Kirjoittaja Aihe: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset  (Luettu 103020 kertaa)

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #175 : 25 Tammikuu, 2016, 08:31:22 »
Puuttuvan hajun lisäksi pienkonebensan verraton etu on se, ettei se hartsiinnu pitkän tauon aikana samalla tavalla kaasariin kuin normi 98 ja tuki sitä.

Tämä olis tarkotus ratkaista sillä että vehkeet on ympärivuotisessa käytössä eikä siten bensa koskaan ehdi hartsiintumaan kaasariin :) Mutta tuota tauotusta nykimisen välissä vois kokeilla. Kerran sain tulpan kasteltua kun unohdin kääntää virran päälle ja revin sitä liikaa ryyppy päällä. Siihen autto se että piti hetken taukoa ja sitten pari nykäsyä vielä ilman ryyppyä ennen kuin ryypyn kanssa sitte nykäsin käymään. En tiedä meneekö siinä sitten kaasari kuivaksi säilytyksessä vai haihtuuko sieltä bensasta kevyemmät jakeet pois, vai mistä syystä se on huonompi käynnistymään aina kun on enempi seissyt.
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #176 : 10 Huhtikuu, 2016, 21:06:17 »
Päivitelläänpä vähän tännekin kuulumisia kun näköjään ei pitkään aikaan ole tullu mitään sanottua. Tais tulla reilu kuukausi sitten tehtyä remonttia Synergyyn. Laitoin edestä melkein kokonaan voimansiirron kuluvat osat uusiksi. Motivaationa tälle oli perän voimansiirrosta kuulunut erikoinen hammasrattaiden rallatus aina spool downin lopussa. Siinä kun kerran purin niin pistin kaikki laakerit edestä uusiksi ja kaikki muut hammasrattaat paitsi sen onko se nyt autorotaatiorattaan nimellä kulkeva ratas pääakselilla. Olihan siellä useampikin pykälille kulunut laakeri ja perän etummaiset kulmavaihteen rattaat oli jo selvästi kuluneen oloiset pinnasta, vaikkei silmällä mitään isompaa jälkeä nähnyt. Käsissä tuntuivat kuitenkin hieman nihkeiltä pyöriteltäviltä osasta kohtaan. Uusilla osilla toimivat tosi hienosti. Mutta se rallatus ei sieltä mihinkään lähtenyt. Mikähän siinä vielä vois olla, jotenkin epäilyttää että se yksi autorotaatioratas nyt vois sitä aiheuttaa, kun eipä siellä oikein mitään muuta kuluvaa enää ole. Ellei ääni kuulu sitten jostain ihan muualta..

Perälle jäi osia puuttumaan niin käyn sen läpi joskus myöhemmin, vois varmaan vaihtaa sinnekin kaikki laakerit ainakin.

Nyt kun on ilmat hiljalleen parantuneet niin on tullut taas vähän enempi lennätystä ja hiljalleen alkaa taidoissa päästä takasin sille tasolle mihin ne loppukesästä jäi kun alko valo loppumaan. Jännä miten sitä ei uskaltanu talvella yhtään inverttilentoa tehdä. Aluksi loppu sen takia kun oli huonosti valoa tarjolla ja sitten oli jo niin pitkään taukoa ettei uskaltanu vaikka valoa olisikin hetkittäin ollut. Nyt tälle viikkoa sain pitkästä aikaa ensimmäiset inverttikaarrokset kuitenkin tehtyä :) Eipä tuo loppupeleissä sen kummemmalta tuntunut kuin mitä sitä muisteli, tarvi vain sen itseluottamuksen että uskaltaa lähtä tekemään sitä liikettä.

Ehkä hiljalleen alkaa pajastumaan syy siihen miksi tämä koko kopteri on aina tuntunut niin haastavalta lentää ja tarvii ihan hirveesti ilmaa alle ennen kuin se alkaa tuntumaan mukavalta. Se on tuo gyro. Aikasemmin en ole yksinkertaisesti kyennyt analysoimaan että mikä siinä on pielessä, että miten sitä tuntumaa pitäs saada muutettua että hommaa saisi menemään eteenpäin, mutta nyt luulen että ymmärrän mikä siinä mättää. Sen huomaa ehkä parhaiten sillä kun tekee takaperin silmukkaa sivutuulessa. Olen lähes satavarma siitä että saan tikut pidettyä tasan suorassa tuon liikkeen aikana, mutta silti kopteri ei vaan pysy suorassa, lähtee vetämään perä tuulen mukaan. Tuolla CGY750 2.0 softaversion esittelyvideoilla Nick Maxwellin selitti että aiemmat softaversiot on luonteeltaan täysin reaktiivisia, eli reagoivat vasta muutoksiin jälkikäteen. Uudemmissa on paljon enemmän precomppia eri liikkeissä valmiina mukana, ja sen lisäksi siellä ilmeisesti on muutenkin paljon paremmin mahdollista säätää olemus semmoiseksi että kopteri seuraa tarkemmin haluttuja liikkeitä ilman että tekee omiaan. Nyt ne omiaan tekemiset selvästi puskee läpi sieltä ja niihin on mulla hirveen hankala tottua, en kertakaikkiaan osaa kunnolla sitä että kesken liikkeen tekisin korjausliikkeitä. Selvästi tuntuu että kopteri pitää vetää monet hankalat orientaatiot "sokkona" läpi ja sitten korjata kun se on tutummassa orientaatiossa. Sitten kun kopteri vetää samat liikkeet eri tuulioloissa aina vähän eri tavalla läpi niin lopputuloksena on hirveesti epävarmuutta kaiken uuden opetteluun. Vanhan toistokin yllättää aina välillä kun lopputulos on jotain muuta kuin mitä oletti. Toki kun riittävästi toistaa niin oppii siihenkin että tekee ne tarvittavat korjausliikkeet aina sopivaan väliin, lopulta ihan huomaamatta.

Näin siis ainakin kuvittelen asian olevan. Tässä olis siis hyvä sauma vetää uusin softa sisään ja lähtä kokeilemaan miten se siitä alkaa tuntumaan. Olis sitten pakko opetella tuo purkin säätäminenkin kunnolla, kun pitäs vetää setuppi alusta alkaen uusiksi. Toisaalta, uusin versio pitäs olla niin paljon helpompi kuin vanhemmat että tuskin se niin vaikeaa edes on mitä se on tuolla vanhalla ollut.

Muuten kalusto on kyllä hyvässä iskussa ja on suorastaan nautinnollista miten voi vaan hetken mielijohteesta tehdä päätöksen että nyt kentälle. Siitä kun tavaraa lähtee kantamaan autoon menee ehkä puoli tuntia siihen että vehkeet on kentän laidalla lentokunnossa, ensimmäinen ajopakka täynnä ja toinen jo latauksessa. Siitä eteenpäin onkin sitten käytännössä keskeytyksetöntä lennätystä ilman että ainakaan akkuja tai latauskalustoa tarvii odotella. Tuohon kun lähipellolle tulee niin kahteen tuntiin ehtii 6 akullista lentämään, ja tuohon lasketaan siis se että kalusto kannetaan sisältä autoon ja lopuksi autosta takasi sisälle :)

Niin joo, tulihan sitä vielä "uus" RX akku hommattua Xeniltä. Vanha kopterikansan sananlaskuhan menee että Jos jotain ei Xeniltä löydy, niin se on kaupasta haettava. Entinen RX akku oli muuten ihan ok, mitä nyt kerran unohtu vastari kiinni ja sieltä pääs jännite tippumaan 1.5V tasolle. Toisessa kennossa oli 0.8V ja toisessa 0.9V. Hyvin se siitä toipu ja sillä lennettiin monta sataa lentoa tuon jälkeen :) En tiedä miten vanha tämä uudempi on, mutta ainakin siinä oli 30% pienemmät IR lukemat ja todennäköisesti kapasiteettiakin reilusti enempi. Näkee jo telemetriastakin ettei se lennon aikana kyyki niin paljoa mitä entinen. Ajetaan nyt sillä sitten.
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #177 : 05 Toukokuu, 2016, 22:29:20 »
Piikkupäivitystä taas.. Lentoja on tullu ihan kohtuudella, mikä on hyvä juttu kun kelit sen kun paranevat vaan tästä eteenpäin. Futten gyron päivitystä olin jo ihan tosissani suunnittelemassa mutta eihän siitä mitään tullu. Boottasin vaimon läppärin windowsin puolelle ja koitin asennella tuon CIU-2 kikkulan ajureita, mutta eihän siitä mitään tullu. Ajurit asentu muttei se ruvennu sinne mitään juttelemaan. Kikkulassa jäi vihreä ledi syttymättä sen merkiksi että kone olis sen oikein tunnistanut. Kyrsimys oli sitäkin suurempi kun tökkäsin sen kokeeksi linux koneeseen kiinni. Heti syttyi vihreä valo palamaan ja laite tunnisti sieltä FTDI UARTin. Mikä hitto siinä on niin vaikeaa tehdä toimivia windows ajureita? Tai no, ehkä se vaan on niin pirun vaikeaa ihan oikeasti. No, katotaan tuota uudelleen jos joskus joku jolla olis vähän paremmin ylläpidetty winkkari tulis käymään ja avustais uuden softan sisään luikauttamisessa... Onneksi varsinaisen säätämisen voi tehdä sitte ilman winkkaria kun firmiksen saa päivitettyä :)

Pikakelataanpa tähän päivään. Oli muuten ihan täydellinen keli ensimmäistä kertaa tälle vuotta. Tuulta oli iltapäivästä hivenen reilusti mutta muuten aivan pilvetön taivas. Kolme akkua kerkesin lähilennolla pyörittelemään kun huomasin että oli yksi kopan kiinnike tippunut peltoon. Taas. Olinko minä tuoltakin unohtanu lukitteet pois kun niitä värkkäsin tässä talvella.. Ilmeisesti. Onneksi niitä oli vielä varalla. Ajattelin että vedän nuo pari viimestä akkua sitten tyhjäksi ihan sievästi. On sillä kopan kiinniketapilla kuitenkin runkolevy tuosta edestä kiinni, vaikka onkin aika kaukana voimalinjasta. Päätin sitte että nyt tehdään sitä inverttiharjoittelua kun se on jotenkin ylivoimaisen vaikeaa ollu taas tälle kevättä. Sen verta edistyny onneksi että suoraa pätkää olen saanu harjoteltua ja sitte rollina kääntäny takas oikeinpäin ennen kaarrosta, että varsinainen inverttilento suoraan ja siitä rollaaminen takas on hyvin muistissa. Mutta ne kaarrokset.. Ei sitte millään ole riittäny rohkeutta. Nyt siinä kun tuulikin tyyntyi ihan huomaamatta niin lähdin sitten kaarroksiakin tekemään. Ja ehän siinä mitään ihmeellistä ollut, ne meni ihan hyvin. Lopulta pyöritin kahdeksikkoa inverttinä ja ihan hyvin se oli hallussa. En kyllä tajua mikä mentaalilukko tuossa nyt taas on ollu ettei tuota ole uskaltanut tehdä. Ehkä se vaati vaan sen aivan täydellisen kelin että uskalsi tarpeeksi korkealla yrittää ja näki orientaation 100% oikein vaikka kopun vetikin välillä vähän odottamattomaan asentoon. Eipä siinä sitten mitään ihmeellistä enää ole.

Tätä lisää, kelejä näyttäs olevan tulossa taas :)
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #178 : 20 Toukokuu, 2016, 22:54:34 »
Noniin, melkosta säätöä ollu. Sain pävitettyä Futaban gyroon v2.0 softan ja lähdin ihan nollista säätämään sitä uusiksi. Ensimmäinen ongelma tuli siinä kun Ijan virtasensori ei enää toiminut samassa väylässä CGY750:n kanssa, vaan gyro keksi lukea telemetriadatan seasta servodataa, jos siellä vain sattui sopivaa dataa olemaan seassa. Seurauksena oli että govi ei toiminut lainkaan ja pitch ja rudder kanaville tuli satunnaisesti häröjä niin että swassi pomppi hyvin nopeasti ylos-alaisin ja perä potki myös aivan tarpeettoman nopeasti aina satunnaisesti. Onneksi ongelmaan oli niin yksinkertainen ratkaisu kuin siirtää gyro pois SBUS2 väylästä vastarin SBUS väylään ja kummittelut loppui siihen. Ijan ohjeissa oli kyllä hyvin mainittu että älä kytke samaan väylään sensoreiden kanssa gyroa, mutta Futaban omissa ohjeissa ei mainittu sanallakaan etteikö CGY750 olisi epäyhteensopiva SBUS2 telemetriasensoreiden kanssa. Varsinkin kun v1.31 versiolla ei ollut mitään ongelmia yhteensopivuuden kanssa.

Tästä asetelmasta tuli kuitenkin vielä uusi ja varsin odottamaton ongelma. Nyt siellä on siis rx-akun perässä BEC jonka takana on gyro ja servot, mutta vastari toimii suoraan rx-akun jännitteellä jotta saan telemetriadatana ajoakun jännitteen. BECillä on virtakytkin jolla servot ja gyron saa helposti pimeäksi akunvaihdon yhteydessä, mutta vastarin saa pimeäksi vasta kun nyppää akun johdon irti. Myös virtasensori saa nyt virtansa suoraan rx-akulta kun se on nykyisin suoraan vastarissa kiinni. Nyt käy kuitenkin niin että kun BECistä laittaa gyrolle ja servoille virrat päälle, niin myös virtasensori nollaantuu. Sinällänsä tämä on varsin kätevää, silloin kun gyro laitetaan päälle ennen seuraavaa lentoa niin on ihan toivottavaa että virtasensorin mAh lukema nollaantuu. Kysymys kuuluikin että miksi se teki niin, kun eihän sieltä sensorilta pätkitty virtoja pois eikä muutenkaan tehty mitään semmoista minkä kuuluisi sen toimintaan vaikuttaa.

Tänään sain kannettua kopterin skoopin eteen ja mittailin käyttösähöjä miten ne käyttäytyy. Skooppikuvat paljasti sen että rx-akun jännitteessä oli 20 mikrosekunnin aika jolloin jännite soi aika paljon, kävi matalimmillaan 2.2V tasolla. Tätä kun pitkään mietin niin tulin siihen päätökseen että kun kytkimestä kytketään BEC päälle, niin sieltä kytkeyty kohtuullisen iso kapasitanssi kerrasta RX akun jännitteeseen kiinni. Akulta BECille on kohtalaisen pitkästi johtoa, niin johdon oma induktanssi riittää jo siihen että jännite heilahtaa aika isosti ennen kuin lopulta tasoittuu. Vastarin päässä ei käytännössä ole juuri mitään kapasitanssia, mutta BECin inputissa sitä lienee aika paljon. Sen kun rätkäsee kerralla johtoon kiinni niin droppi on varma.

Tuohonhan olisi korjaus se että lyhentäisi akulle menevää johtoa, eli siirtäisi akkua lähemmäksi. Tämä pienentäisi myös johtimien vastusta. Tämä ei välttämäti painopisteen kannalta ole hyvä idea. Toinen vaihtoehto voisi olla ylimääräisen kapasitanssin lisääminen akun rinnalle siten, että BECiä kytkettäessä ei jännitedroppi olisi niin iso. Mutta koska tuosta soimisesta voi päätellä että siellä on jo kohtuullisen paljon kapasitanssia BECin kytkimen takana, en jotenki usko että tässä on lennon aikana mitään ongelmia tulossa. Sitä paitsi minä ihan oikeasti pidän tuosta ominaisuudesta että saan resetoitua virtasensorin helposti. Tietysti tuon voisi vielä virittää niinkin että virtasensori ottaisi sähkönsä BECin takaa, mutta nää sähköt on jo nyt semmonen himmeli ettei sinne nyt enää tarvitsisi lisää monimutkaisuutta. Vastari tuosta tällistä ei resetoidu, vaan vihreä valo palaa koko ajan.

No, nytpä tietää että siellä tapahtuu tämmöstäkin. Tuotahan on siis tapahtunut aina, nyt vaan setuppi muuttunut niin että tuli näkyviin.
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #179 : 24 Heinäkuu, 2016, 10:48:42 »
Pitipä korjata nintendosta balanserijohto. Oli kaiketi jääny salkun kannen väliin ja sen seurauksena oli yksi johto väkivaltaisesti irronnut sen 11-napaisen balanserijohdon liittimestä. Onneksi oli noita krimppiliittimiä pussin pohjalla millä ne on tuolla balanseriliittimen sisällä. Olishan tuo tainnut toimia 9-kanavaisenakin balanserina ihan hyvin kun olis kääntäny johdon toisinpäin niin että olis se rikkinäinen johto tullut kennolle 10. En tuota tajunnut eilen kentällä niin latasin sitten vain yhdellä kanavalla. Eikä loppunut kyllä latausteho vielä silläkään.
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #180 : 29 Heinäkuu, 2016, 22:02:15 »
Tehäänpä nyt vähä isompaa päivityspostausta kun näköjään aika harvakseltaan tullu taas kirjoteltua. Lentoja ei nyt kesän aikaan ihan yltiömäisesti ole tullut, en tosin ole tarkistanut onko tullut enempi vaiko vähempi mitä viime kesänä. Nyt on sentään selvästi parempi akkutilanne mitä viime kesänä, niin lentoja ehtii tekemään samelle iltaa paljon enempi mitä vanhalla setupilla. Tai no, ennen tuli lennettyä yleensä se 5 akullista, kun sillä sai melko vähällä odottelulla lennettyä lennot pois. Monesti jäi kolmeen akulliseen jos halus vaan pikaseen käydä kentällä. Nyt tavallinen määrä on se kuus akkua ja jos vähä nopeempi on halunnut olla niin sitte neljä akkuạ. Parillinen määrä siksi että tulis molempiin akkuihin sama määrä syklejä ilman että tarvii pitää kirjaa kummalla akulla pitää lennätys aloittaa. Muuten on aikaa menny vähempi varmaan ihan sen takia että oon lataillu akut pääsääntöisesti aina kentällä, niin ettei tarvi pistää latauskalustoa levälleen kuin kerran. Ennen latasin akut kotona ja sitte kentällä kamat toiseen kertaan levälleen jos halusin lentää enempi kuin ne kaks akkua mitä oli mukana.

Muuten sitten lentoja on yhteensä tullut jo yli 800, lentoaikana tekee yli 80 tuntia. Näistä uusille akuille yli 100 sykliä molemmille pareille. Eihän tuo nyt ihan hukkaan ole mennyt tuo ostos :D Vois koittaa piruuttaan laskea mitä on lentotunnille tullut hintaa, mutta varmaan alle viis kymppiä tai jotain.

Muuten sitten voin melkein sanoa että mitään en ole oppinut uutta viime kesän jälkeen. En sitten kertakaikkiaan mitään. Varmuutta on tullut liikkeisiin kuitenkin paljon lisää, nyt alkaa jo inverttilentokin menemään sujuvasti eteenpäin. Tässä olen useampaankin kertaan miettinyt että vois kokeilla simutella ja katella jotain mukavaa uutta liikettä mitä yrittäs harjotella livekokeilua varten. Mutta en ole tainnut moneen kuukauteen ottaa simuläppäriä auki. Ei kertakaikkiaan innosta simuttaminen tippaakaan. Vois sitä silti kokeilla. Välillä tullu semmosia hassuja ajatuksia päähän että pitäsköhän kokeilla jotain F3C poppis kuvioita vaikka tai jotain vai mitä ne on...

Mutta mukavaa on ollut lennätys ja intoa on vielä jatkaa. Sehän se tärkeintä tässä lajissa on. Ja vaikken uutta ole uskaltanut harjoitella niin on tuota tullu silti sen verran monta liikettä opeteltua että jos kaikkea haluaa tehdä niin ei välttämäti saman akullisen aikana ehdi tai ainakaan muista tehdä ihan kaikkea mitä osaa. Saa nähdä miten ens talven osalta lennot menee, joko menee viimein niin että jää lennot vähemmälle ja tulee vain oikeesti hyvällä kelillä lennätettyä, eli tosi vähän. Viime talvena oli sentään ekaa kertaa jopa kolmen viikon taukoja kun oli pitkään kovaa pakkasta. Muuten ollu niin että on harvinaista jos jää kaks viikonloppua peräkkäin väliin niin etten yhtään lennätä. Lentojahan tuolla tavalla tulee hirveesti, mutta eipä siinä huonossa valossa uskalla mitään yrittää. Ei vaan malta olla lennättämättäkään.

No, on tässä vielä kesää jäljellä pitkästi vaikka lomat loppuukin jo. Katotaan mitä se tuo tullessaan :)
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #181 : 03 Syyskuu, 2016, 09:43:32 »


Tällä kertaa jäi lennot yhteen akulliseen. Veti vaan yhtäkkiä ilmassa rollia sivulle ilman järkevää syytä. Holdin kerkesin vetää ennen maakosketusta, mutta likkihän se meni. Vähä ikävä tilanne kun en keksi yhtään miksi se noin teki. Ei liene auta kuin mennä tutkimaan vaurioita..
« Viimeksi muokattu: 03 Syyskuu, 2016, 12:24:54 kirjoittanut Kaapeli »
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #182 : 03 Syyskuu, 2016, 10:58:54 »
Ei tässä nyt päällisin puolin mitään isompia näy, landarit, lavat, linkkitangot, ehkä leparit, peräputki ja ehkä kardaani... En tosin vielä purkanu ole. Mutta mitä ihmettä se teki ilmassa? Tässä kun mietin niin se mikä selittäis oireet olis se että vasen etu (eli pitch?) servo vetäs yhtäkkiä niin ylös kuin menee. Siellä se pysyi sitte niin pitkään että kopteri kiepsautti semmosen 360 astetta barrel rollia oikealle ja siitä sitte jalaksilleen maahan. Maassa kun kokeilin niin sevot pelas niinkuin pitää ja gyro käyttäytyi oikein. Mitään syytä torpille ei löytynyt.

Servo vois periaatteessa temppuilla omiaan, esmes potikkavika vois saada sen nousemaan itsekseen ylös. Mutta se kuitenkin kesti niin pitkään että kerkes sen koko kierroksen kierähtää ettei se nyt mikään ihan pikkuinen härö potikassa vois ola. Rattaat tuskin on rikki, se korkeintaan jäis jumiin sillon eikä vetäis laitaan. Tutkin vielä ja varmaan purankin servon auki mutta luulen ettei siellä mitään vikaa ole.

Seuraava paikka olis sitte gyro, mutta sekin toimi maassa ihan normaalisti enkä löytänyt mitään virheilmotusta että olis esimerkiksi sensorin kanssa ollut ongelmia. Toki siellä voi joku härö piillä, mistä sen tietää. Jos semmonen on niin ei kyllä tee mieli kokeilla uudelleen että vieläkö se sekoilee ilmassa itsekseen.

Eniten kuitenkin harmittaa kun oli aivan täydellinen lennätspäivä tulossa kelin puolesta. Kopteri tuntui aivan mahtavalta tyvenessä ilmassa kun ollu nyt tuulisempia kelejä alla jonkin aikaa. Seuraavaksi eniten harmittaa että ehtiikö tässä saada kopteria siihen kuntoon leiriin mennessä että sillä uskaltaa lentää..
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa 338federal

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kerranki lentokuva.
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #183 : 03 Syyskuu, 2016, 15:59:55 »
Siksi hyä olla kaks koppuu. Noh mulla on lentäviä 7 kpl. Nyt 4 jotka on kovassa iskussa. Toiset pikkasen huoltoo tarvis. Eli 4 kopulla tullaan leirille.
Align T-Rex 700/800E V2 Vbar Neo(Pro rescue). Goblin 700 vbar silverline. Align T-Rex 600/700E Pro Vbar Silverline. Align 450L Dominator vbar Neo(Pro rescue). Align T-Rex 480 Sport DFC Beastx AR7200BX. (Align T-Rex 450 Pro DFC TORPPI). Align T-Rex 150 DFC. Blade mcpxBL. Blade MCPX
Vbar control. Spektrum DX8 phoenix 5,0 accurc

Poissa skybolt

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #184 : 03 Syyskuu, 2016, 16:05:49 »
Nyt äkkiä tilaamaan uusi kopu sähköjen kera  :P

Poissa skybolt

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #185 : 03 Syyskuu, 2016, 16:37:08 »
Eiku, korjauslakki päähän ja tilaamaam varaosia kiireellä että saat kopterin kuntoon leirille

--K--


Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #186 : 03 Syyskuu, 2016, 16:37:34 »
Joo, kyllä minä kävin tuon myyntipalstan läpi jo :)

Vois tietysti tuon rekkulan pistää ainaki kuntoon, katotaan laitetaanko synergy myös..
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa zxiicci

  • TLR-Insraktori
  • Seniori torppari
  • *****
  • Lajin helppous viehättää!
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #187 : 03 Syyskuu, 2016, 16:41:18 »
Osta VKlta g700 runko

Sent from my LG-H815 using Tapatalk


Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #188 : 03 Syyskuu, 2016, 18:01:34 »
Tarviis sitte vielä sähköt lisäksi. En ala näitä sähköjä enää uuteen kopteriin siirtämään. Paras olis jos löytys joku melkein uus vähän ajettu setti hyvillä sähköillä niin sais pienimmällä vaivalla taas paljon lentoja alle. Ei mulla näköjään torppeja tule kovin useasti, mutta kyllä se tekniikka sais kulutusta kestää silti kun näköjään lentoja tulee melko paljon :)
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #189 : 03 Syyskuu, 2016, 21:06:41 »
Opas kätevää. Tulin ulos tyhjäämään tuota toista akkuparia mihin jäi täys latinki päivällä. Nintendo auton akkuun kiinni, regen discharge päälle, autosta kaikki valot päälle. 27A purkuvirta 6S lipolta :) Pitää vaan muistaa sammuttaa valot ennen kun on lipo tyhjä tai muuten

Edit:

prkl tapatalk, lähetti vahingossa liian aikasin. Tuli akku tyhjäksi niin sähläsin :D Niin sitä olin sanomassa että ei parane lähtä muualle siksi aikaan kun tyhjää akkuja, ei mene kuin hetki kun on akku storagessa. Muuten käy niin että on autostaki akku tyhjä kun kaikki valot päällä kurmottaa pihalla jonkin aikaa :) 667W sano nintendo purkutehoksi, kyllä tässä jää jo TX-warmerit toiseksi :D
« Viimeksi muokattu: 03 Syyskuu, 2016, 21:11:36 kirjoittanut Kaapeli »
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa skybolt

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #190 : 05 Syyskuu, 2016, 19:49:37 »
Jokos päästään viikonloppuna lennätteleen ?

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #191 : 05 Syyskuu, 2016, 21:27:42 »
Noo tässä on vielä osat tilaamatta, voi olla ettei viikonloppuna vielä lennä :) Mutta kyllä minä siihen tulokseen tulin että torpit kuuluu harrastukseen ja koput laitetaan kuntoon. Vaikkei sitä syytä löytys niin ei sen vielä sitä tarvi sanoa että siellä joku olis piilemässä ja tekee nyt sitte omiaan aina ilmassa. Tai jos vielä tekee toisenkin torpin niin pitää sitte ruveta laittaan kopua vaihtoon. Nyt on kumpikin telakalla levällään ja vaurioita kohta kaikki tutkittu, en vielä varma ole ehtiikö tänään laittamaan osatilausta.
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa TimoK

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #192 : 05 Syyskuu, 2016, 21:31:20 »
Eikö se nyt olisi varminta heittää samalla kertaa gyrolla kuikkaa. Se vasta kalliiksi tulee jos tuo sattuu heti uudestaan rempan jälkeen....
|Logo 690SX|Logo 550SX|VBC|ja pari kiinteä siipistä|

Entiset:
|Goblin BT650|G420 Sport|G 570KSE|380KSE|Mini Protos|Goblin 700|Goblin 380|T-Rex 450L|Gaui NX4|MSH Protos (carbon) R.I.P|MSH Protos (plastic)|Logo 550SX|

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #193 : 08 Syyskuu, 2016, 21:57:33 »
Tässä oon yön tunteina miettiny tuon kopterin kohtaloa että mitä sille tekis. Jos sillä tosissaan meinaa lentää vielä niin kyllähän se gyro sais olla vaihtolistalla. Pitäs ruveta sitte miettimään mitä sitä laittas tilalle. Ennen leiriä ei kuitenkaan taida onnistua mitenkään, paitsi jos löytyy uutta heti suoraan valmiina niin sitte ehkä. Jos toisen CGY-750 löytäs niin senhän heittäs vaan suoraan tilalle ja samat asetukset niin olis siinä. Jotain muuta jos laittaa niin pitäs säädöt tehdä kokonaan uusiksi, ei kai se tietysti niin iso homma olis sitäkään tehdä. Kattelis vaan semmosen gyron missä onnistuis nykyaikaisesti bluetoothilla säätö puhelimen yli niin ei olis semmosta tuskaa se säätö mitä jollain winkkariläppärillä. Ei olis kyllä huonompi idea sekään. Mitäs ne nyt oli mihin tuo oli mahdollista? Ainaki Brain ja V-Bar?

Halvallahan tuon saa vielä lentokuntoseksi ja ei se uus gyro hirveen iso kustannus ole. Vaan ei tuolla ehkä ole odotettavissa kovin pitkää käyttöikää enää, alkaa kohta vanheneen sähköt jo muutenkin ympäriltä ihan jo sen takia että sillon vaan yksinkertaisesti ikää ja lentoja niin paljon alla. Tietysti se säilyy hyllyssä lentokuntosena jos hommaa toisen ison rinnalle, olis sitte varakampe jos menee toinen rikki. Myyntiarvoa tuolla ei taida olla minkään vertaa tuommoisenaan, niin ei liene mitään järkeä yrittää myyntiä. Jotain pitäs ruveta kuitenkin kattelemaan tilalle :)
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa TimoK

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #194 : 08 Syyskuu, 2016, 22:24:46 »
Kattelis vaan semmosen gyron missä onnistuis nykyaikaisesti bluetoothilla säätö puhelimen yli niin ei olis semmosta tuskaa se säätö mitä jollain winkkariläppärillä. Ei olis kyllä huonompi idea sekään. Mitäs ne nyt oli mihin tuo oli mahdollista? Ainaki Brain ja V-Bar?


V-bar NEO:n voit sitten unohtaa suoraan. Ei ole BT tukea ja tuskin tuleekaan.

Jotain pitäs ruveta kuitenkin kattelemaan tilalle :)

Tämä on sillä tavalla positiivinen ongelma, ettei jää kuin valitsemisen vaikeus ;D Uusi Logo 700 tai Goblin BT 700 voisi olla aika hyviä vaihtoehtoja. Miksei tietysti myös Protos MAX v2 tai Allun uusi 700X. Näitähän riittää ;)
|Logo 690SX|Logo 550SX|VBC|ja pari kiinteä siipistä|

Entiset:
|Goblin BT650|G420 Sport|G 570KSE|380KSE|Mini Protos|Goblin 700|Goblin 380|T-Rex 450L|Gaui NX4|MSH Protos (carbon) R.I.P|MSH Protos (plastic)|Logo 550SX|

Poissa 338federal

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kerranki lentokuva.
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #195 : 08 Syyskuu, 2016, 23:08:44 »
Mulla olis BT mokkula vbar gyroon ja janiz78 silver blueline gyro. Ne tulis mukaan leirille. Lentoo säätöö ja niin se menee.
Align T-Rex 700/800E V2 Vbar Neo(Pro rescue). Goblin 700 vbar silverline. Align T-Rex 600/700E Pro Vbar Silverline. Align 450L Dominator vbar Neo(Pro rescue). Align T-Rex 480 Sport DFC Beastx AR7200BX. (Align T-Rex 450 Pro DFC TORPPI). Align T-Rex 150 DFC. Blade mcpxBL. Blade MCPX
Vbar control. Spektrum DX8 phoenix 5,0 accurc

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #196 : 09 Syyskuu, 2016, 08:02:47 »
No perskules.. Ota nyt matkaan ainaki..
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #197 : 13 Syyskuu, 2016, 22:09:37 »
Voihan surkeus. Ei nyt mennyt ihan putkeen taas.. Oli Synergy jo ihan hyvällä mallilla, aattelin että pyöräytänpä vähä ilman lapoja tuossa ulkona pihalla että tuntuuko kaikki akselit nyt olevan suorana. Olin nyt sitte unohtanu peräsliderin pistää kiinni ja koko tuo muovinen saranahäkkyrä oli sitte irtaallaan siinä, enkä huomannut enkä muistanut tarkistaa edes. Pistin moottorin pyörimään ja kohta sitte räsähti kun se muovinen sliderin ohjain osu perälavanpitimiin ja meni paskaksi. Juuri tuota osaa ei sitte löytyny omista varastoista, tietenkään.

Samalla tosin paljastu sekin että olin onistunu toisen perälavanpitimen kiristämään kiinni siten että sinne oli painelaakerin ja lavanpitimen laakerin välinen shimmi jääny akselin väliin mutkalle. En tiedä miten tuo sitten oli jäänyt huomaamatta, ihan jumissa se oli nyt kun oli vähän pyöriny. Jotenkin on kuitenkin semmonen muistikuva että hyvin se toimi siinä vaiheessa kun löin kasaan enkä mitään jumimista tuntenut missään vaiheessa. Aika pitkään sitä kyllä pyörittelin että en kyllä tajua miten tuo on tapahtunut. No, joka tapauksessa, osien tilaukseksi meni. Kumpikin kämmi ihan omaa vikaa.

Oli ensimmäinen kerta sitten aikaa katella pikku-trexiäkin josko siitä sais lentävää peliä aikaan. Vaihdoin rikkinäisen servon siihen ja rupesin nupin laakereita vaihtamaan. Ei sitten saanu vanhoja laakereita ulos kun oli lavanpitimet menny mutkille. Tämänkin olis voinu tutkia etukäteen, mutta ei noin pientä lysmää osannu epäillä että se olis nyt este laakerien vaihdolle. Eli sekin odottaa uusia osia, ehkä perjantaille voi saada lädin paketin niin olis pieni mahdollisuus että olis edes yksi lentävä kopteri leirillä. Ehkä tuota vois kokeilla lyödä suoraksi vielä, huomenna vois kokeilla..

Mietin nyt tuossa päivällä sitä gyron vaihtoakin. Brain 2 lähtis 160€ euron hintaan lädiltä, mutta siihen tarviis varmaan jotain vielä että sitä pääsis bluetoothilla säätämään. Bluetooth versiot oli lädiltä loppu, niin pitäs ulkosella mokkulalla mennä, jos semmonen nyt ylipäätänsä on mahdollista edes. Kuvittelen että on. Tai sitte vois tuota janiz78 silver-blueline gyrocomboa kokeilla. Eli jos ymmärsin oikein niin silverline gyro jossa on blue anturi, mutta kai se silläkin lentäs, mitä nyt on vähä herkempi värinöille ainaki jos ei muuta.. Tai sitte harkin ajan kanssa tuohon ratkaisua ja kokeilen lentää riskillä tuolla CGY:llä vielä. No, aamulla vasta tarvii laittaa tilaus menemään, ehkä hyvä nukkua yön yli. Kyrsii..
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa 338federal

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kerranki lentokuva.
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #198 : 13 Syyskuu, 2016, 22:35:30 »
Minä voin ottaa mukaan janiz78 gyron jos tarvit. Tuun perjantai iltasella ahmolle. Mulla on aito vbar sinihammas mokkula joutilaana. Ei tarvi läppärii.
Align T-Rex 700/800E V2 Vbar Neo(Pro rescue). Goblin 700 vbar silverline. Align T-Rex 600/700E Pro Vbar Silverline. Align 450L Dominator vbar Neo(Pro rescue). Align T-Rex 480 Sport DFC Beastx AR7200BX. (Align T-Rex 450 Pro DFC TORPPI). Align T-Rex 150 DFC. Blade mcpxBL. Blade MCPX
Vbar control. Spektrum DX8 phoenix 5,0 accurc

Poissa Matti Häkkinen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #199 : 13 Syyskuu, 2016, 23:09:41 »
Voihan surkeus. Ei nyt mennyt ihan putkeen taas.. Oli Synergy jo ihan hyvällä mallilla, aattelin että pyöräytänpä vähä ilman lapoja tuossa ulkona pihalla että tuntuuko kaikki akselit nyt olevan suorana. Olin nyt sitte unohtanu peräsliderin pistää kiinni ja koko tuo muovinen saranahäkkyrä oli sitte irtaallaan siinä, enkä huomannut enkä muistanut tarkistaa edes. Pistin moottorin pyörimään ja kohta sitte räsähti kun se muovinen sliderin ohjain osu perälavanpitimiin ja meni paskaksi. Juuri tuota osaa ei sitte löytyny omista varastoista, tietenkään.

Samalla tosin paljastu sekin että olin onistunu toisen perälavanpitimen kiristämään kiinni siten että sinne oli painelaakerin ja lavanpitimen laakerin välinen shimmi jääny akselin väliin mutkalle. En tiedä miten tuo sitten oli jäänyt huomaamatta, ihan jumissa se oli nyt kun oli vähän pyöriny. Jotenkin on kuitenkin semmonen muistikuva että hyvin se toimi siinä vaiheessa kun löin kasaan enkä mitään jumimista tuntenut missään vaiheessa. Aika pitkään sitä kyllä pyörittelin että en kyllä tajua miten tuo on tapahtunut. No, joka tapauksessa, osien tilaukseksi meni. Kumpikin kämmi ihan omaa vikaa.

Oli ensimmäinen kerta sitten aikaa katella pikku-trexiäkin josko siitä sais lentävää peliä aikaan. Vaihdoin rikkinäisen servon siihen ja rupesin nupin laakereita vaihtamaan. Ei sitten saanu vanhoja laakereita ulos kun oli lavanpitimet menny mutkille. Tämänkin olis voinu tutkia etukäteen, mutta ei noin pientä lysmää osannu epäillä että se olis nyt este laakerien vaihdolle. Eli sekin odottaa uusia osia, ehkä perjantaille voi saada lädin paketin niin olis pieni mahdollisuus että olis edes yksi lentävä kopteri leirillä. Ehkä tuota vois kokeilla lyödä suoraksi vielä, huomenna vois kokeilla..

Mietin nyt tuossa päivällä sitä gyron vaihtoakin. Brain 2 lähtis 160€ euron hintaan lädiltä, mutta siihen tarviis varmaan jotain vielä että sitä pääsis bluetoothilla säätämään. Bluetooth versiot oli lädiltä loppu, niin pitäs ulkosella mokkulalla mennä, jos semmonen nyt ylipäätänsä on mahdollista edes. Kuvittelen että on. Tai sitte vois tuota janiz78 silver-blueline gyrocomboa kokeilla. Eli jos ymmärsin oikein niin silverline gyro jossa on blue anturi, mutta kai se silläkin lentäs, mitä nyt on vähä herkempi värinöille ainaki jos ei muuta.. Tai sitte harkin ajan kanssa tuohon ratkaisua ja kokeilen lentää riskillä tuolla CGY:llä vielä. No, aamulla vasta tarvii laittaa tilaus menemään, ehkä hyvä nukkua yön yli. Kyrsii..

Osta Beast X plus. Ei oo kallis etkä tarvi bluethoottia.
Trex 700N DFC SK540
Trex 600N DFC SK540
Trex 700N DFC Beast X plus
Trex 470 LP Beast X plus
Goblin 700A Beast X plus; Goblin 700X Beast X plus.

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
Jaska.t kopterit

Aloittaja jaska.t « 1 2 ... 19 20 » MyFleet

494 Vastauksia
184659 Lukukerrat
Uusin viesti 20 Marraskuu, 2020, 19:53:15
kirjoittanut Matti Häkkinen
4 Vastauksia
4395 Lukukerrat
Uusin viesti 19 Heinäkuu, 2008, 18:35:15
kirjoittanut Mikaelni
19 Vastauksia
9433 Lukukerrat
Uusin viesti 28 Syyskuu, 2009, 22:24:41
kirjoittanut Harza72
njs:n kopterit

Aloittaja njs « 1 2 ... 9 10 » MyFleet

230 Vastauksia
137440 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Elokuu, 2018, 20:11:57
kirjoittanut TimoK
Ves@n kopterit

Aloittaja Ves@ « 1 2 3 4 5 » MyFleet

119 Vastauksia
76915 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Kesäkuu, 2018, 12:39:47
kirjoittanut Ves@