Kirjoittaja Aihe: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset  (Luettu 103025 kertaa)

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #150 : 15 Heinäkuu, 2015, 21:36:21 »
Noniin, tulipa tuumailtua akkuja taas. Tässä viimeksi kun kävin kentällä niin kattelin että on muuten aivan hillittömän isot IR lukema toisen genssin ykkösakussa. Kotona sitä tutkin niin löyty epäilyttävät mustat jäljet akun kyljestä reunimmaisten kennojen kohdilta. Ensin luulin niitä palamisjäljiksi mutta tarkempi tutkiminen paljastikin että siellähän onkin akkukotelon takaosassa landariasetelman ruuvinkannat mitkä painaa akkua :o Näytti niin epäilyttävältä että säilytin akkupakkaa sitten metallisessa tuhkaämpärissä puoli viikkoa siltä varalta että kuitenkin syttyy palamaan. No eipä siinä mitään ulkoisia muutoksia näkyny kuitenkaan. Mittailin uudelleen IR lukemia ja näytti toisen akun ykköskennolle noin 5.6mOhm. Toisen akun ykköskennossa oli muuten myös joku 4.6mOhm, että aika korkea lukema sekin. Paras lukema oli 3.6mOhm, ei mikään hyvä sekään.

No ei siinä, tänään oli keliä taas niin ei muuta kuin akut latinkiin ja kopteri taivaalle. Ekalla syklillä tuntu niin turnipseilla kuin gensseilläkin lievää puutumista varsinkin loppua kohden. Mutta siitähän ne kuitenkin virkosivat. Varsinkin genssit heräs hyvään iskuun. Viimesellä latauksella näytti 2.6mOhm keskiarvoa molempien akkujen ykköskennoon, eli ei nyt mikään hirveen huono lukema. Parhaat lukemat oli jotain 1.6mOhm. Piikkivirtaa tuli täydestä akusta se 115A niin gensseistä kuin turnigyistäkin. Tämän parempia lukemia en ole koskaan saanutkaan.

Eli eli, eihän noissa arvoissa nyt mitään vikaa ole. Ainut ero mitä keksin on se että nyt oli ehkä vähä lämpimäpi ilma ja lämpimämmät akut heti lähtiessä. En nyt muista enää millasia lukemia sieltä tuli uudekseltaan kylmässä, voi toki olla että ikääntyessään nuo lipot alkaa olla herkempiä käyttölämpötilalle, eli varsinkin kylmässä kasvaa IR:t paljon. Kovaa runtua kun antaa niin toimivat hyvin.

Noparin lämpöjä tässä oon seuraillut aina välillä ja tuo 1800 kierrosta alko tuntua kesää kohti liian pieneltä Castlen kanssa. Nostin kiekkoja 1875 asti ja nyt tuntuu että heti lennon jälkeen kun kokeilee niin 10sek kestää sormea pitää noparin päällä ilman että alkaa polttamaan. Lienee tarpeeksi viileä :)

Toinen "mielenkiintoinen" tapaus oli kun laitoin akkua latinkiin ja ajatuksissani aloin työntämään toista balanseria väärinpäin kiinni. Huomasin virheeni siitä kun liittimestä pääsi kauhea räpsäys ja balanseriliittimeen tuli palojäljet. Hetken mietin että mitä tässä nyt oikein tapahtu ja miten tämä nyt on edes mahdollista, mutta onhan siellä urospuolisessa liittimessä piikit ihan paljaana näkösällä ja siellä naaraspuolellakin on siinä reunassa ne hahlot hyvin lähellä. Ja kun kyseessä oli rinnanlataukseen käyetty Y-haara josta toinen pää oli jo kytketty, niin sieltähän ei tarvi kuin yksi nasta osua väärään kohtaan niin oikkari on valmis. Ensimmäinen pelko oli toki että nyt palo nintendosta balanseri. No siinä asiaa pohdin että hyvällä tuurilla räppäs vaan kipinää ja jännite ei välttämäti lyöny pahasti laturin päästä, kun toinen pää balanserista oli kuitenkin tukevasti akussa kiinni. Ainakin se yksi lataus mitä tuosta portista otin kentällä ulos loppui siihen että akku oli täysin balanssissa. Tämä ei toki takaa sitä että kaikki kennot balansoituvat oikeasti, mutta ainakaan vielä mitään vikaa ei näkynyt. Pitää seurata tilannetta ja toivoa että tästä selvittiin säikähdyksellä.
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #151 : 25 Elokuu, 2015, 21:38:29 »
Päivitystä välillä tännekin. Nyt on viimein ollu hyviä kelejä ja lentoja on tullut ihan reilusti. Viimein tuntuu että jotain edistystä on tullut myös lennätykseen, siitä huolimatta että tässä on menty niin varovasti ettei puoleentoista vuoteen ole tullu yhtään torppia. Peruuttelua lähdin vetämään vähän puoliväkisin. Simussahan se on mennyt ihan hyvin jo pitkään, mutta kun ei vaan ole uskaltanut vetää oikealla niin ei sitä sitten ole tullut tehtyä. Nyt kuitenkin jotenkin lukko aukesi ja yhtäkkiä taivaalla lähti ympyrät ja kahdeksikot sujumaan myös takaperin. Jännä sinällänsä kun sitä ympyrän ajoa on nyt takaperin harjoitellut aika paljon niin nyt se menee paljon paremmin etuperinkin :D

Inverttilento on vielä melko arkaa kuitenkin. Selvästi niin epävarmaa että ei oikein muu tahdo sujua kuin kahdeksikon pyöritys. Mietin että miksi se onkin niin vaikeaa, mutta tässä taitaa nyt kuitenkin olla kyse siitä että inverttiorientaatiot ei ole niin hyvin selkärangassa mitä oikeinpäin. Simussa tämän huomaa lähinnä siitä että leijutusharjoituksissa inverttinä tulee aika paljon virheliikkuja väärään suuntaan, vaikka kopteri sinällänsä pysyy aika hyvin hanskassa. Ilmassa oikean kanssa tuo sitten näkyy aristeluna kun virheliikut epävarmoissa orientaatioissa alkaa heti pelottamaan. Kova harjoittelu tietysti auttaisi, mutta toisaalta nyt iltojen pimetessä voi yrittää myös simutella ja käydä läpi kipupisteitä. Eteenpäin tämä nyt kuitenkin on mennyt ja edistystä on sekin että hahmottaa syitä miksi lento ei luonnossa suju.

Pikku-trexiäkin pyörittelin tässä viikonloppuna pitkästä aikaa. Sillä tullut nyt tosi vähän lentoja kun on niin hyvä kalusto tuon ison lennättämiseen. Tässä aikasemmin tuntu kyllä tosi tylsältä siirtyä Synergystä Trexiin, kun siinä on niin selvästi vähemmän tehoa kokoonsa nähden ja se tuntuu muutenkin hyvin raskaalta ilmassa. Johtu suurelta siitä että Synergyllä on tosi mukava vetää isoa kuviota kovalla vauhdilla, niin eihän tuo trexi sovellu semmoseen ollenkaan. Nyt kun maltoin tehdä sievästi peruutteluharjoituksia ja inverttilentoa niin se tuntuikin yllättävän mukavalta peliltä siihen. Tehon puute ei haittaa mitään ja siinä oli jotenkin muutenkin semmonen jännä tunne että se vaan meni siellä taivaalla, ehkä vähä niinkuin itsekseen. Toisaalta voi johtua siitä että siinä ei ole ollenkaan niin herkät gyron asetukset, pienet tikun liikkeet ei näy ollenkaan niin selvästi mitä Synergyssä. Vois ehkä kokeilla kasvattaa hysteresistä Synergyssäkin jos se tuntus siinäkin paremmalta. Toisaalta taas tuolla 3GX:n asetuksissa taitaa nupin gainitkin olla paljon pienempiä ja sen seurauksena siinä jotenkin tuntuu liikesuunnan vaikutus lapakehän kääntelyyn paljon selvemmin. Silloin Skyartecin Waspilla tämä tuntui tosi selvästi, eteenpäin kun ajo ja veti cyclikistä taakse niin nousi paljon äkäsemmin nokka pystyyn mitä paikallaan käännettäessä. Trexillä on vähän samaa tunnetta. Synergyllä tätä ei ole ei sitten yhtään.

Akut on tykänny käytöstä. Keväällä valittelin että ne alkavat olla ihan loppu, mutta nyt ei ole kyllä ollut valittamista. Kyllähän niissä ekalla syklillä on isot IR:t ja vaihtelevat paljon kennojen välillä, mutta muutamalla syklillä erot tasottuu selvästi. Näky meneen viitisentoista litraa bensaa gaatillekin. Kolmesti olen tuohon 10 litran kanisteriin käynyt ottamassa sen 12.5 litraa bensaa, ja ei sitä hirveesti yhtä kanisterillista enempää mennyt ainakaan viime kesänä muihin vehkeisiin. Alkukesästä ei tarvinu ruohoakaan paljoa leikata niin säästy siinäkin.

Pikku-gensseissä meni taas yhdestä akusta balanserin johto poikki yhden kennon kohdalta. Viimeksi korjasin samaa kohtaa kolvaamalla, ja nyt se katkes siitä vierestä uudelleen. Tietysti vielä niin että nyt se pitäs jo purkaa auki jos haluaisi juottaa uudelleen paikalleen. Tutkiskelin tuota jonkin aikaa ja mullahan taisikin käydä hyvä tuuri tuon kanssa. Se on nimittäin pakan reunimmaisin kenno mistä balanseri on nyt irti, muut on ok. Tämähän ei ole ollenkaan vakavaa, kunhan akkua rinnanlataa jonkun ehjän akun kanssa. Riittää että ne muut kennot balansoidaan normaalisti niin se reunimmainen saa balansoitua sitten sen virtajohdon läpi. Ei toki ihan samaan jännitteeseen mene latauksen aikana, mutta sitä mukaa kun virta putoaa nollaan niin ne kennojännitteethän tasoittuu sitten samaan muiden rinnalla olevien kennojen kanssa. Keskellä oleva balanserijohdon kanssahan tilanne ei ole sama, mutta reunimmaisenhan tosiaan saa pätkästä poikki, jos vaan rinnalla on akku jossa on ehjä balanseri. Kätevää :)
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa Korppi

  • Seniori torppari
  • *****
  • 47
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #152 : 28 Elokuu, 2015, 08:17:40 »
eikös sen laitimmaisen balansserin johdon voi laittaa virtajohtoon kiinni?
Align 450 prominator@V2, (3GX, DFC),
Align 600 pro, (3GX, EFL),
Gaui 500X@hk2.1,  Tarot TL250A@CC3D
Futaba 14SG, iCharger 308DUO
https://www.youtube.com/channel/UC6aUMsdgrpk3d-Q8v7T_CPQ

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #153 : 28 Elokuu, 2015, 08:30:32 »
Hyvä idea, ei tullu itsellä mieleen :) Huomattavasti helpompi sinne mitä lähtä kuoren alle kaivamaan. Mutta näin kun ei tarvii oikeastaan koskaan yksinään latailla niin kelvannee näinkin että on aina terve akku mukana rinnalla niin toimii ok.
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #154 : 13 Syyskuu, 2015, 17:14:11 »
Noniin, päivitellään vähän leiritunnelmia. Kelit oli niin hyvät kun vaan olla voi. Synergyyn tuli lauantaina 16 akullista ilmaa ja vielä sunnintainkin 11 akullista, eli 27 lentoa yhteensä. Ei paha. Semmonen 2.5h pelkkää lennätystä. Kipori kävi melkein 12 tuntia ja siitä otettiin sähköä laturiin 6kWh. Bensaa meni ehkä 2.5 tankillista, eli reilu kymmenen litraa. Vastarin akkua latasin viisi kertaa. Juomavettä meni 2.5l ja ruisleipää 300g.

Lento tuntu hyvältä ja Synergy pelas niinku ennenkin. Mitään uutta en isommin päässyt opettelemaan mutta varmuutta ja sujuvuutta tuli liikkeisiin hyvin. Kahdeksikot ja ympyrät meni peruuttelemalla jo sujuvasti ja ihan kohtuullisella vauhdilla. Inverttilentokin meni jo kohtuullisella varmuudella. Jotain pientä neppailuakin tuli yriteltyä aina välillä. Skaalalentoakin tuli harjoiteltua välillä kun lennon alussa rullailin kopterin kiitotielle niitä keltaisia viivoja pitkin ja ajelin sitte kiitotietä sen neljänneskenttää ennen kun vedin taivaalle :D Akun lopuksi samaa reittiä takaperin takasin.

Joo, hauskaa oli. Vuoden päästä toivottavasti uudelleen.
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #155 : 29 Marraskuu, 2015, 19:32:28 »
Kappas, ei olekaan tullu päiviteltyä sitte leirin jälkeen. No, ei ole kummoisia tapahtunutkaan, että ei siinä. Illat pimenee niin ei töitten jälkeen voi mitään tehdä. Ja viikonloppuisin sataa vettä niin ei voi mitään tehdä. Harvakseltaan oon pikku-trexillä lentäny yhen syklin akuille. Synergy seisonu yli kuukauden.

No, tänään sattu kuitenkin olemaa auringonpaistetta. Ja sattumalta iski tässä viikollla Sulo Vileenit ja alennuksesta lähti 5000mAh 60C akkuja kaks paria. No niitähän sitä sitte sisään ajamaan. Hyvältä vaikuttivat. Tai vähän liian hyvältä jopa. Eihän nuo lämmennyt käytössä juuri yhtään meikäläisen virroilla. 3C virralla vetelin täyteen niin eihän tuota jäänyt yhtään odotusaikaa lennon jälkeen, sai melkein saman tien vaihtaa laturista uutta tilalle ja jatkaa lennätystä. Ajattelin että näillä vois tehdä sitä että vetää 40A virralla parin täyteen ja toista tyhjää. Sitte mitä jää luppoaikaa laturilla niin ovat molemmat rinnan siinä latautumassa molemmista kanavista sen 40A. Mutta nyt oli pelkästään 30A käytössä ja jo sillä jäi odotusajat mitättömän lyhyiksi. Saa nähdä pitääkö näihin ruveta miettimään jotain keinoa millä ne saa pysymään riittävän lämpimänä latauksen ajan ettei pakkasella pääse liian kylmäksi.
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #156 : 29 Marraskuu, 2015, 21:56:46 »
laturisalkun kansi kiinni. powerin ja laturin häviöt pitää kaiken lämpösenä :) näin me täällä toimitaan. kannattaa olla varovainen ettei lämpene liikaakin :)
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #157 : 29 Marraskuu, 2015, 22:23:54 »
Joo, joku semmonen vois olla. Paitsi ettei mahu kansi kiinni jos laturi on siinä päällä. Mietin että jos kääris akun johonki fleeseen latauksen ajaksi niin ette se jähtys. Toinen vaihtoehto että laittaa yhen lämppärin lätkät lämmittämään akkua :) Nyt mulla on sillai että laturi istuu powereitten päällä ja akut on siinä puoliksi powereitten ja niiden ulostuloilman päällä. Ei oikein riitä lämpö sillä vielä, vaikka siinä powereitten persiissä sitä lämpöä jonkin verran on jo. Nintendossakin nousi nippa nappa lämmöt 40 asteen päälle.
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #158 : 06 Joulukuu, 2015, 16:00:38 »
Ai että, olipa mahtava keli taas. No auringon paistetta ei ollu, mutta muuten kyllä lähes täydellinen. Loppua kohden oli jo sinistä taivastakin!

Vaan kyllä tuli uutta iloa lennätykseen kun sai uudet akut. Tuossa kun kotoa lähtiessä vedin täyteen niin näytti 1.2 - 1.4mOhm per kenno vastusta. Ja sen kyllä huomas. Ei lennon aikana huomannut mitenkään sitä että alko akku tyhjentyä. Ennen oli ensimmäinen lento aina semmosta löysäilyä ja loppua kohden alko tehot hiipumaan ihan selkeästi. Nyt ei huomannut mitään eroa koko akullisella.

Nintendollakin melkein pääsin kokeilemaan ladata 40A virralla molemmista kanavista, mutta en minä kerenny lentää akkua tyhjäksi niin nopeasti ettei toinen olis jo melkein täys kun toista tuo laturiin. Sain minä melkein 2kW rikki energiakulutusmittariin, samaan aikaan nintendo veti joku 33A powereilta ulos. Näköjään tällä virralla nippa nappa pysyy akut käyttölämmössä latauksen aikana.

Tuon wanhan turnigyn pakan pyhitin nyt lämppärikäyttöön. Mietin että mikä se olis hyvä ratkasu kun niitä ei pysty kentälle lähtiessä lataamaan kovasti eikä viittis jättää täyteen latinkiin edes lämppärin akkuja koko ajaksi. Keksin sitten tehdä laturiin ohejlman millä lataan kennot vain 4.0V jännitteeseen ja vedän sill tuon lämppärin pakat täyteen vaikka lennätyksen jälkeen. On niin lähellä storagea että siinä ei enää isoa hävikkiä kapasiteetissa tule vuoden mittaan, vaikka oliskin aina tuossa jännitteessä. Ja näkyy sinne menevän vielä yli 2000mAh virtaakin, nuo oli siis ennen tuota ladattu täyteen ja sitte purettu lentämällä se 3000mAh ulos. Eli 4.0V -> 4.2V välillä akkuun menee enää se 1000mAh varausta. Jos warmerilla olen saanut purettua sen 2/3 kapasiteetista ulos cutoffiin ajamalla, niin sillon sieltä sais noin 2300mAh lämppärikäyttöön. Tuolla pyörittää lämppäriä kakkosteholla vielä jonku puoltoista tuntia per akku. Ei paha.
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #159 : 19 Joulukuu, 2015, 17:57:54 »
Kappas, näinpä sitä tuli taas lennettyä Synergyä, vaikka alkaa vuoden pimein aika olemaan päällä. Kuus akullista on näköjään tuo uus normi millä on hyvä mennä. Akut senkun paranee. Ensimmäinen lataus pakasta vedettynä anto 2.2mOhm paikkeilla olevia IR lukemia, nyt päivän ensimmäinen lataus anto jo 1.0 - 1.2mOhm lukemia, ei ollenkaan paha. Lienevät nyt täysin iskussa jo :) Meni siinä reilu puolenkymmentä sykliä per akku sisäänajoa että alko olemaan tässä kunnossa. En tiedä olisko ollu nopeammin jos ei olis aina 1-2 viikon taukoa kolmen syklin jälkeen.

Valoa ei tosiaan ole tällä korkeudella edes neljää tuntia. Puoliltapäivin oli kamat auton perällä ja siitä ei enää olis riittänyt riittävästi lennätysaikaa jos olis Ahmonsuolle ajanu, onneksi lähipellolla oli niin vähän lunta että auton sai sinne parkkiin ongelmitta. Pari viikkoa edellisestä lennätyksestä aikaa niin meni se pari lentoa alkuun taas niin ettei tuntunu edes mukavalta, mutta niinhän se siitä alko sujumaan ja viimeset akut leijuttelin taivaan jo hämärtyessä oikein nautiskellen.

Jotain outoa epämääräistä sivuääntä on ruvennut kardaanista kuulumaan. Pistin tuon merkille jo tässä muutama viikko sitten. Ei sitä ilmassa kuule, mutta maassa kun pudottaa kierrokset pois ja antaa hitaasti ilman kuormaa lapojen pyöriä niin kuulostaa aika surkealta nuo rattaat. Veikkaisin että siellä on jossain laakerissa jotain ylimääräistä välystä mikä sitten päästää rattaat liikkumaan kun ilman kuormaa pyörittelee. Ollu huolto-osat tarkotus tilata ladilta muutenkin, niin sama varmaan katella perän voimansiirtoonkin uutta osaa samalle kertaa. Mietin tässä vaan että alanko purkamaan jo tälle iltaa vai käviskö vielä huomennakin lennättämässä.. vaikeita valintoja :) Periaatteessa vois antaa tuon olla levällään siihen asti että saa uutta osaa tilalle, ei nämä keskitalven kelit nyt niin hyviä ole. Toisaalta nyt on lomaa tulossa ja on se tuo pikku-Trexi melkosen laimea verrattuna Synergyyn. Ei tekis mieli laittaa ykköspeliä remonttiin. Mutta ennen kevättä se on huollettava, toivotaan että kesällä saa taas paljon lentoja alle.
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #160 : 19 Joulukuu, 2015, 21:27:07 »
Niin, tulipa mieleen vielä eräs tapaus mikä sattu tuossa päivällä. Eli olin tankannut gaatin tässä männä päivänä ja nyt sitten pistin ison kuorman päälle, mutta unohdinpa aukaista korvausilmaventtiilin korkista. No sehän sammua tupsahti siellä toisen akun lataamisen aikana. Heti tuli mieleen ne jutut mitä luin nintendosta ja miten käy jos powerit lähtee alta kesken latauksen. RCgroupsin kertomusten mukaan se ei sammu, vaan ottaa virtaa akuista ja tekee kaiken laista jännää, muun muassa vuotaa matalamman jännitteen akkuun virtaa hiljalleen ja voi vetää sen jopa ylijännitteeseen. No, ainakin tällä tavalla kun oli vain yhdessä portissa akkuja kiinni niin eipä tuo tehny mitään muuta kuin oli pimeänä koko mylly. Sähköt takas päälle ja homma jatkui niinkuin ennenkin. Liekö tässä tullu jotain korjausta sitten uudempien softa- tai rautaversioiden myötä.

Toinen jännä juttu oli että kipori ehti varmasti lämmetä kun sitä oli kurmotettu jo vartin verran keskimäärin reippaan kilowatin kuormalla, niin eipä lähteny käyntiin ilman ryyppyä. Tai no, en tiedä vetikö se kaasuttimen niin kuivaksi kun tankissa oli hirvee alipaine, mutta ryyppyä antamalla se lähti heti käymään. Muistas vaan tuon perhanan venttiilin, ei ollu ensimmäinen kerta kun sammu liian ison tankin alipaineen takia :) Eihän tuo ole ongelma kuin täyden tankin kanssa, tyhjemmällä tankilla siellä on niin paljon ilmatilaa että varmaan sinne höyrystyy bensaa itsekseenkin niin paljon että tuskin saa liian isoa alipainetta sinne vedettyä.
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa Korppi

  • Seniori torppari
  • *****
  • 47
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #161 : 19 Joulukuu, 2015, 21:45:42 »
omasta kiporista meni korkin venttiili turvoksiin? ja tukehtui parikin kertaa kesken latauksen, mutta ei muta kuin ryypytystä ja käyntiin. uusi korkki on pelannut ok
Align 450 prominator@V2, (3GX, DFC),
Align 600 pro, (3GX, EFL),
Gaui 500X@hk2.1,  Tarot TL250A@CC3D
Futaba 14SG, iCharger 308DUO
https://www.youtube.com/channel/UC6aUMsdgrpk3d-Q8v7T_CPQ

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #162 : 20 Joulukuu, 2015, 21:01:08 »
Tuli lennettyä tänäänkin se kuus akullista. Eli 12 lentoa tälle viikonloppua. Viime kesänäkin oli harvassa ne viikot kun tuli näin paljon lentoja.

Testasinpa piruuttani että miten latauskalusto kestää maksimivirtoja. Laitoin ensimmäisen lennon jälkeen akun vain 30A virralla toiseen kanavaan ja toisen lennon jälkeen nostin sitten siitäkin virran 40A tasolle, niin että molempiin kanaviin meni se 40A. Siihen tyhjempään akkuun ei toki menny ihan koko kilowattia kun oli vielä niin matala jännite, mutta aika lähelle kahta kilowattia oli outputti. Verkkokaupan energinankulutusmittari näytti ottotehoksi 2450W. Ihan ilman häviöitä ei sähkö muuta muotoaan, mutta suurin hävikki taitaa tulla tuolla powereitten puolella. Nintendoon meni sisään 41A 49V jännitteellä. Siellon hyvät hakkurit ja paksu lanka keloissa, kun on tehty kestämään 65A virtoja, ei tunnu 40A vielä missään.

Mutta on se tuo kiporikin vissiin ihan kelpo vehje. 2300VA on nimellisteho ja 2600VA maksimiteho, ei ainakaan lyhyellä käytöllä ollu vielä moksiskaan lievästä nimellistehon ylityksestä. Vissiin ne tuota pykälää pienempääkin mallia vetävät melko pitkiä aikoja lähelle 2kW tehoilla ilman ongelmia. Muualta ei tehon käyttöä huomaa mutta melkonen läntti sulaa maata ilmestyny joka käytön jälkeen gaatin taakse :)

En ole nyt tankannu edes niin en tiedä miten paljon se vie bensaa tuommosella 1kW keskikuormalla. Ainakin leirillä tuntu vievän reilun tankillisen päivässä vaikka ei tullu latailtua paljoa enempää päivässä mitä nyt viikonlopun aikana. Ei vaan ihan optimissa taida ominaiskulutus olla tyhjäkäynnillä.
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #163 : 24 Tammikuu, 2016, 08:39:40 »
Noniin, päivitelläänpä tännekin kun näkyy muutki käyneen lennättävän nyt kun pakkaset hellitti. Eilen tuli vedettyä viis akullista Synergyllä. Tuchokaupasta hommasin siihen nyt 115mm perälavat kun on vähä naftisti ollu pitoa noissa 105mm lapasissa. Hyvinhän ne paikalleen istu ja pitoa löyty. Ei tosin riittäny kanttia että olisin saanu revittyä niin tiukasti että olis vanhoillakaan ollu pidon menetys lähellä. Mielenkiintoinen havainto oli että gainia ei tarvinu pudottaa vaikka lavan pituus kasvo. Olihan mulla tässä Edgen 115mm lavat pari vuotta sitten jonkin aikaa, ja niillä piti pudottaa reilusti gaineja alaspäin kun muuten oli niin iloinen perä että ihan pelotti. Nyt on sittemmin ilmeisesti perän mekaniikka herkistyny niin ettei se enää jumita kylmässä. Eli oon ajellu varmaan liian matalilla perägaineilla jo pitkään, mutta alkuun ei voinu gaineja nostaa kun mekaniikka jähmetty liiaksi kylmäksi. Ei oo meikä ihan hirveesti säätäny vaikka näköjään olis tarvettakin ollu..

Kipori piti huolen että ei kylmä tullut. Ei nimittäin tahtonu ihan helpolla lähtä käyntiin. Normaalisti olis kuukauden seisomisen jälkeen riittäny 12 nykäsyä, mutta nyt meni 24 vetoa ennen kuin yritti käyntiin. Tymyyksissäni vedin heti ryypyn pois päältä niinku enenkin, niin sehän sammua tupsahti siihen heti. Tarvi vielä toistakymmentä vetoa lisää ennen kuni lähti uudelleen käymään. Kyllä siitä tunsi että se oli pitkään ihan siinä ihan rajalla että potkaseeko niin paljoa että lähtee jo käymään, mutta ei ihan. Oli toki pitkään ollu kylmässä säilytyksessä (nyt oli -8 autotallissa kun nostin auton perälle kyytiin), ja sen lisäksi bensaki on joskus alkusyksystä hommattu ja seissyt tankissa pitkään. Pitäs enempi runtua antaa että sais vanhat bensat ajettua pois :)
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa TimoK

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #164 : 24 Tammikuu, 2016, 09:35:49 »
Onko sulla pienkone bensaa? Sitä olen Kiporeissa menestyksellisesti käyttänyt. Mulla on IG2000 aina ulko säilytyksessä. Se lähti - 27C pakkasellakin 4:lla vedolla käyntiin (koitin ihan mielenkiinnosta). Tosin ei siihen kuormaa kannata laittaa ennen kuin on lämmenny. On mineraaliöljy pakkasessa aika jäykkää kamaa....
|Logo 690SX|Logo 550SX|VBC|ja pari kiinteä siipistä|

Entiset:
|Goblin BT650|G420 Sport|G 570KSE|380KSE|Mini Protos|Goblin 700|Goblin 380|T-Rex 450L|Gaui NX4|MSH Protos (carbon) R.I.P|MSH Protos (plastic)|Logo 550SX|

Poissa njs

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #65
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #165 : 24 Tammikuu, 2016, 13:48:19 »
Onko sulla pienkone bensaa? Sitä olen Kiporeissa menestyksellisesti käyttänyt. Mulla on IG2000 aina ulko säilytyksessä. Se lähti - 27C pakkasellakin 4:lla vedolla käyntiin (koitin ihan mielenkiinnosta). Tosin ei siihen kuormaa kannata laittaa ennen kuin on lämmenny. On mineraaliöljy pakkasessa aika jäykkää kamaa....

Aika yksilöitä nämäkin näyttää olevan. Oma IG2000 aina ulkona ja pari kk käyttämättä, pienkonebensaa takissa. Kävin äsken vajaa sata kertaa nykimässä eikä edes luvannut. Otin sisään lämpeämään ja kohta uusi kokeilu.

Poissa samiwhat

  • TLR-Tiimipelotti
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • Torppari #94, SIL, Valkka, Ämmässuo
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #166 : 24 Tammikuu, 2016, 13:56:13 »
Juuri näin se näyttäs olevan. Oma ig2600 tarvitsee kesällä yleensä se kymmenkunta nykäsyä. Nyt 4kk kylmässä säilytetty ja eilen lähti toisella nykäsyllä.  :)

Team TLR on eniten Suomen pääkaupunkiseudun RC-lennokkikentille levinnein Teami.
Mikado Logo Xxxtreme 800 / Mikado Logo 690SX/ MSH Protos 380

Poissa Kumppis

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #197, SIL, Ämmässuo
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #167 : 24 Tammikuu, 2016, 15:11:13 »
Juuri näin se näyttäs olevan. Oma ig2600 tarvitsee kesällä yleensä se kymmenkunta nykäsyä. Nyt 4kk kylmässä säilytetty ja eilen lähti toisella nykäsyllä.  :)
Oisko ollu vaan innokkaampi kopteristi nykäsemässä narusta [emoji6] ?

Sent from my SM-G920F using Tapatalk

SAB Goblin 630 - VBAR blueline
Trex 450 PLUS DFC 6S - SK540
TechOne Neptune EDF 3S
ZMR 250 quad 3S - CC3D
Futaba T14SG

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #168 : 24 Tammikuu, 2016, 17:25:52 »
Mulla on aina ig2000 lähteny kohtuudella. Välillä ku seissy pidempään ulkosalla niinku toi aina on ni saa hetken nykiä. Kertaakaan ei oo jääny lähtemättä ennenku kunto loppuu :D

Ihan pumppu 98 on käytössä
« Viimeksi muokattu: 24 Tammikuu, 2016, 18:51:59 kirjoittanut Tohtori R »
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #169 : 24 Tammikuu, 2016, 18:27:17 »
Onko sulla pienkone bensaa? Sitä olen Kiporeissa menestyksellisesti käyttänyt. Mulla on IG2000 aina ulko säilytyksessä. Se lähti - 27C pakkasellakin 4:lla vedolla käyntiin (koitin ihan mielenkiinnosta). Tosin ei siihen kuormaa kannata laittaa ennen kuin on lämmenny. On mineraaliöljy pakkasessa aika jäykkää kamaa....

Joo ei ole pienkonebensaa, ihan tavallista 98 vaan. Tuolla toki voi olla ehkä se suurin merkitys. Mutta en ole löytäny vielä paikallista putiikkia joka möis sitä suoraan pumpusta niin ei ole ollut intoa ostaa valmiiksi kanisterissa sitä kalliilla hintaa. Lähihuoltsikalta saa heti kun tarvii :) Tällä mennään, kunto kasvaa kun välillä vähä nykii kiporia :D

Tais tosiaan vähä jähmeätä olla öljy jo tuossa -8 asteen lämmössä, mutta veikkaan että lämpeni se kuorman alla sitten. Ainaki oli semmonen ihan reilu läiskäre sulaa maata kiporin takana 40min ajon jälkeen :)
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa njs

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #65
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #170 : 24 Tammikuu, 2016, 19:01:50 »
Mä en huomannut suurta eroa siinä miten tuo käynnistyi kun vaihdoin 98E:stä pienkonebensaan.

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #171 : 24 Tammikuu, 2016, 22:57:20 »
Joo, taitavat olla melko eriäväisiä yksilöitä nämä kiporit. Ja vaatiihan se pienkonebensakin vähä erilaista säätöä kaasarilta. Riippuu varmaan ihan tuurista että kummalla toimii paremmin, ellei lähde säätämään ite kaasaria. Wilikkihän se vissiin sääti omansa? Liekö minkälainen operaatio?
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa Pohjola

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Tulossa jostain menossa jonnekin, ei pääse perille
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #172 : 24 Tammikuu, 2016, 23:04:16 »
Kipori piti huolen että ei kylmä tullut. Ei nimittäin tahtonu ihan helpolla lähtä käyntiin. Normaalisti olis kuukauden seisomisen jälkeen riittäny 12 nykäsyä, mutta nyt meni 24 vetoa ennen kuin yritti käyntiin. Tymyyksissäni vedin heti ryypyn pois päältä niinku enenkin, niin sehän sammua tupsahti siihen heti. Tarvi vielä toistakymmentä vetoa lisää ennen kuni lähti uudelleen käymään. Kyllä siitä tunsi että se oli pitkään ihan siinä ihan rajalla että potkaseeko niin paljoa että lähtee jo käymään, mutta ei ihan. Oli toki pitkään ollu kylmässä säilytyksessä (nyt oli -8 autotallissa kun nostin auton perälle kyytiin), ja sen lisäksi bensaki on joskus alkusyksystä hommattu ja seissyt tankissa pitkään. Pitäs enempi runtua antaa että sais vanhat bensat ajettua pois :)
Myös bensaa valmistetaan kesä- ja talvilaatuisena, eron huomaa helpoiten juurikin käynnistyvyydessä.
Ainakin silloin jos käynnistyvyys on muutenkin huonoa. Tässä tapauksessa polttoaineen ei pitäisi vielä olla
muuten "vanhaa", ellei ole säilytetty kovin kuumassa paikassa.
Kokeile käynnistystä siten, että pidät pienen tauon (10-30s) aina narullisen jälkeen, polttoaine ehtii sinä aikana höyrystyä, syttyy helpommin. Moottori kastuu helposti jos ryyppy päällä kiskoo narusta hikipäisenä.
En ole omaa vanhaa peltikuorista Hondaa talvella koittanut käyntiin mutta kesällä lähtee useimmiten ekalla
narullisella.
Polttoaineella ei ole muuta väliä kunhan noudattaa valmistajan ohjetta. Pienkonebensa toki mukavaa kun
ei käryä, ei astiassa eikä pakokaasuissa.
Trex600CF,-ESP,-pro DFC Spartan VX1e
Blade Nano CPX
Trex800G, Trex700N
Phoenix
DX7, DX9

Poissa ija

  • Pro torppari
  • ****
  • RC Jets Finland,OIK
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #173 : 25 Tammikuu, 2016, 00:35:47 »
Puuttuvan hajun lisäksi pienkonebensan verraton etu on se, ettei se hartsiinnu pitkän tauon aikana samalla tavalla kaasariin kuin normi 98 ja tuki sitä. Itse käynnissä en ole huomannu minkäänlaista eroa millään vehkeellä. Lumilingon kesäsäilytyksen, ja ruohonleikkurin talvisäilytyksen, jälkeen vekottimet lähtevät helposti käyntiin, jos viimeinen tankillinen ennen taukoa oli pienkonebensaa. Sen jälkeen kun otin tavaksi käyttää ennen säilytystä pienkonebensaa, ei ole tarvinnu ikinä repiä moottoreita hiki päässä käyntiin (tahi purkaa lumilingon kaasaria).

Ilkka

Poissa Xen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #174 : 25 Tammikuu, 2016, 08:15:15 »
Ja vaatiihan se pienkonebensakin vähä erilaista säätöä kaasarilta. Riippuu varmaan ihan tuurista että kummalla toimii paremmin, ellei lähde säätämään ite kaasaria.
Mullaha kävi takuuseen oma ig2600 säädössä ja 98 oli tankissa. Hyvin se on sillä pelannut, useamman kerran joutuu kyllä nykäiseen että lähtee käyntiin. Joudun sitte myrskyn aikana olosuhteiden pakosta ostamaan pienkonebensaa (paikkakunnan kaikki bensapumput pimeenä  :P), nii kyllähä se vähä hassua ääntä piti, ihan ku ois ollu leikkaamassa kiinni  ;D  Sitte ku sai taas 98:sia nii äänikin tasottui.

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
Jaska.t kopterit

Aloittaja jaska.t « 1 2 ... 19 20 » MyFleet

494 Vastauksia
184660 Lukukerrat
Uusin viesti 20 Marraskuu, 2020, 19:53:15
kirjoittanut Matti Häkkinen
4 Vastauksia
4395 Lukukerrat
Uusin viesti 19 Heinäkuu, 2008, 18:35:15
kirjoittanut Mikaelni
19 Vastauksia
9435 Lukukerrat
Uusin viesti 28 Syyskuu, 2009, 22:24:41
kirjoittanut Harza72
njs:n kopterit

Aloittaja njs « 1 2 ... 9 10 » MyFleet

230 Vastauksia
137440 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Elokuu, 2018, 20:11:57
kirjoittanut TimoK
Ves@n kopterit

Aloittaja Ves@ « 1 2 3 4 5 » MyFleet

119 Vastauksia
76916 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Kesäkuu, 2018, 12:39:47
kirjoittanut Ves@