Mikähän tässä on kun tänne ei oo kukaan päivitelly näköjään yli vuoteen yhtään mitään?
No päivitellääs vuosikuulumiset nyt, kun on taas jotain päiviteltävää. Eli kävin vuoden ekat lennätykset lennättämässä tässä viikonloppuna. Simutellu en oo mitään koko talvena, lennätykset muutenkin oli jääny viime Oulun leirin jälkeen siihen että kävin pyörähtään lähipellolla sen verran että sain Synergystä rx akkua tyhjemmäksi. No, akkuja rupesin latailemaan ja tutkimaan niiden kuntoa. Goblinin akut oli vielä siinä kunnossa että niillä varmaan vielä leijuttelee, toisessa akussa oli yks kenno yli 10mOhm mutta muuten olivat siinä 7mOhm korvilla, mikä ei nyt paha noille pikkuakuille ole. TX warmeria ei ole pariin vuoteen käytetty niin sen akut tarvi näköjään pitkää balansointia, mutta siihen käyttöön olivat ok. Synergyssä oli enää yks elossa oleva pakka jäljellä, siinäkin oli toisesta akusta yhdestä kennosta jännö pudonnut 3.3V kohdille ja IR 15mOh, muuten oli kaikki jännöt 3.85V ja Ir siinä 3mOh, eli ihan ok. Kokeilin sitä ladata, mutta päädyin kuitenkin tuon huonon akun puoliskon pistämään hylkyyn kun näytti että sitä pitäs balansoida niin pitkään, en edes ladannut täyteen. Oli tuo vanhempi hylkyyn tuomittu pakka kuitenkin semmonen että siinä toinen akku oli kuitenkin ihan ok, niin kasailin niistä sitten yhden ihan ok pakan Synergylle.
Kentällä aloittelin leijutteluharjoitukset Goblinilla. Kyllähän se leiju siellä ihan ok ensimmäisen akun. Toisella akulla perä olikin sitten ihan totaalijumissa, ihme ettei juminu ilmassa jo ekalla akulla
Tästähän minä näköjään olin valitellu jo vuosi sitten. No, se siitä sitte, Synergy tulille ja lähtiessä ihmettelin kun telemetria sanoi ajoakun jännitteeksi 48V, että mites se nyt noin oli kärsiny kylmyydestä. Ajattelin että eiköhän se siitä lämpene kun vähän leijuttelee, mutta sen sijaan kaikki tehot oli pois ja kohta rupes tuleen alijänniteherjaa telemetrialta. Pakko oli lähtä pistään akkuja takas laturiin ja tutkimaan onko ne nyt ihan kokonaan pilalla vai mikä. No, laturissa paljastui että siellä oli taas se huono akku kummittelemassa, kennot vajaana kun en ladannut täyteen. Olin sitte kiireessä onnistunu kasaamaan just sen huonon puoliskon yhteen sen toisen hyvän kennon kanssa
No, kyllä se siitä tokeni kun sen vaan latas täyteen ja virtaakin sieltä sai täydellä akulla sen verran että ihanhan sillä vielä lensi kevyttä lentoa.
Muuten oli ihan mukava lennätyskerta. Hyvä oli että Rane lähti kyselemään porukan perään Ahmolle, olis muuten jääny kyllä lennättelemättä. Kasailin nyt tuohon Synergyyn kotona ne paremmat akut samaan nippuun niin nyt siinä on kelvollinen akkupakka lennätystä varten. Leivoin ihan kutistesukan sisään yhteen nippuun niin kyllä se nyt on hyvä. Samoten Goblinista putsasin perästä mustan töhnän pois, kävin pihalla leijuttelemassa ja kyllä siinä nyt oli terhakas perä, kelpaa silläkin leijutella.
Vaikka tässä nyt onkin ollu pahasti kalustokriisiä päällä ja muistakin syistä lennättelyt jääneet tosi vähälle, niin on se nyt sillä tolalla että ne ilmassa pysyy vielä ja voi tässä harrastusta vielä jatkaa. Johonkin väliin pitäs uus isompi kopteri kyllä saada, ei se tuo Synergy loputtomiin enää ilman huoltoa ja varaosia pysy lentokuntoisena. Eri asia millon tuohon sitte viittii pistää niin paljoa rahaa että hommais uutta kalustoa. Tarviis olla kuitenkin jotain varmuutta siitäkin että on sitten aikaa harrastaakin, ettei jää niin pahasti kalusto hyllyyn pölyttymään mitä nyt viimevuosina on ollut. Nyt tosin tuntuu taas siltä että tästä on hyvä jatkaa harrastusta, edes hitaasti harrastaen, ettei jää ihan heitteille vehkeet.