Kirjoittaja Aihe: bevrc 1,3GHz häiriötä  (Luettu 11317 kertaa)

Poissa Koippa

• Seniori torppari
  • Suoraa puhetta ja mielipiteitä. Yrittäkää kestää
bevrc 1,3GHz häiriötä
« : 13 Maaliskuu, 2014, 18:28:56 »
Ihmettelempä tässä mistä mahtaa johtua todella huono kantama 800mW lähettimellä. Ilmaan noustessa kuva katoaa melkein heti. 5,8GHz linkki toimii hyvin ja kantaakin kohtuullisesti patukka-antennilla. 1,3 olen kokeillut cloveleaf ja patukalla. sama juttu kummassakin. Virta otettu 3s akulta jossa rinnan lähettimen kanssa normi jännitteensäädin 6volttiin kameratelineelle ja radioille. Pitäisiköhän ottaa sähkö pelkästään linkille omasta akusta? Riittääkö 3s akku? onko kokemuksia?
Kyosho Nexus 30 JetRanger + GY401 + YS50 ,telakalla
Align T-Rex 800 Trekker 3-blade(JR) + Naza-H, Align T-Rex 700E + Skookum 720BE+GPS + Hobbywing HV160V4 + OmG H4, Vario Benzin Trainer 3-blade+ Pixhawk, T-Rex 550E + Skookum 540
Walkera Genius CP V2, Ladybird,Phantom 2 Vision+, 250-guadcopter
Mankat, FrSky Taranis, Futaba T6EX 2,4GHz, Walkera Devo 7e

Poissa cartti

• Tavallinen torppari
Vs: bevrc 1,3GHz häiriötä
« Vastaus #1 : 14 Maaliskuu, 2014, 07:31:52 »
Ethän ole lähetintä laittanut virtoihin ilman antennia? Palavat hyvinkin nopeasti ilman pötköjä. Varmista myös ettei antenneistasi ole keskinasta painunut liittimen sisään.

Poissa Koippa

• Seniori torppari
« Vastaus #2 : 14 Maaliskuu, 2014, 08:54:19 »
Huomasin että noissa mun puöröpolarisoivissa antenneissa ei ollutkaan keskinastoja ollenkaan, eli ollut käytännössä irti kokonaan. Ei varmaankaan lähettimelle voi enää mitään tehdä kuin uutta tilaamaan. Vastaanotin nyt ei varmasti oo mitään vikaa saanut.
Align T-Rex 800 Trekker 3-blade(JR) + Naza-H, Align T-Rex 700E + Skookum 720BE+GPS + Hobbywing HV160V4 + OmG H4, Vario Benzin Trainer 3-blade+ Pixhawk, T-Rex 550E + Skookum 540

Poissa mikek

• Seniori torppari
« Vastaus #3 : 23 Maaliskuu, 2014, 12:18:21 »
Huomasin että noissa mun puöröpolarisoivissa antenneissa ei ollutkaan keskinastoja ollenkaan, eli ollut käytännössä irti kokonaan. Ei varmaankaan lähettimelle voi enää mitään tehdä kuin uutta tilaamaan. Vastaanotin nyt ei varmasti oo mitään vikaa saanut.
Noihin SMA liittimiin saa välikappaleita jotka vaihtavat liitäntätyyppiä. Esim: http://www.madpilot.fi/sma-rpsma-adapter-p-2565.html
"Etkö ole koskaan lennättänyt mitään? Se ei haittaa. Voit luottaa tuotteeseen täysin. Tekniset innovaatiot ovat hetki hetkeltä tukenasi. Päästä kaikesta irti – kaikki pysähtyy. Kutsu kopteri kotiin ja pidä tauko – kopteri hakeutuu luoksesi ja laskeutuu neljän metrin päähän Sinusta – aina!"

Poissa pöyhöhöyhen

• Aloitteleva torppari
  • *
« Vastaus #4 : 10 Huhtikuu, 2014, 11:23:20 »
Minulla on sama ongelma. Olen taistellut jo pidempään asian kanssa. Olen testannut 800mw sekä 1500mw lähetintä.Isommalla tulos jopa huonompi kuin tuolla 800mw lähettimellä. Olen sijoitellut lähetintä vaikka mihin ja kahteen eri multikopteriin ja niinkin että lähetin on erillisen varren päässä kaukana muista laitteista. Mutta ei, aina sama juttu. Meinaa jo usko loppua. Vinkkejä? Virta tulee lähettimelle 12v becin kautta. Ilman alipäästösuodinta tulos parempi mutta silloin häiritsee radiota.

Poissa mikek

• Seniori torppari
« Vastaus #5 : 10 Huhtikuu, 2014, 12:28:29 »
Minulla on sama ongelma. Olen taistellut jo pidempään asian kanssa. Olen testannut 800mw sekä 1500mw lähetintä.Isommalla tulos jopa huonompi kuin tuolla 800mw lähettimellä. Olen sijoitellut lähetintä vaikka mihin ja kahteen eri multikopteriin ja niinkin että lähetin on erillisen varren päässä kaukana muista laitteista. Mutta ei, aina sama juttu. Meinaa jo usko loppua. Vinkkejä? Virta tulee lähettimelle 12v becin kautta. Ilman alipäästösuodinta tulos parempi mutta silloin häiritsee radiota.
Onko antennien liittimet oikeata tyyppiä ja ootko testannut LC filtterin kanssa?
"Etkö ole koskaan lennättänyt mitään? Se ei haittaa. Voit luottaa tuotteeseen täysin. Tekniset innovaatiot ovat hetki hetkeltä tukenasi. Päästä kaikesta irti – kaikki pysähtyy. Kutsu kopteri kotiin ja pidä tauko – kopteri hakeutuu luoksesi ja laskeutuu neljän metrin päähän Sinusta – aina!"

Poissa Ves@

• Seniori torppari
  • Team ???
« Vastaus #6 : 10 Huhtikuu, 2014, 13:13:46 »
Millaisia ne häiriöt ovat, kuvan pätkimistä, räpsyjä, kuvan aaltoilua ?

Poissa cartti

• Tavallinen torppari
« Vastaus #7 : 10 Huhtikuu, 2014, 15:09:00 »
Lähettimen ja antennin tärinä voi vaikuttaa paljonkin lopputulokseen. En tiedä sen suurempaa syytä tälle, mutta kokemuksella antennin tukeminen lähettimeen nähden ja lähettimen eristäminen rungon värinöistä lopetti kaikki satunnaiset räpsyt.

Poissa pöyhöhöyhen

• Aloitteleva torppari
  • *
« Vastaus #8 : 15 Huhtikuu, 2014, 12:48:53 »
Tuota lc filtteriä en ole vielä kokeillut mutta seuraavaan tarvike tilaukseen pistän tulemaan. Jossakin väittivät että yhden akun systeemissä olisi välttämätön. Mutta se nähdään kun saan sen testiin..

Poissa Koippa

• Seniori torppari
« Vastaus #9 : 15 Huhtikuu, 2014, 20:20:31 »
Mulla jostain syystä hävinneet ongelmat, muuta en ole tehnyt kun kolvannu uudestaa alipäästösuotimen suojakuoren runkoihin. Javierilta ostettu varalähetin kesti 5min ja kun vaihdoin vanhaan takas niin kantama olikin hyvä. Mystistä.

Poissa mikek

• Seniori torppari
« Vastaus #10 : 15 Huhtikuu, 2014, 22:10:29 »
Tuota lc filtteriä en ole vielä kokeillut mutta seuraavaan tarvike tilaukseen pistän tulemaan. Jossakin väittivät että yhden akun systeemissä olisi välttämätön. Mutta se nähdään kun saan sen testiin..
Yhden akun kopuissa tulee virtaan "noisea"/"epäpuhtautta" (joku osaa selittää teknisen termin;). LC filsu suodattaa tuon pois. Esim. Fatsharkin palikka johon tulee akun tasuriliitin on juuri LC filsu. Itse virta muunnetaan lähettimen päässä.

Poissa pöyhöhöyhen

• Aloitteleva torppari
  • *
« Vastaus #11 : 16 Huhtikuu, 2014, 05:39:26 »
Eilen tein pientiä testiä viimeisimmän projektin kanssa ja suurimmaksi häiriön aiheuttajaksi selvisi tässä tapauksessa se että videon signaali piuha meni liian läheltä beciä. Pyöräytin becin ympärille alumiini foliota ja nyt kuva on huikeesti parempi. Täydestä kantamasta en vielä tiedä mutta sekin oli jo parempi entiseen verrattuna. Eilen kävin 300m päässä ja korkeuttakin oli 150m. Tuolla etäisyydellä ei ainakaan ollut mitään ongelmaa kuten ennen. Mutta sitä en vieläkään tajua miksi varsinaiseen ilmakuvaukseen rakentamassani kopukassa kantama oli vain se 200m sillä 800mW lähettimellä. Oiskohan syy nyt siinä häiriöisessä sähkössä. Sehän ilmeisesti lyhentää kantamaa?

Poissa varis

• Seniori torppari
  • Seuraava FPV:n maa-asemani
« Vastaus #12 : 15 Toukokuu, 2014, 21:36:24 »
Nyt asennus on tällainen ja en ole vielä nähnyt kuvaa kun kopu olisi ilmassa. Pöydällä tai tuolilla (kentällä) kun potkurit ei pyöri on pariin otteeseen tullut häiriötöntä kuvaa laseihin. Kun kopua tai vastaanotinta siirtää, kuva katoaa tai häiriötä on sen verran ettei kuvalla paljoa juhlita. Avoimessa maastossa kun testasi pelkkää radiota irrallaan koptereista, systeemi toimi ihan OK.

Mistähän häiriö tulee?
-liikaa metalli- tai muita esineitä vieressä
-antennit liian lähellä toisiaan (on kyllä silloinkin kun toimii)
-antennit väärässä kulmassa toisiinsa
-lähetin liian lähellä ESCiä
-joku muu syy

:-\

Ja ton BevRC/Electronican peruspiikit noi on.
« Viimeksi muokattu: 15 Toukokuu, 2014, 21:38:39 kirjoittanut varis »
Typical questions asked about products:
 - Is this R/C helicopter durable?
 - Is it easy to clean up this finger paint?

(From Amazon.com, Customer Questions & Answers)

Poissa jinx

• Seniori torppari
  • Team EP
« Vastaus #13 : 15 Toukokuu, 2014, 23:40:54 »
Jos tuo kopussa oleva antenni osoittaa suoraan sivulle, niin voisi hyvin olla polarisaatio-ongelmalla ainakin osuutta asiaan. Sitä voisi koittaa nostaa pystyyn ja testata kuvaa uudestaan.
Blade mCPX BL
DJI S900, DJI Phantom 3 Advanced, Blackout Mini H, Diatone Lizard 160
TBS Caipirinha, X-UAV Mini Talon
Spektrum DX7s, FrSky Taranis Plus

Poissa petrim

• Pro torppari
« Vastaus #14 : 16 Toukokuu, 2014, 00:04:03 »
Toi esci on kyllä vähän turhan kiinni tossa, varmasti aiheuttaa ongelmia.
Reippaasti väliä tuohon ja uutta testiä, laita vaikka nipparilla pieni puukalikka sojottaa sivulle ja videolinkki siihen.h
Trex 600 / Compass Knight 50 Sport / TT Mini Titan E325s / Solo Pro 100 3D 3G / Stein Models Messerschmitt BF109-T / Great Planes Syncro / Tarot Quad+Naza / Reptile Quad+Naza, FlySky/DJT telemetry mod + muut lelut

Poissa woofy

• Aloitteleva torppari
  • *
« Vastaus #15 : 17 Toukokuu, 2014, 21:17:41 »
Itse ratkaisin ongelman ottamalla kannen pois ja laitoin jäädytys siilin pohjaan.
Nyt toimii, ja ongelma taisi siis olla minun kohdalla ylikuumeneminen

Poissa varis

• Seniori torppari
« Vastaus #16 : 18 Toukokuu, 2014, 05:46:31 »
Oliko jossain hyviä siilejä tälle lähettimelle? Se Electronican vakkari on kai aika iso.

Käytättekö hopeatahnaa tms siilin asennuksessa vai meneekö ihan puolihuolimattomalla kosketuskontaktilla?

Poissa Ves@

• Seniori torppari
  • Team ???
« Vastaus #17 : 18 Toukokuu, 2014, 10:27:42 »
Minkähän laatuisia ne häiriöt oli, jotka poistui siili remontilla ?
Mulla on toisessa siili, toisessa ei, mitään eroo en oo huomannu.

Poissa varis

• Seniori torppari
« Vastaus #18 : 18 Toukokuu, 2014, 16:55:19 »
Päivitys tohon mun ongelmaan: eilen sain toimimaan OK ja tänään toimi "täydellisesti". Olin kuunnellu väärää kanavaa kun toi lähetin vähän vuotaa noin 3 eri kanavalle  :P

LC filter multa puuttuu mistä tuli Talosaarentiellä varmaan isoimmat häiriöt kuvaan. Näköyhteys oli luultavasti parempi siellä ja Kirkkonummella jotain pikkupuuta edessä, koska kuva oli keskimäärin selkeästi puhtaampi.

Pitää tehdä vähän paremmat setupit ajan kanssa kun ei toi mun kuva ole mitään hyvälaatuista... mutta kiva tolla on jo lennellä  8)

Poissa woofy

• Aloitteleva torppari
  • *
« Vastaus #19 : 21 Toukokuu, 2014, 20:38:02 »
Minkähän laatuisia ne häiriöt oli, jotka poistui siili remontilla ?
Mulla on toisessa siili, toisessa ei, mitään eroo en oo huomannu.

Pätkimistä ja säröilyä ja välillä katkes kuva kokonaan. Nyt ei taas pelitä kun on yli 15c.
+10c asti pelitti.. pikkunen halpis siili jostain hobbykingistä ja tahnaa välissä.

Mahtaisko tuohon auttaa antennien vaihto ?, nyt on vakio patukat. Jos suositellaan niin mistä ja minkälaiset antennit kannattaa hommata ?

Poissa Ves@

• Seniori torppari
  • Team ???
« Vastaus #20 : 21 Toukokuu, 2014, 20:59:45 »

Poissa woofy

• Aloitteleva torppari
  • *
« Vastaus #21 : 21 Toukokuu, 2014, 21:02:36 »
Jos kotimaiset kelpaa, niin täältä http://www.madpilot.fi/fpv-laitteet-fpv-antennit-c-90_135.html

Tottakai kelpaa ja on ainoa kauppa josta ostelen tavaraa Suomessa.

Sitä mietin että mahtaako tuo auttaa ylikuumenemiseen, kun startatessa kaikki toimii hetken ja sen jälkeen pimenee linkki.
Eli tosiaan nyt kun on siili kiinni niin.. yli 10c ulkoilmalla alkaa häiriöt ja nyt n 18c ulkona, toimi ehkä minuutin..

Poissa Nurffe

• Seniori torppari
« Vastaus #22 : 30 Toukokuu, 2014, 19:13:54 »
Tottakai kelpaa ja on ainoa kauppa josta ostelen tavaraa Suomessa.

Sitä mietin että mahtaako tuo auttaa ylikuumenemiseen, kun startatessa kaikki toimii hetken ja sen jälkeen pimenee linkki.
Eli tosiaan nyt kun on siili kiinni niin.. yli 10c ulkoilmalla alkaa häiriöt ja nyt n 18c ulkona, toimi ehkä minuutin..

No mitäs se antenni ylikuumenemiseen auttais.. Ei muutakun vtx parempaan ilmavirtaan / erilaista jäähdytysratkaisua miettimään
Align T-REX 450 PRO FBL Stretch
Blade mCP X BL
Strider Flex Pro & Hammer Mini H
With great power comes total destruction

Poissa Väättäri

• Aloitteleva torppari
  • *
« Vastaus #23 : 31 Toukokuu, 2014, 17:37:04 »
Moikka,

Muutaman BEvRC:n alipäästösuodattimen mitattuani olen todennut jotta viritys ei ole ihan kohdallaan 1320MHz taajuudella. Parissa on ollut jopa -3dB vaimennus (puolet RF tehosta). Yhtään HiModelin suodatinta en ole vielä mittaillut, mutta voin sen tehdä jos haluat varmistua onko suodin kunnossa.
Ja mitä antenneihin yleensä tulee niin nuo tehtaan patukka-antennit ovat pääsääntöisesti lottoamista juuri 1320MHz taajuuden suhteen. Toistaiseksi en ole törmännyt yhteenkään ns. 1.2G/1.3G -lähetin/vastaanotin antenniin jossa viritys olisi ollut lähelläkään 1320MHz. Viritys tosiaan vaikuttaa suuresti siihen kuinka 1320MHz taajuudella toimiva lähetin lämpeää. Jos patukka-antenni sattuu olemaan n. 1280MHz taajuudella "kohtuu" hyvä niin 1320MHz taajuudella se voi olla lähes rasite ja lähettimen RF tehoa palautuu aimoannos takaisin tehokivelle. Voin antennitkin sinulle mitata jos haluat tarkistaa tilanteen. Samoin lähettimen ja vastaanottimen tarkistus onnistuu. Postikulujen hinnalla :)
Suosittelen 1320MHz taajuudelle viritettyä antennia joita löytyy tuolta Madpilot:n sivuilta. Jos oikeaa mallia ei löydy niin nakkaa yv. ja tehdään sellainen :)

FPV terveisin,
Janne

Poissa woofy

• Aloitteleva torppari
  • *
« Vastaus #24 : 31 Toukokuu, 2014, 21:50:17 »
No mitäs se antenni ylikuumenemiseen auttais.. Ei muutakun vtx parempaan ilmavirtaan / erilaista jäähdytysratkaisua miettimään

En tiedä, siksi kyselen.
Siili pohjassa, kansi poissa ja 2kpl tuuletinta puhaltamassa eikä siltikään toiminu joten on tainnu kyykätä koko paska.

Kiitos Väättäri infosta, pitääpä testailla vähän eri antennisetuppia ennen kun laittaa bevrcn kokonaan eläkkeelle.

Vastaavat aiheet

Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
39 Vastauksia
15057 Lukukerrat
Uusin viesti 06 Helmikuu, 2015, 06:35:40
kirjoittanut mikek
7 Vastauksia
4604 Lukukerrat
Uusin viesti 03 Toukokuu, 2014, 15:03:57
kirjoittanut jinx