Mietin tässä päivällä tuota meikäläisen inverttiharjoittelua, etenee vähä samaan malliin mitä tytöllä kävelemään opettelu
Silläkin selvästi taitoa olis jo kävellä ihan hyvin. Kädestä jos pitää kiinni niin menee hirveetä kyytiä ja tuntuu ettei tasapainossa ole mitään vikaa. Mutta ilman tukea ei sitten ollenkaan. No on se nyt viimein uskaltautunu ottamaan muutaman askeleen jo ihan itsekin, että kyllä se suunta ihan oikea on
Noh, tänään minäkin jo melkein tein kaarrosta inverttinä Synergyllä, ei se enää kauas jääny.
Enempi rupes haittaamaan tuossa loppupuolella päivää se kun tuo vaimeasti kuuluva laakerin ujellus on nyt selvästi tälle päivää voimistunut jo niin että sen kuulee jo ihan selkeästi. Alkaa kuulumaan heti kun nupissa on kunnolla kierroksia, ääntä jatkuu niin pitkään kuin moottori kiertää ja kuuluu about samanlaisena asennosta ja lentoliikkeestä riippumatta. Heti kun vetää holdin päälle niin ääni loppuu.
Mietin tässä mahdollisia vikapaikkoja, niin mieleen tulee joko moottorin laakerit, pääakselin laakerit tai sitten pääratas ja/tai pinjoni. Moottorin syyllisyyttä vähän epäilisin kun ääni kuulostaa vähän siltä niinkuin siinä olisi about sama jaksonaika mitä päälapojen kiertoäänessä, jonka perusteella päättelisin että se olis ennemminkin pääakselin laakerit. Toisaalta, kopan sisäpuolelle on alkanut kertymään hirvee määrä mustaa töhnää päärattaasta, niin voihan se olla että sieltäkin kuuluu jotain jos ne alkavat olla kuluneita. Ei se ratas nyt silmämääräisesti näytä mitenkään kuluneelta, mutta eipä kai sen tarvii hirveän paha olla siihen että ääni muuttuu. Yksi asia minkä olen huomannut niin joka kerta kun pääratasta on joutunut käyttämään pois niin ääni on ollut erilainen ainakin jonkin aikaa. Selvästikin pakasta vedetty uusi pääratas ja pinjoni hioutuu sopivaksi pariksi tietyn sisäänajon jälkeen. Sitten kun niitä mennään pyörittelemään irrallaan niin etteivät enää pyörikään samalla kohden niin kestää jonkin aikaa ennen kuin ne on taas ajettu sisään. Tässähän käy toki pakosta niin ettei ne loputtomasti kestä ajoa kummatkaan.
Nyt tuossa laskeskelin niin joku 220 lentoa tullu tälle vuotta Synergyyn. Siihen viime syksyn ja talven lennot vielä päälle, ehkä joku 50 lentoa. Alkas vissiin olla aika jo muutenkin tehdä vähän määräaikaishuoltoa
Nupin lepatuskumit tuntuu edelleen yhtä timmeiltä tai löysiltä mitä ne näköjään on reippaan kymmenen lennon jälkeen. Muuten nuppi tuntuu täysin välyksettömältä, laakereiden osalta. Linkkitangoissa tuntuu pieni välys jota mielestäni ei alkujaan siellä ollut. Swassissa tuntuu myös pieni välys jota siellä ei mielestäny alussa ollut. Nuo molemmat kuitenkin niin pieniä etten ole huomannut niillä olevan mitään vaikutusta lento-ominaisuuksiin, toisin kuten esim. pikkurekkulassa missä nuppi alkaa vägäämään aina kun tulee riittävästi välystä. Perässä tuntuu myös lavanpitimistä pitkittäin vetämällä pieni välys, joka on kylläkin ollut siellä aina. Perän koiranluissa (vai millä nimellä niitä lavanpitimelle tulevia osia sanotaan) tuntuu myös pientä välystä, jota muistaakseni ei ainakaan noin paljoa ollut ennen.
Mietiskelin tuossa että ladilla olis tuo TT conversion kitti melko hyvässä alennuksessa, että meinaavatkohan ne pudottaa sen pois valikoimista vai miksi moinen hinnan polkeminen.. Pitäskö tilata pois vielä kun saa
Pystys sitten käyttämään isompia lapasia perällä eikä tarviis välittää oikuttelevasta remmistä. Tuossahan tosissaan on tuo hihnapyörä on ihan alimittanen, hyppii hampaita tosi helposti. Rattaiden kestävyydestä ei ole tietoa, mutta olettaa voisi että kestävät kun sillä nimen omaan tuota huonoa remmiperää on haluttu korjata.
Ei vaan tahdo olla aikaa edes lennättää kopteria, saati sitte että korjata ja hommata osia siihen.. Ja syysleiri puskemassa päälle. Sillon pitäs olla lentävä kopteri. Pitäs joko säästellä tuota leirille ja lentää huonoilla laakereilla siellä, tai sitten koittaa järkätä aikaa syyshuollolle ja toivoa että saa mielellään kerta tilauksella osat tilalle.