Kirjoittaja Aihe: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset  (Luettu 103004 kertaa)

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #75 : 06 Syyskuu, 2014, 14:19:07 »
Nooni, sain tänään vielä päärattaalle jeesuspultit kiinni ja säädin välystä vielä vähän pienemmäksi. Se tuntu vähän siltä että jos veti välyksen niin tiukalle että klappi hävis kokonaan niin sitten siellä selvästi pinjonin hampaat otti jo päärattaan uran pohjalle kiinni, ei hyvä. Sitten kun siitä löysäs vähän niin siihen jäi kuitenkin selvästi klappia. Tai no ei paljon, mutta vähän kuitenkin. Mutta ehkä parempi niin kuitenkin mitä että on liian tiukalla ja menee moottoriltakin vielä laakerit ennen aikojaan.

Hyvin lyhyen testileijutuksen tein pihalla ja ainakin se laakerin jollotus sieltä hävis pois. Eli kyllä ne pääakselin laakerit oli ihan oikeasti tiensä päässä. Tuossahan ei mitään painelaakereita ole pääakselilla, niin nuo laakerit taitaa joutua aika kovalle pystysuuntaiselle rasitukselle. Näköjään 250 lentoa on aikalailla maksimi mitä sillä voi lentää.

Pitänee koittaa saada tänään tai huomenna vielä muutama ihan oikea lento alle niin tietää miltä se tuntuu. Ainakin odotus on nyt että menee taas jonkin aikaa ihan tuommoisenaankin. Toki nuppia pitää piakkoin käyttää auki ja varmaan tehdä sinne kans laakereitten + kumien vaihto. Perälle varmaan vois tehdä saman homman. Syyshuolto.
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #76 : 07 Syyskuu, 2014, 12:53:31 »
Kävin vähä kokeilemassa, ihan oikeasti lentää. Kyllähän siinä se pääratas vielä pitää melko mekkalaa. Kaipa sen vaihtoon saa laittaa vielä. Perhanan flunssaa vaan meinaa olla, vaikka on nättiä keliä niin ei oikein tunnu että jaksais kopteria lennättää..
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #77 : 05 Lokakuu, 2014, 22:13:08 »
Päivitetään nyt tännekin vähän kuulumisia. Kävin tänään viisi akullista lennättämässä Synergyä. Juho sain viimein yllytettyä niin paljon inverttiharjoittelua että uskalsin kääntää sen päässä inverttinä takaisinpäin ja ajaa siitä vielä takasipäin :) Harmillisesti tein tuon sitten vasta viimeisellä akulla just ennen kuin akku meni tyhjäksi. Ei ollu edes kaarros, mutta käännös sentään. Ja piru että jäi hyvä fiilis päälle!

Nyt vaan pitäs varmaan ottaa Synergy telakalle ja tehdä se kardaanikonversio sille. Samalla vaihtaa ainakin pääratas. Nuppia ja perääkin vois huoltaa, mutta niillä ei nyt niin hengen hätää ole varmaan.. Sitten vois asennella jännitetelemetrian ajoakullekin, virtatelemetriahan siellä on nyt. Ihan hyvä varmistus olis se jännitetelemetria lisäksi.
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #78 : 08 Lokakuu, 2014, 21:35:21 »
Päivitetään nyt tännekin vähän kuulumisia. Kävin tänään viisi akullista lennättämässä Synergyä. Juho sain viimein yllytettyä niin paljon inverttiharjoittelua että uskalsin kääntää sen päässä inverttinä takaisinpäin ja ajaa siitä vielä takasipäin :) Harmillisesti tein tuon sitten vasta viimeisellä akulla just ennen kuin akku meni tyhjäksi. Ei ollu edes kaarros, mutta käännös sentään. Ja piru että jäi hyvä fiilis päälle!

Joo, tuohan on nyt edennty tasaisesti puolitoista vuotta samaa rataa eli keula edella oikein päin, päissä kaarros ulos päin. Eli käytännössä mukavuusalueella ilman että yritetään uutta. Kuitenin ne muutamat yritykset ohjata kopteria selällään jopa kokonainen kaarros, osoittaa että se kyllä onnistuu sen verran hyvin että sitä voi alkaa työstämään oikeasti. Se ei ole tulossa heti tonttiin, mutta se on ihan saletti että se on jännää ja joudutaan pois mukavuusalueelta.

Toki siinä on torpin mahdollisuus ihan nurkan takana kaiken aikaa, mutta niinhän se on aina kun uutta opettelee. Vaihtoehdoiksi jää lentää samaa lopun elämää tai ottaa vähän riskiä ja opetella uutta, simu on oiva työväline, omasta mielestäni myös välttämötän jos aikoo uutta oppia, mutta jossain vaiheessa on vaan pakko ottaa simusta uutta asiaa käytäntöön. Simu valmistaa siihen, mutta tosi elämä on aina oma juttunsa eikä siihen ole koskaan muka valmis. Pitää vaan ottaa asenteelle ettei torppi ole mikään maailman loppu. Se tulee ennemmin tai myöhemmin kuitenkin eteen ja mitä harvemmin niitä torppeja on, sitä kauemmin kestää henkisesti toipua uudelleen lentokuntoon.

Eli sanoisin että nyt kun olet kokeillut ja onnistuntut, nyt kannattaa takoa kun rauta on kuumaa, se hyvä fiilis on kuitenkin se joka kantaa pitkälle eteen päin. Tietysti malttia, ei yliyrittämistä, mutta joskun on vaan pakko painaa hieman väkisin jos aikoo uutta oppia. Juju on siinä ettei koko lentokertaa pusketa rajoille kaiken aikaa vaan nautitaan suurin osa, mutta puske kuitenkin joka lennätyskerta vähän eteen päin. Kun sen pään saa auki, sitä on mukava treenata sitten lisää.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #79 : 11 Lokakuu, 2014, 16:20:39 »
Nooni, sain tälle viikkoa iltahommina tehtyä peräremonti Synergylle. Asentelin siihen siis TT konversio kitin remmin tilalle. Siinä samalla otin myös perän lavanpitimet kokonaan auki ja vaihdoin sinne kaikki laakerit. Tarpeeseen tuli sekin huolto, ei ne enää kovin hyvässä kunnossa olleet. Vielä se liikkui ihan kevyesti, mutta aika selvä ero uusilla laakereilla sen suhteen miten sileästi se toimi. Löyty syy myös sille miksi siellä tuntuu hieman pitkittäistä klappia lavanpitimissä, ne prikat millä lavanpitimet lukitaan painelaakeria vasten oli vähän painunut lontolleen. Niitä en tietenkään ollu hoksannu tilata uusia, niin meni sitte samat paikalleen. Klappi vähenty kyllä tuollakin. Eiköhän sillä lennä taas, kun on edellisilläkin lennetty se 250 lentoa ja klappi on samanlaisena pysyny aina.

Pääratas meni vaihtoon myös. Aika paljon siitä oli muovimurua irronnut, sitä oli siinä moottorin ympärillä vähä joka paikassa, ja paljon. Huomasin tässä että ihan ok se oli muuten, toiselta puolen hampaat vain kulunu. Ratas itsessään on täysin symmetrinen, senhän vois ihan hyvin kääntää toisinpäin ja kuluttaa hampaat sieltäkin loppuun. Pinjoni oli kuitenkin se mikä oli eniten kulunut. Oli ihan hirveän näköinen. Laitoin kokeeksi 13 hampaisen tuon nykyisen 14 hampaisen tilalle. Laskeskelin tässä että jos lennän aina max 2000RPM niin pitäs silloin muutenkin olla 13 hampainen parempi. Tuolla 14 hampaisella moottori ja nopari kuumenee aika reilusti.

Konversiokitti itsessään oli aika helppo ja suoraviivainen asentaa. Aikaa toki meni ihmettelemiseen ja arpomiseen. Mutta sinnehän tuo paikalleen meni. Laitoin myös lukituspultit peräputkelle jotta se ei varmasti lähde lennossa valumaan sieltä itsekseen irti, kun manuaalissa tällaista suositeltiin.. Yllättäen perän linkkitanko jäi muutaman millin lyhyeksi. Servo bindasi toiseen laitaan ja negatiivisia kulmia ei saanu lavoille ollenkaan. Melkosen tiukka oli pyöritellä linkkitankoja auki, 4 kierrosta molemmista päistä piti pyöritellä ennen kuin loppu bindaaminen ja alkoi löytymään negatiivisiakin kulmia.

No mutta se testilento. Tein sen ihan hirveässä sumussa, jäi sitte ihan vain leijutteluksi. En edes koppaa laittanu kiinni siltä varalta että torppaan sen. Mutta hyvinhän se lensi. Perä toimi paremmin kuin koskaan. En saanu sitä pettämään pitch-pumpeissa yhtään. Äänestä kuuli selvän eron entiseen siinä miten perälapojen ääni pysyi samana pitch-pumpissa. Kyllä sieltä hieman kuului hampaiden ääni, mutta ei paljoa. Remmiperällä ei tarvinu kummosta nykäystä perälle olla niin se hyppi hampaita aina. Nyt on terävä perä, ei ole kyllä ikinä toiminu näin hyin ja täsmällisesti mitä nyt :) Samoten päärattaa ulina loppu. Pelkäsin että se olis kuitenkin moottorin laakerit mistä se ääni on kuulunu, mutta tais olla pääratas onneksi.

Toivottavasti huomenna sumu hälvenee aamusta että pääsee lentämään muutaman akullisen oikeatakin lentoa.
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #80 : 12 Lokakuu, 2014, 12:25:54 »
Noniin, nyt kävin neljä akullista ajamassa ihan oikeaa lentoa. Jännältä kuulostaa tuo perähampaiden ääni. Mutta hyvin se toimii. Sain minä virtaakin menemään nyt sen karvaa vaille 100A kun pyörittelin montaa silmukkaa putkeen, mutta vain Turnigyn pakalla. Gensseillä tais jäädä alle  90A. Tosin Turnigyt on raskaammat niin sehän selittää miksi niillä enempi virta maistuu. Nyt kyllä tuntu että kyykkäili kierrokset paljon enempi mitä eilen, varsinkin Turnigyillä. Mutta toisella syklillä taas tuntu että se kyykkäili vähemmän. En nyt vielä ihan varma ole että onko tuo 13T pinjoni sitten parempi, mutta ei se nyt hirveästi huonompikaan ole. Noparikin lämpeni tuon kovan silmukanpyörityksen jälkeen, mutta eipä nyt ole vertailukohtaa oikein että onko se saman verran vaiko vähemmän mitä isommalla pinjonilla oli. Ilmat on jähtyny muutenkin nyt paljon edellisistä lennätyksistä niin ei voi näppituntumalla paljoa sanoa.

Kyllä siitä vaan hyvä kopteri tuli taas :)
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #81 : 01 Marraskuu, 2014, 16:57:10 »
Tänään tuli Synergyyn 5 akullista ilmaa. Pisimmät lennot oli 6.5min jo 3000mAh virtarajalla. Kikkailin paljon inverttilentoharjoituste n kanssa, ja tulihan se ihan oikea kaarroskin inverttinä jo. Jäi ihan pirunmoinen lennättämisen polte päälle kyllä. Pakkasta oli sen nelisen astetta, ei lennätystä haitannut muuten kuin ettei näpit vielä ole kylmään tottunu ihan hyvin. Akuistakin huomas kyllä että ei niistä ihan samalla tavalla hönkää irronnut mitä lämpimänä, latauksessa näki myös että IR:t oli sen 25% normaalia korkeammat. Mutta en minä valita. Hyvin se toimi. Perä varsinkin herkistyny siitä mitä oli vielä viime talvena. Sillon tais kanittaa linkit liikaa vielä, mutta nyt on liene saaneet lentoja niin paljon alle että toimivat pakkasellakin.

Tästä olis hyvä jatkaa, jos vaan kelejä olis.
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #82 : 01 Marraskuu, 2014, 17:36:32 »
Pienen painostuksen tuloksena tuli ihan hyvä alku inverttikaarroksille. Hommahan on niin että osaat ne kyllä, et hienosti, mutta niin hyvin että simu ei ole oikein enää ratkaisu tässä vaiheessa vaan oikella tekeminen. Parasta tuossa nyt oli että homma otettiin haltuun myös kaarroksen jälkeen eli ei enää paniikissa heti oikein päin kun kaarros oli tehty vaan haluttuun suuntaan inverttiä eteen päin. Tuosta on tosi hyvä jatkaa.
« Viimeksi muokattu: 02 Marraskuu, 2014, 14:25:05 kirjoittanut JuhoV »
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #83 : 02 Marraskuu, 2014, 13:45:35 »
Jep, eihän tässä muusta ole kyse kuin ihan vain irrationaalisesta aristelusta. Ei edes käsiä tärisyttäny kun  sai tehtyä pitkän kaarroksen ja sen jälkeen vielä hyvä pätkä suoraa lentoa ennen kuin rollasin takas oikeinpäin. Ehkä tuosta jäi jotain lentopelkoa päälle kun keväällä sillon sain ekat inverttilennot tehtyä pikku-Trexillä ja saman tien heti kunnon torppi tyhmästä virheestä. Sitte siihen päälle paljon lentoa Synergyllä tajuamatta sitä miten huonoissa säädöissä se oli ja sen takia tarvi aina sen 7 akullista lämmittelyä ennen kuin alko tuntumaan hyvältä. Nyt se tuntuu hyvältä jo kolmen akun jälkeen vaikka olis yli viikkokin lentotaukoa. Helpottaa harjoittelua tosi paljon, vaikka harvassa alkaa olemaan ne viikot että ehtii enemmän kuin viis akullista koko viikkona lentämään.

Nyt sentään lentoaika on turvallisesti lähelle seitsämää minuuttia tuommosella kevyellä neppailulla. En ole kokeillu miten pitkään se lentäis jos pudottas kierrokset vaikka tuonne 1850 kohdalle. Sekin olis kevyeen inverttilentoon ihan tarpeeksi paljon, mutta lentoajassa varmasti näkyy paljon. Riittäis vastarin akussakin virta paljon paremmin kun lapoja on kevyempi ohjailla. Eri asia miten sitä sitte jaksaa keskittyä niin pitkästi yhtä kyytiä. Nyt kuitenkin alkaa tuohon virtasensoriin tulemaan luottoa niin paljon että uskaltaa tuon timerin jättää jo about kokonaan pois. Vois varmaan kääntää jo suosiolla sen juoksemaan toiseen suuntaan, nollaa vaan lennon alussa ja sitte laskun jälkeen tarkistaa että miten pitkä lento tuli.
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa Iron_man

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #84 : 02 Marraskuu, 2014, 13:58:32 »
Joo noinhan se menee kun Juho sanoi, että simussa kun homma sujuu niin sitten pitää vaan uskaltaa ruveta tekeen niitä juttuja oikeella kopterilla jos meinaa kehittyä. Itse reenailen kans kovasti invertiohjausta. Nyt tuota takaperin inverttinä kaarrosta on tullut X5:lla jonkin verran tehtyä. Pari kertaa on meinannut käydä huonosti ihan vaan sen takia, että ilman syytä koittaakin paniikissa keskeyttää liikkeen ja vetäistä kopterin oikein päin. Pitää vaan rauhassa vetää liike läpi ja luottaa siihen että kyllä sen homma osaa. Paniikkiliikkeitä tekemällä torppaa ainakin varmasti :)
*** Keeping RC Helis Alive since 2014 ***

Protos Max 700, Goblin 650 Black Thunder, Synergy N5C, Gaui X3, Oxy3, Futaba 14SG

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #85 : 02 Marraskuu, 2014, 14:37:07 »
Joo siinähän se ongelma just on kun simussa ei ole mitään paniikkia ja sen liikkeen saa aina vedettyä läpi, ihan sama miten hyvin tai huonosti se sitte onnistuukin. Sitte kun oikealla hoksaat puolivälissä liikettä että ei ei ei nyt menee ihan hassusti ja rupeet keskeyttämään niin se meneekin ihan ihmeasentoon etkä siinä sitte keksi että mitä sille tekis, kun ei simussakaan ole ikinä tuommosta tilannetta tullu eteen :)

Kävi mulla eilen kerran niin että tulin eilen inverttinä ja pysäytin kopterin, oli tarkotus kääntää siellä mutta jotenki tuntu huonolta ja käänsinkin sen sitte oikeinpäin. En vieläkään tiedä miten päin sitä siellä pyöräytin, se vaan meni jotenki hassusti eri tavalla mitä oli tarkotus ja hukkasin orientaation. Taas peukalot ohjas kopteria itsekseen jonku tovin ja sieltä se vaan tuli sitte ihan oikein vastaan eikä korkeuttakaan hävinny. Oli just niitä hetkiä mitkä pelastu sillä että joku refleksi oli simutellessa takaraivoon tarttunu ja se vaan meni sitte ihan oikein. Joskus ennenkin tullu tuommosia Synergyllä, mutta tosi harvoin. Ehkä se vaan isomman kanssa on sitä aikaa niin paljon enempi reagoida, kun vaan lentää tarpeeksi korkealla. Ehkä kertoo aika paljon miten varovaisesti sillä on lennetty kun ei ole 250 lennon aikana edes tikkuvirheitä tullu kovin montaa. No ei siinä, parempi näinpäin kuitenkin. Säästyny sekin korjausbudjetti johonki muuhun ja korjaukset ei ole syönyt lennättämiseltä aikaa. Näköjään se kopterin mekaniikka tulee tutuksi ihan huoltamallakin, ei ole pakko torppailla aina :)
« Viimeksi muokattu: 02 Marraskuu, 2014, 14:38:53 kirjoittanut Kaapeli »
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #86 : 02 Marraskuu, 2014, 15:02:28 »
Ei kopteri ole mikään pyhä lehmä, jota ei saa koskaan rikkoa eikä se ole maailman loppu jos se törähtää tonttiin kerran, pari vuodessa. Mitään hölmöä ei kantta tietysti yrittää ja maltilla eteen päin, mutta ei sitä kannata pelätä. Siitä tulee hirveä kehityksen ja ennen kaikkea lentoinnon jarru kun pelkää koko ajan torppia.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #87 : 23 Marraskuu, 2014, 12:46:11 »
Jaaha, nyt iski hammaspeikko kesken lennon. Tai no kyllä siitä kuulu joku outo ääni heti alusta asti. Nelisen minuuttia lentelin ja sitte kun tuntu että ääni vain voimistuu niin otin alas. Mitään muuta erikoista en nyt keksi tuon syyksi kuin sen että vähä tuntuu ehkä reilulta tuo pinjonin välys. Olis tieten voinu seurata sen kehitystä, ei se noin iso ollu kun löin läjään tuon. Jotenkin pistää miettimään että onkohan tässä nyt hammasrattaan materiaalin laatu huonompi mitä alkuperäisessä.. Mutta onhan se tuo liian iso välys kuitenkin aika selkeä syy miksi se antaa periksi.

No ei se auta. Laitetaan tuo vanha pääratas takaisin paikalleen ja pistetään se pyörimään takaperin. Siellä pitäs olla iskemätöntä hammasta pitkän matkaa vielä jäljellä.
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa Korppi

  • Seniori torppari
  • *****
  • 47
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #88 : 23 Marraskuu, 2014, 12:55:20 »
Eihän laakereissa ollut väljää?
Align 450 prominator@V2, (3GX, DFC),
Align 600 pro, (3GX, EFL),
Gaui 500X@hk2.1,  Tarot TL250A@CC3D
Futaba 14SG, iCharger 308DUO
https://www.youtube.com/channel/UC6aUMsdgrpk3d-Q8v7T_CPQ

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #89 : 23 Marraskuu, 2014, 13:01:42 »
Pääakselin laakerit vaihdoin tässä aika vasta, niissä ei pitäs mitään vikaa olla. Moottorin laakerit tuntui hyvältä kun tutkin niitä samalla kun vaihdoin pinjonia. Se tukilaakeri akselin päässä oli ehkä siinä kunnossa että olis voinu vaihtaa jos olis uus ollu, mutta ei sielläkään välystä tuntunut. Mitäs tässä nyt on tullut, joku parikymmentä lentoa tuolle uudelle päärattaalle..
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #90 : 24 Marraskuu, 2014, 22:15:43 »
Jaaha, nyt on wanha kunnon alkuperäinen pääratas siinä paikallaan. Mutta välystä en saanut säädettyä mieleisekseni, en sitten millään. Vaikka kuinka yritti käsin puristaa pinjonia pääakselia vasten niin aina siinä tuntu välys. Onkohan tuossa joku juttu nyt ettei tuota nyt vaan saa paremmaksi.. On siinä toki nyt se 13 hampainen pinjoni entisen 14 hampaisen tilalla, sehän on toki pikkusen pienempi. Ei se nyt näyttäny siltä että olis säätövara kesken loppunu, mutta kyllähän se huonolla tuurilla tietenkin voi olla ihan laidassa jo..
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa Tumppi T

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #91 : 25 Marraskuu, 2014, 08:50:40 »
Jaaha, nyt on wanha kunnon alkuperäinen pääratas siinä paikallaan. Mutta välystä en saanut säädettyä mieleisekseni, en sitten millään. Vaikka kuinka yritti käsin puristaa pinjonia pääakselia vasten niin aina siinä tuntu välys. Onkohan tuossa joku juttu nyt ettei tuota nyt vaan saa paremmaksi.. On siinä toki nyt se 13 hampainen pinjoni entisen 14 hampaisen tilalla, sehän on toki pikkusen pienempi. Ei se nyt näyttäny siltä että olis säätövara kesken loppunu, mutta kyllähän se huonolla tuurilla tietenkin voi olla ihan laidassa jo..

Voi olla että moottoripukkiin on tullu pienet painaumat niistä moottorin kiinnitysruuveista ja ne painaumat ikäänkuin vetää moottoria vanhalle paikalle. Koitas laittaa prikat siihen ruuvien kantojen alle

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #92 : 25 Marraskuu, 2014, 09:19:34 »
Siinä itseasiassa on hiilaripalat runkolevyjen ja ruuvien välillä. Eli tuo konstruktio on semmonen että moottoripukit on pitkissä reijissä runkolevyissä kiinni ja se välys säädetään sieltä pukkeja siirtelemällä. Eli ei pitäs olla siitä ongelmaa että tulee painaumia ajan saatossa.

Koitin myös sillä että painoin käsin koko moottoripukkiasetelmaa pääratasta vasten enkä saanu edes sillä välystä katoamaan. Eli voi olla että siellä loppuu ihan oikeasti säätövara pinjonille kesken. Mutta, tuossahan on nyt tuo pääratas jolla on jo lennetty se 250 lentoa, on vain käännettyä ratas ylösalaisin niin että pitäs olla iskemättömät hampaat pinjonia vasten kuorman alla. Tässähän voi olla ihan hyvin että se kulunut puoli hampaista antaa nyt jälkeen kun pääratasta pyörittelee käsin. Minusta tuo välys ei ollut ihan noin iso silloin kun laitoin iskemättömän pinjonin ja päärattaan paikalleen. Voihan se olla että säätövara on mitoitettu sille että se minimissään on sopiva 116T päärattaalla ja 13T pinjonilla, mikä käsittääkseni on se setuppi missä molemmat rattaat on pienimmät. Jos tuo 121 rattainen pääratas menee tuohon niin vois vaikka semmosta laittaa siihen seuravaksi, ja vaikka taas 14 hampaisella pinjonilla tai jotain. Ihmetyttää miksi tähän on tehty niin monta eri kokoista pääratasta, mutta no joo, ehkä siihen on syy :)
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa Matti Häkkinen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #93 : 25 Marraskuu, 2014, 11:33:08 »
Ei 700 kokosen kopteri pääratas saa mennä vielä loppuun jos sillä lennetään 200 lentoa.
500 lentoa on lähempänä laadukkaan osan käyttöikää.
Trex 700N DFC SK540
Trex 600N DFC SK540
Trex 700N DFC Beast X plus
Trex 470 LP Beast X plus
Goblin 700A Beast X plus; Goblin 700X Beast X plus.

Poissa Xen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #94 : 25 Marraskuu, 2014, 11:39:30 »
500 lentoa on lähempänä laadukkaan osan käyttöikää.
Lainaus
Sanoo mies joka vaihtaa nupin osat sadan lennon välein ja kehuu laatupeliksi  ;D

Vaihtaisit itsekin nupin laakerit 100 lennon välein jos jokus lennnätäisit sen verran 3Dlentoa torppaamatta.

Ennen kun alkaa puhella noista kannnattaa ottaa selvää siittä miten osat kuluu lentojen aikana.
« Viimeksi muokattu: 25 Marraskuu, 2014, 20:33:02 kirjoittanut Matti Häkkinen »

Poissa Xen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #95 : 25 Marraskuu, 2014, 21:34:00 »
Oho. Modepa otti herneen aika pahasti nenään ku piti postausta muokata. Voi kuule, nöyrä anteeksipyyntö kun herran herkkää hipiää nyt loukattu. Ja pidä ne omat trollit kanssa poissa.

Edit.
Edellinen postaus oli alkujaan alla oleva. Onko tuo loukkaavaa? Se, että muutit minun kirjoitusta ja kirjoitat siihen selkeästi vihjaavia ja vähätteleviä kommentteja on minusta erittäin ala-arvoista toimintaa.
500 lentoa on lähempänä laadukkaan osan käyttöikää.
Sanoo mies joka vaihtaa nupin osat sadan lennon välein ja kehuu laatupeliksi  ;D
« Viimeksi muokattu: 25 Marraskuu, 2014, 21:45:14 kirjoittanut Xen »

Poissa TeroS

  • Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit TreRC
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #96 : 25 Marraskuu, 2014, 22:03:48 »
Matti:

Se on sillai perinteisessä foorumikäyttäytymisessä että jos otat palkokasvia nenään ja menet editoimaan (muka) suhun kohdistunutta asiaa niin kirjoitat mitä muokkasit ja miksi. Ei lähdetä pelleilemään kuin pikkulapset hiekkalaatikolla.

Tämä on keskustelufoorumi ja täällä tulee kestää asioita joista ei aina ole yhtä mieltä muiden kanssa. Ja käyttäjillä on pitkä muisti.

Ja vielä, muistetaan nyt kaikki että jos tittelissä on "Mode" niin se tuottaa vallan mukana myös vastuuta. Se vastuu pitää kantaa, ja vastuunkantajalla pitää olla vähän enempi nahkaa nenän päällä mitä nyt.

Ei tää pojat näin vakavaa ole että pitää tuolla lailla lähteä asioita (toisten kirjoituksia) mennä vääristelemään. Perskele pojat, ei näin!

(PS: Tarviiks tästä ottaa skriinshotti??)

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #97 : 25 Marraskuu, 2014, 22:07:42 »
Oisko kuitenkin Matilta työtapaturma editoida Xenin postausta.
Käy yllättävän helposti vahingossakin.

Poissa Matti Häkkinen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #98 : 25 Marraskuu, 2014, 22:25:00 »
Matti:

Se on sillai perinteisessä foorumikäyttäytymisessä että jos otat palkokasvia nenään ja menet editoimaan (muka) suhun kohdistunutta asiaa niin kirjoitat mitä muokkasit ja miksi. Ei lähdetä pelleilemään kuin pikkulapset hiekkalaatikolla.

Tämä on keskustelufoorumi ja täällä tulee kestää asioita joista ei aina ole yhtä mieltä muiden kanssa. Ja käyttäjillä on pitkä muisti.

Ja vielä, muistetaan nyt kaikki että jos tittelissä on "Mode" niin se tuottaa vallan mukana myös vastuuta. Se vastuu pitää kantaa, ja vastuunkantajalla pitää olla vähän enempi nahkaa nenän päällä mitä nyt.

Ei tää pojat näin vakavaa ole että pitää tuolla lailla lähteä asioita (toisten kirjoituksia) mennä vääristelemään. Perskele pojat, ei näin!

(PS: Tarviiks tästä ottaa skriinshotti??)


Se editointi oli vahinko.

Trex 700N DFC SK540
Trex 600N DFC SK540
Trex 700N DFC Beast X plus
Trex 470 LP Beast X plus
Goblin 700A Beast X plus; Goblin 700X Beast X plus.

Poissa Iron_man

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #99 : 25 Marraskuu, 2014, 22:29:30 »
Minustakin näytti että vahingossa tuli vastaus xenin viestin muokkauksena. Rauhaa  ;)
*** Keeping RC Helis Alive since 2014 ***

Protos Max 700, Goblin 650 Black Thunder, Synergy N5C, Gaui X3, Oxy3, Futaba 14SG

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
Jaska.t kopterit

Aloittaja jaska.t « 1 2 ... 19 20 » MyFleet

494 Vastauksia
184640 Lukukerrat
Uusin viesti 20 Marraskuu, 2020, 19:53:15
kirjoittanut Matti Häkkinen
4 Vastauksia
4394 Lukukerrat
Uusin viesti 19 Heinäkuu, 2008, 18:35:15
kirjoittanut Mikaelni
19 Vastauksia
9429 Lukukerrat
Uusin viesti 28 Syyskuu, 2009, 22:24:41
kirjoittanut Harza72
njs:n kopterit

Aloittaja njs « 1 2 ... 9 10 » MyFleet

230 Vastauksia
137408 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Elokuu, 2018, 20:11:57
kirjoittanut TimoK
Ves@n kopterit

Aloittaja Ves@ « 1 2 3 4 5 » MyFleet

119 Vastauksia
76913 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Kesäkuu, 2018, 12:39:47
kirjoittanut Ves@