Heipä teille,
Hankin jokunen hetki sitten ensimmäisen kopterini. Kiinnostuin - syystä tai toisesta - nimenomaan polttiskoneesta ja T-Rex 600NSP combo sattui osumaan silmään sopivassa tarjouksessa. Kun valuuttakurssitkin suosivat ostohetkellä, innostuin ehkä vähän liikaakin ja lopulta kopteri ja oheistarvikkeet ovat tällaiset:
- T-Rex 600NSP combo (OS 50 Hyper -moottori, Align äänenvaimennin, Align CF Päälavat, (Perälavat torpattu), Align GCE-6600 Governor
- CY 95mm perälavat
- CY Solid-G gyro
- 4x Futaba S3050 (nupissa ja kaasuttimessa)
- 1x JR 8900G gyron kaverina
- Futaba 7C FASST 2.4GHz lähetin
- Futaba R617FS vastaanotin
- CSM CarbSmart/ Hitec HS65
- Phoenix-RC simulaattori
Rakensin tuota laitosta melko pitkään. Taisi mennä vielä viikko säätäessä, kun aina tuli unohdettua jotain. Kiitos suhteellisen onnistuneesta kasaamisesta kuuluu tämän palstan jäsenille, jotka olivat aiemmin törmänneet samanlaisiin ongelmiin. Kasaamisen jälkeen olin kaukana pohjoisessa (normaalista sijainnistani katsottuna) lomailemassa, joten päätin kokeilla ensimmäiset lennätykset itsekseni.
Ensimmäisellä lennätyskerralla sain kauhusta kankeana kopterin pompotettua parinkymmenen sentin korkeudelle muutaman kerran. Kopu tuntui vähän rauhattomalta, mutten tiennyt johtuiko se rauhattomasta ohjaajasta vai jostain muusta. Myöhemmillä kerroilla, kun itseluottamusta vähän ehti jo kasaantua, olin jo varma ettei perä ole kovin pitävä. (Tähän mennessä olin jo ensimmäisen gallonan loppupuiolella). Pistin silloin merkille myös apujalasten ajoittaisen tärinän.
Yritin säätää gyron herkkyyttä, mutta en saanut perää säädettyä kuntoon. Lyhyen nettiselailun jälkeen totesin syylliseksi yksinkertaisen gyroteipin. Korvasin tuon paksummalla kerroksella. Satuin samalla törmäämään sellaiseen väitteeseen, että NSP-kitin mukana tulevat lepatuskumit ovat niin kovat, että matalilla kierroksilla (<2000 RPM) voi odottaa jonkinlaista väpinää. Noh, pistin governoorin sitten pyörittämään moottoria vähän vinhemmin.
Seuraava lennätyskerta meni sitten ihastellessa vakaata perää, mutta jostain syystä nyt apujalakset saattoivat alkaa heilumaan heikkopäisen lailla. Laskin kopterin aina maahan tuon vipatuksen alkaessa, ettei olisi karannut käsistä. Ihmettelin tuota hetken, ja testailin sitten erilaisiia governoorin asetuksia. Lopulta kun pääsin governoorilla n. 95 lukemaan, kopteri tuntui vakaalta; se pysyi kuin tikka haluamaani suuntaan sojottamassa, eikä minkäänlaisia vapinoita ollut havaittavissa. "No-NIIN", ajattelin.
Odottamattomasta säätämismenestyksestä sokaistuneena päätin sitten pyöräyttää perää 360 astetta, ihan vaan paikallaan. Napautin vasemman tikun oikeaan laitaan, ja onnistuin tuossakin yllättävän hyvin. Simulaattorissa lentotaito oli päässyt kehittymään sen verran, että sain kopterin vakautettua tuon pyöräyksen jälkeen. Kaikki olisikin ollut hyvin, mutta samalla kun vakauttelin kopteria, apujalasten väpinä palasi. Olin melko korkealla tässä vaiheessa, joten en saanut kopteria kovin nopeasti maahan. Kun pääsin lähelle maata, apujalakset väpättivät kuin riivatut, väittäisinpä niiden heiluneen 15-20 cm pystysuunnassa.
Lopputuloksena perälavat raapivat nurmikkoa governoorin ylläpitäessä kierroksia; muutama hammasratas karsiutui ja perälavat hioutuivat vähän lyhemmiksi. Tajustin vasta jälkeenpäin, että olisi pitänyt ymmärtää vääntää Thottle-cuttia tai edes napauttaa governoori pois päältä, jotta olisin säästänyt muutaman lantin. Ja olisi varmaan myös pitänyt tajuta olla temppuilematta apujalasten kanssa. Onneksi tuo sähellys ei tällä kerralla tullut kuitenkaan kovin kalliiksi. Rikkoutuneet osatkin on jo korvattu uusilla.
Toivottavasti joku vielä lukee näinkin pitkälle, koska ajattelin vaivihkaa ujuttaa kysymyksenkin tähän viestiin: Voiko tuo apujalasten kaamea väpätys aiheutua (tässä tapauksessa) liian matalista kierroksista vai kannattaisiko etsiä ongelmaa jostain ihan muualta?
-tk-