Kirjoittaja Aihe: Kopterin katsastustoiminta?  (Luettu 11213 kertaa)

Poissa Maranzi

  • Jäsen 2024
  • *****
Kopterin katsastustoiminta?
« : 10 Maaliskuu, 2014, 20:45:55 »
Moi,

Ihka eka kopuni T-Rex 500 Pro DFC 3GX Flybarless -systeemillä alkaa olla loppusuoralla eli säätöjä vaille valmis. Mahtaisinkohan saada jostain senioriharrastajasta katsastajaa kopterilleni ennen kuin alan harjoitella leijutusta? Mun askarteluhuone on Vantaan Vapaalassa, jonne olet tervetullut. Ja esim tuo Petikon kenttä on myös lähellä. Rakuunkin olen liittymässä. Katsastusinsinöörille annetaan plussaa DFC-nupin käyttäytymisen tuntemuksesta (jep tiedetään, että on 'herkempi' ja että boom strike vaanii nurkan takana…), sekä jos tuo Align 3GX on entuudestaan tuttu.

Mitäpä muuten seniorit on mieltä seuraavista (tyynen kelin) leijutusharjoitteluasetu ksista?
- vain yksi Flight Mode (muut suosista INH tilaan tässä vaiheessa)
- Throttle Hold käyttöön myös
- Tarkkana on oltu tässä vaiheessa projektia: 3GX:n DIR -moodissa: kun servot ysikympissä, niin Swash vatupassissa ja pysyy myös kun CP lisää tai laskee, lapakulmat nolla (eroa lavoilla muistaakseni 0,3 astetta)
- Harjoittelu Pitch Curve näyttää nyt tällaiselta: Thr tikku alhaalla +3 astetta (varoiksi jos paniikissa nykäisen Thr/CP tikun taakse äkisti…), keskellä +5 ja ylhäällä +8
- Cycliciä AIL +/-6 astetta, ja Ele +/-6
- Throttle käyrää ajattelin viidellä pisteellä tällaiseksi 0% - 25% - 50% - 70% - 70%. DFC:hän vaatii vähän enempi varveja toimiakseen eli pitäisikö prosentteja nostaa?

Ja apupyörät tietenkin alle!

Moottori on paketin mukana tullut RCM-BL500MX 1600KV ja akkuna Turnigyn 6S 40-50C ja nopari paketin RCE-BL70G Brushless ESC (Gov Mode)

Jos kopterin katsastus innostaa, niin hommiin voi ilmoittautua vaikkapa YV:llä. Mä oon sit tällainen keski-ikäinen äijän käppänä uuden harrastuksen parissa perheeltä aikaa kopteriharrastukseen tingaten :)

Kiitoksia etukäteen säätövinkeistä ja jos joku rohkee uskaltaa tarkistaa lintuni lentokelpoisuuden!

PS. En ole laskenut, mutta RF7 -simulla ehkä noin 200 tuhottua kopua…jee… lupaavaa. No toki leijutus jo jotenkin onnaa….aina välillä
« Viimeksi muokattu: 10 Maaliskuu, 2014, 20:48:17 kirjoittanut Maranzi »
Kraken, Kraken 580, RAW 580, RAW 420, Logo 200, Vbar Control Touch.
"Joka tikkuihin tarttuu, se tikkuihin hukkuu”

Poissa Konna

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Do yourself a favor and buy premium electronics!
Vs: Kopterin katsastustoiminta?
« Vastaus #1 : 10 Maaliskuu, 2014, 20:49:10 »
Onhan tärinätesti tehty?
Mikado Logo 700, Mikado GLOGO 690SX
Mikado Logo 550SX, Mikado Logo 480 XXtreme,
Mikado Logo 200,Goblin thunder sport 700,
Gaui NX4 -- Ja styroksipaaleja :D
Mikado Vbar Control Touch

Poissa Maranzi

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Kopterin katsastustoiminta?
« Vastaus #2 : 10 Maaliskuu, 2014, 20:50:43 »
No ei ole tärinätestiä tehty. Mikäs se on? Käsienkö tärinätesti?
Kraken, Kraken 580, RAW 580, RAW 420, Logo 200, Vbar Control Touch.
"Joka tikkuihin tarttuu, se tikkuihin hukkuu”

Poissa Konna

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Do yourself a favor and buy premium electronics!
Vs: Kopterin katsastustoiminta?
« Vastaus #3 : 10 Maaliskuu, 2014, 20:56:25 »
No ei ole tärinätestiä tehty. Mikäs se on? Käsienkö tärinätesti?
Ei ihan. Ota kaikki lavat irti. Laita 0-100% kaasukäyrä ja huudata kopu kaikilla kierros alueilla läpi ja katso ettei swashplate liiku mihinkään eikä varsinkaan jää mihinkään asentoon pysymään. Pitäisi pysyä melko tarkasti paikallaan ja suorassa.
Mikado Logo 700, Mikado GLOGO 690SX
Mikado Logo 550SX, Mikado Logo 480 XXtreme,
Mikado Logo 200,Goblin thunder sport 700,
Gaui NX4 -- Ja styroksipaaleja :D
Mikado Vbar Control Touch

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: Kopterin katsastustoiminta?
« Vastaus #4 : 10 Maaliskuu, 2014, 20:58:43 »
Onhan tuo aika eksoottista joka suhteessa. Itse en suostuis kokeilemaan tuota millään vastuun puolikkaallakaan. Kopterille sopivilla käyrillä olen parin kaverin kopteria kokeillut ja hyvällä menestyksellä tuonut ne myös ehjänä takaisin.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Konna

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Do yourself a favor and buy premium electronics!
Vs: Kopterin katsastustoiminta?
« Vastaus #5 : 10 Maaliskuu, 2014, 21:02:37 »
Onhan tuo aika eksoottista joka suhteessa. Itse en suostuis kokeilemaan tuota millään vastuun puolikkaallakaan. Kopterille sopivilla käyrillä olen parin kaverin kopteria kokeillut ja hyvällä menestyksellä tuonut ne myös ehjänä takaisin.
Mikä on eksoottista?
Mikado Logo 700, Mikado GLOGO 690SX
Mikado Logo 550SX, Mikado Logo 480 XXtreme,
Mikado Logo 200,Goblin thunder sport 700,
Gaui NX4 -- Ja styroksipaaleja :D
Mikado Vbar Control Touch

Poissa Maranzi

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Kopterin katsastustoiminta?
« Vastaus #6 : 10 Maaliskuu, 2014, 21:08:00 »
Kiitos Konna. Tärinätesti pitää tehdä!

Lähetetty minun GT-I9295 laitteesta Tapatalkilla

Kraken, Kraken 580, RAW 580, RAW 420, Logo 200, Vbar Control Touch.
"Joka tikkuihin tarttuu, se tikkuihin hukkuu”

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: Kopterin katsastustoiminta?
« Vastaus #7 : 10 Maaliskuu, 2014, 21:11:11 »
Mikä on eksoottista?
Ne tavalliset joita aina koitetaan ensin.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Konna

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Do yourself a favor and buy premium electronics!
Vs: Kopterin katsastustoiminta?
« Vastaus #8 : 10 Maaliskuu, 2014, 21:19:56 »
Kiitos Konna. Tärinätesti pitää tehdä!

Lähetetty minun GT-I9295 laitteesta Tapatalkilla
Muista ottaa lavat irti!
Mikado Logo 700, Mikado GLOGO 690SX
Mikado Logo 550SX, Mikado Logo 480 XXtreme,
Mikado Logo 200,Goblin thunder sport 700,
Gaui NX4 -- Ja styroksipaaleja :D
Mikado Vbar Control Touch

Poissa Korppi

  • Seniori torppari
  • *****
  • 47
Vs: Kopterin katsastustoiminta?
« Vastaus #9 : 10 Maaliskuu, 2014, 21:31:32 »
Kulmiin keskelle nolla ja oikea kaasukäyrä käyttöön, holdilla kone käyntiin ja sammuksiin. Onkohan cyclicciä reilusti alkuun? Muista perälavatkin
« Viimeksi muokattu: 10 Maaliskuu, 2014, 21:34:59 kirjoittanut Korppi »
Align 450 prominator@V2, (3GX, DFC),
Align 600 pro, (3GX, EFL),
Gaui 500X@hk2.1,  Tarot TL250A@CC3D
Futaba 14SG, iCharger 308DUO
https://www.youtube.com/channel/UC6aUMsdgrpk3d-Q8v7T_CPQ

Poissa jkkmobile

  • Seniori torppari
  • *****
  • East Side #57
Vs: Kopterin katsastustoiminta?
« Vastaus #10 : 10 Maaliskuu, 2014, 21:38:34 »
Jep, keskelle nolla. Alas negatiivisia 4-6 jos haluat rauhoitella alapäätä.

Tuu Eastsideen viikonloppuna jos on kelejä niin kukavaan voi jeesata..raku on lentsikkatyttöjen paikka...

Poissa Jalippo

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #27
Vs: Kopterin katsastustoiminta?
« Vastaus #11 : 10 Maaliskuu, 2014, 21:42:43 »
Fiksuahan se on pyytää kokeneemmilta kopun tsekkausta, ennen ilmaan ottoa. Se on varmasti kaikille ok, jollei kokenutkaan halua testileijuttaa vierasta kopteria vierailla harjoitussäädöillä, mutta perussäätöjen tarkistuksesta maassa ei ainakaan ole haittaa.
Simua on kuitenkin näköjään käytetty, joten aivan oikein lähdetty liikkeelle ja omistajan taidot pitäisi ainakin riittää leijutukseen. :)

Itsekin turvautunut noihin konkareihin, ennen omia testilentoja, he kun osaavat kokemuksesta tsekata perän ja swashin korjaussuunnat jne. mitkä olisi saattanut jäädä itteltä huomaamatta, tai tajuamatta liikkuuko ne edes oikein, jolloin tuloksena olisi iso kasa romua pelkän "tyhmyyden" takia.

Noista lapakulmista ja kaasukäyristä varmaan saadaan monta sivua tekstiä ja niistä löytyy monia eri mieltymyksiä, tai tottumuksia.
Perusperiaate on kuitenkin, että FBL kopteria ei ohjata kierroksia vaihtelemalla, vaan lapakulmia muuttamalla. Jos esimerkiksi 70-70-70-70-70 kaasukäyrä tuntuu liian pelottavalta (holdin takana käynnistys ja sammutus), niin 0-70-70-70-70 on silti melkein parempi (lue helpompi ja loogisempi) vaihtoehto, kuin tuo 0 - 100. Tahtoo mennä pomppimiseksi, kun muutetaan kahta asiaa samaan aikaan, mitkä vaikuttaa nosteeseen, eli kiekkoja ja lapakulmia. Toisaalta jonkun verran pitää olla kierroksia, että vehje pysyy vakaana, joten suuremmista kiekoista on mielestäni enemmän hyötyä, kuin haittaa noilla pienilläkin lapakulmilla.
Jos nyt jotain silti muuttaisin, niin laittaisin sinne alas edes pari astetta negatiivista kulmaa, sopivat tuulet, niin pahimmassa tapauksessa +3 kulmilla et saa kopteria enää alas kuin holdilla -> romua taas.  ;)

Toinen varteenotetteva vinkki voi olla, että harjoittelee simulaattorissa jo etukäteen laskeutumisen holdilla. Eli siinä 0,5 - 1,0 metrin päässä hold päälle ja lapojen inertian avulla pehmeä hallittu lasku. Se on kaikista turvallisin ja pehmein tapa tuoda kopteri alas lähes kaikissa olosuhteissa.

Niin ja jotta pääsee tuohon laskeutumiseen, niin pitäisi saada vehje ilmaankin ensin. Kuullut aika paljon tarinoita, missä kopteria ei "uskalleta" nostaa ilmaan, vaan sitä huudatetaan maassa. Sitten jos kopteri kallistuu vähänkin, niin FBL-purkki yrittää korjata vastakkaiseen suuntaan ja kun jalas on vielä maassa niin korjaa lisää ja lisää, kunnes koko komeus hakkaa lavoillansa tellukseen. Eli kiekat ylös, nopea ja reilu nosto, sit yritetään pitää paikallaan, jos pelottaa tai on epävakaa, niin holdilla alas.

Tsemppiä ensilentoon ja kentältä löytyy varmasti väkeä, joka osaa ainakin päällisinpuolin tarkistaa kopterisi ennen ensilentoa. Rohkeasti joukkoon ja kyselemään fiksuja ja tyhmiä. Niin mäkin tein 4kk sitten, enkä ole katunut!


SAB Goblin 700 | MSH Prôtos 500 FBL | Blade mCPX V2 | Spektrum DX9
Blackout Mini-H FPV 4S | Fatshark Attitude V2

Poissa Konna

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Do yourself a favor and buy premium electronics!
Vs: Kopterin katsastustoiminta?
« Vastaus #12 : 10 Maaliskuu, 2014, 21:45:24 »
Jep, keskelle nolla. Alas negatiivisia 4-6 jos haluat rauhoitella alapäätä.

Tuu Eastsideen viikonloppuna jos on kelejä niin kukavaan voi jeesata..raku on lentsikkatyttöjen paikka...
Nimenomaan kentälle notkumaan ja kyselemään tyhmiä. Jaksoivathan Kouvolan seudun kopteristit minua jeesata ja neuvoa.
Mikado Logo 700, Mikado GLOGO 690SX
Mikado Logo 550SX, Mikado Logo 480 XXtreme,
Mikado Logo 200,Goblin thunder sport 700,
Gaui NX4 -- Ja styroksipaaleja :D
Mikado Vbar Control Touch

Poissa Matti Häkkinen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kopterin katsastustoiminta?
« Vastaus #13 : 10 Maaliskuu, 2014, 22:01:59 »
Nimenomaan kentälle notkumaan ja kyselemään tyhmiä. Jaksoivathan Kouvolan seudun kopteristit minua jeesata ja neuvoa.

Kysymällä saattaa oppia!
 
Kentällä kysymällä näkee sen henkilön toimintaa jolta neuvoja saa!!
 
Et sä Konna oo voinu meiltä mittään opia. Meillä on kaikki käyrät sekasin ja koput kieppuu miten sattuu. ;)
 
PS Ilmanen neuvo on aina hintansa väärti!
Trex 700N DFC SK540
Trex 600N DFC SK540
Trex 700N DFC Beast X plus
Trex 470 LP Beast X plus
Goblin 700A Beast X plus; Goblin 700X Beast X plus.

Poissa Konna

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Do yourself a favor and buy premium electronics!
Vs: Kopterin katsastustoiminta?
« Vastaus #14 : 10 Maaliskuu, 2014, 22:12:29 »

Kysymällä saattaa oppia!
 
Kentällä kysymällä näkee sen henkilön toimintaa jolta neuvoja saa!!
 
Et sä Konna oo voinu meiltä mittään opia. Meillä on kaikki käyrät sekasin ja koput kieppuu miten sattuu. ;)
 
PS Ilmanen neuvo on aina hintansa väärti!
Kyllä sitä muutaman sudenkuopan sai vältettyä kun malttoi kuunnella  :)
Ja kysellä!
Mikado Logo 700, Mikado GLOGO 690SX
Mikado Logo 550SX, Mikado Logo 480 XXtreme,
Mikado Logo 200,Goblin thunder sport 700,
Gaui NX4 -- Ja styroksipaaleja :D
Mikado Vbar Control Touch

Poissa Maranzi

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Kopterin katsastustoiminta?
« Vastaus #15 : 11 Maaliskuu, 2014, 09:24:13 »
Kiitos Jalippo! Tuo ei mulle vielä ollutkaan auennut, että FLB-nupin kanssa kierrokset vakiona!

EastSide-kopterikenttä on ilmeisesti Sipoossa Talosaarentiellä. Mihin aikaan siellä noin suunnilleen kannattaisi La / Su notkua, eli mihin aikaan sinne porukkaa esim ensi viikonloppuna oletettavasti valuu?
Kraken, Kraken 580, RAW 580, RAW 420, Logo 200, Vbar Control Touch.
"Joka tikkuihin tarttuu, se tikkuihin hukkuu”

Poissa jkkmobile

  • Seniori torppari
  • *****
  • East Side #57
Vs: Kopterin katsastustoiminta?
« Vastaus #16 : 11 Maaliskuu, 2014, 09:34:37 »
Kurki tota meidän ketjua, siellä huudellaan kun ollaan menossa: http://www.kopterit.net/index.php?topic=16583.new;topicseen#new

p.s. ei fbl eroa norminupista kierroksiin liittyen.. kaikilla nupeilla on vaan helpompi lentää kun kierrokset pysyy vakiona. Normi mode nousevalla käyrällä on vahän oldschool juttu..


Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: Kopterin katsastustoiminta?
« Vastaus #17 : 11 Maaliskuu, 2014, 10:51:17 »
Mua lähinnä ihmetyttää tässä että tätä samaa juttua on koko foorumi täynnä, joka viikko käydään sama asia läpi ja monessa ketjussa. Silti jokainen haluaa että hänelle erikseen mainitaan ettei tuollainen käyrä toimi.

Tiedän että koptereiden kanssa on valtava määrä juttuja, jotka pitää tietää ja huomata, mutta ei tarvi foorumia ihan hirveästi kahlata jotta nämä selviää. Ensi viikolla taas seuraava ehdottaa että voisiko joku tarkistaa kopterin kun on tehty näin ja ehdottaa täysin samoja, lennokin käyriä kopteriin, keskitikulla jotain ihmeellistä, kaasu S-käyrällä yms.

Henkilökohtaisesti jeessaan kyllä aina nyybietä kun se tulee kopterinsa kanssa kentälle, mutta jos tarkoituksella tehdään jotain vielä hassumpaa kuin manuaali edes neuvoo ( niilläkin ohjeilla on jo vaikea lentää, saati tuollaisella) niin en minä sitä viitsi ilmaan ottaa. Se olis ihan sama polkaista rikki siinä maassa ja käskeä kotiin korjaamaan.

Ne pari, jotka olen testannut, on tehty kaikkien taiteen sääntöjen mukaan ja ne molemmat ovat lentäneet kuten kuuluukin. Niillä on ollut hyvä uuden harrastajan lähteä liikkeelle, mun koelento on vaan antanut omistajalle henkisen varmuuden että tämä oikeasti toimii ja ennen kaikkea varmuuden että osataan tehdä setup oikein.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Ves@

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team ???
Vs: Kopterin katsastustoiminta?
« Vastaus #18 : 11 Maaliskuu, 2014, 11:34:52 »
Mitäpä jos laitatte heti linkin kaasukäppyrä keskusteluun esim.( http://www.kopterit.net/index.php?topic=21216.0 )
ekä selitellä sen kummemmin sitä ?
Kai nyt jokainen sen verran viitsii lukea, että asia selviää.

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: Kopterin katsastustoiminta?
« Vastaus #19 : 11 Maaliskuu, 2014, 12:10:05 »
Mitäpä jos laitatte heti linkin kaasukäppyrä keskusteluun esim.( http://www.kopterit.net/index.php?topic=21216.0 )
ekä selitellä sen kummemmin sitä ?
Kai nyt jokainen sen verran viitsii lukea, että asia selviää.
Onhan se tuolla jo olemassa, en tiedä mihin sen voisi vielä enemmän linkittää jotta se tieto löytäisi aloittelijan. Ei sitä voi oikein etusivulle naulata keskelle taulua, varsinkin kun se on vaan yksi tärkeä asia kopterin lentoon saattamisessa. Ymmärrän kyllä Ves@n pointin hyvin, mutta jos ei viitsi yhtään kahlata eikä ottaa selvää niin mikään ei auta.

Tosiasiahan on että asetuksia ja säätövinkkejä, ohjeita ja muita on ympäri foorumia hajallaan eikä läheskään kaikki ole edes wikin alla. Asetukset, säädöt ja vinkit linkin alla on naulattuna juttuja, osa spesiaalineuvoja juuri tiettyyn, rajattuun caseen, osa hyvinkin yleispäteviä ja kopterin merkistä riippumatta soveltuvia perusasioita, mutta aivan väärässä paikassa. Mun mielestä ne kuuluisi wikin alle.

Tosin onpa ne missä vaan niin ei auta jos niitä ei vaivaudu katsomaan.

Lähinnä tuo siinä ihmetyttää että toinen vielä höystää että hyvin se menee vaikka asetukset on jotain ihan muuta kuin mitä niiden pitäisi olla. Kysyjällä tuli pieni ajatuskatko tai aivopieru, mutta että sitä jatketaan vielä.
« Viimeksi muokattu: 11 Maaliskuu, 2014, 12:28:07 kirjoittanut JuhoV »
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa JariN

  • Kosmonautti
  • Seniori torppari
  • *****
  • Electric Neanderthal
Vs: Kopterin katsastustoiminta?
« Vastaus #20 : 11 Maaliskuu, 2014, 12:59:02 »
Mua lähinnä ihmetyttää tässä että tätä samaa juttua on koko foorumi täynnä, joka viikko käydään sama asia läpi ja monessa ketjussa. Silti jokainen haluaa että hänelle erikseen mainitaan ettei tuollainen käyrä toimi.

Tiedän että koptereiden kanssa on valtava määrä juttuja, jotka pitää tietää ja huomata, mutta ei tarvi foorumia ihan hirveästi kahlata jotta nämä selviää. Ensi viikolla taas seuraava ehdottaa että voisiko joku tarkistaa kopterin kun on tehty näin ja ehdottaa täysin samoja, lennokin käyriä kopteriin, keskitikulla jotain ihmeellistä, kaasu S-käyrällä yms.

Henkilökohtaisesti jeessaan kyllä aina nyybietä kun se tulee kopterinsa kanssa kentälle, mutta jos tarkoituksella tehdään jotain vielä hassumpaa kuin manuaali edes neuvoo ( niilläkin ohjeilla on jo vaikea lentää, saati tuollaisella) niin en minä sitä viitsi ilmaan ottaa. Se olis ihan sama polkaista rikki siinä maassa ja käskeä kotiin korjaamaan.

Ne pari, jotka olen testannut, on tehty kaikkien taiteen sääntöjen mukaan ja ne molemmat ovat lentäneet kuten kuuluukin. Niillä on ollut hyvä uuden harrastajan lähteä liikkeelle, mun koelento on vaan antanut omistajalle henkisen varmuuden että tämä oikeasti toimii ja ennen kaikkea varmuuden että osataan tehdä setup oikein.

Hmmm....erikoista suhtautumista mieheltä, jonka mielestä esim. täysin vapaaehtoisesti ja korvauksetta toimivan Kopterit.Ry:n johtokunnan jäsenten pitäisi vaivojaan säästämättä täyttää kaiken maailman pykälän viilaajien pienimmätkin toiveet  ;)

Kaverihan tuossa jo alussa mainitsee olevansa jo keski-ikäinen, silloin ei välttämättä tuo netissä kahlailu ole niin helppoa, tuttua ja vaivatonta, kun nuoremmilla.

Ja kaasukäppyröitä nyt on monenlaisia, jos esim. katsoo vanhoista polttiskoptereihin perustuvista ohjeista, niin nuohan ovat jokseenkin kohdallaan.

Itsekin aikanaan, kun olin harrastuksessa vielä "ajan tasalla", en ollut innostunut aloittelijaa kauheasti auttamaan, jos ei itsellä ollut yhtään "yritystä", kaasu-ja lapakulmakäyrät ym. nyt oli sellaisia, joita ilman muuta säätelin apua pyydettäessä, katsoin gyron korjaussuunnat ym...ja otin laitteen ilmaan.
En kuitenkaan koko kopteria suostunut uudestaan rakentamaan, näytin vaan paikat, jotka pitää korjata, että katotaan uudestaan. Jos siis paljon pielessä.

Noista nykyisistä FBL- ym. purkeistahan en juuri mitään ymmärrä, niin en niiden kanssa pysty auttamaan.

Ja Marantzille, terve tuloa vaan harrastuksen pariin, East Siden kaverit varmasti jeesaa, kun menet kopuinesi rohkeasti paikalle, ja esim. kevätleirille Paattisille (Turun liepeillä) kannattaisi ehdottomasti tulla, jos vaan aikatauluihisi sopii.

http://www.kopterit.net/index.php?topic=21438.0

Tuonne voi ilmoittautua, tai minulle, jari.niemi@repcon.fi tai p. o4oo526544
« Viimeksi muokattu: 11 Maaliskuu, 2014, 18:28:21 kirjoittanut JariN »
"näin me on aina tehty, ja me on tää aina tehty"

Futaba, JR, YS, OS
Eagle sähkis,Freya Evo 120, Freya Evo 90, Sceadu Evo 50, Lepton EX, Henseleit TDNT  ja pari muuta...
FIN-5207

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Kopterin katsastustoiminta?
« Vastaus #21 : 11 Maaliskuu, 2014, 15:02:18 »
juu kyllä jeesataan ja jeesiin parhaat ajankohdat näet tosiaan tuolta kenttien ketjuista joita joku jo vissiin linkkaskin tonne aiemmin.

nyt tulevana viikonloppuna tulee joensuun toivoja meille käymään ja tarkotuksena on mennä kentälle isommalla köörillä sään niin salliessa. kaikkien osa alueiden säätäjiä ja osaajia löytyy varmasti. (muidenkin osa-alueiden kuin torppaamisen :D )

http://www.kopterit.net/index.php?topic=16583.new;topicseen#new

sää varauksella tietty mennään ja saattaa lähtökin vähä myöhästyä jos illan nesteytys venyy. tuu ihmeessä ihmettelemään.

p.s. ei fbl eroa norminupista kierroksiin liittyen.. kaikilla nupeilla on vaan helpompi lentää kun kierrokset pysyy vakiona. Normi mode nousevalla käyrällä on vahän oldschool juttu..
tätä rupesin miettimään... kyllähän noissa on itseasiassa eroa. tangolle on ihan sama mikä kierrosluku siellä nupissa on kun taas FBL säädetään hyväksi tietylle kierrosluvulle. jos joku nyt sitte tekee sen nousevan käyrän ni on hyvin mahdollista etä tietyssä tikun asennossa saa laiskan ja velton vasteen ja ylöspäin kiivetessä taa esim elevator oskillaatiota.

sanoisin siis että fbl vehkeisiin ne tasaset ns "flättikäyrät". noin mä sanoisin kyllä kaikille muillekkin paitsi nitroilijoille koska niissä se ei ole mahdollista.

tää nyt oli vaan tällanen mietintä ääneen. nouseehan se kopteri sillä normikäyrälläkin oli stabilointi mikä vaan. ei siinä nousevassa kaasukäyrässä vaan mitään järkeä ole sähkiksistä puhuttaessa :)
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: Kopterin katsastustoiminta?
« Vastaus #22 : 11 Maaliskuu, 2014, 17:38:58 »
Timon ja Veskun kopteriopas, sitä osa pitää jonkin sortin kopteriraamattuna. Tässä suora lainaus kyseisestä oppaasta:


Alla on kuvattu esimerkit kaasukäyristä polttomoottorikoptereill e sekä sähkömoottorikoptereille
joissa ei nopeudensäätimessä ole governor toimintoa. Mikäli käytössäsi on sähkömoottorilla
toimiva kopteri sekä governornopeudensäädin, selviät tällöin kaasukäyrän tekemisestä
huomattavasti helpommalla.  Tuolloin kaikki kaasutikun kohdat saavat saman arvon, esimerkiksi
leijunnassa 70% ja taitolentotilassa 90%. Usein näissä säätimissä on softstart toiminto, eli moottori
lähtee hitaasti liikkeelle vaikka sille syötettäisiin radiolla kaasua heti paljon. Tästä syystä on
tavallista, että governorsäätimen omaavan kopterin leijuntatilassa on myös täysin suora kaasukäyrä,
kun moottorin halutaan olevan pysähdyksissä, pidetään hold-kytkin kytkettynä. Hold kytkimen
vapauttaminen käynnistää moottorin.


Ja mikäpä tuossa, osa on ehkä vähän old school hommaa, mutta osa on edelleen 100% kovaa faktaa ja siihen perustuu kopterin toiminta tänä päivänä ihan samalla tavalla kuin ennenkin.

Kopterin säätäminen on tuossa jo aika hifistelyä ja tuolloin ei tainnut olla vielä fbl-purkkeja ja jos oli, niitä ei saanut käyttää FAI kisoissa. Jos yhtään pystyin päättelemään tekijöiden taustaa, he ovat kilpailleet ja opas on tehty kyseiseltä pohjalta. Nuo kopterit sisältää nupin säätämisen osalta valtavan määrän juttuja, joita ei esim. mun ensimmäisessä eikä toisessa tankokopterissa voinut edes säätää, eli ne oli todella aikansa hifi-laitteita. Kaiken potentiaalin ulos saaminen vaati todella paljon ymmärrystä ja paneutumista hommaan jo teoreettisellakin tasolla.
« Viimeksi muokattu: 11 Maaliskuu, 2014, 17:53:59 kirjoittanut JuhoV »
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Toeh

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kaikki toimii savulla!
Vs: Kopterin katsastustoiminta?
« Vastaus #23 : 11 Maaliskuu, 2014, 18:07:43 »
Ai täällä on tuollainenki opas.  ;D En oo tienny enkä ois ikinä löytäny. Sillon ku tätä lajia alotteli niin kyllä tämä oli niin hepreaa ja sekava foorumi että oli pakko tehä oma aihe jonne tuliki sitte paljon avustajia ja selittäjiä ja linkkejä ja sitä omaa aihetta kun kahlasi alusta loppuun lopusta alkuun ja selasi muidenkin käyttäjien vastaavia aiheita niin pääs hyvin jyvälle. Se kynnys siinä vaiheessa kun kaikki oli hepreaa, oli suuri ja siks mun mielestä oli hyvä kysästä näin aiheessa. Samoihin kysymyksiin kyllä löyty sitte vastaukset muualtaki ku vähän jo ymmärs mitä tarkoitti esimerkiksi aihe "Kuinka paljon gainia perälle?". Alussa kun ei tuotakaan lausetta ymmärtänyt kun ei tienny mitä tuo "gain" RC kopterissa tarkoitti.

Täältä vaan on välillä hyvinki vaikea poimia sitä faktaa ku aiheet lähtee aika helposti offtopiciks. Hyvänä esimerkkinä tämä minun viesti tähän aiheeseen.

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: Kopterin katsastustoiminta?
« Vastaus #24 : 11 Maaliskuu, 2014, 18:30:56 »
Joo, tuo opas katosikin johonkin bittisyövereihin foorumin uudistamisen yhteydessä. Se oli löydettävissä vielä kun wiki oli toisessa muodossa, en minä sitä muuten olis löytänyt.

Mutta hajanaista on, siitä ei pääse mihinkään, wiki kaipaisi kovalla kädellä siivoamista ja uudistamista. Vanhakaan ei ollut hyvä eikä sen siirtäminen uuteen paikkaan ongelmaa korjannut, se on liian hajanainen + näyttää jäävän joka suhteessa muutenkin lukematta edes siltä osin, joka voisi auttaa eteen päin.

Se on liian sidoksissa foorumiin jotta sen huomaisi ja hahmottaisi kunnolla, mutta ymmärrän kyllä hyvin miksi se noin on, nyt sitä voi täydentää periaatteessa jokainen.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
21 Vastauksia
10163 Lukukerrat
Uusin viesti 21 Lokakuu, 2009, 14:13:11
kirjoittanut FreduV
11 Vastauksia
5739 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Maaliskuu, 2010, 23:34:54
kirjoittanut Jussi.
26 Vastauksia
25352 Lukukerrat
Uusin viesti 16 Kesäkuu, 2010, 23:13:10
kirjoittanut Jerkku
Kopterin vaeltaminen

Aloittaja Jussi Savolainen Kyosho Helikopterit

11 Vastauksia
9204 Lukukerrat
Uusin viesti 28 Toukokuu, 2010, 21:31:37
kirjoittanut racem
0 Vastauksia
1870 Lukukerrat
Uusin viesti 04 Helmikuu, 2011, 14:55:36
kirjoittanut Vasarah