Kirjoittaja Aihe: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset  (Luettu 102988 kertaa)

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« : 07 Maaliskuu, 2014, 22:47:11 »
Nooni, joskus kun minulla on aikaa niin kirjottelen tähän alkuun jonku historiapläjäyksen että miten minustakin tuli kopteristi. Koska juuri nyt en sitä tee, niin siirrytäänpä suoraan tähän päivään.

Tulipa sitte laitettua Synergyyn uus remmi paikalleen. Näkee sitte lennossa että onko se tuo Mikadon remmi parempi mitä Synergyn alkuperäinen. Ainakin se entinen tuntu jo melkoselta kuminauhalta, kaipa siinä oli tunnit täynnä. No, nyt on enempi tietoa että miten näitä remmejä kuuluu pitää iskussaan. Suihkitaan niitä sitten silikonilla säännöllisesti niin pysyvät kunnossa.

Samaan syssyyn vaihdoin sitte vastarin akun tilalle HV BECin huolehtimaan vastarin puolen sähöistä. Nyt ei tarvi enää kesällä huolehtia lennätyksissä että vieläkö se vastari jaksaa vai pitääkö sinne olla virtaa lisää. Kyllähän se 6 akullista kesti lentää aika huoletta, mutta sitten alkoi jännite kyykkäämään niin paljon ettei enää tuntunut mukavalta.

Tuli ainakin tekniikka vähän tutuksi tuostakin vehkeestä. Aina nuo käytetyt semmosia, vaikka ne halvalla saa ja pääsee heti lentämään niin on semmonen orpo olo että mitenkähän se nyt oikeasti on läjässä. Ei muista koptereista ole kokemusta kuin pikkureksistä, niin ei vielä osaa sanoa että onko tuo nyt sitte mekaniikaltaan hyvä vai huono. Ainakin se on ihan pirun paljon isompi mitä rekkula. Tämän kanssa kopteri nostetaan pöydälle ja mies pyörii seisaaltaan siinä ympärillä, eikä niin että pyöritellään kopteria käsissä :D

Jep, vaan huomenna olis tarkotus ottaa sievästi ensilento remontin jälkeen ja vähä ehkä säätää siinä samalla ainakin perää pehmeämmäksi. Parin lennon jälkeen varmaan hyvä kiristellä remmiä uudelleen. Tuskimpa se haittaa että ajaa muutenkin sievästi sisään jonkin aikaa ennen kun isommin repii.

Näillä mennään.
« Viimeksi muokattu: 19 Heinäkuu, 2014, 21:45:41 kirjoittanut Kaapeli »
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa virtakuono

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kapteeni Sählä, Vuoden Torppari 2018
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #1 : 07 Maaliskuu, 2014, 22:54:48 »
Jep. ota iisisti, niin mieki teen ton gauini kans vaikka mieli tekis jo vähä repiäkki sitä... vois tuon omanki kepakon hihnaan laittaa vähä voitelua, ei se varmaa pahaa siittä tykkäis. en tiijä onko tota voideltu koskaan :D ja senki takia otan aika iisisti kun nyt tuli tikkutorpista toi walkkera alas etten säre gauiakin, muutoin alkais aikalailla potuttamaan. Jos mää ton gauin sären ennen kesää niin haistan pitkät paskat ja ostan jotaki kivempaa kartaanillista tilalle :D ja sitte hiljaksee korjailen ton takas taivaskuntoon :P
Kasama Srimok 90N 1kpl, Gaui NX4, Gaui X5, Henseleit TDR, Thunder Tiger Titan X50,
Spektrum DX9 black edition
Please be patient, I'm crashing my helis as fast as i can!

Poissa Teemu K

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit ry #46, Kainuun lennokkiseura, SIL
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #2 : 08 Maaliskuu, 2014, 05:44:06 »
Gauin hihna on voideltu yhden kerran kunnolla silikonspray:llä

Lähetetty minun GT-I9105P laitteesta Tapatalkilla

2013 DX8, T-rex 600E Pro, Icharger 4010 Duo
2012 Gaui 425, I charger 106b
2011 T-rex 450 pro FBL BeastX, Phoenix 4.0, Spektrum dx6i
2009 Big lama

Poissa skybolt

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #3 : 08 Maaliskuu, 2014, 10:15:19 »
Ootko minne päin menossa testilentoa suorittamaan??


Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #4 : 08 Maaliskuu, 2014, 11:33:56 »
Täällä minä Muhoksella kävin nyt pyörähtämässä.. Ei vaan menny homma nyt ihan putkeen.

Eli kaikki etukäteistarkistukset tein, korjaussuunnat kaikki ok, eli asennukset oli niinku pitää. Nostin ilmaan, tuntu ihan hyvältä. Perä tuntu ihan hyvältä. Lisää kierroksia nuppiin, vieläki oli ihan ok. Flippasin kerran ja siinäkin ihan hyvältä tuntu, ei mitään vikaa. Kunnes sitten se tuulenpuuskassa lähti nousemaan ylös eikä reagoinu mitenkään vasempaan tikkuun. Sitten lähti kallistumaan sivulle eikä reagoinu cyclikkitikkuunkaan mitekään. Holdi toimi, sai sillä ainakin moottorin hiljaiseksi. Yritin epätoivoisesti  laskea sitä edes jotenkin hallitusti alas mutta ei se mitään kontrollia totellut. Vaikutti siltä että sen lisäksi ettei se totellut ohjausta, ei se myöskään yrittänyt korjata liikesuuntia mitenkään. Ajastimesta ehti aikaa kulua reilu minuutti ennen kun nykäsin holdin päälle. Maassa kun tutkin heti torpin jälkeen niin kaikki toimi edelleenkin ihan niinkuin pitääkin. Oma tuomio taitaa olla se että gyro boottas itsensä ilmassa.

Epäilys herää heti näihin omiin sähköasennuksiin mitä tein tässä viikolla.  Nyt on vaan paha sanoa että missä siellä se vika on. Kaikkia liitoksia yritin nykiä ja pyöritellä mutta ei siellä mitään vikaa missään tunnu. Joko siellä kyykkäs jännite ilmassa tai sitten joku isompi syöttöhäiriö.. Paha sanoa kun ei ole logeja.

Ainakin lavat, landarit ja jotain muuta pikkuosaa sieltä meni rikki. En ole purkanut ja tutkinut vielä että menikö miten paljon muuta.
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa Korppi

  • Seniori torppari
  • *****
  • 47
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #5 : 08 Maaliskuu, 2014, 11:54:28 »
Eihän vaan menny radioyhteys poikki, antennit kunnossa? Kantomatkatesti?
Align 450 prominator@V2, (3GX, DFC),
Align 600 pro, (3GX, EFL),
Gaui 500X@hk2.1,  Tarot TL250A@CC3D
Futaba 14SG, iCharger 308DUO
https://www.youtube.com/channel/UC6aUMsdgrpk3d-Q8v7T_CPQ

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #6 : 08 Maaliskuu, 2014, 12:19:46 »
No sekin kävi mielessä, tuossahan menee nyt mm. nuo ajoakkujen telemetriapiuhat plus BECin inputtipiuhat pitkän matkaa runkoa pitkin. Jos tuo noppari tekee hirveetä radiohäröä niin tuossahan on riski että ne uudet piuhat toimii hirveenä antennina siellä. Mutta toisaalta, holdiin se totteli heti kun nykäs siitä, että en usko että olis radiohärö ollu. Mihinkään muuhun ei sitten totellutkaan. Meneeköhän tuo throttle kanava tuolta suoraan läpi siinä vaiheessa kun gyro vielä alustelee itseään. Pitää varmaan koittaa kokeilla sitäkin.
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa 338federal

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kerranki lentokuva.
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #7 : 08 Maaliskuu, 2014, 13:30:56 »
Taisi tulla virta piikki. Sulla hyvin toimi ennen kun sinulla oli oma elektroniikka lipo. Minä en luovu 2s liposta hevillä.
Align T-Rex 700/800E V2 Vbar Neo(Pro rescue). Goblin 700 vbar silverline. Align T-Rex 600/700E Pro Vbar Silverline. Align 450L Dominator vbar Neo(Pro rescue). Align T-Rex 480 Sport DFC Beastx AR7200BX. (Align T-Rex 450 Pro DFC TORPPI). Align T-Rex 150 DFC. Blade mcpxBL. Blade MCPX
Vbar control. Spektrum DX8 phoenix 5,0 accurc

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #8 : 08 Maaliskuu, 2014, 13:47:38 »
Joo, suunnittelin tässä jo että lähen mittaamaan tuota firman skoopilla, jos vaikka näkys jotain viitteitä että mikä tuossa vois olla vikana..
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #9 : 08 Maaliskuu, 2014, 16:26:10 »
No nyt on vähän skoopattukin. Pistin proben kiinni gyroon rudder kanavaan ja heiluttelin kollektiivitikkua kovasti. Kyllä siellä ainakin puoli volttia tippuu jännite enimmillään, mikä ei vielä paha ole jos 6 volttia on lähtötilanne. Mutta siellä näkyy myös jotain häiriöpiikkejä jotka tulevat esiine erityisesti silloin kun servoille antaa kuormaa enempi. Nämä näyttäisi siis olevan yhden samplen mittaisia häiriöitä, en saanut niitä kiinni siten että siellä näkyisi jokin ihan oikea piikki, taitavat olla jotain haamuja. Mutta näilläkin tietysti voi olla jotain merkitystä gyron toiminnalle. Koitin myös pyöritellä ilman lapoja moottoria, eihän se juuri mitään erikoista sinne saa aikaan. Nuiden häiriöpiikkien määrä tosin lisääntyi.

Lisäksi huomasin että nopari ei päästä "armed" ilmaisuaan ennen kuin gyro on alustanut itsensä kokonaan bootissa. Mikä pistääkin miettimään että mitähän siellä ilmassa nyt oikeasti tapahtui. Se totteli heti holdiin, eli jos gyro olisi kokonaan bootannut itsensä niin silloin todennäköisesti nopari olisi mennyt failsafe tilaan heti, ja kierrosten kuoleminen olisi ajoittunut johonkin toiseen hetkeen kuin holdin päälle vetämiseen.

Perhana kun olis saanu videolle tuon tilanteen. Se alkoi siis sillä että huomasin kopterin ottavan korkeutta aika reilusti, eikä se reagoinut kollektiiviin mitenkään. Tai ainakin vedin sen kokonaan alas ennen kuin tuntu että mitään tapahtui. Nouseminen loppui kyllä siinä kohti, mutta en tiedä oliko sillä mitään tekemistä minun ohjailun kanssa. Tämän jälkeen se alkoi liikkumaan taakse hiljalleen kaartaen, siten että perä kääntyi minua kohti. Minusta tuntuu että se kääntyi itsekseen noin, en usko että tässäkään komensin perää mitenkään. About näillämain uskoin että nyt tätä ei tästä enää voi pelastaa ja vedin holdin päälle. Siitä se vielä leijaili sivuttain semmoisessa ison ympyrän oloisessa liikkeessä. Se käytös oli vähän semmoinen niinkuin näillä ihan pienillä koptereilla, eli kopteri yrittää nousta pystyyn kulkusuuntaan nähden. Eli niin kuin gyro ei olisi mitään vakautusta tehnyt. Eikä se totellut muutenkaan komentoja. Oikeaa tikkua vedin laitaan asti kun yritin sitä saada hidastumaan.
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #10 : 09 Maaliskuu, 2014, 22:20:35 »
Nyt on vähän purettu rikkinäisiä osia irti. Mitäs tuosta nyt tuli, leparin akseli, ainakin yksi leparin laakeri, perän "Tail Bell Crank" mikä ny sitten onkaan suomeksi, laakereineen. Ja jotain pikku pulttia, mutteria ja spaceria mitä tuolta näky puuttuvan. Nuita 3x7x3mm laakereita ei ladilla näytä olevan Synergylle, mutta otin sitte ostoskärryyn vastaavaa kokoa Mikadon laakeria. Saa luvan kelvata. Mietin leparin laakereitakin että liekö nuissa isoja eroja eri valmistajien välillä, muuten kuin hinnassa, mutta päädyin kuitenkin ottamaan originaaleja.

Perälavat oli näköjään vastannut johnkin niin että oli lapojen juureen jääny lavanpitimistä jäljet. Uskoisin että lavat on kuitenkin lentokuntoiset vielä. Lavanpitimet kääntyy kevyesti eikä siellä tunnu mitään erikoista. Tarvinneekohan tuota lähtä purkamaan auki sen kummemmin?

Swashissa tuntuu tuossä pääakselin ympärillä liukuvassa pallossa olevan pari milliä klappia. Näyttäs siltä että siinä on muoviholkit minkä sisällä se pyörii tuolla swassin keskellä. Siinä sitten metallinen lukitusrengas alimmaisena. Naputtelin tuolla kierolla leparin akselin päällä sitä lukitusrengasta paikalleen, ja kappas, sieltähän lähti välys pois. Pitänee koittaa vaikka lukitetta laittaa tuohon ettei se uudelleen mene väljäksi.

Mitäs vielä.. Nyt olis 60€ verran tavaraa ladin ostoskärryssä. Lavat puuttuu vielä, en tiedä tilaanko tuohon ladilta nekin samaan pakettiin vai pitäskö laittaa vaikka Helistorelta vaiko mistä. Xenikin tais irkissä mainostaa että sillä olis jotain 720 mittasia lapoja "kokeiltavaksi" :) No, pitänee pikapuoliin päättää mitä näille nyt tekee, ehtivät vielä kotiinki osat joskus.
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa virtakuono

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kapteeni Sählä, Vuoden Torppari 2018
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #11 : 10 Maaliskuu, 2014, 09:12:13 »
Mie tsekkaisin niitten perälapojen tasapainotuksen, ihan vaan varmuudenvuoks etteivät aiheuta uuttatorppia jos rupeevat vipattamaan.
Kasama Srimok 90N 1kpl, Gaui NX4, Gaui X5, Henseleit TDR, Thunder Tiger Titan X50,
Spektrum DX9 black edition
Please be patient, I'm crashing my helis as fast as i can!

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #12 : 10 Maaliskuu, 2014, 22:58:01 »
Noniin, tehdäänpäs vähän analyysiä vielä tuosta torpin mahdollisista syistä. Ehkä tässä oppii vielä jotain niin ettei hyvä torppi mene hukkaan :) Eli, mahdolliset vikapaikat luullakseni olisi nämä

1. HV puolen virransyöttö BECille. Tämä voisi johtua ihan vain siitä että liitoksissa olisi ollut kylmäjuotoksia. Kävin liitokset läpi ja kaikki juotokset olivat hyvännäköisiä ja kestivät voimalla nykimistä. Ei pitäisi olla siellä vikaa. Samoten BECin ottama virta sisään on varsin pieni HV puolelta, että kyllä sieltä virta pitäisi läpi mennä jos vain kontaktia vähänin on.

2. LV puolen virransyöttö BECiltä. BECiltä virta tulee kahta servoliitintä pitkin, vastarin ja gyron läpi. Jokin tärinähän täällä olisi voinut jotain aiheuttaa, mutta eipä näissä ennen mitään vikaa ole ollut. Tietysti tuo edellinen dual BEC piti huolen että gyron läpi ei mennyt nuppiservojen virta, ainoastaan peräservon virta kulki sieltä läpi.

3. Häiriöinen sähkön syöttö. Tätä yritin tutkia ihan skoopin kanssa vastarin ja gyron liittimistä mittaamalla. Kyllähän sinne rippeliä sai aikaan kun kovasti servoja vispasi, mutta aika pieneltä se vaikutti. Virranantokyvyn puolesta uskaltaisin kyllä vielä lentää tuolla. Se mitä en pystynyt mittaamaan oli se miten noparilta tulevat häiriöt tulevat BECin läpi LV puolelle. Joitain viitteitä näkyis myös siitä että BECin hakkuritaajuudella olisi jotain häröä tullut läpi, varsinkin isolla kuormalla. Tässä on vähän potentiaalista vikalähdettä kyllä.

4. Häiriö BECin toiminnassa tärinän ja/tai HV sähkön häiriöiden seurauksena. Tätä ei varsinaisest pysty millään testaamaan. Mankan telemetriadatan perusteella mitään isompia häiriöitä ei olisi pitänyt olla, mutta siitähän ei koskaan varma voi olla. Minullahan on telemetriadatan lähetys vain kerran sekunnissa tulevana datana, sieltä on hyvinkin voinut jäädä jotain näkymättä.

1. ja 2. kohdat voin aika hyvin joko sulkea pois vian aiheuttajista, 3. kohtaan apu voisi olla low ESR elkot LV puolelle gyron viereen. 4. kohtaan sen sijaan ei ihan hirveästi voi tehdä mitään, muuta kuin heittää koko BEC menemään. Ja sitä tässä rupesin nyt tekemään. Ei tuossa vastarin omissa sähköissä muuta vikaa kuin painon lisä ja "ylimääräisen" akun kunnosta huolehtiminen ennen lentoa ja lentojen jälkeen. Mutta jos sillä keinolla saadaan sähköt toimimaan niin pieni hinta se on luotettavuudesta.

Nyt kun kerta nämä on tässä levällä niin tehdään sitten tämäkin homma vähän paremmin mitä ne oli ennen. Laitetaan akku semmoiseen paikkaan että sen saa irti ja tarpeen mukaan vaihdettua. Ennenhän se oli mulla asennettu kiinteästi tuonne rungon uumeniin ettei siitä näkyny muuta kuin virtajohdon pää ja balanssiliittimestä vielä vähemmän. Helpottuu sen lataaminen ja käsittely kun ei tarvi laturia tuoda ihan kopterin viereen vastarin akun latausta varten. Niitä voi ostaa vaikka lisää niin voi pidemmille lennätyssessioille ottaa mukaan ja tehdä vaihdon ajoakun vaihdon yhteydessä.

Jospa se taas tästä menisi eteenpäin.
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa xio

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #13 : 10 Maaliskuu, 2014, 23:26:57 »
https://shop.microhelis.de/INT-board-buffer-3-CAPs-50F

Tossa kunnon backup kopuun. Tohon vielä heittää 2s lipon kiinni niin avot!

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #14 : 11 Maaliskuu, 2014, 08:32:50 »
Kyllä minä HV BECin kanssa ymmärrän että bufferikonkat on ihan hyödyllisiä ja tulevat tarpeeseen. Ajoakuilta kuitenkin otetaan niin isoja virtoja että saattavat jo siitä syttyä palamaan tai muuten vaan heittäytyä pahalle päälle ihan tuosta noin vaan. Mutta vastarin akun kanssa en enää olisi huolissani. Sieltä otetaan kuitenkin niin pieniä virtoja ettei siellä samalla tavalla vikaantumisvaaraa edes ole. Vielä jos on akun jännite telemetriaseurannassa niin että kyykkäävästä jännitteestä saa hälytyksen ajoissa niin eipä siinä enää pitäisi vaaraa olla. Pitäisi ja pitäisi :)
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #15 : 18 Maaliskuu, 2014, 23:03:51 »
Noniin, onpa melko värkkääminen tuon ison kopterin kanssa. Eilen tuli osat kotiin ja piti ruveta heti kasaamaan. Nuppia kasatessa meni sitte koko ilta. Piru että on pienet toleranssit tuolla painelaakerin ja lavanpitimen välissä. Sai naputella kerran jos toisenkin niitä sinne paikalleen. Välillä tuntu että mahtaako tästä tulla ikinä toimivaa kun oli niin nahkea liikkumaan kun ei ne painelaakerin puoliskot tietysti ihan suoraan sinne halunnu millään mennä. No, sitten kun veti leparin pultit kiinni asti niin sehän asettu paikalleen ihan hyvin ja tuntuu molemmilta puolin liikkuvan ihan sen tuntoisesti niinkuin uusilla rasvoilla kasattu nuppi luulis tuntuvankin. Ei ole välyksiä eikä klappeja eikä pykäliä missään.

Tänään kuvittelin että vedänpä tuon nopeasti läjään kun ei tarvi enää muuta kuin landarit, swassi paikalleen, lapakulmien säätö ja tarkistus, ja jotain muuta pikkusta mitä nyt ei ehkä etukäteen vielä ole hoksannut.. No, landareita kasatessa meni ilta. Piru että on hankalat värkit nuo pyöreät mutterit tuolla landariputken sisällä. Niitä sai ihan tosissaan herutella paikalleen oikeaan asentoon moneen kertaan ennen kuin oli landarit kasassa.

Toisaalta, ei ole meikäläisen arki-illoissa montaa tuntia vapaata kopterin rassaamiseen, äkkiä menee aika kun jotain pientä alkaa nysväämään. No, jospa tuo olis viikonlopuksi kasassa niin että kerran ehtis sitä kokeilemaan kentällä. Voikin olla että loppukuu menee muuttoa valmistellessa ja muuttaessa. Pitää vielä puoli taloa kääriä kuplamuoviin ja laatikoihin. Jospa sitä sitte ehtisi taas kopteriakin lennättämään sen jälkeen :)
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #16 : 22 Maaliskuu, 2014, 17:18:05 »
Nooni, tuli koelennettyä Synergy. Ja hyvinhän se lensi. Edget oli kyllä eri tuntoiset ilmassa mitä Alignit. Jos ei muuten niin ainakin hiljaisemmat. Ja oli siinä muutenkin semmoista herkempää tuntumaa pikkuliikkeissä. Allut tahto olla semmoset että ihan pienellä tikun liikkeellä ei vielä tapahtunut mitään, sitten isommalla liikkeellä saatto haukata jo liikaakin.

Aika varovaista lentoa oli, tuota jos seuras niin näyttäs siltä että koko talven aikana ei ole mitään opittu. Kummasti se tuo kolme viikkoa taukoa pistää kuitenkin varovaiseksi. Vähän notkistu sitte neljännellä akulla jo, mutta ei paljoa. Nyt oli ensimmäinen kunnon aurinkoinen sää Synergyllä minun lentämänä, koko talvi on hämärässä lennetty tähän asti. Oli vaan niin kova tuuli taas että sekin pisti ottamaan vähän varovaisemmin. Tekosyitä löytyy aina :)

Mutta tulipa ehjä kopteri kotiin ja kaikki tuntuu taas pelaavan niinkuin pitää. Muuton kanssa menee varmaan taas pari viikkoa ilman että ehtii kopteria ilmaan ottamaan, mutta tällä mennään. Kesää kohti ollaan menossa ja eiköhän niitä hyviä kelejä tulee vielä paljon.
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #17 : 22 Maaliskuu, 2014, 19:02:57 »
Pitääpä joku kerta testata sitä taas. Nyt tuntuu olevan sen verran luottamusta että myös kaverin kopterilla uskaltaa vähän lentämisen näköistä yrittää. Nyt erityisesti tuo allun ja edgen lapojen ero olis mukava testata. Vielä on jonkilainen muistikuva miltä se viimeksi tuntui.

En tiedä oliko kuvittelua vai ei, mutta se näytti mun mielestä lentävän jotenkin vakaammin kuin aikaisemmin. On se ennenkin taisaisesti lentänyt, mutta nyt se näytti menevän vielä enemmän kuin juna kiskoilla kun ei mennyt radiolla sorkkimaan lentoa. Tuultakin oli kohtuu paljon tarjolla ja siltikään se ei mun mielestä nyökkinyt yhtään.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #18 : 22 Maaliskuu, 2014, 20:52:55 »
Joo, kyllä sitä testata voi. Nyt on tuo peräkin sen tuntonen että sillä varmaan uskaltaa vähä paremmin lentää. Tiedä vaikka tuolla meidän uudella kodilla olis tuossa pellolla hyvää lennätysmaastoa :) Ainakin google street viewin mukaan näyttäs ihan hyvältä.
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #19 : 23 Maaliskuu, 2014, 20:16:55 »
Mietin tässä vähän tuota eilistä lentoa vielä. Semmonen ero tosiaan taitaa nuissa lavoissa olla että ne rotatoi helpommin. Eilen tosiaan pari kertaa ihmettelin kun otin vauhdin pois vaakalennosta nostamalla nokkaa ylös ja laittamalla kulmia vähän negatiiviselle, ja heti samassa muuttu moottorin ääni jotenki erilaiseksi vähäksi aikaan. En siinä heti tajunnu että sehän rotatoi niin paljon että OWB lähti luistamaan ja moottori pyöri tyhjää, kunnes lavat hidastu taas govin asettamaan lukemiin ja voimansiirto lähti taas vetämään. Alluilla se ei tehny tuota ikinä. Tai no teki sillon jos pudotti kiekat 1500 lukemiin ja tahallaan veti autorotaatioharjoitusta, mutta ei ikinä noin herkästi normilennossa. Johtuneekohan lie siitä että Edgeissä on parempi profiili ilman siirtoon pienimmillä häviöillä, pierevät vähemmän ja liikuttavat kopteria enemmän. Toimivat sitten toiseenkin suuntaan paremmin, eli kerää ilmasta voimaa rotaatiossa.
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #20 : 04 Huhtikuu, 2014, 20:32:22 »
Nooni, nyt on paikallinen lähilennätyspaikka käyty testaamassa kahdella akullisella. Kyllähän siinä lentää pystyy. Semmonen peltoaukio missä menee soratie keskellä. Harvakseltaan siinä meni ihmisiä ja autoja, mutta mikään pakko ei ole jatkuvasti mennä tien yli kopterin kanssa. Ei mikään ideaalipaikka, mutta jos tarvii jotain käydä testaamassa niin kyllä siinä onnistuu.

Synergystä pudotin CGY:n gainia 5% pienemmäksi. Siellä oli siis -40% sisällä, en tiedä mistä moinen lukema. Selittää kyllä aika paljon "omituista" tuntumaa mistä Juhokin moitti tätä kovasti. Luulin aiemmin että tuo olis johtunu Allun lavoista, mutta eipä se ylläri miksikään muuttunu Edgeen vaihtamalla. Mutta nyt meni selvästi jo parempaan suuntaan. Pitää laskea varmaan vaikka 5% pykälissä varovasti pienemmäksi ja hakea se sopiva tuntuma tuohon. Ehkä tuolla kohta voi tehdä jotain muutakin kuin tasaista taivaslentoja tai nopeita flippejä ja rolleja. Edget tuntuivat myös herkemmin ottavan tuuleen, mikä on sinällänsä loogista jos ne on muutenkin herkemmät reagoimaan tikkuun.

Perä tuntui myös edelleen hyvältä. Remmi oli vähän löysemmällä nyt mitä viimeksi, ei tuntunut haittaavan menoa. Oli terävä eikä hyppinyt hampaita. Ei tuohon nyt keksi mitään muuta kuin tuota expon säätöä ja kovaa lentoa :) Pitänee ruveta kattelemaan täältä Limingasta joku toinenkin lennätyspaikka. Voi olla että viimeistään satokaudella pitää ruveta rajoittamaan tuossa lähipelloilla lentelyä. Näyttäs että siihen olis viljaa tulossa tälle kesää. Vähän tuntuu epämukavalta ajatus mahdollisesta torpista keskelle viljapeltoa, niin pitänee katella jotain toista paikkaa.
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #21 : 04 Huhtikuu, 2014, 20:39:52 »
Sehän olis pehmeää torppialustaa, mutta veikkaan että pellon omistaja tykkää tosi kyttyrää jos sieltä käydään säännöllisesti keräämässä koptereita talteen vähän ennen puintia. Lisäksi kopteri katoaa siihen peltoon todella herkästi. Jopa 700 kokoista saa etsiä pitkään jos kauemmas menee, 450 kokoista ei välttämättä edes löydä ennen kuin puimurista läpi tulleena.

Mitä CGY:n manuaali sanoo tuosta gainista, onko se expoa vai ihan vaan jonkin akselin vahvistusta. Kertooko manuaali yhtään mitä sen pitäisi vaikuttaa.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #22 : 04 Huhtikuu, 2014, 21:00:47 »
Joo, nyt se pelto on kynnöksellä niin siinä ei pysty oikein vahinkoa saamaan aikaan, uskaltaa kyllä lentää. Jonku piipparinhan siihen vois laittaa että löytää helpommin jos se hukkuu kasvustoon. Mutta eipä kyllä siltikään houkuttele torpata toisen viljapeltoon, vaikka olis lupakin maanomistajalta.

Kyllä se CGY:n expo ihan oikeaa expoa on, samaa mitä mankassakin. Jo 5% muutos vaikutti ihan selkeästi tuntumaan siten kuin expon säätäminen kuuluukin vaikuttaa. En uskaltanut vielä säätää kovin paljoa kun mulla on tosiaan aika paljon liikettä nupissa nyt siinä. Niin kuin olet nähnyt, se rollaa ja flippaa tosi vauhdilla. Ihan heti en halua keskialueelle liikaa nopeutta. Voi olla että yks vaihtoehto on että laitan dualrateilla nopeutta kytkimen taakse jos tuntuu että pitää saada tarkkuutta sekä nopeutta molempia tarpeen mukaan. Pikkureksissähän mulla on kytkimellä kolme nopeutta nupille, ja käytän niistä aina sitä nopeinta. Alussa tuli käytetyä hitaampiakin nopeuksia, mutta eipä niitä sitten tarvinu kun alkoi tuntuma löytymään.
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #23 : 04 Huhtikuu, 2014, 21:25:33 »
Eihän sulla ole sekä mankassa että CGY:ssä expoa yhtä aikaa. Jos on niin niiden päällekkäisvaikutus voi olla aika yllättävä. Jos nyt on niin olet tietysti tottunut lentämään niillä, rajua muutosta ei kannata tehdä kerralla vaan ota ensin kokonaan toisesta pois. Tässä tapauksessa sulla tuskin mankassa on yli 20% joten ota sieltä ensin. Jos sitä on paljon, vähennä vähitellen, aikaahan on loppuelämä säätää.

Mullahan on nykyään taas tosi hitaat kopterit ja pienet liikkeet. X-vitosessa ei ole kuin 8 astetta cyclicissä ja vielä dual ratella on rajoitettu lisää. Roll rate on muistaakseni 420 astetta. Suurimmaksi osaksi lennän vielä asetuksilla, jossa mulla ei ole edes kaikki käytössä tuosta 8 asteesta. Vähensin juuri trexsistäkin kulmia. Toki tässä nyt täytyy ottaa huomioon purkin valmistajan suositukset ja tuo on Brainin lähtöasetus. Toiselle purkille isompi asteluku voi antaa saman vasteen, riippuu miten se on toteutettu.

Aluksi halusin nopean, jotta pääsee siitä epämieluisesta asennosta äkkiä yli. Nyt kun luotan enemmän taitoihin ja kopteriin, uskallan pitää sitä asennossa, jossa tiedän ettei se pysy loputtoamasti eli kyljellään perä tai nokka alas päin.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #24 : 04 Huhtikuu, 2014, 21:57:08 »
Mullahan on nykyään taas tosi hitaat kopterit ja pienet liikkeet. X-vitosessa ei ole kuin 8 astetta cyclicissä ja vielä dual ratella on rajoitettu lisää. Roll rate on muistaakseni 420 astetta. Suurimmaksi osaksi lennän vielä asetuksilla, jossa mulla ei ole edes kaikki käytössä tuosta 8 asteesta. Vähensin juuri trexsistäkin kulmia.

toi 420 on todella paljon! itsellä esim joku 250-275astetta sekunnissa ail ja elev. yaw sitte 550-600

mutta nää jos jotku on yksilöllisiä juttuja :)
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
Jaska.t kopterit

Aloittaja jaska.t « 1 2 ... 19 20 » MyFleet

494 Vastauksia
184613 Lukukerrat
Uusin viesti 20 Marraskuu, 2020, 19:53:15
kirjoittanut Matti Häkkinen
4 Vastauksia
4393 Lukukerrat
Uusin viesti 19 Heinäkuu, 2008, 18:35:15
kirjoittanut Mikaelni
19 Vastauksia
9426 Lukukerrat
Uusin viesti 28 Syyskuu, 2009, 22:24:41
kirjoittanut Harza72
njs:n kopterit

Aloittaja njs « 1 2 ... 9 10 » MyFleet

230 Vastauksia
137370 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Elokuu, 2018, 20:11:57
kirjoittanut TimoK
Ves@n kopterit

Aloittaja Ves@ « 1 2 3 4 5 » MyFleet

119 Vastauksia
76893 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Kesäkuu, 2018, 12:39:47
kirjoittanut Ves@