Kirjoittaja Aihe: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset  (Luettu 103012 kertaa)

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #125 : 28 Helmikuu, 2015, 21:22:08 »
Pitää vielä kehua vähän täälläkin miten oli kyllä mahtava lennätyspäivä tänään. Ehdottomasti tämän kevän paras päivä! Ahmonsuolla käytiin ja siellähän oli yllättävän paljon porukkaa, vaikka ei edes aurinko paistanu yhtään pilven raosta. Yksi suksikone siinä kävi läpäreitä vetämässä pariin kertaan mutta sekään ei paljoa haitannut.

Yhteensä  tuli sen viisi akullista lennettyä. Inverttilentoa on nyt niin moneen otteeseen vähän päässyt harjoittelemaan että nyt oli jo aikakin ottaa ilo irti ja harjoitella kunnolla. Ja tulihan se inverttikasi tehtyä lopulta. Aluksi vasempaan suuntaan lennettäessä tehtävä kaarros tuntui ihan ylivoimaisen vaikealta, en vaan tajunnut mitä siellä päädyssä pitää tehdä että se onnistuu. Pari akullista myöhemmin se sitten meni kuitenkin ihan itekseen oikein. Joku mentaalilukko vain aukes siinä ja muuta ei tarvinu. Rumiahan ne kaarrokset vielä oli, mutta tästä on taas helpompi jatkaa harjoittelua. Mutta hankalampaa se olis ollu tähän päästä jos ei olis kerenny näin montaa akullista vetämään saman päivän aikana. Kokonaislentoaikaa tuosta tuli jotain 35 - 40 minuuttia.

Muutenkin tuntuu että koko talven jatkunu perusjuttujen toistaminen ja hitaasti fiilistelemällä eteneminen on kuitenkin sekin auttanut. Ihan selkeästi huomas että viime syksyynkin verrattuna oli ihan eri varmuutta lennossa mukana. Hankalia orientaatioita on huomattavasti vähemmän mitä ennen. Ei voi muuta sanoa kuin että hyvää odotan tästä kesästä. Aivan mahtava fiilis jäi päälle vaikka näinkin kaukana oltiin vielä ideaalisista sääolosuhteista.
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #126 : 12 Huhtikuu, 2015, 21:40:17 »
Eilen ahmolla neljä akullista taas Synergyllä. Gaatti tuli testattua kans. Unohdin Turnigyn akkupakan kotia niin piti sitte genssin pakalla vetää kaikki lennot. Siinä kun sitte joka kerta latasin kummankin akun erikseen niin tuli tiirailtua IR lukemiakin vähän tarkemmin. Yks kenno näytti järjestään aina 3.4mOhm lukemia ja muissa oli keskimäärin joku lähemmäs 2.5mOhm per kenno. Muistelin että kesällä oli vielä järjestään alle 2mOhm heti kun useamman syklin sai alle ja lämpimiä akkuja lataili. Sillon tosin oli vielä PL6 laturina ja yksitellen ei tullu ladattua koskaan, niin kennokohtaiset lukemat oli aina molempien pakkojen keskiarvot. On ne tuosta viimekesäisitä nyt vähän varmaan noussut, tai sitten nintendo näyttää muuten vaan eri lukemia mitä PL6. Ei siinä, tarkistin kirjanpidosta niin gensseillä on lennetty nyt 177 sykliä ja turnigyillä 186 + joku reilu viiskymmentä ennen kun kirjasin mAh lukemia ylös, eli yhteensä joku 240 sykliä niissäkin. Ehkä tämän ikäsissä akuissa kestää jo vähän ikääntymisen oireitakin olla.

Nyt alkaa tuntumaan että pitäs varmaan nuppi ottaa auki huoltoa varten hiljalleen. Tutkailin tuossa välyksiä vähän tarkemmin. Leparin kumithan siinä on ollu väljät jo pitkään. Taitavat mennä väljän oloiseksi jo kymmenessä lennossa. Nyt on viimehuollon jälkeen jo ainakin pari sataa lentoa alla. Koitin lapoja taitella ja tutkia että onko välystä muuallakin kuin leparin kumeissa, ja saattaa siellä ehkä ihan hivenen olla toisessa lavanpitimissä välystä. Eli laakerit vois laittaa vaihtoon. En vaan vielä ole tilannu kun viimeksi ladilta oli loppu. Kopterit.fi näyttäs sopivia laakereita pitävän 8x16x5 laakereita pitävän listalla mutta ovat loppu sielläkin. Pitänee varmaan kysellä että tulisko sinne tarjolle pianm ettei tarviis ulkomailta asti lähtä tilaamaan.. Tietysti jos löytyy jostain muualtakin nopeasti niin voishan ne pistää tulemaan..

Mutta kertokaapas joku että millä nuo painelaakerit olis helppo kaivaa ulos tuolta lavanpitimen uumenista? Viimeksi tuntu että meni melkoseksi väkivallanteoksi että sai ne sieltä pois ja yhtä vaikea oli uudet laittaa paikalleen. Piti hakata erilaisilla työkaluilla ja eihän ne suoraan sieltä tule millään. Heti kun kääntyy johonkin väärään kulmaan niin jumii kiinni. Välystä ei tietenkään ole yhtään niin tiukkahan se on sieltä kaivaa pois. Onko tähän jotain kikkaa millä tuo onnistuu helposti? Uusien paikalleen laitto oli melkein yhtä työlästä, pelkäsin jo että olin jotain kasannut väärin kun ne hankas vastaan joka puolelta koko ajan kun yritti ujutella laakeripakkaa perille. Vasta sitten kun oli kaikki ruuvit kiriny loppuun niin että oli painelaakerit kunnolla pohjassa niin kaikki lähti liikkumaan kitkatta.

Tällä kertaa mielellään kaivelisin vanhat painelaakerit ulos vähemmällä vaivalla, jos jollain olis jotain vinkkiä millä ne saa ulos.. Mistä tulikin mieleen, että auttaisko jos työntää laakerit ulos yhtenä pakkana leparin avulla? Viimeksi oli vanha lepari mutkilla niin en arvannu sitä käyttää apuna, mutta nyt vois kokeilla sitäkin kun ei sinällänsä mitään vikaa vielä ole.
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa patse

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #127 : 13 Huhtikuu, 2015, 15:38:48 »
Koitappas irtiottaessa lämmittää sitä lavanpidintä jollain nopeasti, että laakerit ei ehtis lämmitä. Takasin laittaessa kokoot sen painelaakeri/laakeri nipun lepariin ja pistät pakastimeen (1-2 tuntia), lämmität taas sitä lavanpidintä tällä kertaa yksinään niin kuumaks kun uskallat ja eikun asentaan.
Näitä vehkeitä pitäs opetella lennättään
T-Rex 800e/VBar silverline,Goblin 630 Competition/Vbar Neo,
Protos 500/Mini VBar,Goblin 380 KSE/Vbar Neo,MiniProtos/Mini Vbar,Multiplex Funcub
Futaba 14SG,
-Phoenix

Poissa xio

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #128 : 13 Huhtikuu, 2015, 16:20:36 »
Lainaus
Mutta kertokaapas joku että millä nuo painelaakerit olis helppo kaivaa ulos tuolta lavanpitimen uumenista? Viimeksi tuntu että meni melkoseksi väkivallanteoksi että sai ne sieltä pois ja yhtä vaikea oli uudet laittaa paikalleen. Piti hakata erilaisilla työkaluilla ja eihän ne suoraan sieltä tule millään. Heti kun kääntyy johonkin väärään kulmaan niin jumii kiinni. Välystä ei tietenkään ole yhtään niin tiukkahan se on sieltä kaivaa pois. Onko tähän jotain kikkaa millä tuo onnistuu helposti? Uusien paikalleen laitto oli melkein yhtä työlästä, pelkäsin jo että olin jotain kasannut väärin kun ne hankas vastaan joka puolelta koko ajan kun yritti ujutella laakeripakkaa perille. Vasta sitten kun oli kaikki ruuvit kiriny loppuun niin että oli painelaakerit kunnolla pohjassa niin kaikki lähti liikkumaan kitkatta.

Uuniin 200c ja muutama minuutti tuolla. Osat irtoo itestään!
Muista käyttää hanskoja ;)

Poissa TeroS

  • Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit TreRC
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #129 : 13 Huhtikuu, 2015, 18:16:11 »
Testattu, toimii :)

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #130 : 23 Huhtikuu, 2015, 22:52:59 »
Jaa niin tänne oli joku vastailluki :D No minä nyt sitte päädyin kuitenkin vanhalla leparin akselilla naputtelemaan sen painelaakerin sieltä ulos kun en mitään lämmityskikkoja tienny. Tulihan se niinkin, kun vaan kärsivällisesti naputteli eri puolille laakeria vähän kerrallaan. En sitte tiedä oliko hyvä keino vai huono, mutta taas kerran sai laakerit ulos. On ne tietysti vähä sen näkösiä tuon käsittelyn jälkeen että ei kannata laittaa samoja enää takas.. Vaan oli ne toisaalta kulunu muutenkin. Kolot oli ilmestyny painelaakerin toiselle puolen. Samoten leparin laakereista yks rahisi ihan selvästi, yks pyöri sileästi muuten mutta pykälsi vähän, ja ainakin yksi oli ihan kokonaan hyvän tuntuinen. Toiselta puolen oli selvästi hivenen väljä ja toiseltapuolen välyksetön. Nyt kun vaan posti kuljettais uudet laakerit kotiin niin vois lyödä läjään.

Olis pari akkuakin ladattuna nyt. En tänne vielä manannu sitä miten nintendosta meni balanseri rikki toisesta kanavasta. No sinne se lähti kärkkäiselle takuuhuoltoon. Aikoivat uutta pistää tulemaan, vaativat vielä balanerilaudoista valokuvia todisteeksi etten ole akuilla polttanu balanseria rikki. Powerlabin raatoon vaihdoin uusia fettejä ja kas kummaa, kyllä sieltä akkuista sai ioneja siirreltyä korkeampaan energiatilaan. Toivottavasti tuosta nyt sais toimivan varalaturin. Jospa sitä pääsis pian tyhjäämään nuo ajoakut mitkä sain ladattua. No, jos ei muuten niin TX-warmerilla!
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #131 : 25 Huhtikuu, 2015, 18:32:47 »
Olin tässä eilen kahden vaiheilla että laitanko nuppia kasaan ollenkaan kun puuttu nuo uudet leparin laakerit. No päätin sitte kuitenkin laittaa vanhoilla laakereilla läjään. On siellä uudet leparin kumit ja uudet painelaakerit. On ylimäärästä työtä sitte kun vaihtaa ne laakerit, mutta on se sen arvoista että sai käydä neljä akkua lentämässä :)

Powerlabi pelas, ei ollu mitään ongelmia sen kanssa, toimi uusilla feteillä niinkuin ennenkin. Vaan kyllä se on hyvä yhdistelmä gaatti plus nintendo 700 kokoisen kopterin kanssa. Vielä kun olis kolmas akkupari niin sais lentää nonstoppina koko ajan. Nyt joutuu joka toinen lento odottamaan sen kymmenisen minuuttia että tulee akku täyteen. Powerlabin kanssa joka lennon jälkeen about vartti ylimääräistä odottamista yksin lennellessä. Ei paha sekään, mutta ei ideaalinenkaan. Pärjää siihen asti että tulee nintendo takas.

Oli muuten mielenkiintoinen episodi muutenkin tuossa lähipellolla. Olin ensimmäisen akun lentäny melkein loppuun kun siihen tuli joku trakorilla tiellä ja hidasti, ja käänty sitte siihen samalle pellolle missä ite seisoskelin ajouralla. Tuli siihen ihan viereen jo ennen kuin tajusin että se tosiaan tulee tänne eikä tuohon tien toiselle puolen. Joudin väistämään sitä siihen pellon puolelle samalla kun pidin kopteria ilmassa että se pääsi ohi. Lentelin akun vielä tyhjäksi ja siinä kun olin laskeutumassa niin siihen pysähty joku mersulla ja käänsi autonsa parkkiin mun auton taakse. Autosta nousi mies ulos ja rupes selittämään että nyt piti jäädä kyllä katsomaan että minkälaisia värkkejä täällä oikein on. Seuras siinä kun virittelin akkua laturiin ja kyseli innokkaana kaikkea mitä nyt vaan keksi päähänsä kysyä. Tuli se traktorikuskikin sieltä sitten takasin ja ajattelin että pitää kysyä siltäkin etten minä ole haitoksi tässä kun sen pellolla lentelin. Siihen kun kohdalle pääsi niin se heti sammutti traktorinsa ja rupes tuleen hytistä ulos ennen kun kerkesin mitään sanoa. Kysyin että onko nämä sen maita ja passaako se jos tässä lennätän kopteria. Se vaan sano että ei missään nimessä haittaa. Sekin tuli sitte pyörimään siihen kopterin ympärille ja oli innoissaan niinkuin pikkupoika ja taas alko kysymysten kysely alusta :D Jäivät molemmat siihen sitte kattomaan yhen akullisen ajan lennätystä, toki olivat kovin ihmeissään että miten sitä voi kopterilla tuolla tavalla lentää.

No ei siinä, lensin pari akkua ja sillon sai rauhassa keskittyä ilman ylimääräisiä kannustajia. Viimesellä akulla sitte tuli aurinkokin pilvestä ja alkoi sinistä taivasta olemaan suuri osa lennätyssektorista. Jäi toki hirvee polte päälle että pitäs lisää päästä lennättämään. Onneksi on vehkeet kunnossa että voi taas joku päivä lennätellä :) Ja nyt on ns. suullinen lupa lennätellä kopterilla tuossa pellolla. Ei tosin sen kummemmin tullu sovittua touhusta, mutta eiköhän tuo sovi kunhan vaan pysyy pois haitolta.
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #132 : 25 Huhtikuu, 2015, 20:14:57 »
Nosta vähän latausvirtaa  niin odottelu vähenee vai joko se soi täysillä.
« Viimeksi muokattu: 26 Huhtikuu, 2015, 10:49:16 kirjoittanut JuhoV »
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #133 : 25 Huhtikuu, 2015, 21:56:12 »
Kyllä minä nuita genssejä oon vetäny 15A per pakka, eli mitä se nyt tekee, 15A / 4.4Ah = 3.4C, yhteensä siis 30A. Turnigyjä en oo uskaltanu vetää yli 2C kun niistä ei ole takeita että kestävät sitä. Tosin genssit on alkanu osoittamaan ikääntymisen merkkejä, turnigyt ei ainakaan niin paljon. Ja turnigyissä on joku 60 sykliä enempi mitä gensseissä. Tosin, nyt kun virtasensorilla vedän aina sen 3100mAh pakasta ulos lennon aikana niin genssit vedetään suhteessa paljon tyhjemmäksi. Joku 70% kapasiteetista vasta menee tosin, ettei pitäs mikään liian kova tyhjennys vielä pitäs olla.

Sitte nintendon kanssa taas sama vetää molempia 2C virralla jos kerta turnigyn kanssa pitää löysätä. Siinä kun odottaa että turnigyn pakka tulee täyteen niin genssit on jo kerenny latautua niin paljon että seraavan lennon jälkeen genssit on jo heti valmiita kun turnigyt on saanu tyhjäksi. Tekee nopeasti aika paljon tuo yks ylimääräinen latausportti.
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa Korppi

  • Seniori torppari
  • *****
  • 47
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #134 : 25 Huhtikuu, 2015, 22:18:43 »
Omassa oon nyt nostanu 20A pakalle ja tehua ottaa 500w kanavalle, eli vielä olisi himppu varaa. Tänään oli aina valmis setti odottamassa kun akku loppui  :)
Akkuina o 3300mah genssejä ja kolmella setillä kopu lentää jatkuvasti
Align 450 prominator@V2, (3GX, DFC),
Align 600 pro, (3GX, EFL),
Gaui 500X@hk2.1,  Tarot TL250A@CC3D
Futaba 14SG, iCharger 308DUO
https://www.youtube.com/channel/UC6aUMsdgrpk3d-Q8v7T_CPQ

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #135 : 25 Huhtikuu, 2015, 22:43:19 »
Joo, mulla on nytkin niin pitkät lentoajat että kolmella akkuparilla ei tekis yhtään tiukkaa lentää jatkuvasti. Itseasiassa sillon olis aina hyvän tovin yks pakka odottamassa valmiina laturissa lentoa ennen kuin edellisen sais tyhjäksi. Oon minä harkinnu sitäkin että hommais kolmannen pakan, mutta toisaalta nytkin tahtoo olla ongelmana että viides lento alkaa olla jo keskittymisen kannalta jo ihan tarpeeksi. Virheitten määrä kasvaa ihan selvästi. Pitäs siinä kohden pitää muutenkin taukoa että jaksais enempi lennätystä. Oppis kai sitä jaksamaan paremmin jos sais enempi lennätysaikaa alle. Katotaan miten tässä kesän päälle käy, nyt vois olla hyvin mahdollista niinkin että kävis pari tuntia lennättään vielä iltapalan jälkeen kun tyttö lähtee nukkumaan, vaikka keskellä viikkoakin. Alkas tulla tiimaa viikossa vähä enempi. Tuo nykynen tyypillinen viis lentoa viikossa on kuitenkin aika vähän, tahtoo aina mennä se kolme akkua helposti lämmittelyyn.
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa 338federal

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kerranki lentokuva.
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #136 : 25 Huhtikuu, 2015, 22:52:14 »
Minä vedän 40ampii per kanava 700 limpuihin. Melkein saa lentää nonstop. Fast balance. Joskus hyä leputella omaa nuppii myös. 2x5000 niin ei se paljon o toi 40 ampii.
Align T-Rex 700/800E V2 Vbar Neo(Pro rescue). Goblin 700 vbar silverline. Align T-Rex 600/700E Pro Vbar Silverline. Align 450L Dominator vbar Neo(Pro rescue). Align T-Rex 480 Sport DFC Beastx AR7200BX. (Align T-Rex 450 Pro DFC TORPPI). Align T-Rex 150 DFC. Blade mcpxBL. Blade MCPX
Vbar control. Spektrum DX8 phoenix 5,0 accurc

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #137 : 25 Huhtikuu, 2015, 22:55:48 »
Joo eihän se viistonniseen ole kuin 4C. Gensseille ei pitäs olla mikään ongelma. Pitäs varmaan laittaa toinen pari genssejä niin vois alkaa onnistumaan tuollakin. Mutta kun se on piru tuo genssin pakka mikä alkaa lahoamaan eikä nuo turnigyt sitte millään :D Eli jos kunnollista haluais niin pitäs kaks paria uusia genssejä johonki väliin vielä laittaa.. Kallista.. Noo, eipä tuota tarvi kiirehtiä, näillä pärjää vielä ihan hyvin.
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #138 : 26 Huhtikuu, 2015, 10:56:59 »
Näköjään oli typo tuolla eli eihän latauskertaa tarvi nostaa vaan latausvirtaa.  ;D

Aika hyvin näkyy akut pysyvän balanssissa kun kentällä ladataan fast chargella ja 4C virralla. Kotona sitten hieron akun storageen pienellä virralla. Mulla on purku kuitenkin paljon rajumpi kuin sulla, tahtoo neljässä minuutissa mennä aika tyhjäksi akku. 4400 mAh 45 genssi on vähän hyytymässä, 4000 mAh 60C on vielä hyvässä hapessa. Syklejä alkaa olla noin pari sataa. Tuntuu että pari ekaa latausta kentällä on vähän nuhaista, mutta sitten alkaa virtaa irrota. Nuo mun akut alkaa taitaa olla kohta kolme vuotta vanhoja eli kai niissä jossain vaiheessa tulee tuokin aika täyteen vaikkei syklejä olisikaan ihan mahdottomasti.

Tuolla lataustaktiikalla ei tarvi odotella kuin pari, kolme minuuttia akkujen välillä kun ladataan kahdella akulla. Jos tuntuu että 5 - 6 akullista on kerralle riittävästi niin en itse investoisi kolmeen akkupariin. Oman kokemuksen perusteella kaksi akkua riittää (siis 6S setupissa, tai isommissa kaksi paria), kustannustehokkaasti vaan isolla virralla täyteen laatuakkuja sen aikaa kun ne kestää, hapatetaan ne lentämällä, ei varastoimalla.  ;)
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #139 : 26 Huhtikuu, 2015, 12:47:18 »
Joo, olishan tässä tietysti sekin vaihtoehto että antaa vaan raakasti virtaa akkuihin ja hiljalleen pistelee tarjouspyyntöä uusista akuista että mistä niitä sais halvalla. Se vaan olis sen minimissään 400 - 500 euron investointi kun ostas 4kpl viistonnisia akkuja. Joskushan se on kuitenkin tehtävä, ei vaan vielä mitään kiirettä ole. Ehkä tässä pitää ruveta suunnittelemaan sitäkin ja pitää silmiä auki hyvien tarjousten varalta.
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #140 : 26 Huhtikuu, 2015, 13:01:09 »
Osta pienempiä, sulle näyttäis riittävän kevyemmät ja kapasiteetiltaan pienemmätkin. Sulla on nyt jo ylipitkät lentoajat. Ne olis halvempiakin kuin viisitonniset. Laskeppa huvikseen riittäiskö jopa 4000 mAh akku. Samalla pienempi kapasiteetti kompensoituis myös kevyempänä akkuparina, joka osaltaan antais ehkä vähän lisää lentoaikaa sitä kautta.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #141 : 28 Huhtikuu, 2015, 22:30:35 »
Vaan pitää kyllä kehua vielä täälläkin lennätysiltaa. Käytiin skyboltin kanssa koeponnistamassa lähipeltoa ihan kaksistaankin. Aluksi oli vähän tuulinen keli, mutta sitten kun se siitä tyyntyi niin ai että olikin hyvä lennättää. Aivan mahtava keli, täysin pilvetön taivas ja kokonaan tyventä. Aurinko tietysti laski matalalle, mutta muuten hyvä, valoa riitti.

Jännä miten se tuommosella ihan tasaisen sinisellä taivaalla hyvässä valossa tulee helposti tuommonen efekti aikaan että jos jää paikalleen neppailemaan jotain niin se kopu vaan hiljalleen pienenee vaikka muuten tuntuu että pysyy paikallaan. Ei vaan millään hoksaa että se koko ajan karkaa kauemmaksi, kun silmän mielestä se ei liiku mihinkään. No ei se hukkaan menny kertaakaan :)

Nyt meni viis akkua, ja ei kyllä oikeastaan tuntunu ollenkaan etteikö olis jaksanu vielä lentää enempääkin. Ehkä tässä lennätys kestokyky kasvaa sitte kun on enempi treeniä. Vähän vaan tulee latauskalusto pullonkaulaksi yksin lentäessä. Sais olla se toinen latausportti niin tulis helposti se 50% enempi lentoja samaan aikaan. Toinen mikä alkaa pidemmissä sessioissa tuleen pullonkaulaksi on vastariakun kapasiteetti. Alkaa viis lentoa olemaan maksimi yhdelle akulle mitä sieltä uskaltaa ottaa ulos. Toisaalta, sinne nyt on helppo nykästä vähä lisää virtasta. Ei tarvi täyteen laittaa, vähän vaan täydentää samalla kun odottaa ajoakkuja. Vois olla että sitte riittäs kyllä sen mitä tarvii.

Vaan voi piru. Millonka sitä pääsis taas seuraavan kerran lennättämään.. hä? :)
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa skybolt

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #142 : 28 Huhtikuu, 2015, 23:56:02 »
Juu kivaa oli pyörähtää tsekkaamassa Kaapelin lähipelto, tilaa oli vaikka ja kuinka keli oli mitä mainioin.
On se vaan kivemman/miehekkäämmän kuulonen tuo Synergy kuin meikäläisne 500:n.
Kaapeli, sun pitää hommata toinen vastarin akku ens kerraks, niin lennätetään ihan urakalla, jos vaika meikäläinen ei rikkoisi mitään ;)
Otetaan uusiksi jahka saan 500:een nuo nupin linkit suoristettua ja vaihdettua servon rattaat, muuten näyttäis säikähdyksellä päässeen..

Edit: ajatus suoristettu, linkit vielä mutkalla
« Viimeksi muokattu: 28 Huhtikuu, 2015, 23:58:05 kirjoittanut skybolt »

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #143 : 29 Huhtikuu, 2015, 08:08:10 »
Toisaalta lennätystaukoja tulee kyllä aina, siinä voi vähän puskea virtaa vastarin akkuunkin. Vaikka eipä ne kyllä paljoa maksa RX patteritkaan, että eipä siinä. Yks mikä vois olla kans niin kunnon BEC vastarisähköille. Mutta viime kerrasta jäi niin huonot kokemukset että ei jotenkin ole tullu harkittua tuota vaihtoehtoa ollenkaan...

Mutta ei siinä, laita kopteri kuntoon niin kokeillaan taas joku ilta. Tuohan oli vallan mainio paikka iltalennätykseen. Päivällä oli aurinko vielä hankalasti mutta illasta ei haitannu yhtään.
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa skybolt

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #144 : 29 Huhtikuu, 2015, 23:23:07 »
Mites muuten siinä radan toisella puolella, onko siinä mimmoset aukeat?
Sillä puolella sais varmaan auringon aamusta selän taatte.

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #145 : 30 Huhtikuu, 2015, 08:36:08 »
No kuuleppa.. Minähän en tuommosta hoksannu ajatella ollenkaan :D No ei siinä, kartasta kun kattelee niin näkyy siellä olevan maatiloja, ehkä jopa sen verran lähellä että jos Synergyllä isoa kaarrosta tekee niin menee jo läheltä taloa. Mutta tuo ajoura mikä lähtee sen pellon poikki vois olla ehkä semmonen että siihen vois laskeutua myös siellä kauempana. Se mikä meni sen kynnetyn ja kyntämättömän pellon rajalla. Mietin että se vois olla semmonen kohta että siihen vois jollai tasotella keskelle ajouraa tasaisempaa laskualustaa pienemmällekin kopterille. Nythän siellä on semmoset tasaset kohdat vähä kattelussa.
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #146 : 03 Toukokuu, 2015, 22:35:01 »
Olipa vähä erikoisempi episodi tällä kertaa. Käytin nuppia auki sen verran että sain leparin laakerit vaihdettua sinne, kun ne oli vielä vaihtamatta ja kaikki muu vaihdettu. Vähä tuli sitte pikasesta päähänpistosta lähdettyä Ahmolle lennättämään eilen, mutta eipä se lähtenykään liikkeelle niinku yleensä. Spoolupissa rupes jo tärräämään ihan pirusti, ilmaan kun nosti niin lapakehä haritti monta senttiä. Juhon kanssa siinä sitä ihmeteltiin ja eipä sille mitään muuta selitystä tietenkään löydy kuin se että pitää nuppi säätää kohdilleen. Se suurempi kysymys on kuitenkin se että millä se nyt noin ihmeellisesti veti lapakehän haralleen kun en mihinkään ole koskenu lainkaan? Tai no laakerit vaihdoin joo, mutta ei sitä ole ennenkään tarvinu mihinkään säätää ikinä vaikka on auki käyttäny. Ehkä siinä sitte on kuitenkin vähän epäsymmetrinen tuo nuppi ja onnistuin sen ekan kerran kääntämään 180 astetta eri asentoon jonka seurauksena siellä tuli sitte häröilyt näkyviin. En sitte tiedä miten tavallista tämmönen on. Pitänee jatkossa merkata asento nuppiin ennen kuin purkaa että saa samoin päin takas. Tai vähintäänkin tarkistaa että kulmat pysyy ok.

No me säädettiin sitä siellä kentällä ihan perstuntumalla linkkitangoista paremmaksi. Olis ehkä helpommalla päässy kun olis kääntäny nuppia sen 180 astetta ennemmin kuin lähtä linkkejä säätämään. Ei vaan heti uskonu todeksi että se vois tuosta olla kiinni. Eikä siitä ihan hyvä tullu. Kotona tarkistin niin lavoissa oli eroa vain 0.4 astetta, mutta kyllä se kuului hyvin ilmassa että ei se kohdillaan ole. Näköjään noin isolla kopterilla näkyy asteen osat jo tosi selvästi, silmällä sitä ei enää nähny että mihin se harottaa.

No nyt sitte viimein laitoin uudet linkin päät nuppiin kun niidenkin vaihtoa on tullu suunniteltua pitkään ja hartaasti, ei vaan ole tullut sitä kynnystä ylitettyä että sais aikaan ja tekis sen. Lähti lopulta välys pois nupin linkeistä :) Ja säädin lapakulmamittarilla nupin kuntoon. 0.2 astetta sinne jäi, puolikas kierros näköjään säätää 0.4 astetta niin ei paremmin saa säädettyä. Pakko kelvata. Laitoin muuten linkin päät uusiin linkkitankoihin. Kätevästi tuli sillon sen torque tube conversion kitin mukana uudet linkitkin nuppiin, kun pitäähän ne nyt kardaanille olla erit kuin remmiperälle :o Pihalla tein testileijutuksen ja näytti ja kuulosti ihan hyvältä.

Leparistakin löyty pitkittäistä klappia jonku vajaan millin verran tämän episodin yhteydessä. Se selittyis kyllä joko niillä 0.1mm shimmeillä joille ei ohjeen mukaan ollu paikkaa ja jotka jätin pöytälaatikkoon, tai sitten niillä uloimmilla prikoilla siellä leparin ruuvin alla jotka oli näköjään taipunu selvästi ulospäin. Ne ihan alkuperäiset prikat oli muuten selvästi paksumpaa tavaraa kuin nuo mitä tilasin vuosi sitten varaosina ihan varmuuden vuoksi. Laitoin alkuperäiset takaisin, ja jätin edelleen shimmit välistä pois. Nyt ei tunnu ylimääräsiä välyksiä. En nyt tiedä missä välissä tuohon nyt välystä sitten tuli, ennen nuppiremonttia siellä ei pitkittäistä välystä ollut, eikä välittömästi rempan jälkeenkään. En nyt tiedä sitte kerkeskö sitä tulla tuossa kun tärryyttelin vähän aikaa harottavalla nupilla sitä ilmassa. Ei se nyt siinä pitäs niin kovaa pitkittäistä rasitusta saada.. No, ei voi tietää. Seurataan miten se tuosta nyt kehittyy..

Niin ja kertokaapa jotain vinkkiä millä tuolta leparin akselilta saa toisesta päästä pultin irti? Ei oo leparityökalua 8mm akselille, vois toki auttaa asiaa.. Kestänevätköhän vaan isommilla koptereilla kun ainakin itellä on kokemusta että näissä saattaa olla tosissaan tiukassa leparin pultit. Nyt yritin ruuvipenkissä puristaa leparia pahvien välissä ja kuumentaa akselia pultin ympäriltä. Kyllä se reilusti yli 100 astetta oli mutta ei silti lähteny auki. Onhan mulla tosin autotallissa vielä isompi ruuvipenkki, niin vois sillä vielä kokeilla puristaa tiukempaan, jos auttas.. Tuolla pikkusella ei ainakaan saanu tarpeeksi pitoa. Pelottaa vaan että jos kuumentaa liikaa tuota terästä niin siitä heikkenee karkaisu ja sitten se särkyy ilmassa. Kaasulämmitin on helposti vähä liiankin tehokas..
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa Korppi

  • Seniori torppari
  • *****
  • 47
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #147 : 04 Toukokuu, 2015, 08:19:55 »
Jos ei kaasulla uskalla, niin sähköuuniin haluttuun lämpöön kypsymään. Liiman tyypillä voi löytyä lämpötila missä se pehmenee
Align 450 prominator@V2, (3GX, DFC),
Align 600 pro, (3GX, EFL),
Gaui 500X@hk2.1,  Tarot TL250A@CC3D
Futaba 14SG, iCharger 308DUO
https://www.youtube.com/channel/UC6aUMsdgrpk3d-Q8v7T_CPQ

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #148 : 04 Toukokuu, 2015, 08:25:03 »
Aattelin tässä vähä semmosta että laitan sen tuonne isompaan ruuvipenkkiin kiinni niin että sitä pystyy jo ihan kohtuullisella voimalla vääntämään auki, sitte vaan kaasulla lämpöä kohtuullisella nopeudella niin että lähtee auki. Jos se on vaan lukitteista kiinni ettei aukea niin kyllä sen pitäs siinä jo löystyä kun lukitteet sulaa. Jos taas ei ole lukitteista kiinni niin onpahan pirun tiukassa muuten vaan.

Nyt siellä on uus lepari paikallaan, saa rauhassa ajan kanssa miettiä tekeekö tuolle vanhalle mitään ollenkaan, ei kai tuota pakko olis purkaa. Paitsi jos mällää tuon uuden mutkalle ja tarvii laittaa tuon vanhan takas ja paksummat prikat vanhaan akselin päihin :)

Tälle iltaa vois käydä lähipellolla lennättään, näyttäs lupaavalta kelien suhteen.
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #149 : 01 Heinäkuu, 2015, 22:23:39 »
Jaaha, päivitelläänpä taas tännekin pitkästä aikaan vähän. Oli nimittäin niin mahtava lennätysreissu pitkästä aikaan ettei toista. Keli oli mitä parhain lennätykseen. Etukäteen vaan pelkästin että mitenhän mahtaa onnistua kun oli jo päivällä niin väsyny olo, plus sen lisäksi kun tuli tyventä niin sääskiä on sitte niin paljon ettei kopteria näe. No kerran oli torppi tosi lähellä kun piti sääskiä puhallella kämmenselältä pois ja onnistuin siinä samalla työntämään cyclikkipeukaloa eteenpäin ja ennen kuin kerkesin taas keskittymään kopteriin niin sehän oli jo 45 asteen kulmassa menossa alaspäin ja korkeuttakin oli enää metrin verran tai jotai. Kyllähän tuo siitä nousi vielä vaikka vähän heinikko pölisi.

Muuten oli jotenki semmonen sopiva olotila niin että jaksoi keskittyä lennättämiseen mutta ei kuitenkaan jaksanu ajatella turhaa niin että olis liikaa pelänny. Onnistuin ehkä ihan ensimmäisiä kunnon peruuttelutreenejä tekemään ja kyllä ne inverttilennotkin meni paremmin mitä pitkään aikaan. Kerran ainaki unohdin ihan totaalisesti orientaation, mitä on käyny ennenkin kun opettelee uutta orientaatiota liian pitkään putkeen. Nyt siis menin peruuttelemalla vähä turhan pitkään ja sitte kun käänsin oikeinpäin niin ei jotenki voinu enää muistaa että kyllä se nyt on sieltä etuperin tulossa. Korkeutta oli onneksi niin että se sieltä oikeni ajoissa. On tässä ehkä muutenkin ollu aika hyvä putki niin että tiimaa on viikon sisään tullu normaalia enemmän. Se varmaan näkyy myös.

Ja voi että se tuo aklikaatti + nintendo on hyvä pari :) Ei olis tiimaa tullu näin paljoa muuten kyllä mitenkään. Luulen vaan että pitää viimestään ens kesälle alkaa nuo akut uusimaan. Kyllähän nuista vielä puhtia irtoaa aina kun useamman syklin ajaa ja lämpimänä kopteriin laittaa, mutta selvästi alkaa IR:t nousemaan kyllä. Onhan nuilla ikääkin jo paljon myös. Jotenki tuntuu että tais viime talvena tulla liian kylmänä ladattua niitä niin olisko se tehny vähä huonoa niille. Muutamia kertoja vedin täyteen sillai että olivat auton perällä seisseet pakkasessa pitkään ja sitte kouran silmässä lämmittelin vaan ennen kuin puskin laturiin. Oli ihan hillittömän kovat IR lukemat ennen kuin lämpenivät. Veikkaan että kestäsivät paremmin kun lämpimänä käytettäisiin vain, varsinkin latauksen aikana. No, onhan noissa syklejäkin jo varmaan 250, että ei siinä.

Kiporikin on pelannut kyllä hyvin. Semmonen epämääräinen räminä sieltä kuuluu kuorman alla, mutta eipä tuo ole menoa haitannut. Nyt on kohta se 20 tuntia ajettu sillä, vois toisen öljynvaihdon siihen tehdä seuraavaksi. Tuntuu että se nykyisin lähtee paremmin käyntiin kuin ennen. En tiedä onko sisäänajo parantanu sen käynnistyvyyttä jotenkin vai johtuuko vain siitä että on lämpimämmät kelit. Oli miten oli, näin on.
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
Jaska.t kopterit

Aloittaja jaska.t « 1 2 ... 19 20 » MyFleet

494 Vastauksia
184642 Lukukerrat
Uusin viesti 20 Marraskuu, 2020, 19:53:15
kirjoittanut Matti Häkkinen
4 Vastauksia
4394 Lukukerrat
Uusin viesti 19 Heinäkuu, 2008, 18:35:15
kirjoittanut Mikaelni
19 Vastauksia
9430 Lukukerrat
Uusin viesti 28 Syyskuu, 2009, 22:24:41
kirjoittanut Harza72
njs:n kopterit

Aloittaja njs « 1 2 ... 9 10 » MyFleet

230 Vastauksia
137417 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Elokuu, 2018, 20:11:57
kirjoittanut TimoK
Ves@n kopterit

Aloittaja Ves@ « 1 2 3 4 5 » MyFleet

119 Vastauksia
76913 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Kesäkuu, 2018, 12:39:47
kirjoittanut Ves@