Noniin, tehdäänpäs vähän analyysiä vielä tuosta torpin mahdollisista syistä. Ehkä tässä oppii vielä jotain niin ettei hyvä torppi mene hukkaan
Eli, mahdolliset vikapaikat luullakseni olisi nämä
1. HV puolen virransyöttö BECille. Tämä voisi johtua ihan vain siitä että liitoksissa olisi ollut kylmäjuotoksia. Kävin liitokset läpi ja kaikki juotokset olivat hyvännäköisiä ja kestivät voimalla nykimistä. Ei pitäisi olla siellä vikaa. Samoten BECin ottama virta sisään on varsin pieni HV puolelta, että kyllä sieltä virta pitäisi läpi mennä jos vain kontaktia vähänin on.
2. LV puolen virransyöttö BECiltä. BECiltä virta tulee kahta servoliitintä pitkin, vastarin ja gyron läpi. Jokin tärinähän täällä olisi voinut jotain aiheuttaa, mutta eipä näissä ennen mitään vikaa ole ollut. Tietysti tuo edellinen dual BEC piti huolen että gyron läpi ei mennyt nuppiservojen virta, ainoastaan peräservon virta kulki sieltä läpi.
3. Häiriöinen sähkön syöttö. Tätä yritin tutkia ihan skoopin kanssa vastarin ja gyron liittimistä mittaamalla. Kyllähän sinne rippeliä sai aikaan kun kovasti servoja vispasi, mutta aika pieneltä se vaikutti. Virranantokyvyn puolesta uskaltaisin kyllä vielä lentää tuolla. Se mitä en pystynyt mittaamaan oli se miten noparilta tulevat häiriöt tulevat BECin läpi LV puolelle. Joitain viitteitä näkyis myös siitä että BECin hakkuritaajuudella olisi jotain häröä tullut läpi, varsinkin isolla kuormalla. Tässä on vähän potentiaalista vikalähdettä kyllä.
4. Häiriö BECin toiminnassa tärinän ja/tai HV sähkön häiriöiden seurauksena. Tätä ei varsinaisest pysty millään testaamaan. Mankan telemetriadatan perusteella mitään isompia häiriöitä ei olisi pitänyt olla, mutta siitähän ei koskaan varma voi olla. Minullahan on telemetriadatan lähetys vain kerran sekunnissa tulevana datana, sieltä on hyvinkin voinut jäädä jotain näkymättä.
1. ja 2. kohdat voin aika hyvin joko sulkea pois vian aiheuttajista, 3. kohtaan apu voisi olla low ESR elkot LV puolelle gyron viereen. 4. kohtaan sen sijaan ei ihan hirveästi voi tehdä mitään, muuta kuin heittää koko BEC menemään. Ja sitä tässä rupesin nyt tekemään. Ei tuossa vastarin omissa sähköissä muuta vikaa kuin painon lisä ja "ylimääräisen" akun kunnosta huolehtiminen ennen lentoa ja lentojen jälkeen. Mutta jos sillä keinolla saadaan sähköt toimimaan niin pieni hinta se on luotettavuudesta.
Nyt kun kerta nämä on tässä levällä niin tehdään sitten tämäkin homma vähän paremmin mitä ne oli ennen. Laitetaan akku semmoiseen paikkaan että sen saa irti ja tarpeen mukaan vaihdettua. Ennenhän se oli mulla asennettu kiinteästi tuonne rungon uumeniin ettei siitä näkyny muuta kuin virtajohdon pää ja balanssiliittimestä vielä vähemmän. Helpottuu sen lataaminen ja käsittely kun ei tarvi laturia tuoda ihan kopterin viereen vastarin akun latausta varten. Niitä voi ostaa vaikka lisää niin voi pidemmille lennätyssessioille ottaa mukaan ja tehdä vaihdon ajoakun vaihdon yhteydessä.
Jospa se taas tästä menisi eteenpäin.