Olipa vähä erikoisempi episodi tällä kertaa. Käytin nuppia auki sen verran että sain leparin laakerit vaihdettua sinne, kun ne oli vielä vaihtamatta ja kaikki muu vaihdettu. Vähä tuli sitte pikasesta päähänpistosta lähdettyä Ahmolle lennättämään eilen, mutta eipä se lähtenykään liikkeelle niinku yleensä. Spoolupissa rupes jo tärräämään ihan pirusti, ilmaan kun nosti niin lapakehä haritti monta senttiä. Juhon kanssa siinä sitä ihmeteltiin ja eipä sille mitään muuta selitystä tietenkään löydy kuin se että pitää nuppi säätää kohdilleen. Se suurempi kysymys on kuitenkin se että millä se nyt noin ihmeellisesti veti lapakehän haralleen kun en mihinkään ole koskenu lainkaan? Tai no laakerit vaihdoin joo, mutta ei sitä ole ennenkään tarvinu mihinkään säätää ikinä vaikka on auki käyttäny. Ehkä siinä sitte on kuitenkin vähän epäsymmetrinen tuo nuppi ja onnistuin sen ekan kerran kääntämään 180 astetta eri asentoon jonka seurauksena siellä tuli sitte häröilyt näkyviin. En sitte tiedä miten tavallista tämmönen on. Pitänee jatkossa merkata asento nuppiin ennen kuin purkaa että saa samoin päin takas. Tai vähintäänkin tarkistaa että kulmat pysyy ok.
No me säädettiin sitä siellä kentällä ihan perstuntumalla linkkitangoista paremmaksi. Olis ehkä helpommalla päässy kun olis kääntäny nuppia sen 180 astetta ennemmin kuin lähtä linkkejä säätämään. Ei vaan heti uskonu todeksi että se vois tuosta olla kiinni. Eikä siitä ihan hyvä tullu. Kotona tarkistin niin lavoissa oli eroa vain 0.4 astetta, mutta kyllä se kuului hyvin ilmassa että ei se kohdillaan ole. Näköjään noin isolla kopterilla näkyy asteen osat jo tosi selvästi, silmällä sitä ei enää nähny että mihin se harottaa.
No nyt sitte viimein laitoin uudet linkin päät nuppiin kun niidenkin vaihtoa on tullu suunniteltua pitkään ja hartaasti, ei vaan ole tullut sitä kynnystä ylitettyä että sais aikaan ja tekis sen. Lähti lopulta välys pois nupin linkeistä
Ja säädin lapakulmamittarilla nupin kuntoon. 0.2 astetta sinne jäi, puolikas kierros näköjään säätää 0.4 astetta niin ei paremmin saa säädettyä. Pakko kelvata. Laitoin muuten linkin päät uusiin linkkitankoihin. Kätevästi tuli sillon sen torque tube conversion kitin mukana uudet linkitkin nuppiin, kun pitäähän ne nyt kardaanille olla erit kuin remmiperälle
Pihalla tein testileijutuksen ja näytti ja kuulosti ihan hyvältä.
Leparistakin löyty pitkittäistä klappia jonku vajaan millin verran tämän episodin yhteydessä. Se selittyis kyllä joko niillä 0.1mm shimmeillä joille ei ohjeen mukaan ollu paikkaa ja jotka jätin pöytälaatikkoon, tai sitten niillä uloimmilla prikoilla siellä leparin ruuvin alla jotka oli näköjään taipunu selvästi ulospäin. Ne ihan alkuperäiset prikat oli muuten selvästi paksumpaa tavaraa kuin nuo mitä tilasin vuosi sitten varaosina ihan varmuuden vuoksi. Laitoin alkuperäiset takaisin, ja jätin edelleen shimmit välistä pois. Nyt ei tunnu ylimääräsiä välyksiä. En nyt tiedä missä välissä tuohon nyt välystä sitten tuli, ennen nuppiremonttia siellä ei pitkittäistä välystä ollut, eikä välittömästi rempan jälkeenkään. En nyt tiedä sitte kerkeskö sitä tulla tuossa kun tärryyttelin vähän aikaa harottavalla nupilla sitä ilmassa. Ei se nyt siinä pitäs niin kovaa pitkittäistä rasitusta saada.. No, ei voi tietää. Seurataan miten se tuosta nyt kehittyy..
Niin ja kertokaapa jotain vinkkiä millä tuolta leparin akselilta saa toisesta päästä pultin irti? Ei oo leparityökalua 8mm akselille, vois toki auttaa asiaa.. Kestänevätköhän vaan isommilla koptereilla kun ainakin itellä on kokemusta että näissä saattaa olla tosissaan tiukassa leparin pultit. Nyt yritin ruuvipenkissä puristaa leparia pahvien välissä ja kuumentaa akselia pultin ympäriltä. Kyllä se reilusti yli 100 astetta oli mutta ei silti lähteny auki. Onhan mulla tosin autotallissa vielä isompi ruuvipenkki, niin vois sillä vielä kokeilla puristaa tiukempaan, jos auttas.. Tuolla pikkusella ei ainakaan saanu tarpeeksi pitoa. Pelottaa vaan että jos kuumentaa liikaa tuota terästä niin siitä heikkenee karkaisu ja sitten se särkyy ilmassa. Kaasulämmitin on helposti vähä liiankin tehokas..