Fiksuahan se on pyytää kokeneemmilta kopun tsekkausta, ennen ilmaan ottoa. Se on varmasti kaikille ok, jollei kokenutkaan halua testileijuttaa vierasta kopteria vierailla harjoitussäädöillä, mutta perussäätöjen tarkistuksesta maassa ei ainakaan ole haittaa.
Simua on kuitenkin näköjään käytetty, joten aivan oikein lähdetty liikkeelle ja omistajan taidot pitäisi ainakin riittää leijutukseen.
Itsekin turvautunut noihin konkareihin, ennen omia testilentoja, he kun osaavat kokemuksesta tsekata perän ja swashin korjaussuunnat jne. mitkä olisi saattanut jäädä itteltä huomaamatta, tai tajuamatta liikkuuko ne edes oikein, jolloin tuloksena olisi iso kasa romua pelkän "tyhmyyden" takia.
Noista lapakulmista ja kaasukäyristä varmaan saadaan monta sivua tekstiä ja niistä löytyy monia eri mieltymyksiä, tai tottumuksia.
Perusperiaate on kuitenkin, että FBL kopteria ei ohjata kierroksia vaihtelemalla, vaan lapakulmia muuttamalla. Jos esimerkiksi 70-70-70-70-70 kaasukäyrä tuntuu liian pelottavalta (holdin takana käynnistys ja sammutus), niin 0-70-70-70-70 on silti melkein parempi (lue helpompi ja loogisempi) vaihtoehto, kuin tuo 0 - 100. Tahtoo mennä pomppimiseksi, kun muutetaan kahta asiaa samaan aikaan, mitkä vaikuttaa nosteeseen, eli kiekkoja ja lapakulmia. Toisaalta jonkun verran pitää olla kierroksia, että vehje pysyy vakaana, joten suuremmista kiekoista on mielestäni enemmän hyötyä, kuin haittaa noilla pienilläkin lapakulmilla.
Jos nyt jotain silti muuttaisin, niin laittaisin sinne alas edes pari astetta negatiivista kulmaa, sopivat tuulet, niin pahimmassa tapauksessa +3 kulmilla et saa kopteria enää alas kuin holdilla -> romua taas.
Toinen varteenotetteva vinkki voi olla, että harjoittelee simulaattorissa jo etukäteen laskeutumisen holdilla. Eli siinä 0,5 - 1,0 metrin päässä hold päälle ja lapojen inertian avulla pehmeä hallittu lasku. Se on kaikista turvallisin ja pehmein tapa tuoda kopteri alas lähes kaikissa olosuhteissa.
Niin ja jotta pääsee tuohon laskeutumiseen, niin pitäisi saada vehje ilmaankin ensin. Kuullut aika paljon tarinoita, missä kopteria ei "uskalleta" nostaa ilmaan, vaan sitä huudatetaan maassa. Sitten jos kopteri kallistuu vähänkin, niin FBL-purkki yrittää korjata vastakkaiseen suuntaan ja kun jalas on vielä maassa niin korjaa lisää ja lisää, kunnes koko komeus hakkaa lavoillansa tellukseen. Eli kiekat ylös, nopea ja reilu nosto, sit yritetään pitää paikallaan, jos pelottaa tai on epävakaa, niin holdilla alas.
Tsemppiä ensilentoon ja kentältä löytyy varmasti väkeä, joka osaa ainakin päällisinpuolin tarkistaa kopterisi ennen ensilentoa. Rohkeasti joukkoon ja kyselemään fiksuja ja tyhmiä. Niin mäkin tein 4kk sitten, enkä ole katunut!