Kirjoittaja Aihe: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset  (Luettu 102991 kertaa)

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #25 : 04 Huhtikuu, 2014, 21:59:52 »
Eihän sulla ole sekä mankassa että CGY:ssä expoa yhtä aikaa. Jos on niin niiden päällekkäisvaikutus voi olla aika yllättävä.

Mankasta on expot nollissa.

En tiedä onko nuilla astekulmilla mitään merkitystä FBL purkkien kanssa. Mulla on ainakin semmonen käsitys että käytännössä astekulmat määrää että miten sähäkästi se pyörähtää, travel limit on sitten se joka määrää paljonko purkki voi antaa kulmia ulos maksimissaan jotta haluttu kulmamuutos saadaan aikaan. Tankovehkeissähän kulmat oli se mitkä merkkas paljon. Jos joku tietää oikeasti että säädetäänkö FBL purkkiin cyclikin lapakulma-astekulmiakin oikeasti ja mikä virka niillä on kulmanopeuksien (astetta sekunnissa) rajojen lisäksi niin saa toki valaista.

Nyt oli mulla 300 astetta ail ja ele suuntaan maksiminopeutta. Minusta ainakin ihan tarpeeksi nopea. Ei noin iso kopteri niin nopeasti taivaalta alas tipu etteikö nuilla kulmanopeuksilla ehtisi liikkeitä korjaamaan :) Voihan se olla että kun hiljalleen säädän expot pieneksi niin tuo ei paljon muuta tarvikaan. Nyt naputtelin jo 30% sinne ja aamulla olis tarkotus käydä pikaiseen kokeilemassa taas, jos vaan sää sallii ja aikaa riittää.
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #26 : 04 Huhtikuu, 2014, 22:15:11 »
toi 420 on todella paljon! itsellä esim joku 250-275astetta sekunnissa ail ja elev. yaw sitte 550-600

mutta nää jos jotku on yksilöllisiä juttuja :)
Hym, kuvittelin että mulla on hidas kopteri.

Kuitenkin kun olen yrittänyt hakea resoluutiota tikulle eli jos tehdään raju käännös, käännetään reilusti tikkua eikä niin että kaikki asiat tapahtuisi äärimmäisen pienillä liikkeillä. Vois kokeilla jotain muutakin, tiedä vaikka toimis. Vaikka nämä on juuri noita henkilökohtaisia juttuja, niitä on välillä hyvä nostaa pintaan ja kokeilla jotain ihan muuta. Sitä kun kuvittelee että oma tie on se ainoa oikea. Syksyllä korjasin jo radikaalisti suuntaa, nyt vois jatkaa hieromista lisää. Tässä mielessä huomasin että kaverin kopterin kokeileminen voi oikeasti avata uusia ajatuksia. Sen ei tarvi olla mieleinen, mutta silti joku pikku juttu voi antaa uusia ideoita. Viimeksi Xenin miniprotoksen kokeilu antoi vähän taas osviittaa mihin kannattaisi tähdätä. Se oli sitä mitä hain, mutta se vähän kirkasti asiaa ja nopeutti prosessia.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #27 : 06 Huhtikuu, 2014, 22:57:46 »
Nooni, 6 akullista kerkes kaikkiaan tälle viikonloppua lennätellä. Lopussa oli expo jo 25% kohdassa ja rupes jo tuntumaan että nyt alkaa tapahtumaan myös keskitikulla. Tänään oli myös jo taas vähän rentoutta mukana lennossa. Jotenki se tuntuu että heti kun on lennot vähempänä niin pelottaa ihan pirusti lentää noin isolla kopterilla. Menee monta akullista hakea tuntumaa.

Seurasin myös akun resistansseja latauksen aikana ja IR:ssä tapahtu selvä pudotus kolmannelle syklille. Kyllä ne nekin on tehty ajettavaksi. Ei tarvi montaa viikkoa seistä hyllyssä niin jähmenee elektronit sisällä. Saa nähdä missä kunnossa nuo pikkureksin akut on kun on jo useampi kuukausi menny käyttämättömänä. No, jos sais kohtapuoliin sen moottorin hommattua niin pääsis lentämään silläkin.
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #28 : 13 Huhtikuu, 2014, 20:28:16 »
Nooni, saatiin synttärit pidettyä tytölle ja muuttolaatikotkin on valtaosin purettu. Juhlien lopuksi oli tarkotus serkkupojalle vähä näyttää kopteria ja käydä pikkureksiä leijuttelemassa nurmikon päällä, tehdä se testilentokin siinä samalla kun viimein sain korvikemottia siihen. No, ei keretty ihan ilmaan asti. Spoolupin loppuvaiheilla rupesin nostamaan ylös ja se kippas heti nurin. Meni ainakin leparin akseli ja laakerit. En ole tutkinu vielä menikö muuta. Tärinätestiä tein perjantai-iltana autotallissa ja siellä se käyttäyty ihan hyvin. Koko kierrosalueen pyörittelin läpi ja swassi ei kallistellut mitään missään vaiheessa. Vähän tuntui värinää peräputkessa, mutta ei minusta mitään normaalista poikkeavaa. Epäilenkin että torpin syynä oli joko huonosti mennyt 3GX alustus tai sitten yksinkertaisesti rupesin nostamaan sitä ylös liian aikaisin, kun ei se tosiaan kovin pitkään kierroksia kerännyt. Oli mitä oli, remonttia tehdään taas vähän ennen kuin kokeillaan uudelleen. Hyvällä tuurilla varaosat löytyy hyllystä, en ole vielä tehnyt inventaariota. Muuton jälkeen jotenki kaikki tavarat vähän hukassa vielä :)
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa skybolt

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #29 : 13 Huhtikuu, 2014, 20:56:12 »
En siis ole ainoa kuka ei malta antaa kierrosten nousta kun on niin kiire iliman   ;)

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #30 : 13 Huhtikuu, 2014, 21:08:00 »
Joo, tuon synergyn kanssa jotenki tottunu siihen että se nousee kyllä ilmaan paljon ennen kun nupissa on täydet kiekat. Ei sitte tullu mieleenkään odotella rauhassa loppuun asti. No, pehmyt märkä nurmikko pelasti paljon. Vaikka saatto se johtua 3GX:stäkin, en osaa sanoa varmaksi.
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #31 : 16 Huhtikuu, 2014, 22:39:24 »
Noniin, kahtena päivänä peräkkäin Taskilassa lennätystä Synergyllä. Molempina päivinä neljä akullista, ei ihan huono näin. Selvästi huutaa sitä agregaattia ja nintendoa kyllä ja ehkä yhtä akkuparia vielä jos meinais yksin lennättää jatkuvalla syötöllä Synergyä yksistään. Isommalla porukalla menee näinkin ihan ok, varsinkin jos on sähköä pummata muilta. Pitää nyt katella kuitenkin rauhassa miten sitä ehtii näillä vehkeillä harrastella ja mistä löytyy kesäksi lennätyspaikat.

Mutta nyt alko tuntumaan pitkästä aikaa siltä että jos tällä menolla olis aikaa lennätellä pidempään niin alkas taidotkin taas kehittymään. Nyt on koko talvi mennyt niin että tuntuu kuin kokoajan olis hiipunu taidot ja uskallus tehdä mitään uutta. Pimeän aikaan vetosin siihen että ei hämärässä uskalla tehdä mitään kun hukkaa orientaation liian helposti. Nyt on valon puolesta optimaaliset olosuhteet mutta ei silti uskalla vetää paljoakaan uutta tai edes vanhaa vähän vaikeampaa settiä. No ei se pahasta ole vaikka nyt vähän hitaasti etenee. Fiilis on ollu nyt tosi hyvä joka kerran jälkeen. Pitääpä koittaa saada tuo pikkureksi korjattua vielä niin jos sitä sillä sais torppaamatta kokeiltua taas jotain mikä simussakin menee. Selkälento meni jo tuossa tammikuussa parin akullisen voimin ihan kohtuullisesti, ennen torppia :P
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #32 : 17 Huhtikuu, 2014, 17:10:47 »
Noniin, kahtena päivänä peräkkäin Taskilassa lennätystä Synergyllä. Molempina päivinä neljä akullista, ei ihan huono näin. Selvästi huutaa sitä agregaattia ja nintendoa kyllä ja ehkä yhtä akkuparia vielä jos meinais yksin lennättää jatkuvalla syötöllä Synergyä yksistään. Isommalla porukalla menee näinkin ihan ok, varsinkin jos on sähköä pummata muilta. Pitää nyt katella kuitenkin rauhassa miten sitä ehtii näillä vehkeillä harrastella ja mistä löytyy kesäksi lennätyspaikat.
Pitää koittaa miten tuo lataa kahta paria jos pistää 4C sisään ja fast charge moodiin. Kuten Vee73 tuolla totesi, sen vois ottaa latingista pois jo ennen lopullista balansointia. Tarkistaa vaan että kennot alkaa olla lähellä 4,2 volttia. Vois kaksi paria riittää ja sitten kun on isommalla porukalla niin hoitaa sitä balansointia silloin. Mun vaan pitää lainata laturia kokeiluun, 208B:stä loppuu hönkä, ei irtoa 17,6 amppeeria, ei edes 16:sta. Eikös TeroS lataa tuolla virralla. Mennään tosin genssin suosituksen yli jo.

Mutta nyt alko tuntumaan pitkästä aikaa siltä että jos tällä menolla olis aikaa lennätellä pidempään niin alkas taidotkin taas kehittymään. Nyt on koko talvi mennyt niin että tuntuu kuin kokoajan olis hiipunu taidot ja uskallus tehdä mitään uutta. Pimeän aikaan vetosin siihen että ei hämärässä uskalla tehdä mitään kun hukkaa orientaation liian helposti. Nyt on valon puolesta optimaaliset olosuhteet mutta ei silti uskalla vetää paljoakaan uutta tai edes vanhaa vähän vaikeampaa settiä. No ei se pahasta ole vaikka nyt vähän hitaasti etenee. Fiilis on ollu nyt tosi hyvä joka kerran jälkeen. Pitääpä koittaa saada tuo pikkureksi korjattua vielä niin jos sitä sillä sais torppaamatta kokeiltua taas jotain mikä simussakin menee. Selkälento meni jo tuossa tammikuussa parin akullisen voimin ihan kohtuullisesti, ennen torppia :P

Oma kokemus oli että siitä tulee pienellä kamalaa. Sen orientaatio hukkuu helposti ja kun minä en ainakaan näe sitä kaukaa ja korkealla, pitää ottaa lähempänä ja matalalla. Siitä kun tulee tikkuvirhe niin räsähdys kuuluu heti ja pääakseli vääntyy + muutama muu pikku osa samalla. Lisäksi kun tekee tikkuvirheen uutta orientaatiota opetellessa, se kääntyy myös sen 180 astetta väärään suuntaa niin äkkiä ettei tahdo mukana pysyä. Yllättävä orientaatio yhdisettynä äkäisiin liikkeisiin ja matalaan korkeuteen = torppi aika äkkiä.

Olen nykyään treenannut kaikki uudet jutut äksällä, se on niin paljon helpompi nähdä, se on hitaampi kaikessa joten pelastusaikaa jää enemmän. Sitä isoa ei välttämättä torppaa läheskään aina kun se lähtee käsistä, pienen torppaa lähes joka kerta. Tuollainen on mun oma kokemus, torpit on vähentyneet merkittävästi kun aloin treenata isommalla.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #33 : 18 Huhtikuu, 2014, 21:46:02 »
Joo niin tosiaan, vois kokeilla mitä ne genssit sanoo 4C virrasta. Sehän olis jo 35.2A yhteen akkupariin, eli melkein maksimit mitä tuosta laturista saa irti. Voihan se olla että sillon alkaa tuo vakiojänniteosuus latauksesta dominoimaan eikä tule enää suurta eroa latausnopeudessa. Ja voi olla että turnipsit alkaa menemään ilmapalloksi sillä käytöllä eikä mahdu rungon sisään :)

Mitä tuohon uusien juttujen treenaamiseen tulee, niin se kynnys lähtä kokeilemaan uutta tuntuu tosi paljon korkeammalta isommalla. Ei pelkästään se torppaamisen pelko vaan ylipäätänsä kun se on niin pelottava laitos. Toinen on se että tarvii sen puolenkymmentä akullista totuttelua tai mielummin useamman päivän aktiivista lennätystä että pääsee siihen moodiin että kopteri tuntuu hyvältä näpeissä ja tuntuu että uskaltaa lähtä kokeilemaan uusia juttua enemmän. Liian harvakseltaan kun lentää niin ei koskaan pääse siihen moodiin kiinni. Mutta jospa se tästä taas kohta.
« Viimeksi muokattu: 18 Huhtikuu, 2014, 21:47:57 kirjoittanut Kaapeli »
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa Toeh

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kaikki toimii savulla!
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #34 : 18 Huhtikuu, 2014, 21:56:54 »
Kansa vaatii kuvia kalustosta! Varsinki E7.

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #35 : 19 Huhtikuu, 2014, 20:54:06 »
Pitää ottaa vaimo mukaan kuvaamaan tuonne pellon laitaan joku ilta. Hyvä idea :)

Joo, vaan tänään oli taas hyvä päivä. Ahmolla oli hyvä vetää eikä ollu 1:1 liidokki eikä lennokikalusto haitolla. Kävi ne siellä jotain purjekonetta läjäämässä, kentälle eivät uskaltaneet. Liekö menny arvaus nappiin että ne pelkäs kovaa tuulta, varsinkin kun puhalsi suoraan kentän poikki.

Nyt alko näkymään se että on monena päivänä saanu lentää riittävän paljon. Tänään meni kuus akullista. Uskalsin jo vähän kokeilla uutta, semmosta mitä en aikaan pikkureksilläkään ikinä tehnyt. Samoten viimesellä akullisella meni jo jonkin verran inverttinä taivaalla. Nyt alko oikeasti jäämään semmonen tuntuma että kyllä tällä vielä uskaltaa vetää taivaalla ihan kunnon lentoa. Tekee tosi paljon hyvä valaistus. Ei kertaakaan tullu semmosta tunnetta että olis epävarmuutta miten se siellä menee, vaan se näkyi kokoajan tosi hyvin. Ja hiljalleen kun tulee sitä tärkeintä eli uskallusta tehdä liikkeet loppuun asti, niin siitähän se sitte lähtee. Ei tuohon auta muu kuin armoton lennätys.

Tästä on taas hyvä jatkaa :)
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #36 : 20 Huhtikuu, 2014, 21:43:05 »
Tuli taas ainakin yksi torppi estettyä. Päivällä huomasin että Synergyn lavanpitimessä oli epänormaalia klappia linkkipallossa. Sehän oli löysällä koko pallo. Kiristin sen kiinni ja lensin viimeisen akun tyhjäksi. Nyt otin sen auki ja laitoin uudet lukitteet sisään. Kokeilin samalla muitakin linkkipalloja ja nupin ruuveja. Siellähän oli löysällä olevia vaikka kuinka monta. Ensin mietin että miten nämä voi näin löysällä olla, mutta onhan sitä kyllä kertaalleen torpattu ja on se nuppi siiinä ottanut osumaa. Hyvää tuuria ollut vaan ettei mikään ollut vielä lähtenyt irti. Olis ne voinut vielä pysyä siellä, mutta sen verran löysällä oli melkein kaikki swassin linkkipallot että aika kevyesti pyörittämällä lähti auki. No, nyt niissä on tuoreet lukitteet kaikissa jotka sain helposti auki.

Näköjään ne on käytävä kaikki vähänkin osumaa ottaneet osat läpi torpin jälkeen ja varmistettava ettei lukitteet ole antanu periksi. Nyt oli taas tuuria matkassa kun uteliaisuuttani tutkin välyksiä ja löysin vian ajoissa.
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #37 : 03 Toukokuu, 2014, 21:51:44 »
Noniin, piti taas tehdä vähä huoltoa Synergyyn. Tässä jonkin aikaa kuunnellut perästä jokseenkin epämääräistä ääntä joka tuntuu että hiljalleen voimistuu. Nyt otin sitten auki sieltä, peräroottorin akselin toinen laakeri näköjään rahnuttaa. Tyhjiltään kun pyörittää niin ei huomaa juuri mitään, hihnan kun kiristää kiinni niin sitten kuuluu hitaasti pyörittäessä aika selvästi ääni. Nopeammin pyörittäessä hiljenee. Pitää varmaan uudet laakerit tilata, mutta kyllä tällä varmaan luulis uskaltavan vielä lentää muutamia lentoja? Pyöri kuitenkin tosi kevyesti, sen puoleen ei mitään vikaa ole. Toki pitää seurata tarkasti ja lopettaa touhu kesken jos tilanne muuttuu nopeasti.

Toinen mitä huomasin niin pääakselissa on näköjään hivenen pystysuuntaista klappia. En ihan varma ole, mutta luulen että tuota ei ennen ole ainakaan noin paljoa ollut, jos lainkaan. Ei sitä nytkään ole sen enempää kuin että sen tuntee että vähän väljää on kun nupista riuhtoo. Mittasin työntömitalla niin nupista nostamalla akseli nousee 0.08mm. Tuon varmaan sais pois kun käyttäs tuota collaria irti ja kiristäisi sen eri kohtaan. Tuntu vaan että ei tuo 2mm kuusiokolo ihan täysin mene sinne, jos voimalla vääntää niin saattaa muljahtaa kanta pilalle. En sitten viitsinyt ruveta väkisin vääntämään. Niin, onko tuo nuin pieni välys ylipäätänsä miten haitallista? Ilmeisesti olen jo ainakin jonkin aikaa lentänyt tuon kanssa noin ja vielä ei mitään fataalia ole tapahtunut. Pitäisikö tuosta olla huolissaan?
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa Kehno

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #38 : 04 Toukokuu, 2014, 01:59:59 »
Mä oon joskus lennelly tollasella klapilla, eikä sitä ole kyllä huomannu. Eikös tossa ole reikä freimissä, josta saa ton ruuvin avattua? Tosin, itellä N5:ssä se on jo pilattu ja akselin irroittaessa pitää irroittaa koko laakeripukki. Joskus sit ko torppaa, ni pistetään kuntoon.

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #39 : 07 Toukokuu, 2014, 23:10:47 »
Noniin, kävinpä eilen Synergyä ulkoiluttamassa, oli tällä kertaa kaveri mukana kuvaamassa videolle. Sormet oli aika hyvin hyvin kohmeessa, pelotti lentää kyllä taas kun ei edes tikkuja tuntenu kunnolla. Oli muka mankkapussi mukana mutta ilman lämmitystä, tuohon lumisateeseen näköjään ei oikein riittäny yksinään. Perus-kahdeksikkoa vetelin sitte kun en muutakaan osaa tau ainakaan uskalla :)



Youtube tiesi heti sanoa että tuo oli elämäni ensimmäinen juutubivideo. No olihan se, enkä tuotakaan kuvannu ite :D

Pikku-trexiä tuli viimeinkin vähän korjattua. Nuppiin vaihdoin leparin ja laakerit. Varmuuden vuoksi vaihdoin myös pääakselin laakerit kun en ihan satavarma ollu että oliko ne vähän pykälillä vai ei. No, nyt on uudet kun sattu olemaan hyllyssä korkkaamaton paketti niitä vielä. Eilen lähdin vielä tärinätestiä sille muka tekemään mutta eipä ottanu nuppi kierroksia. Hitaasti pyöritti mutta ei sen enempää. Rupesin tutkimaan että mikä siinä voi ahdistaa, autorotaatiorattaalta eteenpäin kaikki ihan ok. Mietin että mitenkähän ne noparilta moottorille lähtevät johdot, mikähän niitä estää osumasta pinjoniin... No ei näköjään mikään. Oli kaks johtoa kulunu jo puoliksi poikki :D Tänään tinasin puuttuvien johtimien tilalle vähän tinaa ja kutistesukkaa suojaksi päälle. Nipparilla vähän parempaan nippuun niitä etteivät nyt ihan niin helposti pääse valahtamaan pinjonin päälle. Tärinätestiä pihalla ja ei se nyt taas tuntunu tärisevän yhtään normaalia enempää. Joku toinen ilta vois kokeilla lapojen kanssa. Nythän tuolla on auringon lasku vasta kymmeneltä niin alkaa olemaan iltaisinkin vielä ihan hyvät mahikset koeajaa kopteria ilmassa :)
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #40 : 08 Toukokuu, 2014, 20:53:49 »
Noin, kävin koelentämässä pikku-trexiä. Tällä kertaa otin varoen sen ilmaan siltä varalta että kaatuu taas. No sehän rupes vänkäämään sitä sivulle heti nousussa samallai niinku viimeksi. Nopea korjaus pelasti eikä lavat ottanu maahan. Enpä nyt tiedä onko tuo joku 3GX:n juttu vai johtuuko jotenki siitä että liian varovasti nostaa maasta ylös ja se siinä pyörteilyssä lähtee johonki vetämään vai mikä. Mutta kaatamaan se sitä rupes heti kun varovasti yritti ilmaan. Ennen mulla on ollut tosin aina tapana nostaa se heti reilusti ilmaan enkä jää kikkailemaan maaefektin päälle. Viimeksi vedin ylös liian aikasin kesken spool upin ja eihän se jaksanu nousta. Nyt otin tarkotuksella varovasti ilmaan just siltä varalta että lähtee johonki kaatumaan.

Ilmassa se tuntu onneksi ihan normaalilta. Mitä nyt nupissa tuntu olevan liikettä aika vähän. Muistaakseni siinä oli 270 astetta maksimit ja dualrateilla äkäsin asento antaa siitä 90%, eli joku 250 astetta mitä siitä nyt jää sitte käyttöön. Onhan tuo aika paljon vähemmän mitä Synergyn 300 astetta, ei ihme että tuntuu laiskalta :) Meinas eka flippi vähän pelottaa kun tottakai se piti hirveen matalalla tehdä kun autotallin edessä ahtaalla pihalla nostin ilmaan, ei voinu korkeuttakaan ottaa kun sitte se olis ollu pään päällä. Tuli sitä sen verran siinä pyöriteltyä että jos olis ihan hirveen pahaa tärinäongelmaa jäljellä tai viallista laakeria niin olis se jo jotenki oireillu.

Jospa sitä tällä vois torppiharjoittelua vähän tehdä sitten. Ainakin siihen on nopeampi ladata akut täyteen ja kävellä pellon laitaan, saa samalla kertaa vedettyä sen 4 akullista, on jo tuplasti enempi lentoaikaa mitä synergyllä. Toisaalta.. Mikäpä sitä estäs vetämästä molempien koptereitten kaikkia akkuja täyteen ja kävellä kahden kopterin kanssa tuonne lennättämään. Olis jo puoli tuntia aktiivista lentoaikaa siinä. Töitten jälkeen ihan hyvä sessio yhdelle iltaa kun vetää semmosen.
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #41 : 13 Toukokuu, 2014, 22:35:32 »
Noniin, vaihdoon Synergyyn peräakselin laakerit. Ei se ääni nyt isommin siitä miksikään muuttunut. Epäilin alun perinkin jo että tuommoinen ääni saattaisi tulla ihan jo siitä että huolella silikonilla rasvattu remmi saattaisi natista itsekseenkin kun sitä hitaasti pyörittää, vähenee se ääni sitten kun antaa enempi runtua. Liekö tuo sitten sitä. Tai toinen vaihtoehto on että remmin kiristinrattaasta on laakerit pykälällä. Mikä olisi aika erikoista, kun varsinkin perässä siihen kohdistuu niin pieni voimakin remmistä. No, on laakerit vaihdettu kuitenkin, kyllä silllä lentää uskaltaa. Seurataan miten se siitä kehittyy. Eiköhän se hyvä ole. Sitten kun olis vielä nättejä kelejä ja aikaa lennättää :)
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #42 : 18 Toukokuu, 2014, 19:54:34 »
Noniin, taispa olla tämän kesän parhaat lennätyskelit tänään. Voisi myös sanoa että oli ensimmäinen kunnon kesäpäivä. Saldo oli Synergyllä 7 akullista ja pikkutrexikin sai 4 akullista ilmaa. Yhteensä 56 minuuttia lentoaikaa, yhden akun ajoin minuutin pitkäksi Synergyllä kun unohdin nollata timerin :)

Synergyn kanssa vaan pelottaa lennätys vieläkin ihan liikaa. Meni kolme tai neljä akullista niin ettei ollu edes oikein hauskaa lennätys. Sitten vasta alkoi rentoutumaan ote. Viimeisellä akulla tuntu jo oikeasti hyvältä ja jäi tosi hyvä fiilis päälle. Olis tarvinu toisen samanlaisen lennätyspäivän heti perään niin olis menno kunnolla homma eteenpäinkin.

Paikkasin tilannetta sitten sillä että kävin vielä vetämässä alkuillasta pikkutrexillä kierroksen joka akulla, sillä periaatteella että nyt ei torpata mutta yritetään silti vähän inverttilentoa päästä tekemään. Pari akullista otin aika rauhassa ja hain tuntumaa. On kuitenkin joskus syksyllä viimeksi enempi lennetty trexillä, sen jälkeen lähinnä torppailtu. Viimeset akut ajoin sitten enemmän ihan oikea treeniä. Lopulta se inverttilentokin meni jo molempiin suuntiin vaikka en nyt kunnon kaarroksia vielä uskaltanu tehdä. Joku siinä vaan on että vaikka se simussa menee miten hyvin niin ei se oikealla tunnu ollenkaan samalta. Sen lisäksi onnistuin useamman kerran pyöräyttämään sen ihan ihmeellisesti takaisin oikeinpäin ja piti ihan toisenkin kerran ihmetellä että miten se nyt noin sieltä pyörähti. Hyvä valaistus kuitenkin auttoi ja orientaation menetystä ei tullut kertaakaan. Monta pelastusta tuli testattua tikkuvirheitten jälkeen.

Ihan hyvä värkki se tuo pikkutrexi on uuden opetteluun. Sillä on niin paljon rennompaa lentää kuin Synergyllä. Sain ainakin itseluottamusta siihen että pelastukset onnistuu vaikka tekeekin vahingossa jotain ihan erikoista ja ennalta-arvaamatonta ilmassa. On ne onnistunu Synergylläkin, mutta ei vain uskalla vetää samalla tavalla rajoille että niitä tilanteita tulis niin usein.

Jännä tunne oli sekin että heti kun trexin sai ilmaan niin tosi nopeasti tuli tunne että se reagoi tosi täsmällisesti ja loogisesti liikkeisiin, vaikka muuten tuntumaan sai totutella jonkin aikaa. Olen nyt hiljalleen pudotellut Synergystä gyron expoja vähemmällle. Hidastin nupin nopeuttakin 255 asteeseen aileron ja elevator suunnissa. Ehkä expoa pitää vetää vieläkin alaspäin, veikkaan että siitä tulee tuo epämääräinen tuntuma. Sekin voi haitata uuden opettelua kun se ei kertakaikkiaan ole luontevaa kun nupissa on niin paljon expoa. Nyt siellä on vielä -20% jäljellä. Toisaalta se helpottaa leijutuksessa ja suoraan lennettäessä hallintaa kun keskialueella ei tapahdu liian paljoa, mutta ei se hyvä ole kun sitten vaste muuttuu koko tikun matkalla erilaiseksi. Pitänee vaan raakasti laskea sitä vieläkin alemmaksi siitä huolimatta että joutuu tuon keskialueen herkkyyteen totuttelemaan.

Jepjep, tästä on hyvä jatkaa.
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #43 : 21 Toukokuu, 2014, 21:53:39 »
Noniin, pitkä arpominen oli taas että lähenkö testaan kopteria vai enkö, näytti että menee ihan varmasti pilveen just kun saadaan tyttö nukkumaan. No, päätin kuitenkin että jos ei ole akuissa virtaa niin sillon ainakaan ei kopteri lennä, ja latasin kuitenkin kaikki synergyn akut täyteen. No eihän se pilvi sitten auringon eteen tullut, vaikka puoli taivasta olikin mustan pilven peitossa jo.

Nyt laitoin expot nupista -10% lukemiin, eli ei enää kovinkaan paljoa. Varmuuden vuoksi laitoin kytkimen taakse dualratea nuppiin molempiin suuntiin 80%, 90% ja 100% arvoilla, jos se meneekin niin herkäksi keskeltä että tarvii hidastaa. No eipä ollu liian herkkä. Tai no aluksi tuntu tosi herkältä mutta siihenhän tottui tosi nopeasti, sitten se tuntui juuri siltä niinkuin pitääkin :) Tässä se tosiaan se vika tuntumassa oli ollut koko ajan. Sama varmaan pudottaa kokonaan expot vielä pois ja kokeilla silläkin. Lienee mennyt koko talvi siinä että aina vähänkin pidemmän tauon jälkeen pitää puolenkymmentä akullista ihmetellä hassua tuntumaa ennen kun siihen tottuu, sitten ei enää olekaan aikaa opetella mitään uutta. Jospa se nyt kävisi nopeammin :)
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #44 : 01 Kesäkuu, 2014, 20:29:08 »
Noniin, onnistuin rouhimaan perälavoilla sen verta asfalttia että meni lavat vaihtoon. Mutta mistä niitä kannattaisi nykyään 115mm perälapoja hommata? Helistorelta sai muistaakseni vielä  talvella 115mm Edgejä mutta eipä siellä näy enää olevan. On aika vähissä muuallakin kyllä. Fast Ladilta löytyisi vielä, mutta sieltä on sitte postit aika kovat kun ei nyt mitään muuta ole tarvis ottaa. Onhan niitä muitakin lapoja kuin Edgeä, mitkä ne olis hyviä? Liekö noilla nyt niin isoa merkitystä meikäläisen lennossa nyt muutenkaan, kunhan ei mitään onnettoman huonoja osu kohdalle. Mitä mieltä on raati?

Pitäs varmaan tuo casle ruveta käymään läpi jotenki että sais spool uppia jotenki hidastettua. Siinä ei nyt se asetus vaikuta ollenkaan minkä pitäisi soft startin nopeutta säätää. Melkein kaikkialla muualla se on pysynyt paikallaan mutta Ahmon asftaltti on jotenkin niin liukasta että siinä se tuntuu pyörähtävän helposti sen 180 astetta ennen kun perä alkaa pitämään.

Lensin sitten Juhon äksällä ja trexillä yhteensä neljä akullista. Onhan ne vähän eri tuntoisia vehkeitä mitä mihin olen tottunut, varsinkin se X5 tuntui hassun tunnottomalta nopeisiin liikkeisiin. Sitten kun laitettiin feed forward miksausta vähän isommalle niin meni heti paremman tuntoiseksi. Kai se Juho laitto sitä itekin vielä reilusti lisää kun kehu että alko tuntumaan hyvältä. Pitää tarjota Synergyä testattavaksi seuraavalla kerralla niin voi sitte kommentoida miltä se nykyään se tuntuu.
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #45 : 01 Kesäkuu, 2014, 21:02:17 »
Juu, vähän alkoin nihkeästi tuo päivä synergyllä, sen verran huonoilta ne lavat näytti että parempi se oli maadoittaa heti eikä sitten kun on tarvetta isolle kasalle muitakin osia.

X-vitoseen on haettu terävyyttä ja nyt sitä alkoi löytyä. Tosin huomasin samalla että pitäää vähän totutella siihen, vielä jäi pientä twiikkaamista jäljelle. Nyt taas tuntuu menevän liikkeet vähän yli, mutta selvästi oikea suunta. Juuri sitä mahtavaa terävyyttä alkaa nyt löytyä, mistä tykkäsin maroachin logossa.

Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #46 : 01 Kesäkuu, 2014, 21:51:09 »
Trex-storelta sais uusia Allun 115mm perslapoja. Onkohan nuo millasia lie? Mullahan oli niitä vanhempaa Allun sarjaa 105mm mittasena tuossa aluksi. Ainakin niille piti gainia olla joku 70% perälle, Edget tahto oskilloida vielä 50% gainillakin.

Nuo pidemmät lavat laitoin lähinnä sen takia että govin kanssa alko perä antamaan periksi heti kun enempi repi. Sehän tosin paljastui remmin hyppimiseksi. Pitäsköhän tuo kokeilla ihan nuita 105mm Alluja aluksi taas jonkin verran ennen kun tilaa uusia, kaipa se ei niin iso homma ole sitä gainia säätää siihen kohdilleen. Tulispa kokeiltua vähä eri osia niin tietäs sitten oikeasti vähän itsekin miten ne vaikuttaa, vai vaikuttaako mitenkään :)
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa skybolt

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #47 : 01 Kesäkuu, 2014, 22:20:15 »
Ei muuta ku laitat tilaukseen Trex-storelta niin päästään loppuviikosta lennätteleen ;)

Poissa skybolt

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #48 : 01 Kesäkuu, 2014, 22:22:48 »
Vois tulla kattoon millasella pellolla lennättelet siellä etelässä.

Poissa Toeh

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kaikki toimii savulla!
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #49 : 01 Kesäkuu, 2014, 22:37:16 »
Minkä mittaset lavat synergyssä olikaan ja millanen perän välitys? Tuota Rushia ei ainakaan suositella lennettäväks oikeen pienemmillä ku 115mm perälavoilla. 690mm lapojen kanssa vissiin menis 105mm mutta ainaki 713mm suosittelevat 115mm.

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
Jaska.t kopterit

Aloittaja jaska.t « 1 2 ... 19 20 » MyFleet

494 Vastauksia
184618 Lukukerrat
Uusin viesti 20 Marraskuu, 2020, 19:53:15
kirjoittanut Matti Häkkinen
4 Vastauksia
4393 Lukukerrat
Uusin viesti 19 Heinäkuu, 2008, 18:35:15
kirjoittanut Mikaelni
19 Vastauksia
9426 Lukukerrat
Uusin viesti 28 Syyskuu, 2009, 22:24:41
kirjoittanut Harza72
njs:n kopterit

Aloittaja njs « 1 2 ... 9 10 » MyFleet

230 Vastauksia
137379 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Elokuu, 2018, 20:11:57
kirjoittanut TimoK
Ves@n kopterit

Aloittaja Ves@ « 1 2 3 4 5 » MyFleet

119 Vastauksia
76898 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Kesäkuu, 2018, 12:39:47
kirjoittanut Ves@