Päivitystä välillä tännekin. Nyt on viimein ollu hyviä kelejä ja lentoja on tullut ihan reilusti. Viimein tuntuu että jotain edistystä on tullut myös lennätykseen, siitä huolimatta että tässä on menty niin varovasti ettei puoleentoista vuoteen ole tullu yhtään torppia. Peruuttelua lähdin vetämään vähän puoliväkisin. Simussahan se on mennyt ihan hyvin jo pitkään, mutta kun ei vaan ole uskaltanut vetää oikealla niin ei sitä sitten ole tullut tehtyä. Nyt kuitenkin jotenkin lukko aukesi ja yhtäkkiä taivaalla lähti ympyrät ja kahdeksikot sujumaan myös takaperin. Jännä sinällänsä kun sitä ympyrän ajoa on nyt takaperin harjoitellut aika paljon niin nyt se menee paljon paremmin etuperinkin
Inverttilento on vielä melko arkaa kuitenkin. Selvästi niin epävarmaa että ei oikein muu tahdo sujua kuin kahdeksikon pyöritys. Mietin että miksi se onkin niin vaikeaa, mutta tässä taitaa nyt kuitenkin olla kyse siitä että inverttiorientaatiot ei ole niin hyvin selkärangassa mitä oikeinpäin. Simussa tämän huomaa lähinnä siitä että leijutusharjoituksissa inverttinä tulee aika paljon virheliikkuja väärään suuntaan, vaikka kopteri sinällänsä pysyy aika hyvin hanskassa. Ilmassa oikean kanssa tuo sitten näkyy aristeluna kun virheliikut epävarmoissa orientaatioissa alkaa heti pelottamaan. Kova harjoittelu tietysti auttaisi, mutta toisaalta nyt iltojen pimetessä voi yrittää myös simutella ja käydä läpi kipupisteitä. Eteenpäin tämä nyt kuitenkin on mennyt ja edistystä on sekin että hahmottaa syitä miksi lento ei luonnossa suju.
Pikku-trexiäkin pyörittelin tässä viikonloppuna pitkästä aikaa. Sillä tullut nyt tosi vähän lentoja kun on niin hyvä kalusto tuon ison lennättämiseen. Tässä aikasemmin tuntu kyllä tosi tylsältä siirtyä Synergystä Trexiin, kun siinä on niin selvästi vähemmän tehoa kokoonsa nähden ja se tuntuu muutenkin hyvin raskaalta ilmassa. Johtu suurelta siitä että Synergyllä on tosi mukava vetää isoa kuviota kovalla vauhdilla, niin eihän tuo trexi sovellu semmoseen ollenkaan. Nyt kun maltoin tehdä sievästi peruutteluharjoituksia ja inverttilentoa niin se tuntuikin yllättävän mukavalta peliltä siihen. Tehon puute ei haittaa mitään ja siinä oli jotenkin muutenkin semmonen jännä tunne että se vaan meni siellä taivaalla, ehkä vähä niinkuin itsekseen. Toisaalta voi johtua siitä että siinä ei ole ollenkaan niin herkät gyron asetukset, pienet tikun liikkeet ei näy ollenkaan niin selvästi mitä Synergyssä. Vois ehkä kokeilla kasvattaa hysteresistä Synergyssäkin jos se tuntus siinäkin paremmalta. Toisaalta taas tuolla 3GX:n asetuksissa taitaa nupin gainitkin olla paljon pienempiä ja sen seurauksena siinä jotenkin tuntuu liikesuunnan vaikutus lapakehän kääntelyyn paljon selvemmin. Silloin Skyartecin Waspilla tämä tuntui tosi selvästi, eteenpäin kun ajo ja veti cyclikistä taakse niin nousi paljon äkäsemmin nokka pystyyn mitä paikallaan käännettäessä. Trexillä on vähän samaa tunnetta. Synergyllä tätä ei ole ei sitten yhtään.
Akut on tykänny käytöstä. Keväällä valittelin että ne alkavat olla ihan loppu, mutta nyt ei ole kyllä ollut valittamista. Kyllähän niissä ekalla syklillä on isot IR:t ja vaihtelevat paljon kennojen välillä, mutta muutamalla syklillä erot tasottuu selvästi. Näky meneen viitisentoista litraa bensaa gaatillekin. Kolmesti olen tuohon 10 litran kanisteriin käynyt ottamassa sen 12.5 litraa bensaa, ja ei sitä hirveesti yhtä kanisterillista enempää mennyt ainakaan viime kesänä muihin vehkeisiin. Alkukesästä ei tarvinu ruohoakaan paljoa leikata niin säästy siinäkin.
Pikku-gensseissä meni taas yhdestä akusta balanserin johto poikki yhden kennon kohdalta. Viimeksi korjasin samaa kohtaa kolvaamalla, ja nyt se katkes siitä vierestä uudelleen. Tietysti vielä niin että nyt se pitäs jo purkaa auki jos haluaisi juottaa uudelleen paikalleen. Tutkiskelin tuota jonkin aikaa ja mullahan taisikin käydä hyvä tuuri tuon kanssa. Se on nimittäin pakan reunimmaisin kenno mistä balanseri on nyt irti, muut on ok. Tämähän ei ole ollenkaan vakavaa, kunhan akkua rinnanlataa jonkun ehjän akun kanssa. Riittää että ne muut kennot balansoidaan normaalisti niin se reunimmainen saa balansoitua sitten sen virtajohdon läpi. Ei toki ihan samaan jännitteeseen mene latauksen aikana, mutta sitä mukaa kun virta putoaa nollaan niin ne kennojännitteethän tasoittuu sitten samaan muiden rinnalla olevien kennojen kanssa. Keskellä oleva balanserijohdon kanssahan tilanne ei ole sama, mutta reunimmaisenhan tosiaan saa pätkästä poikki, jos vaan rinnalla on akku jossa on ehjä balanseri. Kätevää