Kirjoittaja Aihe: Kaapon kepakot  (Luettu 91990 kertaa)

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: Kaapon kepakot
« Vastaus #25 : 15 Maaliskuu, 2014, 22:05:11 »
Jees, hienoa että on kopterit edelleen ehjänä. Huomenna lennättämään. Johonkin olen menossa, vois suorastaan ajella jopa Ahmosuolle. Tuu sinne ja ota laturi mukaan, menen testaamaan miten gaatista lähtee virtaa, virtalähteet riittää sen verran että on siinä sullekin eikä rajoita mun lataamista mitenkään. Molemmat laturit tarvin itelle, mutta virta lähde riittää kahdelle kun ei ole 700 kokoista.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa skybolt

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Kaapon kepakot
« Vastaus #26 : 15 Maaliskuu, 2014, 22:34:22 »
Vois yrittää päästä, mitenkään varmasti ei uskalla luvata mutta yrittää ainaki.


Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: Kaapon kepakot
« Vastaus #27 : 15 Maaliskuu, 2014, 22:53:24 »
Vois yrittää päästä, mitenkään varmasti ei uskalla luvata mutta yrittää ainaki.
Katoppa tuolta tapahtuma-alueelta huomenna. Pistän sinne mihin olen menossa ja mihin aikaan. Jos ehdit ja pääset niin tuu paikalle.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa skybolt

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Kaapon kepakot
« Vastaus #28 : 15 Maaliskuu, 2014, 22:57:08 »
Juu pitää pitää silimällä. Ja lajata akut varmuuden vuoksi aamusella. Laturi ja virtalähde heittää johonkin laukkuun väliaikaisesti kun ei  oo vielä lopulliseen salkkuun kiinnikkeitä.

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: Kaapon kepakot
« Vastaus #29 : 15 Maaliskuu, 2014, 23:07:34 »
Mitä jännitettä sun laturi kestää. Mulla on 24 volttia tarjolla, 12 volttia ei ole. Mutta jos sun laturi kestää tuon 24 volttia niin siitä saa helposti varastettua virtaa. Jos taas ei kestä niin sitten tarvit virtalähteen mukaan.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa skybolt

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Kaapon kepakot
« Vastaus #30 : 15 Maaliskuu, 2014, 23:11:13 »
AIna tuonne 29v asti, eli ok

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: Kaapon kepakot
« Vastaus #31 : 15 Maaliskuu, 2014, 23:17:54 »
Jep, siitä se lähtee kun hauen leuoilla tekee venäläiseen tai intialaiseen tyyliin kytkennän.  ;D mulla on reilu kilowatin poweri josta tarvin maksimissaan noin 665 wattia kerralla, sekin on hetkittäinen eli se piisaa aika pitkälle.

Tosin eipä siitä sun virtalähteestä haittaakaan ole, etenkin jos kulkee helposti mukana. Mulla on myös oma salkku tätä ajatellen täysin alkutekijöissään. Nyt pitää alkaa rakentamaan uusiksi kun enää ei tarvi irrottaa latureita salkusta vaan koko paketti pitää tästä lähtien kulkea mukana yhtenä pakettina.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Kaapon kepakot
« Vastaus #32 : 16 Maaliskuu, 2014, 09:09:20 »
Hienoa, kuulostaa siltä että saat heittää jarjoitusjalakset menemään :) Siitä se lähtee, ei muuta kuin paljon tiimaa vaan ja tuntuman hakemista koptereihin.
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa skybolt

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Kaapon kepakot
« Vastaus #33 : 23 Maaliskuu, 2014, 12:42:44 »
Meni päivän suunnitelmat puihin, vähän harmittaa kun koko viikon suunnitellu menevänsä tänään lennät... leijuttelemaan.
Varsinkin kun tuota harraste aikaa ei kovin paljao saa järjestettyä.

Mutta pitää koittaa ajatella positiivisesti, saa tuota lataussalkkua taasen vähän eteenpäin.
Laturit löysivät paikan salkusta ja seuraavaksi pitäisi ruveta kattomaan kuinka saada  artesynin 7000758:t yhdistettyä jotta saisi 24v ulos.

Kattotaas osasko kaapo lisätä kuvan  liitteeksi ;)
« Viimeksi muokattu: 23 Maaliskuu, 2014, 12:45:13 kirjoittanut skybolt »

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Kaapon kepakot
« Vastaus #34 : 23 Maaliskuu, 2014, 13:30:07 »
Tänään olis kieltämäti ollu paljon tyvenempi päivä mitä eilen, vaikkei auringonpaistetta nyt ollutkaan. Suht kirkasta silti. Leijutteluun olis kelvannu oikein hyvin. Mutta kelejä tulee vielä. Katellaanpa kuule tässä Limingan ympäristöstä jossain vaiheessa joku lennätyspaikka ja käydään vähän kokeilemassa. Mullakin olis E7 iskussa nyt. Muutto pitää vain saada alta pois ens viikonloppuna, mutta sitten varmaan joutaa :)
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa skybolt

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Kaapon kepakot
« Vastaus #35 : 24 Maaliskuu, 2014, 15:20:36 »
Nyt Artesynin powerit modattu, ja saa HP:n  hyvin palvellut poweri sirtyä muihin hommiin.
Vähnä ku täälä on ilonen kopteristi :)

Seuraavaksi otetaan tuo 500 käsittelyyn, jossa vaikka sais leijuteltua.


Poissa skybolt

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Kaapon kepakot
« Vastaus #36 : 06 Huhtikuu, 2014, 23:28:50 »
Juu eli tännekkin puolelle vähän kirjotusta.

Eli nyt on päästy apujalaksista eroon, tai siis kyllä ne edelleen odottelee uutta omistajaa tuossa nurkassa(ovat muuten ihan ilimaset), mutta lennätys reissuille eivä taida lähteä enää matkaan.

Tänään kävin tuossa kivenheiton päässä leijuttelemassa kun sattuneista syistä en päässyt vedenpuhdistamolle.
250:n saa jäädä hyllyyn odottelemaan tulevaisuutta, sen verran oli epämukava leijuttaa tuota.
450:n otti vähän damagee lapoihin, sen verran että en uskalla niillä enempää kokeilla onnea.
500:n oli ihan vaan vaihtopenkillä.

Laturisalkku on toimivana kamppeena, tuossa mietin vaan sitä, pitäisikö tuohon lisätä 12 voltin sisäänotto autolatausta varten vai repiäkkö laturin johot irti aina lennätys reissun ajaksi.

« Viimeksi muokattu: 06 Huhtikuu, 2014, 23:36:22 kirjoittanut skybolt »

Poissa skybolt

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Kaapon kepakot
« Vastaus #37 : 09 Huhtikuu, 2014, 18:56:21 »
Värkkäilin muissa hommissa aineella nimeltä Sugru, ihan mielenkiintoista ainetta en nyt  sinänsä mitään järkevää käyttöö kotona  nyt keksinny.
Mutta kokeilin josko vaikka parantaisi xt60 liittimien irrottamista. Saas nähä kauanko kestää repimistä.
Toinen mikä kävi mielessä oli nuo jalasten kumit, ja jos kuvaamisesta innostuu, niin varmaan tuo myös tärinän poistajana toimisi.


Poissa skybolt

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Kaapon kepakot
« Vastaus #38 : 10 Huhtikuu, 2014, 17:47:38 »
Voi kun oli miellyttävä irroitella noita XT60 liittimiä tuon "muovailuvahan" laittamisen  jäläkeen   :D, eli laitoin sugrua sekä akun että noparin puolelle liitimen. ei jää liittimet irtoamatta.
Seuraavaksi XT90 liitimet testiin.


Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: Kaapon kepakot
« Vastaus #39 : 10 Huhtikuu, 2014, 18:37:08 »
Voi kun oli miellyttävä irroitella noita XT60 liittimiä tuon "muovailuvahan" laittamisen  jäläkeen   :D, eli laitoin sugrua sekä akun että noparin puolelle liitimen. ei jää liittimet irtoamatta.
Seuraavaksi XT90 liitimet testiin.
Ota mielummin EC5, hämmästyt kuinka mukava se on tuon XT-liittimen jälkeen eikä tarvi viritellä.  ;)
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa xio

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kaapon kepakot
« Vastaus #40 : 10 Huhtikuu, 2014, 19:03:06 »
Lainaus
Ota mielummin EC5, hämmästyt kuinka mukava se on tuon XT-liittimen jälkeen eikä tarvi viritellä.  ;)

EC5 jälkeen supran liittimet  ;)

Poissa skybolt

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Kaapon kepakot
« Vastaus #41 : 10 Huhtikuu, 2014, 19:23:37 »
Saitte yllytettyä hullun, tilaus listalle tuli EC5:t, 60w kolvin kera.
Tottahan se on että jos tarttis ite tuo "muovailuvaha" maksaa niin tulis siinä liittimelle hintaa  :o

Poissa skybolt

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Kaapon kepakot
« Vastaus #42 : 12 Huhtikuu, 2014, 23:00:28 »
Jäi sen verran harmittamaan ettei päässy tänään Ahmolle, jotta piti ottaa  leijuttelusessiota tuossa likellä.
Ei voi muuta todeta kuin jotta oli mieluisaa leijutella 500:sta, kepakko oli vakaa ku mikä ja kopteristin hymy paisoti kuin naantalin aurinko. kepakko jopa pysyi kuvitteellisen neliän sisällä karkaamatta.

Jonkin verran tuollaista kuminauhamaisuutta  noin niinku cyclicissä, mutta pitää koittaa saada säädettyä se mahollisimman pieneksi, purkki vakaa liikaa tuota kepakkoo ja tuntuu kuin tikun käsky ei menisi tarpeeksi perlle mihin löytyy säätöä gyrosta,

Rupes tuntumaan että ton 450:sen voisi laittaa 250:n kanssa hyllylle .
Harmi vaan että on vain yks akku tuohon 500:een


Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: Kaapon kepakot
« Vastaus #43 : 13 Huhtikuu, 2014, 10:24:13 »
Katsotaan kun paaset joku kerta samaan aikaan paikalle, josko siitä selviäsi jotain. Ei se huonossa jamassa ole kun pysyy hallinassa ja on mielikuva mitä pitäisi muuttaa toisenlaiseksi.

Eilen testasin siis kunnolla miten kolme akkua riittää. Nehän riittää että voi kaiken aikaaa lentää vaikka olis yksin liikkeellä eikä tarvita edes kovin suuria latausvirtoja. 3C riittää, Genssissä pysytään siis vielä valmistajan suositusrajoissa. Noillehan suositellaan 1-3C ja max 5C. Tuohon pystyy aika pienetkin laturit ja kun sulla on vielä duo, ei kannata ostaa kahta enempää lisää. Olen ottanut lähes kaksinkertaisia tehoja autosta, eli et tarvi vielä edes aggregaattia, mutta auto pitää olla sitten käynnissä kaiken aikaa. 60Ah:n auton akku ei riitä enää sulle päiväksi jos paljon lennät. En nyt muista ulkoa monestiko kaveri pystyi tuollaisesta lataamaan juuri 500 kokoisen akkuja, mutta se ei riittänyt päiväksi, lentoja oli kyllä reilusti.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa 338federal

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kerranki lentokuva.
Vs: Kaapon kepakot
« Vastaus #44 : 13 Huhtikuu, 2014, 11:06:22 »
Mulla on laturissa se alin voltti minne se ei akkua saa tyhjentää. Saa ehkä auto  käyntiin. Tietty jos 12s lipoja niin auto Pöristä koko ajan. En o ite testanu miten se toimii.
Align T-Rex 700/800E V2 Vbar Neo(Pro rescue). Goblin 700 vbar silverline. Align T-Rex 600/700E Pro Vbar Silverline. Align 450L Dominator vbar Neo(Pro rescue). Align T-Rex 480 Sport DFC Beastx AR7200BX. (Align T-Rex 450 Pro DFC TORPPI). Align T-Rex 150 DFC. Blade mcpxBL. Blade MCPX
Vbar control. Spektrum DX8 phoenix 5,0 accurc

Poissa skybolt

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Kaapon kepakot
« Vastaus #45 : 13 Huhtikuu, 2014, 14:04:11 »
Juu 2 kpl gens acen akkuja laitoin jonkuaikaa  sitten tilauksiin jotta kerkiää kesäloman alakuun.
Pitää hommata kunnon hauen leuat auton akkua varten.
Miten muuten pitäisikö autossa ladattaessa akun ja laturin väliin laittaa jonkin moinen suoja/kytkin laturia varten, kun olen ymmärtänyt  että jotku laturit eivät tykkää tuosta "räpsähdyksestä" mikä tapahtuu kun laturin liittää akkuun.

Tuossa mitä testailin ja ajastin akun latauksia, niin ei tosiaankaan tarvii enempää akkuja kuin tuo kolme per kopteri, kahdellakin pärjäisi hyvin jos on muitakin lennättämässä.
Tästä johtopäätöksenä voi vain todeta että täällä porukka tietää mistä puhuu , kiitokset tähän välliin kaikille jelpanneille

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: Kaapon kepakot
« Vastaus #46 : 13 Huhtikuu, 2014, 14:44:12 »
Mulla oli toisen (208B) icahrgerin kanssa vähän ongelmia eli kun jäähdyttimen flekti lähti pyörimään, se teki jonkin häiriön jännitteeseen ja tuosta ei toinen laturi tykännyt. Se ei päästä savua ulos, mutta lopettaa lataamisen ja antoi jonkin virhekoodin. 306B ei hätkähtänyt tuosta vaan latasi ihan normaalisti loppuun asti. Kytkentäräpsähdyksestä nuo ei ole menneet vielä rikki, mutta ei liene huono juttu jos siihen sunnittelis jonkin systeemin, joka estää tuon.

Tein auton akkuun rehellisen rosvoliittimen, jossa oli heti akun + navan jälkeen 40 amppeerin sulake. Vedin johdon haluamaani paikkaan ja kiinnittelin niin ettei se pääse mihinkään väliin vaan pysyy halutussa paikassa. Päähän sitten EC-5 liitin ja laturille sopiva 10 senttinen adaperi tuohon. Tulpaksi tein vielä tuon liittimen vastakappaleen ilman kosketuspintoja ja täytin silikonilla tulpan. Se on suojana ettei tule oikkaria. Tuolla tavalla ei tarvi hauen leukoja viritellä, ei tarvi ottaa akun suojakoteloa pois yms. liitin on aina hyvin tarjolla.

Laskennallisesti tuo 40 amppeerin sulakkeen pitäisi riittää, mutta se ei kuitenkaan ihan ongelmaton ollut. Olisko ollut väärässä välissä ja flekti puhalsi kuumaa ilmaa siihen koska se poltti tuon aina kun yritti ottaa kunnolla virtaa. Käytännössä en saanut siitä 3C latausta eli yritin pistää kopterin akkuun 13,2 amppeeria, Auton akustahan alkaa läheä siinä vaiheessa 30 amppeerin pintaan ja se sulatti sulakkeen ja jopa sulkkeen rasian. 2C latauksella ei ollut koskaan ongelmaa.

Sulla todennäköisesti tulee samoja ongelmia, akut on pienempiä mutta minä käytin toista laturia vaan tuosta liittimestä, sulle tulis kaikki virta samaa johtoa myöten, se tarkoittais vielä aavistuksen isompaa virtaa. Jos sulla on 2600 mAh akut, kaksi akkua 3C lataukseen niin sehän tekee vähän yli 30 amppeeria akulta. Periaatteessa tuossa vois käydä niin että eka alkaa olla jo balansointi vaiheessa kun toinen pistetään lataukseen, tällöin virta pienenee jo oleellisesti ja se vois kestää jopa noilla mun tekemillä komponenteilla. Hinta siinä ei päätä huimaa. Ostin puuilosta sulakkeet ja sille rasian, johto on 4 neliömillin kajarin johtoa, sais olla vielä paksumpaakin. Johto on akun jonkin pultin alla kiinni kunnolla.
« Viimeksi muokattu: 13 Huhtikuu, 2014, 19:59:18 kirjoittanut JuhoV »
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Kaapon kepakot
« Vastaus #47 : 13 Huhtikuu, 2014, 20:21:45 »
Mulla menee ihan vaan 25A virtaa kestävät hauenleuat akulle ja siinä sitte banaaniliittimet kiinni. Laturin omissa johdoissa on siis banaaniliittimet, eli ylimääräisiä välikaapeleita ei lisäksi tarvi, pelkät hauenleuat riitti. Kytkentäräpsyt estin sillä että ensin hauenleuat paikalleen ja sitte banaaniliittimet nopsaa paikalleen niin ei räpsyny. Tämä siis 206B laturin kanssa. Mutta siinä on samaa ongelmaa tuon flektin kanssa mitä Juhollakin, eli siihen lopppuu lataus kun flekti lähtee pyörimään. Kai siellä sen verran jännite heilahtaa että laturi päättää mennä varmuuden vuoksi vikatilaan. Mutta tällä minä latasin viime kesänä kymmeniä syklejä 2200 3S akkuja, aina 2x rinnan ja 3C latauksella, eli 13.2A virta meni akulta. Vähä enempi jos auto oli sammuksissa ja vähä vähempi jos auto käynnissä.

Powerlab 6 laturissa minulla on EC5 liittiimet tulopuolella. Siihen ostin motonetistä 50A kestävät hauenleuat ja jotain 16mm^2 johtoa. Eihän tuo edes mahtunut EC5 liittimen sisään mitenkää, mutta kun katkoi karvoja vähemmälle niin kyllä sen sinne sai juotettua. Ei lämpene mistään ja kestää tuota 40A jatkuvaa virtaa ottaa ulos akulta laturille. Molempia latureita ei kyllä saa yhtäaikaa kiinni, tai no sais ehkä jotenki viriteltyä kahdet hauenleuat kiinni akulle, mutta ei ole ollut tarvetta moiselle vielä. En tiedä saako auton laturilta enää tyhjäkäynnillä niin paljon virtaa ulos että vois molempia latureita yhtäaikaa käyttää. Tällä olen muutamia kertoja ladannut synergyn akkuja, eli 2x 5000mAh 6S akkuja. Se 20A latausvirta akulle ja auto aina käynnissä, joku 37A maksimissaan ottaa käynnissä olevasta autosta 14.7V jännitteestä.
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa skybolt

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Kaapon kepakot
« Vastaus #48 : 13 Huhtikuu, 2014, 20:50:49 »
Tuossa rupesin miettimään josko tekisin tuollaisen kiinteän vedon akulta, jahka kerkeää.Auttaisikohan jos siihen suurehkon konkan laittaisi välille, niin pääsisi eroon tuosta latauksen pysähtymisestä kun flekti pyörähtää käyntiin.




Poissa jkkmobile

  • Seniori torppari
  • *****
  • East Side #57
Vs: Kaapon kepakot
« Vastaus #49 : 13 Huhtikuu, 2014, 20:57:59 »
Eikös ichargerissa voinut säätää tuuletinta menemään päälle aikaisemmin/heti? silloin pitäs toimii?

Edit:

  "There are three cooling fan modes: ON, OFF, AUTO. "

Eli laita aina hurisemaan?
« Viimeksi muokattu: 13 Huhtikuu, 2014, 20:59:41 kirjoittanut jkkmobile »

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
23 Vastauksia
9546 Lukukerrat
Uusin viesti 26 Elokuu, 2009, 15:02:43
kirjoittanut Mikka