Nooni, sain tälle viikkoa iltahommina tehtyä peräremonti Synergylle. Asentelin siihen siis TT konversio kitin remmin tilalle. Siinä samalla otin myös perän lavanpitimet kokonaan auki ja vaihdoin sinne kaikki laakerit. Tarpeeseen tuli sekin huolto, ei ne enää kovin hyvässä kunnossa olleet. Vielä se liikkui ihan kevyesti, mutta aika selvä ero uusilla laakereilla sen suhteen miten sileästi se toimi. Löyty syy myös sille miksi siellä tuntuu hieman pitkittäistä klappia lavanpitimissä, ne prikat millä lavanpitimet lukitaan painelaakeria vasten oli vähän painunut lontolleen. Niitä en tietenkään ollu hoksannu tilata uusia, niin meni sitte samat paikalleen. Klappi vähenty kyllä tuollakin. Eiköhän sillä lennä taas, kun on edellisilläkin lennetty se 250 lentoa ja klappi on samanlaisena pysyny aina.
Pääratas meni vaihtoon myös. Aika paljon siitä oli muovimurua irronnut, sitä oli siinä moottorin ympärillä vähä joka paikassa, ja paljon. Huomasin tässä että ihan ok se oli muuten, toiselta puolen hampaat vain kulunu. Ratas itsessään on täysin symmetrinen, senhän vois ihan hyvin kääntää toisinpäin ja kuluttaa hampaat sieltäkin loppuun. Pinjoni oli kuitenkin se mikä oli eniten kulunut. Oli ihan hirveän näköinen. Laitoin kokeeksi 13 hampaisen tuon nykyisen 14 hampaisen tilalle. Laskeskelin tässä että jos lennän aina max 2000RPM niin pitäs silloin muutenkin olla 13 hampainen parempi. Tuolla 14 hampaisella moottori ja nopari kuumenee aika reilusti.
Konversiokitti itsessään oli aika helppo ja suoraviivainen asentaa. Aikaa toki meni ihmettelemiseen ja arpomiseen. Mutta sinnehän tuo paikalleen meni. Laitoin myös lukituspultit peräputkelle jotta se ei varmasti lähde lennossa valumaan sieltä itsekseen irti, kun manuaalissa tällaista suositeltiin.. Yllättäen perän linkkitanko jäi muutaman millin lyhyeksi. Servo bindasi toiseen laitaan ja negatiivisia kulmia ei saanu lavoille ollenkaan. Melkosen tiukka oli pyöritellä linkkitankoja auki, 4 kierrosta molemmista päistä piti pyöritellä ennen kuin loppu bindaaminen ja alkoi löytymään negatiivisiakin kulmia.
No mutta se testilento. Tein sen ihan hirveässä sumussa, jäi sitte ihan vain leijutteluksi. En edes koppaa laittanu kiinni siltä varalta että torppaan sen. Mutta hyvinhän se lensi. Perä toimi paremmin kuin koskaan. En saanu sitä pettämään pitch-pumpeissa yhtään. Äänestä kuuli selvän eron entiseen siinä miten perälapojen ääni pysyi samana pitch-pumpissa. Kyllä sieltä hieman kuului hampaiden ääni, mutta ei paljoa. Remmiperällä ei tarvinu kummosta nykäystä perälle olla niin se hyppi hampaita aina. Nyt on terävä perä, ei ole kyllä ikinä toiminu näin hyin ja täsmällisesti mitä nyt
Samoten päärattaa ulina loppu. Pelkäsin että se olis kuitenkin moottorin laakerit mistä se ääni on kuulunu, mutta tais olla pääratas onneksi.
Toivottavasti huomenna sumu hälvenee aamusta että pääsee lentämään muutaman akullisen oikeatakin lentoa.