : 22 Elokuu, 2016, 14:45:25 »
Pitää ootella että Align saa noita lapoja myyntiin ja kuunnella käyttäjien kommentteja. Siihen asti mennään näilllä ja ollaan tempppuilematta  :(
Saa nuo kaksoset hoitaa temppuharjoitukset  ;D ::)




Edit: kuva lisätty
« Viimeksi muokattu: 22 Elokuu, 2016, 14:47:01 kirjoittanut skybolt »

Poissa skybolt

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Kaapon kepakot
« Vastaus #203 : 22 Elokuu, 2016, 14:48:52 »
Ja ennen kuin kukaan kerkeää kysymään tuota peruskysymystä kaksosista, niin eivät ole identtisiä   ;) ;) ;)
« Viimeksi muokattu: 22 Elokuu, 2016, 14:51:15 kirjoittanut skybolt »

Poissa skybolt

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Kaapon kepakot
« Vastaus #204 : 23 Elokuu, 2016, 22:17:01 »
Tuli käyyä pikaseen Ahmolla antaan ilma-aikaa 450L:lle. Vaikka tuuli oli pelotava niin eipä tuo kopteria rikki saannu, ja ilmassa pysy hyvin vaikka kopteri otti semmosia ennalta arvaamattomia "hyppyjä" ja "romahduksia" puuskissa.

Mutta tuli todettua, että onnistuuhan se tuulelllakin  ;D ;D ;D

Poissa skybolt

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Kaapon kepakot
« Vastaus #205 : 15 Syyskuu, 2016, 18:28:16 »
Kamojen keräämistä kasaan Helicamppiä varten.
Viimeksi oli aivan liikaa tavaraa matkassa, Eli nyt pitää koittaa ottaa vain välttämätön matkaan
Mutta jokin tuossa kuvassa ei nyt sovi joukkoon [emoji15] ja jokin puuttuu...
 

Poissa skybolt

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Kaapon kepakot
« Vastaus #206 : 17 Syyskuu, 2016, 17:39:03 »
Tältä päivältä lerilillä lennot lennätelty, ja kotiuduttu . Kivaa oli ja mahtavaa nähdä porukkaa .Huomenna uusiksi, toivoen että sää sallii.

Muutama akku taasen meni että sai jännäkakan pulautettua pois haitoilta, jonka jälkeen lennätys rupes tuntuun enempi kivalta kuin pelottavalta.
Rupeaa löytymään se vaihde mikä oli vuosi sitten leirillä silimässä ennen tuota torppia mikä löi miehen mielen maahan harrastuksen suhteen.
Tuossa sain vinkin että koittaa vähän kauempana lennättää, mikä muuten oli oiva vinkki kiitokset :) , tuntuu sillai kivemmalta ja pystyy vähän laajempaa "rinkiä" lennättämään kun ei ihan liki lennätä :)  vaikka tuon orientaation hahmotus pitä opetalla.

Ilman torppeja eka päivä meni suhteellisen kivasti, mitä nyt ekoilla akuilla A450L meinas karata hahmotusongelman vuoksi. Ja G380 tuli pitkään nurmikkook/heinikkoon laskeuduttua silmähärön vuoksi ephuomiossa , luulin että tuossa ei kopteri lapaansa ottanut, mutta nyt kotona kun liikuttelin nuppia lavanpitimestä niin selvä pykällyshän tuolla tuntuu  >:(  . Purku hommiin , ja huomiseksi lento kuntoon  ;D

Poissa skybolt

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Kaapon kepakot
« Vastaus #207 : 17 Syyskuu, 2016, 22:23:28 »

Poissa skybolt

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Kaapon kepakot
« Vastaus #208 : 17 Syyskuu, 2016, 22:24:16 »
Kaikki lentäneet kopterit ehjänä [emoji3] [emoji3] [emoji3]

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Kaapon kepakot
« Vastaus #209 : 17 Syyskuu, 2016, 22:30:02 »
Entä ne jotka ei lentäny? :O
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa skybolt

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Kaapon kepakot
« Vastaus #210 : 17 Syyskuu, 2016, 22:36:50 »
Niin no...  ::)
500:n lentokunnossa jaa tuo varaosa runko lentokunnoton.
Pitää huomenna päästä tuota 500:sta testaamaan, ettö onko siitä tosiaan saannu perän vägäyksen pois.
Tänään unohin mitata noita kierroslukuja noista kahden pienemmän nupista, kun rupes mietityttämään pyöritänkö suhteellisen pienillä kierroksilla noita.
Mutta jos huomenna muistais.


Poissa skybolt

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Kaapon kepakot
« Vastaus #211 : 17 Syyskuu, 2016, 22:43:15 »
Hokasin tässä että mulla on FB lavat tuossa 500:sen FBL nupissa :o mut kai se on tuo Braini mikä hoitaa homman kotiin    ??? ::) :P

Poissa skybolt

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Kaapon kepakot
« Vastaus #212 : 18 Syyskuu, 2016, 18:44:35 »
Leiri takana ja kivaa oli vaikka osa porukasta ei päässytkään paikan päälle.

Tällä kertaa tuli opittua erittäin paljon, vinkkejä harjotteluun ja maoovereihin tuli monelta kiitokset näistä.

Uskalsin jopa hypätä siitä tutusta turvallisesta omasta pienestä  hiekkalaatikosta ulos ja koitaa jotain muuta, innostus/uskallus lähti veljeksien vinkistä että koittaa lentää vähän kauempana itsestään niin on tuota tilaa (ihan kirjaimellisesti en tuota muista mitenmeni), tuo oli hyvä vinkki ja itseltä lähti sokka irti. Tuli  vedettyä leveämmin ja kauempana kuin normaalisti jopa vähän ylimitoittaen tuolle pikkuselle 450L:lle. Ja varmasti tuo porukan positiivinen tuki ja innostus auttoi tuossa uuden koittamisessa.

Lauantai meni leijuttelussa ja käännösten harjoittelussa, taisin yhen tai kaksi looppia tehä. Niin ja karkashan tuo 450L aika alku vaiheessa, kun orientaatio katosi tummaa pilveä vasten, mutta onneksi karkasi puitten päälle ja löytyihän se suuntima lopulta. Lentoja tuli 450L:lla viisi ja g380 taisi kartuttaa 2:lla saldoaan.

Sunnuntaina aloittelin leijuttelulla ja käännöksillä.Tuon veljesten vinkin jälkeen kauempana lennätyksestä kokeilin pitää kopterin kauempana, mutta olihan se hankalaa; kopteri halusi tulla vaan siihen liki kokoajan vaikka koitti pitää väliä.  Mutta pikkuhilljaa...
Uusia ja vanhoja temppuja tuli kokeiltua kun sai jännäkakan ravisteltua lahkeesta pois. Pystykäännöstä, flippiä eteen taaksa ja sivuille, pirouetteä, rainbowta, tictoc yritelmää, looppia pomputtelua ja sitten tuollaista looppia missä puolessa välissä heitetään perä eelle menemään ja taasen nokka loopin alaosassa.
Lentoja tuli 450L:lle viisi G380:lle yksi ja 500:lle kaksi. Ja 450L torppautui,  murharyhmä on tehnyt tutkimusta asian tiimoilta, mutta he odottavat silminnäkijän videota tapahtuman kulusta ennen kuin julkaisevat lopullisen tiedotteen.

P.S. kirjoittaminen katkesii tätä kirjoittaessa 21 kertaa, tein iltaruuan välissä, join puoli pannua kahvia, kävin puhdistamassa pyörällä kaatuneen pojan haavan jne.jne. eli anteeksi ajatuskatkokset sekä epäyhdenmukainen kirjoitusasu. Pitänee lisätä jos jotain jäi pois
« Viimeksi muokattu: 18 Syyskuu, 2016, 19:13:25 kirjoittanut skybolt »

Poissa skybolt

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Kaapon kepakot
« Vastaus #213 : 19 Syyskuu, 2016, 19:03:44 »
Nonniin nyt ois 450L:stä vastari ja FBL-unitti siirretty toiseen  samanmoiseen runkoon [emoji3]
Täähän meni ihan heittämällä [emoji15] swashi-servojen suunnat ja liikeradat nollakohtineen kohillaan lapojen nollakulmia myöten, ainoot mitä tarttee ruveta muuttamaan on neuronin korjaussuunnat kun on yksikkö nyt eripäin rungossa kuin aikaisemmin ja perälapojen nollakohta muuttaa mekaanisesti keskelle.

Tosin kun on identtinen runko identtisillä sähköillä niin mitäpä tuossa ois sitten hirveesti eritavalla [emoji52], korjaussuuntiakaan ei tarttis muuttaa jos laittais samoin päin tuon neuronin mutta ei jaksa ruveta johottamaan kovin paljoo. Tämä koperi kun tulee varmasti torppaantumaan toistekkin[emoji12] 

Saa nostaa rikkinäisen rungon hyllylle odottamaan inspiraatiota jotta jaksais käyä sen läpi. Pikaseen vilastuna niin ainakin servohornit , päälavat, pohjalevyn alumiiniset tuet kaksi kappaletta, linkit servoilta washille, landarit , perälavoille tullut klappia huomattavasti??

Tarkemmin listaa kun saa käytyä kopterin läpi.


Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Kaapon kepakot
« Vastaus #214 : 19 Syyskuu, 2016, 20:09:35 »
heh, joo, kyllähän se tippukin alas melkosen korkealta, tais olla kohtuu vauhdikas torppi. Paljon meni rikki vaikka kopsahti pehmeälle sammalikolle :)
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa skybolt

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Kaapon kepakot
« Vastaus #215 : 20 Syyskuu, 2016, 07:59:15 »
No , nämähän kuuluu tähän harrastukseen ja kun sitä rupes näyttämällä näyttämään niin sehän oli tuhoon tuomittu jo siimä vaiheessa koko yritys. Aiemmat lennot oli sillai, kokeilen jos onnistuis.

Poissa skybolt

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Kaapon kepakot
« Vastaus #216 : 20 Syyskuu, 2016, 18:55:11 »
Nonnii ei sitä inspiraatiota kauaa tarvinnu hakea
Lavat
Pääratas
pääakseli + laakerit
lepari + laakerit
Servo hornit 3kpl
Linkki servo-swash 2kpl
Torque tube + kardaani
Perähubi laakereineen
Landarit
Alalevyn alumiini kiinnike
Ja tähän tuo inspiraatio sitten loppui [emoji20]
Jatketaan myöhemmin...


« Viimeksi muokattu: 20 Syyskuu, 2016, 18:56:42 kirjoittanut skybolt »

Poissa skybolt

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Kaapon kepakot
« Vastaus #217 : 23 Syyskuu, 2016, 22:58:41 »
Koitin tosi pitkästä aikaa simutella, mutta sehän oli ihan plääh :P verrattun oikeeseen fiilikseen kun kopteri on ilmassa  8)
Ei montaa kaarrosta innostunnu kokeilemaan. Ehkä ois kivemman oloista jos ois isompi näyttö

Poissa skybolt

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Kaapon kepakot
« Vastaus #218 : 24 Syyskuu, 2016, 08:44:05 »

Poissa 338federal

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kerranki lentokuva.
Vs: Kaapon kepakot
« Vastaus #219 : 24 Syyskuu, 2016, 09:47:01 »
Siksi mullaki 450L lipot on loppunu. Ehkä 12s 5000mah. On lennetty paljon kylmässä. Että varmerii kehiin jäälle. Täytyypä keksiä jotaki. Housut putoo jos on monta 12s munissa. Ja aika kuumat paikat jos menee oikariin. Tulee omelett.
Align T-Rex 700/800E V2 Vbar Neo(Pro rescue). Goblin 700 vbar silverline. Align T-Rex 600/700E Pro Vbar Silverline. Align 450L Dominator vbar Neo(Pro rescue). Align T-Rex 480 Sport DFC Beastx AR7200BX. (Align T-Rex 450 Pro DFC TORPPI). Align T-Rex 150 DFC. Blade mcpxBL. Blade MCPX
Vbar control. Spektrum DX8 phoenix 5,0 accurc

Poissa skybolt

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Kaapon kepakot
« Vastaus #220 : 24 Syyskuu, 2016, 11:39:39 »
Pitää kehitellä jonkin sortin kuumakallelaukku [emoji12]
Lennokki aikaan akut oli autossa styroksilaukussa oottelemassa ja eihän ne lennon aikana kylmettynny ku oli rungon sisässä.

Poissa skybolt

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Kaapon kepakot
« Vastaus #221 : 25 Syyskuu, 2016, 14:58:33 »
VoihAn torppi.

Poissa TeroS

  • Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit TreRC
Vs: Kaapon kepakot
« Vastaus #222 : 25 Syyskuu, 2016, 16:43:18 »
Torppikuvaa odotellessa, irkissä oli jo tarinaa :)

Poissa skybolt

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Kaapon kepakot
« Vastaus #223 : 25 Syyskuu, 2016, 17:28:19 »
 Juu tuo mun täytyy opetella, siis tuo torppikuvan otto ennen kuin siirtää/nostaa kopteria 😯  irkkiä en opi.

Kyllä se jännäkakka vaan oli tiukassa, kerkes varmaan jämähtää viime torpin jäläkeen 😩 . No kyllähän tuo rupes sitten sujumaan jo kohtalaisesti, kunnes menin sitten sanomaan Kaapelille että katos tätä. Flippasin kopterin selälleen peränkautta ja kun rupesin flippaamaan kopteria takaisi niin tuli blakoutti, ei hajuakaan miten se loppujen lopuksi pyörähti ja karkas  en käsittänny miten päin  se oli pyörähti lennättäjää päin josta  kääntyi kentälle päin holdi päälle ennen kopsahdusta joka tällä kertaa muuten tuli kivasti asfaltille. 
Tämä on minun näkemys/muistikuva tapahtuneesta ja saattaa olla että tämä lievä paniikki tila saattaa aiheuttaa muistin hämärtymistä. Ainakin se viime sunnuntaina sen teki, onneksi oli silloin kuvaaja matkassa että sai todeta jälkiäteen mitä tapahtui.
Pyydän paikalla olijoita kertomaan jos muistikuvani ei tilanteesta olleet ihan kohillaan.

Kyllähän nämä dominaattorit opettaa nöyräksi. En enää ikinä rupea näyttämään yhtäkään manööveriä asenteella nyt mää näytän 😦

EDIT: korjattu tapatalkilla tullee kirotusvirheet, siis osa osan jätin vielä  ::)
« Viimeksi muokattu: 25 Syyskuu, 2016, 17:36:32 kirjoittanut skybolt »

Poissa skybolt

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Kaapon kepakot
« Vastaus #224 : 25 Syyskuu, 2016, 17:29:32 »
 Sallitaanko/hyväksytäänkö jälkikäteen toisaalla otettu kuva kopterista?

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
23 Vastauksia
9547 Lukukerrat
Uusin viesti 26 Elokuu, 2009, 15:02:43
kirjoittanut Mikka