Kirjoittaja Aihe: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset  (Luettu 102999 kertaa)

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #50 : 01 Kesäkuu, 2014, 22:41:12 »
Nyt siellä paistaa aurinko taas :D

Joo, niin nuo 105mm lavat mulla oli jo laatikossa. Ne saa heti paikalleen. Voisin tosiaan lentää niillä jonkin aikaa niin sais testailtua että onko niillä nyt mitään pito-ongelmia noilla nuppikierroksilla mitä ite käytän. Veikkaan että ei ole. Selviää kokeilemalla. Tais olla että matalilla nuppikierroksilla alko ongelmia tulemaan, mutta minähän en castlen kanssa pysty matalia kierroksia käyttämään muutenkaan kuin korkeintaan yhden kerran ennen kuin nopari palaa. Lämpenee jo tuolla 2000rpm kiekoilla ihan tarpeeksi :)
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa Otou

  • Seniori torppari
  • *****
  • #102, Sil
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #51 : 01 Kesäkuu, 2014, 22:41:33 »
Noi allun 115 puikot on ihan kelpopelit  :) Muutenkin toi allun uus sarja vaikuttaa hyvältä.
SAB Goblin 380--Align Dominator 450--DX9--Phoenix--Accurc--

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #52 : 01 Kesäkuu, 2014, 22:45:09 »
Minkä mittaset lavat synergyssä olikaan ja millanen perän välitys? Tuota Rushia ei ainakaan suositella lennettäväks oikeen pienemmillä ku 115mm perälavoilla. 690mm lapojen kanssa vissiin menis 105mm mutta ainaki 713mm suosittelevat 115mm.

Manuaalissa lukee että "Tail Blades 95mm - 105mm", eli tuo 115mm menis jo suosituksen yli. Voi sekin lisätä tuota remmin hyppimistä, varmaan sen takia tuo 105mm maksimi tuohon laitettu. En oo SE mallin speksejä tarkistanu että onko siinä eri suositukset. Välitykset perälle on 4.66:1
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #53 : 01 Kesäkuu, 2014, 22:55:56 »
Näköjään tuolla SE manuaalissa sanotaan että 2000rpm ja yli olis max 106mm perälavat ja 1950 ja alle 106mm - 116mm lavat. Onhan siinä vähä eri perä muutenkin, mutta eiköhän tuo samalle hehtaarille mene suositukset tässäkin.
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #54 : 08 Kesäkuu, 2014, 22:06:35 »
Noniin, tänne oli jääny kirjottelematta kuulumiset. Eli torstaina käytiin lennättämässä ja siinä samalla laitoin allun perälavat takasin paikalleen. Gaineja kattelin mankan valikosta ja muistelin että 70% tais olla sisällä ennenkin, niin laitoin sen sinne nytkin. Aluksi perä ei tahtonu pitää millään kun kovemmin veti kollektiivistä ylös, mutta sitten kun säädin endpointista lisää liikettä perälle niin alko pitämään. Näköjään noilla ylimittasilla edgeillä riitti tosi pienet kulmat perälle, allut tarvii vähän enempi.

Sain myös Juhon tekemään testilentoa sille ja antamaan tuomiota. Ainakin Synergy sai kunnolla kyytiä ja kierroksetkin kyykkäs välillä ihan huolella, jota se ei minulla koskaan tee. Perä lähti vissiin kerran alta, en tiedä hyppikö hampaat vai loppuko muuten vaan pito. Kehui sitä myös kovin hankalan tuntoiseksi ja epäloogiseksi. Eipä voi muuta sanoa kuin sen että tuo selittää miksi en ole edes expojen poiston jälkeen saanu tuntumaa tuohon kunnolla. Tarvii aina hirveästi lentoa alle ennen kun ollaan siinä moodissa että uskaltaa kokeilla juttuja. Pitäs ruveta purkista säätämään asetuksia eri asentoon että saataisiin tuntumaa paremmaksi. Toki sitä ennen pitäisi olla käsitystä että mikä siinä on nyt pielessä ja sen lisäksi ymmärtää että mitä säätämällä sitä viedään paremmaksi. Vaikka Juholla on pirusti enempi taitoa ja kokemusta mitä minulla, niin ainakaan yhden akullisen testilennon aikana ei osannut sanoa mikä siinä tarkalleen mättää. Jos itse tietäisin tuon, niin en sitä osaisi kuntoon säätää. Nyt tullaan sille alueelle että tuo Futaban manuaali ei auta yhtään. Ei ole mitään apua siitä että gyrossa on hirveästi asetuksia mitä säätää, jos missään ei selitetä kunnolla että mitä ne asetukset nyt ihan oikeasti tekee ja minkälainen muutos niillä saadaan vasteeseen. Pitänee joku sopiva juutuubitutoriaali koittaa kuitenkin katsoa ja lähtä sillä alkuun. Ehkä PID gainien säädöllä saa jo paljon aikaan.

Eilen koitin taas tuota castlea säätää. Siinähän oli ongelmana siis onneton soft start joka oli johonkin hukkunut eikä sitä saanu päälle enää mitenkään. No otin nyt tavoitteeksi että sen saisin korjattua. Päivitin siihen uusimman beta firmiksen siinä toivossa että softapäivitys hävittäisi kaikki asetukset ja sitten saisin säätää sen uudelleen puhtaalta pöydältä kuntoon. No ei lähteny asetukset mihinkään. Koitin kuitenkin resetoida asetuksia ja laittaa takaisin siihen moodiin mitä ne oli ennenkin. Lopputulos oli se että ei armannut ollenkaan kun pisti virrat päälle. Laitoin ext-govi moodista normi heli-moodiin ja siellä se toimi. Keksippä nyt että mikä tuossa sitten on. Loppujen lopuksi jätin sen sitten tuohon normi heli-moodiin ja säädin head response speedin riittävän nopeaksi. En päässyt testaamaan vielä muuten kuin takapihalla nurmikolla, mutta selvästi se nyt hitaammin reagoi kuorman muutoksiin mitä ennen. Soft startti sentään löytyi taas, että ihan kaikki ei menny hukkaan. Pitää varmaan kokeilla vielä laittaa  tuo head speed response speed kaikkein nopeimmalle asetukselle ja käydä sitten tekemässä testilento että onko se sillä lennettävissä.

Lieköhän tuossa joku juttu nyt endpointtien kanssa. Nehän pystyy kalibroimaan siihen käsin. Mulla näky jotku hassut 87/116 endpointit olevan käytössä tuolle jostain syystä. Jos ne sääti 100/100 asentoon niin sillä ei armannut missään tilassa enää. Jotenki se on nyt tuohon kalibroitu. Viimeksi kun govia ja noparia säädin niin kävin tuonkin vissiin tekemässä, mutta sillä sain koko soft startin hävitettyä totaalisesti.

Perhana että ärsyttää nämä vehkeet kun näihin ei mistään löydä kunnon dokumentaatiota että miten ne oikesti toimii ja mitä eri säädöt tekeävt. On vaan seikkaperäisiä ohjeita ja kaiken maailman "helpppoja" gui härpäkkeitä millä niitä säädetään, ilman että asioista kiinnostunut ihminen pystyy sen perusteella päättelemään mitenkään että mitä siellä nyt oikeasti tapahtuu. Vaikka olisi halua ja kykyä ymmärtää (no halua nyt ainakin, kyvyistä ei vielä selvästikään näyttöjä ole) ja säätää tuota tarkemmalla tasolla, niin sitä mahdollisuutta ei ole annettu.
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #55 : 08 Kesäkuu, 2014, 22:35:21 »
On mulla pieni aavistus tuon käytöksestä, mutta seuraavalla kerralla ota myös pienempi mukaan. Voisin testailla ja vertailla niitä, katsotaan sitten mitä sen jälkeen osaa sanoa. Lisäksi vois yrittää miettiä onko sulla trexsissä omasta mielestä parempi tuntuma. Vähän vaikea vertailla kun koko eroa niin niin paljon, mutta eiköhän siitä jotain keksitä.

Teksin ihan ekana expojen kanssa jotain eli ne kokonaan purkista pois ja pistetään mankasta. Niitä on helppo säätää kokeillaan mun lennolle mulle tuttuja arvoja. Jos se on siitä kiinni niin sitten haetaan vaan sulle sopivat. Tuo tunnottomuus taas olis mun arvauksen mukaan paljon omaan tottumukseen pienemmät gainit.

Siinä purkissahan on vissiin säädettävää ihan tolkuttomasti, ne vaan pitää kaivaa esiin ja yrittää keksiä mitä niillä tehdää. Toisin ei tuo brain ole siinä suhteessa sen kummempi. Lukehaan siellä että tämä arvo säätää sitä ja tätä gainia, liian iso tekee sitä ja pieni tätä. Missään vaan ei ole sellaista säätöohjetta, jolla kuvattais miten ne vaikuttaa oikeasti tuntumaan. Tosin en tiedä voiko sellaista tehdä edes, makuasoiden kuvailu kun on tosi vaikeaa.

Mutta ihan ekana se mankka käsittelyyn ja vasen tikku kuntoon, siinä on nyt niin suuri kitka että se tekee liikkeestä epätarkkaa.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #56 : 08 Kesäkuu, 2014, 22:48:02 »
Ai niin se perhanan tikku, se pitää ihan oikeasti ottaa auki ja pistää kuntoon :D

Joo, nuo PID säätöjärjestelmähän on vielä aika triviaaleja. Löytyy wikipeidasta varmaan selitys miten se toimii jos ei muuten tiedä. Mutta ne kaikki muut säädöt sitten. Osa on jokseenkin loogisia, osa taas sitten niitä "purkkaa nupissa" säätöjä jotka "säätää tuntumaa kuin purkkaa olisi nupissa" ja säätöalue menee myös toki negatiivisellekin "tuntuu kuin olisi negatiivinen määrä purkkaa nupissa" tms ilman että missään on minkäänlaista kuvausta mitä se oikeasti tarkottaa ja miten kyseinen säätö miksataan muiden gainien mukaan ja minkälainen säätöjärjestelmä siitä nyt sitten kokonaisuutena tulee. Olis perhana lohokokaavio ja siitä sitten selitys mihin osaan mikäkin säätö vaikuttaa. Sitten minä tykkäisin :) Tuo sitten kertoisi varmaan jo liikaa että miten ne purkit toimii sisäisesti eikä kilpailijalle saa semmoista tietoa antaa.
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #57 : 13 Kesäkuu, 2014, 22:41:33 »
haha, noniin, ei menny hukkaan tämäkään ilta. Tässä saunan päälle rupesin vielä tutkimaan tuota noparia että mitä hittoa. Ei tuo castlen softa ole mikään hyvä kun ei edes ohjeita pääse lukemaan ilman että linkkikaapeli on koperissa kiinni. Paska vehje. No, kävin sieltä ryystämässä logit pihalle ja tutkin niitä fixed throttle endpointteja mitä se ohjeessa sanoo. Näköjään ext govi moodissa autorotatella pitää olla alle 1ms pulssi että menee kokonaan offille, 1.11ms alla on sitte autorotation bailout moodi. Sitten katsoin logista että mitä se on sinne antanu. No, minimi mitä idlessä näky olevan oli 1.043ms ja jossain häröpiikin kohdalla minimi oli 1.033ms. Eli siinähän se syy miksi se ei armannut ext govi moodissa, liian korkealla endpointti.

En nyt sitten jaksanu miettiä miten tuo endpointti pitäs säätää että tulis sopivasti alle 1ms idleen ja johonki muuhun moodiin sitte vähä alle 1.11ms että sais fast bailoutin päälle. Otin vain autorotaatioruksin pois. Kopteri pihalle, piuhat kiinni ja virrat päälle. Sehän armas niinku pitääkin. En viittiny ilmaan nostaa mutta spoolup toimi just niinku pitää, ehkä vähä turhankin rauhallisesti, mutta olipa sentään hidas eikä kyllä tuolla lähde ihan heti vänkäämään perää. Eli sen puolesta nyt olis ainaki yks ongelma taas korjattu :) Jotain se Xeni tästä höpisi irkissä, en muista enää mitä. Mutta pääasia että sai edes tähän moodiin.

Toinen mistä Xen muisti ilmotella niin CGY750 boksille olis 1.40 firmisversio tarjolla. Sen verran tutkin että sen pitäs tosiaan kopterin luonnetta muuttaa parempaan suuntaan. Lisäksi valikkorakennetta on muutettu niin että siellä on yks nupinsäätövalikko jossa on koottuna tärkeimmän parametrit jotka vaikuttaa suoraan nuppiin. Paljon parempi kuin entinen jossa oli aileron ja elevator gyroille omat valikot ja siellä about identtiset säädöt joka asialle. Vois kokeilla tuonkin päivitystä joskus, tiedä vaikka sais korjattua tuota epämääräisyyden tunnetta siitä. Vaatii vaan sen että olis ainakin yksi pitkä päivä aikaa värkätä pelkästään kopteria. Saa nähdä milloin semmoinen pitkä vapaa tulee.

Hyvä fiilis kuitenkin kun noparin sielunelämä on pykälän verran paremmin ymmärrettynä ja pitäs toimia aika lähelle sillä hehtaarilla missä pitääkin.
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #58 : 22 Kesäkuu, 2014, 22:18:24 »
Noniin, juhannuksen lennätykset on nyt lennetty. Ei nyt hirveästi tullu tiimaa, mutta vähän kuitenkin. Homma alko torstai-iltana kun Juhon kanssa vedettiin Ahmolla ja siellä tuli neljä akullista Synergyyn. Jussin aikana anoppilassa tuli vain neljä akullista Synergyllä, mutta tuli edes sen verran. Nyt sitten illasta kaikki akut täyteen, eli neljä akkua pikku-Reksillä ja Synergyllä se kaks paria. Ja nyt oli kyllä keli kohdallaan. Aurinko paistoi (lähes) koko ajan häiriöttä, lähes kokonaan tyventä melkein koko ajan, eikä yhtään sääskiä haitolla. Ainut häiriötekijä oli se että näpit alko menemään kohmeeseen loppua kohden.

Nyt alkaa ehkä valkenemaan se suurin syy miksi ei homma ole nyt edennyt mihinkään pitkään aikaan; lennätyksen puute. Simussa voi tietysti jotain harjotella, tai no aika paljonkin, mutta ei se vaan korvaa ilma-aikaa oikealla kopterilla. Ei sitten mitenkään. Torstaina huonossa valossa ja liian vähällä vaatetuksella lennätin sillä periaatteella että ei edes yritetä mitään erikoista, harjoitellaan vaan ihan perusasioita. Ihan pelkät kaarrokset Synergyllä meinas olla aika kulmikkaita mutta nehän pyöristy kummasti kun vain veti monta kertaa ajatuksen kanssa ja kunnolla keskittyen. Anoppilassa sitten jotenkin vaivasi taas hirveä väsymys päivällä ja se veti keskittymisen niin hankalaksi ettei siellä tullut ennen kuin viimeisellä akullisella hyvä fiilis lennätyksestä. Ja siinä vaiheessa oli aurinko jo niin hankalassa kulmassa lennätyspaikalla ettei siellä yksinkertaisesti ollut tilaa vetää turvallisesti mitään uusia juttuja.

Nyt sitten oli olosuhteen kaikin puolin kohdallaan. Pari akkua ensin hain tuntumaa kohdalle Trexillä ja siitä sitten aloitin taas inverttiharjoittelua. En yrittänytkään vetää hetinytkaikkea, vaan harjoittelin rauhassa. Vetelin ihan vain suoraa pätkää edestakaisin, ihan oikein lentäen ja kokoajan korjaten. Ja hyvältähän se tuntui. Sitten lopuksi viimeiset akut Synergyllä, ensin tuntumaa taas hakien kohdalleen ja auringon esiintuloa odotellessa eka akullinen ja toisella sitten samaa settiä inverttinä mitä Trexilläkin. Nyt oli ihan ensimmäinen kerta kun Synergykin tuntui lähes yhtä rennolta kuin Trexi ja oli piiitkästä aikaan tunne että tällä uskaltaa kokeilla uutta. Samoten selvästi tunsi eron ison ja pienen välillä isomman eduksi. Se oli selvästi vakaampi, helpompi hallittava, mutta myös ihan pirun paljon herkempi liikkeissä. Ehkä siinä onkin se isoin ero näiden kahden välillä. Synergy on niin pirun herkkä ja vastaa tikkuun heti kun jotain tekee, niin joka ikinen virhekin näkyy niin selvästi. Toki suuret ulkomitat tekee sen että virheet näkyy myös sen puolesta selvemmin. Nämä kaikki kertaantuu siten että helposti tulee tunne ettei sillä uskalla tehdä oikein mitään.

Mutta nyt on hyvä fiilis siitä että ihan pelkkä riittävä lennättäminen riittää siihen että tuosta pääsee jyvälle eikä se enää pelota. Kun olisi kunnolla aikaa lennättää niin tästähän se lähtisi menemään taas kunnolla eteenpäin.
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #59 : 23 Kesäkuu, 2014, 08:25:15 »
Niin joo, siitä perästä vielä. Tuntuu muuten siltä että taitaa nuo 105mm allut olla vähän alamittaset Synergyn perälle. Siinä kun vaihdoin ne paikalleen niin piti endpointteja vetää kauemmaksi ettei nyt ihan heti vedä perä alta kun nykäisee vähä kovemmalla pitsillä ilmaan. Vieläkin se tahto tehdä sitä että pitch pumpissa antaa vähän periksi, niin kasvatin vieläkin perän liikettä isommaksi. Alkaa olemaan jo niin jyrkässä kulmassa että epäilemättä vähintäänkin hyötysuhde menee huonommaksi noin isoilla kulmilla ja lavat vain sakkaa antamatta kunnolla vastetta. Ja silti tahtoo olla siinä rajoilla että pitääkö vai ei. Mutta semmonen tuntuma on kuitenkin että remmi ei ole hyppinyt, ainakaan läheskään niin helposti. Ja nyt se on vieläpä kohtuu löysällä verrattuna aikaisempaan. Ehkä tästä hyvä tulis jos laittas 110mm lavat ja pikkusen kiris remmiä. Tuntuu että 115mm on liikaa remmin kanssa, ei riitä voima enää ja alkaa hyppimään yli. Toinen vaihtoehto että konvertois kardaanille niin sitten loppus hampaitten hyppiminen.

Mutta pääasia että nyt akaa ihan oikeaa tietoa olemaan että missä ne kipupisteet tässä on ja millä ne korjataan. Muuten on kyllä aivan loistava kopteri ja eniten kaipaa vain kovaa lentoa.
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #60 : 28 Kesäkuu, 2014, 20:53:56 »
Noniin, käytiinpä tytön kanssa päivällä mummoa ja ukkia moikkaamassa ja kas, siinähän olikin sitten samalla aikaa ajella taas vähän kopteria. Ja kelikin oli sitä parasta mahdollista sorttia. Vain kevyt tuuli ja pilvet häiritsi ajoittain, mutta ei paljoa. Viikolla ehdin vain kerran lennättämään niin oli taas vähän jähmeyttä ja arkailua ensimmäisillä akuilla. Mutta siitähän se notkistu taas, 7 akullista kaikkiaan Synergyllä tuli ilma-aikaa tänään.

Hidasta se uuden opettelu tämän Synergyn kanssa on kun pelottaa vieläkin ihan pirusti mennä yhtään mukavuusalueen ulkopuolelle, mutta tein sitä silti. Välillä vetelin semmosta silmukan tapaista, mikähän nimi tuolle olis. Semmonen puolikas silmukka ensin oikeinpäin, sitten puolikas inverttinä takaperin. Vaihto aina silmukan yläosassa siten että joko nokka ylös tai alaspäin, riippuen kummin päin se sinne tuli, ja siitä sitte seuraavalle kierrokselle. Alaosa aina kaarretaan normaalisti ja yläpuolikas vedetään kollektiiivilla pelkästään koskematta cyklikkiin. Eli tällä siis kääntyy se seuraava kierros aina toisinpäin kun ylhäällä ei muuteta asentoa miksikään. Yhden tyvenen hetken aikana vedin joku yli viis mutta alle kymmenen kierrosta peräkkäin. Näin jälkeenpäin ajatellen tuntuu aika hienolta saavutukselta, vaikka sen akullisen jälkeen tärisikin kädet aika kovasti.

"Oikeaa" inverttilentoa en nyt isommin saanu eteenpäin, mutta harjoittelin silläkin suoraan lentoa molempiin suuntiin ja ajatuksen kanssa syövytin selkärankaan refleksiä että vedän sen siitä oikeinpäin aina vaakakäännöksellä itestä poispäin. Jos sen vaikka oppis niin ettei se olis heti silmille tulossa jos myöhemmin tulee niitä "oho" tilanteita ja sais sen siitä aina turvalliseen suuntaan käännettyä hallintaan. No ihan sama miten sen tekee, pääasia että harjoittelee ja saa oikeita refleksejä opeteltua ja sitä kautta itseluottamusta. Kyllä tässä vielä kaarroksiakin harjoitellaan inverttinä aika pian :)

Eilen kerkesin pitkästä aikaa myös vähän simuttelemaan illasta. Siinä sitten analysoin sen kopun tuntumaa simussa verrattuna oikeisiin koptereihin. Simussa liikettä on aika paljon enemmän mitä oikeilla koptereilla, mutta silti tuntuu ettei ne koskaan ole niin kiikkeriä eikä niin herkkiä keskialueella mitä varsinkin Synergy on. Toisaalta molemmissa pitäisi olla aika lähelle flättiä expokäyrät. Tai no Synergyssä on vielä -10% ja Trexissä vielä vähän vähemmän. Kokeilin sitten laittaa +10% mankasta simuun ja ehkä se vei vähän lähemmäksi tuntumaa siihen mitä se oikeassa on. En nyt sitten tiedä mikä juttu tuo oikein on. Tai no, simu on simu eikä siitä oikeaa saa millään, ainakaan Phoenixista. Aika iso ero vaan 0% expon käsitteessä simulla ja oikeilla kopteriella. Ja jotenkin tuntuu vaan hassulta kun tuntuu että Synergy on kaikin puolin äkäsempi mitä Phoenixin Goblin 700. Eikä pelkästään äänien takia, vaikka sillä on varmasti hirveen iso merkitys psyykkiseen vaikutelmaan tuntumasta, mutta ainakin kollektiivitikusta se vastaa paljon herkemmin mitä simun verrokki. Toisaalta osa selityksestä voi piillä myös siinä että oikean kanssa ei koskaan ole niin rentoa se lento mitä simussa. En huomannut aluksi edes tahmaavia tikkuja lainkaan muuten kuin simussa, kun ei se pieni tahmaus tuntunut missään kun tikkuja puristi tarpeeksi kovasti :)
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #61 : 28 Kesäkuu, 2014, 21:20:52 »
Jep, hyvä homma. Se vaan ei mene eteen päin muuten kuin tekemällä. Sitä vaan pitää hallitusti puskea eteen päin jos haluaa uutta oppia.

Sullahan taitaa synergyssä olla 2200 rmp. siinä lentotilassa, jolla lennät suurimman osan ajasta. Noilla kierroksilla isot lavat puraisee jo kivasti ja se reagoi äkkiä. Yksi mahdollisuus olis pudottaa sekä kierroksia että cyclic kulmia hieman. Tutkin äksää yhtenä päivänä ja se mitä olet nähnyt, irtoaa 7,5 asteen kylmilla cyclic kulmilla. Niitäkin on vielä rajattu dual ratella. Purkille toki on sitten annettu korjausmahdollisuuksia paljon enemmän. En tiedä miten sen voi edes mitata, mutta purkki halusi jotkut rajat jotta arvot meni vihreäksi. Voisit kokeilla tuota jos se tuntuu liian ärhäkältä.

Toki nuo arvot menee vähän hassusti kun roll rate jyrää jonkun toisen yli ja sitä tais olla 420 astetta sekunnissa. Tosin tänään ei kyllä siltä vaikuttantut sabin lavoilla.

Pitäis taas joku päivä kokeilla sitä, viimeksi en saanut siitä oikein otetta millään vaan se tuntui tunnottomalle. Sitä se tuskin on vaan tuntuma vaan on niin erilainen etten pysty omaksumaan sitä noin nopeasti.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Matti Häkkinen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #62 : 29 Kesäkuu, 2014, 08:39:46 »
Noniin, käytiinpä tytön kanssa päivällä mummoa ja ukkia moikkaamassa ja kas, siinähän olikin sitten samalla aikaa ajella taas vähän kopteria. Ja kelikin oli sitä parasta mahdollista sorttia. Vain kevyt tuuli ja pilvet häiritsi ajoittain, mutta ei paljoa. Viikolla ehdin vain kerran lennättämään niin oli taas vähän jähmeyttä ja arkailua ensimmäisillä akuilla. Mutta siitähän se notkistu taas, 7 akullista kaikkiaan Synergyllä tuli ilma-aikaa tänään.

Hidasta se uuden opettelu tämän Synergyn kanssa on kun pelottaa vieläkin ihan pirusti mennä yhtään mukavuusalueen ulkopuolelle, mutta tein sitä silti. Välillä vetelin semmosta silmukan tapaista, mikähän nimi tuolle olis. Semmonen puolikas silmukka ensin oikeinpäin, sitten puolikas inverttinä takaperin. Vaihto aina silmukan yläosassa siten että joko nokka ylös tai alaspäin, riippuen kummin päin se sinne tuli, ja siitä sitte seuraavalle kierrokselle. Alaosa aina kaarretaan normaalisti ja yläpuolikas vedetään kollektiiivilla pelkästään koskematta cyklikkiin. Eli tällä siis kääntyy se seuraava kierros aina toisinpäin kun ylhäällä ei muuteta asentoa miksikään. Yhden tyvenen hetken aikana vedin joku yli viis mutta alle kymmenen kierrosta peräkkäin. Näin jälkeenpäin ajatellen tuntuu aika hienolta saavutukselta, vaikka sen akullisen jälkeen tärisikin kädet aika kovasti.

"Oikeaa" inverttilentoa en nyt isommin saanu eteenpäin, mutta harjoittelin silläkin suoraan lentoa molempiin suuntiin ja ajatuksen kanssa syövytin selkärankaan refleksiä että vedän sen siitä oikeinpäin aina vaakakäännöksellä itestä poispäin. Jos sen vaikka oppis niin ettei se olis heti silmille tulossa jos myöhemmin tulee niitä "oho" tilanteita ja sais sen siitä aina turvalliseen suuntaan käännettyä hallintaan. No ihan sama miten sen tekee, pääasia että harjoittelee ja saa oikeita refleksejä opeteltua ja sitä kautta itseluottamusta. Kyllä tässä vielä kaarroksiakin harjoitellaan inverttinä aika pian :)

Eilen kerkesin pitkästä aikaa myös vähän simuttelemaan illasta. Siinä sitten analysoin sen kopun tuntumaa simussa verrattuna oikeisiin koptereihin. Simussa liikettä on aika paljon enemmän mitä oikeilla koptereilla, mutta silti tuntuu ettei ne koskaan ole niin kiikkeriä eikä niin herkkiä keskialueella mitä varsinkin Synergy on. Toisaalta molemmissa pitäisi olla aika lähelle flättiä expokäyrät. Tai no Synergyssä on vielä -10% ja Trexissä vielä vähän vähemmän. Kokeilin sitten laittaa +10% mankasta simuun ja ehkä se vei vähän lähemmäksi tuntumaa siihen mitä se oikeassa on. En nyt sitten tiedä mikä juttu tuo oikein on. Tai no, simu on simu eikä siitä oikeaa saa millään, ainakaan Phoenixista. Aika iso ero vaan 0% expon käsitteessä simulla ja oikeilla kopteriella. Ja jotenkin tuntuu vaan hassulta kun tuntuu että Synergy on kaikin puolin äkäsempi mitä Phoenixin Goblin 700. Eikä pelkästään äänien takia, vaikka sillä on varmasti hirveen iso merkitys psyykkiseen vaikutelmaan tuntumasta, mutta ainakin kollektiivitikusta se vastaa paljon herkemmin mitä simun verrokki. Toisaalta osa selityksestä voi piillä myös siinä että oikean kanssa ei koskaan ole niin rentoa se lento mitä simussa. En huomannut aluksi edes tahmaavia tikkuja lainkaan muuten kuin simussa, kun ei se pieni tahmaus tuntunut missään kun tikkuja puristi tarpeeksi kovasti :)


Jos keskialue tuntuu herkältä niin laita expoa!
Trex 700N DFC SK540
Trex 600N DFC SK540
Trex 700N DFC Beast X plus
Trex 470 LP Beast X plus
Goblin 700A Beast X plus; Goblin 700X Beast X plus.

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #63 : 29 Kesäkuu, 2014, 21:47:58 »
Kun ei se ole oikeastaan herkkä, se on epätarkka tai jotain ihmeellistä. En oikein osaa selittää sitä, ikään kuin purkki tuntuisi mankan ja lapojen välissä tehden jonkin pikku jutun, jottei saa sellaista välitöntä tuntumaa. Ei se ole viivettäkään niin kuin olen pahimmillaan tuntenut beastissa. Siinä säädössä on vaan joku juttu. Federalin v-barissa oli vähähän samaa vikaa, mutta ei niin paljoa. Kumpaankaan en saanut oikein millään tuntumaa enkä otetta. En vaan nyt millään keksi mikä sen aiheuttaa. Mun mielestä ohjaustuntuma ei ole oikein välitön kuten se parhaimmillaan on, millä se korjataan, onkin sitten täysin toinen kysymys.

Tuo ainakin tukee oletusta että v-barin saa säädettyä hyvinkin erilaiseksi omista mieltymyksistä riippuen. Se 550 logo, jota kokeilin reilu kuukausi sitten oli heti todella kotoisan tuntoinen, istui paremmin kuin oma kopteri.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #64 : 29 Kesäkuu, 2014, 22:22:43 »
Jep, hyvä homma. Se vaan ei mene eteen päin muuten kuin tekemällä. Sitä vaan pitää hallitusti puskea eteen päin jos haluaa uutta oppia.

Jep, nyt on tosissaan tunne että kyllä se menee eteenpäin kun vaan olis enempi aikaa lennättää. Kohta alkaa lomat, mutta remppaa on suunniteltu niin saa nyt nähdä miten tässä ehtii lennättämään. Yritetään nyt kuitenkin heti aina kun aikaa on.

Sullahan taitaa synergyssä olla 2200 rmp. siinä lentotilassa, jolla lennät suurimman osan ajasta. Noilla kierroksilla isot lavat puraisee jo kivasti ja se reagoi äkkiä. Yksi mahdollisuus olis pudottaa sekä kierroksia että cyclic kulmia hieman.

Ei siinä ole kuin 2000rpm. Tuossakin on headroomia vielä aika reilusti, ainakin minun lentämisellä pitää kiekat nätisti loppuun asti. Vielä enempi jos laskee niin tulee sitte tuo castlen kuumenemisongelma esiin entistä pahempana kun pitää niin pienellä throttlella ajaa koko ajan. Pitäs pinjonia pienentää ennen kun viittis kierroksia laskea.

Tutkin äksää yhtenä päivänä ja se mitä olet nähnyt, irtoaa 7,5 asteen kylmilla cyclic kulmilla. Niitäkin on vielä rajattu dual ratella. Purkille toki on sitten annettu korjausmahdollisuuksia paljon enemmän. En tiedä miten sen voi edes mitata, mutta purkki halusi jotkut rajat jotta arvot meni vihreäksi. Voisit kokeilla tuota jos se tuntuu liian ärhäkältä.

Toki nuo arvot menee vähän hassusti kun roll rate jyrää jonkun toisen yli ja sitä tais olla 420 astetta sekunnissa. Tosin tänään ei kyllä siltä vaikuttantut sabin lavoilla.

Joo, minä luulen kovasti että nuo tankomiesten cyclikkikulmat ei FBL koneessa merkkaa mitään. Tai no ne endpointit lähinnä merkkaa siinä, ettei purkki komenna servoja niin että ne bindaa. Loput on sitte pelkästään roll-raten hallussa että mitä sinne on laitettu, kulmia tulee sitte sen mukaan että pyydetty muutos saadaan aikaan. Tai jos jossain FBL purkissa voi erikseen vielä cyclic kulmia säätää endpointtien lisäksi niin en kyllä tiedä mikä siinä sitten on. Jos se sevojen geometria mene yhtään niinkuin se normaalisti menee, niin eihän se purkki edes pysty tietämään oikeita cyclic kulmia muuten kuin silloin kun kollektiivi on about nollassa.

Pitäis taas joku päivä kokeilla sitä, viimeksi en saanut siitä oikein otetta millään vaan se tuntui tunnottomalle. Sitä se tuskin on vaan tuntuma vaan on niin erilainen etten pysty omaksumaan sitä noin nopeasti.

Jees, voihan sitä toki kokeilla. Minustakin tuntuu nyt jo että kyllä se ihan hyvä kopteri varmasti on, kun vaan tottuu tuohon tuntumaan. Ehkä se purkin päivitys vois auttaa, mutta pelottaa että sekin voi olla aika iso urakka saada säätöihin päivityksen jälkeen. No, katotaan miten tässä ehtii.
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #65 : 29 Kesäkuu, 2014, 22:27:04 »

Jos keskialue tuntuu herkältä niin laita expoa!

Se pointti onkin tässä enemmän se että tavoite olis aikalailla lineaarinen vaste tikulle, eli melko lähelle nollaa expo. Mutta jotenki tuntuu että tämä ei nyt että ainakaan ne prosenttilukemat ei ole vertailukelpoisia keskenään, tai ainakin phoenix tuntuu poikkeavan tuossa ehkä kaikkein eniten muista. No, voi siinä olla sekin että simusta puuttuu se tosielämän epäideaalisuudet ja sekin tekee tuntumasta vain liian helpon oikeisiin koptereihin verrattuna. Pitää vielä ajatuksen kanssa miettiä tuota tuntumaa ja ei se nyt pois suljettua ole että laitetaankin expoa vähän lisää.
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa Matti Häkkinen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #66 : 29 Kesäkuu, 2014, 22:41:17 »
Se pointti onkin tässä enemmän se että tavoite olis aikalailla lineaarinen vaste tikulle, eli melko lähelle nollaa expo. Mutta jotenki tuntuu että tämä ei nyt että ainakaan ne prosenttilukemat ei ole vertailukelpoisia keskenään, tai ainakin phoenix tuntuu poikkeavan tuossa ehkä kaikkein eniten muista. No, voi siinä olla sekin että simusta puuttuu se tosielämän epäideaalisuudet ja sekin tekee tuntumasta vain liian helpon oikeisiin koptereihin verrattuna. Pitää vielä ajatuksen kanssa miettiä tuota tuntumaa ja ei se nyt pois suljettua ole että laitetaankin expoa vähän lisää.

Prosentit on prosentteja tuntuma on tärkein.


Mulla on 3GX:ssä expo kakkosella oli olisko 20% perässa ei ole expoja ei mankassa eikä gyrossa. Epäilen kuitenkin että niitä on mutta ne eivät ole näkyvissä.
 V-baarissa n.20% nupissa ja n.15% perässä.


Porukka kun kysyy paljonko sulla on kulmia niin vastaan että en tiedä. Säädän kulmat tuntuman mukaan en astemittarilla.
Samaten exepot yms.
Trex 700N DFC SK540
Trex 600N DFC SK540
Trex 700N DFC Beast X plus
Trex 470 LP Beast X plus
Goblin 700A Beast X plus; Goblin 700X Beast X plus.

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #67 : 30 Kesäkuu, 2014, 08:16:36 »
Joo, aikalailla samaan tässä olen tullut itsekin. Jos ne olisi jotain vertailukelpoisia yksiköitä, niin sitten niissä olisi se yksikkö mainittu mitä se on :)

Pitää lähtä hakemaan sitä itselel sopivaa tuntumaa sinne nuppiin. Tuntu tässä viikonloppuna hienolta kun oli tuntuma ja itseluottamus taas kasvanu niin paljon että sai flippejä ja rolleja tehtyä ihan hitaasti ja hallitusti, eikä niin että tikut laitaan ja odotellaan että kierros kierähtää läpi.Samoten kaikissa muissakin liikkeissä alkoi tulemaan se hienovarainen hallinta esiin, kun ei tarvi vetää refleksinä niitä läpi vaan voi kesken suorituksen tehdä harkittuja korjauksia ja oikeasti lentää ne läpi.
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #68 : 02 Heinäkuu, 2014, 07:34:45 »
Noniin, hyvät oli lennätyssessiot eilenkin Ahmolla. Paljon oli porukkaa, ei ehtiny ajaa kuin kolme akullista, mutta olihan tuo mukava nähdä tuttuja pitkästä aikaa.

Kokeilin lisätä expoa sinne -15%, tai no ainakin itseisarvoltaan lisätä, itse lukua vähentää :) Ja parempi siitä tuli selvästi, luulen että taitaa olla jopa lineaarisempi tuossa mitä -10% asennossa missä se aiemmin oli. Perässä tuntui jotain vähän hassua, en oikein osaa sanoa mitä. Ei kai sen pitäs mitenkään tuohon nupin expoon liittyä, mutta mistä sitä tietää. Jotenkin tuntuu ettei se ihan niin tarkasti vastaa pitsin muutoksiin mitä ennen. Pitänee kokeilla feed-forward miksausta laittaa sinne enempi. Taitaa olla kokonaan pois päältä nyt lie..

Ja sen lisäksi tuo hitaasti nuppia pyörittämällä perästä kuuluva rahnutusääni on alkanut voimistua. Kyllä siellä on laakeri jossain menossa vanhaksi ihan selvästi. Veikkaan nyt tuota kireämmän puolen remmin ohjurirattaan laakereita etupäässä. Sehän se lujimmalla on siellä. Veikkaan että se ääni vaan heijastelee ja kuulostaa siltä niinkuin tulisi perältä. Kun ei siellä perällä tunnu mikään paikka vaikuttavan ääneen.
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #69 : 24 Heinäkuu, 2014, 22:24:02 »
Nonni, päivitetään nyt tännekin välillä. Loma oli ja loma meni. Ollu aivan mahtavia lennätyskelejä varmaan joka päivä melkein. Lennätyskertoja kertyny yhteensä vähän enemmän mitä yhdessä kädessä on sormia, lentoja ei paljon sen enempää. No, saatiinpa remppaa tehtyä kotona. Alkaa talo tuntua omalta kun pääsee noista puupaneelin hirvityksistä eroon :)

Mutta joo, tälle iltaa neljä akullista Synergyllä. Sen verran kuitenkin saanu harvakseltaan lennettyä että kyllä se tuntu jo parin akun jälkeen hyvältä käteen. Vois ehkä harkita vielä että laittas expon -20% asti takas, tuntuu ehkä vieläkin niin herkältä keskialueella. Toinen mitä vois yrittää harkita niin siellä oli se joku dead band asetus millä säädettiin miten iso alue keskellä on missä tikun liikkeisiin ei reagoida ollenkaan. Tuntuu että vähän herkästi lähtee joissain liikkeissä tulemaan aileronin suuntaista liikettä vaikka pelkkää elevaattoria oli tarkotus käskyttää. Ehkä tuohon auttaa sekin että saa vaan enempi tuntumaa alle niin uskaltaa enempi korjata kesken liikkeen eikä vaan tee robottimaisesti niitä läpi ilman korjauksia. No oli miten oli, ei se lentämättä paremmaksi mene :)

Toinen minkä luulen selvittäneeni on tuo perän rahnutusääni. Vaihdoin kiristysrattaan laakerit eikä se vaikuttanu mitekään ääneen. Oli se laakerikin kyllä pykälillä, että ei se hukkaan sen vaihto menny. Ehkä se tulee sittenkin tosiaan sieltä remmistä. Sehän on hammashihna ja siinähän ei ole kehän mitta ihan sama hampaan pohjalla ja päällä, eli kun ratas pyörii tasaisesti niin remmissä on joka hampaan välillä pientä heittoa nopeudessa. Sama periaate kuin hammasrattaissakin. Isommilla nopeuksilla tuo ääni häipyy pois siinä kun remmi joustaa, mutta hitaasti pyöritettäessä tulee tuo Mikadon remmin jäykkyys näkyviin, se ei tunnu joustavan juuri lainkaan pituus suunnassa. Kyllä minä nyt uskon että siitä se ääni tulee.
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #70 : 03 Elokuu, 2014, 20:24:20 »
Noniin, olipa pitkästä aikaan lennätystä viikonloppuna, tai ainakin enemmän kun kaks tai neljä akullista mitä nyt ollu monesti. Eli 13 akulista yhteensä, kaikki Synergyllä. Simuttamaan en ole kerenny varmaan puoleentoista viikkoon, mutta yllättävän hyvin se kopu istui käteen heti alusta. Veikkaan että nyt alkaa expot olemaan kohdillaan. Yritin perään laittaa myös feed forward mixausta kollektiivista, varovaisesti sen 15% laitoin mutta taispa olla niin vähän ettei se mihinkään vielä vaikuta. Nopeasti kun nykäisee leijunnasta vasemman tikun ylös niin kyllähän siinä perä vähintäänkin heilahtaa, jos ei kokonaan lähde alta. En sitte missään vaiheessa tullut laittaneeksi sitä lisää, ihan muita juttuja tuli lennätellessä mietittyä. Normilennossa perä kuitenkin ihan ok.

Muuten sitten alkoikin löytyä nopeutta ja rohkeutta lennätykseen. Ei mennyt enää sitä viittä akullista siihen että edes vähän rentoutuu, sen sijaan jo lauantaina ensimmäinen akullinen tuntui siltä että tästähän vois kohta kokeilla jo jotain vähän uuttakin. Vanhoihinkin liikkeisiin tuli rohkeutta. Ennen ei ollut rohkeutta silmukoitakaan vetää kun se yks kerrallaan, mutta nyt niitä tuli parhaillaan varmaan se kymmenen putkeen. Kivasti lavatkin pieree kun muutaman kierroksen ottaa vauhtia :) Edget tuntunut tähän asti aina tosi hiljasilta,  varsinkin minun lennoissa, mutta nyt alko jo vähän ääntäki lähtemään. Kivaa oli!
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #71 : 24 Elokuu, 2014, 21:28:44 »
Noniin, ei ole edellisen postauksen jälkeen tapahtunut lennätysten suhteen yhtään mitään ennen kuin tälle viikkoa. Onpas mennyt taas pitkään ilman lennätystä! Mutta kuitenkin. Tällepäivää yks RX akullinen storageen, eli 6 akullista Synergyllä samalla kun tytär kiersi mummun, ukin, sedän ja tädin sylissä vuoron perään. Mutta kylläpäs se tuntuikin hyvältä heti kerrasta. Nyt on todellakin löynyt se jokin mikä on puuttunut Synergystä pitkään. Heti ekalla akulla uskalsin vetää melkosta apinarallia ihan vaan lämmittelyksi. Virtastakin meni akkuun reilusti enemmän mitä normaalilennolla. Kertoo minun mielestä aika paljon siitä miten hyvältä lennättäminen tuntui. Nyt ensimmäistä kertaa pystyin myös huomaamaan eron Turnigyn ja Genssin akkuparien välillä. Turnigyt on sen 200g painavammat, ja nyt sen huomasin että Gensseillä kopteri tuntu selvästi ilmavammalta ja jotenkin ketterämmän oloinen. Eikä lavatkaan piereny ihan niin helposti tiukoissa liikkeissä. Joku täällä taisi aiemmin sanoa että 200 grammaa tuntuu kyllä todella selvästi ilmassa. Eihän se tee kuin 5% eron painossa, mutta nyt minäkin taidan tietää miltä se ero tuntuu. En minä sitten sen kummemmin uskaltanu (vieläkään) mitään uutta kokeilla, enempi fiilistelyä siitä ilosta että pääsi taas pitkästä aikaa lennättämään. Kävi naapurin isäntäkin siinä pällistelemässä vähän, kun silläkin on kuulemma semmonen pikkunen tuulen suunnalla ohjattava kopteri. Oli kuulemma jotain helposti lennettävää kuvauskopteria suunnitellu. Niin kai ne kaikki.

Niin, kävinhän minä tässä viikolla töittenkin jälkeen muutaman akullisen lennättämässä. Lähinnä teki mieli päästä testaamaan että miten meidän kakkosautoksi hommatun Punton virranantokyky riittää kopterin akun lataukseen. No aika heikosti :D Siinä on latausjännite näköjään 13.0V, eli häviöitten kanssa ei saa edes 20A virtaa 6S lipoon. Sitten vielä kun lähti flekti pyörimään niin jännite lähti tippumaan ihan reilusti. Tuo PL6 vissiin teki päätelmän että nyt on parempi rajoittaa sisääntulevaa virtaa tai kohta sammuu valot, ei se ottanu kun reilut 20A sisään. Jää jo aika onnettomaksi latausvirta 6S lipoon semmosella virralla. Kaasua kun vähän paino niin sitten se otti heti sen 40A sieltä taas, mutta eipä sitä jatkuvasti tuu jalka kaasulla istuttua kun pitäs akkua ladata. Eli jos on tarkoitus ladata autosta kopterin akkua lennätysreissulla, niin ehkä minä meen Mazdalla niinkuin aina ennenkin.. :) Tiedä vaikka tässä vielä joskus jäis remontoinnista ja muusta elämisestä niin paljon rahaa yli että sais sen gaatin ja nintendon ostettua..
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa Otou

  • Seniori torppari
  • *****
  • #102, Sil
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #72 : 24 Elokuu, 2014, 21:45:21 »
Todellakin huomaa! Itsellä oli pitkään tilanne että käytössä 4400 genssit ja 5000 turnigyt. No gensseille niitä syklejä tuli paljon enemmän kun paljon ilmavamman tuntuinen. Lisäksi painavimmille akuille olisi pitänyt pikkasen rukata aivoja.
SAB Goblin 380--Align Dominator 450--DX9--Phoenix--Accurc--

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #73 : 31 Elokuu, 2014, 22:19:24 »
Mietin tässä päivällä tuota meikäläisen inverttiharjoittelua, etenee vähä samaan malliin mitä tytöllä kävelemään opettelu :D Silläkin selvästi taitoa olis jo kävellä ihan hyvin. Kädestä jos pitää kiinni niin menee hirveetä kyytiä ja tuntuu ettei tasapainossa ole mitään vikaa. Mutta ilman tukea ei sitten ollenkaan. No on se nyt viimein uskaltautunu ottamaan muutaman askeleen jo ihan itsekin, että kyllä se suunta ihan oikea on :) Noh, tänään minäkin jo melkein tein kaarrosta inverttinä Synergyllä, ei se enää kauas jääny.

Enempi rupes haittaamaan tuossa loppupuolella päivää se kun tuo vaimeasti kuuluva laakerin ujellus on nyt selvästi tälle päivää voimistunut jo niin että sen kuulee jo ihan selkeästi. Alkaa kuulumaan heti kun nupissa on kunnolla kierroksia, ääntä jatkuu niin pitkään kuin moottori kiertää ja kuuluu about samanlaisena asennosta ja lentoliikkeestä riippumatta. Heti kun vetää holdin päälle niin ääni loppuu.

Mietin tässä mahdollisia vikapaikkoja, niin mieleen tulee joko moottorin laakerit, pääakselin laakerit tai sitten pääratas ja/tai pinjoni. Moottorin syyllisyyttä vähän epäilisin kun ääni kuulostaa vähän siltä niinkuin siinä olisi about sama jaksonaika mitä päälapojen kiertoäänessä, jonka perusteella päättelisin että se olis ennemminkin pääakselin laakerit. Toisaalta, kopan sisäpuolelle on alkanut kertymään hirvee määrä mustaa töhnää päärattaasta, niin voihan se olla että sieltäkin kuuluu jotain jos ne alkavat olla kuluneita. Ei se ratas nyt silmämääräisesti näytä mitenkään kuluneelta, mutta eipä kai sen tarvii hirveän paha olla siihen että ääni muuttuu. Yksi asia minkä olen huomannut niin joka kerta kun pääratasta on joutunut käyttämään pois niin ääni on ollut erilainen ainakin jonkin aikaa. Selvästikin pakasta vedetty uusi pääratas ja pinjoni hioutuu sopivaksi pariksi tietyn sisäänajon jälkeen. Sitten kun niitä mennään pyörittelemään irrallaan niin etteivät enää pyörikään samalla kohden niin kestää jonkin aikaa ennen kuin ne on taas ajettu sisään. Tässähän käy toki pakosta niin ettei ne loputtomasti kestä ajoa kummatkaan.

Nyt tuossa laskeskelin niin joku 220 lentoa tullu tälle vuotta Synergyyn. Siihen viime syksyn ja talven lennot vielä päälle, ehkä joku 50 lentoa. Alkas vissiin olla aika jo muutenkin tehdä vähän määräaikaishuoltoa :) Nupin lepatuskumit tuntuu edelleen yhtä timmeiltä tai löysiltä mitä ne näköjään on reippaan kymmenen lennon jälkeen. Muuten nuppi tuntuu täysin välyksettömältä, laakereiden osalta. Linkkitangoissa tuntuu pieni välys jota mielestäni ei alkujaan siellä ollut. Swassissa tuntuu myös pieni välys jota siellä ei mielestäny alussa ollut. Nuo molemmat kuitenkin niin pieniä etten ole huomannut niillä olevan mitään vaikutusta lento-ominaisuuksiin, toisin kuten esim. pikkurekkulassa missä nuppi alkaa vägäämään aina kun tulee riittävästi välystä. Perässä tuntuu myös lavanpitimistä pitkittäin vetämällä pieni välys, joka on kylläkin ollut siellä aina. Perän koiranluissa (vai millä nimellä niitä lavanpitimelle tulevia osia sanotaan) tuntuu myös pientä välystä, jota muistaakseni ei ainakaan noin paljoa ollut ennen.

Mietiskelin tuossa että ladilla olis tuo TT conversion kitti melko hyvässä alennuksessa, että meinaavatkohan ne pudottaa sen pois valikoimista vai miksi moinen hinnan polkeminen.. Pitäskö tilata pois vielä kun saa :) Pystys sitten käyttämään isompia lapasia perällä eikä tarviis välittää oikuttelevasta remmistä. Tuossahan tosissaan on tuo hihnapyörä on ihan alimittanen, hyppii hampaita tosi helposti. Rattaiden kestävyydestä ei ole tietoa, mutta olettaa voisi että kestävät kun sillä nimen omaan tuota huonoa remmiperää on haluttu korjata.

Ei vaan tahdo olla aikaa edes lennättää kopteria, saati sitte että korjata ja hommata osia siihen.. Ja syysleiri puskemassa päälle. Sillon pitäs olla lentävä kopteri. Pitäs joko säästellä tuota leirille ja lentää huonoilla laakereilla siellä, tai sitten koittaa järkätä aikaa syyshuollolle ja toivoa että saa mielellään kerta tilauksella osat tilalle.
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #74 : 05 Syyskuu, 2014, 23:05:15 »
Noniin, nyt on pientä pintaremonttia tehty Synergylle. Rekkulakaupasta tuli 700 kokoisen kopterin leparin laakerit, ne passas sopivasti Synergyn pääakselille :) Oli vähintäänkin niin hankala vaihtaa mitä olisin kuvitellutkin, mutta loppujen lopuksi ei nyt niin hakala kuitenkaan. Työläs lähinnä. Laakeripukithan sieltä oli pakko ottaa irti, ei niitä muuten sieltä olis mitenkään irti saanu. Ruuvipenkissä sitte prässäilin entiset laakerit irti. Aika tiukka sovitus on kyllä, sai ruuvipenkillä puristella uudetkin laakerit paikalleen, pitkään piti nitkutella ennen kuin istui pohjalla asti. Mutta kyllä ne sinne meni. Ja ei tarvi liimata :D Vanhoissa laakereissa ei nyt isoa pykällystyä tuntunut, mutta vähän selvästi kuitenkin. Kyllähän ne vaihtokunnossa oli.

Mutta en nyt ihan satavarma vielä ole että tuolla ylimääräiset äänet loppuu. Kyllähän siellä pääakselikin aika kuralla oli, pinjonia myöten. Lentäähän niillä vielä kyllä. Välystä vois vähän ehkä säätää pienemmäksi. Mutta vaihtoon vois varmaan laittaa molemmat. Pinjonia olen ajatellut muutenkin että laittaisin 13 hampaisen tuon nykyisen 14 hampaisen tilalle. Löytyy sopiva pinjoni valmiiksikin niin nyt olis hyvä tilaisuus vaihtaa. Kyllä tällä lentää uskaltaa varmasti jo leirillä, vaikkei tämän enempää osia ehtis tullakaan ennen sitä :)
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
Jaska.t kopterit

Aloittaja jaska.t « 1 2 ... 19 20 » MyFleet

494 Vastauksia
184621 Lukukerrat
Uusin viesti 20 Marraskuu, 2020, 19:53:15
kirjoittanut Matti Häkkinen
4 Vastauksia
4393 Lukukerrat
Uusin viesti 19 Heinäkuu, 2008, 18:35:15
kirjoittanut Mikaelni
19 Vastauksia
9427 Lukukerrat
Uusin viesti 28 Syyskuu, 2009, 22:24:41
kirjoittanut Harza72
njs:n kopterit

Aloittaja njs « 1 2 ... 9 10 » MyFleet

230 Vastauksia
137387 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Elokuu, 2018, 20:11:57
kirjoittanut TimoK
Ves@n kopterit

Aloittaja Ves@ « 1 2 3 4 5 » MyFleet

119 Vastauksia
76898 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Kesäkuu, 2018, 12:39:47
kirjoittanut Ves@