Päivitelläänpä vähän tännekin kuulumisia kun näköjään ei pitkään aikaan ole tullu mitään sanottua. Tais tulla reilu kuukausi sitten tehtyä remonttia Synergyyn. Laitoin edestä melkein kokonaan voimansiirron kuluvat osat uusiksi. Motivaationa tälle oli perän voimansiirrosta kuulunut erikoinen hammasrattaiden rallatus aina spool downin lopussa. Siinä kun kerran purin niin pistin kaikki laakerit edestä uusiksi ja kaikki muut hammasrattaat paitsi sen onko se nyt autorotaatiorattaan nimellä kulkeva ratas pääakselilla. Olihan siellä useampikin pykälille kulunut laakeri ja perän etummaiset kulmavaihteen rattaat oli jo selvästi kuluneen oloiset pinnasta, vaikkei silmällä mitään isompaa jälkeä nähnyt. Käsissä tuntuivat kuitenkin hieman nihkeiltä pyöriteltäviltä osasta kohtaan. Uusilla osilla toimivat tosi hienosti. Mutta se rallatus ei sieltä mihinkään lähtenyt. Mikähän siinä vielä vois olla, jotenkin epäilyttää että se yksi autorotaatioratas nyt vois sitä aiheuttaa, kun eipä siellä oikein mitään muuta kuluvaa enää ole. Ellei ääni kuulu sitten jostain ihan muualta..
Perälle jäi osia puuttumaan niin käyn sen läpi joskus myöhemmin, vois varmaan vaihtaa sinnekin kaikki laakerit ainakin.
Nyt kun on ilmat hiljalleen parantuneet niin on tullut taas vähän enempi lennätystä ja hiljalleen alkaa taidoissa päästä takasin sille tasolle mihin ne loppukesästä jäi kun alko valo loppumaan. Jännä miten sitä ei uskaltanu talvella yhtään inverttilentoa tehdä. Aluksi loppu sen takia kun oli huonosti valoa tarjolla ja sitten oli jo niin pitkään taukoa ettei uskaltanu vaikka valoa olisikin hetkittäin ollut. Nyt tälle viikkoa sain pitkästä aikaa ensimmäiset inverttikaarrokset kuitenkin tehtyä
Eipä tuo loppupeleissä sen kummemmalta tuntunut kuin mitä sitä muisteli, tarvi vain sen itseluottamuksen että uskaltaa lähtä tekemään sitä liikettä.
Ehkä hiljalleen alkaa pajastumaan syy siihen miksi tämä koko kopteri on aina tuntunut niin haastavalta lentää ja tarvii ihan hirveesti ilmaa alle ennen kuin se alkaa tuntumaan mukavalta. Se on tuo gyro. Aikasemmin en ole yksinkertaisesti kyennyt analysoimaan että mikä siinä on pielessä, että miten sitä tuntumaa pitäs saada muutettua että hommaa saisi menemään eteenpäin, mutta nyt luulen että ymmärrän mikä siinä mättää. Sen huomaa ehkä parhaiten sillä kun tekee takaperin silmukkaa sivutuulessa. Olen lähes satavarma siitä että saan tikut pidettyä tasan suorassa tuon liikkeen aikana, mutta silti kopteri ei vaan pysy suorassa, lähtee vetämään perä tuulen mukaan. Tuolla CGY750 2.0 softaversion esittelyvideoilla Nick Maxwellin selitti että aiemmat softaversiot on luonteeltaan täysin reaktiivisia, eli reagoivat vasta muutoksiin jälkikäteen. Uudemmissa on paljon enemmän precomppia eri liikkeissä valmiina mukana, ja sen lisäksi siellä ilmeisesti on muutenkin paljon paremmin mahdollista säätää olemus semmoiseksi että kopteri seuraa tarkemmin haluttuja liikkeitä ilman että tekee omiaan. Nyt ne omiaan tekemiset selvästi puskee läpi sieltä ja niihin on mulla hirveen hankala tottua, en kertakaikkiaan osaa kunnolla sitä että kesken liikkeen tekisin korjausliikkeitä. Selvästi tuntuu että kopteri pitää vetää monet hankalat orientaatiot "sokkona" läpi ja sitten korjata kun se on tutummassa orientaatiossa. Sitten kun kopteri vetää samat liikkeet eri tuulioloissa aina vähän eri tavalla läpi niin lopputuloksena on hirveesti epävarmuutta kaiken uuden opetteluun. Vanhan toistokin yllättää aina välillä kun lopputulos on jotain muuta kuin mitä oletti. Toki kun riittävästi toistaa niin oppii siihenkin että tekee ne tarvittavat korjausliikkeet aina sopivaan väliin, lopulta ihan huomaamatta.
Näin siis ainakin kuvittelen asian olevan. Tässä olis siis hyvä sauma vetää uusin softa sisään ja lähtä kokeilemaan miten se siitä alkaa tuntumaan. Olis sitten pakko opetella tuo purkin säätäminenkin kunnolla, kun pitäs vetää setuppi alusta alkaen uusiksi. Toisaalta, uusin versio pitäs olla niin paljon helpompi kuin vanhemmat että tuskin se niin vaikeaa edes on mitä se on tuolla vanhalla ollut.
Muuten kalusto on kyllä hyvässä iskussa ja on suorastaan nautinnollista miten voi vaan hetken mielijohteesta tehdä päätöksen että nyt kentälle. Siitä kun tavaraa lähtee kantamaan autoon menee ehkä puoli tuntia siihen että vehkeet on kentän laidalla lentokunnossa, ensimmäinen ajopakka täynnä ja toinen jo latauksessa. Siitä eteenpäin onkin sitten käytännössä keskeytyksetöntä lennätystä ilman että ainakaan akkuja tai latauskalustoa tarvii odotella. Tuohon kun lähipellolle tulee niin kahteen tuntiin ehtii 6 akullista lentämään, ja tuohon lasketaan siis se että kalusto kannetaan sisältä autoon ja lopuksi autosta takasi sisälle
Niin joo, tulihan sitä vielä "uus" RX akku hommattua Xeniltä. Vanha kopterikansan sananlaskuhan menee että
Jos jotain ei Xeniltä löydy, niin se on kaupasta haettava. Entinen RX akku oli muuten ihan ok, mitä nyt kerran unohtu vastari kiinni ja sieltä pääs jännite tippumaan 1.5V tasolle. Toisessa kennossa oli 0.8V ja toisessa 0.9V. Hyvin se siitä toipu ja sillä lennettiin monta sataa lentoa tuon jälkeen
En tiedä miten vanha tämä uudempi on, mutta ainakin siinä oli 30% pienemmät IR lukemat ja todennäköisesti kapasiteettiakin reilusti enempi. Näkee jo telemetriastakin ettei se lennon aikana kyyki niin paljoa mitä entinen. Ajetaan nyt sillä sitten.